Μονής Βατοπεδίου αυτοκρατορικά χρυσόβουλα (The End?)

Συνεχίζω από το 1ο και 2ο μέρος που καλό είναι να διαβαστούν πριν προχωρήσεται σε αυτό το 3ο και τελευταίο μέρος (λές;).

vatopediou3.jpghta.jpg Μονή Βατοπεδίου όπως ελπίζω να έχετε καταλάβει της χαρίζουν από παντού γη, γιατί δεν είναι μόνο οι τεράστιες και αξιοπρόσεκτες εκτάσεις σε Θεσσαλονίκη. Είναι η Καβάλα, η Αττική, και ερευνώνται και άλλες προσοδοφόρες τουριστικές περιοχές. Τις χαρίζουν συνεχώς. Αν το χάρισμα δημόσιας γης δεν είναι σκάνδαλο, τότε οι λέξεις έχουν χάσει την έννοια τους. Όλα τα συμβόλαια π.χ. της Θεσσαλονίκης υπογράφονται φαρδιά – πλατιά από δύο ονόματα, της Διονυσίας Πελέκη και του δικηγόρου Δημητρίου Πελέκη που κατά διαολική σύμπτωση είναι η σύζυγος και ο κουνιάδος του υπουργού Πολιτισμού Γιώργου Βουλγαράκη.

Μεθοδικότητα, Ταχύτητα = Αποτελεσματικότητα!
Βεβαίως. Γιατί όσες χρήσιμες και αξιοποιήσιμες δημόσιες εκτάσεις δόθηκαν (ανατολική Θεσσαλονίκη), δόθηκαν εν κρυπτώ, οι δήμοι δεν είχαν ιδέα, και αφού η παραχώρηση είχε συντελεστεί, τότε με ταχύτητα φωτός τις πουλούσαν σε ιδιώτες πριν το πάρουν μυρουδιά οι κάτοικοι και δημιουργήσουν δυσάρεστους θορύβους και στεναχώριες. Οι δημοπρασίες πώλησης έγιναν στις 5 Ιουλίου, 26 Ιουλίου και 17 Νοεμβρίου 2006, και βέβαια οι πωλήσεις έγιναν με τις αντικειμενικές αξίες της Εφορίας κι όχι τις πραγματικές…. Είδατε άμα θέλει το κράτος πως κινείται γρήγορα (και αθόρυβα) προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα κάποιων ιερέων ευνοούμενών τους; Με την ίδια αυτή ταχύτητα δεν θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί ο πολίτης από τις ίδιες αυτές υπηρεσίες; Τι να πεις.

…και στη Καβάλα.
Ο κ. Δημήτρης Παπουτσής της αντιπολίτευσης στη Νομαρχία Καβάλας καταγγέλλει ότι: «Εν αγνοία του συνόλου των αρχών και των αρμοδίων φορέων τα υπουργεία Οικονομίας και Αγροτικής Ανάπτυξης παραχώρησαν στη Μονή Βατοπεδίου 1.240 στρέμματα παραθαλάσσιων εκτάσεων του Δημοσίου στη Ν. Ηρακλείτσα Παγγαίου Καβάλας»[..] «από τον Μάιο του 2004, με συνοπτικές διαδικασίες, έγινε η παραχώρηση δημόσιας ακίνητης περιουσίας μεγάλης αξίας»[..]

…και στην Αθήνα.
Λέγεται ότι η Αττική θα είναι ο επόμενος νομός, γιατί από τις αντιδράσεις ναυάγησε η Β’ δόση παραχωρήσεων στην Θεσσαλονίκη, και «[…]Το υπουργείο Οικονομίας, μέσω της ΚΕΔ, παραχωρεί εκτάσεις στη Μονή Βατοπεδίου έως ότου σε αντικειμενική αξία καλύψουν τα 60 εκατ. ευρώ. Αυτή είναι η αξία που προσδιόρισαν οι ορκωτοί εκτιμητές για έκταση 32.000 στρεμμάτων στο Πόρτο Λάγος και στη λίμνη Βιστωνίδα, σε Ροδόπη και Ξάνθη[…]» («Ε» – 03/07/2007)

Σκανδαλώδεις η παραχωρήσεις στη Μονή
Ο «Ριζοσπάστης» το 2003 αποκάλυψε το θέμα και τις αξιώσεις της Μονής, να βάλει στο χέρι έκταση 80.000 στρεμμάτων στα όρια των Νομών Ξάνθης και Κομοτηνής επικαλούμενη χρυσόβουλα – έγγραφα βυζαντινών χρόνων- του 1080, του 1329 και του 1371. Αρχές Ιουλίου 2007, ο νομαρχιακός Σύμβουλος της ΝΑΣ Καβάλας Χρήστος Ποτόλιας επικαλούμενος και το δημοσίευμα αυτό, ζήτησε την επιστροφή όλων αυτών των παραθαλάσσιων περιοχών – φιλέτων.
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποφάσισε το 1998 να μην προβάλει δικαιώματα κυριότητας απέναντι στις διεκδικήσεις της Μονής. Στα τέλη του 2003, μετά τις αντιδράσεις των κατοίκων στην περιοχή της Βιστωνίδας, και την έκταση που πήρε το θέμα, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αναγκάστηκε να ζητήσει επανεξέταση του ζητήματος. Ερώτηση για το θέμα αυτό κατέθεσε το ΚΚΕ στη Βουλή (2003).
Η κυβέρνηση της ΝΔ χάρισε 1.240 στρέμματα παραθαλάσσιων εκτάσεων του δημοσίου στα όρια των Δήμων Ελευθερών και Ορφανού Καβάλας, ως αντάλλαγμα για τις εκτάσεις που διεκδικούσε η Μονή Βατοπεδίου στη Λίμνη Βιστωνίδα. Της παραχώρησε επίσης μέσω της ΚΕΔ, 630 στρέμματα εντός των ορίων του Δήμου Μίκρας Θεσσαλονίκης, με… παράπλευρη απώλεια τις εκτάσεις τις οποίες θα παραχωρούσε ο Δήμος Μίκρας για να γίνει το παιδιατρικό και το νέο ογκολογικό νοσοκομείο, όπως προαναφέραμε χτες (βλ. χτεσινό ποστ)

# – Στις +/- 12-13 Ιουλίου υπό το βάρος των συνεχών αποκαλύψεων και της κατάληξης του θέματος στη Βουλή με την ερώτηση των 11 βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, του ΚΚΕ και του Συνασπισμού, αποφασίζεται η επιστροφή των ακινήτων Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής και Τρικάλων (ναι, και εδώ!) -κι εκεί είχε φτάσει η χάρη τους- με αντάλλαγμα ακίνητο της Αθήνας. Σε εκκρεμότητα μένουν: 1) Η δασική έκταση των 8.600 στρεμμάτων (αρχαιολογικός χώρος, παρακαλώ) στην Ουρανούπολη. 2) Τα παραθαλάσσια ακίνητα της Καβάλας, έκτασης 1.240 στρεμμάτων (γι’αυτό θέλουν άλλο φιλέτο στην Αττική. χε χε!)

Λίγοι οι βουλευτές που τα κατήγγειλαν και…
# – Η αντίδραση της ΝΔ μέσω του γενικού γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού, Χρήστου Ζαχόπουλου: «Δεν έχω τίποτε να δηλώσω».
# – Η αντίδραση του ΠΑΣΟΚ: Στο κοινοβουλευτικό του συμβούλιο υπογραμμίστηκε ότι δεν συντρέχουν λόγοι για ν’ «ανεβάσει» το θέμα. Θεωρήθηκε ότι ούτε οι αποχαρακτηρισμοί δασικών εκτάσεων ούτε η παραχώρηση αρχαιολογικού χώρου ούτε η όλη μεθόδευση, η οποία ακολουθήθηκε σε ό,τι έχει να κάνει με το ιδιοκτησιακό της Βιστωνίδας λίμνης και της παραλίμνιας περιοχής, συνιστούν πολιτικό θέμα. (έλεος, όλα αυτά τι ακριβώς θέμα «συνιστούν;»)

# – Νέα πρόκληση. Mαθεύτηκε στις 19 Ιουλίου ’07 με τα ακίνητα του Δημοσίου που δίνονται ως αντάλλαγμα στη μονή Βατοπεδίου για τη Βιστονίδα λίμνη στο Πόρτο Λάγος και την παραλίμνια έκταση…. Διορθώνουν το συμβόλαιο για το ακίνητο της Ν. Ηρακλείτσας Καβάλας, γιατί πάνω στη σπουδή τους, τον Μάιο του 2007, να κάνουν το συμβόλαιο και να το μετεγγράψουν στο υποθηκοφυλακείο της περιοχής, μετέγγραψαν ακίνητο που είναι πάνω από την Εγνατία οδό και όχι κάτω, παραλιακό, που έχει και μεγαλύτερη αξία. Το συμβόλαιο της διόρθωσης το έκαναν στις 13 Ιουλίου.

Το Δημόσιο οδηγείται στον Άρειο Πάγο
Όπως καταλαβαίνετε, όταν το κράτος δίνει τη δημόσια γη των τοπικών κοινωνιών στη Μονή Βατοπεδίου, εξαντλεί έως και την κορυφαία δικαστική βαθμίδα για να διεκδικήσει εκτάσεις που κατέχουν και πριν από την Απελευθέρωση οι δήμοι. Η περίπτωση του Δήμου Ακάνθου-Σταγίρων (Ουρανούπολη), στην επίδικη περιοχή με τα 8.600 στρέμματα δάσους και αρχαιολογικού χώρου που πήγαν στο μοναστήρι, το 2001 το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας ήγειρε αξιώσεις. Πρωτόδικα ο δήμος δικαιώθηκε. Το ελληνικό Δημόσιο επανήλθε το 2004 με αγωγή στο Εφετείο. Δικαιώθηκε και πάλι. Και τώρα ετοιμάζεται, από το Δημόσιο, προσφυγή στον Άρειο Πάγο!

Είναι πολλά τα λεφτά, άγιε! (Τίτλος Έθνους 21.07) «[…]μία ακόμη αγιορείτικη «επενδυτική» δραστηριότητα στην ίδια περιοχή.» […] «ΟΠΩΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΙ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, η οποία είχε την εκμετάλλευση κεντρικού πάρκινγκ της Θεσσαλονίκης -η σχετική σύμβαση λήγει στις 31.12.2007, αλλά προβλέπεται δυνατότητα παράτασης έως το 2014- η Ιερά Μονή Οσίου Φιλοθέου του Αγίου Ορους ανέλαβε «πραξικοπηματικά» τη διαχείριση και εκμετάλλευση του σταθμού αυτοκινήτων με την… «αρωγή» της Δικαιοσύνης, των τοπικών Αρχών και της Αστυνομίας.»

# – Επέμβαση εισαγγελέα. Η υπόθεση της Μονής Βατοπεδίου θα εξεταστεί στην προκαταρκτική εξέταση εφ’ όλης της ύλης διέταξε ο εισαγγελέας Πολυγύρου, Φίλιππος Παπαδόπουλος.

# – Λίστα 16 οικοπέδων στην Τρίγλια και τα Νέα Πλάγια Χαλκιδικής, «αποκαλύφτηκε» για τα οικοπεδικά επιτεύγματα της Μονής Βατοπεδίου, στη «σύμπραξή» της με το Ελληνικό Δημόσιο. Λεπτομέρεια: στην πλειονότητά τους είναι οικόπεδα των 100 τετραγωνικών μέτρων και ήταν από τη διανομή του 1971 για τους αστέγους. Τώρα βρήκε «στέγη» σ’ αυτά η Μονή Βατοπεδίου.

# – Ερώτηση στη Βουλή. Ο πρόεδρος του ΣΥΝ ζητεί να δοθούν στη Βουλή τα αποδεικτικά στοιχεία με τα οποία αναγνωρίσθηκαν στη Μονή Βατοπεδίου περιοχές της λίμνης Βιστονίδας και άλλες στους Νομούς Ξάνθης και Ροδόπης, ο τρόπος εκτίμησής τους και ανταλλαγής τους με άλλες εκτάσεις και οικόπεδα μεγάλης οικονομικής αξίας σε Δήμους των Ν. Θεσσαλονίκης, Ν. Καβάλας, Ν. Χαλκιδικής και την ακύρωση των συμφωνιών σε όφελος της δημόσιας περιουσίας.

# – ΧΤΕΣ (26.07) στη Βουλή ο κ. Αλαβάνος κάλεσε την κυβέρνηση να πάρει θέση για το Βατοπέδι. Ο υφυπουργός Οικονομικών Π. Δούκας έκανε τον Πιλάτο λέγοντας ότι το ιδιοκτησιακό καθεστώς αυτών των εκτάσεων και των παραλίμνιων εκτάσεων (25.000 στρέμματα) έχει ξεκαθαριστεί με ομόφωνες γνωμοδοτήσεις του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Δημόσιων Κτημάτων την περίοδο 1998 – 2003, οι οποίες έγιναν αποδεκτές με αποφάσεις των τότε υφυπουργών Οικονομικών.

Ποιο το λογικό και ποιο το παράλογο. Οι έννοιες μπερδεύτηκαν. Εθιστήκαμε στη διαπλοκή. Τα ακούμε, σηκώνουμε το δεξί μας φρύδι και λέμε…

Τέλος (;)

Το Σεπτέμβρη πάλι.

Σε 5 περίπου ώρες κλείνουν όλα τα σχόλια στο «Ροΐδη Εμμονές». Τα παντζούρια θα μείνουν ανοιχτά. Οι γνωστοί και άγνωστοι περαστικοί είναι, και θα είναι πάντα ευπρόσδεκτοι εδώ.

Γεια σας.

This entry was posted in «Ιερές» Διεκδικήσεις, «Ιερές» Επενδύσεις, θρησκεία/κλήρος. Bookmark the permalink.

27 Responses to Μονής Βατοπεδίου αυτοκρατορικά χρυσόβουλα (The End?)

  1. Ο/Η dmast λέει:

    Μας κάνατε την καρδιά γκιούλ μπαχτσέ πάλι με αυτά που γράψατε.
    Δυστυχώς, οι γενειοφόροι ελέφαντες είναι αυτοί που κυβερνάνε τη χώρα. Πως να γίνει χωρισμός κράτους – εκκλησίας, αφού αυτοί είναι το κράτος;

    Σας εύχομαι καλό καλοκαίρι.

  2. Ο/Η trofonios λέει:

    Αγαπητέ Ροίδη καλημέρα,
    Σε διαβάζω περίπου έναν μήνα ανελλιπώς. Λόγω των μακροσκελών κειμένων σου και λόγω των πολυάριθμων σχολίων που δέχονται δεν προλαβαίνω (λίγος ελεύθερος χρόνος) να τα διαβάσω μονομιάς και να σχολιάσω κιόλας. Αποθηκεύω τις σελίδες στο USB Stick μου και τα διαβάζω στην δουλειά μου. Ομολογώ ότι κίνησε στα ίδια κύματα με μένα.
    Λόγω προσωπικών εμπειριών με το Άγιο Όρος έχω πολλά να εξιστορήσω αλλά δεν είναι του παρόντος.
    Δεν ξέρω αν έχεις επισκεφτεί ποτέ σου το Άγιο Όρος αλλά πιστεύω ότι θα μαγευτείς από την ηρεμία που θα σου προσφέρουν η φύση, οι μονές και οι μοναχοί. Αν τους γνωρίσεις και προσωπικά τους πιο πολλούς θα δυσκολευτείς να πιστέψεις ότι είναι αυτό που περιγράφουν τα κείμενα σου.
    Όμως η πραγματικότητα είναι αυτή που περιγράφεις εσύ και ο έντυπος τύπος. Πραγματικά δεν έχω καταλάβει ποιος κινεί αυτά τα ληστρικά νήματα. Οι μοναχοί στο σύνολο; Ο ηγούμενος; Ο Διοικητής του Αγίου Όρους που τον διορίζει η εκάστοτε κυβέρνηση ή οι διάφοροι τεχνοκράτες (βδέλλες) που κολλάνε πάνω σε όλες τις μονές; Πιστεύω όπως είπα από προσωπικές εμπειρίες και μόνο ότι είναι οι τεχνοκράτες σε συνεργασία με τον εκάστοτε ηγούμενο. Οι άλλοι μοναχοί είναι πρεζόνια, κυριολεκτικά και μεταφορικά, και δεν καταλαβαίνουν τίποτα. Είναι εκεί για να σώσουν την ψυχή τους. Δεν είναι μόνο η μονή Βατοπεδίου. Δεν είναι μόνο εκτάσεις του δημοσίου. Είναι ένα τεράστιο θέμα που δεν ασχολήται κανένας εισαγγελέας. Είναι ένας συνδυασμός αρχαιοκαπηλίας, εταιρίας δολοφώνων, εμπορίας και χρήσης ναρκωτικών, ξεπλύματος μαύρου χρήματος και καταπάτησης δημόσιας περιουσίας.

    ΥΓ.Περιμένω και ένα θέμα, έτσι για την ιστορία, που με τόση μαεστρία δημοσιεύεις, για τον ρόλο του Αγίου Όρους τις χρονολογίες που γράφτηκαν αυτά τα χρυσόβουλα. Και αυτό γιατί οι χρονολογίες αυτές έχουν μεγάλο ενδιαφέρον στην ιστορία της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

  3. Ο/Η Μύρων λέει:

    Προσπερνώ τους χαρακτηρισμούς ( ταξικά απόβλητα (;!), γενειοφόροι ελέφαντες κ.α αμέτρητα που μαρτυράνε την αντικειμενικότητα των κειμενογράφων )
    και ξαναρωτώ, εφ όσον απάντηση δεν έλαβα. Αυτή την φορά επαναλαμβάνοντας άλλον σχολιαστή των παρόντων :

    «Μπορεί κάποιος από όλους όσους υποστηρίζουν ότι δεν ανήκουν οι αμφιλεγόμενες εκτάσεις στο Βατοπέδι, να μας πει ποιοι τίτλοι ιδιοκτησίας θεωρούνται ισχυροί και από ποια χρονολογία και ύστερα πρέπει να έχουν συνταχθεί;
    Ή απλά πιστεύουμε ότι επειδή είναι μοναχοί κατ’ ανάγκην ψεύδονται;»

    Και κυρίως :

    Πώς είναι δυνατόν να σχηματίζετε ισχυρά μάλιστα γνώμη πριν ακούσετε και τις δύο πλευρές ; Γιατί παρουσιάζετε το θέμα μόνο από την μία πλευρά ; Εχετε την εντύπωση ότι οι εφημερίδες, η ελευθεροτυπία δεν εκπροσωπούνε πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα ; Γιατί εμφανίζονται εδώ μόνο αυτά ;

  4. Ο/Η elias λέει:

    Αιώνες τώρα το ιερατείο, σαν διεστραμμένος γέρος, απομυζά την ελλάδα. Τη βιάζει αιώνες τώρα και αυτή αποσβολωμένη έγινε και χριστιανή.
    Η παιδεία διαλύεται, το κράτος όμηρος των κομμάτων, οι έλληνες ασχολούνται με το ποδόσφαιρο και τη γιουροβύζιον. Κατά καιρούς θυμόμαστε ότι ήμαστε απόγονοι των ελλήνων, ειδικά όταν οι αμερικάνοι βγάζουν ταινίες όπως οι 300, ωραίο αστείο και αυτό.

    Ξεχάσαμε τον ηρωικό μας αντίλογο με τις Ευμενίδες
    μας πήρε ο ύπνος μας πήραν για πεθαμένους κι έφυγαν
    φωνάζοντας
    «Γιου! Γιου! Πούουου… παξ!»
    βρίζοντας τους θεούς που μας προστατεύουν.

  5. Ο/Η DIONYSOS λέει:

    Ακρως ενδιαφέροντα τα ζητήματα που αγγίζετε με ζέση και εμβρίθεια, τα παρακολουθούμε με ενδιαφέρον. Η καταπάτηση δημόσιας γής με κάθε μορφή «σύγχρονης πειρατείας» με το όποιο εκκλησιαστικό- συνεταιριστικό προκάλυμμα είναι απλά διακίνηση βρώμικου χρήματος, πιθανό ξέπλυμα άλλων συναλλαγών. Δεν προικίζει ορφανά βέβαια η Μονή Βατοπεδίου.

  6. Ο/Η Arthuro Bandini λέει:

    Αγαπητέ Κ. Ροϊδη,

    Αν έχεις «πίστη» όλα γίνονται..

    Το blog σας είναι πραγματικά μια όαση αλήθειας μέσα στο ελληνικό internet.

    Ευχές για ένα όμορφο καλοκαίρι

  7. Ο/Η ΚουκουΒάγια λέει:

    Διαβολικές συμπτώσεις! Πολύ σωστα το έθεσες…Χα! Κι όσο πιο διαβολικές τόσο πιο υπερ τους…Βοήθεια Μας!!!!

    Καλό απόγευμα!

  8. Ο/Η roidis λέει:

    σας λέω όλους καλημέρα από κάποιο νησί του Αιγαίου….
    δεν ξέρω αν μπορώ να απαντώ από εδώ. Πάντως ίσως επανέλθω αύριο-μεθαύριο.

    φιλιά και ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. πάω για μπάνιο.

  9. Άντε περιμένουμε πώς και πώς τα κείμενά σου.

  10. Ο/Η svorak λέει:

    Στα πολυ χρήσιμα πιττάκια γιά το Βατοπαίδι, επιτρέψτε μου μερικές διευκρινίσεις:
    τυχαίνει να γνωρίζω τα περισσότερα αγιορειτικά έγγραφα, επειδή μελετούσα έναν καιρό την μεσαιωνική ιστορική τοπογραφία.
    Η τακτική να ανασύρονται χρυσόβουλλα ή επιβεβαιωτικά έγγραφα γιά κατοχύρωση μοναστηριακών ιδιοκτησιών, είναι παλιά υπόθεση. Έτσι χτίστηκαν πολλές από τις πρώτες πολυκατοικίες της Θεσσαλονίκης.
    Παρόμοια χρυσόβουλλα, υπάρχουν και σε άλλα μοναστήρια, της»παλιάς» Ελλάδας. Εντούτοις δεν διεκδικούν τίποτε, επειδή το ζήτημα είχε λυθεί νομοθετικά, νομίζω από τους Βαυαρούς,άνκαι μπορεί να λαθεύω, δεν το έχω μελετήσει.
    Στον Αθωνα, η επικύρωση εγγράφων ήταν κανόνας ήδη από τον δωδέκατο αιώνα.Καθώς η πλαστογραφία και η παρουσίαση μεγαλυτέρων κτημάτων από τα δωρισμένα πραγματικά, ήταν κανόνας σε ολόκληρη την εκκλησία, δυτική και ανατολικη, αυτά τα έγγραφα είναι πολύτιμα γιά λόγους ιστορικούς, αλλά δεν «μετράνε» και τόσο γιά το σήμερα.
    Βέβαια είχα ξαφνιαστεί όταν επισκέφθηκα πρώτη φορά το Όρος, το 1975 και εκεί είδα ότι πολλά βυζαντινά «τοπογραφικά» δεν βρισκόταν στα αρχειοφυλάκια, αλλα΄και μέσα στους κτηματολογικούς φακέλους, τους σύγχρονους!
    Πολύ λίγα έγγραφα είναι πρωτότυπα. Η μεγάλη ομάδα εγγράφων σχετίζεται με τον Στέφανο Ντουσάν και την εποχή των λεγομένων Σερβοπρώτων. Η γυναίκα του Ντουσάν επισκέφτηκε το Ορος, παρά το Αβατον και τότε φρόντισαν να της ζητήσουν επιβεβαίωση των ιδιοκτησιών τους με το νέο καθεστώς. Αυτά τα έγγραφα, παρουσιάζουν εξαιρετικά διογκωμένα τα κτήματα, προσθέτουν άλλα, κλπ.Μη λησμονείτε ότι παράλληλα με τις μεσαιωνικές καταπατήσεις και τις αποφάσεις των τότε κριτών, υπάρχουν και μεγάλες ενδομοναστικές έριδες, δηλαδή κτηματικές διαμάχες μεταξύ ομόρων μοναστηριών.
    Επίσης το ζήτημα περιπλέκεται από το γεγονός οτι στον 14ο αιώνα υπήρχαν πολλές δεκάδες «ανέξάρτητα» μονύδρια, τα οποία αργότερα απορροφήθηκαν από τις σημερινές μεγάλες μονές.Υπάρχουν και οι πελώριες κτηματικές περιουσίες των μονών της Θεσσαλονίκης, που όμως διαλύθηκαν στην τουρκοκρατία.απλώς γιά παράδειγμα, μέρος της μεγάλης περιουσίας της μονής Χορταϊτου, απέδειξα ότι «κληρονομήθηκε» στην μετέπειτα μονή αγίας Αναστασίας,στην ανασύστασή της από τον Θεωνά.
    Είναι λάθος νομικό πάντως που παραπέμπουν σε έγγραφα βυζαντινά. Ο Μανουήλ Κομνηνός, στο τέλος του 14ου αιώνα, δήμευσε το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας των μονών. Απλως οι μοναχοί δήλωσαν υποταγή στους Οθωμανούς πολύ νωρίς και διέσωσαν τις περιουσίες τους.
    Τα οθωμανικά «ταπιά» είναι τα μόνα που ισχύουν λοιπόν, και δεν έγινε ποτέ καμία ρύθμιση από το κράτος, εκτός από μία: όταν ήρθαν οι πρόσφυγες στην Ελλάδα, μετά το 22, τους παραχωρήθηκαν πάμπολλα μοναστηριακά κτήματα, νομίζω με αντάλλαγμα κάποιες αντιπαροχές του κράτους γιά τον Αθωνα.
    Στο βάθος βρίσκεται η θέση της χερσονήσου, ως καθεστώτος ιδιοτύπου, που έχει συγκεκριμένες ιδιότητες άνκαι μέσα στην ελληνική επικράτεια. Γι΄αυτό και οι αγιορείτες κατοικούν τόπο που διαθέτει υφαλοκρηπίδα! έχω γράψει και μιλήσει γι αυτά, από το 1994. Οι βόλτες του Μπούς και του Καρόλου δεν ειναι άσχετες,νομίζω με τον πετρελαϊκό πλούτο που διαδίδεται ότι υπάρχει εκεί.
    Πάντως το Ορος υπάρχουν, θέλουμε δεν θέλουμε και οι Ρώσοι (η ιστορία της ανάμιξής του ανάγεται στα χρόνια τα ΚριμαΪκά, αλλά και οι βούλγαροι, οι Σέρβοι και οι ρουμάνοι. Ενώ η μονή Ιβήρων ήταν Γεωργιανή.
    Σε κάθε περίπτωση, η΄»ιδιαίτερη» νομοθεσία καλύπτει την χερσόνησο, από τον καιρό του «Τράγου» (του εγγράφου του Ιωάννη Τσιμισκή). Το κράτος θα μπορούσε να πράξει αυτό που έπρεπε, αλλά δεν το πράττει.
    Το κράτος επίσης, σιωπηρά, επιστρέφει περιουσίες «προσφύγων» που είχαν περάσει σε άλλη χώρα μετά την κατοχή.Με δικαστικές αποφάσεις.
    Γιά κάθε διευκρίνηση, στην διάθεσή σας.

  11. Ο/Η iannis λέει:

    απορω με ολα αυτα που γραφονται σε ολα τα blogs πως τα ΜΜΕ αλλα και εφημεριδες εχουν την αποψη οτι «…συσωμος ο ελληνικος (εκβραιοισμενος) λαος συμπαρισταται στον κ χουντοδουλο και στην εκκλησια
    μηπως ειμαι αφελης ? λεω μηπως
    οπως επισης απορω τι τα κανουν ολα αυτα τα χρηματα ,ποσες τσεπες μπορουν να εχουν τα ρασα αλλα κυριως τα σαβανα ?
    τι θα κανουμε ? πως θα απαλλαγουμε απο την χολερα που
    ————————————————————————- κουβαλαμε 2000 χρονια ?
    ——————————– Ε Λ Ε Ο Σ

  12. Ο/Η dmast λέει:

    Αφού ετέθη θέμα χαρακτηρισμών, τα οποία μαρτυρούν την αντικειμενικότητά μας, που ακριβώς βρίσκεται η διαφωνία κε Μύρωνα; Στο «γενειοφόροι» ή στο «ελέφαντες»;

  13. Ο/Η N.Ago λέει:

    Καλές διακοπέεεεεεεεεεεεεεες!!!

  14. Ο/Η N.Ago λέει:

    Χρόνια πολλά και πολύ υγεία σε σένα και σε όλους όσους αγαπάς και σ’αγαπάνε!

  15. Ο/Η Panagiotis.Thessaloniki λέει:

    Αγαπητέ Ροΐδη,
    Αν είχαμε περισσότερους Έλληνες όπως εσύ, πιστεύω ότι θα είμασταν πολλά χρόνια μπροστά. Η εποχή που ζούμε στην Ελλάδα μπορεί να παρομοιαστεί με έναν μεσαίωνα σκέψης. Μακάρι το φως που εκπέμπει η σκέψη σου να μεταλαμπαδεύσει σε πολλούς. Άκρως ενδιαφέροντα αυτά που γράφεις.Ελπίζω να έχουμε σύντομα νεότερα!

  16. Ο/Η svorak λέει:

    Πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση. Τα μοναστηριακά.
    Στην παλιά Ελλάδα, οι Βαυαροί ρύθμισαν το ζήτημα με τις «εθνικές γαίες». Ακόμη και σήμερα, οι εκκλησιαστικές διεκδικήσεις δεν στηρίζονται σε μεσαιωνικά έγγραφα, αλλα είτε σε ιδιοκτησίες μονών των «νέων χωρών», είτε σε «ταπιά» από μπέηδες.
    Αλλά «εθνικές γαίες» δεν υπήρξαν στην Θεσσαλία, στην Μακεδονία και στην Θράκη.Μετά το 1922, πολλές μοναστηριακές ιδιοκτησίες δόθηκαν σε πρόσφυγες με απόφαση του κράτους και συμφωνία με τις μονές.Αλλά το κράτος ποτέ δεν τόλμησε να ορίσει «εθνικές γαίες» καθορίζοντας ένα κτηματικό απόθεμα γιά την ζωάρκεια των μοναχών. Ο λόγος πρέπει να αναζητηθεί στην ιδιότυπη σχέση του Αθω μέσα στην ελληνική πολιτεία.
    Τα κτηματολογικά έγγραφα του Αθωνα έχουν διασωθεί και αποτελούν πολύτιμη ερευνητική πηγή. Αλλα είναι ταυτόχρονα δικαιοπρακτικά έγγραφα-πραγματικά δεν καταλαβαίνω γιατί. Στα έγγραφα αυτά, υπάρχουν πολλά γνήσια, αλλά αφθονούν και τα πλαστά, καθώς και αυτά που είναι μεν γνήσια, αλλά έχουν προκληθεί από πηγές εξουσίας που ΔΕΝ είναι αυθεντικές. Παράδειγμα: όταν η γυναίκα του κράλη Ντουσάν επισκέφθηκε τον Αθωνα, ακολούθησε μιά σειρά χρυσοβούλων που επιβεβαίωναν τις αγιορειτικές κτήσεις. Ε, εκεί βρίσκονται και πληθος εμβόλιμων τόπων. Οι μοναχοί, την περίοδο των Σερβοπρώτων, περιέλαβαν στα χρυσόβουλα και πολλές ιδιοκτησίες που έως τότε ήταν αμφισβητούμενες από κοσμικούς ή και από άλλα μοναστήρια.
    Μεγάλη απολλοτρίωση επίσης, έγινε επί Μανουήλ Παλαιολόγου, στα τελευταία χρόνια του 14ου αιώνα, που δεν ακυρώθηκε ποτέ.
    Συμπεραίνω: άν ισχύουν τα μεσαιωνικά έγγραφα, όχι ως ιστορικά αρχεία, αλλά ως ισχύοντα συμβόλαια, πρέπει να προηγηθεί ο έλεγχος γνησιότητάς τους.Έλεγχος που γίνεται από τους ιστορικούς ούτως ή άλλως, αλλα δεν έχει ΄γίνει σε κανένα δικαστήριο…

  17. Ο/Η doctor λέει:

    8 roidis
    σας λέω όλους καλημέρα από κάποιο νησί του Αιγαίου….
    δεν ξέρω αν μπορώ να απαντώ από εδώ. Πάντως ίσως επανέλθω αύριο-μεθαύριο.

    φιλιά και ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. πάω για μπάνιο.

    *********

    Που είσαι αγαπητέ Εμμανουήλ και έχω ανοίξει ποστ για την αφεντιά σου;;;

    http://dimitrisdoctor.blogspot.com/2007/08/blog-post.html

    Καλώς να μας επανέλθεις!

  18. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    Μυρων,

    για την εκκλησία κανενας τίτλος δεν θεωρείται ισχυρός. Ειδικά όταν προέρχονται απο την ανατολική ρωμαϊκή αυτοκρατορία και την οθωμανική αυτοκρατορία. αλλιώς να εφαρμόσουμε και τους αντίστοιχουν νόμους του τότε για να είμαστε ολοκληρωμένη γραικία. αν είναι να ισχύουν οι νόμοι του βυζαντίου και τα συμβόλαια των ρωμαίων αυτοκρατόρων γιατί να μην ισχύουν και τα αντίστοιχα των αρχαίων ελλήνων; Κουταμάρες λοιπόν.
    Ακόμα όμως και οι τίλοι ιδιοκτησίας μετά την απελευθέρωση του 1821 πρέπει να απαλοιφθούν και αυτό διότι είναι αποτέλεσμα ψυχαναγκασμού και εξαπάτησης του λαού (ποιμνίου)
    Ψυχαναγκασμού διότι τα πήρε μέσω του φόβου που διέσπειρε περί κόλασης και παραδείσου και εξαπάτησης κατ’ εξακολούθηση διότι η ίδια προτρέπει το ποίμνιο να δίνει ότι έχει και δεν έχει με σκοπό υπέρ φτωχών και αδυνάτων. Μάλιστα επί τουρκοκρατίας ο μοναδικός που δικαιούταν περιουσίας ήταν η εκκλησία και γι αυτό όλοι τα έδιναν στην εκκλησία μπας και σωθούν. Ουδέποτε όμως η εκκλησία έδωσε υπέρ φτωχών και αδυνάτων αλλά τα κτράτησε για τον εαυτό της. Διότι αν τα έδινε στους φτωχούς όπως η ίδια προτρέπει αλλά δεν κάνει, τότε δεν θα υπήρχε φτωχός στην ελλάδα. Οι δε παπάδες που υποτίθεται πως ο χριστός τους τους είπε να ζουν φτωχά δεν θα ζούσαν μέσα στην χλιδή όπως τώρα.
    Τους εδώθησαν λοιπόν επί τουρκοκρατίας για να τα επιστρέψουν στους άπορους όταν θα ελευθερωνόταν η πατρίδα και τώρα που είναι ελευθερη και όλοι δικαιούμαστε περιουσίας η εκκλησία όχι μόνο δεν τα δίνει πίσω αλλά παρουσιάζει και…. τίλους ιδιοκτησίας.
    Μασκαράδες.

  19. Ο/Η almostmonk λέει:

    Αγαπητοί κύριοι καλησπέρα σας. Όλα σωστά αυτά που λέτε. Και μάλιστα σας συγχαίρω που είστε και διαβασμένοι.
    Η μεγάλη πάντως πληγή για μένα αυτή την εποχή (όχι ότι δεν ήταν και πριν χρόνια, όχι ότι δεν είναι αισχρές οι διεκδικήσεις κρατικής περιουσίας) είναι η καταλήστεψη της οικογενειακής περιουσίας των μοναχών από τις μονές. Πολλά γερόντια τα πετάνε στον δρόμο οι γέροντες των μονών και τα θύματα οι μοναχοί κάνουν υπακοή. Μιλάμε για μεγάλη ληστεία …εις το όνομα του χριστού και της παναγίας τους.

  20. Ο/Η roidis λέει:

    Αγαπητέ svorak, ομολογώ ότι φώτισες πολλές πλευρές αυτού του σκοτεινού αντικειμένου που δεν γνώριζα (πως θα μπορούσα άλλωστε…) Τα σχόλιά σου θα μπορούσαν να γίνουν ποστ ξεχωριστό, που εάν το επιθυμείς μπορώ να τα κάνω.
    Σε ευχαριστώ πολύ.

    Άργησα να απαντήσω λόγω καλοκαιρινών διακοπών, και…

    Συγνώμη σε σένα και σε όλους όσους σχολίασαν, τους ευχαριστώ κι αυτούς.

  21. Ο/Η Νανά Παπαδοπούλου λέει:

    Αγαπητέ Ροΐδη

    Χαιρετώ κι εσένα και τις εμμονές σου. Θα θεωρήσω ότι τα καλά μου λόγια εννοούνται και θα περάσω αμέσως στο θέμα.

    …. κι ενώ κάτοικοι της Ουρανούπολης αλλά και των υπόλοιπων θιγόμενων από μοναστηριακές διεκδικήσεις/καταπατήσεις περιοχών της Χαλκιδικής, όλο αυτό το διάστημα κινητοποιήθηκαν με συγκεντρώσεις τόσο στη Χαλκιδική όσο και στην Θεσσαλονίκη, κι ενώ στις 14/2/08 κατατέθηκαν αγωγές ενάντια στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της λίμνης Βιστωνίδας (η δίκη έχει ορισθεί για τις 5 Ιούνη), ο Δήμος Σταγίρων – Ακάνθου εδώ κι έναν περίπου χρόνο έχει επαφές με την Μονή Βατοπεδίου κι εξετάζουν από κοινού, το καταπληκτικό σχέδιο «συνδιοίκησης 50 – 50». (Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε και την λειτουργία Θεολογικής σχολής στην συγκεκριμένη έκταση, αλλά κόλλησε σε μια «μικρή» λεπτομέρεια: το Σύνταγμα της Ελλάδας δεν επιτρέπει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η Θεολογική Σχολή δε, λέγεται ότι ήταν «δωρεά» γνωστού ιδιοκτήτη γνωστής Τεχνικής Εταιρείας.)
    Το τοπικό συμβούλιο της Ουρανούπολης σε συνεδρίασή του προς το τέλος του Μάρτη διαφώνησε με την «συναλλαγή». Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που θα παίρνονταν η απόφαση υπέρ της «συνδιοίκησης», ο Δήμαρχος μας αιφνιδίασε, ενημερώνοντας μας ότι «η Μονή όχι μόνο αποσύρει την πρόταση αλλά και δεν ενδιαφέρεται πλέον για την συγκεκριμένη έκταση». Παρόλα αυτά η συζήτηση έγινε στο πεδίο της ενημέρωσης. Το ενδιαφέρον είναι ότι υπήρξαν και Σύμβουλοι που ζήτησαν να ψηφίσει το σώμα υπέρ ή κατά της πρότασης!!! έτσι, για να τους βρίσκεται η απόφαση προφανώς. Τότε μας φάνηκε πολύ εύκολη η υποχώρηση και των δύο πλευρών, για να ‘ναι αλήθεια. Επιβεβαιωθήκαμε σύντομα. Την εβδομάδα που μας πέρασε, σε έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο και χωρίς το θέμα να είναι στην ημερήσια διάταξη, τέθηκε πάλι το ζήτημα της συνδιοίκησης. Ναυάγησε κι αυτή τη φορά, αλλά με τις δεσμεύσεις Δημοτικών Συμβούλων ότι δεν θα εγκαταλείψουν τις προσπάθειες. Και ξέρουμε ότι δεν θα τις εγκαταλείψουν γιατί «είναι πολλά τα λεφτά Άρη» που έλεγε και ο Καλογήρου (κοίτα να δεις επίθετο κι αυτός τώρα!).
    Εμείς, όπως ανέφερα και πιο πάνω, ετοιμαζόμαστε για το δικαστήριο στην Ξάνθη στις 5 Ιουνίου.
    Ενημερωτικά, ξεκίνησε ήδη και η προανάκριση για την καταπάτηση του «άβατου» κατά την διάρκεια του συλλαλητηρίου τον Ιανουάριο στην Ουρανούπολη.
    Όπως θα καταλάβατε, το καλοκαίρι προβλέπεται «ιδιαιτέρως θερμό» τουλάχιστον στην περιοχή μας.

  22. Παράθεμα: (ναι, πάλι!) η Μονή Βατοπεδίου: σκάνδαλο με Ολυμπιακό ακίνητο « Ροΐδη Εμμονές

  23. Παράθεμα: Μονής Βατοπεδίου το 8ο Ανάγνωσμα πρόσχωμεν… « Ροΐδη Εμμονές

  24. Παράθεμα: η ορθοδοξία υπό διωγμό « Ροΐδη Εμμονές

  25. Παράθεμα: Μονής Βατοπεδίου «πονηρότητες» (συνέχεια) με 80 τουριστικά στρέμματα « Μονή Βατοπεδίου: Αρχείο Δημοσιεύσεων

  26. Παράθεμα: Μονή Βατοπεδίου – συλλεκτικό ποτ πουρί | Ροΐδη και Λασκαράτου Εμμονές

  27. Παράθεμα: [Αρχείο 2008] Η ορθοδοξία υπό διωγμό | Ροΐδη και Λασκαράτου Εμμονές

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.