[βιβλίο] Mark Ridley, Δαρβίνος [1]

[Καμία εσωτερική προσπάθεια ή θεϊκή δύναμη δεν είναι σε θέση να στρέψει τις προσαρμοστικές αλλαγές σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Οι οργανισμοί μεταβάλλονται απλώς τυχαία. Ένας καλά προσαρμοσμένος οργανισμός μπορεί να είναι απλούστατος. Το έντομο είναι τόσο θαυμαστά προσαρμοσμένο όσο και ο άνθρωπος]

darwin21nov16

Mark Ridley, Δαρβίνος -μτφρ: Δημήτρης Καγιαλάρης, εκδόσεις Πατάκη

Περιγραφή
Η κληρονομιά που μας έχει αφήσει για πάντα ο Κάρολος Δαρβίνος είναι οι ευρείες και αφαιρετικές θεωρίες του για την εξέλιξη και τη φυσική επιλογή, τις οποίες υπέβαλε σε έλεγχο στα γραπτά του χρησιμοποιώντας ένα τεράστιο πλήθος στοιχείων από τη φυσική ιστορία. Ο Mark Ridley χρησιμοποιεί τη μέθοδο των ερωταποκρίσεων για να μας δείξει πόσο προσεκτικά λειτουργούσε ο Δαρβίνος όταν ασχολούνταν με κάποιο πρόβλημα, και πώς μπορούμε να κατανοήσουμε τα επιχειρήματά του προσπαθώντας αρχικά να ανακαλύψουμε τα πιθανά ερωτήματα που έθετε ο Δαρβίνος στον εαυτό του.

Ο Mark Ridley επικεντρώνεται σε αποσπάσματα από τα δύο σημαντικότερα βιβλία του Δαρβίνου, την «Καταγωγή των ειδών», και την «Καταγωγή του ανθρώπου». Δίνει στοιχεία επίσης και για κάποια λιγότερο γνωστά έργα του Δαρβίνου, στα οποία καταπιάνεται με θέματα πολύ διαφορετικά μεταξύ τους, όπως η εξημέρωση των ζώων, οι γεωσκώληκες και η ανθρώπινη φύση.

*
Η κρίση του βιβλίου από τον Δημήτρη Μαρίτσα στο Bookpress.gr

Ούτε άγγελοι, ούτε πίθηκοι

Πιθανόν κανένα άλλο βιβλίο στον κόσμο δε συνέβαλε τόσο πολύ στην κατανόηση του ανθρώπινου είδους όσο «Η καταγωγή των Ειδών» του Κάρολου Δαρβίνου. Πολυδιαβασμένο όσο λίγα, αναγνωρίστηκε, από την πρώτη ημέρα της έκδοσης του –24 Νοεμβρίου1859– ως μια ξεχωριστή συνεισφορά στο χώρο της επιστήμης, με μεγάλο εύρος θεμάτων, σε βάθος αντίληψη των γεγονότων και με άφθονα τεκμήρια που στοιχειοθετούσαν τις προτάσεις του.

Συγχρόνως δέχθηκε σφοδρή κριτική, διότι πρότεινε πως τα έμβια όντα δεν πρέπει να θεωρούνται ως κατασκευασμένα δημιουργήματα ενός θεϊκού σχεδιασμού, αλλά ως προϊόντα μιας εξ ολόκληρου φυσικής διεργασίας. Η επιλογή ανάμεσα σε πίθηκους ή αγγέλους, τον Δαρβίνο ή τη Βίβλο αναδείχθηκε ξαφνικά σε φλέγον ζήτημα για τους βικτωριανούς που πάσχιζαν να ευθυγραμμίσουν τις βαθιά ριζωμένες θρησκευτικές πεποιθήσεις τους με τις νέες ανησυχητικές ιδέες περί εξέλιξης.

Στην πραγματικότητα, δεν επρόκειτο απλώς για ζήτημα διαφωνίας γύρω από την κυριολεκτική ερμηνεία της Βίβλου. Όπως εξηγεί η Janet Brown στο εξαιρετικό βιβλίο της «Δαρβίνος», ακόμη και τότε μόνο λίγοι άνθρωποι πίστευαν ότι ο Κήπος της Εδέμ υπήρξε πραγματικά. Οι πιο πολλοί προσλάμβαναν την εικόνα του Θεού ως ενός παντεπόπτη φρουρού που ρυθμίζει τα πάντα ώστε να λειτουργούν αποτελεσματικά. Ο σπουδαιότερος εκφραστής αυτής της αντίληψης ήταν ο αρχιδιάκονος William Paley ο οποίος θεωρούσε ότι η προσαρμογή των έμβιων όντων στο περιβάλλον είναι τέλεια, αποδεικνύοντας την ύπαρξη του Θεού. «Πώς θα μπορούσε να προκύψει ένας τόσο τέλειος σχεδιασμός», έλεγε ο Paley, «αν όχι από τα προσεκτικά χέρια ενός σχεδιαστή»; Αν βρίσκαμε τυχαία ένα καλοκουρδισμένο ρολόι, δεν θα ήταν απολύτως δικαιολογημένο να σκεφτούμε ότι κατασκευάστηκε από έναν επιδέξιο τεχνίτη σύμφωνα με κάποιο σχέδιο;

Εκτός από τη νομιμοποίηση που προσέφερε στον προτεσταντισμό, το επιχείρημα του θεϊκού σχεδιασμού ενίσχυε κάθε ιδέα περί ακλόνητης ιεραρχίας, κοινωνικής και πολιτικής. Στις αρχές του 19ου αιώνα η Αγγλία πλησίασε στα πρόθυρα της επανάστασης όσο ποτέ άλλοτε: οι νωπές ακόμη μνήμες από τους Ναπολεόντειους Πόλεμους, οι συγκρούσεις των γαιοκτημόνων με τους βιομηχάνους, των εργατών με τα αφεντικά, και της επαρχίας με τη μητρόπολη φόβιζαν βαθιά το πολιτικό κατεστημένο της εποχής. Υπήρχε μια ευρέως διαδεδομένη ανησυχία γύρω από την διάδοση ιδεών που απειλούσαν την καθεστηκυία τάξη. Πρώτη θέση ανάμεσα σε αυτές κατείχαν οι ιδέες περί οποιασδήποτε μορφής εξέλιξης.

Την επιχειρηματολογία του Paley για τα θαύματα της φύσης συμμεριζόταν στα νεανικά του χρόνια και ο ίδιος ο Δαρβίνος. Συνέβησαν όμως τρία γεγονότα που άλλαξαν άρδην τη θέαση του για τον κόσμο. Το πρώτο από αυτά είναι το περίφημο ταξίδι με το υδρογραφικό πλοίο Beagle στα πέρατα της Γης. Τις εντυπώσεις του κατέγραψε στο «Ταξιδεύοντας με το Μπίγκλ». Λίγοι νέοι άντρες είχαν ποτέ μια ευκαιρία να δουν τον κόσμο στην ολότητά του. Ακόμη λιγότεροι, επισημαίνει στο «Δαρβίνος» ο Mark Ridley από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, διέθεταν την ικανότητα του νεαρού, τότε, φυσιοδίφη να παρατηρεί και να θέτει ερωτήσεις. Στα νησιά Γκαλάπαγκος, για παράδειγμα, το ράμφος των σπίνων άλλαζε από νησί σε νησί. Για ποιο λόγο, αναρωτιόταν, ο Θεός μπήκε στον κόπο να προικίσει αυτό το είδος με ανεπαίσθητες διάφορες μεταξύ των ατόμων του;

Βρήκε μια πρώτη απάντηση διαβάζοντας στη διάρκεια του ταξιδιού τις «Αρχές Γεωλογίας» του Charles Lyell. Ο επιστήμονας αυτός θεωρούσε πως οι παραμικρές μεταβολές στις καιρικές συνθήκες, το λιώσιμο των πάγων ή οι σεισμοί, οδηγούσαν με την πάροδο του χρόνου σε δραματικές μεταμορφώσεις στην επιφάνεια της γης. Δεν λέμε ότι μια σταγόνα μπορεί να τρυπήσει ένα βράχο, όχι με τη δύναμή της, αλλά με την υπομονή και την επιμονή της; Ο Δαρβίνος σκέφτηκε πως με αυτή την ιδέα μπορούσε να εξηγήσει την εξέλιξη των έμβιων όντων. Μήπως τελικά όλα αυτά τα είδη των σπίνων είναι αποτέλεσμα της προσαρμογής, με την πάροδο του χρόνου, ενός αρχικού είδους στις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος του κάθε νησιού;

Η φυσική επιλογή
Εκείνο που του έλειπε ήταν ένας μηχανισμός, μια «θεωρία ως γνώμονας», που θα εξηγούσε την εξελικτική διαδικασία. Θα τη βρει μερικά χρόνια αργότερα διαβάζοντας τον Malthus, ειδήμονα στην πληθυσμιακή ανάπτυξη. Σχεδόν παραφράζοντάς τον θα υποστηρίξει ότι στη φύση γεννιέται υπερβολικός αριθμός ατόμων. Μαίνεται πόλεμος, ένας αγώνας για την ύπαρξη. Δεδομένου ότι κανένας σπίνος, καμία αγελάδα και κανένα λιοντάρι δεν είναι πανομοιότυπο με κάποιο άλλο, η φύση «επιλέγει» τα άτομα με εκείνα τα χαρακτηριστικά που προσαρμόζονται καλύτερα στο περιβάλλον ώστε να εξασφαλιστεί η επιβίωση τους. Αυτοί οι επιζώντες αποκτούν κατά κανόνα απόγονους οι οποίοι και κληρονομούν αυτά τα χαρακτηριστικά. Αν αυτή η ενέργεια επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, τότε με την πάροδο του χρόνου η τάση για προσαρμογή στο περιβάλλον είναι δυνατόν να καταλήξει σε εντελώς νέα ζώα και φυτά.

Αυτό το μηχανισμό ο Δαρβίνος τον ονόμασε φυσική επιλογή. Η δύναμη της δεν είναι ακαριαία αλλά συσσωρευτική επειδή λειτουργεί με το πέρασμα του χρόνου. Και μάλιστα χωρίς δεδομένη κατεύθυνση ή σκοπό. Η έννοια της προόδου είναι άγνωστη στη φύση. Καμία εσωτερική προσπάθεια ή θεϊκή δύναμη δεν είναι σε θέση να στρέψει τις προσαρμοστικές αλλαγές σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Οι οργανισμοί μεταβάλλονται απλώς τυχαία. Ένας καλά προσαρμοσμένος οργανισμός μπορεί να είναι απλούστατος. Το έντομο είναι τόσο θαυμαστά προσαρμοσμένο όσο και ο άνθρωπος.

Μολονότι κατέληξε σταδιακά να αμφισβητεί τη Βίβλο ως έγκυρη καταγραφή γεγονότων ο Δαρβίνος δεν είχε ποτέ την πρόθεση να αποκηρύξει τη πίστη του εν μέρει λόγω της υψηλής εκτίμησης που έτρεφε για τα θαύματα της φύσης. Επιπλέον, μολονότι εξηγούσε πως όλοι οι οργανισμοί εξελίχθηκαν από μια πρωτογενή μορφή δεν ήταν σε θέση να εξηγήσει πώς δημιουργήθηκε αυτή η πρώτη μορφή ζωής. Είναι ασφαλέστερο να τον θεωρήσουμε αγνωστικιστή, παρά άθεο.

Για το ευρύ κοινό όμως ο Δαρβίνος είχε «σκοτώσει» την ιδέα του Θεού. Άραγε, εφόσον οι άνθρωποι δεν ήταν πλέον υπόλογοι στο Δημιουργό τους, ήταν ελεύθεροι να κάνουν ότι θέλουν, χωρίς κανέναν απολύτως ηθικό περιορισμό; Ποιος είναι ο σκοπός του κόσμου μας αν δεν υπάρχει αρετή; Πολλά από αυτά τα ερωτήματα είναι άκρως επίμαχα ακόμη και σήμερα. Η συγγραφή και η επικριτική υποδοχή της «Καταγωγής» δεν εξοβελίστηκαν ποτέ σε κάποιο κλειστό επιστημονικό σύμπαν. Η ιστορία της είναι, από ορισμένες απόψεις, η ιστορία του σύγχρονου κόσμου.

©Δημήτρης Μαρίτσας

***

Ορισμένες (από τις πολλές) αναρτήσεις του «Ροΐδη Εμμονές» για την Εξέλιξη των Ειδών:
Η διδασκαλία της Εξέλιξης (1). Πότε ουσιαστικά στα σχολεία;
Η διδασκαλία της Εξέλιξης (2): Δαρβίνος και η Eκκλησία που πιστεύει στο DNA
Η διδασκαλία της Εξέλιξης (3): «Η δίκη του πιθήκου»
Η διδασκαλία της Εξέλιξης (4): Η Ελλαδική Εκκλησία και η Εκπαίδευση
Η διδασκαλία της Εξέλιξης (5): η επιστολή που δεν στάλθηκε ποτέ
Βιβλίο: Ernst Mayr, «Τι είναι η Εξέλιξη»
Περί Εξέλιξης: «…σαν να μη διδάσκονται τα παιδιά ότι η Γη γυρίζει γύρω από τον Ήλιο»
Δαρβίνος 2009: Η εξοικείωση και ενημέρωση του κοινού
[βιβλίο] Λευτέρης Ζούρος, Ας συμφιλιωθούμε με τον Δαρβίνο [1]
[βιβλίο] Λευτέρης Ζούρος, Ας συμφιλιωθούμε με τον Δαρβίνο [2]

This entry was posted in βιβλία/ανάγνωση, επιστήμη, Logos. Bookmark the permalink.

7 απαντήσεις στο [βιβλίο] Mark Ridley, Δαρβίνος [1]

  1. Ο/Η Elias λέει:

    Ποιος είναι αυτός ο Δαρβίνος, δεν νομίζω ότι είναι και τόσο σημαντικός. Τόσα χρόνια στο σχολείο δεν άκουσα κουβέντα γι αυτόν. Νομίζω ότι αν ήταν τόσο σημαντικός όσο λέτε θα υπήρχε ειδικό μάθημα γι αυτόν.

  2. Ο/Η Γιάννης λέει:

    Με συγχωρείτε που σχολιάζω συχνά, δεν το κάνω από ματαιοδοξία, αλλά από ισχυρή επιθυμία να πω την γνώμη μου.
    Σ’ αυτό το άρθρο, έχω μια ένσταση και μάλιστα σοβαρή. Με την φράση: «Οι οργανισμοί μεταβάλλονται απλώς τυχαία.»
    Αν δεχθούμε ότι η ζωή είναι απλώς αποτέλεσμα τυχαίων μεταβολών, όπως και η εξέλιξη της, τότε θα δεχθούμε αναπόφευκτα το ίδιο και για το σύμπαν. Δηλαδή, σύμπαν και ζωή αποτελούν μια μηχανιστική κατάσταση, στην οποία κυριαρχεί το τυχαίο. Επομένως, στερούνται κάθε πνευματικότητας και οι ιδέες δεν έχουν θέση σ’ έναν τέτοιο κόσμο ή αν υπάρχουν είναι τυχαία προιόντα, που αυτό με την σειρά του σημαίνει ότι η αλήθεια της φύσης (η αρχή που κυβερνά τα πάντα μέσα από τα πάντα) αποτελεί μια τυχαία έννοια που διαφοροποιείται κάθε στιγμή, από τυχαίους λόγους.
    Αλλά κατά την γνώμη μου, η θεωρεία του Δαρβίνου, πέρα από το ότι «σκότωσε» τον Θεό, είναι μια πανίσχυρη απόδειξη, ότι υπάρχει μια φυσική αλήθεια, την οποία όλα τα όντα και συνολικά η ζωή, την υπηρετούν, μέσα από τον αγώνα και την εξέλιξη. Εδώ ακριβώς, βρίσκεται η πνευματικότητα όλων των όντων και η ιερότητα της φύσης. Κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει απ’ αυτήν την ανώτατη «ιδέα», που αποτελεί μέγιστη ανάγκη για όλο το σύμπαν. Και όποιος το επιχειρήσει, θα προβεί σε ύβρι και θα τιμωρηθεί από την φύση. Αυτό αποτελεί απάντηση στα ερωτήματα, «αν ο άνθρωπος είναι ελεύθερος να κάνει ότι θέλει» και «ποιος είναι ο σκοπός μας αν δεν υπάρχει αρετή» (φυσικά μπορεί να υπάρξει αρετή, χωρίς την θρησκευτική εποπτεία).
    «Ειδέναι χρη τον πόλεμο εόντα ξυνόν και δίκην έριν και γιγνόμενα πάντα κατ’ έριν και χρεών» -Ηράκλειτος= Πρέπει να γνωρίζει κανείς, ότι ο πόλεμος είναι κοινός και η διχόνια δικαιοσύνη και ότι τα πάντα γίνονται σύμφωνα με την διχόνια και την ανάγκη.
    Αγών και ανάγκη λοιπόν και όχι τυχαίο. Σ’ αυτόν τον αγώνα κάποια είδη θα τα καταφέρουν και κάποια όχι. Όπως, με τα δεκάδες εκατομμύρια σπερματοζωάρια τελικά, ένα (το πιο ισχυρό), θα γονιμοποιήσει το ωάριο και οι ευκαιρίες να υπάρξουν άλλοι απόγονοι θα εκμηδενιστούν. Όχι τυχαία, αλλά κατ’ ανάγκη.

    • Ο/Η laskaratos λέει:

      Σε ευχαριστούμε για τα τόσο ενδιαφέροντα σχόλιά σου τα οποία συνεισφέρουν στον προβληματισμό και στην πληροφόρηση των αναγνωστών μας και στη δική μας.
      Προσωπικά συμφωνώ με αυτό σου το σχόλιο και δεν δέχομαι την απόλυτη τυχαιότητα ως ρυθμιστή της ζωής, της Ιστορίας και του μέλλοντος των ανθρώπων.

      Ο Αριστοτέλης στα Φυσικά του έβλεπε την τύχη και την αναγκαιότητα σαν αντίθετες δυνάμεις που προκαλούν τα γεγονότα και την πρώτη υποταγμένη στη δεύτερη.Ο Δημόκριτος θεωρούσε την τύχη υποκειμενική αντίληψη λόγω της αδυναμίας του ανθρώπου να ερμηνεύσει την φύση των γεγονότων: Δυο αφεντικά στέλνουν επίτηδες τους δούλους τους να συναντηθούν στο πηγάδι την ίδια ώρα. Οι δούλοι που δεν ξέρουν τη σκοπιμότητα θεωρούν την συνάντησή τους τυχαία.
      ________________

      Να μου επιτραπεί με την ευκαιρία να παραθέσω σοβαρόν επιστημονικόν αντίλογον εις τον Δαρβινισμόν:

      https://roides.wordpress.com/2015/10/08/8sep15/

      Αντιδαρβινιστές ορθόδοξοι κληρικοί…
      08/10/2015
      […στη δίνη σεξουαλικών σκανδάλων]

      Η επίσκεψη του αριστεροακροδεξιού πρωθυπουργού Τσίπρα, ενός ευσεβή άθεου και δεινού αγγλομαθή, στην ελληνορθόδοξη Αρχιεπισκοπή της Ν.Υόρκης, ήταν γρουσούζικη. Σημαδεύτηκε από το ξεβράκωμα ενός παλιού αξιωματούχου της Αρχιεπισκοπής, του κάποτε πρωτοσύγκελού της, από το Μάη του 1997, αιδεσιμολογιότατου πατρός Γεωργίου Πασσιά, πρωτοπρεσβύτερου, πατέρα τεσσάρων παιδιών, κατασκόπου και πνευματικού τέκνου του ιδιοκτήτη μεγάλης επιχειρηματικής αλυσίδας τουλάχιστον 18 μοναστηριών, του διαβόητου φονταμενταλιστή πρώην Αγιορείτη Εφραίμ της Αριζόνα, προστατευόμενου του πατριάρχη Δημήτρη Αρχοντώνη (Βαρθολομαίου), τον οποίο συνοδεύουν περίεργες ιστορίες, πολύ παλιότερες από την Ελλάδα (για μορφίνες, το 1968- Δρος Κων.Σιαμάκη: «Π Α Ρ Θ Ε Ν Ο Σ Υ Λ Λ Ε Κ Τ Ε Σ», εκδ.Δόναξ, Θεσσαλονίκη-2007), αλλά και στις ΗΠΑ, όπως η αυτοκτονία του δόκιμου Scott Nevins (ΗΠΑ), μέρος των οποίων έχουμε εκθέσει.

      Οι ατασθαλίες του ιερέα είχαν πάρει εκτενή δημοσιότητα από το 2013, στη ‘New York Post’, αλλά ο Αρχιεπίσκοπος παρίστανε τον κουφό. Ο τότε 65χρονος παπάς κατηγορείτο πως βάφτισε με βαφτιστική στολή ένα μπικίνι της, την 43χρονη Περουβιανή προσήλυτη, παντρεμένη με Έλληνα, Έθελ Μ….., μητέρα 3 παιδιών, ενώ απαιτούσε από τις ενορίτισσές του να καλύπτουν ακόμη και το κεφάλι τους την ώρα της εξομολόγησης. Η άφιξη το 2006 του ντουέτου στο ναό του Αγ.Σπυρίδωνα των Washington Heights και η αναξιοκρατική ανάθεση σοβαρού ενοριακού οικονομικού πόστου στην κυρία, ακόμη και στη θέση της διευθύντριας-χωρίς προσόντα-του ενοριακού σχολείου-συνοδεύτηκε από φήμες για ξόδεμα εκατοντάδων χιλιάδων δολαρίων και για την σχέση των δυο τους. Μετά από καταγγελίες στην Αρχιεπισκοπή, οι ελεγκτές εξέτασαν τα οικονομικά της εκκλησίας και κατέληξαν σε μια έκθεση του Μαρτίου του 2013 όπου αναφερόταν πως «κάποιος άλλος εκτός από την Έθελ» θα πρέπει να εγκρίνει τις πληρωμές.

      O πατήρ Πασσιάς μιλούσε συχνά κατά του δαρβινισμού και της καταγωγής και εξέλιξης των ειδών (evolution).

      Aυτό τον έθεσε αυτομάτως στο στόχαστρο του Εωσφόρου, με τις ίδιες μεθόδους ακριβώς που είχε υποστεί ο Αντιδαρβινιστής Καλλίνικος, μητροπολίτης Πειραιώς, συγγραφεύς του επιστημονικού πονήματος «Ο άνθρωπος από τον πίθηκο; Απάντηση στην υλιστική άποψη» (εκδ. Χρυσοπηγή, 1987): «Η θεωρία αυτή, αν και είναι επιστημονικώς αναπόδεικτη και απορρίπτεται απ’ όλους τους σοβαρούς επιστήμονες, παρά ταύτα οι υλιστές συμπατριώτες μας την διδάσκουν στα σχολεία και δηλητηριάζουν έτσι τα ανύποπτα και ανυπεράσπιστα παιδιά μας». Ο σεβάσμιος οικοτρόφος νεαρών σπουδαστών, αρχηγός της χουντικής ‘Χρυσοπηγής’, συκοφαντήθηκε αργότερα, αυτός από άντρες, για σεξουαλικές παρενοχλήσεις…………..
      ……………..
      Οι φωτογραφίες τις οποίες διοχέτευσε μέσω των βίντεο στον Τύπο ο απατημένος σύζυγος της κυρίας, …….Ένας υψηλόβαθμος Έλληνας Ορθόδοξος ιερέας ο οποίος είναι πρωταγωνιστής σε ταινίες με kinky σεξ με πολύ νεότερή του γυναίκα, εξαναγκάστηκε σε παραίτηση από το αξίωμά του. Ο 67χρονος πατήρ Γεώργιος Πασσιάς,……….

      • Ο/Η Po λέει:

        κ.κ. Γιάννη και Λασκαράτο.
        Η σημερινή ανάρτηση-απόσπασμα από το βιβλίο και δικά μου σχόλια, θα απαντήσουν στο ζήτημα της Τυχαίας γενετικής μεταβολής, στην οποία, οι σύγχρονοι βιολόγοι δίνουν μεγαλύτερη σημασία απ’ό,τι ο ίδιος ο Δαρβίνος -λογικό- σήμερα γνωρίζουμε το DNA. (Αν ο Δαρβίνος γνώριζε όσα γνωρίζουμε σήμερα γι’ αυτό…)

  3. Ο/Η Θεολόγος λέει:

    Δαρβίνο θέλετε;
    Θα λουστείτε Γαβρόγλου.

    – Τόν Ἐξοχ. κ. Θεοδόσιον Πελεγρίνην, Ὑφυπουργόν Παιδείας, Ἐρεύνης καί Θρησκευμάτων τῆς Ἑλλάδος, συνοδευόμενον ὑπό τοῦ Ἐξοχ. Πρέσβεως κ. Εὐαγγέλου Σέκερη, Γεν. Προξένου τῆς Ἑλλάδος ἐν τῇ Πόλει, τῶν Ἐλλογ. κ. Σταύρου Γιωλτζόγλου, Συντονιστοῦ Ἐκπαιδεύσεως, καί κ. Κωνσταντίνου Γαβρόγλου, Καθηγητοῦ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, καί τοῦ Ἐντιμ. κ. Γεωργίου Κρικρῆ.

    http://fanarion.blogspot.gr/2016/11/blog-post_5.html
    ΦΩΣ ΦΑΝΑΡΙΟΥ
    Yπεύθυνος σελίδας: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος
    11/05/2016
    Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΙΤΗΣ ΝΕΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΩΣΤΑΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ

    Ο νέος υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδος Κώστας Γαβρόγλου, είναι τέκνο της Πόλης και του Ζωγραφείου, και ενεργός Πολίτης, που συμμετέχει στην ομογενειακή δράση.
    Ενδεικτικώς σημειώνουμε εδώ ότι:
    – Υπήρξε επιμελητής, μαζί με τον Κ. Τσιτσελίκη, του τόμου των πρακτικών του ιστορικού Συνεδρίου, με θέμα: «ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ – ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ», που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 2006.

    Κατά την παρουσίαση των Πρακτικών στην Πόλη, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος στην σχετική ομιλία του είπε: «… ἔχομεν τὴν μεγάλην χαρὰν νὰ βλέπωμεν ἐνώπιόν μας ἐκδεδομένα ὑπὸ τοῦ Συνδέσμου Ἀποφοίτων Ζωγραφείου εἰς ἕνα καλαίσθητον τόμον τὰ Πρακτικὰ τοῦ ἱστορικοῦ Συνεδρίου ἐκείνου, ἐπιμελείᾳ τοῦ ὁμογενοῦς Καθηγητοῦ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν Ἐλλογιμωτάτου κ. Κώστα Γαβρόγλου μαζὶ μὲ τὸν Ἐλλογιμώτατον κ. Κ. Τσιτσελίκην.»

    Με την ευκαιρία της εικοστής πέμπτης επετείου της ενθρονίσεως του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, ο Σύλλογος Ιμβρίων παρουσίασε στις 2 Νοεμβρίου 2016 στην Αθήνα, το φωτογραφικό λεύκωμα της Βάσως Ξεινού «Ο Πατριάρχης στην Ίμβρο». Ανάμεσα στους ομιλητές και ο Κώστας Γαβρόγλου.

  4. Παράθεμα: [βιβλίο] Mark Ridley, Δαρβίνος [2] | Ροΐδη και Λασκαράτου Εμμονές

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s