Λειτουργία Κυριακής -Υπέρ πίστεως και πατρίδος: Οι βωμοί, τα ιερά, το τουίτερ

[«Η Πατρίδα ευγνωμονούσα υποκλίνεται» τουίταρε ο υπουργός προφανώς εκπροσωπώντας ο ίδιος αυτή την αόριστη Πατρίδα που όσο πιο αόριστη, γενική, σαν διαταγή, άμορφη και ψυχρή σαν το άγαλμα που μάλλον θα φτιάξουν…]

Του ©Νίκου Λακόπουλου στο Ανοιχτό Παράθυρο

Ξαφνικά, τη στιγμή που δεν έπρεπε, συνέβη αυτό που όλοι όμως περίμεναν. Γυρίζοντας από μια συνήθη αναμέτρηση με τουρκικά αεροσκάφη- που μόλις είχαν αποχωρήσει ένα ελληνικό πολεμικό αεροπλάνο έπεσε. Από τον ουρανό βρέθηκε στη θάλασσα -το Αιγαίο- που το κατάπιε.

«Ένας Έλληνας πιλότος στο πάνθεον των Ηρώων. Έπεσε υπέρ πίστεως και Πατρίδος μαχόμενος για την προάσπιση της Εθνικής κυριαρχίας και της εδαφικής μας ακεραιότητας. Η Πατρίδα θρηνούσα υποκλίνεται. Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του και σε όλα τα στελέχη της ΠΑ» έσπευσε να τουιτάρει ο υπουργός Άμυνας πριν ενημερώσει ακόμα την οικογένεια του νεκρού πιλότου.

Ποιος ήταν; Ένα βίντεο που τον έδειχνε να μιλά βρέθηκε γρήγορα κι ο ανώνυμος στο τουίτ του υπουργού- ο «ένας πιλότος»- απέχτησε όνομα, μορφή, πρόσωπο- μαζί με την αόριστη εικονική οντότητα του ανώνυμου ήρωα- που έπεσε τόσο τετριμμένα «υπέρ βωμών και εστιών», «κατά την άσκηση του καθήκοντος» και τα λοιπά και τα λοιπά- όσα λέγονται σ΄αυτές τις περιπτώσεις. Γιατί στο πρόσφατο παρόν είναι ο έβδομος από πολύ περισσότερες περιπτώσεις αεροπλάνων πολεμικών που βρέθηκαν από το ουρανό -που πετούσαν σαν αϊτοί -άλλο έτοιμο κλισέ- στον αέρα, αλλά τους κατάπιε η θάλασσα. Η θάλασσα ειρήνης και τα λοιπά και τα λοιπά. Κανένας δεν θυμάται τους άλλους.

Αυτή είναι η μοίρα των ηρώων. Ανώνυμοι είναι πιο αβλαβείς, δεν θέτουν ερωτήματα, δεν γίνονται ενοχλητικοί- όπως τώρα η χήρα, τα ορφανά, το ερώτημα πόσο είναι η σύνταξη χηρείας, πόσα παίρνουν οι πιλότοι κι αν δικαιούνται οι νεκροί ήρωες κάποια έξτρα αμοιβή- που θα αναλύσει ο Αυτιάς ή ο Παπαδάκης στις εκπομπή τους, με μόνιμο θέμα τις συντάξεις -πάντα κοντά στον πολίτη. Το πρόβλημα αρχίζει όταν, εκτός από πιλότους, πρέπει να βάλουμε στο πλάνο κι άλλους ήρωες νεκρούς που μπορεί νάναι πιο γήινοι ή πεζοί όπως π.χ. οι πυροσβέστες. Μάλλον δεν χωράνε στο πλάνο και πώς θα τους εικονογραφήσεις;

Μακρυά πολύ τίθεται το ερώτημα αν όλοι οι ήρωες πρέπει νάναι νεκροί ή αν υπάρχουν κι άλλοι ήρωες -ζωντανοί- δίπλα μας που δεν θα τύχουν της προσοχής μας με όλα τα ενοχλητικά ερωτήματα που θέτουν συνήθως οι ήρωες. «Η Πατρίδα ευγνωμονούσα υποκλίνεται» τουίταρε ο υπουργός προφανώς εκπροσωπώντας ο ίδιος αυτή την αόριστη Πατρίδα που όσο πιο αόριστη, γενική, σαν διαταγή, άμορφη και ψυχρή σαν το άγαλμα που μάλλον θα φτιάξουν -αν δεν θα τόχουνε ξεχάσει- στον νεκρό ήρωα, μπορεί να εκπροσωπείται πιο εύκολα. Γιατί πάντα το πρόβλημα με την πατρίδα είναι ποιος την εκπροσωπεί -κι ένα προκειμένω μέσω τουίτερ ο Πάνος Καμμένος μπορεί να την εκ-προσωπεί -εύκολα και γρήγορα- χωρίς να φαίνεται το πρόσωπό του. Χωρίς να χρειάζεται να πει πρόσωπο με πρόσωπο στη χήρα και τα παιδιά του πιλότου -ακόμα κι αυτά τα νεφελώδη περί βωμών και εστιών.

Ένα άγημα, πυροβολισμοί, στεφάνια, γρήγορα θα τελειώσουν όλα. Ήταν ένα ακόμα σύνηθες επεισόδιο, ένα ατύχημα, δυστύχημα, γίνονται έρευνες, θα δούμε. Προφανώς όσοι έχουν έτοιμα τα κλισέ για βωμούς- πίστη- πατρίδα θάχουν φροντίσει και θα ξέρουν τι θα φορέσουν και τι πρέπει να πουν σε μια κηδεία. Η Νίκη, η Δόξα, η Πατρίδα -λέξεις κλειδιά για έναν καλό επικήδειο, παλαμάκια- πάμε στην επόμενη κηδεία.

*

Ευχαριστούμε τον σχολιαστή ‘Ντένης ο τρομερός’ για την επισήμανση του καλού άρθρου.

Advertisements
This entry was posted in τυχοδιωκτικός πατριωτισμός, Επάναστἀτες του Κώλου, κοινωνία/πολιτική. Bookmark the permalink.

7 Responses to Λειτουργία Κυριακής -Υπέρ πίστεως και πατρίδος: Οι βωμοί, τα ιερά, το τουίτερ

  1. Ο/Η Epaminondas Papayannis λέει:

    Πράγματι είναι λυπηρό που ένας άνθρωπος πέθανε (ας ήταν και καραβανάς). Όμως, γιατί ήρωας; Ακόμη και οι πεσόντες σε πόλεμο, δεν θεωρούνται όλοι τους ήρωες. Ως γνωστόν, οι ηρωισμοί (όπως και τα παράσημα) αφορούν συγκεκριμένες πράξεις γενναιότητος· δεν αρκεί, δηλαδή, μόνον ο θάνατος κατά την εκτέλεση τού καθήκοντος. Άλλωστε, η συντριπτική πλειονότητα τών Ελλήνων που έπεσαν σε κάποιο πόλεμο δεν έχουν ανακηρυχθεί ήρωες.
    Κάποτε θα πρέπει να σταματήσει αυτή η υπερβολή που οδηγεί σε αμετροέπεια.

  2. Ο/Η Λητώ λέει:

    Αυτοί, σε καιρό ειρήνης, πέφτουν από μόνοι τους. Φαντασθείτε τι (ενδεχομένως) θα γίνει σε καιρό πολέμου.
    Με λίγα λόγια, αυτός «φουντάρισε» ένα Mirage, χωρίς να απειληθεί! Δεν πρέπει οι κληρονόμοι του (εφόσον δεν προβούν σε αποποίηση κληρονομίας) να κληθούν να πληρώσουν (καταβάλουν την αξία του) στο ελληνικό δημόσιο; Τι χρωστάμε εμείς οι φορολογούμενοι;

    • Ο/Η Nikolaos λέει:

      Εφόσον δεν υπήρξε δόλος (ποιός θα έχανε τη ζωή του για να ζημιώσει το κράτος?) οι κληρονόμοι του δεν έχουν να αποποιηθούν τίποτα.
      Ούτε φουντάρισε το Mirage χωρίς να απειληθεί, δεν πέταξε μόνος του για πτήση αναψυχής, εντολές υπάκουσε για αναχαίτιση.
      Θεωρώ υπερβολικό το να τον χρίζουμε ήρωα, δεν σκοτώθηκε από εχθρικά πυρά, ή έχασε τον προσανατολισμό του ή πέταγε με σαράβαλο.

    • Ο/Η laskaratos λέει:

      Kυρία Λητώ,
      τα ατυχήματα αυτά είναι απολύτως δικαιολογημένα και αναμενόμενα. Προηγήθηκε υπερένταση ψυχική, κόπωση σωματική, αγωνία και βέβαια υπήρχε και η αυξημένη υγρασία που συνέτεινε στο φαινόμενο του βέρτικο.
      Το Κράτος οφείλει αποζημίωση γιατί με την ανόητη πολιτική του αυξάνει τους κινδύνους σε βάρος των πιλότων, οι οποίοι εκτελούν διαταγές.

  3. Ο/Η Γιάννης λέει:

    Οι ήρωες και προπάντων οι νεκροί ήρωες, είναι απαραίτητοι. Απαραίτητοι για την κάθε κυβέρνηση, τον στρατό, τους πολιτικούς, τους κάθε είδους φιλόπατρεις. Αποτελούν καλό παράδειγμα, για να αποδεικνύεται η αδιάλειπτη συνέχεια του ηρωισμού του γένους των Ελλήνων, για να μπορεί ο καθένας να κόβει και να ράβει την έννοια της πατρίδας στα μέτρα του, ώστε επικαλούμενος τους νεκρούς ήρωες που δεν μπορούν να μιλήσουν, να καθορίσει τι είναι φιλοπατρία και τι προδοσία. Ωστε, να μπορεί να κάνει συλλαλητήρια, στα οποία να φωνάζει: «η Μακεδονία είναι Ελλάδα και κάθε άλλη αντίληψη αποτελεί προδοσία και πρέπει επισύρει την τιμωρία θανάτου».. Οι νεκροί ήρωες είναι χρήσιμοι λοιπόν, αλλά με μία προϋπόθεση: να μην είμαι εγώ ο νεκρός ήρωας.. Να μήν είσαι εσύ.. Αλλά, κάποιος άλλος.

  4. Ο/Η Ιωάννης Δάσκαλος λέει:

    Λυπηρό που ένας άνθρωπος (ό,τι κι αν ήταν) έχασε τη ζωή του (πολύ περισσότερο που ήταν και νέος). Σκοτώθηκε στο καθήκον από ατύχημα (ας τύχουν η χήρα και τα ορφανά ό,τι προβλέπει η Νομοθεσία). Όμως, χιλιάδες πιλότοι της πολιτικής αεροπορίας επίσης σκοτώνονται στο καθήκον από ατύχημα· αυτοί γιατί δεν ανακηρύσσονται ήρωες; Δηλαδή, αρκεί κάποιος να έχει την ιδιότητα του ένστολου για να θεωρείται a priori ήρως;

  5. Ο/Η Άγριος λέει:

    Η πτώση (και όχι η κατάριψη) αεροπλάνου οφείλεται είτε σε ανθρώπινο λάθος¹ (σχεδόν πάντα) είτε σε μηχανική βλάβη². Προτού ολοκληρωθεί η προανάκριση, δεν γνωρίζουμε τα αίτια. Έχουν γραφεί πολλά για υγρασία, αφρικανική σκόνη, κλπ. Όμως, στις ίδιες συνθήκες βρίσκονταν και οι άλλοι καραβανάδες³, μόνον αυτός είχε απώλεια προσανατολισμού!

    ¹ αμέλεια βαρεία ή ελαφρά
    ² και πάλι υπεισέρχεται το ανθρώπινο λάθος (σχεδόν πάντα) είτε τών μηχανικών είτε τού ιδίου τού χειριστή που δεν έκανε τις ενδεδειγμένες δοκιμές (εάν ο Αλέξανδρος Ωνάσης είχε κάνει αυτές τις δοκιμές, θα είχε εντοπίσει το σφάλμα συνδεσμολογίας και δεν θα σκοτώνοταν)
    ³ καραβανάς: μονιμάς ενόπλων δυνάμεων

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s