Ελλάς 2015: Κατέβηκε έργο τέχνης επειδή… θίχτηκε ιερέας (Πλώτη Φολά Αλιστελά)

[Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση: «Είμαστε αντίθετοι σε αυτή τη λογική αντιμετώπισης ενός έργου τέχνης. Το γυμνό αποτελεί στοιχείο καλλιτεχνικής έκφρασης, δεν είναι χυδαίο ούτε άσεμνο»]

ro28may15b

Το επίμαχο έργο – από Τα Νέα

H καταγγελία ενός ιερωμένου έγινε αιτία να καθαιρεθεί ένα έργο τέχνης από την καρδιά της Αθήνας: η βιντεοπροβολή Stills του Κρις Βέρντονκ που προβαλλόταν σε κτίριο επί των οδών Παρνασσού και Παπαρηγοπούλου, στο πλαίσιο του φεστιβάλ Fast Forward της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.

Το έργο πρόλαβε να μείνει στη θέση του για έξι νύχτες – από τις 22.00 έως τη 1.00 – αλλά την έβδομη, δηλαδή το βράδυ της Τετάρτης είχε αποκαθηλωθεί, καθώς διερχόμενος ιερέας φέρεται να προσεβλήθη από τις εικόνες που προβάλλονταν – γυμνές υπερμεγέθεις ανθρώπινες φιγούρες που συγκρατούν κτίρια ως άλλες καρυάτιδες – και έκανε καταγγελία στην αστυνομία.

Στο τμήμα εκλήθησαν οι υπεύθυνοι εκ μέρους της Στέγης και αφού ενημερώθηκαν ότι η προβολή θεωρήθηκε ότι προσβάλλει τη δημόσια αιδώ προχώρησαν σε απομάκρυνση του έργου.

Κατόπιν τούτου η Στέγη εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση: «Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, υποχρεώθηκε να διακόψει την προβολή του έργου με τον τίτλο Stills του Κρις Βέρντονκ που εντάσσεται στο FastForwardFestival 2, στη συμβολή των οδών Παρνασσού και Παπαρηγοπούλου (πλατεία Κλαυθμώνος), κατόπιν καταγγελιών επί του περιεχομένου αυτού, επειδή σέβεται και υπακούει τους νόμους.

Είμαστε αντίθετοι σε αυτή τη λογική αντιμετώπισης ενός έργου τέχνης. Το γυμνό αποτελεί στοιχείο καλλιτεχνικής έκφρασης, δεν είναι χυδαίο ούτε άσεμνο.

Λυπόμαστε που 12 χρόνια μετά το Outlook, συζητάμε ακόμα αν είναι προσβλητικό το γυμνό σε ένα σύγχρονο έργο τέχνης. Ας αναλογιστεί ο καθένας μας τι είναι χυδαίο, τι θα έπρεπε να μας ενοχλεί πιο πολύ, η εικόνα γυμνών ανθρώπων που προβάλλονται σε ένα τοίχο πάρκινγκ της πλατείας Κλαυθμώνος ή η καθημερινότητα εξαθλιωμένων ανθρώπων που ζουν στην κάτω μεριά της πλατείας.

Πώς κρίνεται τι είναι επιτρεπτό και τι όχι; Αυτό που πρέπει να συζητηθεί είναι πώς οριοθετείται το άσεμνο σε ένα έργο τέχνης. Γιατί αφορά μόνο τη σύγχρονη τέχνη και δεν υπάρχει κανένα αντίστοιχο θέμα προσβολής δημοσίας αιδούς σε αρχαία ή αναγεννησιακά έργα; Είναι καιρός πια να συζητήσουμε για την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης στον δημόσιο χώρο».

[πηγή]

This entry was posted in «Ιερές» Υποκρισίες, «Ιερή» Εξουσία, Ελευθερία Λόγου/Έκφρασης, θρησκεία/κλήρος. Bookmark the permalink.

18 απαντήσεις στο Ελλάς 2015: Κατέβηκε έργο τέχνης επειδή… θίχτηκε ιερέας (Πλώτη Φολά Αλιστελά)

  1. Ο/Η Θέκλα Φακλάνα-όξω αι κώλοι λέει:

    Ποίος ο σεμνοπρεπής ιερέφς;
    Μήπως ο πισινός δεν ήντον του γούστου του;

  2. Ο/Η Αλιέξης Ξυδάκης, αρχιμανδρίτης λέει:

    Να ντυθεί αμέσως ο Ερμής του Πραξιτέλη και η Αφροδίτη της Μήλου Αλιέκσιιιιιιιιι

  3. Ο/Η Μητροπολίτης Ζωζώ λέει:

    http://www.eleftheriaonline.gr/koinonia/dikastiko/item/53027-dolofonia-arximandriti

    Η ΚΡΥΦΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗ

    Αποκαλυπτικά ήταν και όσα ακούστηκαν για τη ζωή του αρχιμανδρίτη. Η δικηγόρος Κ. Πακιρτζίδου είπε στο δικαστήριο ότι υπάρχουν καταγγελίες στην Μητρόπολη Τριφυλίας πως ο αρχιμανδρίτης χάιδευε μέσα στην εκκλησία 14χρονα αγόρια στα γεννητικά τους όργανα. Ενώ οι μάρτυρες, άλλοι ως φήμες που δεν ξέρουν αν αληθεύουν και άλλοι ως πραγματικά περιστατικά που είδαν με τα μάτια τους, είπαν στο δικαστήριο ότι και ανήλικα αγόρια, ελληνόπουλα και ξένοι, περνούσαν από το σπίτι του και σε αντάλλαγμα για τις σεξουαλικές χάρες που έκαναν στον αρχιμανδρίτη έπαιρναν λεφτά.

    Ενας Μολδαβός, από τους αρχικούς υπόπτους της Αστυνομίας για τη δολοφονία, κατέθεσε στο δικαστήριο ότι είχε ερωτικές σχέσεις μαζί του από τα 15. Είπε μάλιστα ότι έπαιρνε λεφτά για τις υπηρεσίες που προσέφερε και δεν σταμάτησε μέχρι και πέρυσι να έχει με τον παπά σεξουαλικές επαφές. Ο ίδιος είπε μάλιστα ότι τα πρώτα χρόνια του είχε δώσει μέχρι και 800 ευρώ για να πάει μαζί του μια φορά. Τα τελευταία χρόνια, επειδή τα οικονομικά του παπά δεν ήταν σύμφωνα με μάρτυρες και τόσο καλά, του έδινε 200 ευρώ.

    Διαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/koinonia/dikastiko/item/53027-dolofonia-arximandriti

  4. Ο/Η Αλιέξης Λαφαζάνης, αρχιδιάκος-τεχνοκριτικός λέει:

    Greek Orthodox priest accused of embezzlement misses first day in court

    Funny Orthodox Priest Throwing Holy Water

  5. Ο/Η Greek in USA λέει:

    Θαυμάστε τον καταδικασμένο για παιδεραστία με μικρά αγόρια ελληνορθόδοξο πατέρα Νικόλαο Hughes, να ασπάζεται τον μητροπολίτη Σάββα (Ζεμπίλα) του Πιτσβούργου

    http://www.10tv.com/content/stories/2012/09/20/columbus-greek-orthodox-priest-accused-of-attempting-to-meet-underage-boys-for-sex-acts.html

    Local Priest Arrested For Trying To Have Sex With Underage Boys

    Thursday September 20, 2012 12:46 PM

    COLUMBUS, Ohio – A priest at the Annunciation Greek Orthodox Cathedral is being accused of trying to meet young boys for sex.

    Father Patrick Nicholas Hughes, 56, served at the church located on Goodale Boulevard and North High Street in downtown Columbus. Hughes was a one-year interim priest at the church

    https://02varvara.wordpress.com/tag/franklin-county-jail-benton-illinois/


    Hughes with Metropolitan Savas Zembillas (1957- ) of Pittsburgh

  6. Ο/Η δείτε το βίντεο λέει:

    http://www.doctv.gr/page.aspx?itemid=spg8267
    Δείτε το video art που κατέβασαν από το κέντρο της Αθήνας με παρέμβαση ιερέα που προσεβλήθη με το γυμνό.
    http://www.mixanitouxronou.gr/dite-to-video-art-pou-katevasan-apo-to-kentro-tis-athinas-me-paremvasi-ierea-pou-prosevlithi-me-to-gimno-ine-kallitechniki-ekfrasi-den-ine-chideo-oute-asemno-apanta-i-stegi-grammaton-ke-technon/
    Γυμνοί ανθρώπινοι Κολοσσοί προβλήθηκαν για 18 ώρες στην πλ. Κλαυθμώνος. Μετά απαγορεύθηκαν [δείτε το βίντεο αρτ από το doctv]

  7. Τά επιχειρήματα τής Στέγης γραμμάτων καί τεχνών, ως πρός τήν υποστήριξη τής προβολής τού έργου αυτού, είναι λογικά καί σοφά. Ως εκ τούτου, Η Στέγη δέν θά έπρεπε νά υποχωρήσει έτσι άμεσα καί αδιαμαρτύρητα. Τί λέει ο νόμος καί πώς περιγράφει τό σεμνό καί τό άσεμνο, τό προσβλητικό καί τό μή προσβλητικό σχετικά μέ τό γυμνό ανθρώπινο σώμα σέ ένα έργο τέχνης, δέν τό γνωρίζω. Δέν μπορεί όμως ο νόμος νά κάνει διακρίσεις μεταξύ αρχαίων γυμνών αγαλμάτων καί σύγρονων έργων τέχνης. Δέν μπορεί ο νόμος νά απαγορεύει τήν προβολή ανθρώπινου γυμνού σώματος ή μιά σχετική ζωγραφιά καί νά αδιαφορεί γιά τά αυθεντικά γυμνά εξώκωλα σώματα τών εκατοντάδων γυμνοκώλων στίς παραλίες. ‘Η μήπως τό αόρατο στρίν εξασφαλίζει τήν σεμνότητα καί τήν νομιμότητα? Ο παπάς εθίκτηκε από τήν προβολή τού έργου αυτού καί δέν εθίκτηκε η ηθική του από τήν θέα τών δυστυχυσμένων καί πεινασμένων αστέγων που κοιμούνται στά πεζοδρόμια καί στά παγκάκια τής πλατείας Κλαυθμώνος καί αλλού, όπως αναφέρεται.Ας πάει όμως λίγο παρακάτω στήν κρεαταγορά καί νά δεί εκατοντάδες σφάγεια κατεσφαγμένα σώματα ζώων, όλα τά μέλη τών σωμάτων τους πισινοί, μπροστινά μπούτια, ακόμη καί γεννητικά όργανα, όρχεις ζώων πρός πώληση. Αυτό δέν τόν ενοχλεί? Αυτό δέν είναι ανήθικο καί άσεμνο καί προσβλητικό γιά τά άμοιρα αυτά ζώα?
    Θεωρώ πως η Στέγη, έκανε λάθος νά υποχωρήσει, αλλά έπρεπε νά διαμαρτυρηθεί καί νά καταγγείλει τήν διαμαρτυρία ενός παπά καί τού ίδιου τού νόμου. Αλλωστε οί τής Στέγης πρέπει νά ήξεραν τόν νόμο πρίν προβάλουν αυτό τό έργο. Πιστεύω πως γνώριζαν τόν νόμο καί θά γνώριζαν τί θά μπορούσαν νά αντιμετωπίσουν.
    Αν κάποιος γνωρίζει τόν σχετικό νόμο, παρακαλώ νά τόν αναρτήσει. Ο ίδιος ο νόμος είναι άξιος συζήτησης.

  8. Ο/Η του κώλου λέει:

    http://www.7imeres.gr/%cf%80%cf%8c%cf%81%cf%84%ce%b1-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%cf%84%ce%bf-%ce%ac%ce%b3%ce%b9%ce%bf-%cf%8c%cf%81%ce%bf%cf%82-%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%bc%cf%80%ce%bf%cf%85%cf%84%ce%ac%cf%81%ce%b7-%ce%bb/

    Kληρικοί, μοναχοί αλλά και πανεπιστημιακοί θεολογικών σχολών ζητούν από την Ιερά Κοινότητα του Άθω απαγόρευση εισόδου για τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης αν συνεχίσει να υποστηρίζει την οργάνωση για τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων.

  9. Ο/Η L’Enfant de la Haute Mer λέει:

    Ο ΣΥΡΙΖΑ τι θα κάνει; Πότε θα απαγκιστρώσει το κράτος από αυτό το καρκίνωμα πού λέγεται ελληνική ορθόδοξη εκκλησία; Ήμαρτον πια με τις κρυφολούγκρες παπαδιές. ..

  10. Ο/Η L’Enfant de la Haute Mer λέει:

    KRIS VERDONCK
    Kris Verdonck (born 1974) studied visual arts, architecture and theatre and this training is evident in his work. His creations are positioned in the transit zone between visual arts and theatre, between installation and performance, between dance and architecture. As a theatre maker and visual artist, he can look back over a wide variety of projects. ……….

  11. Ο/Η emy λέει:

    καθε βραδυ πηγαινα ανυποπτη να παρω το λεωφορειο μου στην οδο σινα και επεφτα πανω σ αυτη την προβολη στο τοιχο ενος αδειου παρκινγκ.ε λοιπον δεν μου αρεσε! ενιωθα ηδονοβλεψιας! κ μαλιστα δεν μπορουσα να κανω αλλιως! αν ειχα επιλογη θαταν αλλη η αισθηση κ δεν ηξερα κ τι εβλεπα απλα επρεπε να περιμενω εκει ακριβως το λεωφορειο! επαναλαμβανω δεν ηξερα τι εβλεπα! απλα ενα γυμνο γερο να γυρνοβολαει κ χτες μια γυμνη γυναικα,χοντρη σε αφυσικη σταση να κουνιεται. αγχωθηκα! ενιωθα ηδονοβλεψιας! με το ζορι κιολας! δεν υπηρχε κανεις να μου πει τι γινεται.ενιωθα σαν να επαιρνα με το ζορι μερος σε κατι που δεν ηθελα! ελευθερια ειναι η επιλογη! επιλογη δεν ειχα! κ δεν μου αρεσε αυτο που εβλεπα.

    • Ο/Η Φρόσω Παρθενόγλου, οικιακά λέει:

      κι εγώ όταν βλέπω το Χριστό μισόγυμνο στις εικονογραφήσεις των ναών

      και τον Αδάμ

      και την Εύα

      γυμνούς σκανδαλίζομαι και απαιτώ να καλυφθούν τα γυμνά μέρη.
      Ντροπής πράγματα καλέ

  12. Ο/Η eklag λέει:

    Το να ειρωνευτούμε κάποιον ή να αυτο-χριστούμε κριτικοί έργων τέχνης,
    είναι σήμερα το πιο εύκολο.
    Διαφέρει μολοντούτο η θέαση π.χ. ενός πίνακα ή ενός γλυπτού στα όρια ενός μουσείου ή μιας εκκλησίας (επιλογή) από την «υποχρεωτική» θέαση.

    p.s.
    Τα πράγματα ήταν πάντα απλά:
    «Μ’ αρέσει δεν μ’ αρέσει».
    Η προσπάθεια επιβολής αισθητικών προτύπων δημιουργεί ορισμένως προβλήματα…

    • Ο/Η Όφη Σόφη λέει:

      Tην εκκλησία είναι κρατικο ιδρυμα και την πληρώνουμε όλοι και πηγαίνουμε εκεί υποχρεωτικά ακόμη και σαν μαθητές του δημοτικού που δεν τολμάνε οι γονείς μας να πούνε όχι.
      Κανείς δεν μπορεί να λογοκρίνει την τέχνη, ας γυρίσει το βλέμα του αλλού, όπως κάνει και στην παραλία.

  13. Ο/Η Εωσφόρος λέει:

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s