Κ. Γεωργουσόπουλος: Συνέντευξη στο ορθόδοξο «Αναλόγιον» κ.α. περί Ελληνικότητας

analogionteyxos6.jpgΕίναι αλήθεια ότι αν δεν ξέραμε ότι τη συνέντευξη τη δίνει ο κ. Κώστας Γεωργουσόπουλος, ο γνωστός σε όλους μας θεατρικός κριτικός, θα είχαμε την εντύπωση ότι μιλά κάποιος «ελληνορθόδοξος» ιερέας. Στη τριμηνιαία έκδοση του «Αναλόγιον» της Ιεράς Ιεράς Μητροπόλεως Σερβίων και Κοζάνης, τεύχος Νο 6, με θέμα «Ελληνική Διανόηση και Ορθοδοξία» και τίτλο «Το ποτάμι της μεταμοντέρνας αμνήμονος κιτσαρίας» καταφέρεται εναντίον του Διαφωτισμού δίνοντας το ιδεολογικό του στίγμα.
Απολαύστε τη συνέντευξη και διαβάστε και το μικρό χρονικό της διαμάχης περί ελληνικότητας που ξέσπασε μετά την επίθεση του κ. Γεωργουσόπουλο στον Καθηγητή Βασίλη Λαμπρόπουλο για μια συνέντευξή του στο περιοδικό «Κ» της Καθημερινής.

 

«ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑΣ ΑΜΝΗΜΟΝΟΣ ΚΙΤΣΑΡΙΑΣ»

Συνέντευξη με τον Κώστα Γεωργουσόπουλο*

Είμαστε ένας λαός με μακρά ιστορία που δεν εξισώνεται χρονικά ούτε με την ιστορία των ευρωπαϊκών λαών ούτε πολύ περισσότερο με την ιστορία της Αμερικής. Πιστεύετε ότι οι Έλληνες διανοούμενοι έχουν επίγνωση αυτής της ιστορίας και άρα έχουν ανάλογη μνήμη;

Κ.Γ: Αν και οι Έλληνες διανοούμενοι, από την εκπαιδευτική τους παλαιότερα εμπειρία, είχαν κάποια γνώση της ιστορικής συνέχειας και συνοχής, άρα και ιστορική μνήμη, η διανοουμενίστικη μόδα, που τείνει να καταστεί τρομοκρατία στις μέρες μας, απαιτεί ένα είδος λήθης, κατειρώνευσης, υπονόμευσης και αμφισβήτησης για ό,τι είναι σχετικό με την ιστορία, την μνήμη και την εθνική συνείδηση. Κι όσοι ακόμα είχαν λόγους να θυμούνται, πνίγουν ό,τι ξεμυτίσει για να μην τους πάρει το ποτάμι της μεταμοντέρνας αμνήμονος κιτσαρίας.

Εάν η ελληνική διανόηση έχει μνήμη και αίσθηση της μακραίωνης ιστορικής μας συνέχειας, πιστεύετε ότι έχει συνείδηση και της Χριστιανικής διάστασης αυτής της συνέχειας, και σε ποιο βαθμό συμμερίζεστε αυτή τη διάσταση;

Κ.Γ: Δεν βλέπετε πως είναι δακτυλοδεικτούμενοι όσοι εντοπίζουν την Ορθόδοξη μαγιά της Ελληνικής Ιστορίας; Ονομάζονται εξ άλλου φονταμενταλιστές, λες και είναι στο κάτω κάτω αναπηρία να ανακαλύπτεις ή να βάζεις θεμέλια στην πνευματική σου συγκρότηση και οικοδομή.

Όταν οι Έλληνες διανοούμενοι κατηγορούν ή κριτικάρουν την Εκκλησία, την κατηγορούν στο πρόσωπο των λειτουργών της και εξαιτίας των ολισθημάτων και αμαρτημάτων τους, ή εξαιτίας μιας περιρρέουσας αντιεκκλησιαστικής νοοτροπίας;

Κ.Γ: Κι αν ακόμη περιορίζουν την κριτική τους στους λειτουργούς, πράγμα κατά τη γνώμη μου νόμιμο, στο βάθος, λόγω μόδας, υποκύπτουν στη γενικότερη μηδενιστική προσέγγιση της Εκκλησιαστικής εμπειρίας.

Πόσο η κυριαρχία του «διαφωτιστικού» πνεύματος (αλλά και των ποικίλων μετεξελίξεών του) στην Ελλάδα, και μάλιστα οι ραγδαίες εξελίξεις των τελευταίων χρόνων λόγω της ένταξής μας στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα, επηρεάζει τη στάση της διανόησης απέναντι στην Εκκλησία;

Κ.Γ: Η εμμονή στην απόλυτη λογοκρατία του διαφωτισμού δείχνει μια καραμπινάτη εθελοτυφλία, δεδομένου ότι δεν θέλουν να αντιληφθούν πως ό,τι σήμερα πληρώνουμε (φασισμούς, κομμουνισμούς, βιομηχανική επανάσταση, καπιταλισμό, παγκοσμιοποίηση, οικολογικό έγκλημα) είναι τέκνα-τέρατα του διαφωτισμού, ενός διαφωτισμού που πρόδωσε τα ανθρωπιστικά θεμέλια της Αναγέννησης και κατάντησε ορθολογιστική ψυχωσική μηχανή.

Μπορούμε να μιλήσουμε σήμερα για πυρήνες «πνευματικής αναγέννησης» που εμπνέονται από την Ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση, ή για διανοούμενους που ανακαλύπτουν γόνιμα την παράδοση αυτή;

Κ.Γ: Υπάρχουν και πυρήνες και μεμονωμένοι ναυαγοί που υψώνουν τη σημαία της πίστης μέσα στη σύγχρονη συγκεχυμένη θύελλα των «-ισμών».

Πώς θα μπορούσε να περιγράψει κανείς τη σχέση του σημερινού Έλληνα διανοούμενου με τη σημερινή Εκκλησία; Μήπως παραείναι δέσμιος της εποχής του, και μήπως η στάση του είναι κυρίως ορθολογιστική και αδιάφορη; Υπάρχει παρ’ όλα αυτά κάποια «απαίτηση» από την πλευρά του για μια πιο πνευματική και αληθινή εκκλησιαστική κατάσταση;

Κ.Γ: Όσον αφορά τους διανοούμενους, με τη σημασία που δίνει ο διαφωτισμός στον όρο, απελπιστείτε• δεν υπάρχει ομφάλιος λώρος. Δεν είναι ούτε καν απολωλός πρόσωπο. Ούτε αναζητά ποιμένα ούτε ανήκει σε ποίμνιο. Διανοούμενος και παράδοση, διανοούμενος και εκκλησιαστικό ήθος, διανοούμενος και πίστη, είναι έννοιες ασύμβατες. Απαίτηση υπάρχει από πρόσωπα που αρνούνται τον διανοουμενίστικο ναρκισσισμό και την αλαζονική βεβαιότητα. Οι «διαφωτισμένοι» είναι τόσο πολύ διαφωτισμένοι, ώστε δεν αναζητούν ούτε έχουν ανάγκη από άλλο φως, έστω και Αληθινό!

* Η συνέντευξη δόθηκε στον συνεργάτη του Αναλογίου Σωτήρη Γουνελά. Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Νο 6, Ιούν.-Ιούλ.-Αύγ. 2003

—–

Η Αρχή…
1) Βασίλης Λαμπρόπουλος: «Με χαλάει η προγονολατρία που εστιάζεται στις “χαμένες πατρίδες”». Αυτή ήταν η αφορμή της επίθεσης του κ. Γεωργουσόπουλο στον Β. Λαμπρόπουλο στο ένθετο περιοδικό «Κ» της Καθημερινής (10.2.2008).

…Και η συνέχεια!
2)… Και τότε κάνει την επίθεσή του ο Κ. Γεωργουσόπουλος, γράφοντας με τίτλο «Οικουμενικοί Μιτσιγκάνοι.

3) Ο καθηγητής Αντώνης Λιάκος προσπάθησε να υπερασπισθεί τον Β. Λαμπρόπουλο υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται «για έναν φιλόλογο διεθνούς διαμετρήματος», με σαφή αιχμή στον Κ.Γ. για την «ελληνικότητα» που υπερασπίζεται «το κατεστημένο αυτό [η οποία] είναι ανταλλάξιμη με τα προνόμια και την ασυλία του».

4) Α. Λιάκος είχε παρουσιάσει μαζί με συνέντευξή του στην ίδια εφημερίδα η Μικέλα Χαρτουλάρη με τίτλο «Βασίλης Λαμπρόπουλος, Το “μαύρο πρόβατο” των καβαφιστών» (Τα Νέα, 18.2.2002), η οποία επεσήμαινε ότι «είναι ένας φιλόλογος που ενοχλεί. Ίσως γι’ αυτό πέτυχε τη χωρίς προηγούμενο προβολή του Καβάφη στην Αμερική».

5) Δύο ημέρες αργότερα έκανε παρέμβαση ο καθηγητής της Συγκριτικής Λογοτεχνίας και πρόεδρος της Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών στις ΗΠΑ Στάθης Γουργουρής, η οποία δημοσιεύθηκε με τίτλο «Η “επιφυλλίδα” περί Β. Λαμπρόπουλου» (Τα Νέα, 25.2.2008)

6) Στη διαμάχη παρενέβη η Κατερίνα Σχινά, με το άρθρο της «Μαθήματα ενός δασκάλου» (“Βιβλιοθήκη” Ελευθεροτυπίας, 29.2.2008) για να συνοψίσει με πικρό χιούμορ τα μαθήματα του Κ.Γ. και να επισημάνει την επιλεκτική ανάγνωση από τον Γεωργουσόπουλο των πρακτικών του συνεδρίου «Ελληνισμός και ελληνικότητα – ιδεολογικοί και βιωματικοί άξονες της νεοελληνικής κοινωνίας»

7) Νέα παρέμβαση, αυτή τη φορά του Δημήτρη Παπανικολάου, λέκτορα της Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, με τίτλο «Ελληνιστές ή αφελληνιστές;» (Τα Νέα, 1.3.2008). Ο Δ.Π., ανάμεσα σε άλλα εύστοχα επισημαίνει: «Αυτό που αντιπαρατίθεται όμως ουσιαστικά είναι από τη μια ένας λόγος αυτοσυνείδητα κεντρόφυγος, μεταεθνικός, συχνά αυτοϋπονομευόμενος, και στρατηγικά ευρετικός. Από την άλλη η κεντρομόλος σιγουριά της εθνικής παιδείας ως μεγέθους απόλυτου, η κριτική ομφαλοσκόπηση και η ετεροφοβία» + ΕΝΟΧΛΟΥΝ ΕΠΕΙΔΗ ΑΝΟΙΓΟΝΤΑΙ.

8 ) Τότε πια ο Κ. Γεωργουσόπουλος, στο φύλλο της 1.3.2008, με τίτλο τον στίχο του Ελύτη «Χαγάνοι ορνεοκέφαλοι βυσσοδομούν» [και συνέχεια εδώ] επετέθη εναντίον όλων, εκείνων δηλαδή που… «τσίμπησαν» και πιάστηκαν στα δίχτυα που είχε ρίξει για να παγιδεύσει τους ανθελληνικά σκεπτόμενους.

9) Λίγες ημέρες αργότερα ο Αντώνης Λιάκος θα απαντούσε στον Κ.Γ με το άρθρο του «Ανεύθυνος ο ελιτίστικος λαϊκισμός» [η συνέχεια εδώ] (Τα Νέα, 8.3.2008). Όχι μόνο δεν θα ζητούσε συγγνώμη από αυτόν, αλλά θα παρέθετε στοιχεία των τελευταίων ετών που αποδεικνύουν ότι στις μισές παραστάσεις οι μεταφράσεις αρχαίων έργων στις κρατικές σκηνές είναι του Κ.Χ. Μύρη (δηλαδή του Γεωργουσόπουλου). Και κατέληγε με το συμπέρασμα: «Αν μια επιχείρηση που ελέγχει το 50% της αγοράς δεν ανήκει στα μονοπώλια, τότε θα έπρεπε να υποδείξουμε στη Siemens, στην General Μotors ή στην ΒΡ να εγγραφούν στο ταμείο ανεργίας» !. Η Ανταπάντηση του κ. Γεωργουσόπουλου εδώ

10) Με παρέμβαση επί της ουσίας επανήλθε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Κολούμπια Στάθης Γουργουρής, με τίτλο «Η ελληνικότητα δεν είναι ουσία» (η συνέχειά του εδώ) από «Τα Νέα» της 15.3.2008 τονίζοντας: «Όπως κάθε εθνολογικός προσδιορισμός, η ελληνικότητα δεν είναι ουσία. Δεν υπήρχε ανέκαθεν, δεν γέννησε τους Έλληνες (Έλληνες υπήρχαν προτού αυτή εφευρεθεί από κάποιους Έλληνες) και θα συνεχίσει να υπάρχει μόνο αν οι Έλληνες εξακολουθούν να την θεωρούν έννοια που τους προσδιορίζει».

11) Στο ίδιο φύλλο ο Τάκης Θεοδωρόπουλος με το άρθρο «Ελληνικότητα ναι, αλλά όχι με τους όρους της Γκόλφως» (και η συνέχεια εδώ) μιλoύσε για τον τρόμο μπροστά στην παγκομιοποίηση: «Ο εθνικός, γλωσσικός, θρησκευτικός ή και πολιτικός προστατευτισμός, με τους φανατισμούς που συνεπάγεται μπορεί να βολεύει τον τρόμο που μας προκαλούν τα μεγέθη του παγκόσμιου χωριού, όμως, εκτός τού ότι είναι πολλές φορές θανατηφόρος στην κυριολεξία, υπονομεύει τη διαπραγματευτική μας ικανότητα απέναντι στο παρόν».

12) Ο Κ. Γεωργουσόπουλος, αφού έλαβε μέρος σε συζήτηση στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ στις 14.3.2008, υπό τον τίτλο «Η Τέχνη ως θύλακας αντίστασης ενάντια στην παγκοσμιοποίηση» (!), δείγμα της εθνικιστικής Ανοησίας, την επομένη ξιφούλκησε πάλι κατά των «εθνοκτόνων» από τη σελίδα του στα «Νέα» (15.3.2008), δίνοντάς τους μαθήματα περί του νοήματος και της συγκρότησης της Ελληνικότητας, επικαλούμενος τις διαφορετικές από τις σημερινές του απόψεις τις οποίες είχε διατυπώσει το μακρινό 1981, για να καταλήξει στο «δίδαγμα», καταπώς λέγανε οι δημοδιδάσκαλοι παλιά: «Έτσι, μεταμοντέρνοι μιτσιγγάνοι και η παρέα σας, ο Εβραίος Σάλαμον έλαβε την ελληνική ιθαγένεια γιατί έγραψε Ελληνικά! Γκέκε;».

Όλα τα παραπάνω αναλυτικά στο blog του Μανώλη Βασιλάκη.

Άλλα σχετικά:
Στέλιος Φραγκόπουλος
Θεόδωρος Γρηγοριάδης
Old boy
Lifo
Τιπούκειτος
ECCLESIAnet
Τοις Εντευξομένοις (Μάκης Καραγιάννης)
Πολιτικό Καφενείο

.

ρο

buzz it!

This entry was posted in ανορθολογισμός. Bookmark the permalink.

38 Responses to Κ. Γεωργουσόπουλος: Συνέντευξη στο ορθόδοξο «Αναλόγιον» κ.α. περί Ελληνικότητας

  1. Φίλε Ροϊδη,

    Καμιά διάθεση δεν έχω να γίνω συνήγορος του κ. Γεωργουσόπουλου, άλλωστε έχω επικρίνει (σε θέματα παρονυχίδας, ασφαλώς) ένα από τα παραπάνω άρθρα του στο Κοτσανολόγιό μου, εδώ:
    http://www.sarantakos.com/language/kotsanologio34.html

    Ωστόσο, πιστεύω ότι αφού μεταφέρεις τη μομφή Λιάκου για τη μονοπώληση των μεταφράσεων πρέπει, για λόγους altera pars να αναφέρεις και την ανταπάντηση.

    Θέλω να πω: κατηγόρησε ο ΑΛιάκος τον ΚΓεωργουσόπουλο ότι έχει μονοπώλιο των μεταφράσεων αρχαίων έργων, απάντησε ο ΚΓ ότι έχει υπογράψει συνολικά 11 μεταφράσεις σε κρατικά θέατρα, επί συνόλου δεκάδων, ανταπάντησε ο ΑΛ ότι οι τρεις στις έξι μεταφράσεις το 2005 στην Επίδαυρο και το 2006 στους Φιλίππους ήταν σε μετάφραση ΚΓ (κι εσύ το μεταφέρεις), αντ-ανταπάντησε ο ΚΓ ότι δύο από αυτές τις μεταφράσεις δεν ήταν σε κρατικά θέατρα και ότι άλλες χρονιές δεν είχε καμία δική του μετάφραση και ότι συνολικά σε κρατικά έχει υπογράψει 11/120 = 9%. Αυτή την απάντηση όμως εσύ δεν τη μεταφέρεις και δεν δίνεις ούτε το λινκ προς αυτό το άρθρο, ασφαλώς από αβλεψία.

    Πρόσεξε, δεν λέω ότι δίκιο έχει ο ΚΓ. Στην ουσία της διαμάχης μάλλον δεν έχει δίκιο, ίσως να μην έχει δίκιο ούτε στο επιμέρους των μεταφραστικών μονοπωλήσεων, αλλά λέω ότι δεν έβαλες το λινκ για να δούμε την (αντ)απάντησή του.

    Ισως όμως το μεγαλύτερο ελαφρυντικό ή επιχείρημα υπέρ του ΚΓ να είναι ότι τον επικρίνει ο κ. Βασιλάκης.

  2. Ο/Η roidis λέει:

    Φίλε Σαραντάκο,
    Δεν υπάρχει λόγος να απολογηθείς για κάτι, θα το κοιτάξω γιατί νομίζω ότι κάπου εκεί ανάμεσα στα τόσα λινκς είναι. Έχω διαβάσει την ανταπάντηση και την έχω υπ’ όψη μου.

    Θα δω.

    Η τελευταία σου παράγραφος είναι ατυχής. Τα γραφόμενα (η ουσία) μετρούν και όχι η υπογραφή.

  3. Ο/Η Λασκαράτος λέει:

    Scripta manent:

    «…Μόνο οίκτο μού προκαλεί το φαινόμενο Λιάκου. Γνώριζα βέβαια πως κάποιοι γκαιμπελίσκοι καραδοκούν και κατά καιρούς εξαπολύουν τον συκοφαντικό τους οχετό. Αλλά ένας λαγός να μεταμφιέζεται αποκριάτικα σε σουπιά για να εκτελέσει τη συκοφαντική του διαστροφή, και μάλιστα καθηγητής Πανεπιστημίου, είναι απ΄ τ΄ άγραφα.
    Αν απαντώ είναι για να δείξω το μέγεθος της συκοφαντικής του διαστροφής. Γιατί ενώ τον συμβούλεψα να ζητήσει συγγνώμη για τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας εν γνώσει του και με πρόθεση, με δόλο να θίξει την επαγγελματική και προσωπική μου τιμή, επανέρχεται διαστρέφοντας τα διεστραμμένα….»
    Aυτά γράφει ο κ.Γεωργουσόπουλος που κατηγορεί όπως διαβάζω τον πανεπιστημιακό δάσκαλο κ.Λιάκο ως

    «σχιζοφρενή δολοφόνο με το πριόνι», που διδάσκει «σεξουαλικές ιδιαιτερότητες», ότι «τα παίρνει από πετρελαιάδες», ότι γράφει όσα αρέσουν στους… Εβραίους ( Βιβλιοδρόμιο 16.2.08).

    Kύριε Ροϊδη,
    ο πραγματικός διανοούμενος δεν καταδέχεται να απαντήσει με κείμενα που να στάζουν χολή και συνωμοσιολογία. Η εμπάθεια είναι κακός σύμβουλος. Θα περίμενε κάποιος από έναν φιλόλογο του διαμετρήματος του κ.Γεωργουσόπουλου, επιχειρήματα και το πολύ μια λεπτή ειρωνία στις αποκρίσεις του. Στο κάτω κάτω δεν απαντά σε εγκληματίες ούτε σε καθάρματα. Απαντά σε πνευματικούς ανθρώπους που έχουν διαφορετική αποψη. Ακόμη και ένας μητροπολίτης της ελλαδικής Εκκλησίας είναι νομίζω ευπρεπέστερος στους διαξιφισμούς του.
    Κρίμα

  4. Παράθεμα: Κώστας Γεωργουσόπουλος: Ο Aυτόχθων εναντίον ετεροχθόνων « Enlightenment

  5. Ο/Η harisheiz λέει:

    Από όλα τα γραφόμενα του (μάλλον λεγόμενα), που είναι τουλάχιστον μπερδεμένα, αυτό που με θίγει πιο πολύ είναι η λάθος χρήση του όρου μεταμοντέρνο. Είναι ένα διαρκές λάθος που γίνεται από πολλούς και είναι δεικτικό της χρήσης των λέξεων ως εικονογράφηση, ως υφοποίηση για να καλύψει την απουσία επιχειρημάτων και τα αφόρητα κλισέ που έχω βαρεθεί να ακούω.

    Νομίζω τελικώς ότι μόνο οι Έλληνες έχουν μια τόσο μεγάλη άγνοια για το τι είναι το «μεταμοντέρνο», τι σημαίνει, πως διαμορφώθηκε, ποιες είναι οι εκφάνσεις του και πάνω απ’ όλα τι ρόλο επιτέλεσε και επιτελεί σαν ιστορική συγκυρία. Και μόνο το γεγονός ότι μιλάει για αμνήμονες και τους συνδέει με το μεταμοντέρνο και πιο κάτω εναντιώνεται στον ορθολογισμό του φασισμού και του κομμουνισμού σε ένα τίτλο που χρησιμοποιεί την λέξη μεταμοντέρνο, δείχνει το μέγεθος της άγνοιας αυτού του ανθρώπου και τον αχταρμά από ετερόκλητα και ασύνδετα ιδεολογήματα που επικρατεί στο κεφάλι του.

    Επί της ουσίας, το πρόβλημα σε αυτά που καταγγέλει δεν ήταν ποτέ ο ορθός λόγος, ο ολοκληρωτισμός ήταν και σε αυτόν ακριβώς εναντιώθηκε ο Μάης του ’68 που γέννησε τον μεταδομισμό (ή καλύτερα τον έφερε στην επιφάνεια) που είναι ο πατέρας του μεταμοντερνισμού. Ο μεταδομισμός (και ο μεταμοντερνισμός ως έκφανση του) σήμερα στην συνείδηση των σοβαρών διανοητών είναι μια κριτική, εκ των έσω του δομισμού (στρουκτουραλισμού), στο απόλυτο της δομιστικής σκέψης, δηλαδή σε αυτό που ο ίδιος ο Γεωργουσόπουλος καταγγέλλει όταν μιλάει για τον απόλυτο ορθολογισμό και την λογοκρατία και είναι μάλλον το μοναδικό σωστό που λέει αν και το λέει για λάθος λόγους, από λάθος θέση, σε λάθος εποχή και με λάθος τρόπο που είναι αφόρητα κλισέ και δεν προσθέτει κάτι!

    Για όσους λοιπόν γνωρίζουν έστω και ελάχιστα ιστορία ο λογοκεντρισμός ως ολοκληρωτισμός δεν είναι προϊόν του διαφωτισμού αλλά κατάλοιπο προηγούμενων εποχών όταν βασίλευε το παρακάτω:

    1 Εν αρχη ην ο λογος και ο λογος ην προς τον θεον και θεος
    ην ο λογος
    2 ουτος ην εν αρχη προς τον θεον
    3 παντα δι’ αυτου εγενετο και χωρις αυτου εγενετο ουδε εν ο
    γεγονεν
    4 εν αυτο ζωη ην και η ζωη ην το φως των ανθρωπων
    5 και το φως εν τη σκοτια φαινει και η σκοτια αυτο ου
    καταλαβεν

    Το πρόβλημα του Γεωργουσόπουλου λοιπόν με τον μεταδομισμό και το μεταμοντέρνο θα έπρεπε να είναι προφανώς το αντίθετο από αυτό που ισχυρίζεται. Όχι ότι είναι «λογοκρατικός» όπως ο ίδιος εσφαλμένα υπονοεί μέσα στο μείγμα αυτών που λέει ούτε ότι είναι αμνήμων, αλλά μάλλον ότι η μεταδομιστική κριτική είναι μια κριτική όχι συνολικά προς τον ορθό λόγο αλλά κυρίως προς στον λογοκεντρισμό και τον ολοκληρωτισμό (προς όλους τους ολοκληρωτισμούς) που δεν είναι προγονόπληκτη αλλά αντίθετα χρησιμοποιεί την ιστορία για να σταθεί κριτικά ακόμα και στο ίδιο το παρελθόν της (τον δομισμό). Αυτό το πράγμα είναι που ενοχλεί τον Γεωργουσόπουλο, όπως ενοχλεί όλους τους προγονόπληκτους που πιστεύουν ολοκληρωτικά στο «εν αρχή ην ο λόγος» και είναι τελικώς οι ίδιοι λογοκεντρικοί!

    Ο μεταδομισμός είναι αυτό που έρχεται να καταρρίψει τις απόλυτες αλήθειες κάθε είδους χωρίς να σκοτώνει τίποτα και κυρίως χωρίς να σκοτώνει την ιστορία, αντίθετα την χρησιμοποιεί παραγωγικά και κριτικά, η ιστορία συμμετέχει. Επιπλέον δεν είναι ολοκληρωτικός καθώς δεν τοποθετεί τίποτα στο κέντρο υπό την μορφή θεού ή αξιώματος, το αφήνει κενό και με αυτόν τον τρόπο δίνει βάση στο άτομο σαν υποκείμενο, σαν ελεύθερη ατομικότητα επιτρέποντας του να τοποθετήσει στο δικό του ατομικό κέντρο την προσωπική του αλήθεια (θεό η δαίμονα, επιστήμη ή μαγεία, ίσως και τίποτα) καθιστώντας το «αυτόνομο» (αυτό και νόμος).

    Είναι λοιπόν ο διαφωτισμός και η εξέλιξη της ανθρώπινης σκέψης από την αναγέννηση, που επανέφερε την αρχαία ελληνική φιλοσοφία στο προσκήνιο, μέχρι τον μεταδομισμό του Derrida και του Deleuze που δίνει το δικαίωμα στον κύριο Γεωργουσόπουλο να λέει αυτά που λέει χωρίς να τον πετά κανείς στην πυρά. Θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον ευγνώμων!

  6. Ο/Η Νοσφεράτος λέει:

    » Η εμμονή στην απόλυτη λογοκρατία του διαφωτισμού δείχνει μια καραμπινάτη εθελοτυφλία, δεδομένου ότι δεν θέλουν να αντιληφθούν πως ό,τι σήμερα πληρώνουμε (φασισμούς, κομμουνισμούς, βιομηχανική επανάσταση, καπιταλισμό, παγκοσμιοποίηση, οικολογικό έγκλημα) είναι τέκνα-τέρατα του διαφωτισμού, ενός διαφωτισμού που πρόδωσε τα ανθρωπιστικά θεμέλια της Αναγέννησης και κατάντησε ορθολογιστική ψυχωσική μηχανή.»’

    EΙναι θλιβερο , δειχνει τρομαχτική ημιμαθεια, απιστευτη αυταρεσκεια …

    Ωστε τέκνα-τέρατα του διαφωτισμού;
    (Ο καθε Φασιστας ειναι τεκονο του διαφωτισμου; Απο που κι ως που;
    ( Εκτος αν χρησιμοποιειται εντελώς λαθος και Ημιμαθώς- η Κριτική του Διαφωτισμου των Αντορνο και Χορκχαιμερ …αλλά ειναι γελοιο ακομα και να υποθεσουμε οτι οι Α &Χ ειχαν την οποια δηποτε σχεση με τις νεοορθοδοξες παρλαπίπες …

    »Ο διαφωτισμός ειναι η εξοδος του ανθρωπου απο την ανωριμότητα για την οποια ο ιδιος ειναι υπευθυνος'( Καντ)

    Ειναι θλιβερή η οπισθοχωρηση του Λόγου και το γλιστρημα στις γελοιες νεοορθοδοξες Κοινοτοπίες της κακιας ωρας …

  7. Ο/Η π2 λέει:

    Περί διαμετρήματος, Λασκαράτε, βλ. και εδώ.

  8. Ο/Η roidis λέει:

    harisheiz,
    περίμενα την τόσο ουσιαστική σου παρέμβαση. μέσα σε αυτόν τον θολό αχταρμά ποιος νοιάζεται για τις έννοιες των όρων.
    .
    Νοσφεράτος και Λασκαράτε,
    δεν μπορώ ούτε κι εγώ να πιστέψω τα λεγόμενα του κ. Γεωργουσόπουλου.
    .
    π2,
    Φοβερή η ανάρτηση Τιπούκειτου, μπράβο! σε ευχαριστώ για το λινκ, θα το προσθέσω κάτω από το κείμενό μου.

  9. Ο/Η Ο Αιρετικός λέει:

    Κρίμα και τον είχα σε εκτίμηση τον Γεωργουσόπουλο. Τον Λιάκο ομολογώ ότι δεον τον γνωρίζω, άρα δε μπορώ να εκφέρω γνώμη.

  10. Ο/Η harisheiz λέει:

    Αγαπητέ Ροϊδη, θα ήθελα προσθέσω κάτι το οποίο θεωρώ σημαντικό, ο διαφωτισμός ήταν η βάση για την δημοκρατία της ισότητας και αυτό ήταν ένα τεράστιο βήμα για την ανθρωπότητα. Όταν η ισότητα εκφυλίστηκε σε ομοιότητα ο μεταδομισμός που ουσιαστικά ξεπήδησε μέσα από λαϊκά κινήματα και διεκδικήσεις, έθεσε τη βάση για την δημοκρατία του δικαιώματος στην διαφορά, μια δημοκρατία που ποτέ δεν ευδοκίμησε στην Ελλάδα και γι’ αυτό δεν την μάθαμε.

    Αναφορικά με την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα, παραθέτω ένα κομμάτι από ποστ που είχα γράψει παλαιότερα:

    «Το λάθος ήταν και είναι ότι μας μεγάλωσαν με μια εικόνα για την δημοκρατία η οποία ήταν ημιτελής ή αν προτιμάτε παλιοκαιρισμένη όσο και η Γαλλική επανάσταση. Το πρώτο που μας έμαθαν ήταν η “ισότητα” την οποία μεγαλώνοντας οι περισσότεροι την μπέρδεψαν με την “ομοιότητα”. Αυτό γέννησε και το κλασσικό σύνδρομο του μικροαστού ο οποίος ως μεγαλύτερο άγχος έχει αυτό της μη διαφοροποίησης, πιστεύει σε αυτό που λέγεται “κανονικό” και φοβάται να ταυτοποιηθεί ως κάτι άλλο. Μετά το ‘60 και ειδικότερα μετά το κομβικό ‘68 η εικόνα για το τι είναι δημοκρατία μετατοπίστηκε και από την έννοια της “ισότητας” που ως θεμέλιο είχε εκφυλιστεί σε “ομοιότητα” υιοθέτησε ως νέα βάση “το δικαίωμα στην διαφορά”. Αυτή ήταν μια μετάβαση που φυσικά ποτέ δεν έγινε στην Ελλάδα γιατί τότε δεν είχαμε δημοκρατία και αναζητούσαμε (κάποιοι λίγοι) πως να την αποκτήσουμε. Μετά την πτώση της χούντας η Ελλάδα είχε να λύσει προβλήματα δομικά που αφορούσαν την πολιτική σταθερότητα και την εθνική συμφιλίωση εγκαθιδρύοντας εκ νέου τη δημοκρατία της “ισότητας” που είχε χαθεί και ήταν βεβαίως άμεση προτεραιότητα να επαναθεμελιωθεί και και όχι να αμφισβητηθεί για να μετεξελιχθεί. Τώρα που η Ελλάδα είναι πλέον μια χώρα με πολιτική σταθερότητα, είναι μέλος διεθνών οργανισμών, είναι μια χώρα που φιλοξενεί αλλοδαπούς που δεν είναι απλά τουρίστες αλλά ενεργά στελέχη της κοινωνίας και κοινωνοί πολιτισμού, τώρα είναι ίσως η πλέον κατάλληλη στιγμή να μιλήσουμε για αυτή την δημοκρατία της “διαφορετικότητας” και να κάνουμε επιτέλους την μετάβαση στοχεύοντας στην προστασία των ατομικών δικαιωμάτων και τον σεβασμό της προτεραιότητας του πολίτη έναντι του κράτους, της ελευθερίας του ατόμου έναντι της ισχύος των θεσμών».

    Θεωρώ ότι αυτό το τελευταίο είναι μια θεμελιώδης διεκδίκηση και είναι αυτή ακριβώς που θίγει όλους τους ετεροπροσδιοριζόμενους, όλους τους ετερόφωτους που όντας κοινοί αγοραφοβικοί φοβούνται να ζήσουν χωρίς ένα θεό ή έναν αστυφύλακα που να επιβάλλει την τάξη και να θεσμοθετεί το καλό και το κακό! Έχουν δικαίωμα να το θέλουν για τον εαυτό τους, όχι όμως να χτίζουν τις πολιτείες και τις «συμβιώσεις» των υπόλοιπων ανθρώπων με βάση την αγοραφοβία τους και τις αυθαίρετες θεσμοθετήσεις των Θεών τους που ποτέ δεν αμφισβήτησαν! Όσο συνεχίζεται αυτό η Ελλάδα θα παραμένει μια wanna be δημοκρατία, χωρίς ποτέ να είναι!

  11. Ο/Η Νοσφεράτος λέει:

    Για τους Ελληνοπρεπεις Ελληνοορθοδοξους εχθρους του Διαφωτισμου, »φωταδισμου» κλπ κλπ θα ηθελα να θυμίσω το εξής……
    Αν δεν ειχε προυπάρξει ο (Γαλλικός κυριως ) Διαφωτισμός και το λαμπροτερο παιδί του , η Γαλλική Επανασταση δεν θα ειχαμε
    -ουτε Φιλική Εταιρεια
    -Ουτε τον Κοραή
    – Ουτε την δευτερη επανασταση στην Ευρώπη δηλαδή την Ελληνική
    ( Ο Χομσμπαουμ στον »αιωνα των επαναστασεων »συγκρινει την σημασια της ελληνικής επαναστασης για τους Φιλελευθερους και Δημοκρατικους στην Ευρωπη του 1821
    (που γιναν φιλελληνες ακριβώς για να πολέμησουν την Παλινορθωση και την απολυταρχία)

    ..Με την σημασια της Δημοκρατικής Ισπανιας του 1936 που αντιστεκοταν στις Φρανκικές φασιστικές Ορδές
    για τους απανταχου της γης Φιλελευθερους δημοκρατες και Αριστερους που πηγαν εκει να την υπερσπιστουν

    – Ουτε φυσικά και το(πολυσυνθετο) αποτελεσμα που λεγεται σημερα Ελληνικό Εθνος…

  12. Παρόλο που επαναλαμβάνω τη σύσταση του αγαπητού π2, να επισημάνω κι εγω ότι το κείμενο του Τιπούκειτου (ο οποίος είναι πολύ γερός κλασικός φιλόλογος), κριτική σε μια μετάφραση του ΚΧΜύρη, σπάει κόκκαλα:

    http://tipoukeitos.blogspot.com/2008/03/blog-post_21.html

  13. Ο/Η Λασκαράτος λέει:

    Κύριε Ροϊδη,
    το μίσος της Ορθοδοξίας κατά του διαφωτισμού, είναι δεδομένο. Η Γαλλική Επανάσταση, η Δημοκρατία, οι δυτικοί λόγιοι, ο Βολταίρος, οι Γάλλοι και οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι, οι εγκυκλοπαιδιστές, η Φυσική, τα Μαθηματικά, ο Αδαμάντιος Κοραής, ο Ρήγας Φραίος, ο Κωνσταντίνος Κούμας, επέσυραν την μήνιν του αγίου πατριάρχη Γρηγορίου του Ε΄και άλλων πατριαρχών και μητροπολιτών.
    Συνεπώς αδίκως κατηγορείτε τον ευλαβή λόγιο κ.Γεωργουσόπουλο. Η άδολη θρησκευτική του πίστη τον οδηγεί στο να κατηγορεί τον διαφωτισμό ως μήτρα του φασισμού. Η Αγιότης του ο Γρηγόριος ο Ε΄, όταν του έμενε χρόνος από την πώληση συγχωροχαρτιών, έλεγε πολύ χειρότερα. Ευτυχώς σήμερα η Εκκλησία δεν μπορεί να κάψει βιβλία ούτε να οργανώσει τραμπουκισμούς κατά των σκεπτόμενων ανθρώπων, όπως έκανε όταν απολάμβανε της προστασίας και των προνομίων του Σουλτάνου.

  14. Ο/Η Giasafox λέει:

    Εδώ πριν μερικές εβδομάδες ο παπάς είχε καλεσμένο τον Θεοδωράκη (ναι, τον Μίκη) στο αναλόγιο, ο οποίος και είπε του κόσμου τις μαλακίες.
    Ο ΚΧ.Μύρης δε θα πήγαινε?

    (και μη χειρότερα)

  15. Ο/Η Νοσφεράτος λέει:

    κ Λασκαρατε
    μιας και αναφερθηκατε στον Γρηγοριο τον Ε σας παραπέμπω σεενα εξαιρετικό κειμενο του Σεβασμιωτατου Θειου Ισιδωρα τον οποιον λεγω δια- Φωτιζει επαρκώς τις αγνωστες σκοτεινές πτυχές εκεινων των καιρών και Αφορισμών

    http://panosz.wordpress.com/2008/03/21/isidoros-31/#comment-35398

  16. Ο/Η Λασκαράτος λέει:

    Nοσφεράτος,
    μεγάλο ταλέντο ο θείος Ισίδωρας. Μούβαλες μια ίδέα, μέρες που έρχονται να στείλω στου κυρίου Ροϊδη ένα αφιέρωμα στον άγνωστο Γρηγόριο 5ο. Ο αφορισμός της Επανάστασης για τον οποίο κατηγορείται είναι το ελάχιστο. Για να πούμε του στραβού το δίκιο, δεν μπορούσε να κάνει κι αλλιώς. Έχει κάνει όμως φοβερά πράγματα από μόνος του, χωρίς να τον υποχρεώσει κανένας Σουλτάνος. Αν και πιό σωστό θα ήταν να θυμηθούμε τον Γερμανό Πατρών, που ήταν τόσο αφηρημένος ώστε στα απομνημονεύματά του δεν λέει κουβέντα για την ύψωση της Σημαίας στην Αγία Λαύρα. Ισως είχε Αλτσχάϊμερ.

  17. Ο/Η Πάνος λέει:

    Λασκαράτε,

    να το κάνεις – με ενδιαφέρει πολύ. Ψάξε αν υπάρχει πουθενά και το κείμενο της διαθήκης του. Είδα το πρωτότυπο στη βιβλιοθήκη της Ιβήρων, αλλά δε μπορώ να θυμάμαι τώρα ακριβώς τι έλεγε. Επίσης, σε ένα μεσοδιάστημα που τον είχαν σχολάσει οι Οθωμανοί από Πατριάρχη, είχε γράψει και ποιήματα. Ερωτικά!

  18. Ο/Η Πάνος λέει:

    Επιπλέον, τσεκάρισε στη βικιπαίδεια πώς αναφέρεται η …οργάνωση και ο καθόρισμός έναρξης της Επανάστασης, κατά τη διάρκεια ενός καφέ που ήπιαν ο Γρηγόριος και η …Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, στα 1919!

    (…εκτός αν το έχουν αλλάξει – το είχα κάνει πέρυσι ποστ στην καλύβα, το λινκ υπάχει στο πρόσφατο αφιέρωμα για την 25η Μαρτίου)

  19. Ο/Η penguin-witch λέει:

    Στη Βικιπαίδεια υπάρχει το ταξίδι της Μπουμπουλίνας στην Κωνσταντινούπολη το 1819, αλλά ο καφές με τον Γρηγοριο εξατμίστηκε.
    Πρόκειται για σατανική πλεκτάνη των νεοτάξ, του ιδρύματος του Σόρος, της CIA, των Γκρίζων Λύκων, της λέσχης Μπίλντενμπεργκ και της χαρτοπαικτικής λέσχης «Το Σκαλέτο» με σκοπό τον αφελληνισμό της χώρας και την αποκοπή απο τα νάματα της Ορθοδοξίας… 😛

  20. Ο/Η Ο Αιρετικός λέει:

    Καλά τώρα με τη Βικιπαίδεια ασχολούμαστε; Εκεί όλες οι αναφορές στην εκκλησία είναι γραμμένες από άτομα που παραδέχονται ως ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ αξιόπιστες πηγές τους εντεταλμένους συγγραφείς της ίδιας της εκκλησίας.

  21. Ο/Η doctor λέει:

    Σχετικά με τον συσχετισμό των ολοκληρωτικών καθεστώτων-Διαφωτισμού, ο κ.Γεωργουσόπουλος ή είναι αφελής ή πρέπει να ξαναδιαβάσει…

    Ο φασισμός του Χίτλερ ήταν η επιστροφή στον Μεσαίωνα και η πλήρης απόρριψη των όσων πρέσβευε ο Διαφωτισμός και ο Ουμανισμός.

    Σχετικά με τον Διαφωτισμό:

    «Αλλά τι είναι ο Διαφωτισμός; Ας δούμε πως τον περιέγραψε ο μεγαλύτερος φιλόσοφος της νεοτερικότητας – ο Ε. Καντ.

    «Είναι η ενηλικίωση του ανθρώπου, η έξοδός του από την ανηλικιότητα που ο ίδιος προκάλεσε. Η ανηλικιότητα είναι η αδυναμία να χρησιμοποιείς τον νου σου χωρίς την καθοδήγηση ενός άλλου.. Αυτοπροκληθείσα είναι η ανηλικιότητα όταν αιτία της δεν είναι κάποια ατέλεια του νου – αλλά η έλλειψη αποφασιστικότητας και θάρρους να τον χρησιμοποιήσεις χωρίς καθοδήγηση άλλου. Sapere aude! («τόλμησε να είσαι σοφός» – Οράτιος). Τόλμησε να χρησιμοποιήσεις τον δικό σου νου – αυτό είναι το σύνθημα του Διαφωτισμού. Και γι αυτό τίποτα άλλο δεν χρειάζεται παρά μόνον η ελευθερία».

    Πραγματικά ο Διαφωτισμός δεν ήταν μόνο ένα κήρυγμα λογικής – αλλά κυρίως ένα κήρυγμα ελευθερίας, απελευθέρωσης του ανθρώπου από όλες τις κηδεμονίες, από όλους όσοι είχαν συμφέρον να τον καθοδηγούν, να του υπαγορεύουν τις απόψεις τους, να τον παραπλανούν, να τον ταΐζουν με μύθους και παραμύθια. Στον Διαφωτισμό χρωστάμε την δημοκρατία, την κοινωνική και επιστημονική πρόοδο, την πίστη στα ανθρώπινα δικαιώματα… ό,τι πιο πολύτιμο έχει πετύχει η ανθρωπότητα τους τελευταίους αιώνες… »

    Νεοελληνικός Ανορθολογισμός, Νίκος Δήμου

    http://www.ndimou.gr/articledisplay.asp?cat_parent=2&time_id=69&cat_id=2

    Κάθε άνθρωπος έχει το Βατερλώ του. Η διαφορά με τον κ.Γεωργουσόπουλο είναι ότι το επεδίωξε σαν χαρακίρι, σαν ένα αυτογκόλ το οποίο μάλιστα -υποστάς επίγειο vertigo- πανηγύρισε κιόλας, βγάζοντας τη φανέλα του επιδεικνύοντας από μέσα μια άλλη φανέλα με χριστιανικό μήνυμα όπως αυτά των θρησκόληπτων βραζιλιάνων ποδοσφαιριστών…

    Aferim Efendi!

    doctor

  22. Ο/Η omadeon λέει:

    Δυστυχώς έτσί είναι, η προπαγάνδα κατά των «φωταδιστών» παρά λίγο να… συσκοτίσει τη χώρα. Συμφωνώ απόλυτα με προλαλήσαντες, ιδίως το τελευταίο του doctor που ήταν… σκέτο αντι-βάϊρους! 🙂

    Αλλά… ας μην επαναπαυόμαστε, ΕΥΚΟΛΟΣ στόχος αυτός ο «κύριος» Γεωργουσόπουλος.

    Πάντα υπάρχουν τρόποι, να ολισθήσει μια κοινωνία ή συλλογικότητα ανθρώπων σε μεσαιωνικές πρακτικές και φεουδαρχικές ιδέες, κάτω από την επιφάνεια. Καμία κοινωνία και καμία συλλογικότητα μέχρι τώρα, δεν απαλλάχτηκε από τους δικούς της Γεωργουσόπουλους (ολοσχερώς), από τους δικούς της κινδύνους για να επαναλάβει τα ίδια λάθη της επιστροφής σε ολιγαρχίες, είτε φανερές είτε λιγότερο, που δηλητηριάζουν την αυτονομία των μελών της συλλογικότητας, χωρίς καν να το παίρνει ο κόσμος χαμπάρι. Γράφω επηρεασμένος από ενασχόληση με πολλά του Κορνήλιου Καστοριάδη, τρομερά επίκαιρου ΚΑΙ πραγματικά ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ, με μία εντελώς διαφορετική, δική του έννοια της (αρχαίας) «ελληνικότητας» που είναι ανεξάρτητη από γονίδια, από εθνικισμούς και από όλα τα συναφή.

    Το παράδοξο βέβαια είναι, ότι η ΜΟΝΗ εφικτή αίσθηση πραγματικά Ελληνικού πολιτισμού, είναι εκείνη του Καστοριάδη, όπου μπορεί κανείς να εντάξει ΚΑΙ τη θετική σκέψη του Λαμπρόπουλου, άσχετα αν (λέμε τώρα) ο τελευταίος _ίσως_ διαφωνεί με τον Καστοριάδη. Διότι ο καθηγητής που έφερε τον Καβάφη σε άλλους λαούς είναι εκείνος που επιτελεί αξιόλογο πολιτιστικό έργο, σε ευγενή άμιλλα λαών χωρίς εθνικισμούς, βασισμένη στην ανοιχτή σκέψη. Ενώ ο Ελληνάρας, ο ΔΗΘΕΝ υπέρμαχος της Ελληνικότητας, είναι… για τα πανηγύρια! 🙂

    Πάντως, όπως είπα, ας ΜΗΝ χαιρόμαστε, ΔΕΝ είναι αυτή μεγάλη μάχη. Χτυπήσαμε μια μύγα την ώρα που ΗΔΗ ήταν ζαλισμένη! 🙂

  23. Ο/Η Λασκαράτος λέει:

    Πάνος,
    Προηγείται του αγίου Γρηγορίου ο Εθνεγέρτης Γερμανός, λόγω 25ης. Αν συμφωνήσει ο κ.Ροϊδης και χωρέσει μπορούμε να αφιερώσουμε και στον Γρηγόριο, που προηγήθηκε του κ.Γεωργουσόπουλου στις αποκαλύψεις κατά του θεοκατάρατου Διαφωτισμού. Η διαθήκη του, που χριστιανικότατα τελειώνει με απειλή κατάρας (αράς) δεν παρουσιάζει κάποιο ενδιαφέρον, για ερωτική ποίηση το αποκλείω, θα το ψάξω όμως, γιατί σε αυτόν τον άτιμο Ντουνιά τίποτα δεν αποκλείεται

    Η Διαθήκη Γρηγορίου (παραγγελιά Πάνου)

    Επειδή η ώρα της εκάστου τελευτής υπάρχει αδιόριστος κατά την θείαν απόφασιν, δια τούτο καγώ ο αμαρτωλός και ανάξιος του Θεού δούλος διατίθημι την παρούσαν διαθήκην και ζητώ παρά πάντων συγχώρησιν, συγχωρώ καγώ πάσιν. Και διορίζω επίτροπόν μου τον λογιώτατον χαρτοφύλακα κυρ. Νικηφόρον Ιβηρίτην, ίνα εκτελέση μετά θάνατόν μου.

    Και πρώτον δύο χιλιάδες γρόσια, όπου έχω δάνεια εις το κοινόν του όρους, αφείς το δεδουλευμένον διάφορον, τα μεν χίλια γρόσια να αποστείλη εις το νοσοκομείον Κωνσταντινουπόλεως, τα δε πεντακόσια τω κατά καιρόν Πατριάρχη, ίνα εκτελέση έν μνημόσυνον υπέρ της αμαρτωλής μου ψυχής, και τα άλλα πεντακόσια τη Ιερά Συνόδω, ίνα σειλλειτουργήσωσιν, ότι ταύτα επί τούτω είχον εν τω κοινώ πεφυλαγμένα.

    Τα δε ευρεθέντα εν τω κιβωτίω μου εναπομείναντα εκ των εξόδων του ετησίου μου, να μοιρασθώσιν εις τους ιερείς του Όρους και πτωχούς, αμέσως και εις την θανήν μου.

    Άλλην χρηματικήν περιουσίαν δεν έχω, ειμή μόνον τα φορέματά μου παλαιόγουνες, αντεροκάβαδα, τα οποία να μοιρασθώσιν όσοι ευρεθώσιν εις την υπηρεσίαν μου.

    Εξ αυτών δε ο αρχιδιάκονος και ανεψιός μου θέλει λάβει τα τιμιώτερα και οι λοιποί κατά την τάξιν των. Τα στρώματα του οντά και παπλώματα να δοθώσιν εις το νοσοκομείον των Ιβήρων, ομοίως και μπακιρικά.

    Ταύτα διατάσσω να γίνωσιν απαρασάλευτα, μηδείς δε των συγγενών τολμήσθω να ζητήση ή να παρασαλεύση τι των διαταχθέντων, ότι εστί πυρ καταναλίσκον εις αυτόν, και διότι είτι ευρίσκεται εις εμέ υπάρχει εκκλησιαστικόν, και ουδέν πατρικόν ή μητρικόν. Ούτως διατάσσω και αράν μεγίστην, αποφαίνομαι να ενεργηθώσιν απαρασάλευτα.

    αωιγ΄ (1813) Απριλίου ε΄ (5).

  24. Ο/Η elias λέει:

    Αυτό που με σοκάρει δεν είναι τόσο το εθνικιστικό άρθρο που έδωσε σε κάποια εφημερίδα ο κ. Γεωργουσόπουλος, αλλά το γεγονός ότι κάποιος που έχει προσφέρει στη πνευματική ζωή αυτού του τόπου, υποβαθμίζει τη συζήτηση, σε επίπεδο τελεπαραθυριακού σκυλοκαβγά. Το θύμα δεν είναι η έννοια της ελληνικότητας, το θύμα είναι ο διάλογος. Το γεγονός ότι σ΄ αυτή τη χώρα δεν έχουμε την ικανότητα να συνομιλήσουμε όταν διαφωνούμε, αλλά καταφεύγουμε στην προσβολή, στην ύβρη. Ακολουθούμε υπνωτισμένοι την ναρκισσιστική μας ονείρωξη περί παντογνωσίας, και όταν η πορεία μας τέμνεται με το διαφορετικό αντιδρούμε σπασμωδικά, σαν το κακομαθημένο παιδί που του πήραν το παιχνίδι του. «Μόνος φρονείν» που λέγαν οι αρχαίοι και το θεωρούσαν ελάττωμα της σκέψης, «κουσούρι», γι αυτό είχαν φτιάξει και το βωμό του αγνώστου θεού.
    Συνακόλουθο θύμα της έλλειψης διαλόγου είναι και η δημοκρατία. Τι να τις κάνεις τις προγραμματικές δηλώσεις τα συντάγματα και τους νόμους, όταν οι άνθρωποι δεν μπορούν να συνεννοηθούν, όταν τα λογικά επιχειρήματα αντικαθίστανται από το «ξέρεις ποιος είμαι εγώ». Μοιραία όλα αυτά θα καταρρεύσουν, μέσα στην γενικευμένη ασυνεννοησία, κάτι σαν το πύργο της Βαβέλ.

  25. Ο/Η Πάνος λέει:

    Λασκαράτε,

    θενξ!

    ΥΓ. Είμαι σχεδόν βέβαιος ότι έχω διαβάσει ΕΡΩΤΙΚΟ ποίημα του Γρηγορίου Ε’, αλλά δε θυμάμαι που!

  26. Καλα, τωρα τον ανακαλυψατε τον Γεωργουσοπουλο τι …αστερι ειναι?
    Ο ανθρωπος ειναι …χρονια στα μπετά !!!
    Απο τους βασικους, τρισμεγιστους πυλωνες της ελληνορθοδοξιας!
    Το περιοδικο «Ο Σχολιαστής» στο πρωτο του κι ολας τευχος (1983 – πριν 25 ολοκληρα χρονια) του ειχε αφιερωσει ολοκληρο το οπισθοφυλο του εξυμνωντας την αδολη και ειλικρινη αγαπη για την θρησκεια, την οικογενεια και την παραδοση αυτου του Ονούφριου (ετσι τον ονομαζε) της φιλολογιας!

    Θα πρεπει να το ψαξω.

  27. Ο/Η stinathina λέει:

    Χαίρετε! Να πω και γω τη σοφία μου; παρατηρώ το εξής και εμμένω σ’ αυτό για να μη μπω σε ποδοσφαιρικού τύπου συγκρούσεις.. υπάρχει δυναμικός διάλογος στον Ελληνόφωνο χώρο και παρήγορες παθιασμένες συγκρούσεις και κάτι γεννιέται επιτέλους, κάτι ανοικτό, πρέπει να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε. Ο κος Β.Λαμπρόπουλος έχει κι αυτός ένα κάρο υπεραπλουστεύσεις, νομίζω πως με το χάρισμα που έχει μόνο μ’ αυτόν αξίζει να διαφωνήσουμε αντί να ασχολούμαστε με τον «ολοκληρωμένο» πλέον λόγο του κου Γεωργουσόπουλου κι αυτό διότι ο πρώτος κάτι μπορεί να γεννήσει. Εκείνη η Ελλάδα έχει πεθάνει πια. Οι Έλληνες ή δεν θα είναι Έλληνες ή δεν θα είναι Έλληνες. Εννοώ πως όταν αρχίζουν να αναπαριστούν τον εαυτό τους τον προδίδουν στην πιο βαθιά του και ελπιδοφόρα πτυχή. Πάντως κι ο Λαμπρόπουλος έχει κλειστό λόγο στην πραγματικότητα ο οποίος όσο κι αν φαίνεται εύλογος και επόμενος τελικά πολύ γρήγορα γίνεται ασφηκτικός. Έτσι νομίζω. Η ανοησία του κ.Κ.Γ. δεν επιτρέπεται να δικαιολογεί κανέναν. Το ίδιο συμβαίνει με τον εμβρυθή και πλούσιο λόγο του αγαπητού Harisheiz..
    Μια που σας ενδιαφέρουν οι ανακρίβειες το χωρίο της Καινής Διαθήκης που αναφέρεται δεν εδραίωσε καμία λογοκρατία (τουλαχιστον για αυτή τη λογοκρατία που μας απασχολεί εδώ) και θα συμφωνούσατε μαζί μου αν διαβάζαμε παρέα (μ’ ένα ποτήρι κρασί) το κείμενο στα θεολογικά του συμφραζόμενα, τα οποία είναι και φιλοσοφικά. Αν όλα τα δόγματα είναι παράλογα είναι τυχαίο ή είναι μόνο για να κρατάνε τους φουκαράδες τους εθελοτυφλούντες κάτω από τον ζυγό του κλήρου; Μήπως αυτή η ανάγνωση είναι κάπως; Έχω την αίσθηση ότι τα δόγματα που δημιούργησαν οι λατρευτές του Λόγου κάνουν χώρο για μια ανοικτή και αντιφατική πρόσληψη του όντος και προστατεύουν την ανθρωπότητα του και την οντολογική του προοπτική. Κι άλλα πολλά θα μπορούσαμε να πούμε αλλά με στόχο να καταλάβουμε ο ένας τον άλλο κι όχι να εκτονωθούμε. Χαίρετε κοι Νοσφεράτε και Ροιδη!

  28. Ο/Η ναυτίλος λέει:

    Οι διαμάχες περί ελληνικότητας και τα «γεωργοσοπουλικά» ,ειδικά τα τελευταία, μόνο αηδία μου προκαλούν .

  29. σας πείραξε που μίλησε για ελληνισμό και ορθοδοξία χωρίς να ζητήσει την άδεια του Τσίπρα; ας μάθει η ελληνικη «διανόηση» (επίτηδες τα εισαγωγικα, σαν να λέω κολοκύθια διανόηση) ότι υπάρχεικαι άλλη άποψη πέραν της δικής της.

  30. Παράθεμα: Κακοήθειες « Stavlos

  31. Ο/Η Κένταυρος λέει:

    Υπάρχει άποψη του «Σχολιαστή» για τον Γεωργουσόπουλο πριν 25 χρόνια? Έλεγε και τότε τις ίδιες «ωραιότητες»? Μήπως δεν θυμάσαι καλά?

  32. Ο/Η stavlos.wordpress.com λέει:

    Παιδιά, ποιός έκανε comment Κακοήθειες<<stavlos…όχι ότι μας πειράζει απλά παραξενευτήκαμε γιατί δεν το κάναμε εμείς…κατά τα άλλα οι απόψεις μας είναι πλήρως εναρμονισμένες με το ποστ μας «κακοήθειες» όσο και τα κείμενα των τιπούκειτου και ροίδη…

  33. Ο/Η roidis λέει:

    stavlos.wordpress.com,
    Καλημέρα, δεν κατάλαβα τι εννοείς.

  34. Ο/Η stavlos.wordpress.com λέει:

    Καλημέρα Ροίδη, εννοώ το σχόλιο 30 που έχει ως τίτλο κακοήθειες<<stavlos. Δεν το κάναμε εμείς και απλά παραξενευτήκαμε…τίποτα το ιδιαίτερο…κατά τ’άλλα μας εκφράζει.

  35. Ο/Η roidis λέει:

    Α…μάλιστα. Δεν πειράζει αφού συμφωνείτε. 🙂

  36. Ο/Η omadeon λέει:

    Αγαπητέ Στάβλε, η άγνοια δεν είναι ντροπή, είναι ΙΕΡΗ,
    διότι η άγνοια είναι Η προϋπόθεση της Γνώσης! (χεχε)

    Είστε καινούργιοι στη μπλογκόσφαιρα και ίσως δεν προσέξατε ότι το σχόλιο 30 ήταν ΔΙΚΟ ΣΑΣ. Δημιουργήθηκε ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ από τη στιγμή που κάνατε παραπομπή (με σύνδεμο σε αυτή τη συζήτηση) μέσα σε δικό σας κείμενο στο δικό σας μπλογκ.
    Αυτό λέγετε «trackback» ή «pingback» και είναι μία από τις πιο σημαντικές λειτουργίες των μπλογκ, δίνοντάς σας το δικαίωμα όχι μόνο να μιλάτε αλλά ΚΑΙ να ακούγεστε ΜΕΣΑ στο χώρο, για τον οποίο συζητάτε!

    Βαριέστε -το ξέρω- οι περισσότεροι που τα εξηγώ, αλλά… όχι μόνο η άγνοια δεν είναι ντροπή, περιέχει ΚΑΙ τη δική της «Αρχική Σοφία».
    Διότι ένας φιλοσοφημένος άνθρωπος ΕΚΤΟΣ διαδικτύου, που θα μάθαινε πρώτη φορά ΤΙ είναι τα προηγούμενα, ίσως και να… αναφωνούσε «ουάου»! 🙂 Και το «ουάου» θα οφειλόταν στις ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ πολιτιστικές επιπτώσεις, στον τρόπο που ΜΕΣΑ στα μπλογκ έχουν ενσωματωθεί μηχανισμοί για δημοκρατικότητα.

    Αν κανείς υποτιμά τα προηγούμενα για την πολιτιστική τους σημασία, ε… τότε ας μάθει και to ότι ο ΙΔΙΟΣ ο εφευρέτης του ΥπερΚειμένου (hypertext), ο Ted Nelson, είχε μεγάλη πίκρα και παράπονο, πολλά χρόνια, επειδή το διαδίκτυο ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ δεν περιείχε υλοποίηση των αρχικών προδιαγραφών που έθεσε, π.χ. δεν υλοποιήθηκε ποτέ μηχανισμός για «αυτόματο σχηματισμό» συνδέσμων ΜΕΣΑ σε ιστοσελίδες ΠΡΟΣ τις οποίες δημιουργούμε συνδέσμους. Αυτό μάλλον θα ήταν υπερβολικό, αλλά… τώρα η Μπλογκόσφαιρα ΥΛΟΠΟΙΗΣΕ αυτή την προδιαγραφή, και άλλες.

    Ωστόσο, υπάρχουν πολλά άλλα εξαιρετικά θετικά και σημαντικά για την καλή χρήση των μπλογκ και την δημοκρατική αξιοποίησή τους, που ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ άνθρωποι γνωρίζουν στην Ελλάδα, ακόμη και προγραμματιστές ή επιστήμονες στο χώρο τα αγνούν, διότι τα πιο πολλά δεν διδάσκονται (μέχρι τώρα). Επίσης εν διδάσκεται η _Φιλοσοφία_ του Νέλσον, και το όραμά του για «Σεβασμό της Ακεραιότητας Κειμένων» και Μηδενική Απώλεια Πληροφορίας, το «transclusion» (που δεν υλοποιήθηκε ποτέ παρά μόνο εν μέρει)
    κλπ.
    Μία εκλαϊκευτική ενημέρωση για τον Ted Nelson είναι στο ποστ:

    Ted Nelson (the creator of HyperText) criticizes today’s Web, proposing humanistic innovations


    Το είχα γράψει αγγλικά αλλά με παρακινήσατε να το μεταφράσω.

    Συγνώμη για την… πρωϊνή παρεκτροπή κύριε Ροίδη, αλλά όπως καταλαβαίνετε που-και-που μια ενημέρωση δεν βλάπτει κανέναν!
    Εξάλλου, αν ο Γεωργουσόπουλος διάβαζε τέτοια σχόλια, θα… έτριβε τα μάτια του λόγω της δικής του ασχετοσύνης με τον τρόπο που συζητάμε και ΑΞΙΟΠΟΙΟΥΜΕ όλη αυτή την Τεχνολογία μαζί!
    🙂

  37. Ο/Η stavlos λέει:

    @omadeon τώρα είδα την απάντησή σου και οφείλω να σου μεταφέρω το απόλυτο respect μου! Ευχαριστώ για τη διαφώτιση (γενικά)!

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.