Η ελευθερία του ενάντιου λόγου είναι υπαρκτική μου ανάγκη

μια διευκρίνιση του Θανάση Τριαρίδη

Στις 28.12.2009 δημοσίευσα στην ιστοσελίδα μου το κείμενο «Η θεσμική ανεξιθρησκία ως προϋπόθεση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας» (http://www.triaridis.gr/keimena/keimD063.htm), με αφορμή την αίτηση που έκανα προς τον Συνήγορο του Πολίτη για την απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από τις σχολικές αίθουσες και την κατάργηση της υποχρεωτικής προσευχής και του εκκλησιασμού στα σχολεία. Το κείμενό μου αυτό αναπαράχθηκε ευρέως από τα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ και σχολιάστηκε ακόμη ευρύτερα στο Διαδίκτυο. Ανάμεσα στα πολλά αρνητικά/υβριστικά/απειλητικά σχόλια διάβασα με ενδιαφέρον το ενυπόγραφο κείμενο του Μητροπολίτη Καλαβρύτων & Αιγιαλείας Αμβροσίου που δημοσιεύτηκε στο προσωπικό του ιστολόγιο στις 13.01.2010 (http://mkka.blogspot.com/2010/01/blog-post_13.html) και στο οποίο, μέσα σε ένα ντελίριο επιθέσεων εναντίων μου, ο εν λόγω κληρικός ζητάει «να αφαιρεθεί η ελληνική υπηκοότητα από τους προδότες της Πατρίδας» που είναι «ά-εθνοι, ά-θεοι, α-πάτριδες» και «να καούν στο Πυρ το Εξώτερον». Σε όλο το κείμενο αναφέρεται ονομαστικά σε μένα (είμαι το μόνο φυσικό πρόσωπο που κατονομάζεται), αναπαράγεται στο σύνολο το κείμενό μου, γίνεται αναδρομή «στον βίο και την πολιτεία μου», σε παλιότερα κείμενα και βιβλία μου – ενώ ο τίτλος του κειμένου («Ά-θεος, ά-εθνος, ά-πατρις») παραπέμπει (κατά δήλωση του συντάκτη του) στον γνωστό αυτοπροσδιορισμό μου («Αυτοπροσδιορίζομαι ως ένας ελληνόγλωσσος Σαλονικιός, άεθνος, άπιστος και άπατρις», ήταν τα ακριβή λόγια μου) κατά την παρουσίαση του μακεδονικού Αμπεσενταριού τον Νοέμβριο του 2006 (τη γνωστή εκδήλωση που εκτός από μένα στοχοποίησε έκτοτε πλήθος άλλους συμμετέχοντες – ανάμεσά τους και τον Μιχάλη Τρεμόπουλο).

Αρχειοθέτησα το κείμενο του Μητροπολίτη Αμβρόσιου με την αυτονόητη σχετική ικανοποίηση – όταν γίνεσαι στόχος μιας τόσο μισαλλόδοξης λεκτικής επίθεσης από έναν κατεξοχήν εκπρόσωπο του φοβικού λόγου και της κοινωνίας εν τρόμω, σημαίνει πως δεν είναι ολωσδιόλου μάταια τα γραπτά σου. Και φυσικά για μένα το οποιοδήποτε θέμα της σχέσης μου με τον εν λόγω άνθρωπο έμεινε εκεί – στην σκέψη μου κάθε ύβρις (ή και κατάρα) είναι μια μορφή κριτικής και όποιος εκφέρει δημόσιο λόγο οφείλει να την περιμένει. Έτσι, το μεσημέρι της 10-04-2010, στην ανακοίνωση της Ένωσης Ουμανιστών Ελλάδας, μαζί με την αυτονόητη καταγγελία της μαφιόζικης και φασιστικής επίθεσης στον δικηγόρο και μέλος της Ένωσης Χρήστο Ζουμπουλίδη, διάβασα (με δυσάρεστη έκπληξη) τα ακόλουθα:

«[…]Ένδεκα άθεοι/ες μέλη της ΕΝΩ.ΟΥ.ΜΕ., στις 8 Απριλίου 2010, είχαν καταθέσει στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών έγκληση κατά του Μητροπολίτη Καλαβρύτων & Αιγιαλείας Αμβροσίου και του Ελληνικού Δημοσίου ως αστικώς υπευθύνου. Θεωρούν ότι με το κείμενο «Ά-εθνος, Ά-θεος, Ά-πατρις!» (http://mkka.blogspot.com/2010/01/blog-post_13.html) γενικά και ειδικότερα με τα αποσπάσματα «όταν εντός των τειχών υπάρχουν Έλληνες που καυχώνται ότι είναι ά-εθνοι, ά-θεοι και α-πάτριδες, και η Ελληνική Δημοκρατία ΔΕΝ ΣΠΕΥΔΕΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΦΑΙΡΕΣΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ και ΥΠΗΚΟΟΤΗΤΑ, αποστέλλοντάς τους στο πυρ το εξώτερον ως προδότες της Πατρίδος μας, τότε το τέλος της Ελλάδος είναι εγγύς!» ο εγκαλούμενος «εκ προθέσεως προτρέπει σε πράξεις ή ενέργειες που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις, μίσος ή βία και εκφράζει ιδέες προσβλητικές κατά προσώπων ή ομάδες προσώπων εκ μόνου του λόγου του θρησκεύματός τους» [άθεοι/ες] (παράβαση άρθρων 1.1 και 2 Ν. 927/79) και προβαίνει σε εξύβριση με ομαδικό χαρακτηρισμό των άθεων (άρθρο 361.1 ΠΚ) άρα και των εγκαλούντων και εγκαλουσών» (http://www.facebook.com/pages/Enose-Oumanistn-trin-Elladas-ENOOUME/272724652717#!/notes/enose-oumanistn-trin-elladas-enooume/enooume6-katadike-epitheses-kata-zoumpoulide-kai-enklese-kata-ambrosiou/384321872610).

Όπως είναι προφανές, πρόκειται για το ίδιο κείμενο που ως σχεδόν αποκλειστικό στόχο εμένα (και δευτερευόντως το Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι). Και, καθώς τα 11 μέλη της Ένωσης Ουμανιστών Ελλάδας δεν κατονομάζονται, ίσως ευνόητα μπορεί κανείς να σκεφτεί πως είμαι και εγώ ανάμεσα τους. Φυσικά σε καμία περίπτωση δεν στρέχει κάτι τέτοιο: όχι μόνο είμαι αντίθετος σε οποιαδήποτε έγκληση για οποιοδήποτε κείμενο (ό,τι κι αν λέει αυτό, όσο αποκρουστικό και απάνθρωπο κι αν είναι το περιεχόμενό του) αλλά ειδικά αυτό το κείμενο που υβρίζει και καταριέται εμένα (και οποιοδήποτε άλλο ανάλογο), για λόγους αρχής και για λόγους δημοκρατικής εγρήγορσης θα το υπερασπιστώ με κάθε τρόπο και με τη μεγαλύτερη δυνατή σπουδή. Ως εκ τούτου, όχι μόνο δηλώνω τη σαφή αντίθεση μου με την έγκληση των 11 μελών του ΕΝΩ.ΟΥΜ.Ε., αλλά και το ότι σε οποιοδήποτε δικαστήριο θα είμαι μάρτυρας υπεράσπισης του Μητροπολίτη Αμβρόσιου και του αναφαίρετου δικαιώματός του να με βρίζει και να με καταριέται, να ζητάει για μένα αφαίρεση της υπηκοότητάς μου, και την αποστολή μου «στο Πυρ το Εξώτερον», με όσην ένταση θέλει, με όποια φρασεολογία θέλει, όπως θέλει, όσο θέλει και όποτε θέλει. Γιατί αυτή είναι, κατά την γνώμη μου, η ουσία της δημοκρατίας – το να υπερασπίζεσαι αυτόν που αποστρέφεσαι με τον ίδιο τρόπο που υπερασπίζεσαι τον εαυτό σου.

Μερικές διευκρινίσεις – απαραίτητες ενδεχομένως: τις εν λόγω θέσεις μου τις διατύπωσα ρητά σε κείμενα και βιβλία μου από το 2005 – και φυσικά δέχτηκα με χαρά την (συχνά γόνιμη) κριτική γι’ αυτές. Και ξεκαθαρίζω πως οι θέσεις μου αυτές δεν ακυρώνουν τη μεγάλη εκτίμησή μου για την Ένωση Ουμανιστών (της οποίας υπήρξα ιδρυτικό μέλος) και τη συμπόρευσή μου σε ορισμένες δράσεις της (π.χ., την υπόθεσή των θρησκευτικών συμβόλων σε δημόσιους χώρους). Επίσης, οι θέσεις μου αυτές δεν ακυρώνουν (φυσικά) την αγάπη μου προς τον Παναγιώτη Δημητρά και τη δημόσια εκπεφρασμένη εκτίμησή μου (καταγεγραμμένη σε δημόσια κείμενα και βιβλία μου) για την τεράστια και καθοριστική συμβολή του (του ίδιου και του Ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι) στην υπόθεση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα τα τελευταία 15 χρόνια (άλλωστε, εγώ ήμουν ο συντονιστής της σειράς που εξέδωσε το βιβλίο του Αναζητώντας τα Χαμένα Δικαιώματα στην Ελλάδα από τις εκδόσεις τυπωθήτω). Ωστόσο, η αγάπη, η εκτίμηση και η εξακολουθητική συνεργασία ετών (η οποία συνεχίζεται), δεν μας εμποδίζει να διαφωνούμε – ίσα-ίσα κάνει και πιο ουσιαστικές τις ανθρώπινες σχέσεις. Εξάλλου, είναι καταγεγραμμένη η θέση μου για την ελεύθερη κυκλοφορία κάθε είδους λόγου μίσους (και εδώ ας επισημάνω πως πολύ προτού ξεκινήσει η υπόθεση της μήνυσης για το αποκρουστικό αντισημιτικό βιβλίο του Κ. Πλεύρη, είχα εκφραστεί δημόσια ενάντια σε κάθε απαγόρευση βιβλίου/κειμένου, ακόμη κι αν αυτό είναι ένα τυφλό παραληρηματικό κήρυγμα μίσους…).

Επαναλαμβάνω πολύ σύντομα την (πολύ απλή θαρρώ) λογική μου: ο κάθε λόγος (άρα και ο λόγος του μίσους) είναι μια ανθρώπινη έκφραση – και η εκφορά του είναι θεμελιακό ανθρώπινο δικαίωμα. Επιπλέον, το τι ορίζει κανείς ως κήρυγμα μίσους είναι υπόθεση μιας συγκεκριμένης ηθικοπολιτικής οπτικής… Εγώ, ας πούμε, ως κήρυγμα μίσους λογαριάζω οποιαδήποτε κείμενο ή ιδέα στρέφεται εναντίων του τρεμάμενου ανθρώπινου σώματος με την πιο γενική και καθολική του μορφή. Μα είναι βέβαιο πως και τον δικό μου λόγο κάποιοι άλλοι άνθρωποι θα τον λογαριάσουν ως «κήρυγμα μίσους» – επειδή ορίζονται από μια άλλη ηθικοπολιτική τάξη. Ως εκ τούτου, κοινωνική ανάγκη είναι η προστασία των ανθρώπων από τις πράξεις του μίσους και όχι από την έκφραση του μίσους – διότι, αν αποδεχτούμε ως θεμιτή την απαγόρευση του κηρύγματος μίσους για να προλάβουμε την πράξη, θα έχουμε διολισθήσει σαφώς προς τον ολοκληρωτισμό (και αυτό δείχνει πόσο δύσκολη υπόθεση είναι η δημοκρατία).

Πριν από δέκα χρόνια, ήμουν εκείνος που έγραψε την πρώτη μηνυτήρια αναφορά με βάση τον Νόμο 927/1979 που έγινε ποτέ στην Ελλάδα (ήταν η μηνυτήρια αναφορά του Ιουνίου του 2000 που υποβάλαμε μια ομάδα ανθρώπων ενάντια στον αποκλεισμό της διέλευσης Τσιγγάνων μέσα από τη Νέα Κίο Αργολίδας με απόφαση του τότε Δημοτικού Συμβουλίου). Ωστόσο, από τότε είχα επισημάνει το προβληματικό σκέλος αυτού του Νόμου σε ό,τι αφορά την δίωξη του ρατσιστικού ή μισαλλόδοξου λόγου (επιμένοντας στην αποκλειστική δίωξη της ρατσιστικής/μισαλλόδοξης πράξης): δεν γίνεται να ποινικοποιηθεί ο μισαλλόδοξος και ρατσιστικός λόγος (όσο αποκρουστικός κι αν μας φαίνεται) διότι αυτό θα ερχόταν σε ευθεία αντίθεση με τη βασική και θεμελιακή αρχή της ελευθερίας της έκφρασης. Και εξηγούμαι: Μισαλλόδοξος και ρατσιστικός δεν είναι μόνον ο λόγος των νεοναζί ή των κατ’ επάγγελμα ρατσιστών. Ένα πολύ μέρος του ρατσιστικού λόγου σήμερα στην Ελλάδα εκφράζεται και μέσα από κοινοβουλευτικά κόμματα – θα τα απαγορεύσουμε; Και, αν ανοίξουμε έναν τέτοιο ασκό του Αιόλου, τι θα γίνει με τον προφανώς ρατσιστικό και μισαλλόδοξο λόγο των «Ιερών Βιβλίων» των μονοθεϊσμών – και χιλιάδων άλλων θρησκευτικών/παραθρησκευτικών εγχειριδίων… Θα τα απαγορεύσουμε κι αυτά; Τι θα γίνει με τις προφανέστατα αντισημιτικές Διδαχές του Κοσμά του Αιτωλού και με το προφανώς ρατσιστικό Πηδάλιο του Νικόδημου του Αγιορείτη, τον ακραίο μισογυνισμό του Ιωάννη του «Χρυσοστόμου» και εκατοντάδες άλλων θεολογικών κειμένων τα οποία δομούνται πάνω σε αποκρουστικά μισαλλόδοξα στερεότυπα; Τι θα γίνει με εκατοντάδες πολιτικά κείμενα (ανάμεσά τους και πολλά «επαναστατικά») τα οποία ιερουργούν ένα προφανές μίσος (ταξικό ή και υπερταξικό) για όποιον προσδιορίζουν ως «εχθρό»; Τι θα γίνει με εκατοντάδες λογοτεχνικά έργα (ανάμεσά τους και κάμποσα αδιαμφισβήτητα αριστουργήματα) τα οποία έχουν προφανώς μισαλλόδοξο χαρακτήρα; Θα μπορούσαμε να διανοηθούμε μια απαγόρευση του Εμπόρου της Βενετίας εριζόμενοι στον ακραία αντισημιτικό χαρακτήρα του έργου; Δικαιούμαστε να απαγορεύσουμε οποιοδήποτε έργο λογαριάζουμε (με την όποια δική μας ηθική τάξη και οπτική) ρατσιστικό ή μισαλλόδοξο;

Η δική μου απάντηση είναι νομίζω ξεκάθαρη και έχει δοθεί εδώ και πέντε χρόνια στο κείμενο μου «Το δικαίωμα του να είσαι φασίστας» (http://www.triaridis.gr/keimena/keimD031.htm – συμπεριλαμβάνεται και στο βιβλίο μου Σημειώσεις για το Τρεμάμενο Σώμα, τυπωθήτω, 2006, σσ. 134-39):

«[…] Το habeo corpus προσδιορίζεται σε σχέση με το habere corpus του απέναντί μας. Ό,τι κι αν πιστεύουμε, όπως κι αν το πιστεύουμε, οφείλουμε να προτάξουμε ετούτο το δικαίωμα του απέναντι σώματος – ακόμη κι όταν αυτό (το σώμα) πάει πιο πέρα από την ηθική μας. Κάπως έτσι νομίζω πως προσδιορίζεται η ανεκτικότητα – η θεμελιακή προϋπόθεση της ανοιχτής κοινωνίας […]. Σκέφτομαι [λοιπόν] το κατά πόσο σε μια ανοιχτή κοινωνία είναι δημοκρατικό δικαίωμα του καθένα μας το να είναι φασίστας. Συχνά-πυκνά πρέπει να αντιστρέφουμε το ερώτημα: μπορούμε να απαγορεύσουμε σε κάποιον να είναι φασίστας, να μισεί όσους είναι διαφορετικοί από αυτόν, να λογαριάζει πως πρέπει να διορθωθεί ό,τι του φαίνεται ατέλεια στη φύση; Απάντηση: ούτε μπορούμε, ούτε πρέπει να απαγορεύουμε μήτε τις σκέψεις, μήτε τα λόγια: για τον απλούστατο λόγο ότι δεν μπορούμε να απαγορεύουμε οποιαδήποτε άποψη, οποιαδήποτε ρητορική, οποιοδήποτε συναίσθημα. Το μίσος (σωστότερα: αυτό που εκλαμβάνουμε εμείς για μίσος) είναι ένας τρόπος έκφρασης (αποκρουστικός για μένα, μα τρόπος έκφρασης), δηλαδή είναι ένα πνευματικό δικαίωμα (δικό μας και των άλλων). Κι ούτε βέβαια είναι κάτι ξένο στη ζωή μας: ολόκληρος ο σύγχρονος πολιτισμός δομήθηκε πάνω σε ρυθμιστικές θρησκείες, δηλαδή πάνω σε θεοκρατικής αφετηρίας εκφράσεις μίσους του “εχθρού”, που είναι “ξένος” και “άπιστος”, δηλαδή ένας άλλος. Το όριο της ανεκτικότητας απέναντι στην έκφραση του μίσους είναι εκείνο το θολό, αμφιλεγόμενο σημείο όπου η φασιστική ρητορική μετασχηματίζεται σε φασιστική πράξη, όταν τα λόγια γίνονται γροθιές, σιδερολοστοί και βόμβες• δηλαδή όταν το Μein Kampf γίνεται Νόμοι της Νυρεμβέργης και Kristallnacht.

Κοντεύουν δυόμιση αιώνες από τότε που ο Βολτέρος ξεχώρισε επιγραμματικά τη διαφωνία από το δικαίωμα έκφρασης. Η στόχευση μιας ανοιχτής κοινωνίας, που υπαινίχτηκαν (πολύ νωρίτερα από τον Μπερξόν και τον Πόπερ) ο Βολτέρος και οι συγκαιρινοί του, δεν είναι το να μη γράφονται τα Mein Kampf (δεν έχουμε δικαίωμα να απαγορεύσουμε μήτε καν τα παραληρήματα μίσους, είτε αυτά ονομάζονται Αποκάλυψη, είτε Malleus Maleficarum, είτε Ο Αγών μου, είτε όπως αλλιώς – εξάλλου, ως γνωστόν, οργανωμένα παραληρήματα γράφονταν πάντοτε και πάντοτε πουλούσαν καλά). Η στόχευση της ανοιχτής κοινωνίας είναι να μη μετασχηματίζονται οι όποιες Αποκαλύψεις σε Ιερές Εξετάσεις και διωγμούς “απίστων” και τα όποια Mein Kampf σε Νόμους της Νυρεμβέργης, Kristallnacht, Άουσβιτς και Νταχάου (και μάλιστα με τη συναίνεση της κυρίαρχης πλειοψηφίας). Δεν μπορώ να σκεφτώ άλλον δρόμο προς τούτον το σκοπό παρά μια ενεργητική κοινωνική δράση όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα, δηλαδή οι επιλογές που απορρέουν από το habeo corpus, προτάσσονται από τις ιδεολογίες, τις ηθικές επιταγές, τις μεγάλες αφηρημένες λέξεις-φενάκες. Με άλλα λόγια: από μια κοινωνία όπου κάποιος προαιώνιος Αφέντης ή κάποιος νεόκοπος Μεγάλος Αδελφός θα επιβάλει την “καθολική αγάπη”, προτιμώ μια κοινωνία όπου οι άνθρωποι θα επιλέγουν το αν και το πώς θα αγαπούν ή θα μισούν. Μπορεί κάποιοι να μου προσάπτουν σχετικισμό (τον οποίο φαίνεται να λογαριάζουν για αμαρτία), ωστόσο πιστεύω ότι, στην επιλογή τού να είναι κανείς φασίστας, η αντιπρόταση είναι στα χέρια μας: οφείλουμε (πρωτίστως στους εαυτούς μας) να αναγνωρίσουμε στους φασίστες το δικαίωμα να είναι ό,τι θέλουν – ακριβώς γιατί αυτή η αναγνώριση είναι ο πυρήνας της στάσης που θα εμποδίσει το μετασχηματισμό της φασιστικής ρητορικής σε φασιστική πράξη. Κι ακόμη: αυτή η αναγνώριση είναι η καλύτερη απάντηση στο φασισμό τους – αλλά και μια κρίσιμη άσκηση ανεκτικότητας στο φασισμό που κρύβουμε μέσα μας.»

Μετά από όλα αυτά ελπίζω να καταλαβαίνει κανείς όχι μόνο το γιατί διαφωνώ πλήρως με την έγκληση των 11 μελών της Ένωσης Ουμανιστών Ελλάδας κατά του Μητροπολίτη Αμβρόσιου, αλλά και τον λόγο που σε ένα ενδεχόμενο δικαστήριο εναντίον του θα είμαι αναμφίβολα μάρτυρας υπεράσπισής του. Με άλλα λόγια: το δικαίωμα του εν λόγω Μητροπολίτη (και κάθε άλλου ανθρώπου) να με βρίζει, να με καταριέται, να με μισεί και να αναπαράγει το τυφλό μίσος του είναι για μένα ένα ιερό ανθρώπινο δικαίωμα, κατά πολύ υπέρτερο της όποιας διαφωνίας έχω μαζί του ή και της όποιας αποστροφής μού προκαλεί.

Στον κόσμο που προσπαθώ (ίσως και μάταια) να ονειρευτώ (όποτε και όσο ονειρεύομαι), η ύπαρξη όλων όσων με μισούν είναι εξίσου απαραίτητη με όλους όσους αγαπώ. Και στο διάλογο στον οποίο προσβλέπω η ύπαρξη του ενάντιου λόγου δεν είναι απλώς σεβαστή – είναι υπαρκτική μου ανάγκη.

Ελπίζω πως είμαι σαφής.

Θ. Τ. – 10.04.2010

This entry was posted in Διακρίσεις (κάθε είδους), Ελευθερία Λόγου/Έκφρασης. Bookmark the permalink.

25 Responses to Η ελευθερία του ενάντιου λόγου είναι υπαρκτική μου ανάγκη

  1. Ο/Η Po λέει:

    θεώρησα απαραίτητη την ανάρτηση του κειμένου του Θ.Τ. γιατί εκτός του ότι συμφωνώ απολύτως, αλλά και επειδή τότε με την «υπόθεση Πλεύρη» είχα ταχθεί εναντίον της απαγόρευσης του βιβλίου του, και θεώρησα ότι δεν έπρεπε καν να γίνει η δίκη για αυτήν την υπόθεση.

    • Χαίρομαι πολύ που συμφωνούμε.

      • Ο/Η Po λέει:

        Αγαπητέ Αθανάσιε,
        δεν είναι ηθικά σωστή η αναντιστοιχεία του Λόγου με την πράξη, αν ήμουν υπέρ της δίκης Πλεύρη, θα έπρεπε να κατεβάσω ρολά στο ιστολόγιο.

        τόσο απλά και ξεκάθαρα.

      • Ο/Η Κλείτωρ λέει:

        μα εσείς κύριε Ροΐδη δεν είστε κρατικός λειτουργός. Δεν επηρεάζετε πράγματα και καταστάσεις από δημόσια θέση δεν διαχειρίζεστε πλήθος ανθρώπων.

  2. Ο/Η anarxos λέει:

    Είμαστε όλοι Τριαρίδηδες !

  3. Ο/Η cyrus λέει:

    Αυτή η δικομανία έχει αρχίσει να γίνεται κουραστική, και (στα μάτια μου, τουλάχιστον) ισούται με φασισμό — είμαι ίσως υπερβολικός, αλλά πώς αλλιώς να χαρακτηρίσω την προσπάθεια φίμωσης της αντίθετης άποψης μέσω της ένδικης (και, εν τέλει, άδικης) βίας;

    Σε ανθρώπους σαν τον Αμβρόσιο και τον Πλεύρη η μόνη άξια απάντηση είναι η χλεύη και η κατάδειξη των φασιστικών αντιλήψεων που πρεσβεύουν και που σχεδόν πάντοτε στηρίζονται στο ψεύδος. Ας αφήσουμε τις αγωγές γι’ αυτούς που δεν έχουν επιχειρήματα.

    Η δημοκρατικότητα είναι δύσκολο πράγμα, αλλά αξίζει τον κόπο, γαμώτο…

  4. Ο/Η Ντίνος λέει:

    Με αυτά και με αυτά όμως φτάσαμε εδώ, να μην τολμάμε να εκφράσουμε διαφορετική άποψη από τους ακροδεξιούς χριστιανοταλιμπάν.
    Να μας βρίζουν από το πρωί ως το βράδυ ως ‘ανθέλληνες’ κλπ, και να στοχοποιούν ανθρώπους με κίνδυνο ακόμα και για την σωματική τους ακεραιότητα.
    Να έρχονται οι νεοναζί πάνω στο άρμα της ελευθερίας της έκφρασης, σκασμένοι στα γέλια αφού μας δουλεύουν κανονικά..

    Πριν λίγο καιρό στην Τσεχία τέθηκε εκτός νόμου το ακροδεξιό κόμμα, μια διαδικασία που έχει συμβεί πολλές φορές σε αρκετές χώρες της βόρειας Ευρώπης.
    Έστω και συμβολικά, έτσι στέλνουν ένα μήνυμα στην κοινωνία τους, προειδοποιώντας τον κόσμο.
    Εμείς εδώ έχουμε αφήσει την νεοναζιστική χρυσή αυγή να τρομοκρατεί, να χτυπά, να διαλύει συγκεντρώσεις, παρουσιάσεις βιβλίων, να εισβάλει σε κέντρα μεταναστών, κλπ κλπ, σαν να μην τρέχει τίποτα!

    Το ίδιο και με τον Πλεύρη και το εμετικό βιβλίο του, είμαστε η μόνη χώρα που επιτρέπει στον οποιονδήποτε παλαβιάρη να προτρέπει τους πιστούς του να εγκληματήσουν ενάντια σε μια θρησκευτική μειονότητα..
    Για να μην σχολιάσω το άθλιο σκεπτικό της αθωωτικής απόφασης..
    Προφανώς δεν καταλάβαμε τίποτα όταν ο υπόλοιπος κόσμος καταδίκαζε αυστηρά τον Ντέιβιντ Ίρβινγκ..

    Τέλος πάντων, σας εκτιμώ και σας αγαπώ, αλλά στο συγκεκριμένο θέμα διαφωνώ μαζί σας, και προτρέπω τον κόσμο –αριστερούς κ δεξιούς- να αντιδράσει πριν είναι πολύ αργά στους ακροδεξιούς νεοναζιστές, στους εχθρούς της Δημοκρατίας, στον κάθε Πλεύρη ή στον κάθε Μητροπολίτη .

  5. Ο/Η undantag λέει:

    Έτσι ακριβώς είναι.
    Διότι δύναμη (και αδυναμία συνάμα) της δημοκρατίας είναι ότι δεν δικαιούται να κάνει τους πάντες δημοκράτες με αντιδημοκρατικές μεθόδους.
    Επίσης, μια ανεκτικότητα που δεν … ανέχεται δεν είναι ανεκτικότητα!

    Λόγια του μετρό

  6. Ο/Η EvanT λέει:

    Θα συμφωνήσω κι εγώ με τη σειρά μου με τον Κο Τριαρίδη. Ο μόνος λόγος για τον οποίο έχει αξία η δίκη είναι για να αθωωθεί ο Αμβρόσιος και να λάβει το μήνυμα η κοινωνία (και οι συνήθεις μονόπλευροι υποστηρικτές της) ότι εν έτει 2010 η ελευθερία του λόγου είναι αδιαπραγμάτευτη. Το κακό είναι ότι οι δικαστές μπορεί να μην έχουν άλλη επιλογή από το να τον καταδικάσουν, αφού δεσμεύονται από τους ισχύοντες νόμους.

  7. Ο/Η Ρόζα Λούξεμπουργκ λέει:

    Δείτε το:

    http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=1152771

    Βίντεο από το ξύλο που έφαγαν οι φασίστες όταν επιτέθηκαν σε μετανάστες μικροπωλητές

  8. Ο/Η Leftg700 λέει:

    −«Η ελευθερία δεν μπορεί να αποστερηθεί την ελευθερία να υπερασπιστεί τον εαυτό της».

    −«Και ποιος θα ορίσει πότε και έναντι ποίων πρέπει να ενεργοποιηθεί αυτή η υπερασπιστική ελευθερία, μου λες;».

    −«Έλα καημένε Αντωνάκη!… Έφτασες κοτζάμ Αρεοπαγίτης και δεν το ’μαθες ακόμα; Μα όποιος βαστάει τα κλειδιά, που έλεγε η κι η συχωρεμένη η νόνα μου κι ας μην είχε τελειώσει ούτε το δημοτικό…».

    Από διασωθείσα συνομιλία δύο συνταξιούχων δικαστικών σε παγκάκι του Ζαππείου την Κυριακή 21 Μαρτίου ενεστώτος έτους.

  9. Ο/Η Α. Δημητρίου λέει:

    Ξέρετε ασφαλώς την άποψη του Μαο: αφήστε όλα τα λουλούδια να ανθίσουν. Βεβαίως μόλις άνθισαν κάποιος έσπευσε να τα κόψει αλλ’ αυτό είναι άλλη ιστορία. Η άποψη του Τριαρίδη διεκδικεί το αυτονόητο. Δεν ξέρω πόσο αυτονόητα είναι άλλα από τα πεπραγμένα του άνθους της Άιγιαλείας όπως ας πούμε το υπερπολυτελές ξενοδοχείο-συνεδριακό κέντρο «σήμαντρον» που χτίστηκε στο μεγαλύτερο μέρος του με κρατική επιχορηγηση (http://www.semantron.gr/). Και βέβαια πρόκειται για αναπτυξιακή επένδυση θα πείτε. Συμφωνώ! Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι αθεοι και αεθνείς αναρχικοί που μιλούν για ιερές μπίζνες και ζητούν τη φορολόγηση της εκκλησίας. Και ερωτώ δεν σας θαμβώνει τέτοιο θεάρεστο φιλανθρωπικό έργο;
    Προτείνω ωστόσο τη μετονομασία του resort σε ‘άνθρακες’ για να είναι συμβατό και με την ορολογία του πεφωτισμένου αρχιεπισκόπου μας.

  10. Ο/Η ακάκιος λέει:

    Να «κατέβουν» οι θρησκευτικές εικόνες από τα δικαστήρια Λιβαδειάς ζητά ο Τ. Γαλανός
    23.03.10

    Την αφαίρεση όλων των θρησκευτικών εικόνων και συμβόλων από τους τοίχους των δικαστικών αιθουσών και γραφείων των δικαστηρίων της Λιβαδειάς ζητά με έγγραφο που απέστειλε προς τον Πρόεδρο του Πρωτοδικείου Λιβαδειάς ως διοικητού του Δικαστικού Μεγάρου του Πρωτοδικείου ο δικηγόρος και πρώην πρόεδρος του Νομαρχιακού Συμβουλίου Βοιωτίας Ταξιάρχης Γαλανός.

    «Το Κατάστημα του Πρωτοδικείου Λιβαδειάς και όχι μόνον αυτό, θυμίζει χριστιανικό θρησκευτικό τέμενος, αφού στην μεγάλη αίθουσα υποδοχής υπάρχει αναρτημένος ο πίνακας με τη δήθεν δίκη του Ιησού, υπεράνω της έδρας της αίθουσας του ΜΟΔ εικόνα του Ιησού, κατά τη φαντασία του αγιογράφου αφού, η μεγάλη πλειοψηφία των ιστορικών ερευνητών, επιμένει ότι το πρόσωπο αυτό δεν υπήρξε ποτέ αλλά αποτελεί συνέχεια της εβραϊκής παραμυθολογίας και σε κάθε γραφείο εικόνες της Μυριάμ, αγίων κ.λ.π », αναφέρει στο αίτημα που κατέθεσε ο κ. Γαλανός.
    Και συνεχίζει: «Οι ισχύουσες σήμερα συνταγματικές ρυθμίσεις ως προς την αναγνώριση» ένα επικρατούσας θρησκείας »(άρθρο 3 Σ) οριοθετούν ήπιο πολιτειοκρατικό σύστημα, του οποίου τα κύρια χαρακτηριστικά τείνουν στην απαγκίστρωση από το σύστημα της« νόμω κρατούσης Πολιτείας «προς ένα σύστημα αμιγούς χωρισμού . Το άρθρο για την «επικρατούσα θρησκεία» (3 του Συντάγματος), δεν προηγείται πλέον-όπως συνέβαινε στα προϊσχύσαντα Συντάγματα, αλλά έπεται των διατάξεων που καθορίζουν την μορφή του πολιτεύματος, ενώ οι ρυθμίσεις που αφορούν στην προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας έχουν παύσει από το 1975 να έχουν παρακολουθηματικό και οιονεί εξαιρετικό χαρακτήρα. Πλέον, οι εξουσίες πηγάζουν από τον Λαό και όχι από τον Θεό, όπως υπαγόρευαν τα πρώτα ελληνικά Συντάγματα».

    Σύμφωνα με τον Γαλανό Ταξιάρχη: «Η πρακτική αυτή προσβάλλει μια δέσμη συνταγματικών εγγυήσεων των ατομικών ελευθεριών, μεταξύ των οποίων η αρχή της ισότητας και της αξίας του ανθρώπου, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι καθιστά τα μέλη των θρησκευτικών και, ίσως, μειονοτήτων και τους άθρησκους πολίτες «πολίτες δεύτερης κατηγορίας» όσον αφορά στην απόλαυση από μέρους τους του δικαιώματος της θρησκευτικής ελευθερίας και της αξίωσής τους να παραμένει η κρατική εξουσία ουδέτερη απέναντι στις θρησκευτικές και φιλοσοφικές πεποιθήσεις τους, καθόσον, κάθε φορά όπου βρίσκεται ένας πολίτης, είτε ως λειτουργός της Δικαιοσύνης, είτε ως διάδικος, είτε ως μάρτυρας ή ακροατής στην αίθουσα του Δικαστηρίου, το θρησκευτικό σύμβολο, εικόνα ή σταυρός, που δεσπόζει σε περίοπτη θέση πάνω από τον πρόεδρο του Δικαστηρίου, επανεπιβάλλει την καταργημένη τυπικά από το έτος 1983-και ουσιαστικά με το Σύνταγμα του 1975 – λήψη των δικαστικών αποφάσεων «εν ονόματι του Θεού»-και όχι του Λαού, από τον οποίο πηγάζουν όλες οι λειτουργίες της κρατικής εξουσίας, σύμφωνα προς το άρθρο 1 § 3 του Συντάγματος».

    Μιλώντας στο «Δ» ο κ. Γαλανός αναφερόμενος στη συγκεκριμένη ενέργειά του τονίζει ότι «οι αίθουσες των Δικαστηρίων, αποτελούν τους χώρους εξατομίκευσης της δικαστικής λειτουργίας της κρατικής εξουσίας, χώρους εκδήλωσης της αμεροληψίας που οφείλει να διέπει την κρατική εξουσία σε ένα κράτος δικαίου, χώρους προστασίας των συνταγματικών δικαιωμάτων των υποκειμένων του δικαίου ». Για τους λόγους αυτούς «σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συνδέονται με την« επικρατούσα θρησκεία », εισάγοντας, εμμέσως πλην σαφώς, με την διακόσμησή τους αποκλειστικά με θρησκευτικά σύμβολα, μια« μεταφυσική διάσταση »στην απονομή της Δικαιοσύνης που παραπέμπει σε θεοκρατικά και -συνεπακόλουθα-ολοκληρωτικά καθεστώτα, διότι κανείς θνητός δεν δύναται να αμφισβητήσει μια εξουσία που έχει θεϊκή και όχι ανθρώπινη προέλευση ».

    Παράλληλα ο κ. Γαλανός προβάλει και άλλες παραμέτρους σημειώνοντας χαρακτηριστικά:
    «Οι θρησκευτικές εικόνες είναι πρωτίστως θρησκευτικά και όχι πολιτιστικά σύμβολα, η δε ύπαρξή τους σε δεσπόζουσα θέση στις δικαστικές αίθουσες απευθύνεται, όπως όλα τα σύμβολα, στο θυμικό όσων τις αντιλαμβάνονται, προκαλώντας συναισθήματα που, εφόσον είναι θρησκευτικά, είναι ξένα προς την διαδικασία απονομής της Δικαιοσύνης, η οποία διέπεται από τον ορθό λόγο, αφού μόνον αυτός οδηγεί στην αμεροληψία. Εκτός αυτού, οι θρησκευτικές εικόνες δεν δύνανται να θεωρηθούν ούτε εθνικά σύμβολα, γιατί δεν αποτελούν Ελληνική αποκλειστικότητα, καθόσον η Ορθοδοξία έχει εκατομμύρια πιστούς και σε άλλα έθνη ».

    Για τον κ. Γαλανό επί του θέματος ήδη απεφάνθη το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αφού έκρινε «ότι η παρουσία του σταυρού στις σχολικές αίθουσες εύκολα εκλαμβάνεται από τους μαθητές όλων των ηλικιών ως ένα θρησκευτικό σύμβολο, το οποίο επιβάλλεται μέσα από την επίσημη εκπαίδευση».

    Αναλύοντας την σχετική απόφαση επισημαίνει ότι η ύπαρξη του σταυρού θα μπορούσε να ενισχύει τους θρησκευόμενους μαθητές, αλλά και να προκαλεί απέχθεια στους μαθητές που ακολουθούν άλλες θρησκείες ή είναι άθεοι, ιδιαίτερα εκείνους που ανήκουν σε θρησκευτικές μειονότητες.
    «Η ελευθερία του να μην ακολουθείς κάποια θρησκεία (περιλαμβανόμενη στην θρησκευτική ελευθερία που κατοχυρώνεται από το άρθρο 9, σε συνδυασμό προς το άρθρο 14 της ΕΣΔΑ) δεν αφορά μόνο την θρησκευτική εκπαίδευση, αλλά περιλαμβάνει όλες τις πρακτικές και τα σύμβολα που εκφράζουν μία πίστη, μία θρησκεία ή την αθεΐα », λέει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ουσιαστικά καλεί τα κράτη μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης να αφαιρέσουν τα θρησκευτικά σύμβολα όχι μόνο από τα σχολεία, αλλά και από τα δικαστήρια και όλες τις περιστάσεις της δημόσιας ζωής, στις οποίες οι πολίτες είναι υποχρεωμένοι να συμμετέχουν».

    Στο έγγραφο που κατέθεσε ο Ταξιάρχης Γαλανός προς τον Πρόεδρο του Πρωτοδικείου Λιβαδειάς καταλήγει:
    «Με δεδομένο ότι παρευρίσκομαι στις αίθουσες των δικαστηρίων του Δικαστικού Μεγάρου Λιβαδειάς, όχι τυχαία, αλλά ως συλλειτουργός της Δικαιοσύνης (άρθρο 38 του Κώδικα Περί Δικηγόρων) και στα πλαίσια της υποχρεωτικότητας της παρουσίας μου κατά την εκτέλεση των καθηκόντων μου.
    Με δεδομένο ότι οι αίθουσες των δικαστηρίων είναι χώροι όχι απλώς δημόσιοι, αλλά επιπλέον χώροι, όπου, όχι μόνον οι υπόλοιποι πολίτες, αλλά και εγώ ο αιτών, δεν επιλέγω, αλλά υποχρεώνομαι να παρίσταμαι, γεγονός που θεμελιώνει το ειδικό, άμεσο και ενεστώς έννομο συμφέρον μου για την υποβολή της παρούσας αίτησης.
    Με δεδομένο ότι έχω στις δικαστικές αίθουσες του δικαστικού μεγάρου Λιβαδειάς το κέντρο των βιοτικών κι επαγγελματικών μου δραστηριοτήτων, στις οποίες περιλαμβάνεται συχνά η υπεράσπιση προσώπων που ανήκουν σε θρησκευτικές ή ιδεολογικές μειονότητες (των οποίων τα δικαιώματα ενίοτε θίγονται εξαιτίας της συμμετοχής τους αυτής), και σαν Έλληνας πολίτης με ιστορική αυτογνωσία και πολιτιστική αυτοσυνειδησία έχω υποχρέωση να μεριμνώ για τη διαφύλαξη και προάσπιση των ατομικών δικαιωμάτων και ελευθεριών.
    Με δεδομένο ότι η κατάργηση των θρησκευτικών συμβόλων από τις αίθουσες των δικαστηρίων είναι επιβεβλημένη για λόγους ιστορικούς, εθνικούς και πολιτιστικούς αλλά κατά τα ανωτέρω, από το Σύνταγμα, την εφαρμογή του οποίου ζητώ.
    Με δεδομένο ότι η ύπαρξη των θρησκευτικών συμβόλων δεν προβλέπεται από καμία – νομίμως δημοσιευμένη – κανονιστική διάταξη,
    Με δεδομένο ότι το αίτημά μου δεν επιδιώκει να αλλάξει κάτι, για το οποίο χρειάζεται η οποιαδήποτε νομοθετική ή κανονιστική παρέμβαση, αλλά να εφαρμοστεί το Σύνταγμα και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου,
    Για τους λόγους αυτούς
    ΖΗΤΩ:
    Να διατάξετε την αφαίρεση όλων των θρησκευτικών εικόνων και συμβόλων από τους τοίχους των δικαστικών αιθουσών και γραφείων του δικαστικού μεγάρου του Πρωτοδικείου Λιβαδειάς ».

  11. Ο/Η Mητροπολίτης Κούλα λέει:

    ΧΡΥΣΟΠΗΓΗ: Ενα μοναστήρι με … ιστορία

    «Η «Χρυσοπηγή» γεννήθηκε επί χούντας και είχε επικεφαλής τρεις μητροπολίτες:

    * Τον Πειραιώς Καλλίνικο Καρούζο, «κομμουνιστοφάγο» και κήρυκα ολοκληρωτισμού.

    * Τον Αιγιαλείας Αμβρόσιο Λενή, πρώην ταγματάρχη της Χωροφυλακής και υμνητή των βασανιστών στη Μεταπολίτευση (έκανε και δέηση υπέρ των βασανιστών, κατηγορώντας τα θύματά τους ως «αναρχοκομμουνιστές-συκοφάντες».

    * Τον Δημητριάδος Χριστόδουλο Παρασκευαΐδη, αρθρογράφο ακροδεξιών και χουντικών εφημερίδων και ιδιόρρυθμο «προοδευτικό».

    Παρατηρητές των εκκλησιαστικών πραγμάτων παρουσιάζουν τον μητροπολίτη Καλλίνικο «δεινό κουμουνιστοφάγο από νεαρή ηλικία». Γεννήθηκε το 1927 στο Βαρθολομιό και φέρεται να ήταν μέλος της παρακρατικής Οργάνωσης «Αντικομμουνιστική Σταυροφορία», που έδρασε τη μετεμφυλιακή περίοδο. Καλά γνωρίζοντες ισχυρίζονται ότι «τα μέλη της συγκεκριμένης οργάνωσης κυκλοφορούσαν τότε με ταυτότητες των αρχών Ασφαλείας». (Αν ο μητροπολίτης Καλλίνικος διέθετε τέτοια ταυτότητα, μόνο ο ίδιος και τα ιστορικά αρχεία του υπουργείου Δημόσιας Τάξης μπορούν να απαντήσουν).

    Το 1961 η τριανδρία (Καλλίνικος, Αμβρόσιος και Αρχιεπίσκοπος) εγκαταβιώνουν στα Μετέωρα για ένα χρόνο, από όπου εκδιώκονται από τον τότε μητροπολίτη Τρίκκης Διονύσιο, χωρίς να έχουν γίνει μέχρι σήμερα γνωστοί οι λόγοι.

    Ο μητροπολίτης Αιγιαλείας Αμβρόσιος υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία, κατά τα πέτρινα χρόνια στην «Ενδοξη Βασιλική Χωροφυλακή» ως αρχηγός της Θρησκευτικής Υπηρεσίας,

    «Στις 19 Ιανουαρίου 1973 («Ε» 11.7.1981) ο δικτάτορας Γ. Παπαδόπουλος και ο τότε «υπουργός Εθνικής Παιδείας» Ν. Γκαντώνας υπογράφουν το 75/1973 Βασιλικό Διάταγμα «περί Συνοδικής-Σταυροπηγιακής Ιεράς Ανδρώας Κοινοβιακής Μονής ‘Παναγιάς Χρυσοπηγής’ εν τη περιφερεία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών». (ΦΕΚ 25 Α’ της 26/1/1973).

    Το Ιεραποστολικό Κέντρο της οργάνωσης Πυργοτέλους 3, Παγκράτι) ανήκει στην ενορία Πρ. Ηλία Παγκρατίου, όπου ιερουργούσε πριν από χρόνια ο μητροπολίτης Πειραιώς Καλλίνικος, και διαθέτει:

    * Παρεκκλήσιο του Ιερού Χρυσοστόμου

    * Δύο αίθουσες διαλέξεων

    * Εντευκτήριο νέων

    * Ορφανοτροφείο αρρένων

    *

    Την ίδια χρονιά εκλέγεται μητροπολίτης Πειραιά ο κ. Καλλίνικος, με διαφορά 10 ψήφων από τον Αναστάσιο Γιαννουλάτο. Διαδέχεται τον Χρυσόστομο Ταβλαδωράκη, ο οποίος στις 30.4 1968 με επιστολή του (αρ. πρωτ. 130) προς τη ΔΙΣ καταγγέλλει τις παραεκκλησιαστικές οργανώσεις, «ότι αύξαναν την περιουσία τους με δωρεές ακινήτων ή χρηματικών ποσών, εισφορών, κλ.π., χωρίς αυτές να φορολογούνται, βάσει διατάξεων που είχαν πετύχει με ειδικούς νόμους από δικούς τους υπουργούς». Μάλιστα, ζητάει να «…αποκαλυφθούν οι «ψευδοχίτωνες» αυτοί κύριοι, διότι τούτο επιβάλλει το συμφέρον και η δόξα της Εκκλησίας, αλλά και κατ’ επέκτασιν το μεγαλείον της ενδόξου Πατρίδος». («Ε» 3.7.1981)

    Πολιτικοί και εκκλησιαστικοί κύκλοι εκτιμούν ότι ο «μητροπολίτης Καλλίνικος δεν είναι ανανεμειγμένος μόνο στα εκκλησιαστικά, αλλά ότι μέσω των εκκλησιαστικοπελατειακών σχέσεών του με το πλήρωμα επηρεάζει ακόμα και τη σύνθεση του Κοινοβουλίου στηρίζοντας υποψήφιους βουλευτές στον Πειραιά». «Αν οι υποψήφιοι δεν «προσκυνήσουν» στον Καλλίνικο, εκλογή δεν έχει», λένε χαρακτηριστικά.

    ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 26/03/2005

  12. Ο/Η martina λέει:

    Ας μην μπερδεύουμε την ελευθερία της έκφρασης με την ασυδοσία της έκφρασης.
    Η ελευθερία όπως και η δημοκρατία για να λειτουργήσουν απαιτούν αυτοδέσμευση και αυτοπεριορισμό προς όφελος αξιών που προάγουν τον άνθρωπο και την αξιοπρέπεια που του αρμόζει. Σε ποια τέτοια αξία αυτοδεσμεύεται και αυτοπεριορίζεται ο φασίστας ή ο υποκινητής του μίσους?..

  13. Ο/Η iconology2009 λέει:

    Θα καταθέσω μιά λίγο διαφορετική άποψη που ελπίζω να κατανοηθεί και να μην παρεξηγηθεί.

    Οι εικόνες είναι μέρος της κουλτούρας μας. Και ναι μεν είναι φορτισμένες με συγκεκριμένο ιδεολογικό φορτίο αλλά παράλληλα έχουν και μιά αισθητική αξία και ομορφιά-όταν την έχουν και στο βαθμό που την έχουν-που κι αυτή τους η αξία δεν μπορεί να αγνοηθεί εντελώς,ειδικά αν θεωρηθούν σαν τα μόνα εικαστικά στοιχεία σε μιά γυμνή, απρόσωπη και φυλακόμορφη εκδοχή κτιρίου που είναι τα δικαστήρια.

    Τί θέλω να πώ; Οτι ναι να πολεμήσουμε σκληρά,αλύπητα και ανελέητα τον ταλιμπανίστικο φονταμενταλισμό των παπάδων και των ακροδεξιών συνοδοιπόρων τους,να επικεντρώσουμε όλο το δίκαιο μένος και όλη την μήνιν μας σ’αυτό(που είναι και το ουσιώδες), στο να τους απογυμνώσουμε από όποιες εξουσίες έχουν, στο να ξεδοντιαστεί η ισχύς τους και η επιρροή που έχουν στο ίδιο το δικαστικό σύστημα(γνωστό σε όλους τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ της Αθήνας και των επαρχιών της) κι ας αφήσουμε τις εικόνες(που αναγνωρίζω τον συμβολισμό τους, που με το χρόνο όμως αδυνατίζει και ξεφτίζει) σαν τα σημάδια-ρημάδια μιάς ξεχασμένης θρησκείας. Ποιός θα έβλεπε σήμερα στο άγαλμα ενός Απόλλωνα ή μιάς Αφροδίτης που κοσμεί ένα δημόσιο χώρο το απομεινάρι μιάς θρησκείας; Οι ππαντες θα το εισπράξουν σαν αισθητική παρέμβαση. Ας αφήσουμε λοιπόν τις εικόνες(αν είναι όμορφες και όχι αυτές οι ηλίθιες κατηχητιστικες που συνήθως βλέπουμε στα δικαστήρια)να ζήσουν μιά δεύτερη και ίσως μιά πιό ουσιαστική και σίγουρα μεγαλύτερη ζωή:αυτή της τέχνης. Να στρέψουμε την αγωνιστικότητα μας στα ουσιώδη της νομοθεσίας που καθιστούν ακόμη την εκκλησία παράγοντα σχεδόν πολιτειακό(ποιός θυμάται το ανατριχιαστικό να αναβαθμιστεί η Εκκλησία γιά πρώτη φορά μετά το 1827 τόσο ώστε να βρεθεί ακόμα και στο τραπέζι του ίδιου του Υπουργικού Συμβουλίου;Αυτά είναι τα αληθινά ζοφερά, ειδικά όταν προέρχονται από θεσμικούς και πολιτειακούς παράγοντες,που βαθειά απολίτικοι καθώς είναι δεν έχουν επίγνωση της νομιμοποιητικής δύναμης τέτοιων άφρονων ενεργειών).

    Οι εικόνες είναι από τη φύση τους αντιθεϊκά πράγματα, γιατί είναι θαυμαστή ύλη. Κόντρα σε κάθε άλλη πεποίθηση είναι η υλική ομορφιά τους που θέλγει και η πνευματικότητα τους συνάγεται δευτερευόντως και καθ’υποβολή. Αν κάποιος θέλει να την έχει ας την έχει. Σ’ενα δημοκρατικό (που σημαίνει με μαθηματική ακρίβεια οριοθετημένο δικαιϊκό σύστημα), είναι οι νόμοι και η εφαρμογή τους που κάνουν την παρέμβαση των θεών απαγορευτική και όχι οι εικόνες. Αν το δούμε ψύχραιμα το θέμα και απλά σαν ένα ακίνδυνο στοιχείο της κουλτούρας μας, θάρθει ο καιρός που η εικόνα του Χριστού θα παίζει αληθινά διακοσμητικό ρόλο στην διαστική αίθουσα τέτοιο ώστε να μην δημιουργηθεί κανένα θέμα αν από τσαχπίνικη τύχη αλλάχτεί με εκείνη του Απόλλωνα ή ακόμη καλύτερα από κείνη της Αφροδίτης.Γιά να μην πώ ότι οραματίζομαι ότι θάρθει και κάποια εποχή όπου κρεμασμένη εκεί πάνω θα φιγουράρει και η εικόνα της Λαΐδος της Κορινθίας,της εταίρας που αθωώθηκε από το δικαστήριο της εποχής της με το πειστικότερο επιχείρημα που ακούστηκε ποτέ σε δικαστήριο:την ΟΜΟΡΦΙΑ!

  14. Ο/Η laskaratos λέει:

    Θέλω να θυμίσω πως το επίδικο ζήτημα έχει τεθεί πανευρωπαϊκά και με αφορμή την παραπομπή σε δίκη του Ροζέ Γκαροντί για το βιβλίο (1996) «Οι θεμέλιοι μύθοι της ισραηλινής πολιτικής» («Les mythes fondateurs de la politique israelienne»).

    Είναι ένα υπαρκτό και δύσκολο θέμα, από τη στιγμή που πέρα από την έκφραση έστω και υβριστικής γνώμης, έχουμε την πρόκληση σε ενέργειες στρεφόμενες κατά των δικαιωμάτων του υβριζόμενου.

    Συντάσσομαι απερίφραστα με την άποψη του κ.Τριαρίδη, αλλά δεν θα πρέπει να γίνουμε εισαγγελείς και να ρίξουμε τον λίθο του αναθέματος κατά των Ελλήνων Ουμανιστών για την ενέργειά τους, η οποία περισσότερο μου φαίνεται να έχει στόχο την ηθική καταδίκη του προκλητικού και βαρυνόμενου με πολλά κ.Αμβρόσιου της παρακρατικής «Χρυσοπηγής» και σε καμιά περίπτωση την ποινικοποίηση της έκφρασης οποιασδήποτε άποψης.

    Θέλω να υπενθυμίσω πως αν ο κ.Τριαρίδης δεν κινδυνεύει από τον κ.Αμβρόσιο, χιλιάδες μεταναστόπουλα όμως δεν θα πάρουν ιθαγένεια με ότι φοβερό αυτό συνεπάγεται για τη ζωή τους κάτω από την πίεση κραυγών μίσους όπως αυτής του κ.Αμβρόσου.

  15. Ο/Η Κάποιος λέει:

    Όχι στο 666
    ΕΛΛΑΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
    ΟΞΩ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΙ

  16. Ήμουν κι εγώ έτοιμος να συμμετάσχω ως ένας από τους ενάγοντες. Η συμμετοχή μου αρχικά αναβλήθηκε επειδή το μήνυμα που περιείχε το χαρτί που ήταν να υπογράψω ήταν σε greeklish, (το κλικ στο delete είναι εξαρτημένο ανακλαστικό,) πράγμα που μου έδωσε χρόνο να το καλοσκεφτώ, και μια συζήτηση που έγινε στην αγορά «Αθεΐα» μου έδωσε την ευκαιρία να κρυσταλλώσω την άποψή μου ότι δεν θα έπρεπε να συμμετάσχω. Όπως είχα γράψει και εκεί:

    Εγώ ιδεολογικά φλερτάρω με ιδέες ακραίας ελευθερίας του λόγου. (Θέτω για παράδειγμα το ερώτημα: τι θα συνέβαινε αν αποποινικοποιούσαμε ακόμα και το να φωνάζει κανείς «φωτιά!» μέσα σε ένα κατάμεστο κινηματογράφο; Μήπως τελικά τα οφέλη για την ανθρωπότητα θα ήταν λιγότερα από το κόστος;) Όπως καταλαβαίνετε, από τη στιγμή που οι απόψεις μου κινούνται σε τέτοιες κατευθύνσεις, περιπτώσεις όπως Πλεύρη, Πειραιώς, Καλαβρύτων, κλπ τις κατατάσσω με σχετική ευκολία (ιδεολογικά πάντα) μέσα στα πλαίσια του επιτρεπτού. Τώρα, αυτό για το οποίο δεν είμαι σίγουρος είναι το αν δικαιολογούμαι ηθικά να εκμεταλλευτώ το νομικό σύστημα χρησιμοποιώντας ως μοχλό κάποια νομοθεσία με την οποία ιδεολογικά δεν είμαι σύμφωνος για να επιφέρω ένα πλήγμα σε κάποιον αντίπαλο. (Που προφανώς τύποι σαν τους Πλεύρη, Πειραιώς, Καλαβρύτων, κλπ. είναι.)

  17. Παράθεμα: Να αφαιρεθεί η ιθαγένεια από τον κ. Αμβρόσιο « Ροΐδη Εμμονές

  18. Κείμενο Μητροπολίτη Αμβρόσιου που περιλαμβάνεται στην έγκληση εναντίον του

    Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας

    Προσωπικό Ιστολόγιο του Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ.κ Αμβροσίου

    Τετάρτη, 13 Ιανουαρίου 2010

    Ά-εθνος, Ά-θεος, Ά-πατρις!
    ΑΥΤΟΙ ΘΑ ΚΑΘΟΡΙΣΟΥΝ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΜΑΣ;

    _____Η Πατρίδα μας διέρχεται κρίση, αγαπητοί μου συνέλληνες και συμπατριώτες, αν βέβαια εξακολουθείτε να έχετε ενδιαφέρον για το μέλλον αυτού του ιστορικού και μεγαλειώδους τόπου μας.

    _____Η Κυβερνητική ἀπόφαση για παραχώρηση της άκριτης ιθαγένειας σε αλλοδαπούς, οι οποίοι εισήλθαν κάποτε στο μικρό αυτό κομμάτι της γης, ισοδυναμεί με μια κίνηση αυτοκτονίας!

    _____Όταν μας περιβάλλουν τόσοι αδηφάγοι γείτονες,

    _____Όταν προ τινων ετών Πρόεδρος της Τουρκίας είπε, ότι «θα κατακτήσουμε την Ευρώπη με τις γεννήσεις μας»,

    _____Όταν η Χώρα μας είναι πύλη μιάς ανεξέλεγκτης εισόδου τόσων και τόσων αλλοδαπών παρανόμως εισερχομένων, όταν….όταν….όταν… τότε η Ελλάδα μεταλλάσσεται και μεταβάλλει τον χαρακτήρα της! Σε λίγα χρόνια θα είμαστε ξένοι στον τόπο μας.

    ______Ὀταν πάλιν η Κυβέρνηση προχωρεί το σχέδιο Καλλικράτης με το οποίο ουσιαστικά δημιουργεί δέκα τρία (13) κρατίδια, με ισάριθμους μικρούς πρωθυπουργούς, όπως ελέχθη, τότε ο κίνδυνος απώλειας ελληνικών εδαφών ευρίσκεται «επί θύραις» με πρώτη απώλεια την Θράκη.

    ____Όταν δημοσιογράφοι του μεγέθους Πρετεντέρη από τη στήλη τους υπερασπίζωνται την κα Δραγώνα και προβάλλουν το «υπέροχο» έργο της,

    _____Όταν, γενικώτερα, κάποια ΜΜΕ και κάποια εκδοτικά συγκροτήματα χρηματίζωνται για να υποστηρίξουν συμφέροντα ξένων δυνάμεων και τα οποία επιβουλεύονται τα εθνικά συμφέροντα των Ελλήνων, όπως συνέβη στη μαρτυρική Κύπρο με το Σχέδιο Αννάν, τότε η Ελλάδα μας χάνεται! «Πωλείται σε τιμή ευκαιρίας!»

    _____Πρώτιστα όλων, όταν εντός των τειχών υπάρχουν Έλληνες που καυχώνται ότι είναι ά-εθνοι, ά-θεοι και α-πάτριδες, και η Ελληνική Δημοκρατία ΔΕΝ ΣΠΕΥΔΕΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΦΑΙΡΕΣΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ και ΥΠΗΚΟΟΤΗΤΑ, αποστέλλοντάς τους στο πύρ το εξώτερον ως προδότες της Πατρίδος μας, τότε το τέλος της Ελλάδος είναι εγγύς!

    _____Στη ταχύτερη έλευση του τέλους της Ελλάδος μας συμβάλλουν η τηλεόραση και τα εκδοτικά συγκροτήματα, όταν αυτά εργάζωνται για ξένα αφεντικά και συμφέροντα!

    ______Το επονομαζόμενο Παρατηρητήριο Συμφωνιών του Ελσίνκι, στο οποίο προΐστανται ά-εθνοι, ά-θεοι και α-πάτριδες δήθεν Έλληνες, προωθεί την απομάκρυνση των θρησκευτικών Συμβόλων από τα Σχολεία, την κατάργηση της προσευχής και του εκκλησιασμού!

    _____Έλληνες και συνέλληνες, ας ξυπνήσουμε από τον λήθαργο! Ας αναλάβουμε τις ευθύνες μας! Το αίμα των Ηρώων της Ελευθερίας μας επιβάλλει να αναλάβουμε ενεργό δράση, έντιμα, νόμιμα και ειρηνικά! Σας παραπέμπω στο παρακάτω δημοσίευμα. Λάβετε τα μέτρα σας. Αναλάβετε τις ευθύνες Σας. Δεν μας χρειάζεται ψωμί, αν δεν έχουμε την ελευθερία μας! «Ελευθερία ή θάνατος» έλεγαν κάποτε κάποιοι σκλαβωμένοι πρόγονοί μας! Τώρα μας ετοιμάζουν την πνευματική υποδούλωση! Globalization τη λένε στα ξένα! Παγκοσμιοποίηση την ονομάζουν στα Ελληνικά!

    Σας ερωτώ:

    Αυτοί οι Ά-εθνοι,οι Ά-θεοι καί οι Α-πάτριδες θα καθορίσουν τις τύχες μας;

    + Ο Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος

    Αἰγιον, 13 Ιανουαρίου 2010

  19. Υπόθεση Garaudy κατά Γαλλίας (Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου)

    «Το Δικαστήριο έχει αποφανθεί, μεταξύ άλλων, ότι αναμφίβολα, όπως και κάθε άλλη αναφορά που στρέφεται κατά των θεμελιωδών αρχών της ΕΣΔΑ, η δικαιολόγηση μια φιλο-ναζιστικής πολιτικής δεν μπορεί να επιτραπεί να απολαμβάνει την προστασία του Άρθρου 10 και πως υπάρχει μια κατηγορία ξεκάθαρα αποδεκτών ιστορικών γεγονότων –όπως το Ολοκαύτωμα- των οποίων η άρνηση ή η αναθεώρηση αφαιρείται από την προστασία του Άρθρου 10 μέσω του Άρθρου 17… Η άρνηση η αναθεώρηση παρόμοιων ιστορικών γεγονότων υπονομεύει τις αξίες στις οποίες βασίζεται η καταπολέμηση του ρατσισμού και του αντισημιτισμού και αποτελεί σοβαρή απειλή κατά της δημόσιας τάξης. Παρόμοιες ενέργειες είναι ασυμβίβαστες με τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα γιατί παραβιάζουν δικαιώματα άλλων. Οι υποστηρικτές τους έχουν αναμφισβήτητα σχέδια που εμπίπτουν στην κατηγορία των στόχων που απαγορεύονται από το Άρθρο 17 της ΕΣΔΑ.»

    ΑΡΘΡΑ 10 ΚΑΙ 17 ΤΗΣ ΕΣΔΑ

    Άρθρo 10. Ελευθερία έκφρασης

    1. Παν πρόσωπoν έχει δικαίωµα εις την ελευθερίαν εκφράσεως. Τo δικαίωµα τoύτo περιλαµβάνει την ελευθερίαν γνώµης ως και την ελευθερίαν λήψεως ή µεταδόσεως πληρoφoριών ή ιδεών, άνευ επεµβάσεως δηµoσίων αρχών και ασχέτως συνόρων. Τo παρόν άρθρoν δεν κωλύει τα Κράτη από τoυ να υπoβάλωσι τας επιχειρήσεις ραδιoφωνίας, κινηµατoγράφoυ ή τηλεoράσεως εις κανoνισµoύς
    εκδόσεως αδειών λειτoυργίας.

    2. Η άσκησις των ελευθεριών τoύτων, συνεπαγoµένων καθήκoντα και ευθύνας δύναται να υπαχθή εις ωρισµένας διατυπώσεις, όρoυς, περιoρισµoύς ή κυρώσεις, πρoβλεπoµένoυς υπό τoυ νόµoυ και απoτελoύντας αναγκαία µέτρα εν δηµoκρατική κoινωνία δια την εθνικήν ασφάλειαν, την εδαφικήν ακεραιότηταν ή δηµoσίαν ασφάλειαν, την πρoάσπισιν της τάξεως και πρόληψιν τoυ εγκλήµατoς, την πρoστασίαν της υπoλήψεως ή των δικαιωµάτων των τρίτων, την παρεµπόδισιν της κoινoλoγήσεως εµπιστευτικών πληρoφoριών ή την διασφάλισιν τoυ κύρoυς και αµερoληψίας της δικαστικής εξoυσίας.

    Άρθρo 17. Απαγόρευση κατάχρησης δικαιώµατoς

    Ουδεµία διάταξις της παρoύσης Συµβάσεως δύναται να ερµηνευθή ως επαγoµένη δι’ έν Κράτoς, µίαν oµάδα ή έν άτoµoν oιoνδήπoτε δικαίωµα όπως επιδoθή εις δραστηριότητα ή εκτελέση πράξεις σκoπoύσας εις την καταστρoφήν των δικαιωµάτων ή ελευθεριών, των αναγνωρισθέντων εν τη παρoύση Συµβάσει, ή εις περιoρισµoύς των δικαιωµάτων και ελευθεριών τoύτων µεγαλυτέρων των πρoβλεπoµένων εν τη ρηθείση Συµβάσει.

  20. Η Ένωση Ουμανιστών Ελλάδας (ΕΝΩ.ΟΥ.ΜΕ.) διαψεύδει πως ο Θανάσης Τριαρίδης υπήρξε ιδρυτικό (ή μη ιδρυτικό) μέλος της ΕΝΩ.ΟΥ.ΜΕ., όπως ισχυρίζεται στο κείμενό του.

    Όλα τα μέλη της ΕΝΩ.ΟΥ.ΜΕ. είναι δημόσια γνωστά στην ομάδα του Facebook «ΕΝΩ.ΟΥΜ.Ε: Χώρος συζητήσεων μελών.»

    Εκεί συζητήθηκε η υποβολή έγκλησης κατά του Αμβρόσιου από τις 25 Φεβρουαρίου
    2010 μέχρι σήμερα. Τα μέλη της ΕΝΩ.ΟΥΜ.Ε. που σέβονται τη συμμετοχή τους σε μια οργάνωση τους σκοπούς της οποίας στηρίζουν με αυτή διατύπωσαν τις απόψεις τους στα πλαίσια του γόνιμου εσωτερικού διαλόγου.

    Αν ήταν μέλος ο Θανάσης Τριαρίδης είναι λογικό να υποτεθεί πως θα είχε διατυπώσει τις σκέψεις του εκεί, περιλαμβανόμενης και της φερόμενης ανησυχίας του να μη θεωρηθεί από τη δημοσιοποίηση της δράσης αυτής πως περιλαμβάνεται στους εγκαλούντες. Κάτι τέτοιο δεν έγινε απλούστατα γιατί δεν υπήρξε ποτέ μέλος της. Του προτάθηκε αλλά αρνήθηκε γιατί δεν συμμετέχει σε οργανώσεις και συλλογικότητες.

    Τέλος, στο κείμενο του Μητροπολίτη Αμβρόσιου που περιλαμβάνεται ολόκληρο στην έγκληση δεν υπάρχει καμιά αναφορά στο όνομα του Θανάση Τριαρίδη, ώστε να υπήρχε πιθανότητα να θεωρηθεί πως είναι μεταξύ των 11 εγκαλούντων.

    Για το περιεχόμενο του κειμένου του Θανάση Τριαρίδη η ΕΝΩ.ΟΥ.ΜΕ. θα τοποθετηθεί
    όταν ο χρόνος το επιτρέψει.

  21. Ο/Η μισαλοδοξία? λέει:

    Αγαπητέ E-lawyer,

    διάβασα με προσοχή το κείμενο αλλά θα ήθελα να ρωτήσω κάτι:
    πως ορίζεται κοινωνικά και νομικά ο μισαλλόδοξος λόγος ?
    Και πιο συγκεκριμένα αναφέρω δύο περιπτώσεις:

    Προσωπικά δεν χωνεύω τους συνανθρώπους μου που διακατέχονται από επίκτητη κυρίως βλακεία και ιδιαίτερα χριστιανική και σε πρώτη ευκαιρία τους το λέω.

    Πριν λίγο καιρό ένα κοριτσάκι έφτιαξε ένα group στο facebook «ναι και εγώ μισώ την καθηγήτρια μου».

    Και οι δύο περιπτώσεις αντιμετωπίζονται σαν μισαλλόδοξες.

    Είναι προφανές ένας Χριστιανός δεν πρέπει να μισεί, οπότε μπορείς να τον κατηγορήσης για ασυνέπεια, έναν μη χριστιανό ?

    Μήπως η έννοια της αγάπης και του μίσους που έχουμε είναι κάτω από μια χριστιανική θεώρηση?

    Μήπως το πρόβλημα δεν είναι η μισαλλοδοξία αλλά η έμμεση υποκίνηση σε πράξεις βίας ή όπως αλλιώς αυτό μπορεί να οριστεί νομικά ?

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.