«Τα γονίδια του Έλληνα», περιέχουν ντόπα;

«Ήθελα να δείξω ότι ο έλληνας πρέπει να είναι ψηλά. Ότι είναι γεννημένος για πρώτος. Έχουμε μέσα στα κύτταρά μας γραμμένη την ιστορία των προγόνων μας και οφείλομε να νοιώθουμε υπερήφανοι… Εμείς είμαστε για την κορυφή» («Ελευθεροτυπία» 26.8.2004). «Εμείς οι έλληνες είμαστε πρωταθλητές… Όταν υπάρχει ελληνική ψυχή και πίστη στο Θεό, μπορείς να κατακτήσεις την κορυφή του κόσμου» («Ελευθεροτυπία» 27.8.2004).
Φανή Χαλκιά-Αθλήτρια, κατηγορούμενη για ντοπάρισμα.

Γράμμα από το Ληξούρι: Αναγνώστης Λασκαράτος

Κύριε Ροΐδη,

Ο Κουταλιανός, σύμβολον της ακαταμαχήτου δυνάμεως της αθανάτου «ελληνικής φυλής».

Ο Κουταλιανός, σύμβολον της ακαταμαχήτου δυνάμεως της αθανάτου «ελληνικής φυλής».

Οι Ολυμπιακοί αγώνες δεν υπήρξαν ποτέ αθώοι, ούτε στην κοιτίδα τους, όσο κι αν η εξωραϊστική εθνική μας μυθολογία ισχυρίζεται το αντίθετο. Η επιδεικτική όσο και προκλητική συμμετοχή δυο Συρακούσιων τυράννων, του Ιέρωνα και του πρεσβύτερου Διονύσιου στους Ολυμπιακούς αγώνες, γέννησε πολλές αντιδράσεις, όπως αυτή του καλού ρήτορα Λυσία. Υπήρξαν επίσης και κρούσματα χρηματισμού που προκάλεσαν την οργή του φιλόσοφου Φιλόστρατου που κατήγγειλε την «ιεροσυλία»: «Στέφος δε Απόλλωνος ή Ποσειδώνος άδεια μεν αποδίδοσθαι, άδεια δε ωνείσθαι» (Γυμναστικός 45). Ο Πλούταρχος, επίσης («Περί δυσωπίας» 17, 535 c), βεβαιώνει πως οι ελλανοδίκες πουλούσαν τα στεφάνια της ελιάς. Όταν η δωροδοκία αποκαλυπτόταν ο αθλητής και η πόλη του, πλήρωναν βαρύ πρόστιμο για να αναγερθεί ένας Ζάνας, δηλαδή άγαλμα του Δία στην Ολυμπία, πάνω σε ειδικό βάθρο. Έχουν βρεθεί 17 βάθρα Ζανών, που σηματοδοτούν ισάριθμες δωροδοκίες. Ο Παυσανίας αναφέρει μία δωροδοκία που έγινε από δυο Ρόδιους παλαιστές στην Ολυμπιάδα του 368. Ο επαναλαμβανόμενος λοιπόν νοσταλγικός ισχυρισμός πως οι αρχαίοι αγώνες ήταν αγνοί και αμόλυντοι, είναι άλλη μια περίπτωση φτηνής προγονολατρείας. Μάλιστα σήμερα οι αγώνες είναι «δημοκρατικότεροι», αφού κατ’εξοχήν συμμετέχουν σε αυτούς φτωχόπαιδα άσχετο αν πολλά από αυτά για το χρήμα και τη δόξα πουλάνε στο διάβολο την ψυχή και το σώμα τους. Για να μην κοροϊδευόμαστε, ιδού η ποιότητα των ντεσπεράντος που αγωνίζονται για μια θέση στο Ολυμπιακό στερέωμα όπως η κρατική πολιτική κατασκευής χάρτινων αναλώσιμων ηρώων έχει επιβάλει. Η έρευνα που επικαλείται η κα Μαργωμένου στο «ΒΗΜΑ», δεν αφορά Έλληνες αθλητές, αλλά ισχύει κατά τη γνώμη μου κατά μείζονα λόγο και γι’αυτούς. Ειδικά δε, ιδίως αφορά «Βορειοηπειρώτες» και πάσης φύσεως «ομογενείς», που ζητάνε αναγνώριση της πολυπόθητης ελληνικής ταυτότητας στη ρατσιστική μας κοινωνία που τους έχει σπρώξει στο περιθώριο:
«Αν κάποιος σάς πρόσφερε απαγορευμένη ουσία και σας εγγυούνταν ότι θα νικήσετε και δεν θα συλληφθείτε, θα τη χρησιμοποιούσατε;». «Θα λαμβάνατε μια απαγορευμένη ουσία η οποία θα σας έδινε τη δυνατότητα να κερδίζετε σε κάθε διοργάνωση όπου θα παίρνατε μέρος επί πέντε χρόνια, αν γνωρίζατε ότι αυτή η ενέργεια θα μπορούσε να σας σκοτώσει;». ….. Στο ίδιο δίλημμα βρέθηκαν 198 αθλητές ολυμπιακού επιπέδου στους οποίους έθεσε τις δύο ερωτήσεις ο Μπομπ Γκόλντμαν, πρόεδρος της Εθνικής Ακαδημίας Αθλητικής Ιατρικής στο Σικάγο των ΗΠΑ… Μόνο που γι’ αυτούς δεν ήταν δίλημμα: οι 195 από τους 198 απάντησαν ανεπιφύλακτα «ναι».

Στην αρχαιότητα λοιπόν οι αγώνες κατηγορήθηκαν ως «αριστοκρατικοί», αφού κυρίως οι πλούσιοι είχαν χρόνο και ευκαιρίες για προπόνηση (Michael B. Poliakoff , «Combat sports in the Ancient World Competition, Violence, and Culture», New Haven and London: Yale University Press, 1987). Ήταν η φιλοδοξία του Ολυμπιονίκη Κύλωνα, που έφερε το Κυλώνειον άγος. Η άγρυπνη συνείδηση του Ευριπίδη, θεωρούσε πως «Από τα μύρια κακά που υπάρχουν στην Ελλάδα, τίποτα δεν είναι χειρότερο από την φάρα των αθλητών»(Αυτόλυκος 284 & απ.2.). Ο Διογένης τους κατηγορεί ως αλαζόνες, λαίμαργους και τεμπέληδες. Η γνώμη του Διογένη επαναλαμβάνεται και από τον Επίκτητο. Ο Δίων Χρυσόστομος διασώζει ένα ανέκδοτο. Την αντίδραση του κυνικού φιλόσοφου στην καυχησιά ενός νικητή αθλητή: «Ούτε φρονιμότερος έγινες, ούτε σωφρονέστερος από πριν, ούτε λιγότερο δειλός, ούτε από λιγότερα πράγματα θα έχεις ανάγκη, ούτε με λιγότερη λύπη θα ζήσεις». Σύμφωνοι, απάντησε ο νικητής, αλλά είμαι ο ταχύτερος των Ελλήνων. «Και δεν ξέρεις», ανταπαντά ο φιλόσοφος, «πως η ταχύτητα είναι σημείο δειλίας;». Ο Γαληνός επίσης, συνηγορεί και τους θεωρεί ανίκανους για κάθε προσφορά, καταγγέλλοντας τον πλουτισμό τους. Ο ίδιος τους κατηγορεί επειδή κουράζονται υπερβολικά, γίνονται μονομερείς και χάνουν το μέτρο. Ο Αριστοτέλης τον οποίο επικαλέστηκε αυτός ο σπουδαίος γιατρός δίδασκε πως το χρηματικό κέρδος από το σώμα κι από την ομορφιά είναι ανήθικο Ο ίδιος περιγράφει τα παραμορφωμένα ζωώδη πρόσωπα από την αθλητική δίαιτα. Μερικοί αθλητές έπιναν ούρα από δυνατά ζώα, για να δυναμώσουν και οι ίδιοι. Ο Ιπποκράτης δίδασκε ότι δεν είναι η άθληση που δίνει υγεία, αλλά το μέτρο στην εργασία,στο φαγητό, στον ύπνο και στον έρωτα. Ο Πλάτων, ασκούσε κριτική στους αθλητές επειδή η αποκλειστική απασχόληση με τη γυμναστική δεν αφήνει χρόνο για άλλα έργα και προάγει την αγριότητα πέρα από το σύνορο της ανδρείας. Ο Ξενοφάνης διαμαρτυρόταν για τις τιμές που αποδίδονταν στους αθλητές σημειώνοντας πως «είναι άδικο να λογίζεται η ρώμη ανώτερη από την αγαθή σοφία». Ο Ισοκράτης στον «Πανηγυρικό» του, απορεί γιατί θεωρούνται τα σωματικά προσόντα άξια τόσων αμοιβών, αφού οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν έχουν κανένα όφελος. Ο Σωκράτης στην «Απολογία» του υποστηρίζει πως η σίτισή στο Πρυτανείο, αρμόζει στον πολίτη που διαθέτει άριστο ήθος και φροντίζει για την πνευματική και ηθική υγεία της πόλης, πολύ περισσότερο από εκείνον που έτυχε να νικήσει στους Ολυμπιακούς αγώνες. Ο γιατρός Ορειβάσιος που ήταν φίλος του εθνικού αυτοκράτορα Ιουλιανού, θεωρεί πως τα γυμνάσια πυκνώνουν τις σάρκες, τις κάνουν χοντρόπετσες και συμπεραίνει πως «και την γνώμην ηλιθιώτεροι γίνονται οι πολλοί των αθλητών». Ομολογώ πως ακούγοντας κάποιες συνεντεύξεις των εθνικών μας ηρώων και βλέποντάς τους να ασπάζονται τη δεξιά του αγίου Χριστόδουλου, βεβαιώνομαι πως ο Ορειβάσιος ήταν ένας εξαιρετικός επιστήμονας.

Στην σημερινή Ελλάδα έχει επικρατήσει η άποψη πως η άρση από κάποιον Έλληνα ή «Έλληνα» αθλητή ενός χιλιοστογραμμαρίου παραπάνω από τον Ουγκαντέζο αντίπαλό του αποτελεί αιτία «εθνικής υπερηφάνειας». Τότε η ήττα του θα έπρεπε να προκαλεί εθνική ντροπή. Οι πρωταθλητές αμοίβονται με αργομισθίες στο στρατό. Την ίδια μέθοδο ακολουθούσε και η Μέκκα της ντόπας, η μακαρίτισσα η Ανατολική Γερμανία, χώρα υπόδειγμα για το αμετανόητο ΚΚΕ. Προσωπικά απόλαυσα το πάθημα γνωστής πρωταθλήτριας, που ότι έκανε το έκανε «για την Ελλάδα ρε γαμώτο», όταν οι μεγαλοστομίες της βούλιαξαν στα απόνερα του περιπετειώδους ψηφοδέλτιου Επικρατείας του Γιωργάκη, μαζί με την χαμένη αργομισθία της. Το πνεύμα του πάση θυσία πρωταθλητισμού, που αναδείχτηκε επί ΠΑΣΟΚ, του κόμματος που τίμησε τον κ.Χ.Ιακώβου με μια θέση στο ευρωψηφοδέλτιο, ύψωσε τον αθλητισμό σε εθνική υπόθεση. Η αντίσταση σε αυτόν τον εκχυδαϊσμό, εκφράστηκε πολύ δειλά στο δημόσιο βίο μας. Προσωπικά δεν μπορώ να λησμονήσω πως δυστυχώς την εθνικόφρονα κα Χαλκιά την βράβευσε στη Βουλή ο τότε πρόεδρος του ΣΥΝ κ.Ν.Κωνσταντόπουλος. Αλλά και η κα Παπαρήγα, στην ίδια τελετή βράβευσε αθλήτρια θαυμάστρια του δημοφιλούς Κεντέρη, γνωστού γιού του Ανέμου και πρωταγωνιστή ανεξιχνίαστου ακόμη, από την βραδυπορούσα Δικαιοσύνη, τροχαίου ατυχήματος.

Η γνωστή ρήση του Γιουβενάλη «mens sana in corpore sana” («Νους υγιής εν σώματι υγιεί.»), που αποδίδεται αυθαίρετα στους Έλληνες, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το πνεύμα της Ορθοδοξίας. Οι Νεοέλληνες όμως βολεύουν με τη μέθοδο της στρουθοκαμήλου, την λατρεία των ολυμπιακών τρόπαιων με την θρησκευτική πίστη τους. Έχουμε να κάνουμε με άλλη μια νεοελληνική σχιζοφρένεια. Η Εκκλησία όχι μόνο κατήργησε δια του Μεγάλου της Θεοδόσιου τους Ολυμπιακούς αγώνες αλλά μισεί το αθλητικό σώμα, αφού προβάλει ως πρότυπο το αποστεωμένο σώμα των ασκητών. Ο Ι.Χρυσόστομος διαπιστώνει πως στην Ολυμπία «ο διάβολος πομπεύει» και ο επίσκοπος της εν Ισαυρία Σελευκείας Βασίλειος (5ος αιώνας) αποκαλεί τους αγώνες «θανάτου τερπνόν δηλητήριον και δαίμονος εορτήν τον σταυρόν καθυβρίζουσα» (P.G. 63, 897 και 85, 309). Ο «Ορθόδοξος Τύπος» (16-5-’03), επικαλείται τον όσιο Υπάτιο που εμπόδισε τους ολυμπιακούς αγώνες απειλώντας με έφοδο των μοναχών και λυπάται που δεν υπάρχουν μοναχοί να αγνοήσουν «το γράμμα του νόμου», για να ματαιώσουν την επερχόμενη «ασυγχώρητη ειδωλολατρία» του 2004. Παράλληλα έχουμε αθλητές που προβαίνουν σε δημόσια ομολογία πίστης προκαλώντας τον έπαινο του τρισμάκαρος Χριστόδουλου που διαβεβαιώνει πως «…το Κύπελλο στην Ελλάδα είναι θέλημα Θεού» (Ελευθεροτυπία 5-7-2004). Αυτός ο Ορθόδοξος Θεός πρέπει κάποτε να απολογηθεί, γιατί χάνει τον καιρό του με το ρεκόρ του Γεωργιανοέλληνα πρωταθλητή και σκοτώνει 13 εργάτες-κυρίως μετανάστες-τραυματίζοντας δεκάδες άλλους («Ποντίκι», 5-8-‘04), θυσία στον Μολώχ της Ολυμπιάδας 2004.

Το φετεινό σκηνικό των Ολυμπιακών αγώνων είναι ζοφερό. Στην επίγεια Κόλαση της Κίνας, εκεί που η ζωή, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το περιβάλλον δεν έχουν καμία αξία, η ανθρωπότητα παρακολουθεί μια φιέστα του Κολοσσαίου σε φαραωνικό σκηνικό, που θυμίζει μουσολινική αισθητική. Η αυτοπροβολή του Κώστα Ντεγκρέτσια, τα αλλεπάλληλα κρούσματα ντόπιγκ των Ελλήνων αθλητών, οι θεωρίες συνωμοσίας κατά της αιωνίου Ελλάδος που την επιβουλεύονται Ανατολή και Δύση, οι δηλώσεις των πολιτικών που θα ακολουθήσουν κάθε τσίγκινο μετάλλιο που θα κερδηθεί και το ναζιστικό έθιμο της ιερής φλόγας, θα είναι τα αρνητικά «Άπαντα» της ελληνικής συμμετοχής στην αποκρουστική «Φωλιά του Πουλιού», ή καλύτερα στο κλουβί του φυλακισμένου Κινέζικου λαού. Όσο για τα μετάλλια, είμαστε υποχρεωμένοι να τα δεχθούμε ως τίμια, εκτός αν αποδειχθεί το αντίθετο, και να υποστούμε και τις πατριωτικές δηλώσεις των Καραμανλή Β΄και ΓΑΠ που ανυπομονούν να στριμωχτούν σε φωτογραφικό ενσταντανέ με τους Ολυμπιονίκες, μήπως και εξασφαλίσουν κάποιο πόντο στις δημοσκοπήσεις του Σεπτέμβρη, με τη βοήθεια και των τηλεοπτικών εικόνων τους από τη λιτανεία της Τήνου.

This entry was posted in Γράμμα από το Ληξούρι, ιστοΕπιφυλλίδες, κοινωνία/πολιτική. Bookmark the permalink.

51 Responses to «Τα γονίδια του Έλληνα», περιέχουν ντόπα;

  1. Ο/Η Ο Αιρετικός λέει:

    Για το θέμα της ντόπας και της βιομηχανίας λαϊκών ηρώων (δηλαδή μιλώ για τον πρωταθλητισμό εν γένει) κάτι είχα γράψει…

    http://hereticrepublic-gr.blogspot.com/2008/08/blog-post.html

  2. Ο/Η anlu λέει:

    Η ντόπα της βλακείας και της υποκρισίας φυσικά και περιέχεται στα νεοελληναράδικα γονίδια…

  3. Εξαιρετικά ενδιαφέρον το κείμενό σου. Συμμερίζομαι τις απόψεις σου, καθώς και τις ήδη γνωστές απόψεις των αρχαίων φιλοσόφων επί του θέματος. Δυστυχώς όμως, ζούμε στην εποχή όπου πάσα πνευματική ιδιότητα είναι καταπτυστέα, ενώ πάσα αθλητική «υπεροχή» είναι υπόδειγμα κι αγαθό που «αποδίδει»… Τί επιφυλάσσει το μέλλον στην ανθρωπότητα; Όπερ έδει δείξαι.

  4. Ο/Η Rodia λέει:

    Ολα ωραία και καλά, αλλά μήπως η οπτική σου είναι κάπως μονόπαντη; Εμένα π.χ. μου αρέσει η «φωλιά του πουλιού», είναι ένα ωραιότατο οικοδόμημα. Επίσης, μου αρέσει η εκεχειρία -έστω και για το διάστημα που διαρκούν οι αγώνες- ασχέτως αν παραβιάστηκε και αυτή τη φορά. Μακάρι να γινόντουσαν αγώνες και όχι πόλεμοι. Μακάρι οι διαφορές μεταξύ κρατών/εθνών, κλπ, να έβρισκαν λύση με ένα αγώνισμα μεταξύ των διαφωνούντων ηγετών. 🙂

  5. Ο/Η eidomen λέει:

    Από τους ολυμπιακούς της Βαρκελώνης πιστεύω ότι χτίστηκε η ανάγκη για πρωτιές. Το αν ήταν η όχι καθαρά εκείνα τα μετάλλια δεν θα το εξετάσω, αλλά θα πω ότι ήταν η αρχή του κακού κατά μία έννοια. Από 2 χρυσά το 1992 σε 6 χρυσά, 6 αργυρά και 4 χάλκινα το 2004.
    Αυτό που κάποτε ήταν όνειρο έγινε αυτοσκοπός και φυσικά όλοι οι αυτοσκοποί τρώνε τις σάρκες αυτών που τους γεννάνε.
    Προσωπικά χαίρομαι για την όλη υπόθεση. Χαίρομαι που οι αθλητές γίνανε ρεζίλι (αν έχουν ντροπή φυσικά) διότι αν και υποτίθεται ακολουθούσαν τα αρχαιοελληνικά ιδεώδη, διέπραξαν ύβρι και κατ΄επέκταση τιμωρήθηκαν γιαυτό με την απώλεια όχι των διακρίσεων που «κέρδισαν», αλλά με την απώλεια του θαυμασμού και του δέους που ήθελαν να τους αντιμετωπίζει ο μέσος πολίτης. Χάσανε δηλαδή αυτό που ήθελαν το πιο πολύ.

  6. Ο/Η γιωργος λέει:

    Πολυ ωραιο και πολυ ενδιαφερον κειμενο !

  7. Ο/Η Sky λέει:

    κ.κ. Ροϊδη και Λασκαράτε

    φαίνεται οι νόες μας συναντήθηκαν. Η βαρβαρότητα των Ολυμπιακών αγώνων, τόσο εκείνη της κονίστρας όσο και εκείμη του παρασκηνίου, είναι και σε δική μας σχετική ανάρτηση. Δεν υπάρχει αθλητισμός. ΄Οπου η λέξη «άθλος» σημαίνει το βραβείο για την νίκη, το νόημα της άσκησης, της σωματικής εκγύμνασης πάει περίπατο.

    Αντικείμενα θαυμασμού αποτελούν πια άνθρωποι που εξανδραποδίστηκαν, που γίνανε εμπόρευμα φαρμακοβιομηχανιών εμπόρευμα της ΔΟΕ και των διεθνών πρακτόρων της. Βλέπουμε λοιπόν παιδιά να θαυμάζουν ανόητους, άφρονες βλάκες που έθεσαν τον εαυτό τους κάτω από την (αμφισβητιούμενη) αξία μίας ολυμπιακής νίκης. Έβλαψαν το σώμα τους, το πνεύμα τους, το μέλλον τους και οι μηχανισμοί προπαγάνδας θέλουν να πείσουν τα παιδιά μας να γίνουν όμοιοι τους.

    Εκεί είναι μία άλλη πτυχή του προβλήματος, πολύ σοβαρότερη από το αν ο μικρονοϊκός έλληνας θα νιώσει υπερήφανος ή ταπεινωμένος.

  8. Ο/Η Toymaker λέει:

    «Ξύπνησα με το μαρμάρινο τούτο κεφάλι στα χέρια. Που μου εξαντλεί τους αγκώνες και δεν ξέρω πού να τ’ ακουμπήσω. Έπεφτε στο όνειρο καθώς έβγαινα από το όνειρο».

    Γ. Σεφέρης
    Μυθιστόρημα Γ

  9. Ο/Η undantag λέει:

    «Mens sana in corpore sanO» (corpus-oris ουσ. ουδέτερο σε εμπρόθετη αφαιρετική τόπου – το επίθετο sanus συμφωνεί) και αυτός είναι ο μόνος ψόγος που’χω για το κείμενό σας κε Λασκαράτε, εμπνευσμένο!

    Για τι έχει τραβήξει ο ταλαίπωρος αυτός στίχος του Ιουβενάλη από τους απανταχού της γης υπερασπιστές της «ευγενούς άμιλλας» ιδέ:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mens_sana_in_corpore_sano
    Από το πλήρες κείμενο προκύπτει ότι ο καημένος ο ποιητής ήθελε απλά να ορίσει το αντικείμενο της προσευχής των συμπολιτών του ( «πρέπει να ζητάμε μόνο να ‘μαστε καλά» ) και σε ΚΑΜΙΑ περίπτωση να συνδέσει αιτιακά την σωματική ρώμη με την πνευματική ενάργεια…

    Αλλά τι να περιμένει κανείς από μια κουλτούρα που προωθεί «panem et circenses»;

    Η συνέχεια επί της οθόνης…

  10. Ο/Η zaphod λέει:

    Μην μου τα γονίδια τάραττε..:)

    Πολύ ενδιαφέρον το κείμενο – ευχαριστώ και για το λινκ (ειδικά) στο παλιό άρθρο του βήματος, το οποίο (το θυμήθηκα!) το είχα διαβάσει και τότε.

    Το πιο χαρακτηριστικό που έχουν κατ εμέ αυτοί ειδικά οι αγώνες είναι πως πρέπει να είναι οι πιο στρατόκαυλοι από το 1936 και δώθε…

  11. Ο/Η Νομίζω λέει:

    Τις θυμάμαι εκείνες τις δηλώσεις της ελληνίδας πρωταθλήτριας και διδάκτωρ εξελικτικής βιολογίας – αν και νόμιζα πως τις είχε πει άλλη μας πρωταθλήτρια – και εκεί που μίλησε για το ελληνικό κύτταρο, αηδίασα.

    Ας προσκυνήσει με την ίδια λογική τα κύτταρα των Τζαμαϊκανών, που η χώρα τους αριθμεί λιγότερους από 3εκ. κατοίκους.

    Από την επόμενη Ολυμπιάδα ας προστεθεί το αγώνισμα του καλύτερου και μη ανιχνεύσιμου doping.

  12. Ο/Η chumba λέει:

    Φίλος που πήγε στο Σίδνεϊ και κάλυψε τους Ολυμπιακούς αγώνες μου έλεγε, λίγο μετά, πως η ελληνική αποστολή είχε κάνει μεγάλη εντύπωση στον ίδιο αλλά και σε πολλούς ξένους δημοσιογράφους. Είχε λέει μαζί της τους περισσότερους γιατρούς -μετά την αμερικανική ομάδα. Προφανώς είχε καταστεί σαφές από τότε, πως θεός και γονίδια χρειάζονταν μια, ας πούμε, μικρή βοήθεια.

  13. Ο/Η Πάρε-Δώσε λέει:

    Μια διαφωνία μόνο, σε σχέση με την παραπομπή στον Ιό της Ελευθεροτυπίας.
    Η λαμπαδηδρομία, δεν αποτελεί ούτε ναζιστικό εφεύρημα, ούτε ναζιστικό έθιμο. Υπήρχε και στην αρχαιότητα. Μια αναζήτηση θα σας πείσει.
    Το ότι ο Γκέμπελς ή ο Ντιμ (ο οποίος, τουλάχιστον επισήμως, ουδέποτε υπήρξε μέλος των Ναζί) χρησιμοποίησε και αναβίωσε την τελετή αυτή, δεν νομίζω ότι πρέπει να μας γεμίζει ενοχές και τάσεις αποκήρυξης. Ας μην ξεχνάμε ότι κι η σβάστικα είναι σύμβολο που συναντάται και στην ελληνική αρχαιότητα (κι όχι μόνο).

    Κατά τ’ άλλα, θα μου επιτρέψετε το υπόλοιπο κείμενο να το αναδημοσιεύσω.

  14. Ο/Η bioannis λέει:

    Αντιγράφω (κατόπιν αδείας), μέρος ενός άρθρου που γράφτηκε πριν τους Ολυμπιακούς του Πεκίνου, σε κάποια εφημερίδα:

    Ο ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΑΒΟΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ

    Η αποκαλυψη οτι 15 αθλητες μας βρεθηκαν να εχουν κανει χρηση ουσιας που χορηγειται στα ζωα για αυξηση της μυικης μαζας των βοωειδων και προκαλει στειροτητα, ειναι ενα επιπλεον παραδειγμα της αλογιστης χρησης των ουσιων στον αθλητισμο.

    ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ
    Οι παρενεργειες των στεροειδων αναβολικων ειναι γνωστες πλεον οχι μονο στον επιστημονικο κοσμο , αλλα και ευρυτερα στους αθλητες και στην κοινωνια.Δεν θα επισελθω σε λεπτομερειες για τις γνωστες παρενεργειες πανω στο αμυντικο συστημα του οργανισμου και στην αυξηση των κρουσματων υπερτασης, καρδιοπαθειων, καρκινου του ηπατος, κατακρατηση υγρων, αζωοσπερμια, ατροφια ορχεων, υπογονιμοτητα που φτανει μεχρι τη στειρωση κτλ, αλλα σε μια αγνωστη ισως στο ευρυ κοινο παρενεργεια στην ψυχικη υγεια των χρηστων που εχει και κοινωνικες συνεπειες. Σε μελετη που εγινε πανω σε αθλητες που εγινε χορηγηση τεστοστερονης και εξεταστηκαν παραλληλα με αθλητες που επερναν εικονικο φαρμακο (placebo), διαπιστωθησαν αλαγες στον ψυχικο κοσμο των αθλητων, οπως : υπεροψία, επιθετικότητα, μανία (αγοραστομανία- επιδειξιομανία), παράνοια (όταν λαμβάνονται υψηλές δόσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα), σύνδρομο αποστέρησης με ληθαργικότητα, διαταραχές ύπνου και κατάθλιψη (συμπτώματα ανάλογα διακοπής κορτικοστεροειδών και οπιούχων). Παραλληλα, οι αθλητές που είχαν πάρει τα στεροειδή εξέθεσαν επίσης μια αλλαγή στην προσωπικότητά τους.

    «ΥΓΙΕΙΣ ΑΘΛΗΤΕΣ»
    Τα στεροειδή εμφανίστηκαν να μειώνουν το ενσυναίσθημά τους για άλλους ανθρώπους. Αυτή η εύρεση είναι σημαντική επειδή πολύ λίγα φάρμακα προκαλούν μια πραγματική αλλαγή στην προσωπικότητα, που μπορούν να οδηγούσαν σε έναν λιγότερο υποχωρητικό άνθρωπο, χωρίς κατανόηση και χωρίς να παίρνει την ευθύνη για τις ενέργειές του.

    Γίνεται φανερό ομως ότι η λύση στο πρόβλημα του doping δεν είναι τα antidoping controls ούτε οι τιμωρίες των αθλητών. Τα antidoping controls άλλωστε εύκολα υπερπηδώνται. Για υγιή αθλητισμό απαιτείται αθλητική παιδεία, ήθος και κυρίως να παύσει ο εθνικός μεγαλοϊδεατισμός να στηρίζεται πάνω στα σώματα των αθλητών. Οι αθλητές εξυψώνουν τον άνθρωπο, είναι πολίτες της γης και δεν πρέπει να υλοποιούν ματαιοδοξίες εθνικές, να αποπροσανατολίζουν πολιτικές συνειδήσεις και να εξυπηρετούν πολιτικά συμφέροντα.

    ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ
    Tα αναβολικα δεν χρησιμοποιουνται μονο στον πρωταθλητισμο, αλλα εχουν μπει απο καιρο για τα καλα και στα γυμναστηρια της γειτονιας, οπου νεοι και νεες γυμναζονται με σκοπο να ομοιαζουν με τα προτυπα του δυνατου αντρα και της λεπτοκαμωμενης γυναικας των επιδειξεων μοδας και των πρωτοσελιδων των life style περιοδικων.

    Απο προσωπικη εμπειρα γνωριζω ότι κοριτσια 16 και 17 ετων , ακομα και μικροτερα, παρουσιαζουν αμηνορροια αρκετων μημων ( 3 και 4 μηνες, μερικες φορες και περισσοτερο χωρις περιοδο) , επειδη παιζουν με τις φιλες τους στο σχολειο «τις μοντελες», και επιδιδονται σε διαγωνισμο ποια θα χασει τα περισσοτερα κιλα. Ταυτοχρονα, δεν ανησυχουν καν για μετρα αντισυλληψης γιατι τα αγορια τους κανουν χρηση ουσιων στα γυμναστηρια και ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΓΝΩΣΗ οτι εχουν «προσωρινη» στειροτητα. Ολα αυτα που συμβαινουν στα δικα μας παιδια, στους νεους της γειτονιας και της πολης μας, μου φαινονται ακομα πιο επικινδυνα απο την απομυθοποιηση των πρωταθλητων, ακομα και απο την εκουσια βλαβη της υγειας τους.

    Ανίκητος Μακρένογλου
    Μαιευτηρας Γυναικολογος
    Μελος των Οικολογων Πρασινων

  15. Ο/Η laskaratos λέει:

    undantag,
    ευχαριστώ για τη διόρθωση.

    Rodia,

    @μήπως η οπτική σου είναι κάπως μονόπαντη; Εμένα π.χ. μου αρέσει η “φωλιά του πουλιού”, είναι ένα ωραιότατο οικοδόμημα.@

    Δεν ξέρω την αρχιτεκτονική της «Φωλιάς» που ενδέχεται να είναι ωραία. Αναφέρομαι σε αυτά που εκφράζει. Πέρα από το δικαίωμά μας να απορρίπτουμε για χίλιους λόγους τους Ολυμπιακούς, εδώ υπάρχει επιπλέον ένα τυραννικό καθεστώς που στήνει ένα παγκόσμιο πανηγύρι και θεατές με ελαστική συνείδηση που μαζεύονται από τα πέρατα της γης, προσπερνώντας την εξαθλίωση που περιβάλλει την Φωλιά.
    Στην 7χρονη δικτατορία, πολλά στελέχη του ΠΑΣΟΚ (αναφέρω το ΠΑΣΟΚ γιατί είναι ολυμπιακό κόμμα που έχει να επιδείξει ανθρώπους με αντιστασιακή δράση), ζητούσαν και είχαν την συγκινητική και αποτελεσματική αυμπαράσταση των δημοκρατικών ανθρώπων του εξωτερικού. Αναρωτιέμαι σήμερα ποιά είναι η δική τους συμπαράσταση στα θύματα του κινέζικου καθεστώτος.

  16. Εξαιρετικό άρθρο, φίλε Λασκαράτε. Μάλιστα όχι μόνο υπήρχαν χαρακτηριστικά δωροδοκιών, αλλά ο ελληνικός αθλητισμός ήταν κατεξοχήν επαγγελματικός. Τα δώρα από την πόλιν (εισόβια διατροφή και τιμητιές θέσεις, τεράστια ποσά ως έπαθλο από το ταμείο ή τον τύραννο) και οι πολλοί αγώνες στους οποίους λάμβαναν μέρος οι αθλητές καταρρίπτουν το μύθο του κότινου. Οι αγώνες ήταν ένα σημαντικό μέσο βιοπορισμού για όποιον μπορούσε.

    Και μάλιστα αναλογικά μπορούμε να μιλάμε για χρήση ουσιών. Φυτικές ουσίες χρησιμοποιούνταν συχνά για ενίσχυση των αθλητών σε προπονήσεις και αγώνες. Μάλιστα είχαν προχωρήσει τόσο πολύ, ώστε γνώριζαν τη σημασία της κρεατοφαγίας για ενίσχυση των μυών και πόσα ακόμα γύρω από τη διατροφή του επαγγελματία αθλητή.

    Ο δε Χριστιανισμός, όπως εξελιχθηκε μέσα από την ιουδαϊκή του ακόμα μορφή ήταν κατά του αθλητισμού. Ο αρχάιος ιουδαϊσμός πολεμούσε τη σωμαιτκή ρώμη και εκγύμναση. Ακόμα χειρότερη έγινε η κατάσταση με την επικράτηση των αντιερωτικών παυλικών θέσεων και της αιδούς που έφερε για το γυμνό κορμί (αφού και οι αγώνες συχνότατα ήταν γυμνικοί).

  17. Συμπληρώνω ότι σήμερα το πρόβλημα του αθλητισμού έγκειται στην ίδια την εμπορευματοποίησή και την επαγγελματικοποίησή του. Όταν παίζονται τέτοια ποσά πάνω στις επιτυχίες και τις επιδόσεις του αθλητή τότε είναι λογικό ο κάθε αθλητής να θέλει να πάρει ουσίες. Μάλιστα, όταν οι αθλητές συχνά δεν έχουν τη δυνατότητα να κάνουν κάτι άλλο ως επάγγελμα -αφού τόσα χρόνια τα έφαγαν μόνο αθλούμενοι- τότε αναγκαστικά σπρώχνονται εκεί. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος -εκτός αν κάποιος δεν θέλει να γίνει επαγγελματίας αθλητής, οπότε και ουσιαστικά δεν πρόκειται να φτάσει σε υψηλότατο επίπεδο.

  18. Ο/Η Pelagos λέει:

    Rodia
    @ …Μακάρι οι διαφορές μεταξύ κρατών/εθνών, κλπ, να έβρισκαν λύση με ένα αγώνισμα μεταξύ των διαφωνούντων ηγετών…@

    Αυτήν ακριβώς τη λειτουργία είχαν οι αθλητικοί αγώνες στην αρχαία Ελλάδα: Αντί να πολεμούν οι πόλεις μεταξύ τους, έβαζαν τους πιο δυνατούς (και συνήθως πιο χαζούς) από κάθε πόλη να παλεύουν και να μαλλιοτραβιώνται μέχρι ν’ αναδειχτεί νικητής. Μ’ αυτόν τον τρόπο απέφευγαν τους πολέμους.

    Λασκαράτε
    Εξαιρετική κι αυτή η ανάρτησή σας.

  19. Ο/Η magoulaonline λέει:

    Πολύ καλή προσέγγιση!

  20. Ο/Η atheofobos λέει:

    Για να είμαι ειλικρινής δεν λυπάμαι καθόλου τους ενήλικες αθλητές για τα όσα κάνουν για να γίνουν πρωταθλητές.
    Αυτά που λυπάμαι είναι τα μικρά παιδιά που οι γονείς τους τα οδηγούν από μικρές ηλικίες ,όπως πχ στην κολύμβηση στον πρωταθλητισμό.
    Όποιος έχει δεί το καθημερινό πρόγραμμα αυτών των παιδιών μόνο θλίψη μπορεί να τον πιάσει.
    Στερούνται μια φυσιολογική ζωή για να εκπληρώσουν τις φιλοδοξίες των γονιών τους.

  21. Ο/Η dmast λέει:

    Αθεόφοβε,
    Τελικά, ποια είναι η φυσιολογική ζωή, το Νιντέντο μήπως; Οι αλάνες (ποιες αλάνες); Το περιβάλλον που ζούμε, είναι πια εντελώς τεχνητό.
    Δεδομένου ότι ζούμε καθιστική ζωή, δεν είναι κακό να πάει κανείς το παιδί του από μικρό, σε κάποιο αθλητικό σωματείο έτσι ώστε να του καταστεί συνήθεια η γυμναστική.
    Δυστυχώς όμως οι περισσότεροι γονείς ξεχνούν ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ αθλητισμού και γυμναστικής. Έτσι, τα μηνύματα που δέχονται τα παιδιά, είναι όχι να γυμνάζονται για το καλό της υγείας τους, αλλά για να νικήσουν τους άλλους. Και από εκεί ξεκινάνε όλα.

  22. Ο/Η Rodia λέει:

    ~~ Λασκαράτε μου, είναι δύσκολο ίσως να δούμε/καταλάβουμε τη Κίνα ως πολιτιστικό σύνολο. Υπάρχουν τόσα διαφορετικά πράγματα εκεί πέρα από αυτά που έχουμε συνηθίσει στο δικό μας κόσμο. Ιστορική πορεία, ήθη, έθιμα, θρησκείες, διάφορες εθνότητες, κλπ κλπ, είναι τόσο διαφορετικά! Το καθεστώς το βλέπουμε απολυταρχικό -και είναι, σύμφωνα με τις δικές μας προσλαμβάνουσες. Μη νομίζεις ότι γνωρίζω και πάρα πολλά για τη χώρα αυτή, προσπαθώ να μαθαίνω ψάχνοντας… 🙂

    ~~ Pelagos, εντύπωση κάνει η απάντησή σου. Στον 30ετή πόλεμο μεταξύ Αθηναίων-Σπαρτιατών, δλδ, δεν βρέθηκαν μερικοί αθληταράδες να αντιπαρατεθούν στο αθλητικό κέντρο της Ολυμπίας; 😉

  23. Παράθεμα: Ιδού το ρατσιστικό θράσος της ντοπαρισμένης Φανής Χαλκιά! Racist arrogance of doped Greek athlete Fani Halkia exposed! « OMADEON

  24. Ο/Η omadeon λέει:

    Από Σεπτέμβριο ξεκινώ νέα σειρά ποστ για Χειμερινή Κολύμβηση, με… οδηγίες για αρχαρίους. Πρόκειται για -ίσως- το μοναδικό άθλημα με ΤΟΣΟ ΘΕΤΙΚΗ επίδραση στην υγεία, και πολύλίγη σχέση με κάθε είδους πρωταθλητισμό.

    Εδώ οι… τρελλαμένοι πρωταθλητάδες του κόσμου κατά 99% θα παίζανε σαφέστατα την ίδια τους την υγεία… μπαρμπούτι, προκειμένου να ΚΟΝΟΜΗΣΟΥΝ από τις πρωτιές λόγω χημικών.

    ΟΥΣΤ στα ζόμπυ, εύχομαι να είναι ΛΙΓΕΣ οι άθλιες μέρες τους.

  25. Ο/Η Genera| λέει:

    Συγγνώμη για τη παρέμβαση, αλλά τα γονίδια του Έλληνα περιέχουν όντως ντόπα.

    Ο λόγος είναι απλός. Σαν φυλή καταγόμαστε από το Σείριο και έχουμε το ανώτερο DNA των «Ελ», άρα λογικό να βγαίνουμε θετικοί στα τεστ. Φαντάζομαι ο Λιακόπουλος θα αφιερώσει εκπομπή σε αυτό. :

    Το μυστήριο λύθηκε, ευχαριστώ.

    😛 😛 😛

  26. Ο/Η Πάρης λέει:

    Λασκαράτε καλό το κείμενο, αλλά νομίζω κάπου υπερβάλλεις όπως και αρκετοί από τους σχολιαστές. Μερικές παρατηρήσεις:

    1) Είναι η ιδέα «τώρα που πιάσανε τους Έλληνες ντοπαρισμένους, καλύτερα να τους καταργήσουμε τους αγώνες»; Αν πιάνανε δηλαδή Σλοβάκους ή Γάλλους θα λέγαμε τα ίδια; Η αξία των Ολυμπιακών υπάρχει μόνο αν εμείς οι Έλληνες ενδιαφερόμαστε;

    2) Μπορεί πολλοί στην αρχαιότητα να βλέπανε αρνητικά τους αθλητές ή τους αγώνες και ίσως όχι άδικα από την πλευρά τους αλλά το γεγονός ότι υπήρξανε για πολλούς αιώνες δε σημαίνει ότι υπήρχαν και άνθρωποι με θετική γνώμη για αυτούς;
    Είναι η άποψη κάποιων φιλισόφων ή ανθρώπων απαραίτητα σωστή; Οι φιλόσοφοι υποτιμούσαν έτσι και αλλιώς όλες τις ασχολίες εκτός από τη…φιλοσοφία. Α, και τη ρητορική. Νομίζω είναι γνωστές οι απόψεις πολλών από αυτών για τους τεχνίτες της εποχής.
    Ή μήπως οι διαγωνισμοί ρητορικής πρόσφεραν κάτι στο σύνολο; Θέλω να πω ότι σε μια έστω και μερικώς ανεκτική κοινωνία θα υπάρχουν φυσικά πολλών ειδών απόψεις. Αφήστε που υπάρχει και το αισθημα της ζήλειας 🙂

    3) Είναι πολύ άδικο για πολλούς αθλητές/πρωταθλητές να καταγγέλονται οι Αγώνες επειδή υπάρχουν όντως επίφοβα για ντοπάρισμα αγωνίσματα. Αλλά οι τοξοβόλοι, ξιφομάχοι, ιστιοπλόοι και ένα σωρό άλλοι αθλητές σε άλλα αγωνίσματα τι φταίνε;
    Η Κίνα έχει πάρει είκοσι κιλά χρυσά μετάλλια. Μπορεί κάποιος να υποψιαστεί ντοπάρισμα στην άρση βαρών. Αλλά στη γυμναστική, στις καταδύσεις, στο τραμπολίνο (ναι είναι ολυμπιακό άθλημα), στο πινγκ πονγκ όπου έχουν σαρώσει; Εκεί μπορεί να πει κανείς ότι υπάρχει ίσως πολιτική αλλά όχι ντοπάρισμα.

    4) Είναι η πρόταση να καταργηθούν οι Αγώνες; Τότε να καταργηθεί και το ποδόσφαιρο. Στο κάτω κάτω τι είναι; 22 ενήλικες που κυνηγούνε ένα φουσκωμένο τόπι. Αφήστε που πολλοί από αυτούς κερδίζουν εκατομμύρια ακριβώς για αυτό.
    Οι ποδοσφαιριστές δεν είναι και οι πιο μορφωμένοι άνθρωποι του κόσμου. Έχω διαβάσει σχόλια από δημοσιογράφους του χώρου που έχουν γράψει ότι πολλοί από αυτούς δεν μπορούν ούτε μια σωστή πρόταση να κάνουν. Έλα όμως που δισεκατομμύρια άνθρωποι ασχολούνται με το ποδόσφαιρο.

    5) Ακόμη και ο πρωταθλητισμός για μένα είναι αποδεκτός. Και απολύτως φυσικός. Αυτό που δεν μου αρέσει είναι η πολιτική και η εθνοφυλετική εκμετάλλευσή του. Όπως επίσης η κρατική υποστήριξη σε αθλητές ή ομάδες. Αυτό όμως είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Κάποιος θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί με αυτό τον τρόπο ακόμη και επιστημονικές ή τεχνολογικές προόδους.

    6) Όσο για το ντοπάρισμα ισχύει ότι και στο έγκλημα: υπάρχουν τα εξιχνιασμένα και τα ανεξιχνίαστα. Άρα κάποιοι αθλητές θα πιάνονται και κάποιοι όχι. Μπορέι όμως να πιάνονται σε κάποιον επόμενο έλεγχο (οπως πιθανώς έγινε με τους Έλληνες αθλητές). Αυτό που έχει σημασία πώς αντιδρά κανείς στο ντοπάρισμα. Αν το ελληνικό κρατος κλείσει τα μάτια ή πάει να τα κουκουλώσει (και είμαι σίγουρος ότι θα το κάνει για πολλούς λόγους) τότε φυσικά το πρόβλημα θα διογκωθεί.

  27. Ο/Η Πάρης λέει:

    Α, ξέχασα. Κάτι ακόμη.
    Το μεγαλύτερο θέμα με το ντοπάρισμα δεν είναι όταν οι αθλητές παίρνουν από μόνοι τους αναβολικά αλλά όταν το κράτος είτε σχεδιασμένα είτε κλείνοντας πονηρά το μάτι τους το παρέχει.

  28. Ο/Η kapetanios λέει:

    Κάποιες μικρές ενστάσεις
    Για την δεύτερη ερώτηση στην έρευνα του Γκόλντμαν
    Τα 5 χρόνια μιας ευτυχισμένης ( κατά πως δικαιωματικά ο καθένας μας ορίζει την ευτυχία) ζωής ενδεχομένως είναι «περισσότερα» από τα 100 χρόνια ανούσιας και δειλής ζωής.
    Η ζωή δεν είναι αυτοσκοπός.
    Η ποιότητα της ( όπως δικαιωματικά ορίζει ο καθένας την ποιότητα) είναι

    Η αναφορά στους αρχαίους μάλλον τους αδικεί, τουλάχιστον στις συγκεκριμένες θέσεις τους.
    Και αυτό γιατί μπορεί ο Διογένης να κατηγορεί τους πρωταθλητές ως λαίμαργους και τεμπέληδες αλλά έρχονται οι, Γαληνός που απαντά κατηγορώντας τους ότι κουράζονται υπερβολικά και Αριστοτέλης ότι παραμορφώνονται από την αθλητική δίαιτα!
    Μπορεί ο Ξενοφάνης να διαμαρτύρεται για τις τιμές που αποδίδονταν στους πρωταθλητές λέγοντας ότι: είναι άδικο να λογίζεται η ρώμη ανώτερη από την αγαθή σοφία αλλά έρχεται ο Σωκράτης και περιγράφει την «Αρετή» η οποία Αρετή ορίζεται ως σκοπός της Παιδείας από τον Πλάτωνα.
    Ο Αριστοτέλης δίδασκε πως το χρηματικό κέρδος από το σώμα είναι ανήθικο «ξεχνώντας»( ή αδιαφορώντας?) ίσως ότι η πλειοψηφία των εργαζομένων, στις δυνατότητες του σώματος τους όφειλαν την επιβίωση τους.
    Και βεβαίως ήταν αυτός που διαπαιδαγώγησε τον Αλέξανδρο….

    Στην σημερινή Ελλάδα ( και όχι μόνο) «η άρση ενός αθλητή, του ενός χιλιοστογραμμαρίου παραπάνω από έναν άλλον αθλητή» τον κάνει πρωταθλητή και αποτελεί ζήτημα ζωής ή θανάτου για την επαγγελματική και οικονομική του σταδιοδρομία.
    Βεβαίως και οι σκληρά εργαζόμενοι πρωταθλητές αμείβονται με αργομισθίες στο στρατό , οι υπόλοιποι όμως σκληρά εργαζόμενοι μη πρωταθλητές αθλητές με τι ( απ τα τρία) αμείβονται?

    Η περιγραφή της Κίνας ως την επίγεια κόλαση, περιορίζει σημαντικά και αυθαίρετα την ζοφερή και φρικιαστική σε πολλές περιπτώσεις ,πραγματικότητα στις περισσότερες , εάν όχι σε όλες, επαρχίες ετούτου του πλανήτη που τα «ανθρώπινα δικαιώματα» ερμηνεύονται κατά το δοκούν και σχεδόν πάντα κατά πως βολεύουν τους άρχοντες της «Δύσης» και της «Ανατολής»

    Εάν ο Καραμανλής Β και ο ΓΑΠ εξασφαλίσουν κάποιο δικό μας πόντο στις δημοσκοπήσεις του Σεπτέμβρη από το φωτογραφικό ενσταντανε με τους ολυμπιονίκες, τότε η ευθύνη των μη τίμιων μεταλλίων είναι ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ δική μας και ΟΧΙ των πρωταθλητών
    Καληνύχτα σας.

    «Ο κακός»

    ΥΓ
    Ας μην είμαστε και τόοοοσο υπερβολικοί (ακολουθώντας την υστερία των ΜΜΕ) στις δήθεν συνέπειες που έχουν στους νέους οι ανακαλύψεις για το ντοπάρισμα των αθλητών του στίβου και της γυμναστικής. Η γύμνια των κερκίδων σε κάθε αθλητική εκδήλωση ( πλην των παγκοσμίων πρωταθλημάτων ) φτάνει για να αποδείξει το ενδιαφέρον τους αλλά και το δικό μας. Μην κοροϊδευόμαστε , το φιλικό του Ολυμπιακού με μια άσχετη Αραβική ομάδα έχει περισσότερη σημασία για πολλούς από εμάς.
    Τους αθλητές του στίβου τους θυμόμαστε ΜΟΝΟ για να τους δοξάσουμε ( προσπαθώντας να κλέψουμε λίγο από την δόξα τους ) ή για να τους κρεμάσουμε ( προσπαθώντας να κρύψουμε λίγο από τις ενοχές μας )
    Θα χαιρόμουν εάν αυτά που έλεγε ΤΟΤΕ η Χαλκιά ( η οποία για μας τα έλεγε ) είχαν ΤΟΤΕ την αντίδραση και την αντιμετώπιση που έπρεπε.
    Η εκ των υστέρων και εκ του ασφαλούς κριτική αδικεί τον κρινόμενο αλλά και τον κριτή

  29. Ο/Η Elikas λέει:

    Τι κι αν περιέχουν ντόπα, τι κι αν δεν περιέχουν; Αυτό που υμνείται στον πρωταθλητισμό δεν είναι πλέον η υπέρβαση του ανθρώπινου σώματος (και πνεύματος ενίοτε), αλλά κυρίως τα εθνικά σύμβολα, τα εταιρικά λογότυπα και οι υπεράνθρωποι διάττοντες αστέρες που μας πουλάνε λίγο από το καθένα.

    Αυτό δε σημαίνει ότι δεν εκτιμώ την προσπάθεια ενός οποιουδήποτε «καθαρού» αθλητή (εφόσον υπάρχει τέτοιο πράγμα) να βελτιωθεί και να διακριθεί, ούτε τον θεωρώ ψώνιο που αφιερώνει τα νιάτα του στο να ιδρώνει και να αγωνίζεται. Μόνο που κανονικά θα έπρεπε να αφορά εκείνον κι όχι το φανελάκι που φοράει. Κέρδισες φίλε; Μπράβο και σε καλή μεριά το κλαδί με τις ελιές θρούμπες. Μαγκιά σου. Αλλά μη με βάζεις σε παρακαλώ στο τριπ να συνδέσω την επιτυχία σου με το θεάρεστο έργο της όποιας κυβέρνησης, με το ανώτερο γονίδιο της όποιας φυλής ή με το πολύ κουλ παπουτσάκι της όποιας εταιρείας. Τρέξε γυμνός και ξυπόλητος αν σου βαστάει – κι αν είσαι γυναίκα ακόμα καλύτερα.

    Αλήθεια, ο Μάκης έχει περάσει ποτέ από WADA μεριά; Ή μόνο οι συνεργάτες του;

  30. Ο/Η goas λέει:

    Το πιο γλυκόν κι ελληνικόν των πρωταθλητώνε μας είναι εκείνο το υπέροχον: «Δεν ήξερα!»

    Ενθυμούμαι την καλή μου μάναν να με νουθετεί, ως μικρό ανόητο παιδί, να προσέξω εις το πάρτι της ντισκοτέκ, μη μου ρίξουνε τίποτις μές στην πορτοκαλάδα μου….

    Κείνοι οι δόλιοι αθληταί, δεν έχουνε μανάδες και πατέρα; Και ποιοι είν’ αυτοί που με την καραμπίνα βροντούν τις νίκες των, ωρέ;

    (Είναι μακρύς ο δρόμος μας προς την ευθύνην, μάλλον…)

  31. Ο/Η nautilus λέει:

    Το θέμα είναι πώς θα μπορούσαμε εμείς ως πολίτες να αντιδράσουμε σε όλες αυτές τις «φιέστες» , που άλλωστε , εμείς είμαστε σε τελευταία ανάλυση που τις πληρώνουμε είτε τις παρακολουθούμε και τις απολαμβάνουμε είτε τις απαξιώνουμε ;

  32. Ο/Η laskaratos λέει:

    Πάρη,
    ρωτάς:
    @Είναι η ιδέα «τώρα που πιάσανε τους Έλληνες ντοπαρισμένους, καλύτερα να τους καταργήσουμε τους αγώνες»; @
    Εγώ δεν διατύπωσα τέτοια ιδέα, δεν ξέρω που την είδες. Δεν πιστεύω στη λογική όταν πονάει το μάτι σου, βγάλτο. Εγώ ήθελα να επισημάνω συγκεκριμένα πράγματα, που προκύπτουν αβίαστα από αυτά που έγραψα.

    Πάρη και kapetanios,
    εδώ δεν είμαστε δογματικοί. Αυτά που λένε οι φιλόσοφοι δεν είναι θέσφατα. Κι ο Πλάτων κι ο Αριστοτέλης και όλοι μας έχουμε πει και κάνει του κόσμου τις κουταμάρες. Ενδεικτικά παράθεσα απόψεις φιλοσόφων, μόνο και μόνο για να φανεί πως ΟΥΤΕ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ οι αγώνες, ο πρωταθλητισμός και οι υπερβολικές τιμές ήταν κοινά αποδεκτές, τουλάχιστον από την αριστοκρατία του πνεύματος και επιπλέον δεν ήταν αθώοι.

    Κάποιος μίλησε για φθόνο κατά των αθλητών. Ο ίδιος όμως ο επικριτής τους ο Ευρυπίδης όπως καταθέτει ο Φιλόχορος συμμετείχε νικηφόρα σε αγώνες παγκράτιου και πυγμής και στους Παναθήναιους αγώνες.

    Οι αργομισθίες είναι διαφθορά. Μπορώ να κατανοήσω τον τιμητικό διορισμό στο Δημόσιο, αλλά όχι την αργομισθία. Υπάρχει τεράστια απόσταση.

  33. Ο/Η inlovewithlife λέει:

    Mόλις έγραψα ένα άρθρο για το θέμα με αφετηρία ένα πρόσφατο άρθρο του economist.

    Κατά τη γνώμη μου είναι υποκριτικό να διώκεται και να ποινικοποιείται το ντόπινγκ στις κοινωνίες μας. Υπάρχει, θα υπάρχει και θα γίνεται όλο και πιο δυσχερές στην ανίχνευση. Είναι άλλωστε δεδομένο ότι έχουν ανοίξει οι δρόμοι για να επιτρέπεται. Δε βλέπω δηλαδή το γιατί να βγάζω το καπέλο στον Ντίκ Πάουντ, τη ΔΟΕ ή την Ελληνική κυβέρνηση για την όσο πιο ασίγαστη τόσο πιο υποκριτική σταυροφορία τους κατά της ντόπας.

    Αυτό που πρέπει να διωχθεί από τον 21ο αιώνα είναι το οικονομικό σύστημα του καπιταλισμού και τα συμπαρομαρτούντα του.

    Και μερικά όμορφα συνθήματα (και) του αντιεξουσιαστικού χώρου που πάντα αρέσκεται να τσιγκλάει τους απανταχού «ελληνόψυχους» :

    ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΗΣ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ Ο ΥΠΕΡΦΥΣΙΚΟΣ ΜΙΚΡΟΑΣΤΟΣ
    ΜΙΖΕΣ ΤΣΙΜΕΝΤΟ ΑΝΑΒΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑΣ ΤΑ ΙΔΑΝΙΚΑ
    ΚΕΝΤΕΡΗ ΚΑΤΟΥΡΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΜΑΣΤΟΥΡΑ

  34. Ο/Η Πάρης λέει:

    Το κορυφαίο πάντως είναι ότι κάποιοι ντόπαραν και άλογα

    http://www.sport.gr/default.asp?pid=4&aid=19771

  35. Ο/Η no name λέει:

    «22 ενήλικες που κυνηγούνε ένα φουσκωμένο τόπι. Αφήστε που πολλοί από αυτούς κερδίζουν εκατομμύρια ακριβώς για αυτό.»

    Κύριε Πάρη. Το ποδοσφαιρο παραμένει ενα συναρπαστικό άθλημα. Ιστορία, Φυσική, Μαθηματικά, Ψυχολογία μαζί. Αν δεν με πιστεύεται αξίζει μια ματιά στο μικρό βιβλίο «Τα μαθηματικά του ποδοσφαίρου» θα σας κάνει να αλλάξετε γνώμη.

    Ναι αρκετοί ποδοσφαιριστές είναι περίπου αγράμματοι. Αφού μια μεγάλη μερίδα μεγαλώνουν στις φτωχογειτονιές των γκέτο της Γαλλίας, στις παραγκουπόλεις των ΝοτιοΑμερικάνικων χωρών, στις πρωην βιομηχανικές πόλεις της Αγγλίας με την τεράστια ανεργεία, στις Αφρικανικές χώρες με τα ασταθή καθεστώτα,
    όπου το ζητούμενο είναι η καθημερινή επιβίωση και η διέξοδος απτην μιζέρια, τι περιμένατε; Διδακτορικό από το Κέμπριτζ;

  36. Ο/Η Πάρης λέει:

    Λασκαράτε δεν έγραψα ότι ισχυρίστηκες να καταργηθούνε οι Αγώνες. Η ερώτηση που διατύπωσα ήταν ρητορική.

  37. Ωραιότατο άρθρο. Πολύ χρήσιμα και επαγωγικά όσα αναγράφετε. Ως ώριμοι άνθρωποι έχουμε σχηματίσει ιδέα για την αξία ή απαξία των ολυμπιακών αγώνων ή παιχνιδιών (games) όπως τα οναμάζουν οι αγγλόφωνοι . Δεν θα σας κούραζα με τις ανοησίες μου αν δεν ένιωθα βαρειά πληγωμένος από το θράσος και την αμετροέπεια της συλληφθείσης να κλέπτει οπώρας κορασίδος (παρολίγον και μεγαλοδημοσιογράφου). Αυτά τα » Ήθελα να δείξω ότι ο έλληνας πρέπει να είναι ψηλά. Ότι είναι γεννημένος για πρώτος. Έχουμε μέσα στα κύτταρά μας γραμμένη την ιστορία των προγόνων μας και οφείλομε να νοιώθουμε υπερήφανοι… Εμείς είμαστε για την κορυφή» θα έπρεπε να μας έχουν προβληματίσει από καιρού. Δεν νομίζετε

  38. Ο/Η thebelbo λέει:

    Πολύ ενδιαφέρον κείμενο, συμφωνώ στα περισσότερα σημεία! Το πρόβλημα του Αθλητισμού νομίζω όμως ότι ξεκινάει από το γεγονός ότι είναι επαγγελματικός: έχουμε σκεφτεί καθόλου τον παραλογισμό του να έχουμε τη ζωή ενός ανθρώπου να περιστρέφεται γύρω από το πήδημα (με την καλή έννοια :-)) ή το πέταγμα ενός αντικειμένου; Οι Αρχαίοι τουλάχιστον είχαν τον αθλητισμό σαν κομμάτι της ζωής τους, εμείς γιατί διαλέγουμε να τον κάνουμε ένα βαρετό επάγγελμα;

  39. Ο/Η Πάρης λέει:

    Είχα κάνει ένα σχόλιο για τον No name αλλά δεν εμφανίστηκε οπότε το ξανακάνω

    @Νo name

    Είμαι ποδοσφαιρόφιλος.
    Το παράδειγμα το κατάλαβες ανάποδα. Με αφορμή τις απόψεις κάποιων φιλοσόφων που αναγράφονται στο ποστ εννοοούσα ότι κάποιος με την κατάλληλη περιγραφή μπορεί να απαξιώσει και άλλα αθλήματα.

    Γενικά μπορεί π.χ κάποιος να σου περιγράψει μια γέννα και να μη θέλεις να ξαναδείς γυναίκα
    🙂

  40. Ο/Η omadeon λέει:

    Κύριε Γαλανάκη (κ.ά) μάλλον χρειάζεστε ΕΙΔΙΚΗ μετάφραση,

    Οι γνωσταί βαρυσήμαντες δηλώσεις της εθνικόφρονος επιδοσιοσπάστριας (νεοελληνικώς ρέκορντ-γούμαν) είναι διατυπωμένες εις ιδιάζουσαν Μηντιακήν Ιδιόλεκτον, αλλά περιέχουν κωδικοποιημένο το αυθεντικό βαθύτερο νόημα, ως εξής

    1) «Ηθελα να δείξω ότι ο Ελληνας πρέπει να είναι ψηλά»
    =
    «ήθελα να δείξω ότι είναι πολύ χάϊ από τη ντόπα»

    2)
    «Είναι γεννημένος για πρώτος»
    =
    «εμ, βέβαια, δεν είναι κορόϊδο όπως οι άλλοι που δεν είναι χάϊ (πάλι από ντόπα).»

    3)
    έχουμε στα κύτταρά μας γραμμένη την ιστορία των προγόνων μας (κλπ)
    =
    έχουμε την ντόπα και την ψευτιά μέσα στο αίμα μας, είμαστε περήφανοι για τη ΜΑΓΚΙΑ μας»

    4)
    «Εμείς είμαστε για την κορυφή»
    =
    «εμείς είμαστε ανθεκτικοί να γινόμαστε και πολύ χάϊ»

    Κοντολογίς, οι λαοί που δεν είναι ΜΑΓΚΕΣ δεν ξέρουν ΠΩΣ να ντοπάρονται αποτελεσματικά όπως εμείς. Δεν νομίζετε;

  41. Ο/Η stardust30 λέει:

    Πολύ καλό άρθρο! Περιέχει ιδέες και απόψεις που δύσκολα ακούγονται (ιδίως για το θέμα των αρχαίων πρωταθλητών δεν είχα ξαναδιαβάσει κάτι σχετικό).

    Νομίζω πως από την πλευρά μας μπορούμε να τιμωρήσουμε την όλη προπαγάνδα των κινέζων απέχοντας από τους τηλεοπτικούς μας δέκτες αλλά και αποφεύγοντας τα προϊόντα που διαφημίζονται στους αγώνες της «ελευθερίας» και της «ειρηνικής συνύπαρξης των λαών».

  42. Ο/Η Πάρης λέει:

    Ότι το μαζικό ντόπινγκ όπου υπάρχει (όχι μόνο στην Ελλάδα) είναι ουσιαστικά κρατικά οργανωμένο ή έστω ευνοημένο.

  43. Ο/Η Ο Αιρετικός λέει:

    Γιατί άραγε ποτέ δε μας απασχόλησε το ζήτημα του μαγικού ζωμού του Πανοραμίξ; Κι αυτός ντόπα δεν ήταν;

  44. Ο/Η Διαγόρας λέει:

    @Πάρε-Δώσε

    Επειδή το έψαξα, οι πληροφορίες που βρήκα (http://el.wikipedia.org/wiki/Ολυμπιακή_Φλόγα) λένε ρητά ότι στην αρχαιότητα υπήρχε μεν ολυμπιακή φλόγα που διατηρείτο άσβεστη καθ’όλη τη διάρκεια των αγώνων, δεν υπήρξαν όμως ολυμπιακές λαμπαδηδρομίες.

    Μπορείς λοιπόν σε παρακαλώ να μας δώσεις τις πηγές σου από τις οποίες προκύπτει ότι υπήρξαν πράγματι ολυμπιακές λαμπαδηδρομίες στην αρχαιότητα;

  45. Ο/Η Μιλων ο Κροτωνιατης λέει:

    Αν ηξερα οτι δεν ηταν ελληνικες συζητησεις σε μπλογκ,θα παραξενευομουν.Αλλα επειδη οι σχολιαστες ειναι Ελληνες,δεν μου φαινεται καθολου παραξενο.Και οντως ειναι Ελληνες,εχοντας αποψη και γνωμη επι παντος επιστητου.Καθαρα ντοπιο στοιχειο.Το γεγονος που καταγραφεται με τον εξοστρακισμο του Αριστειδη στην αρχαια Αθηνα την γνωριζουμε.Παντοτε θα κανουμε επικρισεις εκ του ασφαλους,χωρις να κρινομαστε.Βεβαιως το αλλο προβλημα που υπαρχει και συναντω σχεδον παντου,ειναι οι παραπομπες.Οι περισσοτεροι παραπεμπουν στην’ Βικιπεντια’.Δεν νομιζω οτι οι οποιεσδηποτε αναφορες σε οποιοδηποτε θεμα εχουν εγκυροτητα,η ειναι επιστημονικως αποδεκτες και τεκμηριωμενες.Ο καθενας γραφει οτι θελει και οπως τον βολευει,και πολλες φορες υπαρχει διαστρεβλωση.Ειναι η ευκολη λυση για τους πολλους που εχουν προσβαση στο Ιντερνετ.
    Τωρα σχετικα με το ανωτερω αρθρο,σε πολλα σημεια συμφωνω,πλην καποιων σχολιων,οπου ισως εξυμνουν την ‘ξερολα’και την υποκρισια.Το λεω αυτο γιατι τα ‘Ολυμπιακα Παιγνιδια’ δεν ευσταθουν χωρις την βιοχημεια.Θεωρει καποιος εχεφρων Νεοελληνας οτι μπορουμε να συμμετασχουμε σε πρωταθλητισμο,χωρις ντοπαρισμα?Θεωρουν οτι μπορουμε να συναγωνιστουμε τους Αφροδιαφορους με αυγα τηγανητα,και κοντοσουβλι η τασ-κεμπαπ διαιτολογιο?Οι αλλοι χρησιμοποιουν προηγμενο γενετικο ντοπαρισμα,προς το παρον χωρις εντοπισμο,και εμεις θελουμε υγιη πρωταθλητισμο?Ας παμε τοτε σε εναν πολεμο,να αντιμετωπισουμε εναν στρατο με πυρηνικες κεφαλες και συγχρονο εξοπλισμο,με τοξα και σφενδονες.Αστεια πραγματα.
    Αν ονειρευονται καποιοι ‘αγνους’ αγωνες,τοτε η θα πρεπει να θεσπισουμε δικους μας αγωνες στην Ολυμπια,χωρις βολεματα και χορηγιες,για να υπηρετουμε το πνευμα του Ολυμπισμου,η θα πρεπει να παρακολουθουμε σχολικους αγωνες στα πλαισια του κλεισιματος των σχολειων στο τελος του ετους.Δεν νομιζω οτι θα ηθελε να ασχοληθει κανεις.

  46. Ο/Η Πάρε-Δώσε λέει:

    @ Διαγόρας
    Οι λαμπαδηδρομία υπήρχε αρχικά σαν αγώνισμα στους Ολυμπιακούς και στην συνέχεια εξελίχτηκε σαν προπομπός, σε διαφορετική μορφή βέβαια απ’ την σημερινή. Είχε την μορφή αναγγελίας των Αγώνων.
    Κάτι ανάλογο γίνονταν και στα Παναθήναια. Ξεκινούσε από τον βωμό του Προμηθέα και κατέληγε στο βωμό της Αθηνάς στην Ακρόπολη, διανύοντας μια απόσταση 2,5 χιλιομέτρων στα χέρια 40 εφήβων από τις 10 φυλές της Αθήνας.

    Αν και η γνώση μου δεν προέρχεται από το διαδίκτυο, με μια πρόχειρη αναζήτηση: http://www.athensinfoguide.com/gr/olympic.htm

    Υ.Γ. Η Βικιπαίδεια (στο συγκεκριμένο φτωχό της άρθρο) δεν λέει ρητά ότι δεν υπήρχαν στην αρχαιότητα λαμπαδηδρομίες, αλλά το πότε εισήχθησαν για πρώτη φορά στους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες.

  47. Ανίδεοι κριτές

    Ανίδεοι κριτές μας κρίνουνε και μας μετράνε.
    Τη σφαίρα ρίχνουμε κι αυτοί κοιτάνε
    με απορία τον παλμό μας και τη ρίψη
    και ο καθένας τους φροντίζει να καλύψει

    την άγνοιά του με κινήσεις κωμικές
    και με ενέργειες σπασμωδικές.
    Kαι τριγυρίζει πέρα δώθε με σπουδή
    πως τάχα πρέπει όλα να τα δει

    κι όλα προσεχτικά να τα μετρήσει
    πριν για την τύχη μας αποφασίσει.
    Μετά, ίδια γελοίος και αστείος ακόμα
    τη σημαιούλα του καρφώνει μες στο χώμα.

    Πώς εβρεθήκανε σ’ αυτά τα μέρη;
    Και ποιος τους διόρισε; Κανείς δεν ξέρει.
    Ούτε κι εκείνοι πλέον το θυμούνται
    τις ώρες που-σπανίως- δεν κοιμούνται.

    Μόνο περήφανα στους στίβους τριγυρίζουν
    και μήκη κι ύψη με καμάρι καθορίζουν.
    Ανίδεοι κριτές μας κρίνουνε και μας μετράνε
    κι ή μας εγκρίνουνε και μένουμε, ή μας πετάνε.

    Γιώργης Χολιαστός

  48. Ο/Η Αγία Αναστασία η Φαρμακολύτρια λέει:

    Διετής αποκλεισμός για την Πηγή Δεβετζή

    Η «αποκαθήλωση» των Ελλήνων Ολυμπιονικών συνεχίζεται με την Χρυσοπηγή Δεβετζή. Τις προηγούμενες ημέρες ο ΣΕΓΑΣ ενημερώθηκε από τη διεθνή ομοσπονδία στίβου πως η πρωταθλήτρια του τριπλούν τιμωρείται με διετή ποινή αποκλεισμού.

    Το παράπτωμα που βαρύνει την Δεβετζή- το όνομά της είναι ήδη στη λίστα των τιμωρημένων αθλητών στην ιστοσελίδα της IAAF- είναι της «αποτυχίας να δώσει δείγμα» σε αιφνίδιο έλεγχο που έγινε στις 23 Μαϊου του 2009 στην Γιάλτα. Ηταν η εποχή που η άλτρια συνεργαζόταν με έναν προπονητή στην Ουκρανία.

    Το παράδοξο είναι πως η υπόθεση ουσιαστικά δεν πέρασε από τα χέρια του ΣΕΓΑΣ, κάτι που όπως φαίνεται από τους χειρισμούς του Βασίλη Σεβαστή, δεν το επιθυμούσε ούτε εκείνος.

  49. Ο/Η Psycho λέει:

    Φυλάκιση 31 μηνών σε Κεντέρη και Θάνου, 33 μηνών στον Τζέκο
    Ένοχοι Κεντέρης, Θάνου, Τζέκος, ψευδομάρτυρες και γιατροί για το «τροχαίο»

    Φυλάκιση 31 μηνών επέβαλε το 6ο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών στον Κώστα Κεντέρη και στην Κατερίνα Θάνου, οι οποίοι ομόφωνα κρίθηκαν ένοχοι
    Στον Χρήστο Τζέκο, το δικαστήριο επέβαλε συνολική ποινή φυλάκισης 33 μηνών.

    Οι δικαστές καταδίκασαν τους δύο φερόμενους ως αυτόπτες μάρτυρες του ατυχήματος σε φυλάκιση 7 και 15 μηνών αντίστοιχα.

    Στους επτά γιατρούς του νοσοκομείου ΚΑΤ, που αποφάσισαν τη νοσηλεία των δύο αθλητών, οι δικαστές επέβαλαν ποινές φυλάκισης από έξι έως οκτώ μήνες.

    Και οι 12 κατηγορούμενοι παρέμειναν ελεύθεροι, καθώς το δικαστήριο αναγνώρισε ότι η έφεσή τους έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα.

    Το δικαστήριο δέχθηκε ότι το επίμαχο τροχαίο δεν συνέβη ποτέ.

    Τα αδικήματα που αντιμετωπίζουν οι κατηγορούμενοι παραγράφονται τον Αύγουστο του 2012 οπότε και σύμφωνα με το νόμο εξαλείφεται το αξιόποινο.

  50. Ο/Η Achilles λέει:

    Σας πειραξε πολυ η Ελληνιδα βρομερα εβραιομαρξιστικα καρκινωματα ε?
    Αρε στρατοπεδα συγκεντρωσης που χρειαζεται αυτος ο τοπος για τις καθε λογης κοκκινες κατσαριδες

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.