Πατριάρχης Αθηναγόρας: Δεν υπήρξε Κρυφό Σχολειό

[Στα σχολεία διδάσκουν μίσος κατά των Τούρκων-Η Αγ.Λαύρα είναι ψέμα]

Με τον Πρόεδρο Τρούμαν

Με τον Πρόεδρο Τρούμαν

Επαναδημοσίευση ανάρτησης Ιανουαρίου 2016

Του Αναγνώστη Λασκαράτου
Με την ευκαιρία που οι μεντρεσέδες του προσκυνητή κ.Φίλη συνεχίζουν να γιορτάζουν την αργία των τριών καλόγερων, που έβαλαν κι αυτοί το χέρι τους στο κλείσιμο του ορίζοντα σκέψης των ανθρώπων, να ανάψουμε ένα ακόμη φιτίλι ενάντια σε έναν ιερό εκπαιδευτικό μύθο, αυτόν του δήθεν Κρυφού  Σχολειού.

Ο  διακεκριμένος καθηγητής Ουρολογίας γιατρός Γιάννης Αρ. Παυλάκης από τα Χανιά (1917-2005), πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση ως ανθυπίατρος του ΕΛΑΣ και λόγω της πατριωτικής του δράσης η Χούντα δεν αναγνώρισε την εκλογή του ως καθηγητή. Ίδρυσε το «Απολλώνιο Θεραπευτήριο» και το 2003 εξέδωσε, δυο χρόνια πριν φύγει, από τις εκδόσεις Φιλιππότη το αυτοβιογραφικό βιβλίο με τίτλο «Με το πλοίο Φρίντομ ταξίδι ζωής», με πρόλογο του στενού του φίλου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, το οποίο έτυχε επαινετικής κριτικής από την «Ελευθεροτυπία» (9/9/2003). Από τα γραφόμενά του καταλαβαίνουμε ότι έχουμε να κάνουμε με έναν κεντρώο πατριώτη και Δημοκράτη, γιατρό πολλών προσωπικοτήτων (Καφαντάρη, Ιμπν Σαούντ, πατριάρχη Αθηναγόρα κλπ) φίλο και γιατρό και του στρατηγού Πλαστήρα, που λέει την αλήθεια χωρίς σκοπιμότητες, προς όλες τις κατευθύνσεις. Το Πάσχα του 1964, η κυβέρνηση του Γ.Παπανδρέου τον έστειλε να εξετάσει τον Αθηναγόρα στην Κωνσταντινούπολη. Μεταξύ άλλων ο γιατρός μεταφέρει (σελ.186)και τα παρακάτω λόγια του σοφού πατριάρχη, πρώην αρχιεπισκόπου Αμερικής, που διέθετε οικουμενική αντίληψη των πραγμάτων και υπήρξε σαν δεύτερος Παλαιολόγος, με κεντρικό κίνητρο θέλω να πω την επιβίωση του πατριαρχείου, εμπνευστής και πρωταγωνιστής της ιστορικής επαναπροσέγγισης  της Ανατολικής Εκκλησίας με τη μεγάλη και πανίσχυρη Εκκλησία της Ρώμης, από την οποία αποσχίστηκε το 1054.

«…Πάρε γιατρέ μου παράδειγμα τα τεράστια ψεύδη που γράφει η Ιστορία την οποία διδάσκονται τα παιδιά μας για να συντηρούν  το μίσος εναντίον των Τούρκων. Θέλεις ένα χονδρό παράδειγμα. Το κρυφό σχολειό. Μα δεν υπήρξε ποτέ κρυφό σχολειό. Βέβαια εκείνα τα χρόνια σε πολλά χωριά δάσκαλοι ήταν οι παπάδες και αν δεν υπήρχαν αίθουσες διδασκαλίας, δίδασκαν στις εκκλησίες. Μα όχι κρυφά. Εδώ μέσα στην Πόλη υπήρχε η Μεγάλη του  Γένους Σχολή και τόσα άλλα ελληνικά σχολεία. Ξέρω καλά ότι μόνο στο νομό Θεσσαλονίκης υπήρξαν άνω των χιλίων ελληνικά σχολεία. Και μετά εκείνη η περίφημη ορκωμοσία στην Αγία Λαύρα από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό, ουδέποτε έγινε γιατρέ μου. Όλα είναι ψέματα. Μα και τόσα άλλα για να συντηρούν το μίσος μεταξύ των δυο λαών…». Ο πατριάρχης νιώθοντας την καυτή ανάσα του τουρκικού εθνικισμού και γνωρίζοντας πως η ρωμέικη κοινότητά του ήταν ο εύκολος στόχος για αντίποινα απέναντι στα καμώματα του ελλοχεύοντος ελληνικού εθνικισμού, όπως εκδηλώθηκε κι αυτός το 1963 και αργότερα το 1967 στις κτηνωδίες της Ομορφίτας και στην Κοφίνου, μιλούσε χωρίς παπαδίστικες υποκρισίες την ωμή γλώσσα της αλήθειας.

Νομίζω πως πρόκειται για μια πολύ σημαντική μαρτυρία και μια γενικότερη ιστορική εκτίμηση του μεγάλου πατριάρχη, η οποία δεν αμφισβητήθηκε από κανέναν μέσα στα 12 χρόνια που πέρασαν από τη δημοσίευσή της. Ο Αθηναγόρας είχε υποστεί πολλές ταπεινώσεις από τους Τούρκους εθνικιστές, από τα όργανά τους και από τις κυβερνήσεις τους. Τις αντιμετώπισε όλες με αξιοπρέπεια. Υπήρξε ηγετική μορφή κληρικού παγκόσμιας εμβέλειας που έβγαλε το πατριαρχείο από τη σκιά του περιθωρίου και στη δίκη του πρωθυπουργού Μεντερές και του υπουργού των Εξωτερικών Ζορλού, κράτησε ως μάρτυρας κατηγορίας (1961) για τις θηριωδίες των Σεπτεμβριανών του 1955 σε βάρος των Ρωμιών της Πόλης, μεγαλόψυχη στάση, που έδωσε και το μέτρο της υπευθυνότητας του εκκλησιαστικού ηγέτη.

Αυτά, χωρίς διάθεση ωραιοποιήσεων, για το βενιζελικό κληρικό, γιό ενός Ηπειρώτη γιατρού, που ως αρχιεπίσκοπος στις ΗΠΑ υπηρέτησε με βυζαντινή αφοσίωση την αμερικανική καθεστωτική τάξη, δείχνοντας έναν υπέρμετρο ψυχροπολεμικό αντικομμουνιστικό ζήλο, θέλοντας πιθανότατα να εντάξει στο εκεί περιβάλλον την ομογένεια και να εξαλείψει κάθε ανάμνηση του εξευτελισμού των ταπεινών Ελλήνων μεταναστών, που είχαν δώσει μπροστά στην έκπληκτη αμερικανική κοινωνία, ένα ρεσιτάλ πεζοδρομιακής διαμάχης, μεταφέροντας τον εθνικό διχασμό της πατρίδας τους ακόμη και μέσα στο σώμα των επισκόπων, οι οποίοι είχαν διαιρεθεί σε βενιζελικές και βασιλικές φατρίες, που κονταροχτυπιόντουσαν, αυτοί και οι οπαδοί τους, την κρίσιμη περίοδο μέσα στους ναούς, ξεπερνώντας πολύ τα όρια του τραμπουκισμού. Ως Αμερικανός πολίτης ο Αθηναγόρας έγινε με υπερατλαντικά πολιτικά μέσα πατριάρχης, ως αντίπαλο δέος στον απειλητικό Ρώσο ομόλογό του και στη διάρκεια της Δικτατορίας, είχε δυστυχώς κι αυτός μιλήσει τουλάχιστον μια φορά δημόσια,  με καλά λόγια για τη Χούντα, μη διστάζοντας να πει και προκλητικά ψέματα: «Εγώ γνωρίζω και βλέπω ότι ο ελληνικός λαός έχει πλήρη ελευθερίαν» (18 Μαϊου 1969, δήλωση στους δημοσιογράφους, στο τραίνο της επιστροφής από τη Βουλγαρία στη διάρκεια επίσημης στάθμευσης μέσα στο ελληνικό έδαφος).

ΥΓ
Η ιστορική συνάντηση, η πρώτη πατριάρχη της Πόλης με πάπα μετά το 1439, με τον Παύλο Στ΄:

***

 

This entry was posted in «Ιερές» Υποκρισίες, «Ιερή» Εξουσία, τυχοδιωκτικός πατριωτισμός, Ασμοδαίος, Γράμμα από το Ληξούρι, θρησκεία/κλήρος, κοινωνία/πολιτική. Bookmark the permalink.

4 Responses to Πατριάρχης Αθηναγόρας: Δεν υπήρξε Κρυφό Σχολειό

  1. Ο/Η Epaminondas Papayannis λέει:

    Δεν νομίζω να υπάρξει σώφρων (και, εννοείται, όταν γράφω σώφρων δεν αναφέρομαι στους ελληναράδες*) που να αμφισβητήσει όσα γράψατε.
    Ειδικώτερα για το μύθο τής Αγίας Λαύρας, θα επιθυμούσα να προσθέσω ότι ο Παλαιών Πατρών Γερμανός** εκείνη την ημέρα βρίσκετο στην Πάτρα [«Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους», «Εκδοτική Αθηνών ΑΕ», τόμος ιβ΄ («Η Ελληνική Επανάσταση»), Αθήνα 1975, σελ. 83].

    * χάριν συντομίας, ελληναράδες (με μικρό ε) αποκαλούνται οι ανιστόρητοι και φανατικοί Νεοέλληνες που έχουν μανία καταδιώξεως και πιστεύουν ότι εξυφαίνεται διεθνής συνωμοσία εναντίον μας (μακάρι να είμασταν τόσο σπουδαίοι)· για ο,τιδήποτε εμπλέκεται «ξένος δάκτυλος»
    ** κατά κόσμον Γεώργιος Γκοζιόπουλος

  2. Ο/Η Πωλίνα Γεμιστού λέει:

    Ιδού γιατί εμείς του Πατρώου Ημερολογίου βδελυσσόμεθα τον αιρετικό Αθηναγόρα και οι Εσφιγμενίται έχουν σταματήσει να μνημονεύουν τον Οικουμενικό Πατριάρχη από το 1972. Συγχαρητήρια για την αποκάλυψή σας, μπάς και ξυπνήσουν οι αδελφοί μας του Νέου. Αλλά γιατί ποτέ δεν έχετε επισημάνει πως ο Αθηναγόρας είχε έρθει στη Κωνσταντινούπολη για να στεφθεί Οικουμενικός Πατριάρχης με το προεδρικό αεροσκάφος του Χάρρυ Τρούμαν;

  3. Ο/Η Κάποιος λέει:

    από εδώ

    Ο «απαταιών και εξωλέστατος» Παπαφλέσσας

    Για τον Παλαιών Πατρών Γερμανό κυκλοφορεί στο ελληνικό διαδίκτυο το παρακάτω

    (Διακήρυξις τοῦ Παλαιῶν Πατρῶν Γερμανοῦ)

    http://users.uoa.gr/~nektar/history/3contemporary/constitution_hermanus_1821.htm

    Το άρθρο αυτό κάποιας γαλλικής εφημερίδας του 1821, που παρουσιάζεται ως δήθεν «ἀδιάσειστη μαρτυρία», είναι πολυφορεμένο. Πρόκειται για την πρώτη αναφορά στο μύθο της Αγίας Λαύρας.
    Δε γράφει ούτε το όνομα του Γερμανού σωστά, τον λέει « Germanicus », δηλαδή «Γερμανικό».
    Ο μεταφραστής του σάιτ διορθώνει χωρίς να το σχολιάσει το όνομα σε «Γερμανός».
    Επίσης το όρος « Vélin » διορθώνεται σιωπηρά σε «όρος Βελιά».
    Κάτι που πρέπει να προσέξουμε.
    Η « allocution », δηλαδή «ομιλία», στη μετάφραση αναβαθμίζεται σε «διακήρυξις». Η «διακήρυξις» όμως λέγεται « déclaration ».
    Η αξία της «αδιάσειστης μαρτυρίας» είναι της πλάκας.
    Στα Απομνημονεύματα του ίδιου του Γερμανού, δε γράφει τίποτα για ομιλίες και διακηρύξεις, αλλά ότι εκείνες τις μέρες τους καλούσαν οι αγάδες στην Τριπολιτσά κι εκείνοι έβρισκαν διάφορες προφάσεις για να μην πάνε στην παγίδα. Ο Γερμανός φαίνεται πως δεν διάβαζε στις γαλλικές εφημερίδες τα άρθρα που διοχέτευαν οι πονηροί αδελφοί Pouqueville, κι έτσι δεν γνώριζε για την ομιλία (ή «διακήρυξη») που είχε δήθεν βγάλει στην Αγία Λαύρα.

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.