The Athens Review of Books (13ο τεύχος)

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Το 13ο τεύχος της Athens Review of Books είναι αφιερωμένο στον Στίβεν Χόκινγκ, η επιστημονική τόλμη και μεγαλοφυΐα του οποίου σε συνδυασμό με το ψυχικό μεγαλείο του τον κατέστησαν όχι μόνο τον μεγαλύτερο εν ζωή θετικό επιστήμονα αλλά και σύμβολο των υψηλότερων κατακτήσεων της ανθρώπινης διάνοιας. Αφορμή είναι η έκδοση στα ελληνικά του βιβλίου «Το Μεγάλο Σχέδιο», έργο που απευθύνεται στο ευρύ κοινό. Η πρωτοτυπία του review που δημοσιεύεται είναι ότι δεν είναι γραμμένο από κάποιον ειδικό επιστήμονα (πυρηνικής φυσικής, αστροφυσικής, κοσμολογίας, ελληνορθόδοξο μητροπολίτη κ.λπ.), αλλά από τον κριτικό λογοτεχνίας Άρη Μπερλή, με τις εντυπώσεις του από τα άδυτα της κβαντικής φυσικής να συνοψίζονται στο Σολωμικό: «Και ξανοίγονται μπρος μου αναπάντεχα μέρη αλλουνού κόσμου». Αν όμως ο Χόκινγκ είναι διάσημος στο παγκόσμιο κοινό κυρίως για τις περίφημες Μαύρες Τρύπες, στο ελληνικό κοινό θα γίνει επίσης γνωστός και για τον βάρβαρο λεκτικό λιθοβολισμό του από τη Μαύρη Ελλάδα τον οποίο διαπράττει ο μητροπολίτης Πειραιώς. Ιταμό «ανακοινωθέν» του ανδρός εναντίον του άθεου Χόκινγκ δημοσιεύει (σχολιασμένο όπως του αρμόζει) η ARB. Και για να συμπληρωθεί το όλο θέμα κατανυκτικά, ο Χ. Ε. Μαραβέλιας θεολογεί: «Είπες: “άσε, ξέρει ο θεός τι κάνει”. Τα βλέπεις τώρα;».

Υπόδειγμα κριτικού λόγου του νομπελίστα συγγραφέα Τζ. Μ. Κουτσί είναι και το δοκίμιό του «Στο χείλος της ηθικής», σχετικά με τον Φίλιπ Ροθ και το τελευταίο έργο του «Nemesis». Συνοδεύεται και από ειδικό σημείωμα για ένα πολύ πρόσφατο κρούσμα ελληνικού ελαφρολαϊκού «κριτικού» λόγου σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδα.

Στο 13ο τεύχος μπορείτε ακόμη να διαβάσετε:

— Ο Θανάσης Βαλτινός αναρωτιέται έως πότε θα σκοντάφτουμε στη λίθο της αμαρτίας, κι αν επιτέλους θα υπάρξουν εξιλαστήριες ομολογίες στην Υπόθεση Πολκ.

— Ο Γιώργος Κόκκινος γράφει για τον Μισέλ ντε Σερτώ, πρωτεϊκή μορφή της επιστήμης της Ιστορίας, και τις αντιστασιακές πολιτισμικές πρακτικές των ηττημένων, των «συμβιβασμένων» και των «ανώνυμων».

—Ο Βασίλης Λαμπρόπουλος γράφει για το αναστοχαστικό αφήγημα του Μισέλ Φάις «Πορφυρά γέλια».

— Η Μαρία Παπαδήμα γράφει για τα μεταφραστικά (κακο)παθήματα των «Εκλάμψεων» του Ρεμπώ.

— Η Άννα Φραγκουδάκη γράφει για τα όνειρα και τους εφιάλτες στη μεταπολεμική Ελλάδα, όπως περιγράφονται στο τελευταίο έργο του Νίκου Θέμελη.

— Ο Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου αναλύει γιατί η ηθική και πολιτική κριτική της οικονομίας δεν μπορεί να παραμείνει εξωτερική, αλλά τα στοιχεία ηθικής αξιολόγησης και ευθύνης της ατομικής και εταιρικής συμπεριφοράς πρέπει να καταστούν εσωτερικά.

— Ο Μανούσος Μαραγκουδάκης γράφει ένα αναστοχαστικό ρέμβιεμ για έναν διανοητή των πολιτισμών, τον Σμούελ Άιζενσταντ.

— Ο Σωτήρης Ριζάς γράφει για τη Γερμανία του 1945, το πέρασμα από τον ναζιστικό τρόμο στη θυματοποίηση των θυτών, σε μια προσέγγιση για την κατανόηση των θεμελίων της μεταπολεμικής Γερμανίας και την ερμηνεία των ροπών και νοοτροπιών η οποία δεν αποτελεί σήμερα απλή διανοητική περιέργεια.

Ο Εμμανουήλ Πάσχος γράφει για τη φιλοσοφία της επιστήμης του Πιερ Ντιεμ, και ειδικότερα για τη φιλοσοφική ανάπτυξη των επιστημών στους σκοτεινούς χρόνους της βυζαντινής εποχής.

Ο Κώστας Κωστής γράφει για τις κοινωνικές διαστάσεις της πείνας στην κατοχική Ελλάδα.

Ο Κωστής Παπαϊωάννου γράφει για την εκλογή των Καμίνη και Μπουτάρη και τα ρεφλέξ του αυτονόητου.

Η Εριέττα Δεληγιάννη γράφει για τον σπουδαίο αρχαιολόγο Γιάννη Σακελλαράκη που χάθηκε πρόσφατα.

Τέλος, μπορείτε να διαβάσετε
— Ποίηση των Γιάννη Ζέρβα, Σάκη Σερέφα και Θανάση Χατζόπουλου.
— Τον διάλογο των Δημήτρη Πλάντζου και Βαγγέλη Πανταζή σχετικά με τη Μαύρη ή Ξανθή Αθηνά.

● Στο προηγούμενο επετειακό τεύχος (καθώς κλείσαμε ένα χρόνο Athens Review of Books) επιχειρήσαμε έναν απολογισμό και αναφερθήκαμε στις προοπτικές του εγχειρήματός μας. Όπως είναι λογικό και αναπόφευκτο, βλέπουμε τα πράγματα «από μέσα». Το πώς βλέπουν την ARB οι «απ’ έξω» περιγράφεται σε ένα ευχάριστα απρόσμενο για μας άρθρο του Καθηγητή Gregory Jusdanis, που δημοσιεύθηκε ενώ το τεύχος βρισκόταν «επί του πιεστηρίου», στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Stanford, ο οποίος ανάμεσα σε άλλα επαινετικά για μας γράφει:
«Αυτό τον μήνα συμπληρώθηκε ένας χρόνος από την έκδοση της Athens Review of Books. Με πρότυπο την New York Review of Books, δεν θα είχε την αυτοπεποίθηση να συγκριθεί με τη σεβάσμια και υψηλού κύρους αδελφή της. Ωστόσο, με πολλούς τρόπους, αυτή η νεοφώτιστη είναι περισσότερο υπερεθνική στην οπτική της από την έκδοση που βγαίνει στη Νέα Υόρκη, την τόσο σίγουρη για την κυριαρχία της στον αμερικανικό κόσμο των γραμμάτων».
(http://arcade.stanford.edu/baby-were-so-provincial)

Σχέδιο εξωφύλλου: ο Στίβεν Χόκινγκ από τον Κωνσταντίνο Παπαμιχαλόπουλο.

This entry was posted in βιβλία/ανάγνωση. Bookmark the permalink.

10 Responses to The Athens Review of Books (13ο τεύχος)

  1. Ο/Η Πολυβώτης λέει:

    «τον μεγαλύτερο εν ζωή θετικό επιστήμονα»

    Από πού προκύπτει αυτό, κ. Ροΐδη; Δε μας έχετε συνηθίσει σε τέτοιες δημοσιογραφικότητες (ας μου επιτραπεί ο νεολογισμός).

    • Ο/Η Po λέει:

      Κύριε Πολυβώτη…
      να απευθυνθείτε στη σύνταξη του περιοδικού, θα βρείτε το email τους, στο booksreview.com, εκφράστε εκεί τις ενστάσεις σας άφοβα.

      (θεωρώ χρήσιμο να διαβάζουμε προσεκτικά, ξεκινώντας από την Αρχή ενός κειμένου. Το κείμενο ξεκινά με το «Δελτίο Τύπου»)

  2. Ο/Η Στεργιος λέει:

    Άσχετο (;;;)
    Κάποιος φίλος (http://antrikos.wordpress.com/) ανέσυρε την υπόθεση των ακινήτων της εκκλησίας και τη συμφωνία πώλησης του 1952. Έχεις να πεις κάτι επί πλέον μια και ασχολείσαι σε βάθος με αυτά τα ζητήματα;

    • Ο/Η laskaratos λέει:

      O Aντρικος τα λέει πολύ ωραία, να συμπληρώσω μόνο πως ο Χριστός ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΝΑ ΕΧΕΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ:

      Μτθ. ι, 8-10: «…δωρεὰν ἐλάβετε, δωρεὰν δότε. μὴ κτήσησθε χρυσὸν μηδὲ ἄργυρον μηδὲ χαλκὸν εἰς τὰς ζώνας ὑμῶν, μὴ πήραν εἰς ὁδὸν μηδὲ δύο χιτῶνας μηδὲ ὑποδήματα μηδὲ ῥάβδον· ἄξιος γὰρ ὁ ἐργάτης τῆς τροφῆς αὐτοῦ….».

      Ο δε Παύλος:

      «ἔχοντες διατροφάς καί σκεπάσματα, τούτοις ἀρκεσθησόμεθα».

      Δήμευση λοιπόν της παράνομης εκκλησιαστικής περιουσίας.

      • Ο/Η antrikos λέει:

        Μα πώς διαστρέφετε έτσι την πραγματικότητα ω θολοκουλτουριάρηδες εχθροί του Έθνους;

        Οι διάδοχοι του Ιησού τήρησαν την εντολή του και απεκδύθηκαν κάθε περιουσία, αφού ντύθηκαν το σχήμα του ακτήμονος μοναχού (ως γνωστόν τα γδυσίματα στην εκκλησία ήταν γνωστή πρακτική και αφορούσε είτε τις μεταβιβάσεις περιουσιών είτε τα γδυσίματα αυτά καθ’ αυτά).

        Ο Ιησούς διέταξε την ακτημοσύνη των υπηρετών του και όχι την ακτημοσύνη της Εκκλησίας, όπως ευφυώς διατυπώνει και ο νεοταξίτης Ουμπέρτο Έκο στο «Όνομα του Ρόδου»: Το ζήτημα δεν είναι αν πρέπει οι μοναχοί αν έχουν περιουσία αλλά αν η εκκλησία πρέπει να έχει περιουσία.

        Έτσι λοιπόν, οι ακτήμονες μοναχοί, κυρίως δε οι μητροπολίτες που προέρχονται υποχρεωτικά από το μοναχισμό (χμ..), απλώς διαχειρίζονται την ξένη περιουσία. Αυτοί είναι ακτήμονες. Τι φταίνε αυτοί αν η Μητρόπολη έχει φτιάξει μια βίλα για τον εκάστοτε μητροπολίτη. Μήπως θα την κληρονομήσει στ’ ανέψια του; Αυτοί είναι ακτήμονες!

        Κάτι σαν τους συντρόφους της ΕΣΣΔ ένα πράμα.

  3. Παράθεμα: Μητρ. Σεραφείμ vs Stephen Hawking (Ath. Review of Books) « Ροΐδη Εμμονές

  4. Ο/Η θεοφιλος θερμη λέει:

    Φιλτατε Λασκαρατε, ετσι ακριβως το γραφει ο Ματθαιος, το βρηκα και το διαβασα ολο, στην καινη διαθηκη.
    Και καλα τα λεει ο εριφης.
    Εκεινο που δεν θα καταλαβω ποτε ειναι ,το πως δεχονται τετοια διαστροφη οι χριστιανοι, και δεν παιρνουν με τα παλουκια το δεσποταριο,που μαζευει τοσο πλουτο.
    Ειδικα οι φτωχοτεροι.
    Για χαρα.

  5. Ο/Η Kώστας Κοροβίλας λέει:

    «Καί ξανοίγονται μπρός μου αναπάντεχα μέρη αλλουνού κόσμου.» (Σολωμός)
    Τό παραλληλίζω μέ εκείνα τά λόγια τού Μεγάλου, αλλουνού Ποιητή, W. Shakespeare. «There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy. (Hamlet).
    Καί είναι αυτό τό μεγάλο καί προαιώνιο κάλεσμα που οδηγεί, μόνο τούς λίγους, τούς εκλεκτούς, ας μήν γελιόμαστε, τούς ποιητές, τούς επιστήμονες, τούς ζωγράφους, τούς μουσικούς, τούς γλύπτες…..τούς δημιουργούς αλλονών κόσμων. Η ακατανίκητη φωνή τών Σειρίνων που σέ προσκαλεί νά πορευθείς πρός τά ΕΚΕΙ. Ο τόπος εκεί, δέν είναι εύκολος καί η πορεία πρός τά εκει είναι γεμάτη τρυκυμίες καί βαριούς ουρανούς, αλλά εκεί λάμπει τό ανέσπερο φως τών άλλων κόσμων, είτε τής επιστημονικής ανακάληψης, είτε τής δημιουργίας μιάς νέας ηθικής, ενός πιό νέου καί πιό λαμπρού πολιτισμού.(Ο Οδυσσέας μου φάνηκε μικρός- δική μου ερμηνεία,- απέφυγε τίς σειρίνες).
    Ο Χώκιν μέ τόν Σολωμό, τόν Σέκσπηρ, τούς ποιητές, τούς ζωγράφους, τούς μουσικούς, τούς γλύπτες, τούς δημιουργούς καί ερευνητές αλλονών κόσμων, πορεύονται μαζί. Ο ένας δείχνει τόν δρόμο στόν άλλον. Οί άλλοι, κάποιοι ακολουθούν, κάποιοι μένουν πίσω στό σκοτάδι αλλοτινών καί πεπερασμένων κόσμων. Καί κάποιοι, φοβεροί σάν τίς μανιακές μαυροφορεμένες ερινύες ουρλιάζουν μέ έναν μάταιο λυσσαλέο τρόπο προσπαθώντας νά εμποδίσουν αυτή τήν αιώνια πορεία πρός τά εκεί στήν αναζήτηση άλλων κόσμων,που μάς έταξε η μοίρα τών νόμων τής φύσης

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.