Δημοσκόπηση: 7 στους 10 υπέρ του χωρισμού Κράτους-Εκκλησίας

[23% διαφωνούν, 7% δεν γνωρίζουν}

Υπάρχουν και πολλοί νέοι άνδρες που σέβονται τον ιερό κλήρο

του Αναγνώστη Λασκαράτου

Άλλη μια δημοσκόπηση δείχνει αυτό που δείχνουν εδώ και πάνω από 20 χρόνια όλες όσους σπάνε την Ομερτά και θέτουν το ερώτημα του χωρισμού:

«Έρευνα Κάπα Research: Επτά στους δέκα υπέρ του … διαχωρισμού Εκκλησίας – Κράτους» (in.gr-29 Απριλίου 2024 | 16:07).

«Εξαιρετικά ενδιαφέροντα είναι τα ευρήματα της έρευνας της Κάπα Research αναφορικά με το πώς αντιλαμβάνονται οι Έλληνες τον θεσμό της Εκκλησίας, στο πλαίσιο σειράς μελετών αξιολόγησης των σημαντικότερων θεσμών με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από τη Μεταπολίτευση. Στο μείζον ερώτημα για τις σχέσεις κράτους – εκκλησίας, ειδικά, 7 στους 10 τάσσονται υπέρ του διαχωρισμού. Το 23% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι είναι κατά, και ένα 7% δηλώνουν «δεν ξέρω, δεν απαντώ». Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι από το 2003 έως σήμερα υπάρχει μια σαφής αυξητική τάση του αριθμού των ατόμων που υποστηρίζουν αυτόν τον διαχωρισμό.

Αναμφίβολα οι εμπειρίες της 20ετίας – η έκρηξη της τεχνολογίας, η οικονομική κρίση, η πανδημία, οι πολεμικές συγκρούσεις – έχουν θέσει την πίστη υπό δοκιμασία: 73% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι πιστεύουν στον Θεό από 92% το 2005. Υπό αυτό το πρίσμα, για το 73%, η πίστη δεν έχει διαρκώς το βλέμμα στραμμένο στην αιωνιότητα, αλλά αναζητά την εφαρμογή της στη ζωή. Καθώς η πίστη εξελίσσεται σε μια υπαρξιακή στάση και αναζητά τη σχέση ασφάλειας, σιγουριάς ή εμπιστοσύνης για να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες και οι αβεβαιότητες, απομακρύνεται και από τη συχνότητα του εκκλησιασμού· ωστόσο, διατηρείται ένας «πυρήνας» της τάξης του 28% που επισκέπτεται την Εκκλησία τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.

Στερνή μου γνώση: «Εκδήλωση για τον χωρισμό κράτους – Εκκλησίας διοργανώνει η Νέα Αριστερά» 29.05.24 efsyn.gr

(……)

Όσον αφορά τους θεσμούς, στο ερώτημα «κατά πόσο εμπιστεύεστε κάθε έναν από τους παρακάτω θεσμούς για την πρόοδο και την ευημερία της χώρας μας;» το 38% απαντά πολύ (14%) ή αρκετά (24%) ενώ το 36% λίγο και το 25% καθόλου – ποσοστά που την κατατάσσουν στην 7η θέση πίσω από τον στρατό, την αστυνομία, την ΕΛΣΤΑΤ, την κυβέρνηση, τις επιχειρήσεις και το ΕΣΥ. Στην ερώτηση αν η Εκκλησία πρέπει να έχει λόγο στα θέματα της καθημερινής ζωής των πιστών πέραν των πνευματικών ζητημάτων, πάνω από 6 στους 10 δίνουν αρνητική απάντηση. Αναφορικά με τη στάση της Εκκλησίας απέναντι στον γάμο και την τεκνοθεσία των ομόφυλων ζευγαριών το 55% εμφανίζεται να διαφωνεί. Ωστόσο, η συντριπτική πλειοψηφία δηλώνει αντίθετη με το ενδεχόμενο κατάργησης του μαθήματος των θρησκευτικών από τα σχολεία.

Δείτε ολόκληρη την έρευνα ΕΔΩ»

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ

Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε κάθε δυνατότητα και απόλυτη υποχρέωση να προχωρήσει στον χωρισμό, αλλά ο κ.Τσίπρας είχε άλλα πράγματα στο μυαλό του:

Ευσεβής κύριος, που σήμερα βρίσκεται σε διαδικασία rebranding, με τον αγιότατο μητροπολίτη Πειραιά (βλ. «Αλέξης Τσίπρας«, Αυγή 31 Μαΐου 2024΅»Είναι χαρά μου που είμαι εδώ, γνωρίζω ότι η Ιερά Μητρόπολή σας έχει ένα ιδιαίτερο έργο και μια ιδιαίτερη παρουσία στο κοινωνικό χώρο, το οποίο εμένα με συγκινεί ιδιαίτερα«

2015. Δυο μήνες μετά την άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία: ΤΟ ΒΗΜΑ-18 Απρ 2015 «Δημοσκόπηση Κάπα Research: 7 στους 10 θέλουν … χωρισμό Κράτους-Εκκλησίας» (18.04.2015, 13:48) Βασίλης Χιώτης. «Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση της Κάπα Research που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του «Βήματος» (το κυρίως μέρος της παρουσιάστηκε την περασμένη Κυριακή) το 74,5% της κοινής γνώμης τάσσεται υπέρ του διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας, με μόνο ένα ποσοστό 19,7% να διαφωνεί. Ταυτόχρονα ένα ποσοστό 63,9% δηλώνει ότι δεν είναι ικανοποιημένο από τη δραστηριότητα της Εκκλησίας, επειδή προφανώς δεν θεωρεί ότι αρκεί για τον ρόλο τον οποίο έχει στην ελληνική κοινωνία μόνο η κοινωνική δράση που αναπτύσσει. Είναι χαρακτηριστικό δε ότι η πλειοψηφία της κοινής γνώμης θεωρεί πως ο ρόλος της Εκκλησίας έχει αποδυναμωθεί λόγω των εσφαλμένων επιλογών της στο παρελθόν».

This entry was posted in θρησκεία/κλήρος. Bookmark the permalink.

5 Responses to Δημοσκόπηση: 7 στους 10 υπέρ του χωρισμού Κράτους-Εκκλησίας

  1. Ο/Η Ευλαβικός Κνίτης λέει:

    Αρχιεπίσκοπος ΗΠΑ Ελπιδοφόρος αριστερότερα από ΣΥΡΙΖΑ-ΚΚΕ

    https://www.ekirikas.com/chorismo-ekklisias-kai-kratous-stin-el/

    Ελπιδοφόρος: «Κοινά» σημεία εκκλησίας και Αριστεράς – Σε προσφώνησή του στον Κουτσούμπα προτείνει χωρισμό Εκκλησίας – Κράτους

    29 Απριλίου 2024

    Του Θεοδώρου Καλμούκου

    «Πιστεύω ότι το μυστικό της επιτυχίας της Αρχιεπισκοπής μας, θεωρώ ότι η Αρχιεπισκοπή Αμερικής είναι μία από τις εκκλησιαστικά επιτυχημένες Επαρχίες του Οικουμενικού Θρόνου, οφείλεται αυτή η επιτυχία στη συμμετοχή του λαού ουσιαστικά στη λήψη αποφάσεων και σε όλα τα όργανα ελέγχου διοικητικού και οικονομικού. Αυτά είναι χρήσιμα γιατί δεν ακολουθούν την πεπατημένη ότι ο λαϊκός είναι απλά ο πιστός ο οποίος ακούει τις εντολές τυφλά της εκκλησιαστικής ηγεσίας, αλλά έχει ενεργό ρόλο και γίνεται σεβαστός σε όλα τα όργανα διοίκησης και είναι η Εκκλησία, κλήρος και λαός. 

    Αυτά είναι δύο στοιχεία τα οποία θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας, ίσως είναι και σας χρήσιμα για την πατρίδα μας γιατί υπάρχει μία φοβία γενικά στην Ελλάδα τι θα γίνει αν χωριστεί η Εκκλησία από το Κράτος. Δεν ξέρω αν θα αποφασιστεί αυτό στην Ελλάδα, αυτό είναι θέμα της Ελλάδος και της Εκκλησίας της Ελλάδος και την Ελληνικής Πολιτείας, απλά εμείς έχομε εδώ μία εκκλησιαστική εμπειρία την οποία την καταθέτουμε και μπορεί να φανεί χρήσιμη».

  2. Παράθεμα: Δημοσκόπηση: 7 στους 10 υπέρ του χωρισμού Κράτους-Εκκλησίας | ΝΕΑ των ΦΙΛΙΑΤΩΝ

  3. Ο/Η Χιώτης λέει:

    Μια διδακτική ιστορία

    Χαμόγελα με τον μητροπολιτη αλλά όλα πήγαν τσάμπα

    Βουλευτές Χίου, από τις Εκλογές το 2023 είναι ο Νότης Μηταράκης της ΝΔ και ο Σταύρος Μιχαηλίδης του ΠΑΣΟΚ.

    Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κέρδισε τίποτα από τα σούρτα φέρτα Τσίπρα και βουλευτών στο παπαδαριό

    https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/198182_iereas-petaxe-kermata-se-boyleyti-toy-syriza

    Ιερέας πέταξε κέρματα σε βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ

     ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Ο Ανδρέας Μιχαηλίδης με τον μητροπολίτη Χίου, Ψαρών και Οινουσσών Μάρκο Βασιλάκης- Φωτογραφία αρχείου | EUROKINISSI

    03.06.19 06:00

    του ΣΥΡΙΖΑ

    Γιώργος Παγούδης

    Ενα πρωτοφανές σκηνικό, με εθνικιστικά χαρακτηριστικά, διαδραματίστηκε χθες σε εκκλησία της Χίου, όταν ιερέας επιτέθηκε σε βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ πετώντας του κέρματα από το παγκάρι.

    Συγκεκριμένα, ο ιερέας Νικόλαος Λιαδής στον οικισμό Φλάτσια, κατά την τελετή μνημόσυνου, επιτέθηκε σε βάρος του βουλευτή Χίου του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέα Μιχαηλίδη πετώντας του μια χούφτα κέρματα που άρπαξε από το παγκάρι της εκκλησίας και φωνάζοντας «τα 30 αργύρια που πούλησες τη Μακεδονία. Να φύγεις από εδώ».

    Οι πιστοί έσπευσαν να καταδικάσουν την πράξη και να εκφράσουν τη συμπαράστασή τους στον βουλευτή, ωστόσο ο ιερέας τούς απάντησε επιδεικτικά: «Τα παράπονά σας στον δέσποτα. Κι αν δεν σας αρέσει να γίνετε παλαιοημερολογίτες».

    Με δήλωσή του μέσα από ανεπίσημα κανάλια και σε μερίδα μόνον τοπικών ΜΜΕ, ο μητροπολίτης Χίου, Ψαρών και Οινουσσών Μάρκος Βασιλάκης κάλυψε κατά κάποιον τρόπο τον ιερέα.

    «Μας στεναχωρούν κάποιες αποφάσεις αλλά σεβόμεθα και αγαπάμε τα πρόσωπα. Είναι εικόνες Θεού», φέρεται να δήλωσε σε δημοσιογράφους. Υπενθυμίζουμε ότι ο ίδιος δεν έχασε ούτε μία φορά την ευκαιρία να κάνει γνωστές τις θέσεις του για το Μακεδονικό, ενώ σαφής ήταν και η συμβολή του στις αντιπροσφυγικές συγκεντρώσεις στην πλατεία της Χίου.

    Το περιστατικό καταδίκασε ο ΣΥΡΙΖΑ Χίου ο οποίος διαμηνύει ότι «όλα έχουν τα όριά τους. Προβληματιζόμαστε για τις μεμονωμένες ενέργειες ιερέων που δεν έχουν σχέση με τη θρησκευτική πίστη και το αγνό συναίσθημα του ποιμνίου».

  4. Ο/Η Γιάννης λέει:

    Δεν έχω κάποια στοιχεία που να ενισχύουν τον ισχυρισμό μου, ούτε έκανε κάποια έρευνα – για να εξηγούμαι.

    Αλλά από διαίσθηση και επειδή γνωρίζω τον φιγουρατσή νεοέλληνα πιστεύω πως η πλειονότητα αυτών που είναι υπέρ του διαχωρισμού, είναι από πρόθεση να παριστάνουν τον «μοντέρνο», τον σύγχρονο, τον ευρωπαίο. Στην πραγματικότητα δεν έχουν έχουν κανένα πρόβλημα από το σφικταγκάλιασμα εκκλησίας κράτους. Επειδή ο νεοέλληνας έχει ανεπτυγμένη την ιδιότητα του ραγιά, του αρέσει να υπάρχουν περισσότερα κέντρα εξουσίας, παρά μόνο ένα. Αν δεν μπορέσει να προσκολληθεί στον ένα, να προσκολληθεί στο άλλο, ώστε να κάνει την δουλειά του. Και επειδή τα λουριά έχουν σφίξει και η χώρα βρίσκεται σε άτυπη κατάσταση χρεωκοπίας, δεν μπορεί πια να περιμένει πολλά για την βόλεψη του και έτσι στρέφεται προς νέα κόμματα που εμφανίζονται είτε σαν δημοκρατικά πατριωτικά είτε σαν ακροδεξιά.

    Βέβαια, η πλειονότητα των Αριστερών είναι υπέρ του διαχωρισμού μιας και θα ήθελαν να απαλλαχθούν από την κηδεμονία της εκκλησίας για «να υπηρετήσουν απρόσκοπτα το δίκαιο του λαού»… αλλά πρόκειται γιά την χαρακτηριστική υποκρισία του Αριστερού. Ναι, στον διαχωρισμό, αλλά όχι μ’ ευθύνη της Αριστεράς, που φοβάται το πολιτικό κόστος. Έτσι ή αλλιώς, η Αριστερά βρίσκεται σε αποσύνθεση και παραπαίει ανάμεσα στον μαρξιστικό διεθνισμό και στον εθνικισμό, καθώς μέσα στις νέες διεθνής συνθήκες, ευδοκιμεί το αίσθημα της έντονης ανασφάλειας, εξ αιτίας του ότι οι εξουσιαστές αλλάζουν το διεθνές σκηνικό και ουδείς γνωρίζει τί έχουν στο μυαλό τους, οπότε ο διεθνισμός μοιάζει σαν δίκοπο μαχαίρι. Συνεπώς, οι Αριστεροί περιμένουν τον από μηχανής θεό να κάνει τον διαχωρισμό.

    Νομίζω πως αυτοί που πραγματικά θέλουν τον διαχωρισμό, είναι όσοι δεν ανήκουν εκ «πεποιθήσεως» σε κανέναν πολιτικό ή άλλο χώρο, αλλά μιλάμε για μειονότητα.

    Εν πάση περιτπώσει, σύμφωνα με την έρευνα οι νεοέλληνες τοποθετούν την εκκλησία στο θέμα της εμπιστοσύνης των θεσμών στην έβδομη θέση – καλά ότι τοποθετούν τον στρατό και την αστυνομία στην πρώτη θέση, είναι να γελάς – και αυτό σημαίνει πως δεν θεωρούν το ζήτημα του διαχωρισμού σαν κάτι σημαντικό, επείγον (εδώ που τα λέμε, πράγματι ο διαχωρισμός δεν θα είναι κάποιο σημαντικό ιστορικό συμβάν στα δρώμενα της χώρας). Από την άλλη, η πλειονότητα των νεοελλήνων θεωρεί πως ο ρόλος της εκκλησίας έχει υποβαθμιστεί μ’ ευθύνη δικιά της. Συνεπώς, θα ήθελε να την βλέπει να συμμετέχει περισσότερο στον δημόσιο βίο. Ταυτόχρονα όμως, η πλειονότητα πιστεύει πως η εκκλησία δεν θα πρέπει να έχει λόγο για την καθημερινή μας ζωή. Βγάλε άκρη ή «από την πόλη έρχομαι κλπ».. Δηλαδή, με τι να ασχολείται η εκκλησία; Με το να συνδράμει τους αδυνάτους, να προωθεί την ομόνοια και την αγάπη; Μα η εκκλησία επί 17 αιώνες προωθεί το μίσος, την διχόνοια και έχει χ@σμένους τους αδύναμους, των οποίων την αδυναμία χρησιμοποιεί για να τους ελέγχει. Από την άλλη, οι περισσότεροι δεν θέλουν να καταργηθεί το μάθημα των θρησκευτικών – το οποίο βαριούνται οι πάντες και το περιεχόμενο του απευθύνεται σε ανεγκέφαλους. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τον διαχωρισμό που υποτίθεται επιθυμούν. Αν οι πολίτες ήθελαν πράγματι τον διαχωρισμό στην πράξη και όχι για το θεαθήναι, τα κόμματα θα είχαν κόστος για την μη πραγματοποίηση του. Αλλά δεν έχουν κανένα κόστος, κανείς δεν διαμαρτύρεται, κανένας δεν το απαιτεί ρητά. Γι’ αυτό και το εκάστοτε κυβερνητικό κόμμα μεταφέρει το αίτημα στις καλένδες. Τουλάχιστον μέχρι τώρα.

    Εκκλησία, κόμματα και λαός, ούνα φάτσα ούνα ράτσα.

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.