[βιβλίο] Κανέκ Σάντσες Γκεβάρα, 33 στροφές

[Ο κεντρικός ήρωας κάθε μέρα γίνεται μάρτυρας του θλιβερού θεάματος των νέων ανθρώπων που εγκαταλείπουν το νησί με αυτοσχέδια μέσα, και τα βράδια βασανίζεται από καφκικούς εφιάλτες στους οποίους συλλαμβάνεται και δικάζεται χωρίς αιτία…]

canek-sanchez-guevara

©14ymedio.com

Κανέκ Σάντσες Γκεβάρα, 33 στροφές -μτφρ.: Αχιλλέας Κυριακίδης. εκδ. Ικαρος, σελ. 102

Περιγραφή
Το μυθιστόρημα ’33 στροφές’ του Canek Sanchez Guevera είναι μια ειλικρινής ιστορία για τις απογοητεύσεις μιας γενιάς που πίστεψε στις ιδέες της επανάστασης του Κάστρο, αλλά και μια διεισδυτική ματιά στη ζωή των απλών ανθρώπων στην Κούβα κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών.
Ο κεντρικός ήρωας χωρίζει απ’ τη γυναίκα του και περνάει τον περισσότερο χρόνο του παρέα με μια ρωσίδα γειτόνισσά του, χάρη στην οποία ανακαλύπτει την απόλαυση της ανάγνωσης. Τα βιβλία που διαβάζει ανοίγουν σταδιακά τους ορίζοντές του, ενώ τον περιβάλλει η γκρίζα και διαβρωτική πραγματικότητα: η ρουτίνα του γραφείου, τα καθημερινά μικρά ή μεγάλα παράπονα από συναδέλφους, οι δικές του εμμονικές σκέψεις.
Κάθε μέρα γίνεται μάρτυρας του θλιβερού θεάματος των νέων ανθρώπων που εγκαταλείπουν το νησί με αυτοσχέδια μέσα, και τα βράδια βασανίζεται από καφκικούς εφιάλτες στους οποίους συλλαμβάνεται και δικάζεται χωρίς αιτία. Τα πραγματικά του προβλήματα όμως θα ξεκινήσουν όταν θα κληθεί να γίνει πληροφοριοδότης του κράτους.

Αλήθεια, τι θα έλεγε για τον εγγονό του ο Che Guevara αν διάβαζε αυτήν τη συγκλονιστική περιγραφή της σημερινής Κούβας; (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

*
Η κρίση του βιβλίου από τον ©Νίκο Δαββέτα στην Καθημερινή

Ο εγγονός του Τσε Γκεβάρα κατήγορος του Φιντέλ Κάστρο

Ο Κανέκ Σάντσες Γκεβάρα, εγγονός του θρυλικού Τσε Γκεβάρα και πρωτότοκος γιος της κόρης του, Ιλδα Γκεβάρα Ακόστα, γεννήθηκε στην Αβάνα το 1974, αλλά η σφοδρή εναντίωσή του προς το καθεστώς του Φιντέλ Κάστρο τον έκανε στα είκοσί του χρόνια να εγκαταλείψει το «Νησί της Επανάστασης» και να καταφύγει στην Πόλη του Μεξικού, όπου προσπάθησε να στήσει μια νέα ζωή συνεργαζόμενος με περιοδικά και εφημερίδες, άλλοτε ως φωτογράφος και γραφίστας, άλλοτε ως ελεύθερος συγγραφέας. Δεν απέκτησε τη φήμη του παππού του, όμως και μόνο το γεγονός πως αυτός, ένας Γκεβάρα, δήλωνε ορκισμένος εχθρός της καστρικής δικτατορίας, τον έφερνε κάθε τόσο στο προσκήνιο. Πέθανε το 2015, κατά τη διάρκεια εγχείρησης στην καρδιά του.

canek-guevara-bookΗ ευσύνοπτη νουβέλα του «33 στροφές» είναι η πρώτη που μεταφράζεται στα ελληνικά και μάλιστα από τον μεταφραστή του Μπόρχες, Αχιλλέα Κυριακίδη. Ο τίτλος δικαιολογείται από το πρώτο κιόλας κεφάλαιο, όπου διαβάζουμε: «Η χώρα ολόκληρη (σ.σ. η Κούβα) είναι ένας γρατζουνισμένος δίσκος. Ολα επαναλαμβάνονται: κάθε μέρα είναι επανάληψη των προηγούμενων, κάθε εβδομάδα, κάθε μήνας, κάθε χρόνος· κι από επανάληψη σε επανάληψη, ο ήχος εκφυλίζεται ώσπου δεν μένει παρά μια θολή και ανεγνώριστη ανάμνηση του αρχικού ακούσματος – η μουσική εξαφανίζεται, παίρνει τη θέση της ένα βραχνό, ακατάληπτο μουρμουρητό». Σύμφωνα με τον κεντρικό ήρωα και μονήρη αφηγητή –πιθανότατα alter ego του συγγραφέα– ολόκληρο το νησί είναι ένας χιλιοπαιγμένος δίσκος στις 33 στροφές. Η επική μελωδία της νικηφόρας επανάστασης, του Κομαντάντε Τσε και του συντρόφου Φιντέλ, ακούγεται πια στα αυτιά των περισσότερων Κουβανών σαν ένα ακατάληπτο μουρμουρητό. Δεν είναι μόνο ο αυταρχισμός του καθεστώτος, οι απαγορεύσεις, η λογοκρισία, οι συλλήψεις των αντιφρονούντων, είναι και οι οικονομικές αποτυχίες του «σοσιαλιστικού» μοντέλου. Τίποτα πια δεν παράγεται, τα τρόφιμα σπανίζουν, οι ουρές των πεινασμένων μεγαλώνουν, η μαύρη αγορά οργιάζει. Ο κατήφορος όμως μετά το 1989 αποκτά μεγαλύτερη κλίση, γίνεται μια τρομακτική καταβόθρα, καθώς οι Ρώσοι εγκαταλείπουν το νησί στη μοίρα του και η οικονομική βοήθεια από τις Ανατολικές χώρες στερεύει. Οι ανήσυχοι νέοι, οι απελπισμένοι πολίτες που δεν έχουν τίποτα να χάσουν, σχεδιάζουν τη φυγή τους αγναντεύοντας τον ορίζοντα, μαντεύοντας ότι κάπου εκεί πίσω, τους περιμένει ο «παράδεισος» των αμερικανικών ακτών. Κι επειδή οι άδειες εξόδου χορηγούνται με το σταγονόμετρο οι περισσότεροι δραπετεύουν από την Κούβα πάνω σε αυτοσχέδιες βάρκες, που ρίχνουν βράδυ στη θάλασσα, με την ελπίδα να αντέξει το σκαρί τους τον διάπλουν των στενών ώς τη Φλόριντα. Την ίδια θαλάσσια οδό θα επιλέξει να ακολουθήσει και ο κεντρικός ήρωας της νουβέλας, μετά την άρνησή του να γίνει «καρφί» της ασφάλειας, γνωρίζοντας εκ των προτέρων πως έχει ελάχιστες πιθανότητες να φτάσει απέναντι σώος και αβλαβής.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι Ελληνες αναγνώστες έρχονται αντιμέτωποι με αυτή τη θεματική και παρόμοιους προβληματισμούς για το «σοσιαλιστικό πείραμα» στην αυλή των ΗΠΑ, που κατέληξε, δυστυχώς, σε μια ακόμη τραγωδία (ή φάρσα;) του 20ού αιώνα. Η Ζόε Βαλντές, δραπέτισσα κι αυτή από την Κούβα, μας έδωσε μια συγκλονιστική πρωτοπρόσωπη αφήγηση στο βιβλίο της «Το καθημερινό τίποτα», όμως ξεχωριστή μνεία οφείλουμε στον εξόριστο Κουβανό ποιητή Ρεϊνάλντο Αρένας (1943-1990) και στην αυτοβιογραφία του «Πριν πέσει η νύχτα», την πιο παραστατική και σπαρακτική ταυτόχρονα περιγραφή των απάνθρωπων συνθηκών διαβίωσης στο νησί, που οδήγησαν χιλιάδες πολίτες να αναζητήσουν στα ταραγμένα νερά της Καραϊβικής την ελευθερία ή τον θάνατο.

Advertisements
This entry was posted in βιβλία/ανάγνωση. Bookmark the permalink.

2 Responses to [βιβλίο] Κανέκ Σάντσες Γκεβάρα, 33 στροφές

  1. Ο/Η Ερνέστο τσίπα λέει:

    https://www.amnesty.gr/news/press/article/3580/koyva-71-kratoymenoi-syneidisis-paramenoyn-fylakismenoi-epeidi-exefrasan-tis

    ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΜΝΗΣΤΙΑ

    ΚΟΥΒΑ: 71 ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΟΙ ΕΠΕΙΔΗ ΕΞΕΦΡΑΣΑΝ ΤΙΣ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥΣ

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
    18 Μαρτίου 2005
    Ο περιορισμός της ελευθερίας της έκφρασης, του συνεταιρισμού και της συνάθροισης αποτελεί σοβαρή παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πρέπει να σταματήσει αμέσως, δήλωσε σήμερα η Διεθνής Αμνηστία, παρουσιάζοντας έκθεση για τους κρατούμενους συνείδησης στην Κούβα, κατά τη 2η επέτειο της καταστολής του 2003.

    (…….)
    ΔΙΑΒΑΣΤΕ
    https://www.amnesty.gr/news/press/article/3580/koyva-71-kratoymenoi-syneidisis-paramenoyn-fylakismenoi-epeidi-exefrasan-tis


    Μίκης Θεοδωράκης
    «Ανοιχτή Επιστολή προς τον κ. Τσίπρα

    Σύντροφε Αλέξη, σε παραδέχομαι, γιατί είσαι μάγκας. Ο πιο μεγάλος μάγκας στην Ελλάδα από το 450 π.Χ. έως σήμερα. Γιατί κάνεις ό,τι θέλεις χωρίς να λογαριάσεις κανένα. Παίρνεις το προσωπικό σου αεροπλάνο, το γεμίζεις με φίλους και φίλες και πας στην Κούβα και αφήνεις τον λογαριασμό, 300.000 δολλάρια να τον πληρώσουν τα κορόιδα με τα 300 ευρώ το μήνα στην καλλίτερη περίπτωση. Κάνεις το κέφι σου. Μιλάς στην πλατεία της Επανάστασης όπου μιλούσε και ο Φιντέλ σαν ένας γνήσιος και σκληρός επαναστάτης. Υψώνεις το πελώριο ανάστημά σου ενάντια στον Καπιταλισμό-Ιμπεριαλισμό. Τρως τον αγλέορα (600 ευρώ για ένα γεύμα πληρωμένο από το Υπουργείο των Εξωτερικών, δηλαδή τα τσιράκια σου). Το διασκεδάζεις, το γλεντάς, την ώρα που τα κορόιδα οι Έλληνες κάθονται στις ουρές για σύνταξη, ΔΕΗ, τράπεζες, νοσοκομεία και προ παντός λιτότητα στη λιτότητα. Το παίζεις επαναστάτης κι όταν γυρίσεις, ξαναγίνεσαι αυτό που ήσουν, το παιδί που κάνει τα θελήματα της Μέρκελ, του Ομπάμα και του Γιούνγκερ που κατακεραύνωσες στην Αβάνα και πάλι σε βάρος του έξυπνου ελληνικού λαού, γιατί αυτός αποφάσισε να τον κυβερνούν άτομα χωρίς οπαδούς και φιλότιμο, που το παίζουν κυβέρνηση.

    Καλή αντάμωση στα Γουναράδικα».

  2. Ο/Η Μίμης ο σιδεράς λέει:

    Χρυσόγονος στον ΣΚΑΪ: «Δικτάτορας ο Κάστρο»
    «Ο Φιντέλ Κάστρο ξεκίνησε επαναστάτης αλλά κατέληξε δικτάτορας», δήλωσε, μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστας Χρυσόγονος.

    Δημοσίευση: 03/12/2016

    Πηγή: http://www.skai.gr/news/politics/article/332683/hrusogonos-ston-skai-diktatoras-o-kastro/#ixzz4RtnaGK9x

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s