Η άσεμνη γκαρνταρόμπα των δεσποτάδων

Το ακατάλληλο ντύσιμο των υποκριτών

«Φόρα έναν απλό χιτώνα για να βοηθήσεις τους καλύτερούς σου,
αντί να γυρνάς με γελοίο διάδημα.
Σε λίγο θα βγάλεις λοφίο και τιάρα σαν τα κοκκόρια«
Διογένης, προς Μ.Αλέξανδρο. (Δίων Χρυσόστομος: «Διάλογος Αλέξανδρου και Διογένη»- 66)

Mέρος 1ο

Γράμμα από το Ληξούρι: Αναγνώστης Λασκαράτος

Κύριε Ροΐδη,
Ο Χριστός ήταν σαφής και με το προσωπικό του παράδειγμα και με την υποθήκη του «Μη κτήσασθε χρυσόν, μηδέ άργυρον, μηδέ χαλκόν εις τας ζώνας υμών….μη εν χρυσώ, ή μαργαρίταις ή ιματισμώ πολυτελεί”, που ο κλήρος τα πέταξε στο σκουπιδοτενεκέ. Οι σπουδαίοι άνθρωποι αντλούν το μεγαλείο τους από τα ηθικά και πνευματικά τους χαρίσματα. Οι τιποτένιοι, εκπρόσωποι εξουσιαστικών μηχανισμών, διαθέτουν ενδυμασίες και στολές που αντανακλούν την διάθεση  επιβολής ή εντυπωσιασμού των άλλων. Ο κολοφώνας της ενδυματολογικής ματαιοδοξίας είναι η πολυτελής αμφίεση του κλήρου. Η Εκκλησία αναποδογυρίζει την Ηθική και θεωρεί το γυμνό σώμα που κατασκεύασε ο θεός της αμαρτωλό. Ο Ιωσήφ Βρυέννιος αποδίδει τα δεινά της αυτοκρατορίας στο ότι «γυμνοί ως εγεννήθησαν ου μόνον άντρες, αλλά και το των γυναικών φύλον καθεύδειν ουκ επαισχύνονται» και ο Μ. Βασίλειος παινεύει την Καισάρισα Ειρήνη που κουκούλωνε ακόμη κι αυτά τα σημεία του σώματός της που «φύσις και συνήθεια γυμνά παραδίδωσιν«. Το να καλύπτεις όλο το σώμα σου όμως δεν αποτελεί αρετή αλλά φερετζέ της διατροφής. Για παράδειγμα «Δεσπότης έντυνε καλόγριες καλογερόπαιδα και τα προσφωνούσε με γυναικεία ονόματα….μου έλεγε θα σε ντύσω μοναχή, θα σε λέμε Αλεξάνδρα, θα εδρεύεις σε μοναστήρι καλογραιών», (Βλ.Β.Καββαθά «Who is who. Ποιος είναι ποια. Άνδρες ντυμένοι γυναίκες»-εκδ.Ελληνικά γράμματα).

Σήμερα  οι «δούλοι του Θεού» σνομπάρουν το αφεντικό τους (Εικ.1 Oρθόδοξος επίσκοπος-Bob Moody-1975, Lynn Museum). Η παράδοσή τους δεν αρχίζει από τον Χριστό ή τους Απόστολους αλλά από το Βυζάντιο. (Tα φαρδομάνικα όμως είναι οθωμανική μόδα και επισκοπική μίτρα δεν υπήρχε στο Βυζάντιο). Λένε ότι ντύνονται έτσι «προς Δόξαν Θεού», υποκρινόμενοι πως ο θεός τους (ο Μαμωνάς, ο Βάαλ ή ο Μολώχ;) έχει την ανάγκη από τις αμφιέσεις τους για να δοξαστεί. O λιτός φιλοσοφικός τρίβωνας, δεν ταιριάζει στα ανθρωπάκια, που αντλούν κύρος από τις φορεσιές τους. Ο πρωτοπρεσβύτερος κ.Σαράντης Σαράντος ομολογεί: «Το φαρδύ ράσο….καλύπτει όλες τις ψυχοσωματικές μας ατέλειες…μολονότι αναξιότατος, εισέπραξα…αφάνταστη τιμή…με ενδιάμεση περιβολή το ιερό ράσο» («Παρακαταθήκη», τ.20). Το αρχιερατείο εξωθήθηκε σε ενδυματολογικές υπερβολές αφού η απουσία πνευματικότητας έπρεπε να καλυφθεί με φτιασίδια. Εδώ ταιριάζει η σάτιρα του Επίχαρμου: «Στους γύρω σου βγες με ρούχα λαμπρά, σε πολλούς θα φανείς σοφός, ακόμη κι αν τίποτα δεν ξέρεις«. Το λευκό επανωκαλύμμαυκο του μητροπολίτη Νόβογκορόντ, υπήρξε το όχημα πάνω στο οποίο διεκδικήθηκε το 1500 από την πόλη του το δικαίωμα της τρίτης Ρώμης, αφού η τοπική παράδοση το ήθελε ως Κωνσταντίνεια δωρεά στον πάπα Σύλβεστρο που από τις εκπεσούσες Ρώμη και Κωνσταντινούπολη έφτασε  εκεί. Τελευταίος πατριάρχης που απεικονίζεται με το γελοίο πλατύγυρο σκιάδιο ήταν ο Ιερεμίας Β΄ο Τρανός (εικ. 2). Σε άρθρο του στην «Αθηνά» του 1831, ανώνυμος λόγιος μητροπολίτης, εξηγεί πως του το αφήρεσε ο ίδιος ο Σουλτάνος, όταν ετοιμαζόμενος να εκστρατεύσει κατά της Ουγγαρίας, δέχθηκε στο στρατόπεδό του την επίσκεψη του πατριάρχη. Η πολυάνθρωπη πατριαρχική συνοδεία θορύβησε το στρατό, πράγμα που εξόργισε τον Σουλτάνο. Άλλοι πάλι θεωρούν πως η σκιαδοφορία σταμάτησε περί τα 70 χρόνια μετά (1669).

Ο αρχιμανδρίτης Χριστόφορος Καλύβας αποκαλύπτει: «Οι τοιούτοι που παρ’ελπίδα έγιναν Επίσκοποι, φροντίζουν διά την τακτοποίησην της γενειάδος, το στίλβωμα των υποδημάτων, την ποιότητα του ράσου, την φαντασίαν των αμφίων, την ποικιλίαν των σταυρών και των εγκολπίων, το μέγεθος και το πάχος του δεσποτικού μπαστουνιού, την αλλαγήν  της φωνής κατά την λειτουργίαν και τον εσμόν των κολάκων«. Ο αρχιμανδρίτης Φιλόθεος Φάρος θεωρεί εκκοσμίκευση την μίτρα «την οποία φοράει καμαρώνοντας ως γύφτικο σκερπάνι ο επίσκοπος» και διερωτάται «πως μπορεί να εμφανίζεται ως άγιος ο επίσκοπος που περιβάλλεται άμφια εκατομμυρίων…» («Η Εκκλησία ως σκάνδαλο…»). Μάλιστα, πολλά από τα αρχιερατικά αξεσουάρ, συχνά «εξαφανίζονται όταν οι ιεράρχες εκδημήσουν στους ουρανούς» (Θ.Τσάτσης, Ελευθεροτυπία-22-5-΄04), σε συγγενολόγια και φίλους.

Το Λευϊτικό απαγορεύει να φορά ο ιερέας ρούχα που έχουν φτιαχτεί από δυο είδη κλωστών (19,19). Η αποστολική Εκκλησία δεν διέθετε άμφια. Η βυζαντινή μέχρι τον 11ο αιώνα χρησιμοποιούσε λευκά άμφια χωρίς στολίδια. O πατριάρχης Κοσμάς Β΄ που ανέβηκε στον οικουμενικό θρόνο το 1146, περιγράφεται από τον Χωνιάτη ως εξαιρετικά πονόψυχος που έφτασε στο σημείο να βγάλει μια μέρα την στολή του και να την χαρίσει στους φτωχούς. Ανάγκασε μάλιστα και το περιβάλλον του να μοιράζει τα πλούτη του στους άπορους. Δεν κρατήθηκε περισσότερο από χρόνο στην θέση του. Καθαιρέθηκε ως φίλος των Βογόμιλων. Το οικουμενικό πατριαρχείο ντρέπεται να μιλήσει για την καλοσύνη του που χαλά την πιάτσα.

Αυτή έπρεπε να είναι η παράδοση. Μόλις από τον Δ΄ αιώνα μπορεί να γίνεται λόγος για λειτουργική περιβολή χωρίς όμως μίτρες και χρυσά εξαρτήματα. Η εξέλιξη προς το πολυτελέστερο των αμφίων, ακολούθησε την πτώση της Εκκλησίας από τις κατακόμβες στην Εξουσία. Ο Παύλος (Κορινθ. 12.4) ορίζει πως κάθε άντρας που προσεύχεται με σκεπασμένο κεφάλι το ντροπιάζει. Η μίτρα νομιμοποιείται πλαγίως ως σύμβολο της αρχιεροσύνης, αφού αδίστακτοι αγιογράφοι συκοφαντούν τον Χριστό ως μιτροφόρο. Η μίτρα είναι ιστορικά φορτισμένη με απεχθείς μνήμες αφού στην ασσυριακή της  εκδοχή αποτελούσε εξάρτημα των τρομερών ιερέων του Βάαλ που έριχναν βορά τα μωρά των Καρχηδονίων στο πύρινο στόμα του θεϊκού αγάλματος. Έτσι η αρχαία «Συριακή Ορθόδοξη Εκκλησία» (Μονοφυσιτική που η δικαιοδοσία της φτάνει και στην Ινδία), που ποτέ της δεν υπήρξε κρατική, έχει μόνο κουκουλοφόρους επισκόπους. Ο παπα-Φάρος επισημαίνει πως δεν υπάρχει καμία βυζαντινή εικόνα μιτροφόρου αρχιερέα και πως ακόμη και το 1620 καθαιρέθηκε ο αρχιεπίσκοπος Σινά επειδή φόρεσε μίτρα. Ο ίδιος στηλιτεύει τις «μπαρόκ και ροκοκό ταπετσαρίες καναπέδων και τα χρυσοκέντητα βελούδινα τραπεζομάντηλα που κοστίζουν πολλά εκατομμύρια και με τα οποία ως άλλοι βάρβαροι δυνάστες της Άπω Ανατολής, περιβάλλονται οι κληρικοί…ασελγώντας αναίσχυντα κατά της…πτωχείας του Χριστού» και σημειώνει πως η μίτρα είναι σύμβολο «εξουσίας και μάλιστα απολυταρχικής» και «σκανδαλώδης πολυτέλεια» αφού το κόστος της μπορεί να φτάσει «σε εξωφρενικά ποσά«. Πρώτος κανονικός ορθόδοξος αρχιερέας που φόρεσε μίτρα ήταν ο Αλεξανδρείας Θεόφιλος ο B΄ (11ος αι. αναφέρεται συνήθως ως Φιλόθεος ή Γεώργιος), που πήρε το προνόμιο αυτό από τον εκτυφλωτή αυτοκράτορα Βασίλειο τον Βουλγαροκτόνο. Έχοντας εγκαταλείψει το χειμαζόμενο ποίμνιό του που υφίστατο διωγμό από τον χαλίφη Αλ Χακίμ, κατέφυγε στην Κωνσταντινούπολη και διευθέτησε την διαφορά μεταξύ αυτοκράτορα και πατριάρχη Σέργιου Β΄, πείθοντάς τον πρώτο να μην λυπηθεί τους φτωχούς και να μην επιβάλει την φορολόγηση των πλουσίων (το «αλληλέγγυο»). Ο αυτοκράτορας που η συμβουλή τον βόλεψε, τον αντάμειψε με μίτρα, διπλό επιτραχήλιο και τον βλάσφημο τίτλο του «Μεγάλου Κριτού» της Οικουμένης, που φέρεται μέχρι σήμερα.  Το 1621 ο Αλεξανδρείας Κύριλλος Λούκαρις, μεταπήδησε από τη νύμφη του την ξεπεσμένη Αλεξάνδρεια στην πολύφερνη Ισταμπούλ και κουβάλησε μαζί του και τη μίτρα, καθιερώνοντας την νέα μόδα, που γενικεύτηκε αφού οι επίσκοποι θεωρούσαν τους εαυτούς τους διαδόχους των Βυζαντινών ηγεμόνων. Στη Ρωσία μιτροφόρεσαν ακόμη και οι αρχιμανδρίτες.

Ο διορισμένος από τη Μ.Αικατερίνη αρχιεπίσκοπος Χερσώνος Ευγένιος Βούλγαρις, στην διαθήκη του γράφει πως «δυο πολύτιμα λιθοκόλλητα ιερά εγκόλπια» και ένας εγκόλπιος σταυρός «εκ σμαραγδίων λιθαρίων κεκοσμημένος» του δώρισε «η αοίδιμος αυτοκρατόρισσα Αικατερίνη Β΄» και «ο ευσεβέστατος αυτής απόγονος αυτοκράτωρ Αλέξανδρος ο Α΄» και ο «πανέκλαμπρος αυθέντης Μολδοβλαχίας«. Παραδέχεται πως τα χρυσαφικά του αποτελούν «δείγματα της εμής αφροσύνης και ματαιότητος» (Ν.Ζαχαρόπουλου «Η παιδεία στην Τουρκοκρατία»), από τα οποία όμως δεν μπόρεσε να απαλλαγεί ούτε την ώρα που συνέτασσε την διαθήκη, αφού εντέλλεται να μοιραστούν στους φτωχούς μετά τον θάνατό του. Όσο ζούσε όμως επιβεβαίωνε τον Βάρναλη: «Μες τα χρυσάφια καμαρώνω/και σε θυμιάματα καπνών./Είμαι η Θρησκεία που φανερώνω/τη θέληση των ουρανώ…».

Σε έρευνα του Γ. Αυγερόπουλου, που δημοσίευσε η «Κ.Ελευθεροτυπία» με τον υπότιτλο: «Και haute couture και pret-a-porter διαθέτει η εκκλησιαστική μόδα για τον προκαθήμενο της Εκκλησίας της Ελλάδος» δίνονται ενδιαφέροντα στοιχεία. Μια μίτρα φασόν κοστίζει γύρω στις 350.000, ενώ η χειροποίητη φτάνει τα 2,5 εκατομμύρια δρχ, η δε χρυσοποίκιλτη με πολύτιμους λίθους, πάνω από 12.000.000. Υπάρχουν όμως και μίτρες αξίας 50.000.000 όπως διαβάζουμε σε μεταγενέστερο ρεπορτάζ της ίδιας εφημερίδας («Ε»-16-7-2000) με τον τίτλο «Η αγία γκαρνταρόμπα«. Μια ράβδος μπορεί να ξεπεράσει το 1.000.000. Ένας επιστήθιος σταυρός, αρχίζει από 70.000 και φτάνει «μέχρι εκεί που φτάνει η ανθρώπινη υπερβολή«, ενώ  «Ένας καλός σταυρός αντάξιος ενός αρχιεπισκόπου, κοστίζει γύρω στις 700.000«. Όπως σημειώνει ο δημοσιογράφος, υπολογίζεται ότι με την εκλογή του ο Χριστόδουλος μάζεψε πάνω από δέκα σταυρούς. Όσο για τα εγκόλπια, από τα οποία ένας αρχιερέας μπορεί να φέρει δυο εκατέρωθεν του σταυρού, μια «λογική τιμή«, είναι 600.000 το ζευγάρι. Ένας μανδύας κάνει 150.000-250.000 δρχ. Και από εκεί και πέρα έχομε μικρό και μεγάλο ωμοφόριο, πετραχείλι, επιγονάτιο, επιμάνικα, σάκκο, ζώνη, στοιχάριο, αξεσουάρ εντελώς απαραίτητα γι’αυτούς που κηρύττουν τη ματαιότητα των εγκοσμίων, την ταπεινοφροσύνη και την ελεημοσύνη: «Μη μεριμνάτε τω σώματι υμών τι ενδύσησθε«.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ την ερχόμενη Τρίτη 12 Απριλίου

Advertisements
This entry was posted in «Ιερές» Αταξίες, «Ιερές» Υποκρισίες, «Ιερή» Εξουσία, Γράμμα από το Ληξούρι. Bookmark the permalink.

34 Responses to Η άσεμνη γκαρνταρόμπα των δεσποτάδων

  1. Ο/Η undantag λέει:

    Συν τοις άλλοις, το μαύρο μεταξωτό καλύπτει τα περιττά κιλά και τα φανταχτερά αξεσουάρ απομακρύνουν το βλέμμα απ’ τις ατέλειες των λειτουργών του υψίστου.
    Και μια που μιλάμε για μόδα σήμερα, η Coco Channel πάντα επίκαιρη:

    “A style does not go out of style as long as it adapts itself to its period. When there is an incompatibility between the style and a certain state of mind, it is never the style that triumphs.”

    Αν και, τώρα που το σκέφτομαι, το ανωτέρω (μακάρι να) έχει και γενικότερη εφαρμογή…

    YΓ: ξεχάσατε τον Φελίνι επίσης… ατόπημα

    • Ο/Η Po λέει:

      Φελινικής έμπνευσης σαρκασμός στην ηλιθιότητα.
      Ξεχνιέται; Προχτές το έδειχνα στο γιο μου! (να μαθαίνει…)

      -η αλήθεια είναι πάντως, ότι δεν το σκεφτήκαμε για το παρόν.

      • Ο/Η Ρόζα Λούξεμπουργκ λέει:

        Αδελφέ Ήλιε Αδελφή Σελήνη
        Φιλμ

        Φράνκο Τζεφιρέλι

        Το παπάτο και το καρδιναλιάτο σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια.

      • Ο/Η mike rigo wolf λέει:

        ο ιερέας διαχρονικά, σε κάθε θρησκεία, δεν κρίνετε μόνο από τα ρούχα, αλλά και από την σκηνική του παρουσία. Κλικ στο όνομα μου

      • Ο/Η Μαρκήσιος τε Σαντ λέει:

  2. Ο/Η Θρησκειολόγος λέει:

    πραγματικά οι Σύροι ορθόδοξοι επίσκοποι, Νεστοριανοί ουσιαστικά, δεν τολμησαν ποτέ να φορέσουν μίτρα. Έχουν ενδιαφέρουσα λειτουργικη μουσική και ακόμα και ο πατριάρχης τους ο Ιγνάτιος φοράει κουκούλα. Ήταν σχεδόν πάντα σε θρησκευτικό διωγμό.

  3. Ο/Η Εωσφόρος λέει:

    Romfea.gr

    «Να μπεί τέλος στα χρυσοποίκιλτα άμφια των Αρχιερέων» Παρασκευή, 18 Απρίλιος 2008 Τέλος στα ακριβά άμφια των Αρχιερέων ζητά ο Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος, κάνοντας λόγο για υπερβολές, και συμβολισμούς οι οποίοι είναι έξω από την διδασκαλία της εκκλησίας.

    Ακόμα ο Σύνδεσμος Κληρικών όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θα αποστείλει επιστολή προς τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο, από τον οποίο θα ζητούν να βάλει τέλος στα χρυσοποίκιλτα άμφια των Αρχιερέων.

    Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδος π. Ευστάθιος Κολλάς μιλώντας χθες στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ τόνισε πως « Αυτός ο ταρτουφισμός εμφανίσεως των επισκόπων δεν είναι μέσα στην ορθόδοξη εκκλησία μας. Η μίτρα δεν έχει καμία σχέση με το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, οι δεσποτάδες είναι θύματα των ιεροραφτών όπως ξέρετε».

    Πάντως με την άποψη του π. Ευστάθιου Κολλά συμφωνεί και ο καθηγητής Θεολογίας, κ. Καριώτογλου, ο οποίος τόνισε πως «Κανείς δεν πείθεται ότι η μίτρα που φορούν στο κεφάλι οι Αρχιερείς συμβολίζει το ακάνθινο στεφάνι του Ιησού, αν είναι δυνατόν».

    Τέλος ο Μητροπολίτης Ζακύνθου κ. Χρυσόστομος, σχετικά με την πρόταση αυτή δήλωσε πως «Αν θέλουν να κάνουν ένα καινούργιο τελετουργικό οι ιερείς, θα μπορούν να το κάνουν για τα δικά τους. Η Σύνοδος θα αποφασίσει για ό,τι έχει παραλάβει».

  4. Ο/Η Μόδιστρος λέει:

    Παπαδικά Μοντελάκια

    http://213.16.182.78/eCom/

    Ιεροραφείον

    Για λεπτομέρειες και τιμές των προϊόντων μας κάντε κλίκ εδώ

    «Εάν ταις γλώσσαις των ανθρώπων λαλώ και των αγγέλων, αγάπην δε μη έχω, γέγονα χαλκός ηχών ή κύμβαλον αλαλάζον.»

    Στο Ιεροραφείο μας αναλαμβάνουμε το ράψιμο κάθε είδους Ιερατικών Αμφίων καθώς και καλλυμάτων Αγίας Τραπέζης. Στόχος μας είναι η κατασκευή ενδυμάτων που θα ξεχωρίζουν για την πρωτοτυπία και την ποιότητά τους. Εγγύηση γι αυτό αποτελούν η πολυετής εμπειρία μας στο ράψιμο αλλά και η μεγάλη ποικιλία απο υφάσματα και κεντήματα.

    http://www.ierorafeio.com/

  5. Ο/Η Μόδιστρος λέει:

    Η ένδυση του Αρχιερέως
    Οι ιερείς υπερέτες ντύνουνε τον Δέσποτα

  6. Ο/Η Mηνάς λέει:

    Κυτάξτε τα χάλια σας και ύστερα πιάστε στο στόμα σας τους Επισκόπους και τους ιερείς. Ο Μαρξ ντυνόταν με γραβάτες και οι κομμουνισταί ηγέτες δεν ξέρουν τι έχουν. Αυτά να βλέπετε.

    • Ο/Η giannis λέει:

      αγαπητε εχεις ενα «ποιντ» αλλα μεχρις ενος σημειου. κι αυτο διοτι συντρεχουν οι εξης ιστορικες προυποθεσεις

      ο μαρξ επεξεργαστηκε στο μυαλο του μια συγκεκριμενη θεωρια των σχεσεων των ταξεων. δεν εθεσε πουθενα ενδυματολογικο κωδικα, πραγμα που εχει κανει η εκκλησια: τοσο στους λαικους, οσο και τους κληρικους.

      ενδυματολογικος κωδικας που ερχεται σε πληρη αντιθεση με τα λογια του ιησου οπως τουλαχιστον αποδιδονται στα «κανονικα» (αν και οχι μοναδικα) ευαγγελια.

      οσο για την μητρα που ταχατες συμβολιζει το ακανθινο στεφανι; ενδιαφερον θεμα προς ερευνα. παντως πιο πολυ ανταγωνιστικη/παραπληρωματικη του στεματος βασιλιαδων και αυτοκρατορων μου κανει παρα συμβολικη του ακανθινου στεφανου.

      και δεδομενου οτι η εκκλησια μεχρι τις αρχες του 20ου συνδιοικησε με την κοσμικη εξουσια (αν οχι αποκλειστικα διοικησε δι αντιπροσωπων της κοσμικης εξουσιας) αυτοκρατοριες και βασιλεια και ρεπουμπλικες τοτε μαλλον η μητρα εμπιπτει περισσοτερο στη δευτερη κατηγορια. μενει βεβαια η πραγματεια με πηγες, αναλυση, βιβλιογραφια κλπ

  7. Ο/Η Theoprovlitos λέει:

    Αν και η παρουσα αναρτηση δεν βγαινει εκ των στενων πλαισιων του λογου υπαρξης του παροντος blog ειναι ισως εκ των ελαχιστων αντικληρικαλιστικων αναρτησεων που εχετε γραψει η οποια τοποθετει τα πραγματα στην σωστη τους βαση χωρις να πλατιαζει, αν και επικαλειται τις υπερβολες της Ελευθεροτυπιας ως προς το κοστολογιο.

    Δεν θα αναφερθω σε Έλληνα celebrity μητροπολίτη, Δίκαιο των ΕΘνων – Yad Vashem, ο οποίος διοργάνωσε θρίαμβο στον εαυτό του (μαλλον από ζηλεια για τον Καλλινικο του Πειραιά που ειχε κανει το ίδιο) και μοιραζε τόπια ολόκληρα από πανακριβη στόφα αποκλειστικου design (όπως και η Μονη Βατοπαιδου που δεν ψωνιζει pret a porter) στους εκλεκτους καλεσμενους του μαζι με κουτια κρασί που ειχαν τυπωμένη επανω την αγια του μορφη.

    Απλα θα αναφερω οτι βιοτεχνια εκκλησιαστικων υφασματων διαμαρτυρηθηκε εγγραφως προς τον Γιωργο Μαγκα όταν αντελήφθη ότι ο κλαρινιστας ραβει κουστουμάκια με στόφα για ιερατικά άμφια με κινδυνο να παραστει σε καμμια θρησκευτικη πανηγυρι δεσποτης και οργανοπαικτης με ασορτί αμφίεση.

    Ενταξει. Σωστα αυτα που γραφετε ως ενα βαθμο. Ομως τα συγκεκριμενα αμφια φερονται μονο κατα την διαρκεια των ακολουθιων και δεν συνοδευουν τον παπά εκτος εκκλησιας όπου ειναι καταδικασμενος να φορά την καπελαδουρα και τα μαυρα ρασα κανοντας και την ιδιωτικη του ζωη δημοσιο θεατρο υπο τα αδηφαγα ομματα των παντων. Δεν ειναι η χρηση το προβλημα αλλα η καταχρηση, στην οποια ειναι επιρρεπείς οι εμπαθεις.

    Εξ αλλου τοσο τα αμφια όσο και τα ιερατικα σκευη ειναι καταλοιπο ή επιδραση του Ιουδαισμου στην Ορθοδοξια.

    Υπαρχει παντως και ενας ολοκληρος κοσμος που βιοποριζεται από την ματαιοδοξια του ανωτερου ιερατείου μεχρι και πολλοι αλλοδαποι μουσουλμανοι που εργαζονται ως υφαντες ή αργυροχόοι εκκλησιαστικων ειδων. Εν τελει σε αυτους καταληγουν τα χρηματα. Εκτος των αλλων η ΜΟΝΑΔΙΚΗ κατηγορια υφαντουργιας που αντεχει ακομα την κριση λογω αντικειμενου – ενω όλες οι αλλες εχουν κλεισει – είναι οι βιοτεχνιες εκκλησιαστικων υφασματων καθοτι εξαγουν υφασματα.

    Το πονηρο ανωτατο ιερατειο βεβαια και οι ιερες μπιζνες εκ Ρουμανιας σκεφθηκαν να παρακαμψουν την Ελληνικη βιοτεχνια κλεβοντας σχεδια των ελληνων βιοτεχνών και στελνοντας τα πεσκεσι στην Κινα ώστε το Πατριαρχειο Ρουμανιας να αποκτησει και εταιρια εμποριας εκκλησιαστικων αμφιων προς τους υποτακτικους του, με made in China υφασματα με κλεμενα μοτιβα από την Ελλαδα.

    Το τελευταιο τελικα δεν έγινε καθοτι φροντισα να ενημερωσω τις Ελληνικες βιοτεχνιες για τις επικειμενες επιχειρηματικες δρασεις της ηγεσίας του πατριαρχειου Ρουμανιας, με το οποιο συνεργαστηκε στενα ο κος Φουρλεμαδης της γνωστης Αλληλεγγυης πριν παρει μετεγγραφη στην Ελλαδα και βρεθει -αγνωστο πως- ως αλεξιπτωτιστης συνεργατης του Χριστοδουλου. Προφανως θα ειχε καλες συστασεις…

    Διαφοροι παντως μητροπολιτες διεθνως, Yad Vashem και μη, εχουν μια ταση προς την επιχειρηματικοτητα. Ειτε λεγεται προσκυνηματικος τουρισμος, είτε βιοτεχνια εκκλησιαστικων ειδων. Απο την αλλη μην ξεχναμε οτι κι εκεινος που σχολιασε αρνητικα τη γυναικα που ερανε τα ποδια του Χριστου με μυρο ήταν ο Ιουδας, που κρατουσε και το ταμειο μια και ειχε και την σχετικη έφεση. Οι Ιουδες βεβαια δεν ειναι σημερα 1/12 αλλα πολλοι περισσοτεροι.

    • Ο/Η undantag λέει:

      Θεοπρόβλητε,
      «βιοτεχνια εκκλησιαστικων υφασματων διαμαρτυρηθηκε εγγραφως προς τον Γιωργο Μαγκα όταν αντελήφθη ότι ο κλαρινιστας ραβει κουστουμάκια με στόφα για ιερατικά άμφια με κινδυνο να παραστει σε καμμια θρησκευτικη πανηγυρι δεσποτης και οργανοπαικτης με ασορτί αμφίεση»

      μόνο γι’αυτό το μαργαριτάρι αλμοδοβαρικού σουρρεαλισμού εγώ προσωπικά – αν και άθεος – είμαι έτοιμος να σε συγχωρήσω χριστιανικώς, τόνους χολής, ad hominem επιθέσεων, επιχειρημάτων αλλ’αντ’άλλων, στρίβειν α λα γαλλικά (αλλά και την άρτι διαφανείσα παρασκηνιακή επιχειρηματική σου δραστηριότητα κατά των Ρουμάνων ΑΔΕΛΦΩΝ σου).
      Αλλά πες μας, ωγαθέ, στο θεό που πιστεύεις:
      – Πώς αντέδρασε ο μεγάλος καλλιτέχνης Γεώργιος Μάγκας;
      – Γιατί θα ήταν πρόβλημα ένας επίσκοπος και ένας κλαριτζής να είναι ασορτί; (Ο ένας θα παίζει κλαρίνο – ο άλλος, προφανώς όχι… δεν υπάρχει κίνδυνος σύγχυσης, δημοσίως)
      – Γιατί οι κοινοί θνητοί δεν μπορούν να προμηθευτούν στόφα για άμφια, αν διαθέτουν τα απαιτούμενα ευρώπουλα και το δέον κακό γούστο; Υπάρχει κάποια θρησκευτική απαγόρευση; Κάποιο μυστήριο ταμπού;
      Ευχαριστώ,

      • Ο/Η Theoprovlitos λέει:

        Και χιουμορ διαθετουμε και επιχειρηματα διαθετουμε ασχετως αν δεν ικανοποιουν τις δικες σας αναγκες. Χολή δεν ριχνουμε παρα μονο ως ομοιοπαθητικη στην χολή των άλλων. Ουδεποτε απφυγα να απαντησω σε καμμια ερωτηση. Αν σου φανηκε κατι τετοιο ειναι γιατι ειτε συμφωνω ή γιατί δεν βρισκω κανενα λογο να αντικρουσω τα προφανη και τα αυτονοητα. Το ιδιο γεγονος αν ειδωθει υπό διαφορετικη ηθική σκοπιά και φιλοσοφία για αλλον αποτελει μειζον ζητημα για άλλον έλασσον. Υπαρχει και η φιλοσοφια της μη αντικειμενικοποιησης της αμαρτιας.

        Επί των ερωτησεων σου

        Α. Ο Μαγκας σταματησε να ψωνιζει απ ευθειας από την βιοτεχνια και ψωνιζε πλεον λιανικη από καταστηματα. Ο ειχειρηματιας όμως τον πετυχε σε τηλεοπτικη εκπομπή και έπαθε μια ψυχολογία ως δυσφημιση του προϊοντος.

        Β. Το προβλημα θα ηταν για τον καημενο τον επιχειρηματια που συντηρει τοσα στοματα η αντιδραση του οργισμενου πελάτη που θα έβλεπε το ίδιο μοντελάκι και σε άλλο προσωπο κατα την ίδια soiree. Γι αυτο και μερικοι (οπως προανεφερα) που τον εχουν και τον τρόπο τους παραγγελνουν σχεδια αποκλειστικης χρησης για να αποφευχθει το ενδεχομενο να ομοιασουν οι μοναχοί ανταγωνιστικών μονών ως πωλήτριες πολυκαταστηματος. Αλλα για να μην σας δινω λαβες για γενικευσεις, συγκεκριμενων μονων ή μητροπόλεων.

        Γ Δεν υπαρχει προβλημα αγορας και από κοινους θνητους. Εξαρταται βεβαιως από το μοτιβον και την χρηση. Καποιες στοφες δεν ειναι καθολου κακου γουστου. Ενιοτε μερικες τις λιμπίζομαι για οικιακη χρηση (για τραπεζομαντιλο σε εξαντρικ τραπεζαρια για παραδειγμα, μαξιλαρες κλπ). Αρκει να μην εχουν επανω θρησκευτικα συμβολα.

        Ελπιζω να σε κάλυψα.

  8. Ο/Η πλουμιστός λέει:

    Drag queens!

    (όρα και Wikipedia)

  9. Ο/Η Σταύρος λέει:

    Εάν απορεί κανείς για τις σκανδαλωδώς υπερπολυτελείς και χρυσοποίκιλτες στολές των σημερινών αρχιερέων του χριστιανικού κόσμου, δεν έχει παρά να διαβάσει όλο το 28ο κεφάλαιο της Εξόδου. Εκεί, ο ίδιος ο Γιαχβέ περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια, που θα την ζήλευε κι ο μεγαλύτερος μόδιστρος της εποχής μας, το πώς πρέπει να ραφτούν οι στολές των ιερέων του.
    Θα αρκεστώ να αναφέρω μόνο τα υλικά, διότι το κεφάλαιο αυτό είναι αρκετά μεγάλο σε έκταση: «χρυσή κλωστή, γαλάζιο, πορφυρό και κόκκινο μαλλί, και λεπτό λινό, λίθοι από όνυχα, καθαρό χρυσάφι, πολύτιμοι λίθοι, ρουμπίνια, χρυσόλιθοι, σμαράγδια, μαλαχίτες, ζαφείρια, διαμάντια, υάκινθο, αχάτη, αμέθυστο, τοπάζι, όνυχα, ίασπι».

  10. Ο/Η gryphon λέει:

    Αυτή είναι μιά ανάρτηση μέ τό περιεχόμενο τής οποίας θά συμφωνήσω πρόθυμα.Θά πρόσθετα πάντως πώς κατά τήν γνώμη μου έχει κάποια ευθύνη διαχρονικά καί ο απλός λαός (καί εδώ καί παντού) γι’αυτή τήν κατάσταση.
    Πιστεύω δηλαδή πώς παρ’ολο πού πολλοί διαμαρτύρονται γι’αυτή τήν επίδειξη πολυτέλειας καί τών αρχιεπισκόπων κλπ αλλά καί τών πολιτικών αρκετοί από αυτούς εξακολουθούν δυστυχώς νά εντυπωσιάζονται η καί γιατί όχι νά αισθάνονται καί δέος μέ όλ’αυτά τά χρυσοποίκιλτα άμφια,τίς μίτρες κλπ.Γιά μένα πάλι είναι τελείως άσκοπα καί γελοία.Πρέπει μάλιστα νά είναι τελείως άβολα καί όλα μαζί πρέπει νά προσεγγίζουν τό βάρος μιάς πανοπλίας.Θυμάμαι είχα δεί τόν Χριστόδουλο παλαιότερα στήν τηλεόραση σέ κάποιες εκδηλώσεις πού φορούσε τόν «πλήρη εξοπλισμό» καί τού έτρεχε ποτάμι ό ιδρώτας.Γιά νά μήν πώ γιά τόν σημερινό πού είναι από μόνος του ολίγον ραμολιμέντο πού όταν φοράει όλα τά άμφια,τήν μιτρα κλπ σέρνεται κυριολεκτικά.Οικτρό θέαμα.

  11. Παράθεμα: Η άσεμνη γκαρνταρόμπα των δεσποτάδων « Ροΐδη Εμμονές « Θρησκείες, η αλήθεια και τα ψέματα. Religions, la vérité et les mensonges.

  12. Ο/Η Mαντάμ Ορτάνς λέει:

    http://ecclesianet.blogspot.com/2008/02/blog-post_04.html

    Ποιοι έκλεψαν άμφια και εγκόλπια απo το σπίτι του Χριστόδουλου στο Ψυχικό;

    Τι θα κάνει ο Τοποτηρητής μητροπολίτης Καρυστίας και ο εισαγγελέας για τη μεγάλη
    λεηλασία στο σπίτι του Αρχιεπισκόπου;

    Σοκ προκαλεί η σημερινή αποκάλυψη της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα» ότι ενώ ο Χριστόδουλος έδινε τη μάχη με το θάνατο, «χρυσοδάκτυλοι» δρούσαν ανενόχλητοι και έκλεψαν από το σπίτι του στο Ψυχικό άμφια και εγκόλπια, μέχρι μίτρες και πατερίτσες.
    Το σόκ γίνεται μεγαλύτερο όταν η εφημερίδα φωτογραφίζει ως ύποπτο συνεργάτη του μακαριστού αρχιεπισκόπου. Γράφει η εφημερίδα:
    «Για κάποιον, πάντως προς τον οποίον στρέφονται βάσιμες υποψίες λέγεται ότι «είναι κουσούρι του να παίρνει πράγματα»
    Η υπόθεση είναι πάρα πολύ σοβαρή. Θεωρούμε χρέος μας να αποκαλυφθούν τα «κοράκια» που εσύλλησαν το σπίτι του Αρχιεπισκόπου και να στιγματισθούν εσαεί. Τι κάνει ο Τοποτηρητής και ο Εισαγγελέας; Πως θα αντιδράσουν σήμερα στο δημοσίευμα της εφημερίδας; Τι λένε οι Θωμάς Συνοδινός και Θεόκλητος Κουμαριανός που είχαν όλο αυτό το διάστημα την ευθύνη; Θα περιμένουμε την απάντησή τους.
    Ολο αυτό το διάστημα μέλη τηλεοπτικών συνεργείων έβλεπαν και ορισμένοι ισχυρίζονται ότι έχουν καταγράψει με τις κάμερες των κινητών τους τηλεφώνων πρόσωπα να μεταφέρουν σακούλες όχι στον κάδο απορριμμάτων αλλά στα αυτοκίνητά τους. Δεν θέλαμε να το πιστέψουμε ώσπου σήμερα διαβάσαμε στο «Θέμα» για τη μεγάλη λεηλασία στην αρχιεπισκοπική κατοικία.
    Ο π.Επιφάνειος Οικονόμου μας ενημέρωσε σήμερα ότι ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος είχε καλέσει τους συνεργάτες του να διατηρήσουν την μεταξύ τους ενότητα. Θα τον σεβασθούν άραγε;
    «Ο Χριστόδουλος δεχόταν δώρα από τους φίλους του και τα πνευματικά του παιδιά¨ είχε πεί πριν λίγες μέρες ο κ.Σωτήρης Τζούμας.
    Ο νέος Αρχιεπίσκοπος αν θέλει να δέχεται δώρα θα πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα του Λευκού Οίκου και να καταγράφονται όλες οι προσφορές.

    Αναρτήθηκε από ΛΑΜΠΡΟΣ ΣΜΑΪΛΗΣ στις 12:16 π.μ.

  13. Ο/Η Σταύρος λέει:

    Θα βγάλω τα κάρβουνα από τη φωτιά. Θα τα πιάσω με την μασιά του παπά-Κολλά, προέδρου του συνδέσμου κληρικών. Είπε ο παππούλης ότι «δεν πάει άλλο, γεμίσαμε με επισκόπους ομοφυλόφιλους». Μετά, αν θυμάστε, έγινε μεγάλη φασαρία για το «κουσούρι» του Κυρού Χριστόδουλου, αλλά και τόσων άλλων Δεσποτάδων. Ε, πώς να το κάνουμε. Είναι φυσιολογικό κάποιοι ομοφυλόφιλοι άνδρες να αρέσκονται στα μπιζού και στα στολίδια. Με τη φύση μπορεί να τα βάλει κανείς; Δεν μπορεί. Έπειτα δεν είναι σωστό να πηγαίνει κανείς στις κοσμικές δεξιώσεις πάντοτε με το ίδιο κοστούμι. Με τι φόντα, ας πούμε ο Χριστόδουλος θα τραβούσε όλα τα βλέμματα πάνω του; Με την τουμπανισμένη κοιλιά του;

  14. Ο/Η θεοφιλος θερμη λέει:

    Αλλοιμονον, να ντυνονται σαν εμας.
    Τοτε πως θα ξεχωριζουν απο εμας οι εκπροσωποι του θεου;
    Και γιατι να μη ντυνονται οπως γουσταρουν;
    Τον λογο θα δωσουν στα χαϊβανια που τους ντυνουν και τους χαραμοταϊζουν;

  15. Ο/Η efilag λέει:

    Αχά!
    ώστε η φύση επιβάλλει στους ομοφυλόφιλους να στολίζονται!
    Ασκητή βγες στη σύνταξη!
    και φάε το ρυζάκι σου!

  16. Ο/Η Kώστας Κοροβίλας λέει:

    Παρακολουθώντας τό βίντεο τού σχολιαστή «Μόδιστρος» «Η ένδυση τού αρχιερέα» έμεινα εκστατικός μέ τήν αργή μεγαλοπρεπή ιεροτελεστεία μεταμόρφωσης τής κάμπιας, από απλός σκώληξ – κοινώς σκουλίκι- σέ πολύχρωμη φανταχτερή πεταλούδα. Η μετάβαση τού απλού ασήμαντου ά-λογου, ασχημάτιστου γλωσσικά ανθρωπάκου, σέ πανίσχυρο είδωλο εικόνας χρωμάτων καί συμβόλων. Η μεγαλειώδης ανυπαρξία λόγου καί η επικράτηση τής γλώσσας τής μαγείας. Η δολοφονία τού ορθολογισμού καί η επικράτηση καί επιβολή τού θρησκευτικού σκοταδισμού. Φόβος, δέος, μαγεία. Πανίσχυρα όπλα που καθηλώνουν, αποχαυνώνουν καί καθυποτάσουν τίς αδύναμες καί ανεκπαίδευτες μάζες.
    Συμβαίνει καί μέ τούς βασιλείς, τούς αυτοκράτορες, μέ τά λαμπρά στέματα τούς μεγαλοπρεπείς θρόνους, καί όλα τά άλλα αξεσουάρ. Συμβαίνει καί μέ τούς πολιτικούς. Αυστηρό μουντόχρωμο κοστούμι, γραβάτα, ακόμη καί εν μέσω καύσωνος. Η φοβερή καί ισχυρή γλώσσα τού ενδύματος. Μαγεία! Ας μήν πάμε μακρυά, η γνωστή μας γκλαμουριά, glamour, από τήν Ελληνική λέξη γραμματική, grammar, στήν Σκοτία, κάποτε η grammar ασκούσε κάποια μαγεία. Η λέξη περνώντας από κάποια στάδια παραφθοράς, έφθασε στήν σημερινή glamour. Eμείς εδώ αναφερόμαστε στήν γκλαμουριά, γκλαμουράτος κ.λ.π. Η ζωή μας γεμάτη μαγεία. Δέν αντιλέγω. Ισως κι εγώ νά εξασκώ κάποια μαγεία μέ τήν αδιαφορία μου στήν εμφάνηση. Μαλλιά αχτένιστα, δέν υπάρχει χτένα στό σπίτι μου, παρα τά δάχτυλα μου, όταν είμαι πλέον έξω σέ κοινωνικές συνευρέσεις. Μαγεία σίγουρα προκαλούσε καί κάποιος γνωστός ηθοποιός στό Λονδίνο, ο οποίος μετά τήν παράσταση εμφανιζόταν στό φουαγιέ εν μέσω γκλαμουράτων βραδυνών τουαλετών καί ευπρεπών κυρίων στήν γκάλα, μέ κατασκισμένο σακάκι, τσέπες νά κρέμονται ανοιχτές χάσκουσες ραφές, ένδυμα σχέτο κουρέλι. Τό ίδιο ακριβώς, καί κάποιος καθηγητής φιλοσοφίας στό πανεπιστήμιο τού Λονδίνου, ο οποίος φορούσε πάντα κουρελιασμένα σακάκια, παντελόνια, στίς διάλέξεις του καί σέ συνέδρια. Τήν ίδια τακτική εφαρμόζουν καί οί γυναίκες στή πλειοψηφία τους μέ τό φοβερό make up, ψεύτικες βλεφαρίδες, βαμένα μαλλιά, βαμμένα κόκκινα χείλη, βαμμένα μακρυά νύχια καί λοιπά. Μαγεία, ψευδαίσθηση, εικονική πραγματικότητα. Τό παράλογο ενάντια στόν ορθολογισμό. Η γλώσσα τής εικόνας που μαγεύει καί καθυποτάσει. Δέν συμφωνώ μέ κανένα είδος μαγείας, συμβόλων καί εικόνας. Τό λέω πάντα, αφήστε τά σύμβολα ως γλώσσα μαγείας καί μηνυμάτων στήν Τέχνη. Εκεί είναι η θέση τους. Στήν ζωγραφική, στήν μουσική, στήν γλυπτική, στήν ποίηση στό θέατρο.

    • Ο/Η Theoprovlitos λέει:

      Ας αναγνωρισουμε όμως οτι η πίστη, από τα τοτεμ της Αφρικης μεχρι τον Παρθενωνα ή το Βυζαντιο ήταν φορεας τεχνης. Ενιοτε δε και ο μοναδικος κατά περιόδους. Γλυπτικη, ζωγραφική, μουσική, λογοτεχνία, θέατρο, υφαντουργία, αργυροχρυσοχοϊα, αρχιτεκτονική, μαγειρική, ποίηση. Η τεχνη in vitro και οχι in vivo ειναι και λιγο περιττη ματαιοδοξια για πολλους.

  17. Ο/Η efilag λέει:

    »Μπορεί» κάποιος να μην καταλαβαίνει τι λέει;
    »Δεν μπορεί»!
    ή μήπως μπορεί…
    pure magic!

  18. Ο/Η Κωλόγερας λέει:

    Αν αφαιρέσυμε το ράσο από τους πάπαρδους, όπως προταθηκε, και κυκλοφορούν με απλά ρούχα οι άγιοι αυτοί, να είστε βέβαιοι ότι θα χάσουν και πολλήν ιεράν πελατείαν.

    …………………………………………………………………
    Γιατί όταν ο Σισέ φοράει φούσταν κοροιδεύετε αυτόν, ενώ αντιθέτως τον παπάν, ιερέαν, αρχιερέαν, η πρεσβύτερον, αποθεώνετέ τον ; (σε πλάγιο δ’ ι)
    ————————————————————-

  19. Ο/Η Κωλόγερας λέει:

    Θεοπρόβλητος,

    Η σύγχρονη επιστημονική έρευνα δείχνει ότι οι αρχαίοι έλληνες δεν πίστευαν στους μύθους τους, όπως πίστευαν οι χριστιανοί στον Θεό. Αλλά ακόμα και για το Βυζάντιο μην αποκλείες καθόλου ο ψηφοθέτης να έκανε τα παιγνίδια του με καποιανή Θεοδώρα ή καποιανό Βελισσάριο. Μην τον φαντάζεσαι απαραίτητα ως καλόγερο τυλιγμένο το ράσο μέχρι το κεφάλι.

  20. Ο/Η Kώστας Κοροβίλας λέει:

    Θεοπρόβλητε,
    Οφείλω νά πώ πως κάπου κάνεις λάθος καί πως επίσης, δέν κατάλαβες τό σχόλιό μου.
    Η πίστη δέν είναι φορέας τής τέχνης. Η Τέχνη ζεί ανεξάρτητα από τήν πίστη, μέ τήν οποία η σχέση της είναι τελείως συμπτωματική.
    Είναι μέρος τής ανθρώπινης φύσης νά περιβάλει μέ τέχνη όλες τίς εκφάνσεις τής ζωής. Φυσικό είναι νά περιβάλει καί τήν θρησκευτική πίστη (γιατί αυτό θά εννοείς) καί νά τήν εκφράσει καί νά τήν περιγράψει μέ τέχνη. Πιστεύεις πως οί αρχαίοι Αθηναίοι δέν θά έκτιζαν κάποιο εξ’ ίσου υπέρλαμπρο Εργο, ένα μνημιακό οικοδόμημα, εφάμιλο τού Παρθενώνα, εάν γιά παράδειγμα ήσαν εντελώς άθρησκοι, ή άθεοι? Αν καί η «θρησκεία» τους δέν ήταν θρησκεία, όπως τό εννοούμε σήμερα, αλλά ήταν μία κοσμοθεώρηση. Μία συμβολοποίηση όλων τών εκφάνσεων τής ανθρώπινης ζωής. Οί θεοί τους ερωτεύονταν, αγαπούσαν, μισούσαν, απατούσαν τίς συζύγους τους, κ.λ.π. κ.λ.π. ακριβώς όπως οί άνθρωποι. Η δέ θεά Αθηνά ήταν θεά τής σοφίας, τών γραμμάτων καί τών τεχνών. Σύμβολο τής πολιτιστικής ακμής τών Αθηναίων. Ηταν φυσικό νά εκφράσουν αυτή τήν ακμή συνδιασμένη καί μέ τήν οικονομική τους ανάπτυξη καί νά χτίσουν τόν Παρθενώνα, όπως οί Γάλοι έχτισαν τόν πύργο τού Αϊφελ, ως μνημείο τής βιομηχανικής τους ανάπτυξης. Ξεχνάς τό πλήθος τών έργων τέχνης που δέν έχουν καμία σχέση μέ οποιοδήποτε θρησκευτικό στοιχείο, τών αρχαίων Ελλήνων, όπως πληθώρα γλυπτών, ζωγραφική, ποίηση, δραματική τέχνη, θέατρο, κ.λ.π.?
    Τώρα γιά ποιά τέχνη μιλάς τής οποίας η πίστη ήταν καί μοναδικός φορέας, ειλικρινά δέν γνωρίζω.
    Στό Βυζάντιο, που ήταν ολότελα θρησκευόμενο καί θεοκρατούμενο, καμία τέχνη δέν αναπτύχθηκε εκτός από τήν εικονογραφία. Πού είναι η γλυπτική? Πού είναι η ποίηση? Τό θέατρο? Κάποια από τά αριστουργηματικά μουσικά κομάτια, ύμνοι κυρίως, είναι αρχαία Ελληνική μουσική. Αν εννοείς τήν αγία Σοφία πως είναι κάποιο σημαντικό αρχιτεκτονικό έργο, εγώ τουλάχιστον ποτέ δέν κατάλαβα που είναι η ομορφιά της. Αυτό που βλέπω είναι ένας άχαρος όγκος, χωρίς βέβαια νά αμφισβητώ τίς όποιες τεχνικές δόμησης.
    Στήν πορεία, στήν Ευρώπη, έχουμε πράγματι πλήθος έργων ζωγραφικής καί γλυπτικής μέ θρησκευτικά θέματα. Αλλά δέν ήταν η πίστη ο φορέας. Τό λέω πιό πάνω, ήταν η ανάγκη τού ανθρώπου νά εκφράσει καί νά περιγράψει τά όποια συναισθήματά του, θρησκευτικά ή μή. Από θέατρο καί ποίηση, δέν μπορώ νά σκεφτώ κάτι που νά εμπνέεται από τήν θρησκεία, όπως η ζωγραφική, γλυπτική καί μουσική, π.χ. ορατόρια κ.λ.π.
    Γιά τήν μαγειρική, πιστεψέ με, μού φαίνεται αστείο. Αν καί ασχολούμε καί απολαμβάνω αυτήν τήν δραστηριότητα, δέν φαντάστηκα ποτέ πως έχει σχέση μέ τήν θρησκεία. Παρεμπιπτόντως, σήμερα στό τοπικό σουπερμάρκετ ψώνιζε δίπλα μου ο Μαμαλάκης. Τί ατυχία, μού διέφυγε νά τόν ρωτήσω. Ισως, τήν επόμενη φορά νά συναντήσω καί τήν Βέφα. Στό σουπερμάρκετ συναντόνται όλα τά μεγάλα πνεύματα, εκεί όπου μάς εξισώνει η ανθρώπινη ανάγκη τής κοιλίας. Εκεί βλέπω τούς πάντες, πολιτικούς, στάρ τού τραγουδιού καί τού θεάτρου, όλοι μέ ένα καλάθι στό χέρι. Ολότελα ανθρώπινο!

  21. Κρίμα που στον σύνδεσμο που παρατέθηκε προς το ιεροραφείο δεν φαινόντουσαν τιμές. Οι τιμές των αμφίων όμως είναι συγκλονιστικές! Εδώ ένας σύνδεσμος που δείχνει τιμή €4000 για μια φορεσιά: http://www.ierorafeio.gr/products/?pr_id=1

    Η Βρωμιστεράκη είχε δημοσιεύσει παλιότερα μια αναλυτικότερη λίστα με άμφια και τις τιμές τους, σε άρθρο σχετικό με το καρναβάλι της Πάτρας, και τις αντιδράσεις της εκκλησίας προς το παγανιστικό αυτό έθιμο. Ο τίτλος του άρθρου: «Μήπως ντύνεσαι μασκαράς τις απόκριες;»

    http://bromisteraki.blogspot.com/2010/02/blog-post_09.html

  22. Παράθεμα: H άσεμνη γκαρνταρόμπα των δεσποτάδων [2] « Ροΐδη Εμμονές

  23. Ο/Η katabran λέει:

    τους «πιασατε»| στα … ρασα αγαπητε…τι να πω;!…

  24. Ο/Η Θεολόγος λέει:

    http://www.efsyn.gr/?p=89574
    11/08/13

    Η μίτρα από το Μπαλί και τρία παράδοξα

    Του Νίκου Βαρδιάμπαση

    Στις μεγάλες δεσποτικές γιορτές στον τόπο μας [όπως αυτή του 15αύγουστου] αλλά και στο μακρινό… Μπαλί [σε δικές τους γιορτές ανάλογης σπουδαιότητας και βαρύτητας] δεσπόζει η χρυσοποίκιλτη, απαστράπτουσα μίτρα, το πολυτελέστατο άμφιο των αρχιερέων και επισκόπων.

    (…)

    Την επομένη στην αμμουδιά, όπου καίνε τους νεκρούς τους, , παρακολούθησα μια δεσποτική τελετή.

    Πάνω στον θρόνο, με τους πιστούς ολόγυρά του, καθόταν ο γενειοφόρος αρχιερέας τους, ο επίγειος εκπρόσωπος του Θεού Mitra (ινδ.) ή Mithra (περσ.) που θεωρείται από τον 14ο αιώνα π.Χ. προστάτης των συμφωνιών και των δεσμών των ανθρώπων.

    Ο αρχιερέας φορούσε μίτρα χρυσοποίκιλτη, σφαιροειδή, κεντημένη με μίτο χρυσό, ολόιδια με τη μίτρα του οικουμενικού ορθόδοξου Πατριάρχη και των επισκόπων της Ανατ. Εκκλησίας.

    (….)

    Ο Κων/πόλεως Ιωάσαφ ο Β’ (1557) θερμοπαρακαλεί τον Τσάρον να του κατασκευάσει μίτρα.

    Ο Ιεροσολύμων Γερμανός (1559) γράφει και αυτός προς τον Τσάρον, παραπονούμενος ότι στερείται μίτρας…

    Το πρώτο παράδοξο είναι ότι η υψηλή σφαιρική ινδονησιακή μίτρα –και όχι η κωνική χαμηλή τού Αλεξανδρείας– υιοθετείται στα 1621 και προστίθεται στα άμφια του οικουμ. θρόνου και των επισκόπων, από τον πιο μορφωμένο πατριάρχη… τον απόφοιτο του Πανεπιστημίου της Πάντοβα (1584-1593) τον λόγιο, τον μεγαλόπνοο Πατρ. Κων/πολεως Κύριλλο Λούκαρι

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.