Η φθορά της Αριστεράς

[ΑφορμήΣαν σήμερα το 1953 πέθανε ολομόναχος μέσα στο γραφείο του ο τύραννος Ι. Β. Στάλιν]

fthora-aristeras5mar16

Ο Ιταλός ιστορικός Μάσιμο Σαλβαντόρι είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Τορίνο. Στη γλώσσα μας κυκλοφορεί το βιβλίο του «Η ιδέα της προόδου»(Σαββάλας, 2011). Το ακόλουθο άρθρο του δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα La Repubblica.

Του Θανάση Γιαλκέτση στην Εφ.τ. Συντακτών

Όταν στοχαζόμαστε γι’ αυτό που αποτελεί τον ζωτικό πυρήνα της Αριστεράς –που αποτελεί δηλαδή ταυτόχρονα την ιδρυτική της αξία και τον σκοπό που αυτή δεν μπορεί να μην επιδιώκει, αν δεν θέλει να απαρνηθεί τον εαυτό της- χρειάζεται να μένουμε σταθεροί στην άποψη ότι αυτό είναι η ισότητα.

Ολα τα ρεύματα της Αριστεράς συμφωνούσαν πάντοτε στο να υψώνουν ως δική τους σημαία τη σημαία της ισότητας. Αυτή η συμφωνία όμως δεν ίσχυε πάντα σε ό,τι αφορά τόσο τον τύπο και τον βαθμό της ισότητας όσο και τα μέσα για την επιδίωξή της. Κατά τη γνώμη μου, για όποιον θέλει να αποσαφηνίσει τις ιδέες σχετικά με αυτό το θέμα παραμένει πολύτιμο το δοκίμιο του Νορμπέρτο Μπόμπιο «Δεξιά και Αριστερά»[ελληνική έκδοση: Πόλις, 2013].

Εδώ ουσιώδες μέρος της ανάλυσης αφιερώνεται στο να καταδείξει το πώς η Αριστερά, που ενώνεται γύρω από τον εξισωτισμό, διαιρείται σκληρά στο εσωτερικό της γύρω από το «πόσον» εξισωτισμό πρέπει να επιδιώκει και το πώς πρέπει να τον κατακτήσει.

Διαιρείται μάλιστα τόσο σκληρά ώστε η ιστορία της Αριστεράς είναι στις βασικές γραμμές της ιστορία δύο αρκετά διαφορετικών εκδοχών Αριστεράς: από τη μια μεριά η επαναστατική, η ριζοσπαστική Αριστερά, από την άλλη η μετριοπαθής, η μεταρρυθμιστική Αριστερά· από τη μια μεριά οι κομμουνιστές Γουινστάνλεϊ, Μπαμπέφ, Μαρξ, Λένιν, Μάο και από την άλλη οι μεταρρυθμιστές Οουεν, Μπλαν, Μπερνστάιν, ο «αποστάτης» Κάουτσκι, φτάνοντας ώς τον Πάλμε.

Το πρώτο ρεύμα απέβλεπε στον ολικό εξισωτισμό που θα εξασφαλιζόταν μέσω της κολεκτιβοποίησης των μέσων παραγωγής και της δικτατορίας του προλεταριάτου, ενώ το δεύτερο απέβλεπε σε έναν εξισωτισμό –αναφέρω τη φράση του Μπόμπιο– «νοούμενο όχι ως η ουτοπία μιας κοινωνίας στην οποία όλοι είναι ίσοι σε όλα, αλλά ως τάση που ευνοεί τις πολιτικές οι οποίες αποσκοπούν στο να καταστήσουν πιο ίσους τους άνισους» χάρη στην κατίσχυση των κοινωνικών δικαιωμάτων και στο πλαίσιο του σεβασμού της δημοκρατίας και των δικαιωμάτων ελευθερίας όλων.

Αυτός είναι ο πίνακας των αξιών και των στόχων των δύο εκδοχών της Αριστεράς.

Η Ιστορία υπήρξε ανελέητα σκληρή με την κομμουνιστική Αριστερά.

Πρώτα την οδήγησε στους μέγιστους θριάμβους με την κατάκτηση της εξουσίας και έπειτα την έσπρωξε να αρνηθεί στην πράξη όλα τα ιδεώδη της, με κορύφωση έναν ταπεινωτικό ολοκληρωτισμό.

Η μεταρρυθμιστική σοσιαλιστική Αριστερά είχε μια καλύτερη μοίρα, πετυχαίνοντας στον εικοστό αιώνα με τον «σοσιαλδημοκρατικό συμβιβασμό» -από τον οποίο προήλθαν οι θεσμοί του κράτους πρόνοιας- σημαντικά αποτελέσματα, που συνέβαλαν καθοριστικά στο να μειωθούν οι ανισότητες, στο να δοθεί μεγαλύτερη αξιοπρέπεια στον κόσμο της εργασίας και στο να εξασφαλιστεί κοινωνική προστασία στα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα.

Αυτή είναι η μοναδική Αριστερά που απομένει, αλλά δεν βρίσκεται καθόλου σε καλή κατάσταση.

Η νεοφιλελεύθερη επίθεση της έχει αφαιρέσει κάθε περιεχόμενο, σε σημείο που φαίνεται να επιβιώνει μόνο σαν κατάλοιπο μιας ιστορικής παράδοσης. Είναι βέβαια ακόμα στην Ευρώπη μια υπολογίσιμη εκλογική δύναμη.

Οπως όμως δείχνει η περίπτωση της Γαλλίας, δεν έχει δυναμική, περιορίζεται στο να αντιστέκεται σε μια κατάσταση αυξανόμενης φθοράς.

Η αποδυνάμωση της σοσιαλδημοκρατίας οφείλεται σε παράγοντες όπως η υποχώρηση των τρόπων παραγωγής που βασίζονταν στα μεγάλα εργοστάσια και στη συγκέντρωση σε αυτά των μαζών των βιομηχανικών εργατών, η έλευση των παραγωγικών τεχνικών που συνδέονται με την αυτοματοποίηση και την πληροφορική, η αποδυνάμωση των συνδικάτων, η οποία στέρησε τα σοσιαλδημοκρατικά κόμματα από εκείνους που ήταν τα παραδοσιακά τους στηρίγματα.

Πρέπει να προσθέσουμε ότι αυτά τα κόμματα δρούσαν σε κράτη στα οποία οι οικονομικές και πολιτικές αποφάσεις βρίσκονταν στα χέρια Κοινοβουλίων και εθνικών κυβερνήσεων που στηρίζονταν σε συστήματα «εθνικής οικονομίας».

Η οικονομική παγκοσμιοποίηση μετατόπισε αυτούς τους μοχλούς στα χέρια υπερεθνικών ολιγαρχιών, που είναι ικανές να υπαγορεύουν τους νόμους τους στο οικονομικό πεδίο, να προσανατολίζουν την πολιτική και την οικονομία, να επηρεάζουν την κοινή γνώμη και το εκλογικό σώμα.

Εδώ βρίσκεται η ρίζα της αποδυνάμωσης και της απώλειας προσανατολισμού της σοσιαλδημοκρατικής Αριστεράς, η οποία υποχρεώνεται να δίνει μια δύσκολη και ατελέσφορη αμυντική μάχη. Δύσκολη και ατελέσφορη, επειδή είναι ανίκανη να επεξεργαστεί μια πολιτική κουλτούρα που θα βρίσκεται στο ύψος προκλήσεων τις οποίες δεν ήταν και δεν είναι προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει.

Η σοσιαλδημοκρατική Αριστερά επιβιώνει όπως μπορεί, εκφράζει ένα «μεγάλο παράπονο» εναντίον της αδυσώπητης αύξησης των αβυσσαλέων ανισοτήτων μεταξύ των λίγων πάμπλουτων, εκείνων που δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα και των πολλών φτωχών και πάμπτωχων, αλλά δεν κατορθώνει να συντονίσει τις δυνάμεις της σε διεθνές επίπεδο και προσπαθεί να υπερασπιστεί τα κατάλοιπα εκείνου του κράτους πρόνοιας η κατάκτηση του οποίου υπήρξε η δόξα της.

Ο Μαρξ είχε πει κάτι αληθινά σωστό: ότι τα ιδανικά μετριούνται από την ικανότητα να τα κάνουμε πράξη. Η σύγχρονη Αριστερά σπαράσσεται από αυτή την αντίφαση: ενώ παρακινείται από τις τερατώδεις ανισότητες να εκφράζει το «μεγάλο παράπονο» στο όνομα ενός ανθρώπινου εξισωτισμού, δεν κατορθώνει πλέον να επιδρά, παρά μόνον αδύναμα, στους μηχανισμούς εξουσίας που αντιτίθενται στην ισότητα. Το αναπόφευκτο ερώτημα είναι αν αυτή θα μπορέσει να βγει από τον κατήφορο που την παρασέρνει σε μια βαθιά κρίση.

Μπροστά στις πελώριες αδικίες εναντίον των δικαιωμάτων των ασθενέστερων στρωμάτων, μια σειρά εξέχοντες πολιτικοί φιλόσοφοι και διανοούμενοι –περιορίζομαι να αναφέρω, εκτός από τον Μπόμπιο, τον Μάικλ Ουόλτσερ, τον Τόνι Τζαντ, τον Κόλιν Κράουτς- επέμειναν να υπενθυμίζουν τις κατακτήσεις της σοσιαλδημοκρατίας στον εικοστό αιώνα και να υποστηρίζουν ότι δεν βλέπουν άλλο πολιτικό υποκείμενο ικανό να ανακόψει την πορεία του θριαμβεύοντος νεοφιλελευθερισμού.

Ετσι επιφορτίζεται η σοσιαλδημοκρατία με ένα δύσκολο αλλά και ευγενές καθήκον.

Παραμένει το γεγονός ότι η κριτική στον κόσμο που γεννά τις ανισότητες είναι μια προϋπόθεση που από μόνη της δεν είναι ικανή να παράγει την αποτελεσματική δράση.

Αυτή φαίνεται επομένως να είναι η κατάσταση: η Αριστερά είναι σοβαρά άρρωστη και δεν μπορεί να αυταπατάται ότι θα συνεχίζει να ζει μόνο με ιδέες διαμαρτυρίας.

Το να προσπαθήσουμε να δούμε την κατάσταση αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση για οποιοδήποτε βήμα προς την ανατροπή της.

Θα δούμε αν η Αριστερά θα κατορθώσει να αποκτήσει μια κουλτούρα, ένα πρόγραμμα, μια νέα οργάνωση. Προς το παρόν πάντως δεν διαφαίνονται σχετικές ενδείξεις.

Και μια τελευταία παρατήρηση:

Στην Ιταλία πού βρίσκεται η Αριστερά;

Στον χώρο του Ρέντσι, του Λαντίνι, του Βέντολα;

Προς το παρόν κανείς τους δεν το έχει εξηγήσει με τρόπο κατανοητό.

Ας προσπαθήσουν να το κάνουν, αν μπορούν, έτσι ώστε και οι πολίτες να μπορέσουν να καταλάβουν και να ενεργήσουν αναλόγως.

Ας προσπαθήσουν ο Ρέντσι, ο Λαντίνι, ο Βέντολα να βάλουν σε μια τάξη τις ιδέες τους και να γράψουν τα προγράμματά τους.

Είναι ένα ζήτημα πολιτικής υπευθυνότητας.

Advertisements
This entry was posted in σκέψεις, Για την Αριστερά, κοινωνία/πολιτική. Bookmark the permalink.

13 απαντήσεις στο Η φθορά της Αριστεράς

  1. Ο/Η μαντάμ Ρολάν λέει:

    Αχ Αριστερά, πόσα εγκλήματα διαπράχθηκαν εν ονόματί σου, πόσο ευτελίζεσαι στα δίχτυα των Τσιπροκαμμένων!

  2. Ο/Η Red λέει:

    http://enosy.blogspot.gr/2016/03/spot.html

    Παρασκευή, 4 Μαρτίου 2016

    Ένα spot που λογόκρινε η ΕΡΤ

    περισσότερα εδώ:

    Η ΕΡΤ λογοκρίνει διαφήμιση του UNFOLLOW
    http://unfollow.com.gr/web-only/xara-tis-simmetoxis-pos-na-ginete-evergetes-xoris-na-xodepsete-xrimata/

    http://www.star.gr/Pages/Politiki.aspx?art=314611&artTitle=maximou_kakourgima_an_echei_ichografithei_i_synantisi_tsipra__psychari
    Μαξίμου: «Κακούργημα αν έχει ηχογραφηθεί η συνάντηση Τσίπρα – Ψυχάρη»
    Με σκληρό ύφος απαντούν κύκλοι του Μαξίμου στο ενδεχόμενο ο εκδότης Στ. Ψυχάρης να δημοσιοποιήσει μυστικά καταγεγραμμένο υλικό, όπως ερμηνεύουν διάφοροι τον συμβολισμό της γάτας Ιμαλαΐων και τα όσα ισχυρίζεται ο ΔΟΛ σε ανακοίνωσή του για «χρυσές εφεδρείες».

    «Υπενθυμίζεται ότι αποτελεί κακούργημα όποιος το κάνει, να πάει και μέσα», προειδοποιούν κυβερνητικές πηγές και σχολιάζοντας τον τρόπο που αναδείχθηκε το θέμα από το ΒΗΜΑ, υποστηρίζουν πως «αποτελεί ευθεία απειλή και ευθεία προσβολή προς τον πρωθυπουργό».

    Προειδοποιήσεις για τη… γάτα των Ιμαλαΐων και τις… εφεδρείες

  3. Ο/Η Αntifa2 λέει:

    Η Αριστερά στην Ελλάδα έχει καλούς συμμάχους και ακόμα καλύτερους βουλευτές

  4. Ο/Η laskaratos λέει:

    (‘ΤΑ ΝΕΑ’, 9.3.2013): «Τι ζητούσε ο Μανώλης Γλέζος στη Μόσχα; Μετά τον θάνατο του Στάλιν και ενώ οι διωγμοί του σταλινικού καθεστώτος δεν έχουν καταλαγιάσει, ο Γλέζος επισκέπτεται τη Μόσχα και έχει σειρά συναντήσεων με προσωπικότητες του σοβιετικού καθεστώτος, ανάμεσά τους και με συγγραφείς. Το άγνωστο απόσπασμα από το «Αρχιπέλαγος Γκουλάγκ» που δημοσιεύουμε σήμερα (σε μτφ. Δ.Τριανταφυλλίδη) αποκαλύπτει ότι ο σκοπός της επίσκεψής του ήταν ιερός. Διεκδικούσε την υποστήριξη των Ενώσεων Συγγραφέων της ΕΣΣΔ στους Έλληνες συναδέλφους τους που βρίσκονταν στις φυλακές, καταδικασμένοι από το εκδικητικό μετεμφυλιακό καθεστώς. Ο Σολζενίτσιν φέρεται να εκπλήσσεται από την αθωότητα του Γλέζου, ο οποίος ζητούσε συμπαράσταση για φυλακισμένους στη χώρα μας από συγγραφείς που, στην καλύτερη περίπτωση, παρίσταναν τους ουδέτερους για τις εκτοπίσεις και τις εξορίες στα γκουλάγκ πλήθους συναδέλφων τους, που έκαναν το λάθος να εκφράσουν δημοσίως τη διαφωνία τους με το σοβιετικό καθεστώς. «Ο Μ.Γλέζος “στη φωτεινή και γεμάτη πάθος ομιλία του διηγήθηκε στους σοβιετικούς συγγραφείς για τους συντρόφους τους που σαπίζουν στις φυλακές της Ελλάδας. Αντιλαμβάνομαι ότι με την αφήγησή μου σφίχτηκαν οι καρδιές σας. Δεν το έκανα επίτηδες. Θέλω οι καρδιές σας να χτυπούν για εκείνους που σαπίζουν στη φυλακή… Υψώστε τη φωνή σας για την απελευθέρωση των Ελλήνων πατριωτών”. Κι εκείνες οι τετραπέρατες φαλάκρες, φυσικά, τις ύψωσαν! Βλέπετε, στην Ελλάδα σάπιζαν δυο δεκάδες κατάδικοι! Ισως και ο ίδιος ο Μανώλης να μην καταλάβαινε την ξεδιαντροπιά του καλέσματός του, …».

    _________________________________________
    Η αυτοκρατορική κηδεία του Στάλιν
    (Το Γλέζο θα τον κηδέψει ύστερα από αίτησή του ο αρχιεπίσκοπος Λαυρεντιάδη, Κυριακίδη, Βουλιαγμένης και Κατάρ).

  5. Ο/Η Ιερέας Χ λέει:

    H αποβολή του σπουδαστού Ιωσήφ Βησσαριόνοβιτς Στάλιν εκ του ιερατικού σεμιναρίου της Τυφλίδος

  6. Ο/Η ΟΛΑ ΕΔΩ ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ λέει:

    ΠΙΑΣΤΗΚΑΝ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΕ ΠΑΕΥΡΙΣΚΟΜΕΝΟΥΣ

    Εισβολή αγροτών σε εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ στην Καβάλα

    Ένταση επικράτησε το βράδυ της Παρασκευής σε εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ, με κεντρικό ομιλητή τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του κόμματος Σωκράτη Φάμελλο, στη Νομαρχία Καβάλας, όταν αγρότες και κτηνοτρόφοι εισέβαλαν στην αίθουσα και διέκοψαν την εκδήλωση.

    Κάποιοι από τους παρευρισκόμενους στην εκδήλωση αντέδρασαν και πιάστηκαν στα χέρια με τους αγρότες, ενώ ο κ. Φάμελλος ζήτησε να τον αφήσουν να ολοκληρώσει την τοποθέτησή του για να λάβει την απάντηση: “δεν θέλουμε να μας τελειώσεις, μας τελείωσες εμάς”.

    • Ο/Η Po λέει:

      ο ρόλος της κουτοπονηριάς στο δημόσιο βίο
      «εκεί που είσαι ήμουν κι εκεί που είμαι θά ‘ρθεις»

  7. Ο/Η Lawyer λέει:

    http://tsak-giorgis.blogspot.gr/2016/03/blog-post_15.html

    «Άκου ανθρωπάκο: όταν λες και γράφεις «η ευθύνη του κ. Τσίπρα και των δικών του, είναι πλήρης και αμετάθετη» για να αποδομήσεις τον Τσίπρα και την κυβέρνησή του, δεν είσαι απλά ανόητος· είσαι ανθέλληνας. Γιατί αυτό που λες και γράφεις, διαβάζεται «η ευθύνη της Ελλάδας για το προσφυγικό είναι πλήρης και αμετάθετη». Κι αυτό αποδομεί εθνικά, στρατηγικά, γεωπολιτικά τη χώρα μας – όχι τον Έλληνα πρωθυπουργό».

    Διάβαζα το παραπάνω απόσπασμα σε κείμενο του Νίκου Τσαγκρή που υπάρχει στην ιστοσελίδα της εφημερίδας «Εποχή» και πραγματικά εξοργίστηκα.

    (….)

    Το να θέλει όμως να μας παρουσιάσει τον Τσίπρα σαν τον βασιλιά της Γαλλίας Λουδοβίκο ΙΔ που ισχυριζόταν ότι «Το κράτος είμαι εγώ», πάει πολύ. Επίσης το να αποκαλεί «ανθρωπάκο» «ανόητο» και «ανθέλληνα» όποιον κάτι κριτική στον Τσίπρα για τους χειρισμούς του στο προσφυγικό, ξεπερνάει τα όρια.

    Υ.Γ. Συνειρμικά μου ήρθε στο μυαλό η αγόρευση του εισαγγελέα στο δικαστήριο σκοπιμότητας το 1947 που δίκασε τον πατέρα μου σε θάνατο. «Ανθέλληνας» ήταν κι αυτός, κατά τον «δικαστικό λειτουργό».

  8. Ο/Η Ἀριστοκλῆς λέει:

    Κάπου εἶχα διαβάσει, ὅτι ὁ Δημοκρατικὸς Bill Clinton ἔχει ἐπηῤῥεαστεῖ ἀπὸ τὸν Anthony Giddens. Τώρα βλέπω ὅτι ἦταν καὶ σύμβουλος τοῦ Ἐργατικοῦ Tony Blair. Τὴν ἴδια ἐποχὴ ἔχουμε τὸν Σοσιαλδημοκράτη Gerhard Schröder μὲ τὸν Πράσινο Joseph Fischer. Ἐδῶ εἴχαμε τὸν Σημίτη.
    Αἱ πράξεις ἰδίως τῶν Εὐρωπαίων δείχνουν ὅτι θέλουν τοὺς ἀνθρώπους κτήνη ποὺ ἐπιζοῦν.
    Ἡ Σοσιαλδημοκρατία ἦταν τέτοια ὅσο ὑπῆρχε τὸ φόβητρον τοῦ Σταλινισμοῦ.
    Μετὰ ἔγινε Νεοφιλελευθερισμός.

    https://el.wikipedia.org/wiki/Άντονι_Γκίντενς
    https://el.wikipedia.org/wiki/Τρίτος_Δρόμος

  9. Αμαρτωλή μπαλαντα της πλατείας συντάγματος

    Απ’ τη Σμύρνη , τον Μοριά, τη Σαλονίκη,
    στη Βουλή λαμογιο για καιρό…
    Τώρα στη στενή με φωνάζουν χαζοδίκη…

    Τον τόπο μου κατέστρεψα,που’ναι οι δικοί μου;
    που βόλευα,διόριζα αφειδώς ;
    Σπίτι, πατρίδα μου έχω τον Κορυδαλλο…

    ………………………………………………….

    “Το σήμερα χειρότερο απ’ το χτες
    και τ’ αύριο απ’το σήμερα θε να ‘ναι…”*
    Ξύλο από χέρια άγνωστα, βρισιές
    κι οι φύλακες να με τραβολογάνε…

    Γλέντια, καβγάδες στην TV και στην Βουλη
    χλιδή με κότερα και κοκκες
    παπάδες και πατριαρχεία
    πατρίς , οικογένεια, θρησκεία
    θεέ μου …πάτωσα στην ιεραρχία…..

    “Μ’ από την κόλασή μου στο φωνάζω:
    εικόνα σου είμαι, κοινωνία, και σου μοιάζω.”*

    26.08.2015

    *Γαλάτεια Καζαντζάκη, Αμαρτωλό

    ΥΓ Πρεπει να επικαιροποιηθει για την κυβερνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛΛ, αν και προτρεχω 🙂

  10. Ο/Η Ζωζώ Σαπουνάκί-λογοπλόκος λέει:

    Tο ποίημά σας μοσιού, είναι κάτι το ορέον. Ομιλώ ως ειδήμων περικαλώ.

    • Σας ευχαριστω πολυ, αν και θα επιθυμουσα να μην υπηρχαν πλειστα -οσα ερεθισματα απο την ημι-ανατολιτικην κοινωνιαν που μας περιβαλλει δια να το «πελεκησω» δια της συνηθισμενης μου, λυτρωτικης και γνωστης μεθοδου της αυτοματου γραφης.

      Ετυχε να βρω το χειρογραφο και ανακαλυψα οτι μονον ενα στιχο αλλαξα για λογους ρυθμου δηλ στο
      που διόριζα αφειδώς ; προσθεσα μονον το «βόλευα,»

      Αιωνιος θαυμαστης σας 🙂

  11. Ο/Η laskaratos λέει:

    http://enosy.blogspot.gr/2016/03/blog-post_31.html

    Λαϊκισμός και ανάκτηση της Δημοκρατίας: Μια συζήτηση με την Σαντάλ Μουφ

    …………διαφοροποιούμασταν από τον παραδοσιακό λενινισμό, ο οποίος πρότεινε να τελειώσουμε με την υπαρκτή δημοκρατία, όπως να την αντικαταστήσουμε με κάτι εντελώς διαφορετικό. Εμείς αντίθετα υποστηρίξαμε ότι ο αγώνας θα μπορούσε να δοθεί έως την κατάληξή του, εντός των υφιστάμενων δημοκρατιών, αλλά παράλληλα κάνοντας μια εμμενή κριτική που αποσκοπούσε στην ριζοσπαστικοποίηση αυτών των δημοκρατιών.

    Πιστεύω ότι ένα αριστερό σχέδιο δεν θα πρέπει να επιδιώκει να τελειώσει με τη πλουραλιστική ή τη φιλελεύθερη δημοκρατία, αλλά να επιδιώκει την ριζοσπαστικοποίηση της. Αν κατανοούμε ως ηθικές-πολιτικές αρχές της πλουραλιστικής δημοκρατίας την ελευθερία και την ισότητα για όλους, τότε θα διαπιστώσουμε ότι αυτές είναι μάλλον ριζοσπαστικές αρχές,, ένα προοδευτικό σχέδιο πρέπει να αναγκάσει τις κοινωνίες που πρεσβεύουν αυτές τις αρχές να τις κάνουν πραγματικότητα, διασφαλίζοντας ότι θα επεκταθούν στις πιο ποικίλες πτυχές των κοινωνικών σχέσεων – και όχι μόνο όσον αφορά την οικονομία, γιατί η αναγνώριση είναι σημαντική, καθώς επίσης και η αναδιανομή. Το να ριζοσπαστικοποιήσουμε τη δημοκρατία σημαίνει τόσο να αγωνιστούμε για καλύτερες οικονομικές συνθήκες για όλους, όσο και το να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των σεξουαλικών μειονοτήτων, για παράδειγμα…………

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s