Οι βεβαιότητες των μολότοφ δεν γκρέμισαν ποτέ ολιγαρχίες ή θρησκείες –αντιθέτως

[μικροί στοχασμοί –μέρος 1ο]

από tianxinqi.com

από tianxinqi.com

Εμείς εδώ έχουμε δεχτεί ορισμένες από τις καλές αβεβαιότητες κάποιων «–ισμών» ενώ έχουμε απορρίψει ή κρατούμε τη μέγιστη επιφύλαξη σε ό λ ε ς τις βεβαιότητες/δογματισμούς αυτών.

Απορρίπτουμε κάθε εκδήλωση φανατισμού, μαζί και τον φυσικό σύμμαχό του: τη μισαλλοδοξία απ’ όπου και αν αυτή προέρχεται. Θεωρούμε ότι η Ιστορία μας έχει διδάξει ότι μόνο με μία κουλτούρα συνεννόησης μεταξύ των κοινωνικών τάξεων και των απειράριθμων πλέον στρωμάτων που τις πλαισιώνουν θα μπορέσουμε ως κοινωνία να πετύχουμε κάτι. Μόνο μέσω ενός αδιάκοπου υγιούς και ελεύθερου διαλόγου· και μόνο μέσω του στίβου ελεύθερης ανταλλαγής ιδεών και ελεύθερης επιλογής και βούλησης –όσο αυτό είναι εφικτό σε ένα ολιγαρχικό κοινοβουλευτικό σύστημα- θα μπορέσει κάποτε η κοινωνία ως σύνολο και το άτομο ως οντότητα ελεύθερα να προοδεύσει.

Πρέπει να παραμείνουμε ανοιχτοί και να αποδεχτούμε το ενδεχόμενο και ο άλλος –σε συγκεκριμένα ζητήματα- να έχει δίκιο.

Η επιστήμη μας προσφέρει το ζωντανό της παράδειγμα: Ο θεμελιώδης αντιδογματισμός της· όπου εκεί αβεβαιότητές της είναι το πανίσχυρο της όπλο· ένα όπλο που δεν χωράει/υφίσταται καμία ακλόνητη βεβαιότητα, καμία απόλυτη αλήθεια –και καθώς το παράδειγμά της (της επιστήμης και των επιτευγμάτων της) είναι πανταχού παρόν, το παρακάμπτουμε αντί να αναρωτηθούμε, πως γίνεται λοιπόν η Επιστήμη που κινείται μέσα σε αυτά τα αυστηρά ορθολογιστικά πλαίσια· μεγάλο μέρος της κοινωνίας να κραδαίνει βεβαιότητες τόσο μοναδικής αλήθειας ώστε να εμποδίζει, με κάθε τρόπο, διεκδικώντας μάλιστα και το όποιο ηθικό δικαίωμα, να εμποδίζεται να ακουστεί η φωνή του άλλου, του διαφορετικού;

Η απάντηση είναι μία και μοναδική: Παιδεία διάπλατα ανοιχτή στην ανοιχτή σκέψη.

Κανένα ποτέ κοινωνικό καθεστώς δεν προόδευσε επιβάλλοντας τη βία, αντιθέτως όπου επεβλήθη εξουσία με βία, επέβαλε τον δικό της· και πάντα δίκαιο ολοκληρωτισμό. Και μετά φυσικά κατέρρευσε.

Αυτά τα ελάχιστα είχα να πω σε αυτούς που οπωσδήποτε, και με πάση θυσία θέλουν να μας κατατάξουν σε έναν κομματικό ή παραταξιακό πολιτικό σχηματισμό.

*

Σημείωση: Το παρόν κείμενο δεν διεκδικεί το αλάθητο.

This entry was posted in σκέψεις, ανορθολογισμός, κοινωνία/πολιτική, stoxasmoi. Bookmark the permalink.

9 απαντήσεις στο Οι βεβαιότητες των μολότοφ δεν γκρέμισαν ποτέ ολιγαρχίες ή θρησκείες –αντιθέτως

  1. Ο/Η paipetis λέει:

    Θα σας χάριζα εν προκειμένω το αλάθητο κι ας μην το διεκδικείτε.

  2. Ο/Η laskaratos λέει:

    Η βία δικαιολογείται μόνο ενάντια στην εχθρική εισβολή και στην τυραννία.
    http://www.protoporia.gr/i-archaia-ellada-enantion-tis-vias-p-133263.html

    Η αρχαία Ελλάδα εναντίον της βίας
    Συγγραφείς: Ζακλίν ντε Ρομιγί

    Η βία μας απειλεί από κάθε πλευρά. Ανθούσε ήδη στον αρχαίο κόσμο. Αλλά όπως φαίνεται οι Έλληνες συγγραφείς, οι Αθηναίοι συγγραφείς, οι οποίοι μας άφησαν έργα, δεν έπαψαν να εναντιώνονται στη βία με όλες τις δυνάμεις τους, ώστε να την απορρίψουν και να την καταδικάσουν.
    Εναντίον της ανακάλυψαν και υπερασπίστηκαν τα ιδεώδη της δικαιοσύνης, της πραότητας και της ανθρώπινης αλληλεγγύης.
    Το βλέπουμε και σε περιπτώσεις όπου η βία φαινόταν ότι θα διαρκούσε για πάντα. Είναι η περίπτωση αυτού του τόσο ελληνικού λογοτεχνικού είδους, που είναι η τραγωδία. Είναι η περίπτωση των μυθικών αφηγημάτων, όπου οι θεοί δείχνουν τόση σκληρότητα και αδικία. Είναι αυτές οι ποικίλες αρχαίες μαρτυρίες που μας παρουσιάζονται εδώ τόσο παραστατικά, ώστε φαίνεται σαν να εμφανίστηκαν για πρώτη φορά, εκείνη τη στιγμή.
    ……………………….

  3. Ο/Η eklag λέει:

    Και η αρχαία λοιπόν Ελλάδα δικαιολογούσε τη βία ενάντια στην εχθρική εισβολή ΚΑΙ την τυραννία.
    Αν και είναι γνωστά,να τα λέμε κι αυτά μήπως και οι πολίτες συνηδειτοποιήσουν ΤΙ ακριβώς ζούμε στις μέρες μας.
    Κατά τα λοιπά ευχόμαστε παγκόσμια ειρήνη,αγάπη,ευτυχία etc. etc.

  4. Ο/Η Ἀριστοκλῆς λέει:

    Οἱ διαφωτιστὲς καὶ οἱ διαφωτισμένοι βρέθηκαν μέσῳ τῶν πράξεων βίας ποὺ προῆλθαν ἀπὸ τὴν ἀπελπισία τῶν πεινασμένων καὶ δημιούργησαν τὴν Γαλλικὴν Ἐπανάστασιν. Ὅμως σ’αὐτοὺς προσκόλλησαν καὶ καθάρματα, πάσης φύσεως κακοῦργοι. Αὐτοὶ οἱ κακοῦργοι ἐμπόδισαν τὴν τελικὴν ἐπικράτησιν τῆς Ἐπαναστάσεως καὶ ἔδωσαν δικαίωμα στοὺς σκοταδιστὲς νὰ τὴν διαβάλλουν.
    Οἱ μπαχαλάκηδες φυσικὰ ἔχουν πολλὰκις καταγγελθεῖ γιὰ τὸν πραγματικό τους ἔργο.

    Πολλοὶ χαίρονται ὅταν κάποιος ἀντίπαλος λέει τὰ ἴδια μὲ αὐτούς. Λέει ὅμως τὰ ἴδια ἢ ἔχει ὁρίσει ἀλλιῶς τὶς λέξεις;

    Κάτι ποὺ πῆρα ἀπὸ τὸν σύνδεσμο αὐτὸν http://www.rassias.gr/1091.html
    «Ο πόλεμος για τον έλεγχο του κόσμου είναι πόλεμος ορισμών… Ο αγώνας καθορισμού και ελέγχου των νοημάτων είναι αγώνας για επιβίωση… αυτός που πρώτος θα ορίσει το νόημα μιας κατάστασης, επιβάλλει στον άλλον την δική του πραγματικότητα και τον ορίζει, είναι ο νικητής… έτσι κυριαρχεί κι επιβιώνει. Εκείνος που ετεροκαθορίζεται, υποτάσσεται και ίσως ακόμα και εξοντώνεται…» Τόμας Σαζ (Thomas Szasz, 1920 – 2012).

  5. Ο/Η Αφώτιστος Φιλέλλην λέει:

    Ας προσπαθησουμε να απαντησουμε -νηφαλια- σε μερικα ερωτηματα για την χωρα αυτη μετα την αναγνώριση της ως ανεξαρτητο κρατος:

    1. Πως απεκτησαν τα τσιφλικια οι προυχοντες;
    2. Πως πολλαπλασιασαν την περιουσια τους οι καπεταναιοι/πειρατες/λαθρεμποροι;
    3. Πως εγιναν τα πολιτικο-οικονομικα-στρατιωτικα-δικαστικα-καθηγητικα-επιχειρηματικα «τζακια»;
    4. Πως αντιμετωπισθηκε το αγροτικο κια εργατικο κινημα απο το ελληνικο κρατος τον 19ο και ως τα μεσα του 20ου αιωνα ;
    5. Τι εγινε με την -συνεχως διογουμενη , διεφθαρμενη, αναποτελεσματικη- δημοσια διοικηση , την πολυσθενεια των εισοδηματων, την μικρη, μεσαια και μεγαλη φοροδιαφυγη/εισφοροδιαφυγη, νομιμη φοραποφυγη, κερδοσκοπια, …..
    6. Τι απεγινε με το στρεβλο μοντελο οικονομικης μεγέθυνσης;

    Ο καταλογος ερωτηματων ειναι ανοικτος.

    ΥΓ Για διευκόλυνση μερικα σημεία της Έκθεσης Πόρτερ του 1947 που -με λιγη φαντασια και την μετεπειτα εμπειρια μας απο τις πολιτικες πρακτικες των ελληνικων κυβερνησεων – σκιαγραφει τι επακολουθησε την περιοδο 1947-2006.

    Ι. Μερικά σημεία της Έκθεσης Πόρτερ , 1947

    Σύμφωνα πάντα με τα παραπάνω δημοσιεύματα της εφημερίδας Ελευθερία, τα βασικότερα σημεία της Έκθεσης Πόρτερ συνοψίζονται στα ακόλουθα:

    Εδώ δεν υφίσταται κράτος σύμφωνα με τα δυτικά πρότυπα. Αντ’ αυτού υπάρχει μια χαλαρή ιεραρχία ατομιστών πολιτικών, μερικοί από τους οποίους είναι χειρότεροι από άλλους, που είναι τόσο απασχολημένοι με τον προσωπικό τους αγώνα για εξουσία, ώστε δεν έχουν τον χρόνο να αναπτύξουν οικονομική πολιτική, ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι είχαν την ικανότητα.

    Υπάρχει μεγάλη ανομοιομορφία εις το βιοτικόν έπίπεδον και τα εισοδήματα ανά την Ελλάδα. Οι κερδίζοντες, δηλαδή οι βιομήχανοι, οι έμποροι, οι κερδο­σκόποι και οι μαυραγορίται, διάγουν έν πλούτω και χλιδή, το πρόβλημα δε αυτό ουδεμία κυβέρνησις το αντιμετώπισεν αποτελεσματικώς.

    Εν τω μεταξύ αι λαϊκαί μάζαι περνούν μιαν αθλίαν ζωή. Οι κερδίζοντες είναι σχετικώς ολίγοι τον αριθμόν και ο συνολικός πλούτος των, περιερχόμενος εις τό σύνολον του πληθυσμού θα έπέφερεν ελάχιστην βελτίωσιν των γενικών συνθηκών διαβιώ­σεως. Αλλ’ ο πολυτελής τρόπος ζωής των εν μέσω της πτώχειας συντείνει εις το να εξοργίζη τας μάζας και να υπογραμμίζη την δυστυχίαν των πτωχών.

    Η δημόσια διοίκηση είναι υπερβολικά εκτεταμένη. Οι χαμηλοί μισθοί προσαυξάνονται βάσει ενός εντελώς συγκεχυμένου συστήματος επιδομάτων, χάριν των οποίων τινές δημόσιοι υπάλληλοι κερδίζουν μέχρι και τέσσερις φορές περισσότερο από τον βασικό μισθό τους.

    Υπάρχει εις την χώραν σημαντικόν ποσοστόν συγκεκαλυμμένης ανεργί­ας, δεδομένου ότι τα 20% του πληθυσμού χρησιμοποιούνται υπό του κράτους ή εξαρτώνται εξ αυτού. Τα χαμηλότατα επίπεδα ζωής των δημοσίων υπαλ­λήλων, των συνταξιούχων και των άλλων μισθοβιώτων αποτελούν ένα σημαντικό παράγοντα, ο οποίος συμβάλλει εις την πολιτικήν και κοινωνικήν έντασιν που χαρακτηρίζει σήμερον την Ελλάδα.

    Ουδέν μέτρον ελήφθη από της απελευθερώσεως δια να δοθή χρήσιμος εργασία εις τους δυναμένους να εργασθούν από το ευρύ αυτό στρώμα του πληθυσμού.

    … Δύο και ήμισυ έτη μετά την άπελευθέρωσιν η Ελλάς ευρίσκεται εις μί­αν κατάστασιν νεκρώσεως παρά την ούσιαστικήν έξωτερικήν βοήθειαν και την αρμοδίαν εξωτερικήν καθοδήγησιν. Εις ολόκληρον την χώρα, απ΄ άκρου εις άκρη, κυριαρχεί μία γκρίζα ανυπεράσπιστη, βαθιά έλλειψη πίστης για το μέλλον – μία έλλειψη πίστης που οδηγεί σε πλήρη απραξία προς το παρόν. Οι άνθρωποι έχουν παραλύσει από την αβεβαιότητα και τον φόβο, οι επιχειρηματίαι δεν επενδύουν, οι καταστηματάρχαι δεν αποθηκεύουν προμήθειες.

    … Σημαντικά ποσά ξένου συναλλάγματος εσπαταλήθησαν κατά τό πα­ρελθόν έτος [1946] εις εϊσαγωγάς ειδών πολυτελείας, εις πώλησιν χρυσών λιρών από το κράτος και εις πράξεις επί του νομίσματος εις την μαύρην άγοράν.

    ΙΙ. Οι γενικές εντυπώσεις του Π. Πόρτερ ( όπως αυτές μεταφέρθηκαν εκ του δημοσιεύματος του περιοδικού Κόλιερ’ς δεν αφορούν βέβαια την εν λόγω έκθεση πλην όμως περιγράφουν επιπρόσθετα την γενικότερη εσωτερική κατάσταση που εμφάνιζε τότε η Ελλάδα, ίσως και με κάποιες υπερβολές και μεροληψίες, παραβλέποντας επιδεικτικά τις αιτίες, τους παράγοντες και τις συνθήκες της εποχής που διαμόρφωναν γενικότερα την εικόνα της.)

    Απ’ ό, τι μπόρεσα να διαπιστώσω, η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει καμιάν άλλη πολι­τική πρακτική από το να εκλιπαρεί για ξένη βοήθεια ώστε να διατηρηθεί στην εξουσία απαριθμώντας θορυβωδώς τις θυσίες της Ελλάδος… […….] στόχος της είναι να χρησιμοποιήσει την ξένη βοήθεια ως μέσο για τη διαιώνιση των προνομιών μίας μικρής κλίκας εμπόρων και τραπεζιτών, οι οποίοι αποτελούν την αόρατη εξουσία στην Ελλάδα.

    Η κλίκα αυτή είναι αποφασισμένη να υπερασπίσει με κάθε μέσο τα οι­κονομικά της συμφέροντα και δεν ενδιαφέρεται καθόλου για το τι μπορεί να στοιχίσει αυτό στην οικονομία της χώρας. Τα μέλη αυτής της κλίκας επιθυ­μούν να διατηρήσουν άθικτο ένα φορολογικό σύστημα που τους ευνοεί, με αληθινά σκανδαλώδη τρόπο. Αντιτίθενται στον έλεγχο συναλλάγματος, γιατί αυτό θα τους εμποδίσει να εξάγουν τα κέρδη τους στις τράπεζες του Καΐρου και της Αργεντινής. Δεν διανοήθηκαν ποτέ να επενδύσουν τα κέρδη τους στη δική τους χώρα για να βοηθήσουν στην αναστήλωση της εθνικής οικονομίας.

    Τα συμφέροντα των εφοπλιστών προστατεύονται επίσης με σκανδαλώδη τρόπο. Η ελληνική εμπορική ναυτιλία ανθεί στην εποχή μας και οι εφοπλιστές κερδίζουν τεράστια ποσά, αλλά το χρεοκοπημένο ελληνικό κράτος δεν απο­κομίζει κανένα όφελος απ’ αυτό. Οι μισθοί των ναυτικών γυρίζουν στην Ελ­λάδα, αλλά οι εφοπλιστές ασφαλίζουν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών τους στις ξένες χώρες.

    Κάθε επιχείρηση θα έπρεπε να πληρώνει μια σημαντική εισφορά στο κρά­τος, κάτω από την προστασία του οποίου λειτουργεί. Αυτό ισχύει κατά κύριο λόγο για την περίπτωση των εφοπλιστών, που τα μεγαλύτερα κέρδη τους προέρχονται από τα «Λίμπερτι», τα οποία τους παραχώρησε η αμερικανική Ναυτική Αποστολή με την εγγύηση του ελληνικού κράτους.

    Η ομάδα πίεσης της καλής κοινωνίας – οι κομψοί κοσμοπολίτες που έχουν την έδρα τους στις Κάννες, στο Σαιν Μόριτς και στην αθηναϊκή πλατεία Κολωνακίου – θα ενεργοποιηθεί. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς είναι άνθρωποι πολύ γοητευτικοί, που μιλάνε πολύ καλά τ’ αγγλικά. Είναι πάντοτε πρόθυμοι, όταν πρόκειται να εξυπηρετήσουν την αμερικανική αποστολή για τα δικά τους συμφέροντα. [….]

    • Ο/Η laskaratos λέει:

      Πολύ σωστά όλα αυτά, αλλά γιατί δεν μπορεί να τα λύσει μια Δημοκρατία που διαθέτει έναν πολιτισμένο λαό που εκλέγει σοβαρούς αντιπροσώπους?

      • Ο/Η Αφώτιστος Φιλέλλην λέει:

        Ποια δημοκρατια με τον υστεροβουλο και σχεδον απολιτιστο λαο (πολλοι εκ των οποιων αποφοιτοι ΑΕΙ) και με τον πυρηνα των εκπροσωπων να καταγεται απο τα τα πολιτικο-οικονομικα-στρατιωτικα-δικαστικα-καθηγητικα-επιχειρηματικα «τζακια» που ειχαν δημιουργηθει ήδη απο τον 19ο και ως τα μεσα του 20ου αιωνα ;

      • Ο/Η laskaratos λέει:

        Άρα συμφωνούμε νομίζω πως το πρόβλημα της Δημοκρατίας μας ξεκινά από την ποιότητα των πολιτών της.

  6. Ο/Η eliasgeorgiopoulos λέει:

    Είμαι στην Κρήτη και οι περισσότεροι που συναντώ ερμηνεύουν την πραγματικότητα μέσα από τις μπουρδολογίες του Παισιου.
    Ποιαν ελπίδα?

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s