Ένας Άγγλος διπλωμάτης για την «ευσεβή απάτη» του Αγίου Φωτός

[Ανάγνωσμα ακατάλληλο για τους Μεγάλους Σταυροφόρους του Παναγίου Τάφου Αλ.Τσίπρα, Ν.Κοτζιά, Π.Καμμένο κλπ]

Από τον 1ο τόμο: Περιοδεία στην Ήπειρο

Από τον 1ο τόμο: Περιοδεία στην Ήπειρο

του Αναγνώστη Λασκαράτου
O William Turner (1792-1867), ήταν συγγραφέας και Βρετανός διπλωμάτης, γόνος ισχυρής οικογένειας με φιλική πρόσβαση στον υπουργό Εξωτερικών Κάννινγκ. Στα 1811 τοποθετήθηκε ως Γραμματέας στην πρεσβεία της Ισταμπούλ, όπου έφθασε μέσω της Μήλου. Στο δρόμο του είχε τη μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσει συνεδριάσεις του «Cadiz Cortes», δηλαδή της Ισπανικής Εθνοσυνέλευσης  που συγκροτήθηκε κάτω από την προστασία της Ναπολεόντειας κατοχής, στο Κάδιθ στα τέλη του 1810, από όλα τα σημεία της χώρας και των κτήσεών της και η οποία υπήρξε ένα ιστορικό βήμα συνταγματικής φιλελευθεροποίησης και εκδημοκρατισμού της Ισπανίας, που έγινε ταυτόχρονα με την κατάργηση της φοβερής Ιεράς Εξέτασης. Στα 1813 πήγε με διπλωματική αποστολή στην επικράτεια του Αλή πασά και επέστρεψε στην Πόλη ένα χρόνο μετά, μέσω Αττικής, Τήνου, Χίου και Λήμνου. Το επόμενο έτος ταξίδεψε σε Παλαιστίνη Αίγυπτο, Κύπρο και Δωδεκάνησα. Στα 1817, πίσω στο Λονδίνο έγραψε σε ημερολόγιο τις εντυπώσεις των ταξιδιών του και το δημοσίευσε σε τρεις τόμους. (Turner William. «Journal of a tour in the Levant». London-John Murray  Albemarle Str. 1820).  Το ενδιαφέρον του είχε επικεντρωθεί στις ενδυμασίες, στη γλώσσες, στις λαϊκές προλήψεις και στα δημογραφικά στοιχεία. Στα 1824 επανατοποθετήθηκε στο ίδιο πόστο στην πρεσβεία της Ισταμπούλ και πέντε χρόνια μετά μετατέθηκε στην Κολομβία. Συνέγραψε μελέτη για την ομηρική ρίζα σύγχρονών του ρωμέικων φράσεων και λέξεων. Απέκτησε και μεγάλη συλλογή αρχαίων νομισμάτων και εγχάρακτων σφραγίδων, μαζεύοντάς τα από τους Γραικούς που τα έλεγαν μεταλλίκια και η οποία κληροδοτήθηκε στους απογόνους του.

Το γεφύρι της Άρτας 1ος τόμος (Alexander S. Onassis Public Benefit Foundation)

Το γεφύρι της Άρτας 1ος τόμος (Alexander S. Onassis Public Benefit Foundation)

Ο Τurner περιέγραψε την τελετή αφής, όπως όλοι σχεδόν οι δυτικοί περιηγητές, ως μια απάτη με πολλές στοχεύσεις, οικονομικές, θρησκευτικές και πολιτικές. Από τις εξιστορήσεις που είχε ακούσει, πήγε νομίζοντας πως η φλόγα θα ήταν φωσφορική, ώστε εκτός από την αυτανάφλεξη να μην καίει κιόλας, για να διαπιστώσει πως είχε υπερεκτιμήσει τις επινοήσεις του ρωμέικου ιερατείου, που προφανώς δεν χρειαζόταν τότε υψηλή τεχνική για να εξαπατήσει την αγέλη των πιστών του. Η φλόγα έκαιγε όποιον την ακουμπούσε κι έτσι διαπίστωσε πως αυτό που είχε ακούσει ήταν «παραμύθια των φανατικών». Σημειώνει πως ο Ρωμιός και ο Αρμένης Αρχιερέας μπήκαν από νωρίς στο Κουβούκλιο,  συνοδευόμενοι από έναν Οθωμανό, πληρωμένο για να πει πως τάχα η φλόγα έπεσε από τον ουρανό ή τουλάχιστον για να κρατήσει το στόμα του κλειστό. Αργότερα έμαθε πως ο Τούρκος εμπιστεύθηκε σε κάποιους ότι οι δυο επίσκοποι είχαν μαζί τους τσακμακόπετρες, όπως άλλωστε είχε παραδεχθεί και ο Αθηναίος πατριάρχης Ιεροσολύμων Εφραίμ (Δ.Καμπούρογλου, «Μνημεία της ιστορίας των Αθηνών»-Αθ.1890, τ.Β΄,σελ.23), αλλά και ο λόγιος αρχιμανδρίτης Νικηφόρος Θεοτόκης (Κ. Διοβουνιώτη, ‘Περί του εν Ιεροσολύμοις αγίου φωτός’. Επετ. Εταιρ. Βυζ. Σπ., τόμ. Β΄, σελ. 3-19). Ο Turner κατέγραψε και την αφέλεια των Κοπτών Αρμενίων και Ρωμιών ιερέων, που όλοι τους του είπαν πως σύντομα στον κόσμο θα κυριαρχήσει μια θρησκεία και ένα δόγμα, το δικό του ο καθένας. Παραπέμπει στον μεγάλο ιστορικό Εδουάρδο Γίββονα, που τοποθετεί την επινόηση της «ευσεβούς απάτης» στον 9ο αιώνα και εκφράζεται με περιφρόνηση και ο ίδιος για το αμαθές, εύπιστο και απολίτιστο πλήθος που την πιστεύει. Οι Γραικοί πιστοί κορόιδευαν μιμούμενοι με τα δάχτυλά τους την εκτόξευση του αγιασμού από τους Καθολικούς παπάδες ενώ άλλοι έβαζαν τα χέρια πίσω τους για να διακωμωδήσουν τον Αρμένη πατριάρχη που περίμενε πίσω από τον Ρωμιό, όσο αυτός προσποιείτο ότι βγάζει τη φλόγα. Το παρατηρητικό μάτι του Άγγλου εντόπισε κάθε φρούτο του ανατολίτικου μυστικισμού και το απαθανάτισε. Είδε και τον Σύρο επίσκοπο με χρυσό μανδύα κεντημένο με ψεύτικα μαργαριτάρια. O Κόπτης επίσκοπος, που είχε καταφθάσει από την Αίγυπτο επικεφαλής προσκυνητών, ήταν περιβεβλημένος με κόκκινο μανδύα, κεντημένο με ασήμι, που κατέληγε σε κουκούλα στο κεφάλι του και νομίζω πως εδώ, αν και οι στολές τον ενδιέφεραν πολύ, μπέρδεψε ενδυματολογικά μεταξύ τους αυτές τις δυο εξωτικές αποφύσεις του βυζαντινού παρελθόντος, αν κρίνω από τις περιγραφές του.

«Μπήκαμε με δυσκολία στο ναό. Προηγείτο ο γενίτσαρός μας κρατώντας ένα μαστίγιο με πολλά δερμάτινα λουριά. Χτυπούσε από δω κι από κει, μ΄ όλο που δεν υπήρχε ανάγκη, για να μας ανοίξει δρόμο. Ο ναός ήταν γεμάτος με προσκυνητές και θεατές, το λιγότερο επτά χιλιάδες. Μάταια προσπαθούσε ο αγάς, που στεκόταν στην είσοδο με καμιά πενηνταριά στρατιώτες, να κρατήσει την τάξη, χτυπώντας αλύπητα με το βούρδουλα. Μέσα στο ναό είχαν στηθεί παζάρια με ψωμιά, λαχανικά, φρούτα, κομποσχοίνια, σταυρούς κ.λπ. Είδα πολλούς προσκυνητές να παζαρεύουν και να ορκίζονται για την τιμή σε απόσταση 20 μέτρων (50 πόδια γράφει ο ίδιος) από τον τάφο του Χριστού». Φαίνεται πως το δολάριο είχε εκτίμηση και τότε στους Αγίους Τόπους, αφού αναφέρει πως «μια .γυναίκα είχε πληρώσει δυο δολάρια για να πιάσει θέση από το πρωί της προηγούμενης στην πόρτα της εκκλησιάς των Ρωμιών..».

Τούρκικος αραμπάς (Από τον 2ο τόμο)

Τούρκικος αραμπάς (Από τον 2ο τόμο)

O Turner κάνει μια ακόμη αναφορά στο Άγιο Φως στον 3ο τόμο του. Εκεί διηγείται πως στα ερείπια του μαντείου των Βραγχιδών ιερέων του Απόλλωνα, στα Δίδυμα της Μιλήτου, οι Έλληνες χωρικοί του Γέροντα (τουρκ. Yoran) προσπάθησαν διηγούμενοι δυο ανόητες υπερφυσικές ιστορίες, που ο περιηγητής τις συμπεριέλαβε στην έκδοση των ανεκδότων του, να τον πείσουν για το  θαύμα του Φωτός, βεβαίως μάταια.

Αναρωτιέμαι πόσο θα χλεύαζε ο Άγγλος ορθολογιστής του 19ου αιώνα, έναν αριστερό «εξεγερμένο» πρωθυπουργό του 21ου, ο οποίος φιλοδοξούσε να «αφυπνίσει» την κοιμωμένη Ευρώπη και που τώρα, μαζί με το παρδαλό τσούρμο των υπουργών του, έχει την απαίτηση να πληρώνουν οι Βρετανοί συνταξιούχοι το πρωθυπουργικό αεροπλάνο, που με τη συνοδεία θεομπαιχτών υπουργών, φέρνει τη μαγική φλόγα από το χώρο των αναστηλώσεων του «ζωντανού Τάφου», οι οποίες εκτελούνται από ευσεβή καθηγήτρια του Πολυτεχνείου, που όνομά της είχε ακουστεί από στόματα κουτσομπόληδων την εποχή του σκανδάλου Κοσκωτά.

ΥΓ
«Ο πρέσβυς Άγγελος Βλάχος για το Άγιο Φως»
«…Ο συγγραφέας, Ακαδημαϊκός και Υπουργός Άγγελος Βλάχος, ένας συντηρητικός διπλωμάτης, εγγονός του συνονόματου λόγιου παππού του και εξάδελφος της Ελένης Βλάχου (εκδότριας της «Καθημερινής»), βρέθηκε αρχές του 1955 Γενικός Πρόξενος στα Ιεροσόλυμα…..Για τη βλάσφημη απάτη του Αγίου Φωτός, ο πρόξενος προσθέτει και τη δική του αρνητική μαρτυρία στις δεκάδες περιφρονητικές τοποθετήσεις και μαρτυρίες του Αδαμάντιου Κοραή και των ξένων λόγιων περιηγητών: ‘Ένα μικρό αγιοταφικό τέχνασμα μετουσιώνει σε έκσταση την απλοϊκή αναμονή’….».

Advertisements
This entry was posted in «Ιερές» Επενδύσεις, «Ιερή» Εξουσία, Γράμμα από το Ληξούρι, Πολιτισμός-Τέχνες, βιβλία/ανάγνωση, θρησκεία/κλήρος, Logos. Bookmark the permalink.

13 Responses to Ένας Άγγλος διπλωμάτης για την «ευσεβή απάτη» του Αγίου Φωτός

  1. Ο/Η Ελπίς λέει:

    Το λεγόμενο άγιο φως ανάβεται από την «ακοίμητη» κανδήλα (ονομάζεται «ακοίμητη» διότι ποτέ δεν σβήνει).
    Πρέπει να τονισθεί ότι η επίσημη εκκλησία (χριστιανική ορθόδοξη), αν και πιστεύει σε θαύματα, ποτέ (μα ποτέ) δεν έχει τολμήσει να ισχυρισθεί ότι το άναμα του λεγόμενου αγίου φωτός είναι προϊόν θαύματος.

    • Ο/Η Po λέει:

      όχι, είναι αλήθεια, όμως αφήνει «κάπως» να εννοηθεί.
      Πρόκειται για κλασική διπλωματική τακτική -αποτέλεσμα πείρας π ο λ λ ώ ν αιώνων.
      Η Εκκλησία δεν είναι χτεσινή…

      • Ο/Η Απέλπιδα Ελπίδα λέει:

        Έχετε δίκιο: όντως ‟αφήνει «κάπως» να εννοηθεί„! ‘Όμως, δεν ξέρω για το πατριαρχείο Ιερουσαλήμ, αλλά τουλάχιστον αφενός το πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως και αφετέρου η αυτοκέφαλη αρχιεπισκοπή Ελλάδος μπορεί να το αφήνουν ‟«κάπως» να εννοηθεί„ μα ποτέ δεν το έχουν δηλώσει (με σαφήνεια).

      • Ο/Η laskaratos λέει:

        Aς δεχθούμε προς στιγμήν πως το πατριαρχείο Ιεροσολύμων δεν έχει πει ποτέ και δεν λέει σήμερα επίσημα πως πρόκειται για θαύμα. Γιατί τότε δεν ενημερώνει τα εκατομμύρια των ανόητων και αθεολόγητων πιστών πως δεν πρόκειται για θαύμα και επιτρέπει να υφέρπει μια τόσο βλάσφημη και θεομπαιχτική εκδοχή;
        Δεν το οφείλει;
        Δε υποχρεούται να ορθοτομεί ο πατριάρχης τον Λόγον της Αληθείας;

        Γιατί επιτρέπουν σε αγύρτες να βλασφημούν τα θεία και να παρουσιάζουν το Θεό σαν φτηνιάρη Μάγο ή Φακίρη, που κάνει με ραντεβού κάθε χρόνο απλοϊκά κόλπα επίδειξης δύναμης, αδιάκριτα μπροστά στα μάτια του χυδαίου όχλου που μαζεύεται για να δει το θέαμα που προσφέρει το τσίρκουλο του κακόφημου και μισητού στους Παλαιστίνιους Ορθόδοξους ρωμέικου πατριαρχείου:

        http://oodegr.co/oode/asynithista/thavmata/agio_fws_martyria1.htm

        Ορθόδοξη Ομάδα Δογματικής Έρευνας

        ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΑΓ. ΦΩΤΟΣ

        Προσωπική μαρτυρία για το Άγιο Φως του κ. Λυκούργου Μαρκούδη,

        υπεύθυνου προγράμματος του ραδιοφωνικού σταθμού Πειραϊκή Εκκλησία.

        Πηγή ηχητικού ντοκουμέντου: http://mystakidis.com/istologio/?p=120

        Απομαγνητοφώνηση: Θ. Α.

        Άνθρωποι που θέλουν να αυτοαποκαλούνται «ορθολογιστές», ΧΩΡΙΣ να έχουν πάει ποτέ να παρατηρήσουν από κοντά το ίδιο το φαινόμενο του Αγίου Φωτός, φτιάχνουν χημικά και λαμπάδες, και σκαλίζουν αρχαίες (αστήρικτες) δηλώσεις άλλων, πεπεισμένοι για την υποτιθέμενη απάτη. Και θέλουν να «ξεχνούν» ότι κάποιοι άνθρωποι ΠΗΓΑΝ εκεί, και έδωσαν τη μαρτυρία τους!
        ……………………..
        _________________________
        Ένα πρόχειρο Googlάρισμα

        Δείτε το βίντεο με το θαύμα του Αγίου Φωτός σε αργή κίνηση …
        http://www.pronews.gr/…/δείτε-το-βίντεο-με-το-θαύμα-του-αγίου-φωτός-σε-αργή-κίνηση
        30 Απρ 2016 – Δείτε το βίντεο με το θαύμα του Αγίου Φωτός σε αργή κίνηση … Δείχνοντας το θαύμα σε αργή κίνηση, παγώνει την ώρα πού εμφανίζεται ένας …

        ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΑΓ. ΦΩΤΟΣ
        oodegr.co/oode/asynithista/thavmata/agio_fws_martyria1.htm
        Λυκούργος: Ξαφνικά έχουν αρχίσει πάλι να βγαίνουν και να λένε τις όποιες βλακείες και αηδίες για το Άγιο Φως, ότι το Άγιο Φως δεν είναι θαύμα, ότι είναι μια …

        ΑΓΙΟΣ ΦΩΣ 2015 – ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ – YouTube
        Βίντεο για θαύμα αγίου φωτός▶ 3:04

        17 Απρ 2015 – Μεταφορτώθηκε από Erythraios
        Εκατοντάδες πύρινοι σταυροί εμφανίστηκαν πάνω από τις αναμμένες λαμπάδες των πιστών στην πρόσφατη τελετή του Αγίου Φωτός του 2015.

        http://www.impantokratoros.gr › … › Άγιον Φως › Ιστορική μελέτη για το Άγιο Φώς
        ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΦΩΣ*. Δείτε εδώ το ειδικό αφιέρωμα (VIDEO) από την ΟΟΔΕ, με συγκλονιστικές μαρτυρίες για το μέγα θαύμα του Αγίου Φωτός.
        Το «θαύμα» του Αγίου Φωτός – Newpost.gr

        + ΑΜΒΩΝ: ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΩΤΟΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ
        https://amvon.blogspot.com/2011/07/blog-post_4338.html
        Το Άγιο Φως συμβολίζει αλλά και υπενθυμίζει με θαυματουργικό τρόπο την Ανάσταση του Χριστού. Είναι ένα Θεόσταλτο θαύμα δια μέσου των αιώνων από το …

        Η Αφή του Αγίου Φωτός στα Ιεροσόλυμα (ΒΙΝΤΕΟ) – Romfea.gr
        http://www.romfea.gr › Πατριαρχείο Ιεροσολύμων
        30 Απρ 2016 – Τελέστηκε το μεσημέρι στον Πανάγιο Τάφο η αφή του Αγίου Φωτός, ένα θαύμα που συγκλονίζει τις καρδιές των πιστών σε όλο τον πλανήτη.

        ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΩΤΟΣ, ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ 2008 – YouTube
        Βίντεο για θαύμα αγίου φωτός patriarchate▶ 3:37

        27 Απρ 2013 – Μεταφορτώθηκε από OrthodoxiDiadromi
        Συγκλονιστικό ντοκουμέντο από την τελετή του Αγίου Φώτος στον Πανάγιο Τάφο στα Ιεροσόλυμα που παρουσιάζει το μεγάλο θαύμα της Ορθοδοξίας. Το video τραβήχτηκε… … Jerusalem …
        _________________

        To ίδιο το πατριαρχείο Ιεροσολύμων στην επίσημη ιστοσελίδα του με κουτοπονηριά αποφεύγει να πει πως ανάβει το φως, ούτε το διαψεύδει, ούτε το αναφέρει, διατηρώντας εκ του πονηρού τους γελοίους ισχυρισμούς που του προσπορίζουν οικονομικά και πολιτικά οφέλη

        http://www.jerusalem-patriarchate.info/main/page/%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%B1%CE%BB%CE%B7-%CE%B5%CE%B2%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B4%CE%B1-%CE%B1%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CE%BD-%CF%80%CE%B1%CF%83%CF%87%CE%B1

        Ἐν τῷ μεταξύ, ἡ Α.Θ.Μ. ὁ Πατριάρχης Ἱεροσολύμων καὶ πάσης Παλαιστίνης δέχεται τὰς ἀποστολάς, αἱ ὁποῖαι ἔρχονται ἐπὶ τούτου, διὰ νὰ μεταφέρουν τὸ Ἅγιον Φῶς εἰς τὰς Ἐκκλησίας καὶ τὰς χώρας αὐτῶν, εἰς τὴν ἁπανταχοῦ τῆς γῆς Ὀρθοδοξίαν. Τὴν 12ην μεσημβρινὴν ὥραν ὁ Μακαριώτατος ξεκινᾶ ἀπὸ τὸ Πατριαρχεῖον καὶ διὰ τῶν βαθμίδων τοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου κατέρχεται εἰς τὸν Πανίερον Ναὸν τῆς Ἀναστάσεως. Ἀπὸ τῆς Ἀποκαθηλώσεως διὰ τῆς θύρας τοῦ δεξιοῦ χοροῦ ἔρχεται εἰς τὸ Ἱερὸν Βῆμα τοῦ Καθολικοῦ, ἔνθα προσέρχονται οἱ ἐκπρόσωποι τῶν Ἀρμενίων, τῶν Συριάνων καὶ τῶν Κοπτῶν, διὰ νὰ λάβουσιν τὴν εὐλογίαν τῆς ἁφῆς τοῦ Ἁγίου Φωτός. Ἐν συνέχειᾳ ὁ Μακαριώτατος ἐνδύεται τὴν Πατριαρχικὴν στολὴν Αὐτοῦ πρὸ τῆς Ἁγίας Τραπέζης τοῦ Καθολικοῦ, μεθ’ ἧς καὶ προεξάρχει τῆς λιτανείας τρὶς πέριξ τοῦ Κουβουκλίου τοῦ Παναγίου Τάφου, εὐλογῶν τὴν εἴσοδον ἀπὸ τοῦ Καθολικοῦ. Τὴν στολὴν ταύτην ἀπεκδύεται πρὸ τοῦ Κουβουκλίου τοῦ Παναγίου Τάφου, εἰς ὃ καὶ εἰσέρχεται ἐνδεδυμένος μόνον λευκὸν στιχάριον καὶ ἐπιτραχήλιον. Εἰσελθὼν εἰς τὰ ἐνδότερα τοῦ Παναγίου Τάφου μόνος ὁ Μακαριώτατος, ἀναγιγνώσκει τὴν καθιερωμένην εὐχὴν τοῦ Ἁγίου Φωτός, ὃ καὶ μεταδίδει εἰς τὰς χιλιάδας τῶν ἐν ἀδημονίᾳ ἀναμενόντων πιστῶν, οἱ ὁποῖοι καὶ λαμβάνουσιν αὐτὸ εἰς τὰς λαμπάδας αὐτῶν καὶ φέρουσιν τοῦτο εἰς χείρας, μέτωπα, ὄμματα μετὰ πίστεως, βεβαιότητος, ἐλπίδος, χαρᾶς, ἀγαλλιάσεως, φωνῶν ἀλαλαγμοῦ καὶ χαρμοσύνου κρούσεως κωδώνων. Κρατῶν τὰς δεσμίδας τῶν λαμπάδων ὁ Μακαριώτατος ἐξέρχεται ἐκ τοῦ ἱεροῦ Κουβουκλίου καὶ εἰσέρχεται εἰς τὸ ἱερὸν Βῆμα καὶ τὸ Σκευοφυλάκιον. Ἐντεῦθεν ἐν συνοδείᾳ Πατέρων καὶ τῶν μελῶν τῆς Ἑλληνικῆς Ἀποστολῆς ἀνέρχεται εἰς τὸ Πατριαρχεῖον ἐν χαρμοσύνῳ κωδωνοκρουσίᾳ καὶ χαρᾷ ἀνεκλαλήτῳ.

  2. Ο/Η laskaratos λέει:

    Aπό το τρίτομο βιβλίο του Turner:


    Άποψη της Θήβας


    William Turner, Wilderness of Engedi and Convent of Santa Saba.
    H ερημιά της Όασης Εν-Γκεντί και το γυναικείο μοναστήρι του Αγ.Σάββα


    Σμύρνη


    Δείγματα τουρκικής ζωγραφικής
    ______________

    O περιηγητής, όπως λέω και στο κείμενο, μπερδεύει τους Σύρoυς επισκόπους με την κουκούλα

    με τους Κόπτες

  3. Ο/Η Ένας λέει:

    Ο Άγγλος περιηγητής και διπλωμάτης Robert Curzon καταγράφει ότι κατά την επίσκεψη του στην Ιερουσαλήμ το 1833, την ίδια χρονιά που οι Αρμένιοι είχαν αποτύχει για άλλη μια φορά να πάρουν δια της βίας τα δικαιώματα του Παναγίου Τάφου, ο Αρμένιος Ορθόδοξος πατριάρχης είχε απευθυνθεί στο εκκλησίασμά του και «εξήγησε ότι ήταν ψεύδος το θαύμα του αγίου φωτός», προς έκπληξη όλων, «οι οποίοι για αιώνες είχαν αμετακίνητη πίστη σε αυτό το ετήσιο θαύμα ως ένα από τα πρωτεύοντα άρθρα της πίστης τους». Περιγράφει ότι «η συμπεριφορά των προσκυνητών ήταν ταραχώδης σε υπερβολικό βαθμό […] σαν να ήταν δαιμονισμένοι» και ότι αποτελούσε «σκηνικό απερίγραπτης αταξίας και βεβήλωσης». Ancient Monasteries of the East Or the Monasteries of the Levant, Robert Curzon, 2001, Gorgias Press LLC, σελ. 183, 184.

    Μέχρι και την κολώνα που δήθεν κάηκε από το Άγιο Φως δείχνουν στα πρόβατα οι απατεώνες του πατριαρχείου.

    Dobrokhotov and other critics, including Russian Orthodox researcher Nikolay Uspensky,[18] Dr. Aleksandr Musin of Sorbonne, and some Old Believers quote excerpts from the diaries of Bishop Porphyrius (Uspensky) (1804–1885)[19] which told that the clergy in Jerusalem knew that the Holy Fire was fraudulent. Porphyrius was a Russian Orthodox archimandrite who was sent on the official Church-related research mission to Jerusalem and other places (Egypt, Mount Athos). While in Jerusalem, he founded the Russian Mission there. Later, after his return to the Russian Empire, he was made a bishop in the diocese of Kiev.

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CE%B3%CE%B9%CE%BF_%CE%A6%CF%89%CF%82
    Άγιο Φως
    Από τη Βικιπαίδεια,

    Στην Ελληνορθόδοξη παράδοση εκλαμβάνεται από αρκετούς ως θαύμα, που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο λίγο πριν τον εορτασμό της Ανάστασης στο Ναό της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα, κατά το οποίο η φλόγα ανάβει με θαυματουργό τρόπο εντός του Παναγίου Τάφου και μόνο υπό την παρουσία του Ελληνορθόδοξου Πατριάρχη Ιεροσολύμων. Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, υπό την αιγίδα του οποίου γίνεται η τελετή της αφής, αναφέρεται στην ιστοσελίδα του σε αυτό ως θαυματουργική επέμβαση.[1] Ωστόσο έχει αναφερθεί από επισκόπους του Πατριαρχείου ότι το θαύμα είναι ο καθαγιασμός της φυσικής φωτιάς που λαμβάνεται από την άσβεστη κανδήλα εντός του Παναγιού Τάφου, και όχι το άναμμα προηγουμένως σβησμένης κανδήλας ή κεριών.[2]

    Σε συνέντευξή του ο μητροπολίτης Πέτρας Κορνήλιος, τοποτηρητής του πατριαρχείου Ιεροσολύμων στη θέση του Πατριάρχη Ειρηναίου, σε συνέντευξή του σε ελληνικό τηλεοπτικό κανάλι στις 11-4-2001, στην εκπομπή Γκρίζες Ζώνες δήλωσε ότι το θαύμα είναι ο καθαγιασμός του φυσικού φωτός που προέρχεται από την ακοίμητη κανδήλα που υπάρχει ήδη εντός του Ιερού Κουβουκλίου.[2] Άγιο Φως Ιεροσόλυμα, Γκρίζες Ζώνες, Mega Channel, 2001

    Θαύμα λέει ο Καπιτωλιάδος Ησύχιος

  4. Ο/Η του κώλου λέει:

  5. Ο/Η Ρασπούτιν λέει:

    Διαμαρτυρία Αράβων Ορθοδοξων κατά του παριαρχείου

  6. Ο/Η Epaminondas Papayannis λέει:

    Το άγιο φως ονομάζεται «άγιο» διότι προέρχεται από τον «πανάγιο τάφο»· ο πατριάρχης το ανάβη από την κανδήλα που καίει αδιαλείπτως (γι’ αυτό και ονομάζεται «ακοίμητη κανδήλα»). Ακόμη και η χριστιανική ορθόδοξη εκκλησία, αν και πιστεύει στα θαύματα, ποτέ δεν ισχυρίσθηκε ότι η αφή τού αγίου φωτός είναι προϊόν θαύματος.
    Ο καθηγητής πρωτοπρεσβύτερος Αλκιβιάδης Καλύβας γράφει: «Στην καθορισμένη στιγμή, ο λειτουργός παίρνει το φως από την “ακοίμητη κανδήλα”, η οποία συνήθως εναποτίθεται πάνω από την Αγία Τράπεζα», «Παίρνει την πασχαλινή λαμπάδα και ανάβοντάς την από τη φλόγα τής “ακοίμητης κανδήλας”, αρχίζει να ψάλλει, “Δεῦτε λάβετε φῶς” …» (Alkiviadis Calivas: «Great Week and Pascha in the Greek Orthodox Church», «Holy Cross Orthodox Press», Boston 1992 και για την Ελληνική: «Η Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα στην Ελληνορθόδοξη Εκκλησία», «Πουρνάρα», Θεσσαλονίκη 1999, σελ. 179, 188).
    Ο καθηγητής Κωνσταντίνος Καλοκύρης γράφει: «Ἑπομένως εἶναι πολύ ἐγωιστικά ἀνθρωποκεντρική, ἐπιπόλαιη καί ἀθεολόγητη ἡ πρακτική ἐκείνων πού νομίζουν ὅτι, αὐτό τό “θεῖο φῶς” ἔρχεται ὁρισμένη μέρα σέ ἕνα πανίερο χῶρο (Ναό τῆς Ἀναστάσεως) καί γίνεται αἰσθητό ἀπό ὅλους ἀδιακρίτως! Δηλαδή ὅτι εἶναι ὁρατό ἀπό δικαίους καί ἀδίκους, ἀπό ἁμαρτωλούς καί ἐξαγνισμένους, πιστούς ἤ ἀπίστους, ἀπό ἀδιάφορους τουρίστες καί παντοειδεῖς περιέργους, ἀπό Ὀρθοδόξους καί ἑτεροδόξους, ἀλλά ἀκόμη καί ἀπό εἴρωνες τῆς Πίστεως καί ἀπό φανατικούς ἀλλοθρήσκους. Ὡς νά εἶναι δηλαδή κάτι πού ἔρχεται νά ἐντυπωσιάσει (ὅπως προείπαμε) καί ἔτσι νά ἐπιβάλλει, θέλουμε δέν θέλουμε, τήν πίστη, ἄσχετα βέβαια καί ἀδιάφορα ἀπό τήν ἐλεύθερη βούληση τοῦ ἀνθρώπου καί ἀπό τό, ἠθικά, δεκτικό του περιεχόμενο.», «Θρύλος πλανᾶται ἀκόμη καί στίς μέρες μας, κυρίως στίς ἐπαρχίες, γιά τόν τρόπο ἐξακρίβωσης καί ἐπαλήθευσης τῆς ὑπερφυσικῆς προέλευσης τοῦ φωτός τοῦ Παναγίου Τάφου», «Ὅλη αὐτή ἡ παρά πάνω δῆθεν διαδικασία, εἶναι ἀνακριβής καί ἀπαράδεκτη. Γνωρίζουμε τήν ἐν λόγῳ τελετή καί εἴμαστε βέβαιοι ὅτι τίποτε ἀπό αὐτά δέν συμβαίνει.», «Πραγματικά ἀποβλέποντας στό περιεχόμενο τῆς Εὐχῆς διαπιστώνουμε ὅτι πουθενά δέν γίνεται λόγος (οὔτε κάν ὑπαινιγμός) περί “ἄνωθεν κατερχομένου ἀύλου φωτός” κατά τήν στιγμή ἐκείνη, ἀλλά εννοεῖται μόνο φῶς φυσικό πού ἀνάβεται στήν ἀνάμνηση τοῦ Ἀναστάντος Χριστοῦ, τοῦ ἀληθινοῦ φωτός τοῦ κόσμου. Τελετουργικῶς δέν ἔχουμε τήν, λεγόμενη, εὐχή εὐχαριστίας (ὅπως θά ἦταν ἡ εὐχή ἐάν μόλις εἴχαμε λάβει τό ἄυλο φῶς), ἀλλά ἔχουμε εὐχή ἱκεσίας, δηλαδή δεήσεως-παρακκλήσεώς μας, ὅπως εὐλογηθεῖ καί (ὡς ἀναστάσιμο) καταστεῖ ἰδιαίτερα ἅγιο, καθώς, δηλώνει ἡ φράση τῆς εὐχῆς “νά ἀναδειχθῆ” το φῶς ὄχι μόνο “ἁγιασμοῦ δῶρον” ἀλλά “καί πάσης θεϊκῆς χάριτος πεπληρωμένον”. Ἀλλά ποιό φῶς, εὔχεται ὁ Πατριάρχης νά γίνει τέτοιο; Βεβαίως τό “εἰς ἀνάμνησιν” (ὅπως ἀναφέρει ἡ εὐχή) φυσικό φῶς, τό ὁποῖο ἀνάβει ὁ Πατριάρχης ἀπό τήν κανδήλα τοῦ Παναγίου Τάφου. Ἡ εὐχή εἶναι σαφεστάτη.» («Το Αρχιτεκτονικό Συγκρότημα τού Ναού τής Αναστάσεως Ιεροσολύμων και το θέμα τού Αγίου Φωτός», «University Studio Press», Θεσσαλονίκη 1999, σελ. 211-212, 218, 219, 225-226)].
    In illo tempore, το λεγόμενο άγιο φως ερχόταν με πλοίο από το Ισραήλ στην Ελλάδα. Το 1988, όμως, η Δήμητρα Λιάνη και ο Ιάκωβος Οικονομίδης [ο οποίος, τότε, διατηρούσε ταξιδιωτικό πρακτορείο (ο νοών νοείτω) στην Αθήνα, οδός Νίκης αρ. 23] είχαν την φαεινή ιδέα να προτείνουν να έρχεται το άγιο φως με αεροπλάνο· αυτή η πρόταση έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από κάποιους ιθύνοντες (στους οποίους συγκαταλέγεται και ο Χρήστος Σαρτζετάκης) και, έκτοτε, αυτό το φως έρχεται αυθημερόν αεροπορικώς, με χρήματα τών φορολογουμένων (συμπεριλαμβανομένων τών άθεων, τών ένθεων άθρησκων και τών αλλόθρησκων). Φθάσαμε και στο παράδοξο να υποδέχονται ένα φως με τιμές … αρχηγού κράτους!
    Και βέβαια, η παράνοια ως προς τα θρησκευτικά αποτελεί σύνηθες φαινόμενο. Εδώ έγκειται και στο γεγονός ότι τόσοι «ευσεβείς» άγονται και φέρονται, χαλιναγωγούνται και χειραγωγούνται από μία συμμέτοχο σε μοιχεία.

    • Ο/Η Γιάννης λέει:

      Αυτό που μετράει, είναι ότι οι πιστοί το υποδέχονται σαν υπερφυσικό φως, που προήλθε από την βούληση του Θεού και αποκαλείται απ’ όλους «Αγιο Φως». Όταν η ένωση Αθεων ζήτησε να σταματήσει η μεταφορά του από την Ιερουσαλήμ με έξοδα της Πολιτείας, η ηγεσία της εκκλησίας Ελλάδος αντέδρασε με σφοδρότητα και ορισμένοι παπάδες, κατέφυγαν σε κατάρες κλπ. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ναι μεν επίσημα η ηγεσία της εκκλησίας δεν παραδέχεται ρητά ότι πρόκειται για θαύμα, αλλά σιωπηλά ταυτίζεται με την άποψη και την στηρίζει με την μεγάλη ισχύ που έχει ακόμα διαθέτει(δυστυχώς). Ολη αυτή η απάτη, έχει να κάνει με μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και την χειραγώγηση των πιστών κλπ. Αν η εκκλ. ηγεσία ήταν τόσο φιλαλήθης, όπως επιμένει ότι είναι, θα ‘ πρεπε να είχε δώσει ένα τέλος σ’ όλη αυτήν την κωμικοτραγική ιστορία απάτης και σκοταδισμού. Αλλά η καταστολή της ικανότητας της κριτικής σκέψης και της λογικής του ποιμνίου, είναι το πρώτο μέλημα, της εκκλησίας και των πολιτικών. Νομίζω, πως η πρώτη ευθύνη βαραίνει την εκκλησ. ηγεσία και όχι την Δ. Λιάνη και τον ιδιοκτήτη ταξιδιωτικού πρακτορείου, ο οποίος στο κάτω κάτω έκανε μία πρόταση προς το συμφέρον του και κανείς δεν ήταν υποχρεωμένος να την δεχτεί. Εχω το δικαίωμα να πιστεύω, ότι πίσω απ’ αυτούς του δύο, είναι το Πατριαρχείο της Ιερουσαλήμ και η Αρχιεπισκοπή..
      Δεν πρόκειται για ανθρωποκεντρική εγωιστική πρακτική, αλλά, για άκρως εγωιστική πράξη που υπηρετεί τα συμφέροντα διαχρονικά της εκκλησιαστικής εξουσίας, τα οποία κυρίως συνίστανται στον εσαεί έλεγχο του νού των πιστών και στην αύξηση της ήδη τεράστιας περιουσίας της Ορθόδοξης ηγεσίας. Είναι πολλά τα λεφτά, Αρη. Ας αφήσουμε τον ανθρωποκεντρισμό στην ησυχία του, θα ‘ρθει η ώρα του..

      • Ο/Η Epaminondas Papayannis λέει:

        Απλά ανέφερα δύο πηγές (συγγράμματα), καθώς και το ιστορικό τής (πρόσφατης) παράνοιας.
        Οπωσδήποτε πολλοί «ευσεβείς», προερχόμενοι από εκκλησιαστικούς και παρεκκλησιαστικούς κύκλους (στερούμενοι γνώσεων), όντως πιστεύουν ότι συντελείται θαύμα! Δεν γνωρίζω εάν η «διπλωματική» σιωπή τής εκκλησίας οφείλεται τόσο στην πρόσοδο όσο στο σημαντικό γεγονός αφενός τής χειραγωγήσεως και αφετέρου τού ελέγχου τού νου τών πιστών.

        ps Αρη;

  7. Ο/Η Nikolaos λέει:

    Να μην ξεχνάμε και το ποδοπάτημα με εκατοντάδες νεκρούς κατά την διάρκεια της αφής του Αγίου Φωτός το Μεγάλο Σάββατο του 1834 στον Πανάγιο Τάφο, ανάλογο με αυτό που συνέβη πρόσφατα στη Μέκκα και που τόσο περίτεχνα αποκρύπτουν από το ελληνικό διαδίκτυο. Πώς θα ακουγόταν άλλωστε το γεγονός ότι η μοναδική πρεμούρα του Χριστού είναι να αποδείξει οτι γουστάρει μόνο τους ορθοδόξους την ώρα που μέσα στον ίδιο χώρο ποδοπατούνταν μέχρι θανάτου εκατοντάδες γυναίκες και παιδιά? Και καλά αυτοί που πέθαναν, ποιά η ποιότητα ζωής για όσους έμειναν ορφανά και χήρες? Άβολες ερωτήσεις που καλό είναι να τις στριμώξουμε -και αυτές- κάτω από το χαλί.

    Ο Robert Curzon, ένας Άγγλος περιηγητής που βρέθηκε εκεί και μετά βίας επέζησε, αφηγήθηκε σε ένα βιβλίο του το 1849 οτι οι έντρομοι τούρκοι στρατιώτες δεν άφησαν κανέναν να βγει έξω.
    «Ο καθένας πάλεψε για να προστατέψει τον εαυτό του και να ξεφύγει», έγραψε, «και στη μάχη σώμα με σώμα όλοι όσοι βρέθηκαν στο έδαφος αμέσως ποδοπατήθηκαν μέχρι θανάτου από τους υπόλοιπους.»

    Ο Curzon πάλεψε μέσα από το πλήθος και έφτασε στον «Άγιο Λίθο», όπου πιστεύεται οτι είχαν εναποθέσει το σώμα του Ιησού: «Οι νεκροί κείτονταν σε σωρούς, ακόμη και πάνω σε αυτή την πέτρα, και είδα 400 ανθρώπους νεκρούς ο ένας πάνω στον άλλον, ακόμα σε ύψος 5 πόδια ψηλά. »

    Η κατάσταση προβληματίζει τις ισραηλινές αρχές που φοβούνται επανάληψη της τραγωδίας του 1834 αφού όχι μόνο δεν υπάρχουν έξοδοι κινδύνου, αλλά υπάρχει μια είσοδος όλη και όλη.
    http://usatoday30.usatoday.com/news/religion/2011-04-20-Jerusalem-Easter-20_ST_N.htm

    Μάλιστα παρών ήταν και ο διαβόητος Ιμπραήμ Πασάς της Αιγύπτου που δεν είχε αφήσει χλωρό κλαρί στην Πελοπόννησο το 1825.
    Μια αναφορά υπάρχει εδώ https://books.google.gr/books?id=xwMqCgAAQBAJ&pg=PT224&lpg=PT224&dq=Holy+Sepulchre+stampede&source=bl&ots=XVAYsi0c8q&sig=u9Zo5YnPzUIYAeZoIkh-HykM6kg&hl=el&sa=X&ved=0ahUKEwjU0OyW37bMAhXKJ5oKHcmNAccQ6AEIfjAN#v=onepage&q=Holy%20Sepulchre%20stampede&f=false

    Και εδώ: http://www.alternatehistory.com/discussion/showthread.php?t=278610

    Ελάχιστες ελληνικές ιστοσελίδες αναφέρουν το τραγικό αυτό γεγονός και μάλιστα με διάθεση να το υποβαθμίσουν:

    Το 1834, ύστερα από ένα τραγικό γεγονός ανοίχθηκαν τα παράθυρα του τρούλου (ουράνιου θόλου) που παρέμεναν σφραγισμένα από την εποχή του Σαλαντίν. Τότε επικυρίαρχος ήταν ο Αιγύπτιος Ιμπραήμ Πασάς, ο οποίος υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας της αποπνικτικής κατάστασης που δημιουργήθηκε το Μ. Σάββατο με τον θάνατο από ασφυξία πλήθους προσκυνητών.
    http://www.royalchronicles.gr/episkepsi-ston-paniero-nao-tis-anastaseos-ierousalim/

  8. Ο/Η laskaratos λέει:

    Χουλιγκανισμός ιερέα

    http://www.newsbomb.gr/ellada/news/story/786319/iereas-evale-fotia-stin-agia-trapeza-vid#ixzz4enn8exfZ

    Από φωτιά που έκαιγε πάνω στην Αγία Τράπεζα, άναψε τα κεριά του και μοίρασε το Άγιο Φως στους πιστούς, ο ιερέας που τέλεσε τη λειτουργία της Ανάστασης στην εκκλησία του Προφήτη Ηλία, στην Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης, όπως δείχνει βίντεο που αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στο μακροσκελές κείμενο που συνοδεύει το βίντεο, αναφέρεται μεταξύ άλλων, ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό.
    «Όλοι γνωρίζουμε από παιδιά ότι το Άγιον φώς στα Ιεροσόλυμα βγαίνει με θαυμαστό τρόπο από τον Πανάγιο Τάφο του Χριστού μας στα Ιεροσόλυμα. Μπαίνοντας ο Πατριάρχης των Ορθοδόξων στον Πανάγιο Τάφο για να βγάλει το Άγιον Φώς διαβάζοντας την ευχή του αγίου φωτός ανάβει τις λαμπάδες του από τον Πανάγιο Τάφο και στη συνέχεια βγαίνει έξω και το δίδει στον κόσμο. Αυτό λοιπόν κάνουμε κι εμείς. Η αγία τράπεζα είναι ο τάφος του Χριστού, έτσι παίρνουμε το Άγιον φώς που έρχεται από τα Ιεροσόλυμα το βάζουμε στο ναό μας ψάλλοντας το Φώς ιλαρόν αγίας δόξης……..και στη συνέχεια αρχίζει η ακολουθία όταν είναι να βγάλουμε το Άγιον Φώς, βγάζουμε πάνω από την αγία τράπεζα το Ευαγγέλιο και ιερατικό. Έτσι όπως βλέπεται η Αγία τράπεζα είναι άδεια. Τα καλύμματα τις Αγίας τράπεζας και ο επιτάφιος που φαίνονται είναι καλυμμένα με τζάμι, πάνω στο τζάμι ρίχνουμε με προσοχή οινόπνευμα και αμέσως ανάβουμε από το Άγιον Φώς που έχουμε πάρει από τα Ιεροσόλυμα την Αγία Τράπεζα και από την Αγία τράπεζα ανάβω τις λαμπάδες μου και το δίνω στον κόσμο. Η κάθε Αγία τράπεζα συμβολίζει τον Τάφο του Χριστού μας», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
    Επιπλέον, στο κείμενο τονίζεται ότι, «κάποιοι έγραψαν ότι είναι των παπάδων για να εντυπωσιάσουν, κάθε άλλο δεν έχουμε τέτοιο σκοπό .Και πέρυσι το αναρτήσαμε άπλα δεν έγινε τόσο γνωστό από το 2014 το κάνουμε στο ναό μας . Ο σκοπός είναι αφού η Αγία Τράπεζα είναι ο Τάφος του Χριστού μας, να ανάψουμε από αυτήν που είναι ότι ποιό Άγιο έχουμε μέσα στο ναό μας μιας πάνω σε Αυτήν γίνεται ο καθαγιασμός των θείων δώρων».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s