Η Απάτη του Αγίου Φωτός [5]

ΟΙ ΦΩΤΟΠΟΙΟΙ, ΤΑ ΕΞ ΟΥΡΑΝΟΥ ΨΕΥΔΟΚΑΤΕΒΑΤΑ ΦΩΤΑ ΚΑΙ Ο ΑΓΕΛΑΙΟΣ ΛΑΟΣ


διαβάστε τα προηγούμενα μέρη 1 2 3 4

[5ο και τελευταίο Μέρος από το freeinquiry.gr]

Ξένοι περιηγητές περασμένων αιώνων περιγράφουν το «θαύμα» της αφής του αγίου φωτός με… τσακμακόπετρες
Η περίφημη τελετή τής «θαυματουργού» καθόδου τού θείου φωτός από τον ουρανό στο κουβούκλιο του αγίου τάφου αποτελούσε επί αιώνες ένα συναρπαστικό λαϊκό πανηγύρι μέσα στο ναό της Αναστάσεως. Κατά τους μέσους χρόνους, εξ αιτίας τού πνευματικού σκοταδισμού, των φανατισμών και της βασιλείας των δεισιδαιμονιών, η τελετή είχε προσλάβει μορφή λαϊκών παρακρούσεων.

Οι καθολικοί κατηγορούσαν τους ορθοδόξους για ανίερη σκηνοθεσία και βαρβαρότητα. Δεν είχαν, φυσικά, άδικο. Ψευδόθρησκοι κληρικοί εκμεταλλεύονταν επί αιώνες την αμάθεια καi την πίστη των χριστιανών. Αλλά εφευρέτες τού εθίμου υπήρξαν οι ίδιοι οι Φράγκοι. Επί Καρλομάγνου, τα προσοδοφόρα προσκυνήματα των Αγίων Τόπων είχαν παραδοθεί από τους Άραβες τού Ααρούν ελ Ρασήντ στους παπικούς μοναχούς. Ύστερα όμως από τον θάνατο τού Χαλίφη (809) και τού Καρόλου (814), τα οικονομικά προνόμια των φραγκοπατέρων καταργήθηκαν. Τότε ακριβώς οι παπικοί καλόγεροι επινόησαν το ψευτοθαύμα.

Το 1118 ο Σαλάχ ελ Ντήν παραχωρεί τα προσκυνήματα στην Ανατολική Εκκλησία, που κληρονόμησε τη χρυσοτόκο τελετή και αξιοποίησε με τον ίδιο τρόπο την αγαθότητα, την αμάθεια, την ευπιστία και την ευλάβεια των ορθοδόξων. Οι αγιοταφίτες είχαν γίνει μάστιγα, απομυζούσαν τους χριστιανούς και καλλιεργούσαν την πνευματική τύφλωση και εκβαρβάρωση των θρησκόληπτων και απλοϊκών «χατζήδων».

Οι ιεράρχες με το τσακμάκι
Το 1561 ταξίδεψε στην Παλαιστίνη ο Γάλλος κληρικός Doubdan. Τo κεφάλαιο 40 τού χρονικού του (Voyage de la Terre Sainte, contenant une véritable description des Lieux plus consìdérables que notre Seigneur a sanctifié de sa présence, Paris, 1666) αναφέρεται στην περιλάλητη τελετή του Μεγάλου Σαββάτου, που παρακολούθησε ο ίδιος στο ναό της Αναστάσεως. Ο Doubdan γράφει, ότι «οι σχισματικοί ιεράρχες της Ανατολής ανάβουν τη λυχνία του αγίου τάφου με το τσακμάκι».
Όπως αναφέρουν πολλοί αξιόπιστοι συγγραφείς, εξηγεί o φανατικός καθολικός Γάλλος περιηγητής, κάθε χρόνο, κατά τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου, ενώ οι χριστιανοί προσεύχονται με ευλάβεια, μια ουράνια φλόγα κατεβαίνει, αθέατη στον άγιο τάφο και ανάβει τα καντήλια, όχι μόνο του ιερού αυτού χώρου, αλλά και τα καντήλια όλου του ναού. «Με θαυμασμό και έκπληξη έβλεπαν οι χριστιανοί το ουράνιο φως να πετάει από καντήλι σε καντήλι και να τ΄ ανάβει το ένα υστέρα από το άλλο. Αλλά, όπως βεβαιώνουν άλλοι συγγραφείς, το θαύμα σταμάτησε εδώ και τριακόσια ή τετρακόσια χρόνια.» (Αφελέστατα ο Γάλλος κληρικός ισχυρίζεται, ότι το θαύμα σταμάτησε μετά τις Σταυροφορίες, όταν δηλαδή οι Φράγκοι μοναχοί έχασαν τον έλεγχο των προσκυνημάτων τής Ιερουσαλήμ. Γενονός είναι, ότι επί φραγκικού ελέγχου των προσκυνημάτων της Ιερουσαλήμ, κατά τον 8ο αιώνα, ο σουλτάνος της Αιγύπτου και αυθέντης τής Παλαιστίνης, Χακίμ Μπάμρ Αλλάχ, πρόσταξε την κατασκαφή του ναού, όταν οι δυτικοί μοναχοί καθιέρωσαν το θαύμα του αγίου φωτός (Ι.L. Moshem, De Lum Sanct. Sepul. IB΄ σελ. 261).

« Παρ΄ όλα αυτά οι πανούργοι σχισματικοί ανατολικοί ιεράρχες ανάβουν κρυφά τη λυχνία του Αγίου Τάφου με τσακμάκι και αφήνουν να πιστεύουν οι χριστιανοί, ότι το φως κατέβηκε αθέατο από τον ουρανό, ώστε να τρέχουν οι προσκυνητές στην Ιερουσαλήμ από όλα τα σημεία του κόσμου».

Ακολουθεί μιά πραγματικά συναρπαστική περιγραφή της τελετής και των «αγρίων» εκδηλώσεων των πιστών γύρω από το κουβούκλιο του αγίου τάφου: «Το μεσημέρι τού Μεγάλου Σαββάτου, 27 Απριλίου 1651, μπήκαμε στο ναό του αγίου τάφου μαζί με τέσσερες ως πέντε χιλιάδες άτομα όλων των εθνών. Ανεβήκαμε αμέσως στο θεωρείο της ροτόντας του ναού, για να παρακολουθήσουμε με άνεση την τελετή. Ένα μέρος των γυναικών ανέβηκε στην αρμένικη πλευρά της ροτόντας και οι άλλες αραδιάστηκαν πάνω στις εξέδρες, που είχαν στηθεί γι΄ αυτό το σκοπό λίγο πιό κάτω…

» Όσο περισσότεροι έμπαιναν, τοσο πιό γρήγορα έτρεχαν και τόσο δυνατότερα ξεφώνιζαν, υψώνοντας τα χέρια και λαμπάδες προς τον ουρανό… Οι γυναίκες από την πλευρά τους ξεφώνιζαν θρηνώντας σπαρακτικά κι αναστενάζοντας. Ύψωναν τα χέρια και τα βλέμματα ψηλά κι έκαναν τέτοιες χειρονομίες, που νόμιζες, πως έβλεπαν ν΄ ανοίγουν τα ουράνια και να κατεβαίνει το φως πάνω στις κεφαλές τους. Άλλες τέντωναν τα χέρια τους σαν να το προκαλούσαν ναρθεί κι άλλες έδειχναν σαν να το είδαν, σαν να το άγγιξαν, σαν να το άρπαξαν και το έκρυψαν στον κόρφο τους…

» Ακόμα και οι άπιστοι (οι Τούρκοι φρουροί) χλεύαζαν βλέποντας αυτούς τους βαστάζους και διαπιστώνοντας, πως όλα αυτά είναι παραφροσύνη και απάτη. Αυτό το ωραίο παιγνίδι κράτησε γύρω στις τρεις ώρες. Βλέποντας το πλήθος, ότι ο θεός δεν εισάκουε τις δεήσεις του και ότι το ουράνιο φως δεν εννοούσε να φανεί, άλλοτε παραληρούσε από ιερή έξαρση και οργή κι άλλοτε στεκόταν θλιμμένο και απελπισμένο. Αλλά οι δρομείς, όπως γίνεται με τις επιδείξεις στα πανηγύρια, κεντούσαν το ζήλο των άλλων. Ξεφώνιζαν “Ελέησον” κι αμέσως όλοι μ΄ ένα στόμα ξελαρυγγιάζονταν επαναλαμβάνοντας την κραυγή. Έτρεχαν, έτρεχαν μετά μανίας, αγκομαχώντας, εξαντλημένοι. Κι αν μια στιγμή κόνταιναν ξεψυχισμένοι το βήμα, οι άλλοι ρίχνονταν επάνω τους, τους κυνηγούσαν χτυπώντας τους με σκοινιά και ραβδιά, για να ζωντανέψουν, να τρέξουν πιο ζωηρά, πιο θαρραλέα, πιστεύοντας, πως με τις κραυγές και το σάλο θα εξαναγκάσουν τον oυρανό να στείλει, επί τέλους, το ιερό φως.

» Αλλά το πιο παράξενο, εκείνο που μ΄ έκανε να σαστίσω, ήταν το περιστατικό με τα έξη περιστέρια, που είχαν τις φωλιές τους στο θόλο του ναού. Τρομαγμένα από τη θύελλα της οχλοβοής και το ποδοβολητό άρχισαν να φτεροκοπάνε πέρα δώθε στην εκκλησία. Οι φτωχές κι αθώες γυναικούλες πίστεψαν, πως τα περιστέρια ήταν οι προπομποί του Άγιου Πνεύματος, το μήνυμα, ότι όπου νάναι κατεβαίνει το άγιο φως. Δυνάμωσαν λοιπόν τους αναστεναγμούς και τις δεήσεις, με χειρονομίες τόσο απλοϊκές, που σού ΄ρχονταν γέλια».

Ο αρχιερεύς, τον πυρίτην παίων και ο αγελαίος λαός
Το ψευδοθαύμα του Αγίου Τάφου απασχολούσε επί αιώνες τον χριστιανικό κόσμο: κληρικούς, θεολόγους και λογίους. Υπήρχαν οι σκοταδιστές ιερωμένοι, που υπεραμύνονταν της πανουργίας των αγιοταφιτών, αλλά και θεολόγοι, που στιγμάτιζαν το «θαυματούργημα», επειδή ατίμαζε τη θρησκευτική πίστη και εξαχρείωνε τον απαίδευτο λαό.
Το 1775 ο Ελευθέριος Μιχαήλος ο Λαρισαίος ρωτούσε τον κληρικό Νικηφόρο Θεοτόκη: «Αληθές ή πλάσμα το εν θεοδέγμονι τού Σωτήρος Τάφω κατά την κυριώνυμον του Πάσχα ήμέραν φως;»
Ο Θεοτόκης απαντά, ότι οι αρχιερείς ανάβουν το φως στο κουβούκλιο και δικαιολογεί την εξαπάτηση των πιστών με το φόβο μήπως η αποκάλυψη της αλήθειας εξαγριώσει το τυφλωμένο πλήθος των χριστιανών;

«Ουκ απ΄ ουρανού κατέρχεται, ουδ΄ από του τάφου αναβλύζει, αλλ΄ ο επί την διακονίαν ταύτην ταχθείς αρχιερεύς εν τω λεγομένω εισελθών κουβουκλίω, τον πυρίτην παίων (σ.σ. = κτυπάει), πυρ εξάγει επάνω του ζωοδόχου τάφου, είτα εφάψας τας εν τω τάφω πρότερον τριβείσας λαμπάδας κρατών εξέρχεται και το φως μεταδίδωσιν ως ηγιασμένον τη επαφή και προσαύσει του παναγίου τάφου. Και ο μεν αγελαίος λαός εκ του τάφου το φως ανάβλυσαν νομίζει, ουδείς δ΄ αυτώ τουναντίον ειπείν θαρσεί, δεινόν τι παθείν δεδιττόμενος». (Κ. Διοβουνιώτη, Περί του εν Ιεροσολύμοις αγίου φωτός. (Επετ. Εταιρ. Βυζ. Σπ., τόμ. Β΄, σελ. 3-19, όπου και πραγματεία του Νεόφυτου Καυσοκαλυβίτου «Περί του Επιταφίου Φωτός»).

Αφορισμός των επικριτών του «θαύματος»
Στις επικρίσεις των φωτισμένων Ελλήνων της τουρκοκρατίας για το ψευδοθαύμα των αγιοταφιτών, απάντησε το 1727 ο πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Παΐσιος με αφορισμό:
«Όσοι δε χριστιανοί, ιερωμένοι η λαϊκοί… εμποδίζουσι και αποκόπτουσι με ματαιολόγους φλυαρίας και ψυχρολογίας, ή με κανένα άλλον τρόπον σατανικής απάτης τους χριστιανούς από το να πηγαίνωσιν εις προσκύνησιν του Αγίου Τάφου και να δίδωσιν εις αυτόν έλεημοσύνην και αφιερώματα, και γίνονται αίτιοι, εις αυτούς μεν ζημίας και βλάβης ψυχικής, εις δε τον άγιον τάφον προξενούσι την στέρησιν της ελεημοσύνης των προσκυνητών χριστιανών• οι τοιούτοι αν δεν παύσωσιν εις το έξης από την τοιαύτην των σατανικήν και ολέθριον ανευλάβειαν και απιστίαν και κακοβουλίαν, αφωρισμένοι είησαν κ.λπ.».

Αδ. Κοραής: «Τα εξ ουρανού ψευδοκατέβατα φώτα»
Ήρθε ύστερα ο Κοραής με τον καταλυτικό «Διάλογο περί του εν Ιεροσολύμοις Αγίου Φωτός» να τους στηλίτευσει θαρραλέα. Ονειδίζει και κατηγορεί τους αγιοταφίτες για αγυρτεία, που δημιουργεί ψυχώσεις με τα «εξ ουρανού ψευδοκατέβατα φώτα» και παρασύρει αντιχριστιανικά και αντεθνικά στρατιές προσκυνητών στο σκοτάδι τής δεισιδαιμονίας. Ένα απόσπασμα του διαλόγου:

Φώτιος: …Πονηροί και γόητες άνθρωποι, υποκριταί, ψευδολόγοι, πλανώντες τους ανθρώπους με δαιμονικάς διδασκαλίας, πλεονέκται εμπορευόμενοι τους χριστιανούς με πλαστούς λόγους, με μύθους γραώδεις, με ψευδή θαύματα, διά να τρέφωσι τάς καθημερινάς τρυφάς και να πληρώνωσι τάς ηδονάς των… Δεν σε λανθάνει βέβαια πόσαι χιλιάδες προσκυνητών υπάγουν κατ΄ έτος εις την Ιερουσαλήμ και πόσας μυριάδας γροσιών εξοδεύει καθείς εξ αυτών, διά να αξιωθεί να ίδει το άγιον φως.

Καλλίμαχος: Έχεις δίκαιον. Πιθανόν, ότι πολλαί χιλιάδες αργυρίων δαπανώνται ματαίως εις αυτό.
Φώτιος: Πρόσθες και όσας εξοδεύουν οι ταλαίπωροι Γραικοί εις τα σπαρμένα καθ΄ όλην την Ασιανήν και Ευρωπαίαν Ελλάδα μετόχια των Αγιοταφιτών δια την προς το άγιον φως ευλάβειαν.
Καλλίμαχος: Αν προσθέσεις και ταύτα, γίνονται νομίζω πολλότατα εκατομμύρια γροσίων.
Φώτιος: Ω μωρία! Ω τυφλότης! Άρα εσυλλογίσθησαν ποτέ πόσην ζημίαν προξενούν εις το Γένος, γενόμενοι εμπόδιον της προκοπής και της ευδαιμονίας των Ελλήνων

Ο Κοραής λοιδωρεί ακόμη και των Ελλήνων «χατζήδων» της τουρκοκρατίας την έπαρση και των συμπολιτών τους το θαυμασμό. Πραγματικά το προσκύνημα στον άγιο τάφο, ταξίδι δύσκολο πάντοτε και δαπανηρό, αποτελούσε μέγιστο τίτλο τιμής και ευγενείας. Αμείλικτος και μαστιγωτικός ο Κοραής γράφει στα Προλεγόμενα του Βεκκαρία: «Πώς και αυτόν τον Χατσήν; Επειδή και αυτός εφαντάζετο την προσκύνησιν του αγίου τάφου, ως θρησκευτικήν ευγένειαν κι εκαταφρόνει τον, όστις δεν είχε τέσσαρας ή πέντε χιλιάδες γροσίων να καταχωνεύσει εις των αγιοταφιτών τους φάρυγγας.»

H χρεωκοπημένη Ρωμιοσύνη δεν έχει χρήματα να πληρώσει τις συντάξεις, έχει όμως χρήματα, για να ναυλώνει κάθε χρόνο ειδικές πτήσεις από και προς την Ιερουσαλήμ για την παραλαβή του «αγίου φωτός» και πάμπολλες εσωτερικές πτήσεις πολιτικών αεροσκαφών, μεταγωγικών αεροσκαφών C 130 του Στρατού, καθώς και ελικοπτέρων της Πολεμικής Αεροπορίας, για τη μεταφορά του σε όλα τα απομεμακρυσμένα σημεία τής θεοκρατούμενης βυζαντινής της επικράτειας. Στη φωτογραφία σύσσωμη η θρησκευτική, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία υποδέχεται στο αεροδρόμιο με τιμές αρχηγού κράτους το φως.

Η «χειροποίητος μηχανουργία» με τις τσακμακόπετρες των «φωτοποιών»
Το 1815 ο γραμματέας της αγγλικής πρεσβείας, William Turner, πραγματοποίησε ταξίδι στην Παλαιστίνη. Στις 29 Απριλίου, τη νύκτα του Μεγάλου Σαββάτου, παρακολούθησε στο ναό του αγίου τάφου, στα Ιεροσόλυμα, το περίφημο θρησκευτικό έθιμο του αγίου φωτός:
«Μπήκαμε με δυσκολία στο ναό. Προπορευόταν ο γενίτσαρός μας κρατώντας ένα κουρμπάτσι με πολλά δερμάτινα λουριά. Χτυπούσε από δω κι από κει, μ΄ όλο που δεν υπήρχε ανάγκη, για να μας ανοίξει δρόμο. Ο ναός ήταν κατάμεστος από προσκυνητές και θεατές, το λιγώτερο 7.000. Μάταια προσπαθούσε ο αγάς, που στεκόταν στην είσοδο με 40-50 στρατιώτες, να κράτησει την τάξη χτυπώντας αλύπητα με το βούρδουλα. Μέσα στο χώρο του ναού είχαν στηθεί παζάρια με ψωμιά, λαχανικά, φρούτα, κομποσκοίνια, σταυρούς κ.λπ.. Είδα πολλούς προσκυνητές να παζαρεύουν και να ορκίζονται για ένα παρά σε απόσταση 20 μέτρων από τον τάφο του Χριστού»

Ο γενίτσαρος άνοιξε βίαια πέρασμα ανάμεσα στο πλήθος ως την εξέδρα των ρωμαιοκαθολικών μοναχών, αλλά μαζί εισόρμησαν πολλά τουρκόπουλα, παιδιά τού καδή και τού μουφτή. Κοντά τους τρύπωσαν κι άλλοι λέγοντας πως είναι υπηρέτες τους. Οι μοναχοί δεν μπορούσαν να εμποδίσουν την είσοδό τους, γιατί φοβόνταν μήπως προσβάλουν τις Αρχές. Ο Turner έδωσε μάχη να βρει μιά καλή θέση απωθώντας Τούρκους στρατιώτες και προκαλώντας επεισόδιο.

«Τι θέαμα ήταν αυτό. Οι εξέδρες των Ελλήνων και των Αρμενίων ήταν γεμάτες γυναίκες, που είχαν τα μάτια στυλωμένα στον άγιο τάφο και σταυροκοπιόνταν αδιάκοπα. Ολόκληρη η εκκλησία και κυρίως το τμήμα γύρω από τον άγιο τάφο ήταν πήχτρα από πιστούς, άντρες και γυναίκες, που κραύγαζαν, έψελναν και πάλευαν σκληρά να ζυγώσουν το Κουβούκλιο, ενώ Τούρκοι στρατιώτες τους απωθούσαν χτυπώντας τους με βούρδουλα. Είδα το αυτί ενός προσκυνητή να κόβεται σύρριζα. Ο χώρος πλάι στα παράθυρα κατεχόταν από τους πλουσιότερους προσκυνητές, που πλήρωναν στους Έλληνες και τους Τούρκους 200 καί 300 τσεκίνια. Μιά γριά είχε εγκατασταθεί στην είσοδο του ναού από το πρωί της Παρασκευής -όπως μου είπε ένας καλόγερος- πληρώνοντας δύο τάληρα. Ένας κενός χώρος είχε δημιουργηθεί γύρω από το Κουβούκλιο κι εκεί οι προσκυνητές, ο ένας απάνω στους ώμους του άλλου έψελναν τροπάρια. Ομάδες από δέκα ή δώδεκα πιστούς έτρεχαν γύρω-γύρω γκρεμίζοντας όποιον έβρισκαν μπροστά τους καί ουρλιάζοντας.

» Οι αρχιεπίσκοποι των Ελλήνων και των Αρμενίων βρίσκονταν κλεισμένοι από τις 10 στο κουβούκλιο μαζί με ένα Τούρκο, πληρωμένο για να βεβαίωσει, πως το φως κατέβηκε με τρόπο θαυμαστό από τον ουρανό ή τουλάχιστον να κρατήσει το στόμα του κλειστό. Πρίν μπουν στο κουβούκλιο έγινε επιθεώρηση και έσβησαν όλα τα καντήλια. Ο Τούρκος, όπως έμαθα, είπε, ότι είχαν μαζί τους τσακμακόπετρες. («Χειροποίητον μηχανουργίαν» αποκαλούσε την τελετή του φωτός ο πατριάρχης Ιεροσολύμων, Εφραίμ ο εξ Αθηνών, και τους πρωτοστάτες «φωτοποιούς». Δημ. Καμπούρογλου, Μνημεία της Ιστορίας των Αθηναίων, Αθήνα, 1890, τ. Β΄, σελ. 23).
» Στην αρχή σκέφτηκα πως η φλόγα ήταν φωσφορική, για να μη προκαλεί εγκαύματα. Αλλά, όπως διαπίστωσα ήταν κανονική φλόγα και τα λεγόμενα, ότι δεν καίει ήταν παραμύθια των φανατικών».

Η κωμικοτραγική ωστόσο τελετή, που προκαλούσε την οργή ή τη θυμηδία του περιηγητή μας δεν ήταν εφεύρημα των Ελλήνων. Δυτικοί χριστιανοί είχαν σκηνοθετήσει το «θαύμα» πριν από δέκα περίπου αιώνες. Οι Έλληνες το κληρονόμησαν με αγαλλίαση, όταν διαδέχτηκαν τους παπικούς στους Άγιους Τόπους. «Αυτή η ευσεβής απάτη», γράφει ο Gibbon, «που πρωτοεπινοήθηκε κατά τον θ΄ αιώνα, ενισχύθηκε ευλαβικά από τους Λατίνους σταυροφόρους και τώρα επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο από τον ελληνικό, αρμενικό και κοπτικό κλήρο μπροστά στους εύπιστους πιστούς, για δικό τους όφελος και για όφελος των τυράννων τους» (The history of the decline and fall of the Roman Empire, Philadelphia, 1868, τ. Ε΄, σελ. 530.)
Δεν χρειαζόταν να δωροδοκηθεί ο Τούρκος «για να κράτησει το στόμα του κλειστό». Η τουρκική εξουσία είχε το ίδιο και μεγαλύτερο από τον κλήρο συμφέρον να διαιωνισθεί η τελετή του αγίου φωτός. Αποτελούσε ευλογία, πραγματικό «θαύμα» για την οικονομία τού τόπου, καθώς συνέρρεαν κάθε χρόνο στην Ιερουσαλήμ χιλιάδες χατζήδες από όλο τον κόσμο. Όλοι αυτοί οι προσκυνητές κουβαλούσαν χρυσάφι.

« Ώρα 2 μπήκε ο διοικητής με τους γραμματικούς και τους υπηρέτες. Οι στρατιώτες κατέφυγαν στην πιό σκληρή βία, για να ανοίξουν πέρασμα. Πήρα θέση στη φράγκικη εξέδρα, όπου είχε τοποθετηθεί ένας κομψός σοφάς. Δύο και πέντε άρχισε η ελληνική πομπή γύρω από το κουβούκλιο. Μέτρησα 37 παπάδες εκτός από τον επίσκοπο, τούς μοναχούς και τις καλόγριες. Έκαναν τρεις φορές το γύρο του κουβουκλίου ψάλλοντας μεγαλόφωνα.

» Καθώς ζύγωνε η στιγμή το πλήθος αναταρασσόταν όλο και πιό πολύ και χυμούσε κατά κύματα προς τα παράθυρα του κουβουκλίου. Ούτε οι προσπάθειες των Τούρκων στρατιωτών και εκείνων που είχαν εξασφαλίσει τις προνομιακές θέσεις μπορούσαν να τους απωθήσουν με όλες τις βλαστήμιες, τους γρόθους και τα λακτίσματα, που επιστράτευαν. Τέλος, στις 2 και 20, η φλόγα πρόβαλε από το παράθυρο του Κουβουκλίου. Μιά τρομερή μυριόστομη κραυγή ενθουσιασμού αντήχησε στο ναό. Μόλις φάνηκε το φως, ένα παιδί, που βρισκόταν πλάι άρπαξε τη λαμπάδα κι άρχισε να τρίβει τη φλόγα στο πρόσωπο του, στο λαιμό, στο κεφάλι με τόση ορμή, που την έσβησε με αποτέλεσμα να ξυλοφορτωθεί από τους διπλανούς του. Οκτώ φορές έδωσαν τη φλόγα από το παράθυρο. Και καθώς όλοι οι πιστοί κρατούσαν στα χέρια δέσμες από τέσσερες, έξη, οκτώ ή δώδεκα λαμπάδες, ανάλογα με το πουγγί τους, σε δέκα λεπτά ολόκληρος ο ναός φωτοβολούσε, φλεγόταν. Πέντε λεπτά αργότερα όλα σχεδόν τα κεριά είχαν σβήσει.
» Αλλά τι ενθουσιασμός! Οι άντρες έσερναν τη φλόγα πάνω τους, στις σκούφιες, στα χερομάντηλα, σταύρωναν το πρόσωπο τους με βαθειά ευλάβεια κιι απίστευτη ταχύτητα. Οι γυναίκες άνοιγαν τον κόρφο τους κι έκαναν το ίδιο. Μόλις καίγονταν λίγο οι λαμπάδες τις έσβηναν και τις έπαιρναν στο σπίτι σαν ιερά κειμήλια. Ειδικοί αγγελιαφόροι, εφοδιασμένοι με φανάρια, περίμεναν στην είσοδο, για να μεταφέρουν το φως στα μοναστήρια της Βηθλεέμ, της Νεκρής θάλασσας κ.ά..
» Όταν έσβησαν τα κεριά ένα σύννεφο καπνού απλώθηκε μέσα στο ναό έτσι, που δεν έβλεπες τίποτα μπροστά σου. Ύστερα από την τελετή η τουρκική φρουρά εγκαταστάθηκε μπροστά στην είσοδο του κουβουκλίου κι όσοι πιστοί ήθελαν να μπουν για να προσκυνήσουν έπρεπε να πληρώσουν κατά τις δύο πρώτες μέρες 80 ως 100 πιάστρα και την τρίτη 10 ως 20
».

Ο Turner κατόρθωσε να βγει από το ναό στις 4 το πρωί, γιατί υπήρχε μια μόνο πόρτα και κείνη πολύ χαμηλή.

Κυριάκος Σιμόπουλος

….

Σημείωση:
Το παραπάνω άρθρο αποτελείται από αποσπάσματα από τα βιβλία του Κυριάκου Σιμόπουλου:
– Ξένοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα 333 μ.Χ. – 1700, τόμος Α΄, έκδ. «Στάχυ», σελ. 548 – 551 και 556 – 558.
– Ξένοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα 1810 – 1821, τόμος Γ2΄, έκδ. «Στάχυ», Αθήνα, 2001, σελ. 300 – 304.
Ο τίτλος και οι υπότιτλοι είναι της «Ελεύθερης Έρευνας».

Advertisements
This entry was posted in «Ιερές» Αταξίες, «Ιερές» Υποκρισίες, «Ιερή» Εξουσία, θρησκεία/κλήρος. Bookmark the permalink.

29 Responses to Η Απάτη του Αγίου Φωτός [5]

  1. Ο/Η EmilofCrete λέει:

    Εύγε και πάλι εύγε!

  2. Ο/Η yannidakis λέει:

    Χ.Α.
    δε θα απαντησω με κατι δικο μου για να μη θεωρηθω υποκειμενικος, οποτε την απαντηση θα την βρεις εδω http://citypress-gr.blogspot.com/2010/04/blog-post_1222.html :[

    • Ο/Η Po λέει:

      το κείμενο-«απάντηση» σας… Μάλιστα.

      Η ποιότητα των απόψεων μας είναι ίδιες με την ποιότητα των γνώσεων και του χαρακτήρα μας.

      γκαραντί.

    • Ο/Η bill λέει:

      να ακουμπίσει ο παπάς τα γένια του να δούμε καίγονται;

  3. Ο/Η laskaratos λέει:

    «Αληθινό ή όχι συμβαίνει χωρίς εξήγηση εδώ και αιώνες»;
    Χωρίς εξήγηση;
    Αυτό το φτηνιάρικο τρυκ που μπορεί ο καθένας να φέρει σε πέρας, απλά και μόνο τον «πυρίτη (σπίρτο) παίων» μόνος μέσα στο κουβούκλιο όπως ομολογεί ο ίδιος ο αρχιεπίσκοπος Νικηφόρος Θεοτόκης.
    Που είναι το ανεξήγητο, το δύσκολο, ή το αξιοπερίεργο;
    Αστειεύεσαι;
    Είναι αυτό το παιδαριώδες άρθρο ανάξιο σοβαρού δημοσιογράφου στο οποίο παραπέμπεις απάντηση σε αυτά που έχουν γραφτεί εδώ;

  4. Ο/Η Στ. Μποζοβίτης λέει:

    Πολύ κατατοπιστική και πλήρης ενημέρωση με τις 5 συνέχειες.
    Και ευχαριστούμε πολύ όλους όσους συνετέλεσαν σ᾿ αυτή, είτε συγγράφοντας είτε μεταφέροντας τα κείμενα εδώ.
    Όπως έγραψα και στα σχόλια του 1ου, το φως έχει συμβολική σημασία, ενώ τώρα δυστυχώς κοντεύουμε να δημιουργήσουμε ένα είδωλο.
    Κακώς, κάκιστα!
    Φως του κόσμου είναι ο Χριστός!
    Αν εστιάσουμε την προσοχή μας σε οποιοδήποτε άγιο φως, τότε ουσιαστικά τοποθετούμε ένα είδωλο μπροστά μας και χάνουμε τον Χριστό!
    Το άγιο φως το παίρνουμε και το κρατάμε για να μας θυμίζει το φως το αληθινό, τον Χριστό, για να μας ανάγει στο αληθινό φως, τον Χριστό!
    Πως μας ανάγει; Πρωτίστως με τη μελέτη της Γραφής, που φωτίζει το νου, τον απαλλάσσει από τις ποικίλες πλάνες και του δείχνει την ασφαλή οδό της σωτηρίας.

    Θεωρώ ότι είναι ανάγκη μια Πανορθόδοξη Σύνοδος να θέσει τέρμα κάποτε σ᾿ αυτό το αντιεκκλησιαστικό show.
    Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να μετατρέπει την Ορθοδοξία σε κακόγουστη παπική καρικατούρα φαρισαϊκού εντυπωσιασμού των μαζών.

    Είχε τελικά τόσο πολύ δίκιο ο αδελφός του Μεγάλου Βασιλείου άγιος Γρηγόριος Νύσσης που έγραφε και προέτρεπε τους πιστούς: «Περί του μη απιέναι εις Αγίους Τόπους»!
    Οι Άγιοι Τόποι είναι άξιοι τιμής, αλλά όχι ειδωλοποίησης. Ουσιαστικά οι άγιοι τόποι βρίσκονται μέσα στην Εκκλησία μας και μέσα στις καρδιές των αγιαζόμενων πιστών.

  5. Ο/Η citypress-gr.blog λέει:

    «Ανάξιος» μπορεί… και ναι… και όχι… δημοσιογράφος όμως είναι βαρύ …καλή η ανάλυση σου μπορεί και τέλεια κατά την άποψη μου… και ίσως το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένα πολιτικό blog… είναι μια απλή αναφορά λόγω ημερών…και πως να το κάνουμε είναι μια άποψη και τίποτα παραπάνω …δεν είναι ιδεολογικό ούτε προσωπικό το θέμα…και αν είναι ,έτσι αλλιώς αλλιώτικα η πασαλιμανίωτικα δεν μας καίει και πολύ…

    ευχαριστούμε….

  6. Ο/Η Θεόσταλτον Φως λέει:

    Αγαπητέ Ρο

    Σε ευχαριστούμε για την εξαιρετική αυτή συλλογή -παρουσίαση του θέματος.

    Ίσως μετά από αυτές τις δημοσιεύσεις οι αγαπητοί φίλοι μας Χριστιανοί, να βρουν τους ομόδοξούς τους που αρνούνται την θεόσταλτη αποστολή του (όπως είδαμε στα κείμενα), και να τους ζητήσουν τα ρέστα ή έστω να τους αναθεματίσουν, και εμείς σαν λαός να μην ξαναπληρώσουμε ούτε σεντ για την αγυρτεία αυτή, ούτε να την ξαναυποδεχθούμε δουλικά στο αεροδρόμιο.

  7. Ο/Η Po λέει:

    Εγώ σας ευχαριστώ!

  8. Επί τέλους, κάποιο φως άρχισε να φέγγει στο βάθος του τούνελ, της απελπισιας μας.

    ΣΤΑ ΟΠΛΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ

    Μια ελπίδα απόμεινε πλέον στην χώρα της Ελλάδος. Η επανάσταση των χριστιανών.
    Η προεργασία ήδη συντελείται. Δείτε παρακάτω τα ντοκουμέντα.
    Εδώ και καιρό συγκεντρώνονται τα όπλα σε κρυφά υπόγεια ναών και σε μοναστήρια.
    Σταυροί, θυμιατήρια, λαμπάδες, καντήλες, τόνοι θυμιάματος….
    Χρήματα δεν χρειάζονται διότι και η Εκκλησία της Ελλάδος, τα μοναστήρια και προ παντός το Άγιο όρος – το οποίο θα αναλάβει και τον συντονισμό των ενεργειών – έχουν τόσα ώστε «να φάνε κι οι κότες».
    Επί τέλους άρχισε να φαίνεται στο τέλος του τούνελ, το φως του Θεού.

    ΙΔΟΥ Η ΕΛΠΙΣ:

    Το ντοκουμέντο αλιεύτηκε από:
    http://bromisteraki.blogspot.com/2010/04/blog-post.html

  9. Ο/Η bionick λέει:

    Κύριε Ροίδη , μπράβο για τις 5(!) αναρτήσεις σας για την αφή του φωτός. Κατατοπιστικές σε αρκετά σημεία .

    Αυτό που με θλίβει εμένα όμως είναι ότι εν έτει 2010 πρέπει να χύνονται τόνοι μελανιού ( ή pixels εν προκειμένω) για αν αντικρουσθεί ένα μεσαιωνικό έθιμο .

    Αν το κατ’ εξακολούθηση θαύμα του ανάματος ενός φιτιλιού τυλιγμένου σε μια ράβδο κεριού απαιτεί τόσα πολλά να ειπωθούν για να ακουστεί μια λογική φωνή , τότε για τις εκτρώσεις ή τη φορολόγηση της εκκλησίας πρέπει να γράψετε μια ντουζίνα συγγράματα αγαπητέ.

    Καλό σας κουράγιο για την αξιέπαινη προσπάθεια σας .

  10. Ο/Η philalethe00 λέει:

    Όποιος έχει δει τα σχετικά βίντεο με το Άγιο Φως και κ α τ α φ έ ρ ε ι να πιστέψει 1/100 της αναδημοσίευσης από την αρχαιολατρικήν -και γραικογαλλικήν οπωσούν- ιστοσελίδα φριϊνκουάιρι, είναι άξιος ιδιαίτερων συγχαρητηρίων όντως. 🙂

  11. Ο/Η laskaratos λέει:

    Να σου φέρω εγώ βίντεο που δείχνουν γάιδαρους να πετάνε, ψάρια να μιλάνε και τον Άνθιμο να βοηθάει Αφγανούς πρόσφυγες.

    • Ο/Η philalethe00 λέει:

      @laskaratos
      Έχεις τέτοια βίντεο, αγαπητέ; Σε τι αριθμό; Και άραγε μπορούμε να πιστοποιήσουμε εμπειρικά και εμείς την ύπαρξη όλων αυτών;

      • Ο/Η laskaratos λέει:

        Aσφαλώς πολυαγαπητέ και έχω.
        Να δες εδώ ένα θαύμα.
        Μητροπολίτης Τζεντάϊ εξορμά κατά των Μασόνων της Βουλής.
        Έχεις χάσει ολόκληρη σειρά νέων θαυμάτων.
        Ακόμα στο Άγιο Φως είσαι;

    • Ο/Η bionick λέει:

      αχαχααχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαα

  12. Ο/Η Δημητρης λέει:

    Καλησπέρα αδερφοί μου. Διαβάζοντας την επαναλαμβανόμενη μελέτη σας, πραγματικά εξεπλάγην με τον ζήλο και το αρνητισμό σας στο μέγιστο αυτό θαύμα της ορθοδοξίας. Είναι απορίας άξιων πως ερασιτεχνικές και αστείες ορθολογικές μελέτες 5-6 σελίδων μπορούν να απομυθοποιήσουν την έλευση του Αγίου Φωτός προς θαυμαστή ανάμνηση της αναστάσεως του Ιησού Χριστού στα Ιεροσόλυμα σχεδόν 2 χιλιάδες χρόνια τώρα.
    Συγχωρήσατε με αν είμαι καυστικός η ειρωνικός στα σχόλια μου διότι δεν είναι αυτή η πρόθεση μου. Σέβομαι την άποψη κάθε ανθρώπου και ιδιαίτερα το δικαίωμα στην αμφιβολία. Πρόθεση μου είναι να σας ωθήσω να ψάξετε καλύτερα και όχι να σας προσβάλω.
    Απαραίτητο στοιχειό σε μια έρευνα είναι η αυτοψία και εν έτη 2010 η αυτοψία στους Αγίους Τόπους είναι σχετικά εύκολη. Εσείς διαλέξατε την αυτοψία του «καναπέ» όπως έχουμε μάθει να λέμε και να γελάμε . Και ερευνητές του καναπέ ονομάζονται όλοι οι υπόλοιποι που αναπαράγουν θεωρίες περί αυτόματης ανάφλεξης και μυστικών τεχνολογιών 1600 και βάλε χρόνια.

    Η έλευση του Αγίου φωτός εις ανάμνησης της Αναστάσεως του Κυρίου είναι κάτι μυστηριακό όπως άλλωστε όλα τα θαύματα της ορθοδοξίας. Χρειάζονται πιστή, ταπεινότητα, κατάνυξη και ψαλμούς. Κανείς δεν ξέρει τι ώρα θα έρθει και πως θα έρθει. Μπορεί κάποιοι να το δουν σαν αστραπές γαλάζιες, μπορεί άλλοι να το δουν σαν γαλάζιους στροβιλισμούς, άλλοι σαν χιλιάδες περιστέρια, άλλοι να μην το δουν καθόλου και σε άλλους να ανάψουν οι λαμπάδες θαυματουργικά ακόμα και έξω από τον ναό σε μεγάλη απόσταση. Είναι σαν το θαύμα της Θείας Μεταμορφώσεως του Σωτήρος μας Ιησού Χριστού όπου εμφανίστηκε νεφέλη την οποία διαφορετικά την είδε ο κάθε απόστολος και περιέγραφαν μετά μεταξύ τους. Αυτή η Αγία Νεφέλη κατεβαίνει ακόμα και σήμερα και είναι ορατή στους πιστούς και άπιστους κάθε χρόνο κατά την τέλεση της Αγρυπνίας στο Όρος Θαβώρ Να σημειώσω ότι και σε αυτό το θαύμα όπως και οι απόστολοι έτσι και οι σημερινοί πιστοί που παρευρίσκονται βλέπουν και βιώνουν διαφορετικά την εμφάνιση της νεφέλης. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με την έλευση του Αγίου Φωτός. Πάντως θα συμφωνήσω και θα αναφωνήσω και εγώ «Πολύ Τεχνολογία αυτοί οι Ορθόδοξοι».

    Αυτά είναι λίγα από τα θαυμαστά της πίστης μας στο Ιησού Χριστό όπως όλα τα μυστήρια που τελούνται στην εκκλησία μας, της θειας κοινωνίας, της βαφτίσεως κτλ. Η έλευση του Αγίου Πνεύματος στα μυστήρια είναι δεδομένη ακόμα και από αμαρτωλό η ασεβή ιερέα όπως ονομάζετε εσείς «παπαδαριό». Δεν εξηγούνται με το ανθρώπινο μυαλό αυτά και όποιος προσπαθεί να τα εξηγήσει αυτά τα φαινόμενα με ιστορία αιώνων χωρίς αυτοψία και από τον καναπέ του φαντάζει τουλάχιστον αστείος. Θα μου πείτε βεβαία ότι και εγώ γελοίος φαίνομαι που πιστεύω σε κάτι ανεξήγητο. Για μένα δεν είναι κάτι ανεξήγητο, είναι ένα μέρος της ολοζώντανης ορθόδοξης χριστιανικής πίστης που είναι γεμάτη από θαύματα μυστηρίων, λαϊκών και κληρικών. Όπως άλλωστε περίγραψε και την εμπειρία του και ο γνωστός σας κύριος Μποζοβίτης σε προηγούμενο σχόλιο.Πάντως αν σας αρέσει το παραπάνω σπορ αποκαλύψεως ορθοδόξων θαυμάτων έχετε πολύ μακρύ δρόμο ακόμα. Είναι σαν να τα βάζεις με το άπειρο και το απέραντο.

    Κλεινοντας να σας πω ότι περί το 200 μ.Χ υπήρχαν εκατοντάδες μοναστήρια με εκατοντάδες χιλιάδες μοναχούς στους αγίους τόπους πριν τις καταστροφες και σφαγες των Περσων το 600μ.Χ.Ναι καλά ακούσατε υπήρχαν μοναστήρια με 5000-6000 μοναχούς. Η αλήθεια τότε ήταν μόλις 100-200 χρόνια μακριά. Και ερωτώ τότε κάνανε τα μοναστήρια για το χρήμα λέτε., για τον τουρισμό του 400-500 μ.Χ? Η αποσκοπούσανε στον τουρισμό-προσκύνημα-δωρεές του 1900 με επιχειρηματικό πλάνο 1500 χρόνων??!!! Θα σας απαντήσω απλώς ότι η αλήθεια τότε ήταν μόλις 50-200 χρόνια μακριά και φυσικά ήταν αδιαμφισβήτητη.

    Εύχομαι κάποια στιγμή να σας αξιώσει ο Θεός να πάτε στους Αγίους Τόπους και ίσως μετά να έχετε διαφορετική άποψη. Συγχωρήσατε τον τόνο μου. Ο Θεός μαζί σας.

    Δειτε και 2 videakia επιμορφωτικά.

    Ορθόδοξοι από την Παλαιστίνη και τη Συρία με τους ιδιαίτερους στίχους, τους οποίους μεγαλόφωνα χτυπώντας τα χέρια απαγγέλλουν ρυθμικά στη δική τους γλώσσα και έχουν το εξής περιεχόμενο: Ο Θεός να δίνει πολλά χρόνια στον Πατριάρχη, ο θεός να στεριώνει το Δέρ-Ρούμ(=Μοναστήρι των Ρωμαίων, δηλαδή το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων), Μία μόνο ορθή πίστη υπάρχει, αυτή των Ορθοδόξων.

    Πηγή από http://www.impantokratoros.gr/7F53C195.el.aspx

    Και η ιστορία ενός σύγχρονου Άγιου του Πατήρ Ιωακείμ στους Αγίους Τόπους.

    Νο1 http://www.youtube.com/watch?v=0Zh4PF_7pvQ&feature=related

    Νο2 http://www.youtube.com/watch?v=WceB–KDZVs&feature=related

  13. Ο/Η laskaratos λέει:

    Δημήτρη,
    το 200 μ.Χ. δεν γινόταν η τελετή του Φωτός.
    Έως τον 9ο αιώνα καμμία μαρτυρία δεν αναφέρει τίποτα σχετικό. Το 870, οπότε ο Τάφος είναι στην κυριότητα των Λατίνων, ο Βενεδικτίνος καλόγερος Βερνάρδος επισκέπτεται τα Ιεροσόλυμα και καταγράφει πρώτος την τελετή την οποία αναφέρει ως παλιότερο έθιμο. Ο Φώτιος που έζησε λίγο πριν, όπως και οι εκκλησιαστικοί συγγραφείς που περιηγήθηκαν και περιγράφουν τα μέρη, δεν λένε λέξη για το φως.

    Τα υπόλοιπα που λες, με συγχωρείς αλλά είναι ανάξια σχολιασμού.
    @Μία μόνο ορθή πίστη υπάρχει, αυτή των Ορθοδόξων@.

    Διαφωνώ, εγώ πιστεύω ακράδαντα στην αλήθεια της Εκκλησίας της τετράγωνης Κολοκύθας.

    • Ο/Η Δημήτρης λέει:

      Κύριε Λασκαράτο η αναφορά μου στο μοναχισμό των πρώτων χριστιανικών χρόνων την ανέφερα σαν επίλογο στο σχόλιο μου για να δείξω την μεγάλη έκταση της αγάπης και αφοσίωσης προς το πρόσωπο του Ιησού. Δεν ήταν πρόθεση μου να συνδέσω τους χιλιάδες μοναχούς των πρώτων χριστιανικών χρόνων σαν αποτέλεσμα του Αγίου Φωτός . Ήθελα απλά να σας δείξω πόσο μεγάλη ήταν η αγάπη προς το πρόσωπο του Ιησού λίγα χρόνια μετά την σταύρωση και την ανάσταση του. Τότε που η αλήθεια ήταν ακόμα χρονικά πολύ κοντά και αδιαμφισβήτητη.

  14. Ο/Η Λούπα Αυγολούπα λέει:

    Δημήτρη τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο μας τα παρουσιάζει το κατηχητικό. Ότι δηλαδή κάποιοι τάχα μ δήθεν από αγάπη για το Χριστό έκαναν τον μοναχισμό. Αυτά είναι γελοιότητες. Υπάρχουν πολιτικοί λόγοι πίσω από όλα αυτά. Είσαι αφελής εάν πιστεύεις ότι ο μοναχισμός έγινε για σωτηρία ψυχής.

    • Ο/Η Εφραίμιος λέει:

      Διαφωνώ,

      οι πρώτοι αναχωρητές ίσως να ήταν και οι μόνοι που πήραν κατά γράμμα τις διδαχές του Χριστού και μπορούν να χαρακτηριστούν και οι μόνοι πραγματικοί χριστιανοί.
      Δηλαδή μοίρασαν τα υπάρχοντα τους (ελάχιστοι είναι οι αλήθεια είχαν κάτι αξιόλογο), κυκλοφορούσαν ρυπαροί και ρακένδυτοι στις ερήμους και σπανίως έμπαιναν στις πόλεις, δημιουργώντας στο χριστεπώνυμο πλήθος ταραχή, μιμούμενοι το αμφιλεγόμενο χωρίο των 30 ημερών ασκητισμού του Χριστού και ήταν σε ευθεία αντιπαράθεση με την Εκκλησία θεωρώντας ότι η Εκκλησία είχε λοξοδρομήσει.
      Από τον Παχώμιο και μετά άρχισε να οργανώνεται το κίνημα αυτό και να γίνει το χάλι που είναι σήμερα κυρίως από τον 8ο αι. με έντονη πολιτική και οικονομική ισχύ. Μέχρι την Εικονομαχία η Εκκλησία απλά ανέχθηκε τον μοναχισμό που ήταν λαϊκό κίνημα. Μετά το εναγκαλίσθηκε απόλυτα και μαζί αλώσανε το Βυζ. κράτος.

  15. Ο/Η Nikolaow λέει:

    Εντύπωση μου προκαλεί το γεγονός ότι στο ελληνικό κυβερνοχώρο -και όχι μόνο- αποκρύπτεται παντελώς και επιμελώς το τραγικό ποδοπάτημα που έλαβε χώρα κατά την τελετή του Αγίου Φωτός στον Πανάγιο Τάφο το 1834 στο οποίο εκατοντάδες πιστοί βρήκαν τραγικό θάνατο από ποδοπάτημα και ασφυξία. Μάλιστα παρών ήταν και ο διαβόητος Ιμπραήμ Πασάς της Αιγύπτου που δεν είχε αφήσει χλωρό κλαρί στην Πελοπόννησο το 1825.

    Και δεν είναι η πρώτη φορά που συνέβη κάτι τέτοιο στο συγκεκριμένο χώρο. Και απορώ πώς έχει διαφύγει ακόμα και από το freeinquiry.
    Μια αναφορά υπάρχει εδώ https://books.google.gr/books?id=xwMqCgAAQBAJ&pg=PT224&lpg=PT224&dq=Holy+Sepulchre+stampede&source=bl&ots=XVAYsi0c8q&sig=u9Zo5YnPzUIYAeZoIkh-HykM6kg&hl=el&sa=X&ved=0ahUKEwjU0OyW37bMAhXKJ5oKHcmNAccQ6AEIfjAN#v=onepage&q=Holy%20Sepulchre%20stampede&f=false

    Και εδώ: http://www.alternatehistory.com/discussion/showthread.php?t=278610

    Επίσης οι ισραηλινές αρχές εκφράζουν φόβους μήπως επαναληφθεί το ποδοπάτημα του 1834 καθώς στο Ναό δεν υπάρχουν έξοδοι ασφαλείας και γενικότερα κανένα μέτρο ασφαλείας.
    http://usatoday30.usatoday.com/news/religion/2011-04-20-Jerusalem-Easter-20_ST_N.htm

  16. Ο/Η του κώλου λέει:

    «Την Κυριακή του Πάσχα, ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θα επισκεφθεί την φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού «Αδρίας» και θα ανταλλάξει ευχές με τους αξιωματικούς και το πλήρωμα. Τον Πρωθυπουργό θα συνοδεύει ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος».

    Read more: http://www.newsbomb.gr/politikh/parapolitika/story/692484/poy-tha-kanei-pasxa-o-alexis-tsipras#ixzz47NkNbUtK

  17. Ο/Η Nikolaow λέει:

    Φέτος, λίγες ώρες μετά την Ανάσταση και έπειτα από πολλούς μήνες που δεν συνέβαινε κάτι παρόμοιο, είχαμε διπλή τραγωδία από πυρκαγιές στην Αττική.
    Συγκεκριμένα, ένας 40χρονος και μια 16χρονη κάηκαν ζωντανοί και μια 37χρονη και ένα 4χρονο κοριτσάκι ανασύρθηκαν από τα φλεγόμενα σπίτια τους χωρίς αισθήσεις.
    Εντελώς, μα εντελώς συμπτωματικά, λίγες ώρες πριν, το Άγιο Φώς από τον Πανάγιο Τάφο που δεν καίει όποιον το ακουμπάει, μοιράστηκε σε όλες τις ενορίες της Αττικής και από εκεί στα σπίτια των πιστών.
    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες αλλά και μη εορτάζοντες!

    http://www.skai.gr/news/greece/article/313622/dipli-tragodia-stin-attiki-apo-purkagies/

    Διπλή τραγωδία στην Αττική από πυρκαγιές
    Δύο άνθρωποι νεκροί και δύο ακόμα σε κρίσιμη κατάσταση.

    Λίγο μετά τις 4 τα ξημερώματα, νεκροί εντοπίστηκαν ένας άνδρας 40 ετών και ένα κορίτσι περίπου 16, κατά τη διάρκεια κατάσβεσης πυρκαγιάς σε παράπηγμα, εντός οικισμού αθιγγάνων, στη Μάνδρα Αττικής.

    Σήμερα το πρωί ξέσπασε επίσης φωτιά σε διπλοκατοικία στον Άγιο Δημήτριο. Η πυροσβεστική απεγκλώβισε χωρίς τις αισθήσεις τους, μία 37χρονη γυναίκα και ένα 4χρονο κοριτσάκι, πιθανότατα μητέρα και παιδί. Η γυναίκα και το παιδί διακομίστηκαν στο νοσοκομείο. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κατάσταση της υγείας τους είναι κρίσιμη.

  18. Ο/Η Αρχιαπατεώνες λέει:

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s