Να εφαρμοστεί ο «νόμος Τρίτση» για την εκκλησιαστική περιουσία

Πότε θα εφαρμοστεί από την κυβέρνηση της «Πρώτη Φορά»;

συνδεδεμένη με εκατομμύρρια αμνοερίφια

συνδεδεμένη με εκατομμύρρια αμνοερίφια

του Θωμά Τσάτση στο protagon
Για πολλούς η πρόταση του αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, να χρησιμοποιηθεί η εκκλησιαστική περιουσία για την αποπληρωμή του χρέους, θα μπορούσε να θεωρηθεί πάσα στην κυβέρνηση της Αριστεράς(;) να αναλάβει σειρά πρωτοβουλιών και να διευθετήσει ένα θέμα που εκκρεμεί στις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας από το 1988. Δηλαδή, εδώ και 27 χρόνια.

Ο μικρός βίος της κυβέρνησης άλλα δείχνει μέχρι στιγμής, αλλά υπάρχουν οι δεσμεύσεις του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και το αίτημα των κομμάτων της Αριστεράς να διαχωριστεί πλήρως η Εκκλησία από την Πολιτεία. Και τα δύο παραμένουν επίκαιρα.

Αλλά τι ακριβώς εννοούσε ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος; Και τι πρέπει να κάνει η οποιαδήποτε κυβέρνηση για να αξιοποιηθεί –τουλάχιστον ένα μέρος– της λεγόμενης εκκλησιαστικής περιουσίας;

Ο Ιερώνυμος εννοούσε, προφανώς, ό,τι και οι προκάτοχοί του. Να αξιοποιηθούν περιοχές όπως η Πεντέλη, η Βουλιαγμένη και κάποιες άλλες και να υπάρξουν οφέλη για όλους. Λίγο δύσκολο βέβαια να γίνει αυτό που προτείνει ο αρχιεπίσκοπος, καθώς κάποιες από τις περιοχές που επιθυμεί να αξιοποιηθούν είναι μέρος δασικών εκτάσεων και κάποιες άλλες έχουν περάσει στον έλεγχο του κράτους από το 1988, με το νόμο 1811, τον έναν από τους δύο νόμους που είναι γνωστοί ως «νόμοι Τρίτση». Και όποιοι κάνουν ότι δεν το θυμούνται ή το προσπερνούν πρέπει να φρεσκάρουν για λίγο τη μνήμη τους.

Ο νόμος 1811/88 είναι μια σύμβαση μεταξύ του δημοσίου και 149 Μοναστηριών που παραχώρησαν οριστικά και αμετάκλητα την ακίνητη περιουσία τους. Και αυτός ισχύει. Όποιοι επικαλεστούν την προσφυγή της Εκκλησίας στα ευρωπαϊκά δικαστήρια μέσω οκτώ μοναστηριών (Άνω Ξενιάς Αλμυρού, Φλαμουριού Πηλίου, Ασωμάτων Πετράκη Αττικής, Αγίας Λαύρας Καλαβρύτων, Μεταμορφώσεως Σωτήρος Μετεώρων, Χρυσολεόντισσας Αιγίνης, Μεγάλου Σπηλαίου Καλαβρύτων και Οσίου Λουκά Βοιωτίας), πρέπει να θυμηθούν ότι δικαιώθηκαν μόνο εκείνα που δεν είχαν υπογράψει τη σύμβαση και όχι εκείνα που ήταν μεταξύ των 149 που την είχαν υπογράψει.

Τι οφείλει να κάνει λοιπόν η κυβέρνηση; Να εφαρμόσει τον νόμο 1811/88 –κάτι που δεν έπραξαν οι προκάτοχοί της. Και δεν χρειάζεται να κάνει, για αρχή τουλάχιστον, τίποτα περισσότερο. Μόνο να εφαρμόσει τον νόμο.

Για να ξέρουμε όμως τι λέμε, καλό θα ήταν να θυμηθούμε κάποια από τα γεγονότα της εποχής της δεκαετίας του ’80 και τη σημερινή τους αξία. Για να δούμε τους ουσιαστικούς λόγους που η Εκκλησία αντιστάθηκε στους λεγόμενους «νόμους Τρίτση». Που δεν ήταν άλλοι από την απόφαση της κυβέρνησης να επιβάλει τη συμμετοχή των λαϊκών στην διοίκηση της Εκκλησίας. Κάτι που οι μητροπολίτες δεν ήθελαν, ούτε φυσικά θέλουν.

Τον Οκτώβριο του 1985, ο τότε υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Απόστολος Κακλαμάνης κατέθεσε στη Βουλή νομοσχέδιο για τη ρύθμιση θεμάτων της μοναστηριακής περιουσίας. Τον Νοέμβριο του 1985, η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος ασχολήθηκε με το θέμα και έστειλε στον πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου, υπόμνημα με τις θέσεις της.

Με το υπόμνημα η Ιεραρχία διαμαρτυρόταν και κατήγγειλε «την ενέργειαν της κυβερνήσεως να προσέλθει εν αγνοία αυτής εις την σύνταξιν και κατάθεσιν του εν λόγω νομοσχεδίου, διότι κάτω από την μονομερή αυτήν πράξιν διαβλέπει τον κίνδυνο προστριβών μεταξύ Εκκλησίας και πολιτείας…».

Ζητούσε να γίνουν διαπραγματεύσεις και πρότεινε «εις το πλαίσιο μιας αμφοτεροβαρούς συμφωνίας θα ενδέχετο η Εκκλησία να μεταβιβάση εις το κράτος την δασικήν και αγροτικήν μοναστηριακήν περιουσία, λαμβάνουσα όμως ανταλλάγματα άλλης μορφής».

Στις 13 Ιανουαρίου 1986 ο Aρχιεπίσκοπος Σεραφείμ πήγε στο Καστρί και συνάντησε τον πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου. Συζήτησαν το θέμα και σε νέα συνάντησή τους, στις 21 Φεβρουαρίου, ο Ανδρέας Παπανδρέου πήρε το υπόμνημα, σύμφωνα με το οποίο η Εκκλησία δεχόταν να παραχωρήσει τα 4/5 της δασικής και μοναστηριακής περιουσίας, που διαχειριζόταν ο Οργανισμός Διαχείρισης Εκκλησιαστικής Περιουσίας (ΟΔΕΠ), τη λεγόμενη ρευστοποιητέα, καθώς και τα 4/5 των εκτάσεων των μονών που ανήκαν σε αυτές.

Ως αντάλλαγμα έγινε πρόταση να εξασφαλιστεί η κυριότητα των εκτάσεων που θα παρέμεναν στην Εκκλησία, ενώ ζητούνταν επίσης η κατάργηση της εισφοράς του 35% των εσόδων των ναών, δηλαδή να μην πληρώνουν φόρο. Ζητούνταν, επίσης, η συνεργασία τη πολιτείας για τις εκτάσεις μεγάλης αξίας που βρίσκονται στην Αττική, Βουλιαγμένη, Καβούρι και Πεντέλη.

Στο μεταξύ, το σχήμα της κυβέρνησης άλλαξε και ο νέος υπουργός Αντώνης Τρίτσης τον Αύγουστο του 1996 υπέβαλε τις δικές του προτάσεις.

Πρώτη πρόταση: Να υπογραφεί σύμφωνο 100 χρόνων ώστε να αναπτυχθεί η εκκλησιαστική περιουσία και να αξιοποιηθεί από αγροτικούς συνεταιρισμούς. Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί θα παρέδιδαν το 10% από τις εισπράξεις στην Eκκλησία και το 5% στην πολιτεία. Ειδικά για τις αστικές εκτάσεις, ο Αντώνης Τρίτσης πρότεινε τη δημιουργία ειδικού φορέα.

Δεύτερη πρόταση: Η Εκκλησία να παραχωρήσει στην πολιτεία τη μη αστική περιουσία της, με το αζημίωτο βέβαια.

Οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας, ο μητροπολίτης Δημητριάδος  Χριστόδουλος που το 1998 εξελέγη αρχιεπίσκοπος, ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Ανθιμος, που μεταπήδησε στη μητρόπολη Θεσσαλονίκης το 2004, ο Θηβών Ιερώνυμος που εξελέγη αρχιεπίσκοπος το 2008  και ο μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων, Αλέξιος, συναντήθηκαν και συζήτησαν πολλές φορές με τον υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Αντώνη Τρίτση, χωρίς όμως να καταλήξουν σε συμφωνία.

Στην τελευταία συνάντησή τους, το Φεβρουάριο του 1987, ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε την απόφασή του να προχωρήσει σε μονομερή λύση: «Κατά τη συνάντηση, δήλωσε ο Αντώνης Τρίτσης, αναγνωρίστηκε και από τις δύο πλευρές ότι δεν μπορεί να συνεχίζεται επ’ αόριστον η συζήτηση μεταξύ πολιτείας και Eκκλησίας για ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα, όπως η εκκλησιαστική περιουσία, τόσο ως προς το σκέλος που αναφέρεται στην άμεση αξιοποίηση των εθνικών πλουτοπαραγωγικών πόρων που αυτή αντιπροσωπεύει, όσο και ως προς την αποσαφήνιση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος».

Το νομοσχέδιο κατατέθηκε στις 12 Μαρτίου 1987. Η έκπληξη και ο προβληματισμός των εκπροσώπων της Εκκλησίας έγινε εντονότερος καθώς το νομοσχέδιο περιλάμβανε διατάξεις που προέβλεπανσυμμετοχή λαϊκών στα μητροπολιτικά και εκκλησιαστικά συμβούλια.

Αυτό δεν το ήθελαν και δεν το θέλουν ακόμη και σήμερα οι διοικούντες την Εκκλησία.

Το θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας πέρασε σε δεύτερη μοίρα και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ζήτησε να μην ψηφιστεί το νομοσχέδιο εξηγώντας τη θέση της, σύμφωνα με την οποία έπρεπε «να επέλθουν ουσιώδεις τροποποιήσεις, επειδή πολλές επίμαχες διατάξεις αντίκεινται στο ισχύον Σύνταγμα και καταλύουν κατάφωρα το αυτοδιοίκητο της Εκκλησίας της Ελλάδος».

Η Νέα Δημοκρατία αντέδρασε και ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, αρχηγός του κόμματος τότε, δήλωσε ότι «ούτε ο Μωάμεθ ο Πορθητής ή άλλος σουλτάνος στη διάρκεια της μακραίωνης δουλείας του Γένους διανοήθηκε ποτέ να υποδουλώσει την ορθόδοξη Εκκλησία, οικονομικά και διοικητικά, με τον τρόπο που το επιχειρεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Το σχέδιο νόμου που κατέθεσε στη Βουλή, μόνο στην εκχώρηση εγκαταλελειμμένων εκτάσεων σε αγρότες δεν αποβλέπει. Αντίθετα, πρόκειται για μια πρωτοφανή ληστρική επιδρομή εναντίον της εκκλησιαστικής περιουσίας, ο έλεγχος της οποίας περιέρχεται στο κόμμα και τους ανθρώπους του».

Παρά τις ισχυρές αντιδράσεις ο Αντώνης Τρίτσης δήλωσε ότι δεν αλλάζει το παραμικρό και όταν οι τέσσερις μητροπολίτες που εκπροσωπούν την Εκκλησία ζήτησαν συνάντηση από τον πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου, δεν έλαβαν απάντηση. Ακολούθησε στις 19 Μαρτίου 1987 η συνεδρίαση της Ιεραρχίας που ανακοίνωσε συλλαλητήρια σε όλη την Ελλάδα και διεθνοποίησε το θέμα ενημερώνοντας το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών.

Μέσα στις αντιδράσεις ήταν και η αποχή από τη δοξολογία της 25ης Μαρτίου.

Η Ιεραρχία πέρασε στην αντεπίθεση και έκανε γνωστό ότι θα διανείμει σε ακτήμονες, άπορους, αγρότες και πολύτεκνους ένα μέρος της μοναστηριακής περιουσίας. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ιεραρχίας, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούσαν να υποβάλουν αίτηση στις ιερές μονές όπου ανήκουν οι εκτάσεις για τις οποίες ενδιαφέρονται. Απόφαση για την παραχώρηση των εκτάσεων επρόκειτο να λάβουν τα ηγουμενοσυμβούλια με τη συνηγορία των μητροπολιτών της περιοχής.

Ο περίφημος «νόμος Τρίτση», 1700/1987, ψηφίζεται στις 2 Απριλίου. Υπέρ ψηφίζουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, του ΚΚΕ και του ΚΚΕ Eσωτερικού. Οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, λίγη ώρα πριν από την ψηφοφορία, αποχώρησαν από την αίθουσα. Να σημειωθεί ότι ο Αντώνης Τρίτσης την τελευταία στιγμή περιέλαβε κάποιες τροπολογίες προς συμβιβασμό. Αυτές είχαν σχέση με τα δικαιώματα των μητροπολιτών στη συγκρότηση των μητροπολιτικών και εκκλησιαστικών συμβουλίων.

Οι μητροπολίτες απείλησαν με άρση του αυτοκέφαλου της Εκκλησίας της Ελλάδας.

Περνά αρκετός καιρός και στις 17 Σεπτεμβρίου γίνεται συνάντηση «κορυφής» μεταξύ Ανδρέα Παπανδρέου και Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ. Ακολούθησαν άλλες τρεις συναντήσεις που οδήγησαν σ’ ένα προσχέδιο συμφωνίας στις 3 Νομεβρίου 1988, που συνυπέγραψαν ο Παπανδρέου και ο Σεραφείμ, απόντος του Τρίτση.

Το προσχέδιο ουσιαστικά δεν έκανε τίποτ’ άλλο από το να υποχρεώσει την πολιτεία να αναιρέσει τη λαϊκή συμμετοχή στα εκκλησιαστικά και μητροπολιτικά συμβούλια.

Η ουσία όμως παραμένει και σήμερα αναλλοίωτη. Ο νόμος 1811/88 ισχύει και η κυβέρνηση που, όπως δηλώνει προασπίζεται το συμφέρον του λαού, δεν έχει παρά να τον εφαρμόσει.

 

Advertisements
This entry was posted in «Ιερές» Επενδύσεις, «Ιερή» Εξουσία, Για την Αριστερά, Διακρίσεις (κάθε είδους), Των Αμνοεριφίων, ανορθολογισμός, θρησκεία/κλήρος, κοινωνία/πολιτική. Bookmark the permalink.

7 Responses to Να εφαρμοστεί ο «νόμος Τρίτση» για την εκκλησιαστική περιουσία

  1. Ο/Η Θέκλα Φακλάνα-σεκσολόγος λέει:

    Η πρόταση Τζερωνυμου σημαίνει Ελα κράτος να βάλεις τα κεφάλαια και το ευνοϊκό νομικό πλαίσιο κι εμείς τα κέρδη. Τσίπρας και παπαδαριο αγοράζουν χρονο και μας δουλεύουν.

  2. Ο/Η Κερής Σ. λέει:

    Αν δεν κάνω λάθος,αυτά ΟΛΑ «έφαγαν» τον μακαρίτη τον Τρίτση,που τα ΤΌΤΕ ΚΟΥΜΑΣΙΑ της ΝΔ
    με αρχηγό τον γκαντέμη,που ακόμη ΖΕΙ,αλλά κακό σκυλί ψόφο δεν έχει,τον έκαναν δήμαρχο Αθηναίων με τη στήριξή τους!!Άλλο,αν μετά έπαθε εγκεφαλικό και πέθανε!!Όσο για την εκκλησία
    ΠΑΡΤΕ ΤΟ ΧΑΜΠΑΡΙ ήταν,είναι και θα είναι ΕΣΑΕΙ «κρ’ατος εν κράτει»!!Πάρτε παράδειγμα τις χώρες του πάλαι ποτέ κομμουνισμού!!!!

  3. Ο/Η In memoriam λέει:

    Τρίτσης κατά ανθιμοχουντόδουλων

  4. Ο/Η Ἀριστοκλῆς λέει:

    Ἕνα ἐνδιαφέρον ἄρθρο γιὰ τὸν συμβιβασμὸ Στάλιν καὶ Ῥωσσικῆς Ἐκκλησίας.

    http://attikanea.blogspot.co.uk/2014/01/blog-post_3623.html

  5. Ο/Η αρνάκι της Πάτρας λέει:

    Ο αρχιμανδρίτης Νικόδημος Πετρόπουλος του αγίου Παύλου Πατρών που εξέθετε το τρομοκρατημένο αρνάκι στην εξέδρα της ανάστασης.

    http://panagiotisandriopoulos.blogspot.gr/2010/03/blog-post_04.html
    Πέμπτη, 4 Μαρτίου 2010

    ΑΡΧΙΜ. ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΥ!!!

    Ο εν λόγω Αρχιμανδρίτης αποφάσισε να καταθέσει μήνυση εναντίον της ιδιοκτήτριας περιπτέρου, που είχε την φαεινή ιδέα να το αγοράσει πριν από αρκετά χρόνια. Ο λόγος; Το εν λόγω περίπτερο εκτός, του ότι παρακωλύει την ομαλή προσέλευση των ευλαβών πιστών στον ιερό ναό (αυτό αναφέρει η μηνυτήρια αναφορά), χαλάει την αισθητική του περιβάλλοντος χώρου του ναού!!!! (και αυτό αναφέρεται στην μήνυση). Έτσι λοιπόν, ελαφρά τη καρδία, ο Αρχιμανδρίτης ζητά την κατεδάφιση και οριστική απομάκρυνση του περιπτέρου από το πεζοδρόμιο που βρίσκεται στην συμβολή των οδών Παναχαϊκού και Ιεροθέου !
    Αξίζουν να σημειωθούν τα εξής : 1) το περίπτερο βρίσκεται στην ίδια θέση αρκετά χρόνια πριν χτιστεί ο ναός του Αποστόλου Παύλου, 2) ο π.Νικόδημος θέλει να εξαφανίσει οικονομικά, σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο, μια χήρα γυναίκα, με άρρωστο παιδί και τεράστια οικονομικά και οικογενειακά προβλήματα. Ο αεικίνητος Αρχιμανδρίτης φυσικά στρέφεται δικαστικά και εναντίον του Δήμου Πατρέων, καθώς ο Δήμος σε παλαιότερη καταγγελία του πατρός εναντίον της περιπτερούχου, την είχε δικαιώσει και 3) Προσκομίζει υπογραφές περιοίκων, ανάμεσα σε αυτούς και ενός νεκρού από διετίας!!!

  6. Ο/Η Aλέξης Ιερωνύμου λέει:

    http://xristosladas.blogspot.gr/search/label/%CE%B5%CE%BA%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%83%CE%B9%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%AF%CE%B1

    Η Εκκλησία και η περιουσία της απέναντι στο Δημόσιο συμφέρον

    Το Ελληνικό κράτος έχει πτωχεύσει δύο φορές στο παρελθόν. Η εκκλησία ποτέ. Είχε άλλωστε και χρήματα και ακίνητη περιουσία πριν την σύσταση του κράτους. Ανακατευόταν με τα ζητήματα της Πολιτείας. Πάντοτε αναδείκνυε πολιτικούς, βουλευτές, δημάρχους ή τοπικούς άρχοντες διοχετεύοντας ψήφους και ενισχύοντας την οικονομική και πολιτική επιρροή της.

    Με τα χρόνια απέκτησε τεράστια περιουσία. Κινητή και ακίνητη. Συγκρίνεται με αυτή του κράτους. Η ακίνητη δηλαδή γιατί οικονομικά είναι πολύ πιο ισχυρή από το κράτος. Στην πιο πρόσφατη έρευνα που διενήργησε η διακομματική επιτροπή της Βουλής, το 2013, αναδείχτηκε πως το κράτος μπορεί να κερδίσει πάνω από 3 δις ευρώ (!) από την φορολόγηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας της Εκκλησίας. Η μελέτη βέβαια έμεινε στα ράφια.

    Η έκταση της εκκλησιαστικής γης εκτιμάται περίπου σε 1.700.000 στρέμματα. Η ίδια η εκκλησία όταν προσέφυγε στα δικαστήρια ενάντια στο νόμο Τρίτση, που δεν εφαρμόστηκε ποτέ, αποτιμούσε την αξία της σε περισσότερα από 22 δισεκατομμύρια ευρώ (8 τρισεκατομμύρια δραχμές)!

    Η Εκκλησία τα νομικά της πρόσωπα και τα περίπου 2500 μοναστήρια κατέχουν επίσης μετοχές σε τράπεζες, δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις, περίπου 1000 κτήρια με γραφεία, καταστήματα και εμπορικά κέντρα, ξενοδοχεία πολυτελών κλινών σε τουριστικές τοποθεσίες, μισθωμένα βενζινάδικα σχεδόν σε όλες τις πόλεις της Ελλάδος.

    Παρολαυτά στην Ελλάδα το κράτος επιβαρύνεται και με τη μισθοδοσία των κληρικών. Ο σημερινός Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας κ. Κουράκης απεκάλυπτε το 2013 ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ιρλανδία) οι λειτουργοί των θρησκευμάτων δεν μισθοδοτούνται από το κράτος.

    Αντιθέτως έχει επιβληθεί ο λεγόμενος «εκκλησιαστικός φόρος», που τον καταβάλλουν οι δεδηλωμένοι πιστοί κάθε θρησκείας και τον οποίο αποδίδει το κράτος στις αντίστοιχες Εκκλησίες καλύπτοντας εξ ολοκλήρου τα έξοδα τους.

    Ο κ. Παπαδημούλης το 2011 στη Βουλή (τότε που η κοινωνία διαμαρτυρόταν για την άρνηση της Εκκλησίας να πληρώσει ακόμα και το λεγόμενο χαράτσι) αποκάλυψε μέρος του σπιράλ των νομοθετικών χαριστικών διατάξεων για την Εκκλησία.

    Αποκάλυψε ότι από το 1945 που υπήρχε νόμος που επέβαλλε στο κράτος να αναλαμβάνει τη μισθοδοσία των κληρικών που κοστίζει στον προϋπολογισμό 220.000.000 ευρώ η Εκκλησία είχε συμφωνήσει να δίνει στο κράτος το 25% των ακαθάριστων εσόδων της από τους ναούς.

    Το ποσοστό αυτό όμως με την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και το νόμο 3220/2004 έγινε μηδέν τοις εκατό! Ακολούθως, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με το νόμο 3295 εκμηδένισε και την υποχρέωση της Εκκλησίας να δίνει φόρο 10% στα εισοδήματα από τις εμπορικές μισθώσεις γαιών και υποδομών.

    Οι προκλητικές φοροαπαλλαγές της Εκκλησίας συνεχίστηκαν όμως και τα χρόνια της κρίσης.

    Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 2010 αναίρεσε την υποχρέωση να καταβάλλεται ΦΠΑ σε όσους ανεγείρουν νέες υποδομές για τις περιπτώσεις των ακινήτων που εγείρονται για εμπορική δραστηριότητα της Εκκλησίας. Με το νόμο μάλιστα 2459/2007 απαλλάχθηκαν από το φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας η Εκκλησία, οι ναοί και τα μοναστήρια.

    Η φοροαποφυγή της Εκκλησίας γίνεται νόμιμα λοιπόν. Και με πιέσεις προς την πολιτεία οι εκπρόσωποι της οποίας πάντοτε υποχωρούν έναντι της εκκλησίας για ευνόητους λόγους. Αλλά υπάρχει και παράνομη φοροδιαφυγή ακαθορίστου ύψους με διάφορους τρόπους.

    O Μητροπολίτης Αμβρόσιος στην εγκύκλιο της 20ης/4/2004 αποκάλυψε ένα μόνο από τα τρικ της εκκλησιαστικής φοροδιαφυγής. Δηλώστε, έλεγε στους ιερείς, από το 100% των ακαθαρίστων εσόδων των Εκκλησιών, τα 10% ως τακτικά έσοδα και τα 90% ως έσοδα από δωρεές.

    Τι επιτυγχάνονταν έτσι; Το κράτος αδυνατούσε να φορολογήσει το 90% των δηλούμενων εσόδων των Εκκλησιών. Με τις δωρεές βέβαια εξομοιώνονται και τα δηλωθέντα εισοδήματα από τα παγκάρια το ποσό των οποίων αδυνατεί να ελέγξει το ΣΔΟΕ. Όσον αφορά τις χρηματικές δωρεές στις Μητροπόλεις και στις Μονές, αυτές, δια νόμου βέβαια, δεν καταχωρούνται καν στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

    Οι εκκλησιαστικές αυτές πρακτικές φοροδιαφυγής ακολουθούνται κατά κόρον από την Εκκλησία που αποφεύγει όπως ο διάολος το λιβάνι να φορολογηθεί. Ακόμα και με τους μειωμένους συντελεστές που επιχαίρει.

    Εδώ όμως υπάρχει πρόβλημα. Η φορολόγηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας της εκκλησίας περιπλέκεται σε ένα σπιράλ χιλιάδων νομικών προσώπων που ελέγχονται από την Εκκλησία. Μόνον οι Μονές είναι 2.500 στην Ελλάδα.

    Πως μπορεί να επιτευχθεί όμως, έστω σε αυτές τις συνθήκες, η φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας της Εκκλησίας; Με το κτηματολόγιο. Όμως η Ελλάδα είναι η μόνη Ευρωπαϊκή χώρα που δεν έχει ακόμα ολοκληρωμένο κτηματολόγιο. Παράξενο. Γιατί;

    Η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ αποκάλυψε ότι ο μακαρίτης Χριστόδουλος της εξομολογήθηκε ότι για λόγους συμφερόντων της Εκκλησίας δεν θα υπάρξει ποτέ ολοκληρωμένο κτηματολόγιο στην Ελλάδα! Μιλάμε για συμφέροντα δισεκατομμυρίων ευρώ. Συνωμοσία; Ας μείνουμε στα γεγονότα. Μέχρι σήμερα ο Χριστόδουλος δικαιώνεται απόλυτα.

    Γιατί όμως να μην θέλει η Εκκλησία κτηματολόγιο; Για λόγους οικονομικούς αλλά και για λόγους ηθικούς.

    Κατ’ αρχήν, με το Κτηματολόγιο θα ξεκαθαριστεί και θα οροθετηθεί το μέγεθος της ακίνητης περιουσίας της. Μιλάμε για 1.7 εκατομμύρια περίπου στρέμματα γης.

    Έπειτα θα πρέπει να βρεθούν οι νόμιμοι τίτλοι κτήσης της Εκκλησίας για την περιουσίας της. Έτσι όμως θα αποκαλυφθούν πολλά σχετικά με τους τρόπους που απέκτησε η Εκκλησία από το Βυζάντιο μέχρι και την εποχή της Τουρκοκρατίας την ακίνητη περιουσία της.

    Βαθμηδόν θα οδηγηθούμε στη σχέση της Εκκλησίας με τα κατά καιρούς απολυταρχικά καθεστώτα της περιφέρειας αλλά και την κεντρική οθωμανική διοίκηση. Τα φιρμάνια δηλαδή, τα χρυσόβουλα, τις δωρεές, τις εισπράξεις φόρων, την «φεουδαρχική κοινοκτημοσύνη» που κέρδιζε για αιώνες η Εκκλησία.

    Δεν είναι απορίας άξιο για ποιους λόγους ο Σουλτάνος δώριζε στην χριστιανική Εκκλησία γαίες με φιρμάνια; Δεν ταιριάζει με το μύθο του κρυφού σχολειού για παράδειγμα …

    Προφανώς υπήρχε παρασκήνιο. Ο Αρχιεπίσκοπος έχει καλές σχέσεις με τον Πρωθυπουργό. Ο Αλέξης Τσίπρας ισορρόπησε με το δημόσιο αίσθημα ως Πρωθυπουργός της χώρας σε σχέση με τα θρησκευτική του στάση και το παρελθόν αλλά γνωρίζει ότι πρέπει να βρει και να επιβάλλει λύσεις.

  7. Ο/Η Ρασπούτιν λέει:

    01.05.2015
    Εξάρθρωση σπείρας που εξαπατούσε κληρικούς

    ΑΠΕ-ΜΠΕ

    Εξαπατούσαν ιερείς και κατάφεραν να αποσπάσουν χρήματα από δύο, ενώ αποπειράθηκαν να εξαπατήσουν κι άλλους τρεις, ένας 37χρονος ημεδαπός και ένας 38χρονος υπήκοος Αλβανίας, έγκλειστοι και οι δύο στις φυλακές Αγίου Στεφάνου Πατρών, και μια 46χρονη, οι οποίοι συνελήφθησαν χθες στην Πάτρα.

    Ειδικότερα, χθες το πρωί, ο 37χρονος τηλεφώνησε σε 69χρονο ιερέα, σε περιοχή της Χαλκιδικής και προσποιούμενος τον υπάλληλο της μητρόπολης Κασσανδρείας, τον έπεισε να του καταθέσει το ποσό των 9.000 ευρώ σε τραπεζικό λογαριασμό που διατηρεί η 46χρονη, με το πρόσχημα καταβολής αναδρομικών από επιδόματα μισθοδοσίας. Λίγη ώρα αργότερα, η 46χρονη ενημερώθηκε από τον 38χρονο ότι είχε πραγματοποιηθεί η κατάθεση, πήγε σε τραπεζικό κατάστημα στην Πάτρα και εκταμίευσε τα χρήματα. Αστυνομικοί της υποδιεύθυνσης ασφαλείας Πατρών, αξιοποιώντας τις πληροφορίες του αστυνομικού τμήματος Νέων Μουδανιών, κατάφεραν να συλλάβουν την 46χρονη, στην κατοχή της οποίας βρέθηκε το χρηματικό ποσό το οποίο επιστράφηκε στο λογαριασμό του 69χρονου ιερέα.

    Με αντίστοιχο τρόπο εξαπατήθηκε και ένας 86χρονος ιερέας σε περιοχή της Χαλκιδικής, από τον οποίο κατά το τελευταίο τετραήμερο και μετά από αλλεπάλληλες τηλεφωνικές επικοινωνίες, οι δράστες κατάφεραν να αποσπάσουν το ποσό των 22.000 ευρώ, με το πρόσχημα ότι απαιτούνταν για την εκταμίευση υποτιθέμενης επιδότησης. Διαπιστώθηκε επίσης, ότι χθες το πρωί, ενεργώντας με τον ίδιο τρόπο και εφαρμόζοντας την ίδια μεθοδολογία προσέγγισης, αποπειράθηκαν να εξαπατήσουν τρεις ακόμα κληρικούς. Ο 37χρονος έχει απασχολήσει και στο παρελθόν τις αστυνομικές και δικαστικές αρχές για απάτες σε βάρος ιερέων και εξέτιε ποινή κάθειρξης για παρόμοιες υποθέσεις, ενώ ο 38χρονος εξέτιε ποινή ισόβιας κάθειρξης για ανθρωποκτονία, ληστεία και διακίνηση ναρκωτικών.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s