Χριστούγεννα ή Μιθρούγεννα;

[Kατά τους τρεις πρώτους αιώνες της ύπαρξης του Χριστιανισμού, η γέννηση του Ιησού Χριστού δεν εορταζόταν καθόλου]

μπλόγκ Ροΐδη και Λασκαράτου Εμμονές

Ο Γιώργος Στάμκος είναι συγγραφέας και δημοσιογράφος. Από το 1988 έχει συγγράψει περίπου 2.000 ειδικά άρθρα και αναλύσεις. Έχει συνεργαστεί με περισσότερα από 30 διαφορετικά ελληνικά και ξένα έντυπα. Η αναλυτική και εξειδικευμένη αρθρογραφία του εστιάζεται κυρίως σε θέματα αναζήτησης, εναλλακτικής τεχνολογίας, ιστορίας, γεωπολιτικής, και βαλκανολογίας. Έχει συγγράψει ως τώρα 14 βιβλία. Το παρακάτω άρθρο έχει αντιγραφεί από το tvxs (10:49 | 23 Δεκ. 2020): «Χριστούγεννα ή Μιθρούγεννα;»

«Μετά την επικράτηση του Χριστιανισμού στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία κατά τον 4ο μ.Χ. αιώνα, οι γιορτές και οι τελετές των προηγούμενων θρησκειών όχι μόνο δεν εγκαταλείφθηκαν αλλά συχνά μεταμορφώθηκαν και σε ορισμένες περιπτώσεις ενισχύθηκαν κιόλας. Οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι, συνηθισμένοι και εθισμένοι στο διονυσιακό πνεύμα, θεωρούσαν πολύ σημαντικές αυτές τις εορτές και δεν ήταν διατεθειμένοι να τις εγκαταλείψουν ξαφνικά και εντελώς για χάρη του νέου Θεού από την Ανατολή. Μια τέτοια δημοφιλή γιορτή ήταν και η ρωμαϊκή γιορτή των Καλενδών, η οποία ξεκινούσε στις 25 Δεκεμβρίου και κρατούσε έως στις 7 Ιανουαρίου, κατά τη διάρκεια δηλαδή του Χειμερινού Ηλιοστασίου. Την περίοδο αυτή, του “θανάτου” (Χειμερινό Ηλιοστάσιο 22 Δεκεμβρίου) και της «Αναγέννησης» του Ήλιου, ο Ελληνορωμαϊκός κόσμος ξεφάντωνε με πανηγύρια, οινοποσίες, συμπόσια, θεατρικές παραστάσεις και κάθε λογής δρώμενα και θεάματα. Με την επίσημη υιοθέτηση του Χριστιανισμού ως «κυρίαρχης θρησκείας» από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, στην αρχή έγινε προσπάθεια να σταματήσουν αυτές οι πανάρχαιες γιορτές προς τιμήν των προηγούμενων θεών. Επειδή ωστόσο ήταν τόσο βαθιά ριζωμένες στην παράδοση και στις συνήθειες του Ελληνορωμαϊκού κόσμου δεν ήταν καθόλου εύκολο να ξεριζωθούν εντελώς, και γι’ αυτό επιχειρήθηκε η «μετάλλαξή» τους με τη μετατροπή του περιεχομένου τους σε χριστιανικό. Μέσα σε αυτή τη μεταμόρφωση του αρχαίου πολυθεϊστικού Ελληνορωμαϊκού κόσμου σε μονοθεϊστικό χριστιανικό κόσμο, προέκυψε και η γιορτή των Χριστουγέννων ως κατάλοιπο αρχαίων παγανιστικών εορτών που “παντρεύτηκαν” με τον  Χριστιανισμό.

Ως γνωστόν, κατά τους τρεις πρώτους αιώνες της ύπαρξης του Χριστιανισμού, η γέννηση του Ιησού Χριστού δεν εορταζόταν καθόλου. Για την ακριβή ημερομηνία γενέσεως του Ιησού δεν γίνεται καμιά αναφορά στην Καινή Διαθήκη, αλλά και κανείς από τους Αποστόλους δεν μιλά για την 25η Δεκεμβρίου ως ημέρα γενεθλίων. Οι μεγάλες χριστιανικές εορτές ήταν τα Θεοφάνεια, στις 6 Ιανουαρίου, και το Πάσχα. Η πρώτη επίσημη αναφορά της 25ης Δεκεμβρίου ως ημέρα γιορτής της γέννησης του Ιησού εμφανίζεται σε Ρωμαϊκό ημερολόγιο του 336 μ.Χ. Ο Πάπας Ιούλιος Α΄ (337-352) καθιέρωσε επίσημα στη Ρώμη τον εορτασμό της “Χριστού Γεννήσεως” και από τότε στη Δύση κατέστη η σημαντικότερη χριστιανική γιορτή. Στη Ρώμη το «καλαντάρι των Φιλοκαλίων» (354 μ.Χ.) περιλαμβάνει στην ημερομηνία της 25ης Δεκεμβρίου, απέναντι από την παγανιστική «Natalis invicti», δηλαδή «γέννηση του ακατανίκητου (ήλιου)», τη φράση «VIII kaalitan nattis Christus in Bethleem Iudea». Ιστορικές μαρτυρίες μας πληροφορούν πως το 356 στη Ρώμη εορτάζονταν πλέον τα Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου, ενώ αντίθετα στην Αρμενία και Συρία εορτάζονταν στις 6 Ιανουαρίου. Στην Ανατολή η 25η Δεκεμβρίου έγινε αποδεχτή λίγο αργότερα (τέλος 4ου με αρχές 5ου αιώνα). Και το διάστημα μέχρι 6η Ιανουαρίου παρέμεινε γνωστό ως «Δωδεκαήμερο Εορτών», όπως ήταν και στον παγανιστικό Ελληνορωμαϊκό κόσμο.

Γεννήθηκε ο Ιησούς στις 25 Δεκεμβρίου; Πιθανότατα όχι. Εξάλλου η Αγία Γραφή δεν αναφέρει ημερομηνία και η ιστορία της γέννησης περιέχει αρκετά αντικρουόμενα στοιχεία. Για παράδειγμα η παρουσία των βοσκών με τα μικρά προβατάκια παραπέμπει περισσότερο σε άνοιξη και όχι στο καταχείμωνο. Η αλήθεια είναι πως δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς γεννήθηκε ο Ιησούς Χριστός. Χρονολογικά, με βάση υπολογισμούς, θεωρείται ως πιθανή χρονική περίοδος μεταξύ του 6-2 π.X. Η ημερομηνία της 25ης Δεκεμβρίου ως ημέρα γέννησης του Χριστού, αναφέρεται για πρώτη φορά από τον επίσκοπο Ρώμης, Ιππόλυτο, το έτος 235 μ.Χ. και μόλις το 336 μ.Χ. εμφανίζονται για πρώτη φορά επίσημα στο Ρωμαϊκό ημερολόγιο.Η επιλογή της 25ης Δεκεμβρίου έγινε από τον Πάπα Ιούλιο τον Α, τον 4ο μ.Χ. αιώνα μετά από έρευνα που έγινε στα αρχεία της Ρώμης για την χρονιά της επί αυτοκράτορα Οκταβιανού Αυγούστου απογραφής, και κατόπιν υπολογισμών βάση των Ευαγγελίων, επειδή η συγκεκριμένη ημερομηνία συνέπιπτε με τα ειδωλολατρικά τελετουργικά για το Χειμερινό Ηλιοστάσιο ή την Επιστροφή του Ήλιου.

 Αυτό το φυσικό φαινόμενο θεωρούνταν κατάλληλο σύμβολο της εμφάνισης του «Ήλιου της Δικαιοσύνης», που διέλυε τη μακρά νύχτα της αμαρτίας και των σφαλμάτων. Στις αρχές του 4ου μ.Χ. αιώνα η Εκκλησία αποφάσισε να τοποθετήσει οριστικά τη γέννηση του Ιησού στις 25 Δεκεμβρίου πιθανότατα για λόγους πολιτικούς, κοινωνικούς και πολιτιστικούς λόγους και όχι θεολογικούς και ιστορικούς. Η απόφαση αυτή φαίνεται πως ελήφθη ώστε τα “Χριστούγεννα” να συμπέσουν και να καλύψουν τις δημοφιλείς παγανιστικές εορτές του Σατούρνου (Θεός των Ρωμαίων προστάτης της Γεωργίας που ταυτίζεται με τον Κρόνο) στη Δύση αλλά και του Μίθρα, του «μεσολαβητή», του θεού του Φωτός και της Σοφίας των Περσών) η λατρεία του οποίου, αν και ξεκίνησε από τη Μέση Ανατολή είχε διασπαρεί σε ολόκληρη τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Αξιοσημείωτο είναι πως τα γενέθλια του θεού Μίθρα -μια δημοφιλή θεότητα του Ινδοϊρανικού πάνθεου- εορτάζονταν αμέσως μετά το χειμερινό ηλιοστάσιο και συγκεκριμένα στις 25 Δεκεμβρίου, μια ημερομηνία που υιοθετήθηκε αργότερα κι από τους Χριστιανούς και είναι πλέον τα γνωστά μας Χριστούγεννα. Ως γνωστόν, μέχρι το 336 μ.Χ., ο εορτασμός της γέννησης του Χριστού, όταν άρχισε καθυστερημένα να εορτάζεται, αρχικά λάμβανε χώρα την 1η Ιανουαρίου. Η αλλαγή της ημερομηνίας των Χριστουγέννων επιβλήθηκε από την αυτοκρατορική εξουσία και την εκκλησία προκειμένου να προσελκύσει στο Χριστιανισμό και τους πολυάριθμους οπαδούς του Μίθρα που ήταν διασκορπισμένοι σε όλη αυτοκρατορία και ειδικά ανάμεσα στους Ρωμαίους λεγεωνάριους.

Σύμφωνα με τη θρησκευτική παράδοση και τους μύθους του Ζωροαστρικού κόσμου ο Μίθρας γεννήθηκε από παρθένο στις 25 Δεκέμβρη. Είχε 12 μαθητές και έκανε πολλά θαύματα. Μετά τον θάνατό του θάφτηκε για τρεις μέρες και μετά αναστήθηκε. Ο ίδιος ονομαζόταν επίσης «Αλήθεια», «Φως» αλλά είχε και άλλα ονόματα, ενώ η ιερή του ημέρα ήταν η Κυριακή -και όχι το Σάββατο, η ιερή ημέρα των Ιουδαίων. Καθόλου τυχαίο λοιπόν ότι επιλέχθηκε η 25η Δεκεμβρίου, η γενέθλια γιορτή του Μίθρα, ώστε να συμπέσει με την εορτή της γέννησης του Χριστού, για να δοθεί έτσι ένα σήμα συνέχειας και σύνθεσης προκειμένου ο επίσημα αναγνωρισμένος Χριστιανισμός να επιτελέσει το νέο ρόλο του ως οικουμενική θρησκεία της Αυτοκρατορίας. Οι δε περίφημοι τρεις Μάγοι της Ανατολής, που πρώτοι εντόπισαν σε μια ταπεινή φάτνη στη Βηθλεέμ και προσκύνησαν το νεογέννητο Ιησού ως «βασιλιά του κόσμου», είναι ιστορικά γνωστό πως ήταν μια ιρανική κάστα που αποτελούσε το ένα από τα δύο συμβούλια της Αυτοκρατορίας των Παρθών, δρώντας παράλληλα ή σε συνεργασία με τους Ζωροάστρες ιερείς. Οι Μάγοι της Ανατολής χρησιμοποιούσαν φυλακτά, ξόρκια, αστρολογία, τελετές, ψυχοτρόπα βότανα καθώς κι ένα πρώιμο είδος αλχημείας, για να προστατεύσουν τους πιστούς τους από τον Αριμάν, το αρχέγονο Κακό. Τέτοιοι φαίνεται πως ήταν και οι τρεις Μάγοι με τα Δώρα, που επισκέφτηκαν το νεογέννητο Ιησού στη φάτνη του. Οι Μάγοι παρακολουθούσαν με ενδιαφέρον την πορεία του Ιησού, τον οποίο και θεωρούσαν «μαγικά σημαντικό» εφόσον μπορούσε να θεραπεύει και να κάνει θαύματα.

Σύμφωνα με τα Ευαγγέλια ο Ιησούς ισχυριζόταν πως οι δυνάμεις του προέρχονταν από τον Θεό, και όχι από κάποιον υποταγμένο σ’ αυτόν δαίμονα, όπως συνήθιζαν να κάνουν οι Πέρσες Μάγοι. Αξιοσημείωτο πάντως είναι πως, όταν οι Πέρσες του Χοσρόη Β’ κατέστρεψαν την Ιερουσαλήμ (614 μ.Χ.) επί αυτοκράτορα Ηρακλείου και ισοπέδωσαν τους περισσότερους χριστιανικούς ναούς της, άφησαν ανέπαφο τον Ναό της Γεννήσεως, όπου υπήρχε η φάτνη στην οποία γεννήθηκε ο Ιησούς, διότι υπήρχε μια απεικόνιση των “τριών Μάγων με τα δώρα” την οποία και θεωρούσαν αφιερωμένη στη δική τους θρησκεία και γι’ αυτό δεν την πείραξαν!».

This entry was posted in Ieres_Ependyseis, IERI_Exoussia, Ασμοδαίος, Γράμμα από το Ληξούρι, θρησκεία/κλήρος, κοινωνία/πολιτική. Bookmark the permalink.

8 Responses to Χριστούγεννα ή Μιθρούγεννα;

  1. Παράθεμα: Χριστούγεννα ή Μιθρούγεννα; — Ροΐδη και Λασκαράτου Εμμονές | ΝΕΑ των ΦΙΛΙΑΤΩΝ

  2. Ο/Η laskaratos λέει:


    Η «Θεοφαγία» αναφέρεται στην τελετή προς τιμήν του θεού Διόνυσου, η οποία αποτελεί πιστή επανάληψη του μύθου για το κομμάτιασμα και το φάγωμα του θεού από τους Τιτάνες. Η τελετή της θυσίας έχει στόχο την κοινωνία με την θεότητα, ενώ κατά την αφήγηση της τραγωδίας ο Πενθέας κατασπαράσσεται από την Αγαύη, γίνεται δηλαδή θύμα της μητέρας του. […]

    Ο Kott παρουσιάζει την ελληνική τραγωδία σαν έναν κόσμο ακραίων καταστάσεων, έναν κόσμο τρομερών θεών και σκληρής, παράλογης δικαιοσύνης όπου στη διάρκεια της αναζήτησης του μυθικού τελετουργικού στοιχείου αποκαλύπτεται βαθμιαία η ανήσυχη αμεσότητα των κλασικών κειμένων. Κι όλα αυτά έχοντας το σπάνιο χάρισμα να περνάει τον ενθουσιασμό του στον αναγνώστη ο οποίος οδηγείται σε έναν διαφορετικό προβληματισμό σχετικά με τα αρχαία γράμματα και την τραγωδία ειδικότερα. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

    O κορωνοϊός της Εκκλησίας απειλεί το κοσμικό Κράτος

    ……………………………..
    Παραθέτω τα αμέσως παρακάτω, για να αντιληφθούν όσοι στην Αριστερά αποφεύγουν να το κάνουν, πως η κρατική και εθνική μας Εκκλησία δεν είναι απλά ένας αναχρονιστικός θεσμός του καπιταλιστικού Κράτους, δεν είναι ένα κατάλοιπο της μεσαιωνικής φεουδαρχίας, είναι κάτι πολύ χειρότερο, ένας οργανισμός που κουβαλά τις πιο αρχέγονες προκαταλήψεις του ανθρώπινου είδους.


    Αφού μιλήσαμε στην αρχή για τον «Μεγάλο Λάμα» του Βολταίρου, καταφεύγω στον Πορτογάλο Ιησουίτη Antonio de Andrade, που γράφει στα 1626 πως «ο μέγας Λάμα» στο Ουτσάνγκ (Κεντρικό Θιβέτ) πραγματοποιεί ένα είδος θυσίας, με ψωμί και κρασί, κατά την οποία, αφού φάει και πιεί μικρή ποσότητα ο ίδιος, τα μοιράζει στους υπόλοιπους λάμα που παρευρίσκονται στην τελετή, και πως αναπνέει και φυσάει πάνω σε αυτά, κάτι που κανείς άλλος λάμα δεν δικαιούται να κάνει [Sweet, Michael J. and Leonard Zwilling (ed.). 2017 «…Letters and Relations from Tibet by the Jesuit Missionary António de Andrade (1580-1634)». Boston: Institute of Jesuit Sources/Boston College].


    Ανάλογα περιγράφει και ο Γερμανός Ιησουϊτης Ιωάννης Grueber που έφτασε στη Λάσα το 1661 («Prisoners of Shangri-La: Tibetan Buddhism and the West», Donald S.Lopez-University of Chicago Press, 27 Φεβ 2018, σελ.25). Στην ελληνική θρησκεία του θεού του κρασιού και της αμπέλου Διονύσου, βρίσκουμε την ιδέα της «θεοφαγίας» στην κατασπάραξη ένα ζωντανού ταύρου που συμβόλιζε τον ίδιο το θεό επειδή, είχε μεταμορφωθεί σε ταύρο και φαγώθηκε από τους Τιτάνες. Οι πιστοί του Μίθρα θυσίαζαν επίσης έναν ταύρο και έπιναν το αίμα του τελώντας και ιερό γεύμα με ψωμί και νερό.


    Θορυβημένος από τις αναλογίες αυτών των τελετών με τη χριστιανική Ευχαριστία τον 2ο μ.Χ. αιώνα, ο άγιος Ιουστίνος ο Φιλόσοφος και Μάρτυς, ισχυρίστηκε ότι αυτή η ομοιότητα ήταν έμπνευση που την μετέδωσαν οι δαίμονες στους παγανιστές για να δυσφημιστεί η επερχόμενη χριστιανική τελετουργία (στο 66-4, της «Α΄ Απολογίας υπέρ Χριστιανών»): «Όπερ και εν τοις του Μίθρα μυστηρίοις παρέδωκαν γίνεσθαι μιμησάμενοι οι πονηροί δαίμονες». Οι Χριστιανοί ερμηνευτές, για να μην προσδώσουν στους τραγοπόδαρους προφητικές ιδιότητες, εξηγούν στα σοβαρά, πως οι δαίμονες γνώριζαν τα έθιμα της μελλοντικής θρησκείας, μελετώντας τις προφητείες της Π.Διαθήκης.


    Τέλος να σημειώσω, για να κλείσω αυτή τη μικρή παρένθεση θρησκευτικού συγκρητισμού, που δεν κολακεύει ιδιαίτερα το χριστιανικό μυστήριο, όσο κι αν είναι πολύ πιο εξευγενισμένο από τις προδρομικές παγανιστικές του μορφές, πως οι Αζτέκοι, δυο φορές τον χρόνο, τον Μάη και τον Δεκέμβρη, έφτιαχναν από ζύμη ένα είδωλο του θεού Χουϊτζιλοπόκτλι, το έκοβαν κομμάτια και το έτρωγαν τελετουργικά (Έντουαρντ Κάρπεντερ, «Παγανισμός και χριστιανική θρησκεία», 1920).

    Αυτά δεν τα γράφω για να μειώσω τα εκκλησιαστικά δόγματα που στο κάτω-κάτω ελάχιστα θα μας αφορούσαν αν δεν τα πληρώναμε ως φορολογούμενοι και αν δεν δεχόμασταν ως κοινωνία τις πολιτισμικές και υγειονομικές τους συνέπειες, αλλά για να δείξω πως στον πυρήνα της τωρινής εκκλησιαστικής άμυνας και αντεπίθεσης, δεν βρίσκεται η ουσία της χριστιανικής διδασκαλίας, που καθόλου δεν θίγεται από την προσωρινή διακοπή τελετουργιών και η οποία ουσία αν εφαρμοζόταν και αν ήταν σεβαστή από την Εκκλησία της Ελλάδας στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, θα απαιτούσε χειροπιαστή αλληλεγγύη στους πρόσφυγες, αλλά ο μυστικιστικός και αποκρυφιστικός πυρήνας που πυροδοτεί την αθέμιτη, αντιδημοκρατική και κοινωνικά επικίνδυνη εξουσία του Κλήρου.
    …………………………

    Το πνεύμα των ελληνορθόδοξων Χριστουγέννων

    Ο Ρώσος κομμουνιστής Εμμανουήλ Γιαροσλάβσκι με το εγχειρίδιό του «Πως γεννιούνται ζουν και πεθαίνουν οι θεοί και οι θεές» (1923) προσπάθησε να αποδείξει πως τα χριστιανικά θέσφατα είναι αντιγραφές των μυθολογιών των ανατολικών θρησκειών, αντιπαραβάλλοντας (όπως έλεγε και το κατηγορητήριο της Συνόδου κατά του Εμμ. Ροϊδη,) «τα θεία με τα βέβηλα». Δεν ήταν ο μόνος αφού μια σειρά δυτικών επιστημόνων εργάστηκαν προς την ίδια κατεύθυνση κυριευμένοι από τα δαιμόνια της έρευνας, της αμφισβήτησης και της φιλοσοφίας.

    Ο Μίθρας γεννήθηκε περιστοιχισμένος από βοσκούς στις 25 Δεκεμβρίου, ενώ οι οπαδοί του τελούσαν είδος βαπτίσματος. Το θράσος του να αντιγράψει τον Χριστό και μάλιστα 6 ολόκληρους αιώνες πριν αυτός γεννηθεί τιμωρήθηκε το 378, οπότε ο πάπας άγιος Δάμασος ο Α΄ (Η ιερή μνήμη του τιμάται στις 11 Δεκεμβρίου), αφού κατάφερε να νικήσει τον αντίπαλό του πάπα Ούρσινο (Η Παναγιότης του αναγκάστηκε να προσλάβει μισθοφόρους μονομάχους) κατέστρεψε το σπήλαιο του Μίθρα στην Ρώμη. Σε σπήλαιο γεννήθηκε και ο Δίας, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να ευτελίσει την χριστιανική παράδοση. Μέχρι τον 4ο αιώνα δεν υπήρχε αυτοτελής γιορτή των Χριστουγέννων η οποία καθιερώθηκε στην Ρώμη και εισήχθη λίγο αργότερα στην Ανατολή. Ο Προμηθέας-Χριστός αλυσσοδένεται (σταυρώνεται) θυσιαζόμενος για την σωτηρία του ανθρώπινου γένους, υφιστάμενος τις δαγκωνιές του γύπα (λόγχη του κεντυρίωνα). Οι άμωμες συλλήψεις, οι βρεφοκρατούσες θεομήτορες, η ανάσταση πεθαμένων θεών, οι ημίθεοι και οι θεάνθρωποι, οι τριάδες και όλα τα θαυμαστά της χριστιανικής θεολογίας απαντώνται (βάσει σατανικού σχεδίου όπως θα δούμε) στις αρχαίες θρησκείες που μερικές είχαν την τάση να λατρεύουν θεότητες σε τριάδες. Σε ένα ακιδογράφημα που βρέθηκε στην Χάτρα της Μεσοποταμίας, γίνεται επίκληση σε τρεις παγανιστικές θεότητες που ονομάζονται κατά σειράν «Ο κύριός μας, η Δέσποινά μας, ο Υιός τους«. Στην Ν.Συρία αποκαλύφθηκε μια τριαδική θεότητα με κύριο θεό τον Δούσαρη των Ναβαταίων, πλαισιωμένο από τον Άρη και τον Θεάνδριο, λέξη που σημαίνει θεάνθρωπος.

    Ο καθηγητής G.W.Bowersock («Ο Ελληνισμός στην ύστερη αρχαιότητα». Μτφρ. Μ.Γιόση. Μορφ. Ίδρ. Εθν. Τραπέζης), αναφέρει αρκετά ακόμα ανάλογα παραδείγματα, σημειώνοντας πως οι ιστορικοί της πρώϊμης Εκκλησίας, είχαν την τάση να αγνοούν τις «σαφείς μαρτυρίες σχετικά με παγανιστικές τριαδικές θεότητες«. Στην Ινδία έχουμε την Τριάδα των Βράχμα, Σίβα και Βισνού και στην Αίγυπτο την Τριάδα των Όσιρι, Ίσιδας και Ώρου. Η παρθένος που συνευρίσκεται με την θεότητα και γεννά ημίθεο, είναι συνηθέστατη στην ελληνική και στις αρχαίες ανατολικές μυθολογίες. Απλώς η Σεμέλη, η Λήδα και η Τυρώ δεν ήταν χωριατοπούλες σαν την Μαρία της Ναζαρέτ και βέβαια δεν συνέλαβαν με κρίνους αλλά με πιο ρεαλιστικές μεθόδους. Οι αρχαίοι φιλλανδικοί ύμνοι καταγράφουν την γέννηση του θεού-ήρωα από την παρθένα Ιλμάταρ. Η βρεφοκρατούσες θεές Αθώρ και Ίσις όπως και οι Ινδές θεομήτορες στερούν την πρωτοτυπία από την χριστιανική εικονογραφία.

    Ο Ορφέας κατεβαίνει στον Άδη και επιστρέφει. Ο Άττις, ο Διόνυσος ο οποίος συμβολίζεται όπως ο Χριστός με την άμπελο, ο Όσιρις, ο Δουμουζί είναι θεότητες που καταδιώχθηκαν, θανατώθηκαν και αναστήθηκαν. Ο Ζωροάστρης δίδασκε τους πιστούς του πως όποιος τρώει το σώμα του και πίνει το αίμα του θα γίνει ένα με αυτόν και θα σωθεί. Εδώ βασίστηκε και το «μυστήριο» της θείας Ευχαριστίας, μια παραλλαγή του διαμελισμού του ιερού Διονυσιακού τράγου. Οι αρχαίοι Μεξικανοί μπουκώνονταν από τους ιερείς τους με κομματάκια από το άρτινο ομοίωμα του θεού Βιτσιλοποτσίτλι. Ο φιλόσοφος Πορφύριος είναι καταπέλτης μιλώντας για την θεοφαγία των Χριστιανών, που την χαρακτηρίζει χειρότερη και από το γεύμα του Θυέστη και των καννίβάλων, κτηνώδη ακόμη και στην αλληγορία της. Ασφαλώς όμως υπάρχουν και χειρότερες καταστάσεις όπως αυτή των λεγόμενων «Στρατιωτικών» Γνωστικών Χριστιανών, που σύμφωνα με τον άγιο Επιφάνιο, κοινωνούσαν αντρικό σπέρμα και αίμα έμμηνης ρύσης γυναικών, ως σώμα και αίμα Χριστού αντίστοιχα.

    Η Παναγία ανακηρύχθηκε Θεοτόκος με μεγάλη καθυστέρηση το 431 από την Γ΄ οικουμενική Σύνοδο. Μάταια ασχημονούσε ο αιρετικός πατριάρχης Νεστόριος ισχυριζόμενος πως ο Θεός δεν μπορεί να είναι έμβρυο ή μωρό. Οι ολογόπιστοι δεν μπορούσαν να βιώσουν το θαύμα ενός θεού με βρεγμένες πάνες. Ο Ιουστίνος ο μάρτυς (2ος μ.Χ. αιώνας) και ο ιερός Τερτυλλιανός, πιεζόμενοι από το γεγονός ότι οι Χριστιανοί της εποχής τους σκανδαλιζόντουσαν από τις ομοιότητες, αφού το ευλαβέστατο χριστιανικό ιερατείο δεν είχε ακόμη την εξουσία και το χρονικό περιθώριο για να εξαφανίσει τα ίχνη των παλαιών θρησκειών και να σβήσει τις μνήμες, αποκατέστησαν την τάξη υποδεικνύοντας την αιτία αυτών των ανεπίτερεπτων ομοιοτήτων: Ο διάβολος (βάσει σατανικού σχεδίου όπως προείπαμε) οικοιοποιήθηκε τον Χριστιανισμό εκ των προτέρων, αντιγράφοντας την μέλλουσα ζωή και διδασκαλία του Χριστού την οποία προέβλεπε.


    Θέμα αυτού του βιβλίου είναι η εκπληκτική προσαρμοστικότητα και αυθεντικότητα του ελληνικού πολιτισμού σε εποχές κοσμογονικών αλλαγών. Ο συγγραφέας ερμηνεύει τον ελληνισμό μέσα σ’ έναν κόσμο που κυριαρχεί ο χριστιανισμός, και ρίχνει νέο φως στον ύστερο παγανισμό, που συχνά αντιμετωπίζεται ως ετοιμοθάνατος, ενώ αντίθετα αποδεικνύεται απρόσμενα θαλερός. Ο ελληνισμός (όρος που περιλαμβάνει τη γλώσσα, την παιδεία, τη μυθολογία και τα είδωλα των Ελλήνων) συνέβαλε τα μέγιστα στην εξέλιξη του πρώιμου χριστιανισμού. Είχε εξαπλωθεί στις χώρες της ανατολικής Μεσογείου πολλούς αιώνες πριν αναγνωρίσει ο Κωνσταντίνος τον χριστιανισμό ως επίσημη θρησκεία της βυζαντινής διοίκησης. Ο ελληνισμός βοήθησε επίσης τη διάδοση και την ενίσχυση του παγανισμού – κι αυτός ο ρόλος του δεν έχει ακόμη μελετηθεί ούτε εκτιμηθεί δεόντως. Οι τοπικές παραδόσεις της Μικράς Ασίας, της Αιγύπτου και της Εγγύς Ανατολής επιβίωσαν στις περισσότερες περιπτώσεις επειδή βρήκαν κοινούς τρόπους έκφρασης με τους χριστιανούς. Ο ελληνισμός ήταν το μέσο με το οποίο επικοινωνούσαν μεταξύ τους οι ύστεροι παγανιστές με τις εντελώς διαφορετικές παραδόσεις. Υπό το πρίσμα του ελληνισμού γίνεται ορατός και κατανοητός όλος ο κόσμος της Ανατολής κατά την ύστερη αρχαιότητα, όπως και η αλληλεπίδραση παγανισμού και χριστιανισμού την εποχή εκείνη. Ο Διόνυσος και ο Χριστός βασίλευαν μαζί. O Glen Bowersock είναι καθηγητής της Αρχαίας Ιστορίας στην Σχολή Ιστορικών Σπουδών (Institute of Advanced Studies) του Πρίνστον. Έχει γράψει πολλά βιβλία και πάνω από 150 άρθρα για την ιστορία και τον πολιτισμό της Αρχαίας Ελλάδας, της Ρώμης, και της Εγγύς Ανατολής, καθώς και για την κλασική παράδοση στη σύγχρονη λογοτεχνία.

    (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)

  3. Ο/Η Felix λέει:

    Η φωτογραφία στην αρχή του άρθρου αναπαράγει μπουρδολογικές θεωρίες για δήθεν συγγένεια του μύθου του Horus με τον Ιησού του ευαγγελίου.

    Ο συγκεκριμένος θεός των Αιγυπτίων,
    ΔΕΝ γεννήθηκε από παρθένα.
    ΔΕΝ υπάρχει ούτε αστέρι ούτε μάγοι στον μύθο της γέννησης του.
    ΔΕΝ είχε δώδεκα μαθητές. (είχε τέσσερεις)
    ΔΕΝ αναφέρεται πουθενά ότι περπάτησε στο νερό.
    ΔΕΝ σταυρώθηκε και η ανάσταση του ΔΕΝ συνεβει μια φορά , είναι κάτι που συμβαίνει κάθε μέρα μιας και ενώθηκε με τον Ρα τον θεό του ήλιου.

    Πάμε τώρα στο κείμενο και τους ισχυρισμούς για τον Μίθρα.

    ΔΕΝ είχε δώδεκα μαθητές. (σε διάφορες αναπαραστάσεις περιβάλεται από τα σύμβολα των δώδεκα ζωωδιών, καμία σχέση με μαθητές δηλαδή)
    ΔΕΝ γεννήθηκε από παρθένο. (βγήκε από μια πέτρα, ή από την γη, ενήλικας.)
    ΔΕΝ γνωρίζουμε τίποτα για τον θάνατο του, δεν ξέρουμε καν αν πέθανε στην μυθολογία του.

    Το μόνο που πετύχατε είναι το ότι και των δύο εορταζόταν η γέννηση κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο.

    Θα μπορούσατε να γράψετε απλά ότι οι δύο αυτές θεότητες εορτάζονταν όπως και πολλές πριν από αυτές την περίοδο που συμβολικά οι άνθρωποι από χιλάδες χρόνια γιόρταζαν την αναγέννηση του ήλιου.
    Έτσι θα γλιτώνατε όλα τα υπόλοιπα που καμία σχέση με την πραγματικότητα δεν έχουν.

    Θεωρώ προσωπικά ότι ο Ιησούς του ευαγγελίου είναι κολάζ ιστοριών διαφόρων θεοτήτων της λεκάνης της Μεσογείου , αλλά και ιστορικών προσώπων της Ιουδέας.
    Θεωρώ πολύ πιθανό ότι η Αιγυπτιακή μυθολογία αλλά και η λατρεία του Μίθρα έχει συμβάλει και αυτή στην δημιουργεία του Ιησού του ευαγγελίου, καμία όμως τόσο άμεση σχέση δεν υπάρχει όσο παρουσιάζεται σε αυτή την φωτογραφία και το κείμενο . Είναι απλά ψευδές.

    Δεν είναι ο Ιησούς κανένα τόσο άμεσο και φανερό copy paste. Είναι πολύ …. λεπτοδουλειά από πάρα πολλές πηγές. Πράγμα που με κάνει να πιστεύω ότι η γέννηση της θρησκείας του δεν ήταν μια συνένωση παραδόσεων που συνέβη φυσιολογικά μέσα στις τάξεις κάποιας ομάδας πιστών.
    Περισσότερο μου μοιάζει σαν δουλειά ανθρώπων που ήξεραν πολύ καλά πολλές θρησκείες και συνένωσαν όλες αυτές τις παραδόσεις εσκεμένα και με σύστημα.

    Δεν ξέρουμε όμως αν όλη αυτή η δουλειά έχει γίνει στην προσπάθεια της δημιουργείας της λατρείας του Ιησού, ή έχει γίνει προγενέστερα και υπήρξε σε μορφή μυστηρίων , μέχρι που ο Παύλος να την μετατρέψει σε λατρεία προς όλους.

    • Ο/Η laskaratos λέει:

      Έχετε δίκιο, η εικόνα μπήκε πολύ βιαστικά χωρίς να την διαβάσω. Aδικαιολόγητη η αβλεψία μου. Υπάρχουν αντιστοιχήσεις αλλά όχι σε αυτήν την έκταση. Την άλλαξα.
      Ευχαριστώ πολύ

  4. Ο/Η Psycho λέει:

    Εδώ η αιπυστυμωνυκύ αλήθεια

  5. Ο/Η Ρασπούτιν λέει:

    ΟΨΕΙΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΙΓΥΠΤΟ
    ΕΘΝΙΚΟΙ, ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ, ΙΟΥΔΑΙΟΙ, ΜΑΝΙΧΑΙΟΙ

    ΤΑΧΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

    Στην παρούσα μελέτη παρατίθενται και αναλύονται τα περιστατικά διαθρησκευτικής βίας στην Αίγυπτο της περιόδου 303-646 μ.Χ., μεταξύ Εθνικών, Χριστιανών, Ιουδαίων και Μανιχαίων. Ο φόνος της Υπατίας, και η κατάληψη του Σεραπείου από τον επίσκοπο Θεόφιλο, είναι δύο από τα γνωστότερα γεγονότα. Το ζήτημα της εφαρμογής της αντιπαγανιστικής νομοθεσίας στην Αίγυπτο και τη λοιπή αυτοκρατορία· τα πρόσφατα αρχαιολογικά πορίσματα για το βαθμό καταστροφής των αρχαίων ναών και αγαλμάτων και τις μετατροπές ναών σε εκκλησίες· η σύγκριση των πορισμάτων αυτών με τις γραπτές πηγές· Κόπτες ηγούμενοι που αντιμάχονται θεούς και εθνικούς «Δυνατούς»· η ερμηνεία των βιαιοτήτων από Εθνικούς και Χριστιανούς· ο ρυθμός εκχριστιανισμού της Αιγύπτου και η συσχέτισή του με την άσκηση βίας, καθώς και άλλα, παρουσιάζονται στην παρούσα μελέτη για την πανάρχαια αυτή χώρα σε μια εποχή-μεταίχμιο. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

    Περιεχόμενα

    Πρόλογος
    Βραχυγραφίες
    Πηγές

    Βοηθήματα

    Η αντιπαγανιστική νομοθεσία και η εφαρμογή της σε Αυτοκρατορία και Αίγυπτο
    Η αντιπαγανιστική νομοθεσία, η εφαρμογή της, και η βία κατά των Εθνικών στην Αυτοκρατορία
    Η εφαρμογή της αντιπαγανιστικής νομοθεσίας και οι βιαιότητες στην Αίγυπτο
    Θρησκευτική βία στην Αίγυπτο κατά τον 4ο αι.
    Οι Διωγμοί κατά των Χριστιανών
    Περιστατικά βίας από το 324 ως το 356

    Ο επίσκοπος της νήσου Φίλαι Μακεδόνιος, η λατρεία του Ώρου και ο εκχριστιανισμός της περιοχής
    Από το 357 ως τις αρχές της βασιλείας του Ιουλιανού
    Ο Ιουλιανός και η διαμάχη Χριστιανών και Εθνικών στην Αίγυπτο
    Ο Απολλώ της Ερμουπόλεως και η καταστροφή ενός αγάλματος αιγυπτιακού θεού
    Προστριβές και θρησκευτική βία από το θάνατο του Ιουλιανού έως την κατάληψη του Σεραπείου
    Μια περίπτωση αντιπαράθεσης Χριστιανικών και Μανιχαίων τον 4ο αι.
    Η κατάληψη του Σεραπείου από τον επίσκοπο Θεόφιλο

    Θρησκευτική βία στην Αίγυπτο κατά τους 5ο – 7ο αιώνες
    Η διαμάχη μεταξύ του επισκόπου Κύριλλου και του επάρχου Ορέστη και ο φόνος της Υπατίας
    Ο μονοφυσίτης ηγούμενος Σινούθιος και οι αντιπαγανιστικές του ενέργειες στην περιοχή της Πανόπολης
    Ο μονοφυσίτης Μακάριος Ανταιουπόλεως και η καταστροφή του ναού του θεού Κόθου
    Καταστροφές ναών και διώξεις Εθνικών επί αυτοκράτορα Ζήνωνα
    Ο μονοφυσίτης ηγούμενος Μωυσής της Αβύδου και η αντιπαράθεσή του με τους Παγανιστές και τις τοπικές θεότητες

    Ο τερματισμός της αιγυπτιακής λατρείας στη νήσο Φίλαι
    Μία περίπτωση αντιμανιχαϊκής δίωξης τον 7ο αι.
    Η περσική και αραβική κατάκτηση της Αιγύπτου και οι αντιχριστιανικές διώξεις

  6. Ο/Η Ανεμβολίαστοι λέει:

    https://www.protothema.gr/greece/article/1194380/koronoios-tragodia-gia-oikogeneia-ierea-apo-tin-ileia-mesa-se-ena-mina-efugan-tria-meli-tis/#Comments

    Κορωνοϊός: Τραγωδία για οικογένεια ιερέα από την Ηλεία – Μέσα σε ένα μήνα πέθαναν τρία μέλη της

    23/12/2021, 08:46 8

    Δεν είχαν κάνει το εμβόλιο

    Μέσα σε ένα μήνα έφυγαν από τη ζωή ένας 54χρονος ιερέας από χωριό του Ηλειακού Κάμπου, ο πεθερός του ιερέα και η πεθερά του.

    Όλα ξεκίνησαν όταν η πρεσβυτέρα, σύζυγος του 54χρονου ιερέα από την Ηλεία που πέθανε από κορωνοϊό, επισκέφθηκε τους γονείς τους στην Αθήνα χωρίς να γνωρίζει ότι νοσεί με αποτέλεσμα να κολλήσει τους δύο γονείς της.

    Τον πατέρα της που ήταν και αυτός ιερέας και την μητέρα της, οι οποίοι δεν είχαν κάνει το εμβόλιο και χρειάστηκε να εισαχθούν στο νοσοκομείο.

    Η πρεσβυτέρα γύρισε στο χωριό του κάμπου της Ηλείας όπου διαμένει με αποτέλεσμα να κολλήσει τον 54χρονο σύζυγό της ιερέα (και αυτός ανεμβολίαστος) ο οποίος λίγες μετά τα πεθερικά του μπήκε στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Ρίο για να νοσηλευτεί με κορωνοϊό.

    Στο ίδιο νοσοκομείο μερικές μέρες αργότερα νοσηλεύτηκε και η ίδια.

    Δυστυχώς η κατάληξη για τους δύο γονείς της και τον 54χρονο ιερέα σύζυγό της δεν ήταν αίσια αφού με διαφορά λίγο ημερών έφυγαν από τη ζωή λόγω επιπλοκών από τον covid-19.

    Τα τέσσερα από τα πέντε παιδιά της οικογένειας που ήταν όλα αγόρια νόσησαν και μάλιστα ο 25χρονος μαθηματικός που διαμένει στην Αθήνα νοσηλεύτηκε χωρίς όμως να αντιμετωπίσει τελικά σοβαρό πρόβλημα.

  7. Ο/Η Red λέει:

    https://www.rizospastis.gr/story.do?id=50490

    Σάββατο 25 Δεκέμβρη 1999 – Κυριακή 26 Δεκέμβρη 1999

    ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
    Σελίδα 16
    ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ
    «Χριστούγεννα, πρωτούγεννα, πρώτη γιορτή του χρόνου… »
    Μακραίωνα ήθη και έθιμα του λαού μας

    Το αντιπάλεμα των θρησκειών

    Αυτή η «μαγική» συνεύρεση του χριστιανισμού με την αρχαία θρησκεία – απομεινάρια της οποίας ήταν όλα τα λαϊκά έθιμα του Δωδεκαήμερου – δεν ήταν πάντα τόσο ειδυλλιακή. Στην πραγματικότητα, οι φορείς της νέας θρησκείας, που ήταν πλέον καθεστώς, κυνήγησαν δίχως έλεος – έστω και αν το «έλεος» προβαλλόταν σαν ο πυρήνας του χριστιανισμού – τις λαϊκές δοξασίες, τα ήθη και τα έθιμα ενός ολόκληρου λαού, όχι βέβαια με σκοπό την καταπολέμηση της υπαρκτής και απόλυτης αμορφωσιάς, αλλά την εξαφάνισή τους και την τοποθέτηση στη θέση τους των νέων δοξασιών. Από την έκτη Οικουμενική Σύνοδο και για αιώνες μετά, αυτή η μονόπλευρη επίθεση συνεχιζόταν δίχως αποτέλεσμα. Και αυτό γιατί, όπως γράφει ο Κώστας Καραπατάκης «οι παλιές συνήθειες του λαού, που ήταν βιώματα τόσων αιώνων και μέρος της αρχαίας θρησκευτικής του λατρείας, ήταν η ζωή του, το οξυγόνο του, που δεν ήταν δυνατόν να ξεριζωθούν και να σβήσουν, γιατί ήταν ζυμωμένες με το αίμα του και βαθιά ριζωμένες στην ψυχή του». Χαρακτηριστικό είναι και το ότι η 25η Δεκέμβρη συμπέφτει – αν δεν ταυτίζεται – με τη γέννηση του παλιού θεού Μίθρα, του αρχηγού όλων των ειδωλολατρικών θεών.

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.