Το εξώφυλλο του βιβλίου της Βιολογίας Α’ Λυκείου

Εξώφυλλο κατάλληλο μόνο για το μάθημα των Θρησκευτικών 

Η εικόνα ενός αγαθού, συνδέει το κοινό (τους θεατές) με το αντικείμενο το οποίο σχετίζεται, και αυτό· έχει να κάνει με όρους της Παραστατικής συγκίνησης (εκτενέστερη συζήτηση δεν είναι της παρούσης). Ο ανθρώπινος πολιτισμός σε κάθε εποχή, περιέχει ορισμένα αναγκαία δομικά στοιχεία όπως, εργαλεία, πληροφορίες και σύμβολα. Τα σύμβολα ορίζουν ιεραρχία, τάξη, κοινωνική ζωή –συμπεριλαμβάνεται σε αυτή και η παιδεία. Το τεχνητό σύμβολο, ανθρώπινης επινόησης και κατασκευής, αναπαράγεται για να μεταβιβάσει πληροφορίες, μηνύματα. Γραφιστικά σύμβολα όπως για παράδειγμα «wc», μία γραμμική ανθρώπινη φιγούρα με ή χωρίς μια αντίστοιχα γραμμική γυναικεία φούστα ορίζουν με συγκεκριμένο τρόπο το αντικείμενο που εξυπακούει, επομένως, οι οπτικές παραστάσεις των αντικειμένων είναι το κύριο υλικό της συνείδησης, τροφοδοτούν, μπολιάζουν την αντίληψη, τη μνήμη -όσο και τη φαντασία. Η εικόνα που κοσμεί το εξώφυλλο του βιβλίου της Βιολογίας Α’ λυκείου δεν πληροί τις προαναφερόμενες προϋποθέσεις. Βλέποντάς το, εάν αφαιρούσαμε τον τίτλο κι αφήνοντας γυμνή την εικόνα, ευλόγως στο νου του θεατή θα ερχόταν αυτομάτως η μεγάλη τέχνη της Αναγέννησης, ή το έργο του μεγάλου αντιπρόσωπου της περιόδου αυτής, του Μικελάντζελο, ή ακόμα: Τον Θεό-δημιουργό του ανθρώπου και του σύμπαντος –Σε πόσους ανθρώπους θα ερχόταν στο νου ότι η συγκεκριμένη εικόνα θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει έναν από τους δυναμικότερους και ραγδαία εξελισσόμενους κλάδους των επιστημών; τη συνεχώς μεταβαλλόμενη με νέα δεδομένα και γνώσεις, τη Βιολογία;
Το έργο του Μικελάντζελο «Η Δημιουργία του Αδάμ», το αριστούργημα που κοσμεί το ταβάνι του Βατικανού, την έδρα του πανίσχυρου Πάπα. Από εκεί κινεί τα νήματα της παγκόσμιας εξουσιαστικής οργάνωσης του Ρωμαιοκαθολικισμού. Η εικόνα αυτή αναπαριστά το αιώνια αμετακίνητο, το σταθερό, το στατικό: Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο. Τελεία. Άλλη άποψη δεν υπήρξε, δεν υπάρχει, δεν θα υπάρξει –κατά τον Χριστιανισμό- ποτέ, άποψη σεβαστή για τη θρησκεία και τους πιστούς αυτής –μια καθόλα προσωπική ίσως άποψη, όμως αυτή δεν αφορά την Επιστήμη.
Η αυστηρή, αδιαπραγμάτευτη οριοθέτηση ανάμεσα στις επιστήμες και τη θεολογία/μεταφυσική έχει λυθεί ήδη από την εποχή του David Hume το 18ο αιώνα, ο οποίος απέρριψε τη μεταφυσική, την οντολογία, τη θεολογία, κάθε μορφή θεωρητικής κατασκευής που υπερβαίνει την εμπειρία. Ο δημιουργός της «Κριτικής Φιλοσοφίας» και ευσεβής χριστιανός Ιμμάνουελ Καντ συμπέρανε ότι «Ο Λόγος, ανώτερη βαθμίδα της νόησης, μπορεί μόνο να πλησιάζει, να σκέπτεται τα νοούμενα. Δεν μπορεί να τα γνωρίσει. Έτσι η θρησκεία είναι αντικείμενο πίστης, όχι γνώσης ή επιστήμης». Όμως οι εγχώριοι τοποτηρητές. κληρικοί ή επιστήμονες, αγνοούν ή θέλουν να αγνοούν τον Καντ. Έτσι συνεχίζουν να παραθέτουν «αποδείξεις» για την ύπαρξη του Θεού, τη Δημιουργία, την «άυλη» ψυχή κ.λπ. Και αυτά, όχι σε ιδιωτικά κείμενα, αλλά στα σχολικά βιβλία ενός κράτους που θέλει να θεωρείται κοσμικό.[1]
Με αφορμή το «έλασσον» αυτό θέμα σε σχέση με αυτά που υφίσταται η χώρα μας (ο λόγος που το παρόν κείμενο ενώ τριπλάσιο σε μέγεθος, άφησα μόνο αυτό που διαβάζετε), λίγο πριν τελειώσω θα ήθελα να καταθέσω ένα περιστατικό που αναφέρει η κα Χρυσούλα Μητσοπούλου στη συμμετοχή της στο περιοδικό «Ουτοπία τ.92-2010» με αφιέρωμα «Επιστήμη και Θρησκεία»: «Πριν από μια δεκαετία περίπου, στο πλαίσιο μιας δράσης σχετικής με τη λεγόμενη «περιβαλλοντική εκπαίδευση , μαθητές και καθηγήτρια αποφασίζουν να κάνουν γκράφιτι στον εξωτερικό τοίχο του σχολείου το γνωστό σχέδιο: ο homo erectus εξελισσόμενος σε  homo sapiens καταλήγει να αντικρίσει το εφιαλτικό μέλλον με το μανιτάρι της πυρηνικής καταστροφής. Η «δράση» απαγορεύεται από τον διευθυντή και το σύλλογο. Είναι στην πλειοψηφία τους «προοδευτικοί» -πολύπαθη αυτή η λέξη! –αλλά θεωρούν ότι αποτελεί πρόκληση για την τοπική και ευρύτερη κοινωνία, αφού ‘προπαγανδίζει τη θεωρεία του Δαρβίνου’»…

Αλήθεια, πότε ο κλάδος των εκπαιδευτικών έθεσε δυναμικά (ή έστω… ασθενικά) θέμα συνύπαρξης στο ίδιο υπουργείο της Επιστήμης και των Θρησκευμάτων; Πότε έθεσε θέμα οριοθέτησης της εγκόσμιας γνώσης με τη (υποχρεωτική!) διδασκαλία της μεταφυσικής στον ίδιο χώρο; Ακούσατε, είδατε ποτέ την ΟΛΜΕ να διαμαρτύρεται για ένα «υποδεέστερο» θέμα όπως αυτό που τώρα διαβάζετε: Το εξώφυλλο της Βιολογίας (πφ!). Είδατε ποτέ εκπαιδευτικούς να διαμαρτύρονται, να κλείνουν του δρόμους, κατά της κυριαρχίας των φροντιστηρίων;
Όπως και οι άλλοι κλάδοι αυτής της χώρας μας, των γιατρών, των δικαστών κ.α. έτσι και οι εκπαιδευτικοί: Υπερασπιζόμαστε και διεκδικούμε με στόχο ΜΟΝΟ τη βελτίωση των συντεχνιακών μας συμφερόντων.

Μόνο που εδώ πρόκειται για την δημόσια εκπαίδευση, το οικοδόμημα πάνω στο οποίο χτίζεται το μέλλον της παιδείας, και χωρίς αυτή, μέλλον δεν υπάρχει.

***

[1] Ευτύχης Μπιτσάκης, «Από την πυρά στον άμβωνα», εκδ.Τόπος

This entry was posted in «Ιερή» Εξουσία, σκέψεις, Διακρίσεις (κάθε είδους), Ελευθερία Λόγου/Έκφρασης, κοινωνία/πολιτική. Bookmark the permalink.

24 Responses to Το εξώφυλλο του βιβλίου της Βιολογίας Α’ Λυκείου

  1. Ο/Η Eco λέει:

    http://www.georgakopoulos.org/2012/09/biology/

    Πιστεύω λοιπόν πως το να βάζεις στο εξώφυλλο ενός βιβλίου Βιολογίας εν έτει 2012 τη διασημότερη απεικόνιση της παραμυθένιας δημιουργίας του ανθρώπου από το θεό αποτελεί:

    1. Το χειρότερο τρολάρισμα στην ιστορία των σχολικών εντύπων, ή και των εντύπων εν γένει.

    ή

    2. Μια ευθεία και βάναυση προσβολή στους καθηγητές, τους μαθητές και όλους τους επιστήμονες της βιολογίας που έχουν υπάρξει και δουλέψει από το 1511 (πάνω-κάτω) και ύστερα.

    Βεβαίως, στο Δυτικό Ιράν του Βύρωνα Πολύδωρα τέτοια φαινόμενα περνούν απαρατήρητα, είναι ρουτίνα, αναπόφευκτα, φυσιολογικά.

    Μόνο κάτι περίεργοι σαν εμένα τα βλέπουν και τραβάνε τα μαλλιά τους, και θέλουν να σκίσουν τα πτυχία τους, και θα τα έσκιζαν, αν θυμούνταν πού τα έχουν καταχωνιασμένα.

    Διάβασε ακόμα: Το θρησκευτικό πρόβλημα της Ελλάδας

    Το κείμενο αυτό γράφτηκε από το Θοδωρή Γεωργακόπουλο. Μπορείς να το διαβάσεις ολόκληρο εδώ: http://www.georgakopoulos.org/2012/09/biology/#ixzz28QKpFzbO

    • Ο/Η Επ-αναστάσιος λέει:

      Προσυπογράφω,

      τόσο για το θέμα της ανάρτησης, όσο και για το θέμα του ατυχήσαντος και καταχωνιασθέντος εν Δυτικώ Ιράν πτυχίου της Βιολογίας (που τόσα όνειρα έκανα κι εγώ όταν το κρατούσα στα χέρια μου για πρώτη φορά πριν σχεδόν εικοσιπέντε χρόνια)…

  2. Ο/Η ZardoZ λέει:

    @Eco

    Υπερβολικό σας βρίσκω. Ίσα ίσα το γεγονός ότι η εν λόγω απεικόνιση του Michelangelo είναι σε Ιταλικό έδαφος και μάλιστα καθολικών άρα του Σατανά, μπορεί να ερμηνευτεί ανάποδα, συνεπαγωγικά «εξώφυλλο=διδαχές του Εωσφόρου» άρα κακό, μιας και ο πάπας θεωρείται σατανικός με βάση τους Χ.Ο. . Ο καθένας βλέπει ότι θέλει και η εν λόγω εμπάθεια ακόμη και με θρησκευτικές απεικονίσεις δεν είναι ούτε αντικειμενική ούτε σωστή, καλώς ή κακώς ο Χριστιανισμός συμπορεύτηκε με τον δυτικό πολιτισμό κοντά 2 χιλιετίες, τα οποία σίγουρα δεν μπορούν να διαγραφούν από την ιστορία. Χωρίς να είμαι υπέρ του θρησκευτικού φανατισμού και σκοταδισμού, το αντίθετο άκρο είναι απόψεις σαν και την δική σας, η εκθείαση της λογικής και της επιστήμης που μπορεί να οδηγήσει σε μορφές τεχνοφασισμού όπως είχε προβλέψει ο Χάξλεϊ στις αρχές του περασμένου αιώνα.

  3. Ο/Η Psycho λέει:

    Ματαιότητ ματαιοτήτων.
    Eπήλθε το βιολογικό τέλος του ΠΑΣΟΚ.
    Εις μνήμην.
    O GAP είναι 100 χρόνια μπροστά!
    Άντε και στην κηδεία της ΝΔ

  4. Όντως το πλέον άσχετο εξώφυλλο και το πλέον μεταφυσικό και ιδεαλιστικό (σε πλήρη αντίθεση με την υλιστική βιολογία)…

    • Ο/Η laskaratos λέει:

      Στο επόμενο βιβλίο Βιολογίας να βάλουν για εξώφυλλο τη σύλληψη μέσω του κρίνου, με εξώφυλλο τον αρχάγγελο και τη Μαρία της Ναζαρέτ.

  5. Ο/Η Iάσωνας λέει:

    Αυτοκτόνησε ο τ.υφυπουργός του ΠΑΣΟΚ Λεωνίδας Τζανής.
    Βρέθηκε κρεμασμένος.
    Ήταν στη λίστα.

    • Ο/Η Iάσωνας λέει:

      Λίγες μέρες μετά την αποκάλυψη του ονόματος του στη λίστα των 36, έδωσε τέλος στη ζωή του ο πρώην Υφυπουργός Εσωτερικών Λεωνίδας Τζανής, όπως μεταδίδει το e-volos.gr. πρώην υφυπουργός εσωτερικών με το ΠΑΣΟΚ. Ο κ Τζανής ελεγχόταν από το Σ.Δ.Ο.Ε Θεσσαλονίκης αφού το όνομά του εμφανιζόταν στη λίστα των 36 πολιτικών πρόσώπων που εμπλέκονται σε υποθέσεις παράνομου πλουτισμού. Σε λίγο αναλυτικό ρεπορτάζ

  6. Έλεος! Όχι άλλο κάρβουνο! Θα σκάσουν τα καζάνια!

  7. Ο/Η Πανδίων λέει:

    Και ήδη οι μαιμούδες που ψήφιζαν τόσα χρόνια τους κουμπάρους κάνουν παρτι καφρίλας για την υπόθεση. Ούτε σε αυτοκτονία επιπεδο ούτε εδώ….

  8. Ο/Η eklag λέει:

    Και τι να πει κανείς για το εξώφυλλο Ιστορίας Α’ γυμνασίου;
    Μία κότα βοσκάει! ανεβασμένη σε κολόνα.
    Μήπως το κατήγγειλε η Αριστερά;
    Όχι.
    Προωθώντας ΠΑΝΤΑ τα συντεχνιακά της συμφέροντα,
    ποιεί την πάπια περί κότας.
    »…οι κότες μου σκαλίζουν με μανία στις κοπριές τους για σκουλίκια,
    μονίμως αδιαφορούν για την περι-ποίηση.» Β.Δημητράκος-Μπιλιέτο

  9. Ο/Η GPall λέει:

    Εν προκειμένω, η ροϊδική εμμονή είναι ότι ζούμε σε κοσμικό κράτος, ή ότι έστω θέλουμε (εννοώ το ευρύτερο, συλλογικό θέλω) να ζούμε σε κοσμικό κράτος. Όχι, ούτε ζούμε, ούτε θέλουμε. Γιατί να το φαντασιωνόμαστε λοιπόν οι υπόλοιποι, ζώντας μέσα στις ατέλειωτες αντιφάσεις;

  10. Ο/Η katabran λέει:

    αν έχετε χρόνο ρίξτε μια ματιά και στο εξώφυλλο της Ιστορίας της α’ γυμνασίου…
    ως φιλόλογος αναζητώ την αιτιότητα αλλά και το ρόλο του τυχαίου στην επιλογή της ζωγραφιάς ενός κόκορα που σκαλίζει έναν κίωνα στη ζωγραφιά του κ. Νίκου Γέρου…
    διχάζομαι ανάμεσα σε σχετικά λαϊκά ρητά


    καλημέρα σας!

    • Ο/Η Po λέει:

      Δεν είναι αλάνθαστη η γνώμη μου, αλλά νομίζω ότι πρόκειται περί κακού εξωφύλλου, καμία συνθετική αρχή ή τέλος, χρώματα-άχρωμα ανούσια, γραμματοσειρά τυχαία, γενικά όλα στη τύχη.

      Θα μπορούσαν να το «ψάξουν» λίγο περισσότερο.

      Η χρήση έργου γνωστού ζωγράφου, δεν είναι πανάκεια, κυρίως εξαρτάται από το πως αυτό αξιοποιείται, υπάρχουν φορές όπου το έργο είναι τελείως ακατάλληλο για την περίσταση.

      Γενικά πρόκειται για ένα αδιάφορο εξώφυλλο, άχρωμο, άοσμο, χωρίς ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, βλάπτει μόνο αισθητικά, αλλά αυτό είναι τεράστιο και πρόωρο μάλλον ζήτημα προς συζήτηση, αν λάβει κανείς υπόψη του, τα παιδευτικά… στάνταρ της κοινωνίας μας.

  11. Ο/Η Observer λέει:

    Blogs of the Day
    Top Posts
    The most popular WordPress.com posts are ranked here according to a special formula.

    Ελληνικά (RSS)
    1 Νέα βόμβα: Πόνταραν με 3,000 κωδικούς σε Cds και κέρδισαν, με αδιαφανή […]
    Μόλις χθες ήλθε στα χέρια μας η λίστα με τα αποτελέσματα των …

    2 Το εξώφυλλο του βιβλίου της Βιολογίας Α’ Λυκείου
    Εξώφυλλο κατάλληλο μόνο για το μάθημα των Θρησκευτικών Η εικόνα …
    Ροΐδη Εμμονές

  12. Ο/Η Kάσυ Διάρη, χορεύτρια του μάμπο λέει:

    Η ναζιστική Βιολογία του τουρκοεπώνυμου Κασιδιάρη

    25% Έλληνας, 100% ρατσιστές

    Στο πρωτοφανές επεισόδιο που έγινε στη Βουλή χτες, ο θαυμαστής του Χίτλερ Ηλίας Κασιδιάρης αποκάλεσε “κατά 25% Έλληνα” τον πρώην πρωθυπουργό Γιώργο Α. Παπανδρέου, μια φράση που έκανε αίσθηση. Ο χιτλερικός βουλευτής το είπε αυτό σε μια παρένθεση της ομιλίας του, όταν αναφέρθηκε σε ένα, όπως το είπε, “ιστορικό παράδοξο, μια ειρωνεία της ιστορίας”. Είπε λοιπόν ο θαυμαστής του Χίτλερ ότι στη μάχη του Κιλκίς, στον δεύτερο βαλκανικό πόλεμο, όταν ο ελληνικός στρατός κατέλαβε την πόλη κάνοντας έφοδο με εφόπλου λόγχη, έπεσαν ηρωικά 5.000 άνδρες, μεταξύ των οποίων και ο λοχίας πεζικού Παπανδρέου Νικόλαος.

    Και λέει ο Κασιδιάρης: Ο ήρωας αυτός λοιπόν, πρέπει να γνωρίζετε, ότι ήταν κατά 25% πρόγονος του ανεκδιήγητου τέως πρωθυπουργού της χώρας μας, αυτού του κατά 25% Έλληνα,

    Εγώ ένα μόνο παράδειγμα θα φέρω, έναν βασιλιά που έγινε θρύλος αν και δεν κατάφερε να σώσει την πόλη που υπεράσπιζε. Αν έχω κάνει καλά τους λογαριασμούς μου, ο βασιλιάς αυτός παίρνει πράγματι 25% στην κλίμακα της κασιδιάρικης καθαρότητας. Είναι, θα το μαντέψατε, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, ο μαρμαρωμένος βασιλιάς, ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου.

    Γιος τού Μανουήλ Β’ Παλαιολόγου και της Ελένης Ντράγκας από τη Σερβία, ήδη πέφτει στο 50% της κασιδιάρικης λογιστικής. Αλλά και ο πατέρας του, ο Μανουήλ, ήταν γιος του Ιωάννη Παλαιολόγου, που είχε μητέρα από τη Σαβοΐα, και της Ελένης Καντακουζηνής, που είχε μητέρα Βουλγάρα, την Ειρήνη Ασάνινα -άρα, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος ήταν, αν κάνουμε τις πράξεις με την κασιδιάρικη λογιστική, “Έλληνας κατά 25%”! (Στην πραγματικότητα είναι λίγο παραπάνω, γιατί η Ασάνινα είχε και βυζαντινούς προγόνους, αλλά και πάλι δεν φτάνει το 37,5% του ΓΑΠ).

    • Ο/Η Gay sweet nazi λέει:

      Το αφιερώνω τρυφερά στον άξιο συναγωνιστή με τα μάτια που γυαλίζουν με tsaxpinia που ήθελε να γίνει χορευτής

  13. Ο/Η Γιώργος 1.2 λέει:

    Το εξώφυλλο δίνει την εντύπωση πως έβαλαν τον κακομοίρη τον Αδάμ σε ένα κουτί κόκκινα δημητριακά. Το δε σχόλιο του μαθητή, που κρατούσε το βιβλίο, ήταν πως αυτό το εξώφυλλο είναι ότι «πιο άκυρο έχει δει», έκφραση που αποτελεί ίσως την καλύτερη περιγραφή του.

  14. Ο/Η Aλεξανδρα Παπαγεωργίου λέει:

    Ενα άλλο παράδειγμα είναι το βιβλίο της Ιστορίας της Γ Δημοτικού. Στο τέλος της σελ. 19 γράφει » Η Πύρρα γέννησε ένα παιδί, τον Ελληνα. Από αυτόν καταγόμαστε όλοι εμείς οι ‘Εληνες.» Είναι αυτό άραγε βιβλίο γραμμένο από επιστήμονες όταν χρησιμοποιούν τέτοιες εκφράσεις, δεν έχουν διαβάσει ότι δεν μπορούμε να υποστηρίζουμε την ιδέα ότι οι σύγχρονοι έλληνες κατάγονται από τους αρχαίους, Είναι τουλάχιστον αντιεπιστημονικό και φασιστικό, όπως λέει και η χρυσή αυγή «εμείς πιστεύουμε στους δεσμούς αίματος» . Βέβαια η ελληνική εκπαίδευση δεν είναι εντελώς φασιστική είναι μάλλον κρυπτοφασιστική γιατί στο αναγνωστικό της Β Δημοτικού ένας από τους ήρωες του βιβλίου ονομάζεται Αρμπέν. Τί σημαίνει αυτό; Δεχόμαστε τους ξένους, αλλά είμαστε οι καλύτεροι γιατί καταγώμαστε κατευθείαν από τον γιό του Δευκαλίωνα και της Πύρρας. Δεν περνάει από το μυαλό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ότι θα είχαμε όλοι περισσότερο κέρδος αν τα παιδάκια μας διδάσκονταν την έννοια του ελληνα πολίτη μέσα από την πίστη τους στο Σύνταγμα και τους νόμους να αφήσουν τις εικασίες και την προπαγάνδα.
    Η Ιστορία όπως και οι Φυσικές Επιστήμες διέπονται από νόμους, αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα για το υπουργείο παιδείας και θρησκευμάτων.
    Στο μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται ότι υπήρχαν κρυφά σχολειά στα οποία τα παιδιά μάθαιναν να διαβάζουν.
    Η καταστροφή έχει γίνει από το Δημοτικό.
    Αλεξ.Π.(μαμά)

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.