Η διδασκαλία της Εξέλιξης (1). Πότε ουσιαστικά στα σχολεία;

Από τα προηγούμενα ποστ για τα σχολικά βιβλία, και μέσα από τις τόσο γόνιμες απόψεις που αναπτύχθηκαν…Το Θέμα της διδασκαλίας της Εξέλιξης αναδύθηκε
θριαμβευτικά. Θεώρησα λοιπόν χρέος μου να κάνω μια μικρή προσπάθεια-προσφορά μέσα από αυτό τα ταπεινό ιστολόγιο. Σας τονίζω ότι οι γνώσεις μου είναι περιορισμένες…

Τον Αύγουστο ή Σεπτέμβριο δεν θυμάμαι πότε ακριβώς. Πάνω από 200 πανεπιστημιακοί και ερευνητές έκαναν ψήφισμα με το οποίο κάλεσαν το υπουργείο να εντάξει στο ελληνικό σχολείο τη διδασκαλία της Εξέλιξης, τη θεωρία που διατύπωσε ο Δαρβίνος το 1859 στο μνημειώδες έργο του «Η Καταγωγή των Ειδών». Και τόνισαν ανάμεσα σ’ άλλα ότι «Η έννοια της Εξέλιξης έχει διαχυθεί σε όλους τους τομείς, αλλά συστηματικά εξαιρείται από την εκπαίδευση». Στη Βιολογία του Γυμνασίου το σχετικό κεφάλαιο περιλαμβάνεται στη διδακτέα αλλά όχι και στην εξεταστέα ύλη.

Όπως σημειώνεται και στο κείμενο του σχετικού ψηφίσματος, «χωρίς τη διδασκαλία της Εξέλιξης οι μαθητές μας δεν στερούνται της γνώσης ενός εξειδικευμένου κεφαλαίου της Βιολογίας, αλλά της δυνατότητας να κατανοήσουν τα μεγάλα θέματα υγείας και περιβάλλοντος που καθημερινά καταγράφει η τρέχουσα παγκόσμια επικαιρότητα». «Χωρίς τη διδασκαλία της εξέλιξης» τονίζουν, «οι μαθητές μας στερούνται από τη γνώση του κόσμου στον οποίο ζουν και ταυτόχρονα τη γνώση της βιολογικής υπόστασής τους και της ιστορίας της», καταλήγει το κείμενο.

Ο κ. Παπαδάκης δίνει ένα ενδιαφέρον παράδειγμα για τις σημερινές εφαρμογές της Εξέλιξης: «Είναι γνωστό ότι έχει αποκωδικοποιηθεί το DNA του χιμπατζή, που αποκάλυψε ομοιότητα 95% με το ανθρώπινο. Αυτοί οι οργανισμοί ωστόσο δεν πάσχουν ούτε από έιτζ ούτε από ηπατίτιδες, ούτε από καρδιοπάθειες. Η μελέτη λοιπόν των μικρών αυτών διαφορών στο γονιδίωμά μας μπορεί να μας δείξει γιατί εμείς δεν είμαστε οχυρωμένοι απέναντι σ’ αυτές τις νόσους».

Στη σελίδα του αγαπητού φίλου Θάνου Καψάλη που μπορείτε μέσω αυτής να ψηφίσετε, αναφέρετε μεταξύ άλλων: «[…]προχωρώντας στην αναμόρφωση των ωρολογίων προγραμμάτων και των προγραμμάτων σπουδών του Γυμνασίου, του Λυκείου (Ενιαίου και Τεχνικού), σύμφωνα με τα διεθνώς ισχύοντα και τις ανάγκες του έλληνα μαθητή και αυριανού πολίτη για ουσιαστική γνώση και κατανόηση των βιολογικών φαινομένων.[…]
[..]Χωρίς τη διδασκαλία της Εξέλιξης οι μαθητές μας δεν στερούνται της γνώσης ενός εξειδικευμένου κεφαλαίου της Βιολογίας, αλλά της δυνατότητας να κατανοήσουν τα μεγάλα θέματα υγείας και περιβάλλοντος που καθημερινά καταγράφει η τρέχουσα παγκόσμια επικαιρότητα.[…], παρακάτω […] Τέλος χωρίς τη διδασκαλία της Εξέλιξης οι μαθητές μας στερούνται από τη γνώση ενός σημαντικού μαθήματος που αφορά στη γνώση του κόσμου στον οποίο ζουν και ταυτόχρονα στη γνώση της βιολογικής υπόστασής τους και της ιστορίας της.[…]

(από το Physics4u)Στον αιώνα μας, η αντιπαράθεση για τη θεωρία της εξέλιξης ξεκίνησε το 1925, όταν στην Αμερική υπήρχαν και πάλι έντονες διαφωνίες για το αν πρέπει να διδάσκεται η θεωρία του Δαρβίνου. Ένας νεαρός καθηγητής των φυσικών επιστημών, ο Τζον Σκόουπς, είχε τότε παραβιάσει το νόμο της πολιτείας του Τένεσι – που απαγόρευε τη διδασκαλία των νόμων της Εξέλιξης – και μπορεί να καταδικάστηκε σε πρόστιμο μεν, αλλά η αμερικανική κοινή γνώμη τάχθηκε με το μέρος του.

Σήμερα, η χριστιανική δεξιά δεν μιλά για τον Αδάμ και την Εύα, ή ακόμη και για το Θεό, όπως παλιά οι Δημιουργιστές. Η προσέγγισή τους έχει επιστημονική χροιά: η θεωρία της φυσικής επιλογής, λένε, δεν μπορεί να εξηγήσει την πολυπλοκότητα της ζωής.

Γι αυτό όταν δεν υπάρχουν στοιχεία για την εξέλιξη στο παλαιολιθικό αρχείο – πρέπει σύμφωνα με αυτούς – να επικαλεστούμε μια ανώτερη δύναμη που να σχεδίασε την έμβια ύπαρξη, την οποία μάλιστα αποφεύγουν να την ονομάσουν Θεός.

Το ίδρυμα που λέγεται Discovery Institute με έδρα το Σιάτλ χρηματοδοτείται τόσο από τη χριστιανική Δεξιά όσο και από μη θρησκευτικά ιδρύματα, όπως εκείνο του Μπιλ Γκέιτς, προσπαθεί να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερους οπαδούς, με εκδόσεις βιβλίων, ντοκυμαντέρ κλπ.

Οι οπαδοί του Ευφυούς Σχεδιασμού επαίρονται έτσι για το ανοιχτό τους επιστημονικό πνεύμα. Δεν απαιτούν την αποβολή του Δαρβίνου από τα σχολεία, αλλά την ισότιμη διδασκαλία της δικής τους θεωρίας. Γιατί σύμφωνα με αυτούς οι περισσότεροι Αμερικανοί πιστεύουν ότι ο άνθρωπος δημιουργήθηκε από τον Θεό.

Ήδη στο Ντόβερ της Πενσιλβάνια οι εκπαιδευτικές αρχές αποφάσισαν από την σχολική χρονιά 2005 να διαβαστεί στους μαθητές την πρώτη μέρα του μαθήματος βιολογίας το εξής κείμενο: «Ο ευφυής σχεδιασμός αποτελεί μια εξήγηση για την προέλευση της ζωής που διαφέρει από τις θεωρίες του Δαρβίνου. Οι μαθητές που θέλουν να μάθουν περισσότερα για το θέμα αυτό μπορούν να προμηθευτούν το βιβλίο Άνθρωποι και Πάντα» (που αποτελεί το ευαγγέλιο των πιστών του Ευφυούς Σχεδιασμού).

Οι αντίπαλοι του Δαρβίνου προτίθενται τώρα να επεκτείνουν τον αγώνα τους σε όλη τη χώρα, ενώ τοπικές εκπαιδευτικές αρχές, που πρόσκεινται στο Ρεπουμπλικανικό Κόμμα, εξετάζουν το ενδεχόμενο να περιλάβουν από φέτος τον Ευφυή Σχεδιασμό στη διδακτέα ύλη.

(Συνεχίζεται την Δευτέρα 5.02.2007 – το 2ο μέρος, η βιβλιογραφία θα αναφερθεί στη τελευταία δημοσίευση )

This entry was posted in επιστήμη, ιστοΕπιφυλλίδες. Bookmark the permalink.

26 Responses to Η διδασκαλία της Εξέλιξης (1). Πότε ουσιαστικά στα σχολεία;

  1. Το να ταχθώ στο πλευρό σου και των παραπεμπομένων αρθρογράφων μου φαίνεται σαν υποστηρίζω ότι η Γη δεν είναι επίπεδη ή όπως λέει μία οικολογική αφίσσα (-με λίγη παραποίηση- η Γη είναι επίπεδη, ο γαιδαρος πετάει, τα πυρηνικά είναι ασφαλή και ο άνθρωπος είναι δημιούγημα του Αδάμ και όχι εξέλιξη είδους πιθήκου).

    Έφαγες την σύγχρνοη ορθόδοξη άποψη που πιστεύει ότι οι έξι μωσαϊκές μέρες είναι οι έξι περίοδοι (πλειστόκαινο κλπ) της Γης -στις υποδιαιρέσεις κάνουν λόγο για μεσημέρι και απόγευμα;- και ότι ο Μωυσάκος τα έγραψε έτσι συμβολικά για να τα κατανοήσουν οι άνρθωποι της εποχής εκείνης.

    Ξεχνάω το γνωστό επιχείρημα «και γιατί ο πίθηκος δε γίνεται άνθρωπος;» που διδάσκουν στα σχολεία. Και γιατί δεν έγινα σαν το μπαμπά μου; Και γιατί δεν περιγράφονται στην Κιβωτό οι δεινόσαυροι; Και γιατι η μαλακία και ο φανατισμός δε θεραπεύονται;

  2. Ο/Η αμβρόσιος λέει:

    προσωπικά, στα 12 χρόνια εκπαίδευσης δεν άκουσα πουθενά για δαρβίνο.

    το ψήφισμα είχε κάποιο αποτέλεσμα?

  3. Ο/Η bioannis λέει:

    Συγχαρητήρια φίλτατε για την προσπάθεια! Δεν μπορώ παρα να σου εκφράσω την λύπη μου για αυτή την μεσαιωνικού τύπου κατάσταση στη Ελληνική Παιδεία αλλά και στη Κοινωνία γενικότερα. Η θεωρία της εξέλιξης έχει μπολιάσει τομείς της ανθρώπινης σκέψης με δυναμικό και γόνιμο τρόπο τα τελευταία 50 χρόνια. Απο τη φιλοσοφία έως την οικονομία. Και από την πολιτική έως την παιδαγωγική.

    Δυστυχώς λέγοντας «θεωρία» κάποιοι εννοούν και διαδίδουν ακούραστα, οτι περιορίζεται στο χώρο του αναπόδεικτου και επομένως το ταυτίζουν με όλες τις υποθέσεις που μπορεί να κάνει το ανθρώπινο μυαλό. Η ηλιοκεντρική θεωρία (πολύ πρόσφατη κατάκτηση) είναι υπόθεση? Το ίδιο που συναίβει με τη γή (κέντρο του σύμπαντος) θα γίνει και με το άνθρωπο (κέντρο του κόσμου) δεν έχω καμία αμφιβολία. Το ζήτημα είναι πότε? Όταν θα είναι πλέον αργά?

    Το εκπληκτικότερο βέβαια είναι το εξής: Όταν επιχειρηματολογείς για την προέλευση του σκύλου π.χ και αναφέρεσε στον λύκο για παράδειγμα,.. δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Όταν την ίδια μεθοδολογία πας να την εφαρμόσεις στους ανθρώπους σου απαντάνε… αν νομίζεις οτι οι πρόγονοί σου είναι πίθηκοι… δικαίωμά σου.

    Έχουμε μεγαλώσει με την ιδέα οτι είμαστε ανώτεροι από τα ζώα, προνομιούχοι της γης, και κτήτορες πάντων ορατών τε αοράτων. Είναι προφανές ότι το πρόβλημα του πλανήτη έχει να κάνει αποκλειστικά με τις προβληματικές πλευρές της ανθρώπινης δραστηριότητας και ορισμένοι (για να μην πω οι περισσότεροι) δεν εννοούν να καταλάβουν οτι αυτός ο δρόμος, να καταστεί η φύση αποκλειστικό εργαλείο της ανθρώπινης θέλησης, είναι ο μονόδρομος της καταστροφής.

    Η διδασκαλία της βιολογικής εξέλιξης εξοπλίζει τον άνθρωπο με τη γνώση της μετριοπάθειας (ναι, γνώση της μετροπάθειας) και την αποδόμηση της ανθρώπινης αλαζονείας/υπεροψίας ως το βασικό αρνητικό στοιχείο της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Η θεωρία της εξέλιξης εξοπλίζει τους ανθρώπους με πλανητική κατανόηση και μέλλον. Είναι η γέφυρα της Φυλοσοφίας και της Επιστήμης και ανοίγει δρόμους σε νέες προοπτικές παιδαγωγικής δράσης σε όλους τους ανθρώπους και όλες τις ηλικίες.

    Δεν απαντά και δεν ασχολείτε καν με το ερώτημα «Υπάρχει θεός», γιατί το συγκεκριμένο ερώτημα δεν είναι ένα ερώτημα που μπορεί να θέσει η επιστήμη. Έχει συγκεντρώσει τα πυρά όλων των σκοταδιστών όπου γής γιατί ξεπερνα δημιουργικά αυτό το ερώτημα και βάζει τις βάσεις για να ξεπεραστεί ο φαντισμός και η μισαλοδοξία. Πράγμα που σημαίνει οτι κάποιοι (αντιπρόσωποι του Θεού στη γή) χάνουν τη δουλειά και τον ύπνο τους.

    Εκτιμώ οτι οι κυριότεροι αρνητικοί παράγοντες να θεσπιστεί ως «παρεχόμενη γνώση» η θεωρία της εξέλιξης (αξεχώριστη από τη διδασκαλία της Βιολογίας) είναι η εκκλησία και οι επιστημονικές κλίκες που συνδιαλέγονται με την αγοραία εκδοχή της πολιτικής και την οικονομική ελίτ. Το γκάλοπ στο biology4you (περίπου 600 ψήφοι μέχρι σήμερα…) εκτιμάει το ίδιο.

    Οποιαδήποτε «άλλη» «Βιολογία» διδάσκουν στα σχολειά (εκτός από το ανούσιο του περιεχόμενού της) είναι εκ του πονηρού και ευνουχίζει το ριζοσπαστικό περιεχόμενο της Βιολογίας και τις προοπτικές χειραφέτησης του ανθρώπινου είδους από την άγνοια, την εξουσία της δύναμης και την αρώστια της αρχομανίας, σε όλα τα επίπεδα.

  4. Ο/Η elias λέει:

    Πολλά είναι αυτά που θα έπρεπε να διδάσκονται αλλά η παπαδοκρατία δεν επιτρέπει. Τι να περιμένει κανείς όμως από ένα υπουργείο που ονομάζεται παιδείας και θρησκευμάτων. Όταν για τα διάφορα εκπαιδευτικά εγχειρίδια έχει λόγο ο αρχηγός μιας θρησκείας που έχει σα δόγμα το «μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι». Όλους μακάριους και πτωχούς τω πνεύμα θέλουν να μας κάνουν.

  5. Ο/Η nemertes λέει:

    Εγώ Ροϊδη μου πιστεύω ότι ήρθαμε από εξωγήινους. Όχι δεν σου κάνω πλάκα. Απλά επειδή και με τα γουρούνια έχουμε παρεμφερές dna και με τα ποντίκια επίσης, αλλά καμία σχέση με οτιδήποτε από τα δύο, κάτι με χαλάει στην θεωρία της εξέλιξης.

    Βέβαια ξέρεις ότι εμένα το πρόβλημά μου είναι άλλο. Είναι δυνατόν να δίδάσκουμε στα παιδιά ότι ο θεός έκοψε το πλευρό του αδάμ και έπλασε την εύα; Είμαστε με τα σωστά μας; Πες τους καλύτερα για τους εξωγήινους. Πιο πιθανό είναι!

    Evolution theory και ό,τι άλλο θέλετε. Αρκεί να μην ξανακούσω για μήλα, φίδια και τα σχετικά…

  6. Ο/Η zaphod λέει:

    Πόντος!! Η nemertes νομίζω το έθεσε ωραία αν και ο θείος Δαρβίνος έχει έτοιμη την απάντηση: όλα τα θηλαστικά έχουν κοινό πρόγονο τα πρώτα αμφίβια κτλ κτλ

    Πάντως φίλε Ροΐδη η θεωρία των κυρίων που λες είναι ελαφρως…..άσε μην πω καλύτερα!!
    Ωραίοι επιστήμονες!! Η θεωρία του Δαρβίνου δεν μου αρέσει (ή δεν κολλάει κάπου ή…. ή…..) άρα υπάρχει θεός! Τα θερμά μου συγχαρητήρια!

  7. Ο/Η Helix Nebulae λέει:

    Κατ’ αρχάς να αδράξω την ευκαιρία για να σας παραπέμψω σε πρόσφατο post μου, το οποίο ξεκινάει με αφορμή τη διδασκαλία της εξέλιξης στα σχολεία και στην πορεία παρεκτρέπεται (http://yperoptix.blogspot.com/2007/01/blog-post_7630.html)

    Όσο για τον Δαρβίνο, όντως κάπου είχε λάθος. Ο άνθρωπος κατάγεται από ΟΛΑ τα είδη που προϋπήρξαν στον πλανήτη και όχι αποκλειστικά από τον πίθηκο. Βγείτε μια βόλτα έξω και κοιτάξτε γύρω σας: άνθρωποι-σαύρες, άνθρωποι-μοσχάρια, άνθρωποι-γουρούνια, λύκοι, καρχαρίες, πρόβατα, ποντίκια… Όχι μόνο στη συμπεριφορά, αλλά και στη φάτσα. Οι πιο επικίνδυνοι είναι οι γοητευτικοί άνθρωποι-άνθρωποι, αυτοί που κατάγονται απευθείας από άλλους ανθρώπους. Τους εμπιστεύεσαι, τους ακολουθείς, τους ερωτεύεσαι, και μετά καταλήγεις σκλάβος τους – έρμαιο της υπέρμετρης αλαζονείας τους.

  8. Εγώ πιστεύω οτι ο κόσμος δημιουργήθηκε από το Ιπτάμενο Μακαρόνι και ζητάω ισότιμη διδασκαλία της θεωρίας μου στα σχολεία.

    Στην πραγματικότητα βέβαια, αυτό αποτελεί μια εξαιρετικά επιτυχημένη παρωδία της θεωρίας του Ευφυούς σχεδιασμού.
    Επίσης, στο Dover εκτός από το κείμενο μπήκαν και αυτοκόλλητα στα βοβλία. Και ως αντίδραση σε αυτό είχαμε μια ενδιαφέρουσα σειρά εναλλακτικών αυτοκόλλητων από τον καθηγητή Colin Purrington.

  9. Ο/Η roidis λέει:

    Σας ευχαριστώ όλους…Και πιστεύετε ότι θέλετε, αλλά δεν μπορεί να «διδάσκεται» ο Αδάμ και η Εύα….

    η διδασκαλία της Εξέλιξης έχει το νόημα ότι διδάσκει συνεχώς τα νέα επιστημονικά δεδομένα ώς αναφορά την εξέλιξη των ειδών, εάν η Δαρβινική θεωρία ξεπέσει…Δεν σημαίνει ότι αυτή η όλη εξέλιξη της επιστημονικής Γνώσεις θα….Σταματήσει.

    Αντιθέτως.

  10. Παράθεμα: Η διδασκαλία της Εξέλιξης (2): Δαρβίνος και η Eκκλησία που πιστεύει στο DNA « Ροΐδη Εμμονές

  11. Παράθεμα: Η διδασκαλία της Εξέλιξης (3): «Η δίκη του πιθήκου» « Ροΐδη Εμμονές

  12. Ο/Η exel_dim λέει:

    Φυσικά οι εμμονές ορισμένων Δημιουργιστών στη χώρα μας, δεν σχετίζονται με τις θέσεις όλων των Ορθοδόξων. Γιατί υπάρχουν και οι Ορθόδοξοι εκείνοι που έχουν μελετήσει το θέμα, και γνωρίζουν ότι η Χριστιανική πίστη δεν διαφωνεί σε τίποτα με την Εξέλιξη. Και όχι μόνο δεν διαφωνεί, αλλά και συμφωνεί πλήρως!

    Γι’ αυτό και η Ορθόδοξη Εκκλησία (σε αντίθεση με τους Προτεστάντες της Δύσης, και με τους λιγοστούς εκείνους Ορθοδόξους που έχουν επηρεαστεί από τον Προτεσταντισμό), ΠΟΤΕ δεν δογμάτισε κατά της Εξελικτική θεωρίας. Κρατάει τη σωστή θέση μεταξύ της πίστεως στο Άκτιστο, με τις επιστημονικές ανακαλύψεις στο κτιστό.

    Περισσότερα εδώ: http://www.exeldim.bravehost.com/

  13. Ο/Η exel_dim λέει:

    Όσον αφορά την Ορθόδοξη Εκκλησία, ακριβώς επειδή (πολύ σωστά) δεν έχει τοποθετηθεί επίσημα σε θέματα επιστήμης, αν και υπάρχουν ορισμώνοι Ορθόδοξοι που δεν δέχονται την Εξέλιξη, υπάρχουν και ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ που όχι μόνο τη δέχονται, αλλά και την προωθούν!

    Ένα παράδειγμα από τον Επίσκοπο Περγάμου Ιωάννη Ζηζιούλα εδώ:
    http://www.exeldim.bravehost.com/theologia/zizioulas_ktisi.htm

  14. Παράθεμα: Η «αποβολή» του Δαρβίνου από το σχολείο « Stealth school

  15. Παράθεμα: Περί Εξέλιξης: «…σαν να μη διδάσκονται τα παιδιά ότι η Γη γυρίζει γύρω από τον Ήλιο» « Ροΐδη Εμμονές

  16. Παράθεμα: Η παρουσία Δαρβίνου - απουσία Θεού « Ροΐδη Εμμονές

  17. Ο/Η τσακ λέει:

    1. [QUOTE=Google Search] Ευτράπελα (αστείες καταστάσεις στο ψαλτήρι) – Σελίδα 76 …
    11 δημοσιεύσεις – 9 συντάκτες – Τελευταία καταχώρηση: 28 Δεκ. 2009
    Δηλαδή ρε γαμώτο πως είναι αυτό το Σοφλέζ; ΣΤΑΥΡΟΣ Να, διαβάζεις τις νότες, Ντο, Ρε, Μι, Φα κλπ. ΗΛΙΑΣ Καλά ρε, οι ξεφτίλες θα μας …

    2. Ευτράπελα (αστείες καταστάσεις στο ψαλτήρι) – Σελίδα 76 …
    11 δημοσιεύσεις – 9 συντάκτες – Τελευταία καταχώρηση: 28 Δεκ. 2009
    Όχι ρε! Δεν μπορώ. Άφησα μουστάκι για να φαίνομαι πιο ώριμος, πιο δυνατός, πιο μάγκας. Αν το μάθει τώρα ο κόσμος ότι θα κάνουμε Σολφέζ.. …
    http://www.psaltologion.com/showthread.php?t=556&page=76%5B/QUOTE%5D

    1. Περί της έννοιας της «κοινότητας» στο φόρουμ – Psaltologion …
    11 δημοσιεύσεις – 5 συντάκτες – Τελευταία καταχώρηση: 19 Δεκ. 2009
    Ευγενείς γορίλλες. Σοφοί ουρακοτάνγκοι, Έξυπνοι χιμπατζήδες. Ω πίθηκοι! – Επιτρέψτε σε μένα που είμαι άνθρωπος να απευθυνθώ σε σας. …
    http://www.analogion.com/…/showthread.php?t... – Προσωρινά αποθηκευμένη

  18. Ο/Η laskaratos λέει:

    Ποιοι είναι κατά της διδασκαλίας της θεωρίας της εξέλιξης
    (εκτός από τον Μέγα Αντιδαρβινιστή ιερό Καλλίνικο Καρούσο τ.Πειραιώς, που συκοφαντήθηκε για σεξουαλικές παρενοχλήσεις ανδρών και παραιτήθηκε ευθύς αμέσως «για λόγους υγείας»):
    Ο ερωτύλος πατήρ Γεώργιος Πασσιάς του βίντεο, τ.πρωτοσύγκελος της αρχιεπισκοπής Αμερικής.
    Ο αστοιχείωτος πατήρ ομιλεί κατά της εξέλιξης:

    Στο μεταξύ παντρεμένος και γονιός ο ίδιος άφησε έγκυο την πολύ νεότερή του, παντρεμένη και μητέρα παιδιών πνευματική του κόρη, τη βαφτισιμιά του, με την οποία είχε εμπλακεί και σε ιερά ερωτήματα για απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων δολλαρίων από την ενορία του αγ.Σπυρίδωνα Ν.Υ. το 2006

    Από τη Νew York Post

    http://nypost.com/2013/06/02/holy-furor-as-greek-orthodox-pastors-hottie-goddaughter-gets-prominent-roles-at-church/

    Holy furor as Greek Orthodox pastor’s hottie ‘goddaughter’ gets prominent roles at church

    By Isabel Vincent and Melissa Klein

    June 2, 2013

    GREEK MUSE: Pastor George Passias leaves St. Spyridon Greek Orthodox in Washington Heights with his assistant and “spiritual goddaughter,” Ethel Bouzalas.
    Photo: J.C. Rice

    It’s highly unorthodox.

    The married pastor of St. Spyridon Greek Orthodox Church in Washington Heights showed up for his first day of work with an attractive younger assistant fond of high heels and short skirts.

    Father George Passias, 65, introduced Ethel Bouzalas, 43, as his “spiritual goddaughter.” The Brooklyn woman, also married, told people that she converted to orthodoxy and that Passias baptized her while she wore a bikini.
    Eyebrows were raised at the church, where Passias has imposed a dress code requiring women to wear head shawls in confession.

    In no time, Bouzalas had prominent roles at the church, becoming its treasurer and named volunteer principal at its school.

    The duo’s arrival in 2006 has blown in a storm of controversy. Critics ask how hundreds of thousands of dollars have been spent and why the Wadsworth Avenue church needs a $3.5 million mortgage.

    …………………..
    ________________

    Τώρα μετά την εγκυμοσύνη της γυναίκας,η Εκκλησία δεν μπορεί να κουκουλώνει άλλο το σκάνδαλο και ο σεβάσμιος πατήρ απολύθηκε
    28/9/2015

    http://www.pokrov.org/prominent-new-york-priest-suspended-for-sexual-misconduct/

    The Greek Orthodox Archdiocese of America has suspended a prominent New York City priest who once even held the position of Chancellor of the Archdiocese in the late 1990s.

    Fr. George Passias, pastor at St. Spyridon in New York City was officially suspended from his pastoral duties after an extra-marital affair came to light with a woman from his parish. That affair, which has allegedly been going on for years, resulted in the pregnancy of the woman.

    Both the priest, and the woman involved in the affair are married and each have children of their own. The relationship between the two had drawn the attention of numerous people, which resulted in a New York Post story back in 2013.

    The allegations in the New York Post story were vehemently denied back then.

    Passias, known in American church circles as a staunchly conservative priest, has been a proponent, follower and advocate of the monastic movement in North America led by Elder Ephraim, a Greek Orthodox monk from Greece who has opened a network of monasteries throughout the continent.

    At the time Passias was on staff at the Archdiocese, he pushed for the writing of the Church’s new policies on sexual misconduct.

    • Ο/Η Kinky Orthodox priest λέει:

      http://nypost.com/2015/10/04/kinky-orthodox-priest-brought-down-by-cake-porn-sex-tape/

      Kinky Orthodox priest brought down by ‘cake porn’ sex tape

      By Isabel Vincent and Melissa KleOctober 4, 2015 |

      A high-ranking Greek Orthodox priest starred in kinky sex tapes with his much-younger parish-school principal and was forced to resign after the affair — which he’d denied for years — was confirmed by church elders.

      Father George Passias, the married 67-year-old pastor of St. Spyridon Church in Washington Heights, even impregnated his married lover, 45-year-old Ethel Bouzalas, according to sources.
      https://thenypost.files.wordpress.com/2015/10/screen_shot_2015-10-02_at_11-02-18_ama.jpg?w=300&h=200
      Passias was once the chancellor of the Greek Orthodox Archdiocese of America, in charge of all of the religion’s US priests.

      An adherent to a fundamentalist faction of Greek Orthodoxy led by a controversial cleric in Arizona, he took the helm of St. Spyridon nine years ago — and immediately ordered female worshippers to cover their heads during confession.

      But there was no such nod to modesty in the shocking sex videos viewed by The Post.

      Cake-crush porn

      In one scene, the bearded cleric, wearing only a white T-shirt, watches his long-haired brunette lover plant her thong-clad bottom on a piece of banana bread wrapped in cellophane.

      Modal Trigger

      Father George Passias watches as Ethel Bouzalas crushes a baked good as part of a fetish act.

      Bouzalas, wearing stiletto heels, oddly wiggles on the loaf until it is flattened — apparently a fetish known as “cake crush” or “cake sitting.”

      Modal Trigger

      A screenshot from their personal porn video.

      In another video clip, the pretty Peruvian rubs her feet on the priest’s face as they lie under a mirrored ceiling and she records his ecstasy at the encounter. In another tape, the priest performs oral sex on his lover while she is still clad in sheer pantyhose.

      The videos and photos of the pair were provided anonymously to The Post last week with a letter saying they were downloaded off a computer in Passias’ church office. The sender wrote that a private investigator had been hired to tail the couple to their rendezvous in motels in New Jersey and upstate Cold Spring.

      The scandal blew up in early September when Tom Bouzalas, Ethel Bouzalas’ husband, e-mailed Bishop Andonios Paropoulos, the chancellor of the Greek Orthodox church in the United States, and disclosed the affair, the bishop told The Post.

      The bishop, known in the church by his first name, said that both Passias and Ethel Bouzalas then came to see him and that Passias was suspended on Sept. 16 “as per the sexual-misconduct policy of the archdiocese.”

      Bishop Andonios said he had not seen the sex tapes but “learned of their existence during our meetings with both parties.”

      After a weeks-long absence from the pulpit, Passias told his St. Spyridon flock in an e-mail last week that he was leaving for “personal and health reasons,” and confessed to “multitudinous sins and shortcomings.”

      “I will now fade out of this world for a considerable time according to God’s will,” he wrote. “He has chosen for me . . . that I should retire and follow the way of silence, prayer, fasting, and ­utter devotion to our Lord.

      “Please do not ask where I am going and where I will be. Then it would not be possible for me to fulfill what is my lot.”

      But Passias, who lives in Flushing, Queens, is not in an isolated monastery self-flagellating. Instead, he went to his daughter’s home in Chicago, a church official said. Messages left there were not returned.

      He asked his parishioners to pray for him and his wife. He has four grown children. Bouzalas, who lives in Brooklyn, has three kids.

      The Post in 2013 broke the story about the unorthodox relationship between Passias and Bouzalas and alleged fiscal wrongdoing at the church, which has nearly 200 families and was established in 1931 when the neighborhood was a Greek stronghold.

      When Passias took the helm of the Wadsworth Avenue church in 2006, Bouzalas came with him as his assistant. He called her his “spiritual goddaughter,” and they arrived and left together every day. A church handyman said he once saw her sitting on the priest’s lap.

      Baptized in a bikini

      Bouzalas told parishioners that she converted to the Greek Orthodox faith and that Passias baptized her while she wore a bikini. The conversion apparently came before she was to marry her husband, a follower of the faith.

      Greek Orthodoxy has 24 million followers worldwide. The seat of the Christian church is in Istanbul, Turkey, presided over by the Ecumenical Patriarch of Constantinople. Priests can only be men but are allowed to marry.

      Modal Trigger

      Father George Passias and Ethel Bouzalas

      With his flowing black robes and oversized cross around his neck, Passias cut an imposing and authoritative figure. Bouzalas, meanwhile, favored short skirts and high heels.

      Bouzalas, who had no education credentials, was soon promoted to be the volunteer principal of the St. Spyridon Parochial School, which serves kindergarten to eighth grade and has a taxpayer-funded pre-kindergarten program. She also became church treasurer and a signatory on bank accounts.

      In addition to imposing the conservative rules, Passias ruffled longtime congregants who said he removed controls over church spending and questioned why money was being poured into repairs at the school.

      Management of four church-owned apartment buildings was given over to a company tied to Alma Bank, which also provided cash and mortgage refinancing. Renovations of the buildings was then done by two firms tied to principals at Alma Bank.

      In 2013, Passias told The Post the allegations were cooked up by a group of “evil-minded people” — parishioners who wanted him gone.

      “They have been saying I’m having a private affair with her,” he said. “She is a goddaughter to me. That’s it.”

      Steve Papadatos, the Parish Council president, at the time called the allegations against Passias “lies,” then blasted The Post for publishing a story that he said was “replete with slander” and innuendo. He called the church “eternally grateful” to the priest and Bouzalas, according to The National Herald, a newspaper that covers the Greek community.

      Papadatos last week said that he wouldn’t comment on the scandal, but that he stood by Passias and Bouzalas and wanted people to pray for them.

      The bishop said that the misconduct was brought before a “Spiritual Court of the First Degree” last week and that a council of church leaders — including the head of Greek Orthodoxy in the United States — will review the findings. Any punishment, including possible defrocking, will be decided in Istanbul.

      Re-examination

      Asked why the church had ignored the longtime allegations of the affair, the bishop said, “Lacking any concrete evidence of an affair, there was no responsible way the church could take any further action.”

      He said an audit a few years ago found no misuse of funds, but another investigation would take place “to assure that ­between that time and now, nothing has changed.”

      Bouzalas packed up her school office last week. A moving van carted off a desk, filing cabinet, table and shopping bags with her belongings. A new principal has been assigned to the school.

      Her husband refused to comment on the affair or the pregnancy but said the couple was still together. He confirmed he knew of the sex tapes.
      Passias, in his farewell note to parishioners, said he was following the direction of “my spiritual father Geronda Ephraim.” Ephraim presides over St. Anthony’s Greek Orthodox monastery in Florence, Ariz. The family of a young man who lived there and committed suicide in 2012 contends the death was the result of “six years of physical and psychological abuse” at the monastery.

  19. Ο/Η laskaratos λέει:

    Ποιοι πολέμησαν το Δαρβίνο

    Η πολεμική των Εκκλησιών κατά Δαρβίνου


    Περίφημη ήταν η μονομαχία του καλού του φίλου, του ζωολόγου Huxley με τον πιο φανατικό εχθρό του Δαρβίνου τον επίσκοπο της Οξφόρδης Σάμουελ Γουϊλμπερφόρς (εικ.1-2) γνωστό ως Σαμ Σαπουνάκια, σύμφωνα με το παρατσούκλι που προήλθε από κάποιο χαρακτηρισμό της συμπεριφοράς του ως «γλοιώδους» (saponaceous= σαπωνοειδούς) από τον Ντισραέλι.

    Το 1860, λίγο μετά τη δημοσίευση της «Καταγωγής των ειδών», μπροστά σε ένα ευρύ κοινό επιστημόνων και στην αφρόκρεμα της διανόησης, σε αίθουσα του Μουσείου της Οξφόρδης, σε ένα πολυαναμενόμενο ντιμπέιτ που είχε προκαλέσει σάλο, ο επίσκοπος υπέβαλε στον Χάξλεϋ το εξυπνακίστικο ερώτημα από ποια μεριά συγγενεύει με τον πίθηκο από τη γιαγιά ή τον παππού του. Αυτό ήταν και το μόνο που θα θυμόντουσαν οι άνθρωποι από την αγόρευση του επισκόπου που έμελλε να είναι και το Βατερλώ του. Λέγεται μάλιστα πως ο ζωολόγος ψιθύρισε θριαμβευτικά για την αναπάντεχη αυτή αφελή ατάκα-που και σήμερα τη χρησιμοποιούν οι Έλληνες παπαδίσκοι-τη βιβλική ρήση του Σαούλ: «Ο Θεός τον έστειλε στα χέρια μου» και απάντησε: «Δεν ντρέπομαι αν κάποιος πρόγονός μου ήταν πίθηκος, θα με πείραζε αν ήταν ένας άντρας που χρησιμοποιούσε το δώρο των γνώσεών του για να συσκοτίσει την αλήθεια». Το ακροατήριο συγκλονίστηκε και λέγεται πως η Λαίδη Brewster λιποθύμισε.

  20. Ο/Η eklag λέει:

    Ουσιαστικά και τυπικά ποτέ,
    καθώς μια θεολόγος στον Πειραιά,
    λιποθυμά κάθε Σεπτέμβρη κατά την ανάθεση εργασιών,
    ζαλίζοντας τον έρωτα του κοινού και εμποδίζοντάς το να εξελιχθεί και να κατανοήσει επιτέλους πώς προέκυψε το είδος ζώου που όλοι αγνοούμε δηλαδή ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ.

  21. Ο/Η eklag λέει:

    Περιττόν να προσθέσουμε ότι είναι σε θέση να προβάρει κατά τας εορτάς
    -ακαταπόνητα άοκνα ατέρμονα και ατελεύτητα-
    ΟΛΑ τα υπάρχοντα Κάλαντα,των βυζαντινών μη εξαιρουμένων.
    Αρουρέμ-Αρουρέμ και Εις έτη πολλά!

  22. Ο/Η Υστερία Παπαορμόνη bio-ηγουμένη λέει:

    Ο ζηλωτής πατήρ Πασιάς της αδελφότητος του ηγουμένου Εφρέμ της Αριζόνος κηρύττει κατά του Δαρβίνου.

    http://www.iospress.gr/ios2000/ios20000730b.htm
    ΔΑΡΒΙΝΟΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

    1. 2.

    Πίστευε και ψιλοερεύνα

    Χαρακτηριστική περίπτωση για την πρόσφατη πολιτική της Εκκλησίας να αποκτήσει ερείσματα στον επιστημονικό κόσμο είναι η ίδρυση του Συνδέσμου Επιστημόνων Πειραιώς (ΣΕΠ). Το σωματείο αυτό -του οποίου το όνομα δεν υποδηλώνει την εκκλησιαστική του διάσταση- συγκροτήθηκε το Νοέμβριο του 1993 υπό την αιγίδα του μητροπολίτη Πειραιά Καλλίνικου. Η ιδρυτική του συνέλευση πραγματοποιήθηκε σε αίθουσα του μητροπολιτικού ναού και τον στελέχωσαν συνεργάτες του μητροπολίτη. Μεταξύ των πρώτων που ανέλαβαν καθήκοντα ξεχωρίζουμε τον τότε πρωτοσύγκελο της μητρόπολης και σημερινό μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο και τον υπεύθυνο της «επιτροπής κοινωνικών προβλημάτων» κ. Κ. Πετρίδη, διευθυντή του γηροκομείου Πειραιά, του οποίου το όνομα συνδέθηκε με τις πρόσφατες διώξεις στο ίδρυμα.

    Ολη η δραστηριότητα του Συνδέσμου ακροβατεί ανάμεσα σε επιστημονικές διαλέξεις, σε πολιτικές δραστηριότητες και συμμετοχή σε εκκλησιαστικές εκδηλώσεις. Ο εμφανής σκοπός είναι να επενδυθούν με «επιστημονικό» μανδύα οι ιδεολογικές τοποθετήσεις της εκκλησίας σε μια σειρά σύγχρονα πολιτικά και θεωρητικά ζητήματα. Μέθοδος που ακολουθείται είναι η όσμωση επιστημονικών ανακοινώσεων με καθαρά λειτουργικές τελετές.

    Τον Δεκέμβριο του 1994 ο Σύνδεσμος έγινε μέλος της Ομοσπονδίας Ορθοδόξων Οικογενειακών Οργανώσεων Βαλκανίων και Κύπρου, ώστε να μην υπάρχει πλέον αμφιβολία για τον πραγματικό του χαρακτήρα. Και πιο πρόσφατα (Φεβρουάριο 1997) πραγματοποίησε εκδρομή στο Βόλο για να πραγματοποιήσει «Συνάντηση γνωριμίας και επικοινωνίας με τα μέλη της Ενώσεως Χριστιανών Επιστημόνων Ν. Μαγνησίας». Προφανώς οι δυο πνευματικοί αδελφοί (Καλλίνικος, Χριστόδουλος) έφεραν σε επαφή τα «επιστημονικά» παιδιά τους. Η επίσκεψη ανταποδόθηκε από τους Βολιώτες στους Πειραιώτες τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς.

    Ενδεικτική για τη δραστηριότητα του Συνδέσμου είναι η «εκδήλωση τιμής και αγάπης για τον Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Καλλίνικο, με την ευκαιρία της εισόδου του στο 20ό έτος ποιμαντορίας στον Πειραιά», τον Φεβρουάριο του 1997. Από τις υπόλοιπες εκδηλώσεις του σωματείου ξεχωρίζουμε την ημερίδα «Η ορθόδοξη οικογένεια ενώπιον της εθνικής μας και κοινωνικής κρίσεως», και την επίκαιρη συζήτηση με θέμα «Το ανθρώπινο πρόσωπο στην εποχή της πληροφορικής» που διοργανώθηκε στο ιδιόκτητο Συνεδριακό Κέντρο της Χρυσοπηγής, με εισηγητές έναν ιερομόναχο-ιατρό και έναν μοναχό-ηλεκτρολόγο μηχανικό.

    Η στρατευμένη ιδεολογική τοποθέτηση του σωματείου μαρτυρείται από την ταύτισή του με το περιβόητο «Δίκτυο 21». Τον Ιούνιο του 1997 φιλοξενήθηκε από τον ΣΕΠ στην Αγία Τριάδα η εκδήλωση «Η πορεία των εθνικών μας θεμάτων και η πρωτοβουλία του Δικτύου 21» με εισηγητές τους Καργάκο, Στοφορόπουλο και Λαζαρίδη, ενώ τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου ανακοινώνεται η «συμμετοχή του ΔΣ και μεγάλης αντιπροσωπείας του ΣΕΠ στην εκδήλωση-δημόσια συζήτηση του Δικτύου 21, κινήσεως πατριωτικής αφυπνίσεως».

    Φυσικά είναι δικαίωμα των μητροπολιτών να ιδρύουν τα δικά τους σωματεία. Αναρωτιέται όμως κανείς, πόσο «επιστημονική» μπορεί να είναι η δραστηριότητα αυτών των σωματείων, εφόσον ως ύστατο κριτήριο της γνώσης θέτουν «την πίστη στις γραφές». Γνωρίζουμε ότι στο Μεσαίωνα της Δύσης, αλλά και στο Βυζάντιο της Ανατολής, οι θρησκευτικές ομάδες έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην καλλιέργεια ορισμένων επιστημών. Μέχρι πρόσφατα στα ελληνικά σχολεία διδάσκονταν τα παιδιά τη Γεωμετρία των Ιησουϊτών μοναχών. Ομως η δημιουργία των Πανεπιστημίων σήμανε ακριβώς την αποσύνδεση της επιστήμης από την πίστη και την απελευθέρωση των επιστημόνων από τον «ιερό» έλεγχο. Η αυτονομία των Πανεπιστημίων, ακόμα και το πανεπιστημιακό άσυλο εξυπηρετούν αυτή την πρωταρχική ανάγκη της πραγματικά επιστημονικής έρευνας. Η υπόθεση του Γαλιλαίου σηματοδότησε το τέλος της μιας εποχής και την αρχή της άλλης. Η συγκρότηση «επιστημονικών πυρήνων» από την εκκλησία δυστυχώς φαίνεται να μας επιστρέφει αρκετούς αιώνες πίσω.

    Το προπατορικό αμάρτημα του Απ. Κακλαμάνη

    Στην κατά κράτος ήττα των «πιθηκοφίλων» οδηγήθηκε πριν από χρόνια η τελευταία -προς το παρόν- πράξη της ελληνικής «δίκης των πιθήκων». Στα 1984, η ιδέα του υπουργείου Παιδείας να περιλάβει στην ύλη της Α΄ Λυκείου το βιβλίο «Ιστορία του ανθρώπινου γένους» του ιστορικού Λευτέρη Σταυριανού προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από ένα ευρύ -όσο και ετερόκλητο- φάσμα εχθρών της δαρβινικής θεωρίας. Είναι αλήθεια πως οι αντιδράσεις αυτές δεν οφείλονταν αποκλειστικά στις σύντομες αναφορές του συγγραφέα στη θεωρία της εξέλιξης, αλλά και σε άλλες θέσεις του που υποτίθεται ότι έθιγαν τα ιερά και τα όσια της ελληνορθόδοξης παράδοσης – από το ρόλο του Βυζαντίου έως την ισότητα των φύλων. Το σύνθημα για την επίθεση δόθηκε με άρθρο του Κώστα Γεωργουσόπουλου στο οποίο το πρόβλημα εντοπιζόταν στην υποβάθμιση της ιστορίας του ελληνισμού («Τα Νέα» 17/9/84), πολύ σύντομα όμως τη συζήτηση θα μονοπωλούσε το ζήτημα της καταγωγής του ανθρώπου. Ακολούθησε οργισμένη επερώτηση βουλευτών της ΝΔ (29/11/84), μπαράζ απερίγραπτων δημοσιευμάτων στον δεξιό τύπο, σκληρά υπομνήματα της Ιεράς Συνόδου, «γραφικές» διαμαρτυρίες παραεκκλησιαστικών οργανώσεων και διαδηλώσεις πολυτέκνων με αίτημα να ριχθεί το βιβλίο στην πυρά. Ελάχιστες στάθηκαν τότε οι φωνές που αντιπαρατέθηκαν στο μέτωπο του σκοταδισμού (ανάμεσά τους σημειώνουμε το κείμενο του Δημοσθένη Κούρτοβικ στο περιοδικό «Σχολιαστής», τ. 24, Μάρτιος 1985), ενώ χλιαρές και απολογητικές υπήρξαν και οι αντιδράσεις των κομμάτων της Αριστεράς.

    Ολα αυτά είναι λίγο πολύ γνωστά. Χρόνια προτού ενσκήψει ο κίνδυνος της μη αναγραφής του θρησκεύματος, η επιβίωση της ελληνορθόδοξης ταυτότητας κρεμόταν από την εξουδετέρωση των οπαδών της θεωρίας της εξέλιξης. Στο κλίμα αυτό, όπως προκύπτει από την αλληλογραφία μεταξύ Ιεράς Συνόδου και του τότε υπουργού Παιδείας Απόστολου Κακλαμάνη, το υπουργείο Παιδείας δεν αποδείχθηκε ικανό να υπερασπίσει τις επιλογές του: «Ως προς τη δαρβίνειο θεωρία για την καταγωγή του ανθρώπου», έγραφε ο Α. Κακλαμάνης στον Σεραφείμ στις 20/12/1984, «σημειώνουμε ότι στο βιβλίο της Α΄ Λυκείου γίνεται απλή αναφορά, όπως έχει γίνει και παλιότερα (επί ΝΔ) στα σχολικά εγχειρίδια της ανθρωπολογίας του Γυμνασίου και της βιολογίας του Λυκείου χωρίς η Διαρκής Ιερά Σύνοδος να διαμαρτυρηθεί, ούτε άλλη πλευρά». Και συνέχιζε: «Εξάλλου ο συγγραφέας κάνει διάκριση μεταξύ ανθρώπου και ‘ανθρωπιδών’, αλλά αν υπάρχει στο σημείο αυτό κάποια ασάφεια, όπως γράψαμε ήδη και στην Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, σε προσεχή έκδοση μπορεί να διευκρινισθεί».

    Παρά τη μειλίχια στάση του υπουργού, και παρά τις διαβεβαιώσεις του ότι στόχος του υπουργείου ήταν να «διδάσκονται και να βιώνουν οι νέοι μας την ορθόδοξη πίστη και ζωή», η Ιερά Σύνοδος επανήλθε δριμύτερη με το υπ’ αρ. 648/19/2/1985 υπόμνημά της, ζητώντας ρητά «να καθαρθεί» ή «να αποσυρθεί» το βιβλίο, το οποίο σημειωτέον είχε ήδη υποστεί κάποια πρώτα «στρογγυλέματα». Αυτή τη φορά, η απάντηση που ετοιμάστηκε για τον κ. Κακλαμάνη εντόπιζε το πρόβλημα στην κακόπιστη κριτική που δέχτηκε το βιβλίο και αποτολμούσε μια πιο ευθεία αντιπαράθεση με την Ιεραρχία. Θύμιζε ακόμη ότι θέσεις παρόμοιες με του Σταυριανού είχαν υποστηριχθεί και σε σχολικό βιβλίο βιολογίας του 1970, γραμμένο από στέλεχος του «Σωτήρα». «Γιατί τότε δεν διαμαρτυρήθηκε κανένας;», ακολουθούσε η ρητορική ερώτηση. «Αλλά τότε στόλιζε το βιβλίο εκείνο το όρνιο της 21ης Απριλίου. Τότε όλα ήταν χριστιανικά, τώρα όλα έγιναν αντίχριστα».

    Η θαρραλέα υπουργική απάντηση δημοσιεύεται μαζί με όλη τη σχετική αλληλογραφία στο βιβλίο του εκπαιδευτικού Αθανάσιου Νίκα, συντονιστή τότε της Επιτροπής Μελέτης Εκκλησιαστικών Θεμάτων («Εκκλησία και Παιδεία», 1991). Από το ίδιο βιβλίο πληροφορούμαστε μια ακόμη πιο ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: με εντολή Κακλαμάνη, η επιστολή δεν στάλθηκε ποτέ στους άγιους αποδέκτες της.
    ΣΤΑ ΟΡΙΑ

    ΔΑΡΒΙΝΟΣ. Ο καημένος ο εισηγητής της θεωρίας της εξέλιξης που έχει συγκεντρώσει τα πυρά του χριστιανικού φονταμενταλισμού επί δύο αιώνες, δήλωνε θρήσκος μέχρι το 1859 που εκδόθηκε το περίφημο «Η καταγωγή των ειδών». Οταν μάλιστα πέθανε, το 1882, η ταφή του έγινε με εθνικές τιμές στο Ουέστμίνστερ. Ομως, όπως αποδεικνύουν οι σημειώσεις και το ημερολόγιό του, ποτέ δεν διανοήθηκε να προδώσει την επιστήμη για λόγους θρησκευτικούς. Ηδη το 1838 έγραφε: «Υπάρχει βέβαια ένα χάσμα μεταξύ ανθρώπου και ζώων, αλλά ποτέ δεν θα παραδεχτώ ότι ο άνθρωπος έχει διαφορετική καταγωγή από εκείνα.»

    ΠΑΠΑΣ. Η καθολική εκκλησία, μετά από πολλές περιπέτειες αποφάσισε πολύ πρόσφατα να αφήσει τον Δαρβίνο στην ησυχία του. Ο πάπας Ιωάννης-Παύλος Β’ παραδέχτηκε τον Οκτώβριο του 1996 ότι «οι νεότερες διαπιστώσεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η θεωρία της εξέλιξης είναι κάτι περισσότερο από απλή υπόθεση». Φρόντισε βέβαια στην ίδια εγκύκλιο να αντιταχθεί στην «υλιστική ανάγνωση της θεωρίας». Το πρώτο βήμα είχε συντελεστεί το 1950, όταν ο πάπας Πίος ΙΒ’ στην εγκύκλιό του Humani Generis είχε χαρακτηρίσει τη θεωρία της εξέλιξης ως «μια σοβαρή υπόθεση εργασίας».

    ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ. Στην προπαγανδιστική μπροσούρα του «Ο άνθρωπος από τον πίθηκο;» ο μητροπολίτης Καλλίνικος επικαλείται τη γνώμη του Αμερικανού Duane Gish και τον εμφανίζει ως διδάκτορα βιοχημείας. Λησμονεί όμως να προσθέσει ότι ο Gish είναι ο αναπληρωτής πρόεδρος του «Ινστιτούτου Ερευνας της Δημιουργίας», δηλαδή επικεφαλής της οργάνωσης των «δημιουργιστών» στις ΗΠΑ και χρηματοδότης όλων όσοι υποστηρίζουν ότι η Βίβλος μπορεί να διαβαστεί και ως επιστημονικό πόνημα φυσικής ιστορίας.

    ΝΩΕ. Ο πονοκέφαλος των «δημιουργιστών» είναι, μεταξύ άλλων, να δώσουν και μια πιστευτή διάσταση στην ιστορία της Κιβωτού. Εφόσον αντιλαμβάνονται τον Κατακλυσμό ως ιστορικό γεγονός, σπάνε το κεφάλι τους να εξηγήσουν πώς βρέθηκε χώρος στο ίδιο πλεούμενο για όλα τα ζωντανά της γης. Οι Γερμανοί «δημιουργιστές» υποχρεώθηκαν να συμβιβαστούν με «ολίγη εξέλιξη». Υποστηρίζουν ότι υπάρχει «μικροεξέλιξη», δηλαδή ότι τα είδη εξελίσσονται σε πολύπλοκες παραλλαγές από πολύ λίγα «βασικά» και αμετάβλητα.

    ΚΑΝΤΙΩΤΗΣ. Χαρακτηριστική για τον διπλό λόγο της Ιεραρχίας απέναντι στα μείζονα επιστημονικά ζητήματα είναι η εγκύκλιος που απηύθυνε ο τότε μητροπολίτης Φλωρίνης Καντιώτης το 1985, με αφορμή τη διαμάχη για το βιβλίο του Σταυριανού και τη θεωρία του Δαρβίνου. Από τη μια μεριά, ο φονταμενταλιστής μητροπολίτης νουθετεί τους επιστήμονες, κάνοντας χρήση «ορθολογικών» επιχειρημάτων της διεθνούς των δημιουργιστών: «Επειδή πιπιλίζετε την καραμέλα της λεγομένης εξελίξεως και πιστεύετε αυτής σαν αναντίρρητη επιστημονική αλήθεια, θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε: Γνωρίζετε τι πάνω στο θέμα αυτό απεφάνθησαν διαπρεπείς επιστήμονες, βιολόγοι, γενετισταί, εμβρυολόγοι, γεωλόγοι, παλαιοντολόγοι στο Συνέδριο του Σικάγου το 1980 και στο Συνέδριο του Λίβερπουλ το 1982; Αν δεν γνωρίζετε, σας πληροφορούμε, ότι οι επιστήμονες αυτοί απεφάνθησαν, ότι διά της επιστημονικής οδού δεν έχει εξακριβωθεί ακόμη ο τρόπος της προελεύσεως του ανθρώπου. Η θεωρία της εξελίξεως καταδικάζεται, και τα διάφορα γενεαλογικά δένδρα, αποκυήματα της φαντασίας ορισμένων που τα υποστηρίζουν ανεπιφύλακτα, πρέπει να φύγουν από τα διδακτικά βιβλία». Ο Καντιώτης προτείνει, μάλιστα, και σχετική χριστιανική βιβλιογραφία. Από την άλλη μεριά, στην ίδια εγκύκλιο αναφέρεται με άλλο τρόπο στους πιστούς: «Αγαπητοί μας χριστιανοί, άνδρες, γυναίκες, μαθηταί, μαθήτριες! Μη δίνετε σημασία στους κρωγμούς των αθέων και των απίστων. Να είσθε βέβαιοι ότι τα υλιστικά των κηρύγματα, όσο κι αν εντυπωσιάζουν εκ πρώτης όψεως, θα σβήσουν σαν πυροτεχνήματα…» (εγκύκλιος 403/13-3-1985).

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ

    Καρόλου Ντάρβιν «Η καταγωγή των ειδών» (μετάφραση Α. Πάγκαλος, εκδ. Γκοβόστη, χ.χ.). Το κλασικό έργο στην ολοκληρωμένη του μορφή είναι η καλύτερη απάντηση στους χριστιανούς φονταμενταλιστές που επιχειρούν να αποβάλουν τη θεωρία της εξέλιξης από την εκπαίδευση.

    Marcell Prenant «Δαρβίνος και Δαρβινισμός» (μετάφραση και σημειώσεις Γιάννη Βιστάκη, εκδόσεις Μορφή, Αθήνα 1956). Η πρόσληψη της εξελικτικής θεωρίας και οι αντιθέσεις που δημιούργησε η καινοτόμα σκέψη του Δαρβίνου σε μια μελέτη γραμμένη από έναν μαρξιστή καθηγητή της Σορβόνης.

    Dominique Lecourt «L’ Amerique entre la Bible et Darwin» (Presses Universitaires de France, Παρίσι 1992). Η αντεπίθεση του χριστιανικού φονταμενταλισμού στις ΗΠΑ, με επίκεντρο τον αγώνα των «δημιουργιστών» να εκτοπίσουν από την εκπαίδευση τη «βλάσφημη» θεωρία του Δαρβίνου. Ιστορικό διάγραμμα της συγκρότησης του μετώπου των δημιουργιστών και επιστημολογική ανάλυση των θέσεών τους.
    Volker Stollorz «Mit der Bibel gegen Darwin» (εφημερίδα Die Zeit, 29/1/1993). Αναλυτικό ρεπορτάζ για τη συγκρότηση πυρήνων χριστιανικού φονταμενταλισμού στη Γερμανία, με κεντρικό αίτημα την κατάργηση της διδασκαλίας της εξελικτικής θεωρίας και την αντικατάστασή της από τη διδασκαλία της «δημιουργίας».

    Καλλίνικου Καρούσου (μητροπολίτου Πειραιώς) «Ο άνθρωπος από τον πίθηκο;» (εκδόσεις Χρυσοπηγή, Αθήνα 1987). Μαχητική μπροσούρα, με αφορμή τη διαμάχη πολιτείας εκκλησίας για τη διδασκαλία του βιβλίου του Σταυριανού «Ιστορία του ανθρώπινου γένους».

    Ιωάννη Κωστώφ (φυσικού) «Συμβολή στην τελετή λήξεως της θεωρίας της εξέλιξης» (εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας, β’ έκδοση 1996). Με προμετωπίδα το σύνθημα των Αμερικανών «δημιουργιστών» «Evolution is no solution», ο συγγραφέας αναλύει τις αντιθέσεις μεταξύ ορισμένων υποστηρικτών της εξελικτικής θεωρίας, για να κλονίσει την επιστημονική της ορθότητα.

    Δημοσθένη Κούρτοβικ «Η εξέλιξη της ανθρώπινης σεξουαλικότητας» (εκδόσεις Ράππα, Αθήνα 1986). Ο ρόλος της σεξουαλικότητας κατά τη διάρκεια της «ανθρωποποίησης», της εξέλιξης δηλαδή του ανθρώπου από κατώτερα είδη των πρωτευόντων. Μια από τις σπάνιες πρωτότυπες επιστημονικές συνεισφορές συμπατριωτών μας στη σύγχρονη εξελικτική θεωρία.

    ΔΕΙΤΕ

    Κληρονομήστε τον άνεμο (Inherit the wind) του Στάνλεϊ Κράμερ (1960). Δικαστικό δράμα με θέμα τη «δίκη των πιθήκων» του 1925, βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό έργο των Τζερόμ Λόρενς & Ρόμπερτ Λι.
    (Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 30/7/2000)

  23. Παράθεμα: [βιβλίο] Λευτέρης Ζούρος, Ας συμφιλιωθούμε με τον Δαρβίνο [1] | Ροΐδη και Λασκαράτου Εμμονές

  24. Παράθεμα: [βιβλίο] Mark Ridley, Δαρβίνος | Ροΐδη και Λασκαράτου Εμμονές

  25. Παράθεμα: [βιβλίο] Mark Ridley, Δαρβίνος [2] | Ροΐδη και Λασκαράτου Εμμονές

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.