Κολλυβάδες, οι αγιορείτες πολέμιοι του Διαφωτισμού

«Ο υποψήφιος διάκονος πρέπει να ερωτηθεί εάν ανθρωπίνη τις φύσις, τριβήν εποιήσατο περί την οπισθίαν οπήν, ή εάν εισήλθεν εν αυτή και συνάμα ροήν εποιήσατο».
(Από το «Εξομολογητάριον» του άγιου Νικόδημου Αγιορείτη -1794)
http://www.sarantakos.com/kibwtos/mazi/kornaros_agioi5.html

Γράμμα από το Ληξούρι: Αναγνώστης Λασκαράτος

Κύριε Ροΐδη,
Η κλειστή κοινωνία του Άθω συγκροτείται από άντρες που αυτοφυλακίστηκαν εκεί μη μπορώντας να προσαρμοστούν στον κόσμο. Αφιερώθηκαν λένε στο θεό και αρνούνται να εργασθούν μέσα στην κοινωνία, ίσως γιατί οι ίδιοι είναι τόσο προβληματικοί που δεν μπορούν να δώσουν κάτι στους άλλους. Mερικοί είναι μετανοημένοι αμαρτωλοί που με θαυμαστό τρόπο οδηγήθηκαν στην οδό της Σωτηρίας. Αντιγράφω: «O Π. Κατσαρίμπας… στις 6 Σεπτεμβρίου 1995, ενώ ήταν φιλοξενούμενος μοναχού …. του Αγίου Όρους…. διέρρηξε το κελί του μοναχού….πήρε τέσσερα κυνηγετικά όπλα, κιάλια, δύο μαχαίρια με ξυλόγλυπτη λαβή, ασημένια ιερά αντικείμενα, όπως φωτοστέφανα αγίων από εικόνες, καντήλια, αλλά και μια ασημένια εικόνα του Αγίου Νικολάου, μία του Χριστού και έναν ασημένιο σταυρό. …. Στο Δικαστήριο ομολόγησε την κλοπή και ζήτησε συγγνώμη … ….αποφάσισε να συνεχίσει τη ζωή του μονάζοντας. …..Ο κατηγορούμενος συνοδευόταν από δύο μοναχούς, οι οποίοι μετά την έκδοση της απόφασης τού είπαν ότι τον περιμένουν στο Άγιον Όρος» («Τα Νέα» , 9.6.1999). Πρόκειται για θαύμα, αν και αναρωτιέμαι τι χρειάζονται 4 κυνηγετικά όπλα σε ένα μάλιστα κελί; Δίνω τον λόγο πάλι στον Κορνάρο: «Ο πνευματικός που κάθεται τώρα εκεί, λένε οι κακές γλώσσες, πως δολοφόνησε το γέροντα του, για να μη μείνει αιωνίως του υποταχτικός. Τον τρόπο του τον είχε ο γέροντας. Και φλουριά κρυμμένα είχε και λίρα στερλίνα με το καλημαύχι μετρούσε καθ’ αργά». Όταν ο πρόεδρος του ΣΥΝ Ν. Κωνσταντόπουλος κατήγγειλε στη Βουλή πως 70 ιερείς οπλοφορούν (νόμιμα), συμπεριέλαβε και το Αγ. Όρος; Αμφιβάλλω. http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,dt=29.03.2005,id=25832576,40022528

Μοναχός Ι. Μονής Εσφιγμ�νου, μετά από θεολογικό διάλογο με εκπροσώπους του πατριάρχη.

Μοναχός Ι. Μονής Εσφιγμένου, μετά από θεολογικό διάλογο με εκπροσώπους του πατριάρχη.

Ξενυχτούν λοιπόν οι καλόγεροι οπλισμένοι (όπως ο εν «Χρυσοπηγή» αδελφός του μακαρίου Χριστόδουλου και του όσιου Βαβύλη αρχιμανδρίτης Νικόδημος Φαρμάκης,), http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,dt=20.03.2006,id=86927112 ή άοπλοι σε μακρόσυρτες βασανιστικές ολονυχτίες μέσα σε παγωμένα τεμένη, κολακεύοντας ακατάπαυστα έναν αχόρταγο μεγαλομανή θεό, αποκομμένοι για πάντα με τον πιο παράλογο και σκληρόκαρδο τρόπο από γυναίκα, μάννα και αδελφή. Η αδιαφορία τους για τα κοινωνικά δράματα καλύπτεται από το έωλο επιχείρημα πως προσεύχονται στον άκαρδο θεό τους, που αντί να ακούσει απ’ευθείας την κραυγή απόγνωσης ενός πεινασμένου, άστεγου, ορφανού ή φυλακισμένου παιδιού, ακούει μόνο τις μεσιτείες του κτηματομεσίτη οικοπέδων και μεσίτη προσευχών όσιου Εφραίμ. Τα καταπιεσμένα πάθη τους συνήθως διοχετεύονται σε ανομολόγητες καταστάσεις που καλύπτονται υποκριτικά. Η φοβερή τυραννία των γκουρού «Γεροντάδων» που θέλουν να αποδομήσουν την προσωπικότητα των υποταχτικών τους, συσσωρεύει μέσα τους επιθετικότητα που εκτονώνεται σε θεολογικές διαμάχες περί όνου σκιάς. Η βυζαντινή παράδοση ήθελε άλλωστε τη λαϊκή δυσαρέσκεια και τις πολιτικές φιλοδοξίες να εκδηλώνονται μέσω αιρέσεων. Τα ψυχοφάρμακα που αναφέρει ο συγγραφέας αγιορείτης μοναχός Μιχαήλ Χατζηαντωνίου («Ελευθεροτυπία»-«Ε» 22/4/2001 ) σίγουρα βοηθούν την κατάσταση, καταλαγιάζουν κάπως τις ιερές μανίες των ρασοφόρων ναυαγών του βίου, παλιότερα όμως δεν υπήρχαν και το πράγμα έπαιρνε εκρηκτικές διαστάσεις.
http://www.dorcas.gr/syn/syn_e.htm

Οι σκυλοκαυγάδες, ανάγκασαν το 1805, τον Καλλίνικο Ε΄ και 14 Συνοδικούς του να στείλουν αυστηρό γράμμα στο Όρος: «Αι πολυχρόνιαι μεταξύ υμών ακατάπαυστοι διαμάχαι…απεσφενδόνισαν πανταχού ιστούς ποικίλων αηδιών….ώστε καταφανές γενέσθαι το χαμερπές υμών και χαμαίζηλον και το αρπακτικόν και οργίλλον….διαπληκτιζόμενοι προς αλλήλους περί πραγμάτων μηδέ λόγου αξίων…» («Ιστορία», τ.377 ). Αργότερα η «Καλλιόπη» της Βιέννης (1-7-1819 ) χαρακτήρισε το κλίμα των αγιορείτικων ερίδων ως » νηπιώδη σχολαστική φιλονεικία» που οδηγούσε σε «χειρομαχίαν». Οι χειρομαχίες συνεχίζονται μέχρι σήμερα με την αστυνομική πολιορκία της μονής Εσφιγμένου και τα αλλεπάλληλα κρούσματα ωμής βίας από τη μεριά των πατριαρχικών κατά των φανατικών της μονής.

Νηπιώδεις ήταν πράγματι όλες οι έριδες του Άθω με πρώτη την αιματηρή βυζαντινή διαμάχη των ορθολογιστών με τους ομφαλοσκόπους Ησυχαστές που η πρακτική τους μοιάζει με αυτή των Ινδουϊστών και εκφράζουν μέχρι σήμερα την πεμπτουσία της Ορθοδοξίας. Στην Τουρκοκρατία έσκασαν οι έριδες της «Ιεράς προσκομιδής» (γύρω από το ποιό ήταν το δεξιό μέρος του Άρτου), της «Συνεχούς μεταλήψεως» (αν μπορούσε δηλαδή κάποιος να μεταλαμβάνει κάθε Κυριακή) και το θέμα των κυριακάτικων μνημοσύνων. Το βιβλίο του Νικόδημου για την «Συνεχή Θεία Μετάληψη» στάλθηκε από αντιπάλους του μοναχούς στον πατριάρχη Προκόπιο, ο οποίος το 1786 καταδίκασε αυτό και όποιον το διάβαζε. Αργότερα ο Νεόφυτος Ζ΄, απέσυρε την καταδίκη. Κατηγορήθηκε επίσης ο άγιος Νικόδημος, πως πιστεύει ότι στον Άγιο Άρτο δεν υπάρχει όλος ο Χριστός, αλλά τμήμα του. Το 1912 ξέσπασε και ο καυγάς των Ονοματολατρών που πίστευαν πως το όνομα Ιησούς είναι από μόνο του Θεός. Αυτό ξεκίνησε από την ρωσική σκήτη του αγίου Ανδρέα των Καρυών και τη λύση έδωσε ο τσάρος το 1913, που έστειλε πολεμικό πλοίο να τσουβαλιάσει 833 ανεπιθύμητους καλόγερους πίσω στη Ρωσία. Παράλληλα ο lωακείμ ο Γ’ με σιγίλιο του ρύθμισε το λεγόμενο «Τριμερίδιον» που δημιούργησε φασαρίες μεταξύ των Κελλιωτών και των Μοναστηριακών μοναχών. Αυτό ήταν το επίπεδο του Όρους, ανάλογο με την αμορφωσιά, τον φανατισμό και τα ανομολόγητα πάθη των καλογήρων. Ο Θέμος Κορνάρος, στο σχετικό βιβλίο του («Άγιον όρος, Οι Άγιοι χωρίς μάσκα», εκδ.Χρόνος Αθ.1977)), κάτω από τον τίτλο «Πνευματική παραγωγή του όρους», παραθέτει το αισχρό απόσπασμα του Νικόδημου που μπήκε στον υπότιτλο αυτού του άρθρου. Ζητώ συγγνώμη αλλά αυτό είναι το επίπεδο των αγίων του Άθω, που θαυμάζουν οι υπουργοί του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, οι βουλευτές του Λάος και η κα Κανέλλη του ΚΚΕ, που όπως διάβασα στην «Εποχή» (28.12), το καταγγέλει.ο συγγραφέας Βασίλης Αλεξάκης (και αυτό σιωπά) πως χρηματοδοτήθηκε από το Βατοπέδιο.

Εμπνευστές του προβλήματος των μνημοσύνων ήταν αυτοί που αποκλήθηκαν ειρωνικά Κολλυβάδες, που εξελίχθηκαν σε κίνημα που επιδίωξε την αναβίωση της σκοτεινής ησυχαστικής παράδοσης των ομφαλοσκόπων και πολέμησε τον Διαφωτισμό. Φαίνεται μάλιστα, πως παρακάμπτοντας το φαναριώτικο πατριαρχείο απέκτησε απ’ευθείας πρόσβαση στην Υψηλή Πύλη, με το κήρυγμα της εθελοδουλείας στον Σουλτάνο, που τόσο το είχε ανάγκη εξ’αιτίας του κοινού εχθρού, δηλαδή

Αι επιπτώσεις του κινήματος των Κολλυβάδων εις τον δημόσιον βίον της Νοτίου Βαλκανικής υπήρξαν ευεργετικαί δια την Ορθοδοξίαν. Εις την εικόνα ευλαβής τ. αρχηγός βαλκανικού κράτους, τ. Ανώτατος Δικαστικός,  φ�ρων τον Σταυρόν του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτου και άλλα ιερά εργαλεία Του.

Αι επιπτώσεις του κινήματος των Κολλυβάδων εις τον δημόσιον βίον της Νοτίου Βαλκανικής υπήρξαν ευεργετικαί δια την Ορθοδοξίαν. Εις την εικόνα ευλαβής τ. αρχηγός βαλκανικού κράτους, τ. Ανώτατος Δικαστικός, φέρων τον Σταυρόν του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτου και άλλα ιερά εργαλεία Του.

της Γαλλικής Επανάστασης (Αποστολόπουλος Δ.Γ. «Φαναριώτες», Εθν. Ίδρ. Ερευνών, 2003). Η ιστορία τους ξεκίνησε το 1754 οπότε η Σκήτη της Αγ.Άννας συγκέντρωνε χρήματα πουλώντας μνημόσυνα σε πιστούς. Για να λειτουργήσει η προσοδοφόρα βιομηχανία των μνημοσύνων και να προλάβει να βγάλει από την Κόλαση τους συγγενείς των πελατών, έπρεπε να τα κάνουν εκτός από το καθιερωμένο Σάββατο και τις Κυριακές. Οι παραδοσιακοί θέλεις από εμμονή στο γράμμα των Κανόνων θέλεις από την παθολογική εριστικότητα που αποκτούν οι ανέραστοι, αντέδρασαν δυναμικά θέτοντας ζητήματα συνειδησιακά, αφού η Κυριακή ως αναστάσιμη ημέρα δεν χωρούσε μνημόσυνα. Το πατριαρχείο, πάντα προοδευτικό σε ότι είχε να κάνει με το χρήμα, που είχε συμφέρον από καλοπληρωμένα φαναριώτικα κυριακάτικα μνημόσυνα πήρε το μέρος των καινοτόμων. Η μονή της Λαύρας στην οποία υπάγονταν οι Κολλυβάδες, διέταξε να μη τους δέχονται στο μύλο πράγμα που ήταν πλήγμα για τη διατροφή τους. Στο διωγμό τους πρωτοστάτησαν οι πρώην Κων/λεως και Χαλεπίου Κύριλλος και Γεννάδιος που σχόλαζαν στο Όρος. Μία καθαρά εμπορική απάτη όπως είναι τα μνημόσυνα (αφού «εν τω Άδη ουκ εστί μετάνοια»), πέρασε από το φίλτρο του φανατισμού και εξελίχθηκε σε δογματικό πόλεμο. Το Άγιο όρος κατέφυγε στο παραδοσιακό βυζαντινό του οπλοστάσιο με το οποίο η Εκκλησία έλυνε τις διαφορές. Την ωμή και αιματοβαμμένη βία. Αυτήν είχε χρησιμοποιήσει και ο παναγιώτατος πατριάρχης Ιωάννης Βέκκος που είχε διατάξει το πνίξιμο του ηγούμενου του Βατοπεδίου Ευθύμιου και τον απαγχονισμό 12 μοναχών ενώ άλλους υπέβαλε σε βασανιστήρια. Αργότερα με τη σειρά του φυλακίστηκε κι αυτός και πέθανε στο φρούριο του Αγίου Γεωργίου, το 1297, επειδή υποστήριζε την «αίρεση» της Ένωσης με τον πάπα, το μέγιστο των αμαρτημάτων.

Παραμονή των αγ.Πάντων λοιπόν το 1773, οι μοναχοί της Αγ.Άννας πλήρωσαν κάποιον αρχιληστή Μάρκο, του έδωσαν τα ονόματα πολλών Κολλυβάδων, με εντολή να δολοφονηθούν. «Οι ληστές κατέβασαν τον παπα – Παϊσιο και τον γέροντα Θεοφάνη στο γιαλό, όπου είχαν το πλοίο τους, έδεσαν πέτρες στο λαιμό τους, ανοίχθηκαν λίγο και, λέγοντάς τους: “Σκυλιά, γιατί δεν θέλετε να κάνετε κόλλυβα τις Κυριακές, όπως λέγουν οι Πατριάρχες και οι πνευματικοί του Όρους;” τους έριξαν από το πλοίο στη θάλασσα, μπροστά στα μάτια όλου του πλήθους των μοναχών της Νέας Σκήτης…». http://www.zephyr.gr/STJOHN/riza23.htm

Το 1776, ο Σωφρόνιος Β΄ συγκάλεσε Μεγάλη Σύνοδο που καταράστηκε τους Κολλυβάδες «…εν βάρει αργίας και αλύτου αφορισμού». Κυνηγημένοι οι αποκαλούμενοι και Σαββατιανοί, βρήκαν καταφύγιο στα νησιά του Αιγαίου, δηλητηριάζοντας την πλέμπα με το υπερσυντηρητικό τους πνεύμα, που εξαπλώθηκε ακόμη σε Ρουμανία και Ρωσία.

Mέ τις εκδόσεις τους («Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών», κλπ) συνέδεσαν το κίνημά τους με τους μυστικούς και τους ησυχαστές φωτοσβέστες του 14ου αιώνα. Η μεγάλη απήχηση που είχαν σε έναν κόσμο που η αμάθεια τον έκαναν έτοιμο να πιστέψει κάθε διαβολή κατά των δυτικών, και τα γερά θεμέλια της παράδοσης που δημιούργησαν, εξανάγκασε αργότερα το πατριαρχείο, που πάντα είχε για γνώμονα μοναδικό το οικονομικό και εξουσιαστικό του συμφέρον, να ανακρούσει πρύμναν.  Άλλωστε με τα κηρύγματά τους υπέρ της υποταγής στην Εξουσία, με τις επιθέσεις κατά της δυτικής παιδείας, κατά των φιλοσόφων και των διαφωτιστών, κατά της Γαλλικής Επανάστασης κλπ, προσέφεραν τεράστιες υπηρεσίες στο Σουλτάνο και στον πατριάρχη. Oι σχέσεις του Όρους με το πατριαρχείο διαταράχθηκαν ξανά κυρίως για οικονομικούς λόγους και τον 19ο αιώνα και έφθασαν σε διακοπή της επικοινωνίας ( 1860-78 ) για να αποκατασταθούν το 1912. Κορυφαίοι μάλιστα Κολλυβάδες, όπως ο Μακάριος Νοταράς και το βαρύ πυροβολικό του σκοταδισμού οι Αθανάσιος Πάριος και Νικόδημος Αγιορείτης, κηρύχτηκαν άγιοι.

Αμούστακος μοναχός του Αγ. Όρους Φωτ.1905

Αμούστακος μοναχός του Αγ. Όρους Φωτ.1905

Ο άγ.Αθανάσιος ο Πάριος αποκαλεί τον Βολταίρο «παμμίαρο, κατάπτυστο, τρισκατάρατο, ασελγέστατο, θεομίσητο, αθεώτατο, κατάπτυστο». Ο ίδιος συνιστούσε να μην πηγαίνουν οι Έλληνες ούτε για εμπόριο στη Δύση. Το 1819 μάλιστα εκδόθηκε πατριαρχική εγκύκλιος που απαγόρευε την επικοινωνία των ορθοδόξων με τους δυτικούς μη επιτρέποντας ακόμη και την είσοδο «εις τας φραγκικάς λοταρίας και καφεταρίας» (Φ.Ηλιού «Τύφλωσον Κύριε τον Λαόν Σου.», εκδ.Πορεία 1988). Ο Διον.Θερειανός, στο έργο του «Αδ.Κοραής» (1889), γράφει πως «όσοι απεδήμουν εις τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια…ώφειλον άμα επανερχόμενοι…να κηρύξωσιν από του άμβωνος ότι επαλινόστησαν ως…πειθήνια τέκνα της Ορθοδόξου Εκκλησίας». O Ζαχαρίας Lingenthal επισκέφτηκε το 1838 τον αγ.Γρηγόριο Ε΄. Η φιλική για τον πατριάρχη περιγραφή του, αποδεικνύει την καλή του διάθεση. Παρ’όλ’αυτά δεν μπορεί να κρύψει την άποψη του Γρηγόριου για τις σπουδές στη Δύση: «Όσον όμως αφορά τον κλήρο….δεν συνιστάται καθόλου ν’αυξήσουν τις γνώσεις τους με τη μέθοδο αυτή διότι η αγνότητα της πίστεώς τους διατρέχει τον κίνδυνο να μιανθεί….» (Π.Κ.Ενεπεκίδη «Τραπεζούντα ….», Ωκεανίδα-1989). Δεν χρειάζεται φαντασία για να αντιληφθεί κανείς πόσο κόστισε αυτός ο αποπνικτικός φραγμός που υψώθηκε από πατριάρχες σαν τον αγιορείτη έμπορο συγχωροχαρτιών αγ.Γρηγόριο Ε΄, ένθερμο δημεγέρτη των πιστών για την υπεράσπιση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (1807) από τους αιρετικούς Άγγλους, που ξόδεψε υπέρογκα ποσά για να αγοράσει 3 φορές το θρόνο του και εμπόδιζε να σπουδάσουν στη Δύση εκατοντάδες φιλομαθείς νέοι που θα διαφώτιζαν με τη σειρά τους το λαό. Επιγραμματικά, το πνεύμα του πατριαρχείου εκφράσθηκε από το φαναριώτη στιχοπλόκο Κάλφογλου (1794):

««Εκκλησίας και νηστείας, προσευχάς και τα λοιπά
κάθε νέος φωτισμένος’ς το εξής δεν αγαπά……
Οθεν με αυτά τα φώτα, με φραντζέζικα χαρτιά
αναιδώς οι νέοι βάζουν εις τα σπίτια των φωτιά…
».

Είναι αστείο πως σήμερα η κερδοφόρα βιομηχανία μεταθανάτιας σωτηρίας ψυχών λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά τις Κυριακές. Οι θεολογικές αντιρρήσεις πετάχτηκαν χωρίς προσχήματα εκεί που ανήκαν, στο καλάθι των σκουπιδιών. Ταυτόχρονα αυτοί που ξεσήκωσαν με αυτό το πρόσχημα εμφύλιο πόλεμο τιμούνται ως Άγιοι χωρίς αιδώ.

Ζητάμε, θα πει κανείς, σοβαρότητα από μαφιόζους καλόγερους που φέρονται να εκβιάζουν τους υψηλούς καλεσμένους τους με κάμερες: «Η περίεργη φήμη που θέλει τους φιλοξενούμενους της Μονής να είναι καταγεγραμμένοι από κρυφές κάμερες…Οι φήμες κάνουν λόγο για βιντεοσκόπηση ανώτατου κυβερνητικού παράγοντα (της εποχής που έγινε ηβιντεοσκόπηση) και εν ενεργεία κρατικού λειτουργού, τους οποίους συνδέει η μεταξύ τους φιλία Και δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσει κανείς για το πόσο επικίνδυνο είναι αυτό για τη χώρα… …». http://www.citypress.gr/freesunday/PDF/21/05.pdf

Τα λόγια του Κορνάρου είναι και σήμερα επίκαιρα:

«ΚΑΤΗΓΟΡΩ, μπροστά στο μεγάλο λαϊκό δικαστήριο, τη σπείρα των αγιορειτών και τους συνενόχους της.

ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΩ, στον φορολογούμενο λαό, στον κόσμο των πεινασμένων και των απόκληρων της ζωής, τη διπλή εκμετάλλευση που τους γίνεται, για χάρη των 4 χιλιάδων παρασίτων του αμαρτωλού βουνού….».

Advertisements
This entry was posted in «Ιερές» Υποκρισίες, «Ιερή» Εξουσία, Γράμμα από το Ληξούρι, ανορθολογισμός, θρησκεία/κλήρος. Bookmark the permalink.

27 Responses to Κολλυβάδες, οι αγιορείτες πολέμιοι του Διαφωτισμού

  1. Ο/Η laskaratos λέει:

    Κύριε Ροϊδη,
    επειδή το λινκ που έχω δώσει για το βιβλίο του Θ.Κορνάρου, δεν λειτουργεί, τουλάχιστον στο δικό μου PC το ξαναβάζω εδώ γιατί πράγματι αξίζει τον κόπο.
    Η εξαίρετική δουλειά και προσφορά που έκανε ο κ.Σαραντάκος βάζοντας στο Ίντερνετ όλο το «Άγιο Όρος οι Άγιοι χωρίς μάσκα» του Κορνάρου, πρέπει να γίνει κτήμα όσω περισσότερων γίνεται.
    Άλλη μια προσπάθεια λοιπόν αλλιώς υπάρχει και το Google.

    http://www.sarantakos.com/kibwtos/mazi/kornaros_agioi5.html
    ή
    http://www.sarantakos.com/kibwtos/mazi/kornaros agioi5.html

    Από τα τρίγυρα μοναστήρια και κελιά, μαζευτήκανε σήμερα οι πατέρες, στις Καρυές.

    Χειροτονείται ένας νέος ρασοφόρος σε διάκο.

    Είναι μεγάλο μυστήριο η χειροτονία του Διάκου. Γι’ αυτό πανηγυρίζουνε οι πατέρες. Καμπάνες χτυπούνε γιορτάσιμα, λόγοι γίνουνται, τραπέζια στρώνουνται με πλούσια ποικιλία φαγητά.

    Χαρά στο γέροντα που θα μπορέσει να βγάλει ένα διάκο από τους υποταχτικούς, που θα περάσουνε απ΄τα χέρια του.

    Δεν είναι μικρό πράμα αυτό. Ο υποψήφιος ξεμολογιέται στον πνεματικό τού «Άξιον Εστί», έτσι λέγεται το κελί του πνεματικού.

    Και μια που τo ’φερε έτσι η σειρά, μάθετε, πως έχει το λόγο του που λέγεται Εστί το κελλί.

    Ο πνεματικός που κάθεται τώρα εκεί, λένε οι κακές γλώσσες, πως δολοφόνησε το γέροντα του, για να μη μείνει αιωνίως του υποταχτικός. Τον τρόπο του τον είχε ο γέροντας. Και φλουριά κρυμμένα είχε και λίρα στερλίνα με το καλημαύχι μετρούσε καθ’ αργά.

    Μα μ’ όλες τις ανασκαφές που γίνηκαν ύστερα απ’ το σκοτωμό του, δε βρέθηκε τίποτε απ’ το μεγάλο θησαυρό. Κι ο καλογεράκος σκεφτότανε τη φτώχια του ένα βράδυ, λυπημένος, κρατώντας βαρύ το κεφάλι του μέσα στις παλάμες.

    Κείνη τη στιγμή μια εικόνα, δεν ξέρω ποιανού αγίου, χτύπησε τρεις φορές στον τοίχο που κρεμότανε! Κι ύστερα μίλησε. Κι έπειτα το’ ριξε στην ψαλτική. Το κελί πλημμύρισε από μια πρωτάκουστη μελωδία. Ο καλόγερος – ο σημερινός πνεματικός – απόμεινε κόκκαλο! Η εικόνα έψαλλε το «Άξιον Εστί» τρεις φορές! Έτσι το ’μαθε καλά ο πνεματικός.

    Την επομένη κόσμος και κόσμος πλημμύρισε το κελί. Τη θαματουργή εικόνα την σκεπάσανε τ’ ασημικά και τα χρυσάφια.

    Αφιερώματα από παντού φτάνανε κάθε μέρα στο κελί τού «Άξιον εστί».

    Κι οι καλόγεροι κάμανε πνεματικό επίσημο του Όρους τον ιδιοχτήτη του κελιού.

    Και τι πνεματικός! Νικοδημήτης. Ο πρώτος Νικοδημήτης στο Άγιο Όρος. Δεν είναι μικρή δουλειά αυτό. Το εξομολογητάριο του αγιορείτη Νικόδημου είναι φωτιά, καταμόναχη φωτιά, για τον παραστρατημένο «Πατέρα».

    Τα τελευταία χρόνια κανένας πνεματικός του Όρους, δε χρησιμοποίησε αυτό το ξομολογητάρι ως οδηγό του. Μόνο ο γέρο Σοφρώνιος προσπάθησε, μα στο κεφάλαιο που πρόκειται για την εξομολόγηση του υποψήφιου διάκου τα μπέρδεψε. Τα βρήκε ζόρικα.

    Γι’ αυτό είναι τεράστιο πράμα το να ξομολογηθεί κανένας σήμερα στον αυστηρό Νικοδημήτη πνεματικό τού «Άξιον εστί».

    Δυο σελίδες από το ξομολογητάρι, που οι άλλοι τις καρφιτσώνανε μαζί-μαζί, τις απομονώσανε, αυτός τις άνοιξε, εφάρμοσε τις οδηγίες που ’ναι γραμμένες κι εκεί.

    Τιμή στο γέροντα που δεν τρομάζει, όταν θα στέκεται ο υποταχτικός του μπροστά στον πνεματικό που κρατά ανοιχτές αυτές τις σελίδες. Φαινόμενο, θάμα, είναι ο υποψήφιος διάκος που δε θα τρέμουνε τα ποδάρια του, όταν ακούει να διαβάζεται η σχετική περικοπή: «Ο υποψήφιος διάκονος πρέπει να ερωτηθεί παρά του πνευματικού εάν η ανθρωπίνη φύσις τριβήν εποιήσατο περί την οπισθίαν οπήν, ή εάν εισήλθεν εν αυτή και συνάμα ροήν εποιήσατο. Και εν μεν τη πρώτη περιπτώσει επιβάλλεται…κ.λ.π.».

    Λοιπόν, του διάκου που χειροτονείται σήμερα δεν τρεμουλιάσανε τα γόνατά του την ώρα της εξομολόγησης.

    Ο γέροντάς του έχει πεθάνει από χρόνια πολλά, δέκα μόνο μέρες ζήσανε μαζί. Μήτε «τριβές» μήτε «ροές» μήτε λυγίσματα και τρεμουλιάσματα τρομάρας εμποδίζανε τη χειροτονία.

    Πως πέθανε ο γέροντάς του νωρίς δε θα πει τίποτε. Εδώ πιστεύουνε και στην επέμβαση του νεκρού….όπως πιστεύουνε και στην άσπορη σύλληψη της Παναγιάς. Κι ο μακαρίτης, είναι γνωστό, πως δε σηκώθηκε από το μνήμα του.

    Τ’ άλλα καλογεροπαίδια με ζήλεια παρακολουθούνε το μυστήριο της χειροτονίας του καινούριου διάκου. Ποτέ δε θα μπορέσουνε αυτά να γίνουνε διάκοι. Κι αυτό που λένε συναμεταξύ τους κρυφά σιγανά, πως: «Έπρεπε να ρωτούνε το γιατρό πριν της χειροτονίας» το λένε από ζήλεια ασφαλώς και ποτέ δε θα θέλανε το γιατρό για δικό τους λογαριασμό.

    Πολλές φορές κατηγορήσανε τους αγιορείτες για «ντεμπελόσκυλα» που νοιάζονται μόνο για το στομάχι και το χουζούρι τους.

    Δεν είχανε δίκιο. Παραβλέψανε αυτό το αθάνατο εξομολογητάρι του δασκάλου Νικόδημου. Είναι ένα τρανό δείγμα της πνεματικής παραγωγής σε τούτο τον τόπο.

    Και μόνο αυτή η περικοπή, για τη χειροτονία του διάκου, αν είχε γραφτεί, θα ’ταν αρκετή για ν΄αντιπροσωπεύσει τη χώρα του Άθω στον κόσμο της σοβαρής πνευματικής δημιουργίας…………..

  2. Ο/Η argosholos λέει:

    Πολύ καλό και εμπεριστατωμένο άρθρο. Κάποτε θα πρέπει να αρχίσει η κουβέντα για τη «Κιβωτό της Ορθοδοξίας», έστω και 250 χρόνια μετά τον Διαφωτισμό. Αλλιώς, όπισθεν ολοταχώς (με όλες τις έννοιές του, πρβλ και το αρχικό απόσπασμα του Αγίου Νικοδήμου) που έλεγε και ο Μακαριστός…
    Δύο παρατηρήσεις: Το 1838 μάλλον δεν ζούσε ο Γρηγόριος Ε’, αν εννοείς εκείνον με τον ανδριάντα εμπρός στο Αθήνησι, ο οποίος κατακεραύνωνε τη Γεωμετρία και τους λογαρίθμους…
    Γιατί βάζεις απόστροφο στο «εξ’αιτίας». Είναι σωστό; Κόβεται καμία λέξη; Ίσως ξέρει ο κ. Σαραντάκος…

  3. Ο/Η argosholos λέει:

    Α, και κάτι άλλο και σόρι για τη κατάχρηση.
    Η περίφημη φωτογραφία του Κυρίου είναι όλα τα λεφτά και χαρακτηρίζει την ένδοξη δεκαετία του ’80! Και να σκεφτείς ότι αν και ενταγμένος στο πιο συντηρητικό κομμάτι της άρχουσας τάξης, τόλμησε να τα βάλει με τον καραμανλισμό και τις παραφυάδες της δοσιλογικής εθνικοφροσύνης πίσω στα1963-64…Αβυσος η ψυχή…

  4. Ο/Η Αγησίας λέει:

    «Ο υποψήφιος διάκονος πρέπει να ερωτηθεί εάν ανθρωπίνη τις φύσις, τριβήν εποιήσατο περί την οπισθίαν οπήν, ή εάν εισήλθεν εν αυτή και συνάμα ροήν εποιήσατο».

    Δηλαδή ο υποψήφιος δεν ερωτάται -άρα είναι (φυσιο)λογικό;- αν η φύσις δεν ήταν ανθρωπίνη αλλά ζωική ή ακόμη και φυτική ή δεν εποιήσατο συνάμα ροήν;! καλού-κακού, ας έχουνε το νού τους όσοι πάνε στο Άγιο Όρος μη δοκιμάσουνε καμιάν εκπληξούλα.

  5. Ο/Η περιστρεφόμενος δερβίσης λέει:

    Ο Σαρτζετάκης, με όλα τα γελοία, τα στραβά και τα ανάποδά του, έχει ένα χαρακτηριστικό που απουσιάζει από το 99% των νεοελλήνων, και λείπει δραματικά από την κοινωνία μας: Τυφλή προσήλωση στο καθήκον και την αποστολή που του ανατέθηκε. Αυτή ήταν που τον οδήγησε στο «να τα βάλει με τον καραμανλισμό και τις παραφυάδες της δοσιλογικής εθνικοφροσύνης» όπως πολύ σωστά επισημαίνει ο argosholos. H φωτογραφία πάντως είναι όλα τα λεφτά! Θυμάστε την ιστορία με το Χάρυ Κλιν;

  6. Ο/Η vripol λέει:

    1999. Επισκέπτομαι, σάν γιατρός, τό μοναστήρι-οικία δύο καλογραιών, πού τώρα έχουν πεθάνει. Συναντώ λοιπόν εκεί, τόν υπέργηρο εδελφό τους, αγιορήτη Παΐσιο, πού ήλθε από τό Αγιο Ορος γιά να τίς δεί.
    Συζητώντας , μού λέει ότι είχαν καί έναν μικρό αδελφό, μέ τόν οποίο είχαν προσχωρήσει στόν μοναχισμό κατά την περίοδο τού μεσοπολέμου. Πέθανε, όμως, σέ σύντομο χρονικό διάστημα από χελώνιο (λέμφωμα ή φυματίωση).
    Εκεί πού πάω να εκφράσω την λίπη μου, μού λέει: » Ευτυχώς πού τόν πήρε η Παναγία, διότι ήταν αμούστακος καί σκανδάλιζε τούς μοναχούς»….

  7. Ο/Η Sotirios λέει:

    Στη δεκαετία του 1950 διάβασα τα βιβλία του αγιορείτη μοναχού Αρσένιου Κοτέα, Θυμούμαι που κατηγορούσε τους Δεσποτάδες, και τα προβλήματα με τα μνημόσυνα.
    Βλέπω ότι υπάρχουν περισσότερα βιβλία που ασχολούνται με τους αγιορείτες, και χάρηκα που τα γράψατε εδώ για να τα μάθουν όλοι.

  8. Ο/Η laskaratos λέει:

    argosholos,
    ασφαλώς έχεις δίκιο, ο Γρηγόριος είχε ήδη εκτελεστεί. Δεν έχω πρόχειρο το βιβλίο αλλά νομίζω ότη η επίσκεψη του Ζαχαρία von Lingenthal ήταν στα 1818, στο Αγ.Όρος οπότε είχε εκλεγεί για 3η φορά πατριάρχης αλλά δεν είχε ακόμη εγκατασταθεί στο θρόνο του.

    Για τον Σαρτζετάκη συμφωνώ με όσα λες κι εσύ και ο περιστρεφόμενος δερβίσης. Θέλω να προσθέσω μια λεπτομέρεια που δεν είναι πολύ γνωστή και που ενισχύει τα λεγόμενά σας. Όταν επισκέφθηκε την Ελλάδα ο τότε πατριάρχης, ο Σαρτζ δεν του φίλησε το χέρι διότι όπως δήλωσε το πολίτευμα της χώρας δεν είναι Θεοκρατία. Κρατήθηκε στο ύψος του αξιώματός του. Σύγκριση με άλλα πρόσωπα καλύτερα να μη γίνει γιατί το χειροφίλημα ακόμη και του παπά της ενορίας δίνει και παίρνει μεταξύ πολλών φαιδρών πολιτευτών ΛΑΟΣ, ΠΑΣΟΚ, ΝΔ.

  9. Ο/Η atheofobos λέει:

    Εξαιρετικό άρθρο για ένα θέμα που πολλλοί δεν το ξέρουν.
    Είχα γράψει και εγώ στο παρελθόν για τους Κολλυβάδες το ποστ
    ΟΙ ΚΟΛΛΥΒΑΔΕΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΤΟΥΣ ΒΓΗΚΑΝ ΤΑ ΚΟΛΛΥΒΑ ΞΙΝΑ
    http://atheofobos.blogspot.com/2007/12/blog-post_09.html

  10. Ο/Η Ανορθόδοξος λέει:

    Κάτι είχε πει και ο πάνσοφος Παΐσιος για τα μνημόσυνα:

    «Όπως ανακουφίζουμε τους φυλακισμένους με αναψυκτικά κ.λπ. που τους πηγαίνουμε, έτσι και τους νεκρούς τους ανακουφίζουμε με τις προσευχές και τις ελεημοσύνες που κάνουμε για την ψυχή τους. Οι προσευχές των ζώντων για τους κεκοιμημένους και τα μνημόσυνα είναι η τελευταία ευκαιρία που δίνει ο Θεός στους κεκοιμημένους να βοηθηθούν, μέχρι να γίνη η τελική Κρίση.»

    http://www.psyche.gr/churchpaisios3.htm

  11. Ο/Η αντι-Δηδρ λέει:

    Το Εξομολογητάριον στο ίντερνετ. Διαβάστε το έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.

    Εξομολογητάριον, ήτοι Βιβλίον ψυχωφελέστατον περιέχον Διδασκαλίαν σύντομον προς τον Πνευματικόν πως πρέπει να εξομολογή με καρπόν. Τους Κανόνας του Αγίου Ιωάννου του Νηστευτού ακριβώς εξηγημένους. Συμβουλήν γλαφυράν προς τον μετανοούντα πως να εξομολογήται καθώς πρέπει, και λόγον ψυχωφελή περί μετανοίας.

    + http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/6/1/f/metadata-385-0000032.tkl

    + http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/9/9/c/metadata-271-0000010.tkl

    + http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/9/0/8/metadata-39-0000496.tkl

    + http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/5/3/7/metadata-155-0000119.tkl (για όσους μιλούν την Καραμανλίδικη)

  12. Ο/Η νικολαος λέει:

    ΟΛΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΙ ΕΝΑ ΟΡΙΟ.

  13. Παράθεμα: Απάντηση στον υπηρέτη του Αρχιεπισκόπου [2] « Ροΐδη Εμμονές

  14. Παράθεμα: Ο χασάπης όσιος Παπουλάκος (μέντιουμ) « Ροΐδη Εμμονές

  15. Παράθεμα: «Όσιος» Χριστόφορος Παπουλάκος (18 Ιανουαρίου) | ΑΘΡΗΣΚΟΣ

  16. Ο/Η της Κολάσεως λέει:

    http://www.lifo.gr/now/greece/31636

    Update: Μονή Εσφιγμένου: Δεν ρίξαμε μολότοφ, ένα στουπί πετάξαμε

    Μοναχοί αρνούνται ότι είναι πραγματική η φωτογραφία, οι της νέας αδελφότητας επιμένουν και κάνουν λόγο και για εκρηκτικό μηχανισμό

    ΣΧΟΛΙΑ (22)

    Αρνούνται μοναχοί της Μονής Εσφιγμένου ότι πετάχτηκε μολότοφ προς το μηχάνημα που επιχείρησε να σπάσει την πόρτα της μονής, προσπαθώντας να εφαρμόσει τα δικαστικά ασφαλιστικά μέτρα. Σχολιάζοντας τις φωτογραφίες που δημοσίευσε το romfaia.gr, οι μοναχοί της μονής είπαν στο thesstoday.gr, ότι «πετάξαμε ένα στουπί, για να σταματήσει το μηχάνημα. Τίποτα άλλο», ενώ παράλληλα υποστήριξε ότι οι φωτό που δημοσιεύτηκαν είναι προιόν φωτομοντάζ.

  17. Ο/Η Eωσφόρος λέει:

    Ο μεγαλύτερος ομοφυλόφιλος στον κόσμο

    http://hocna.info/FrPanteliemonBiography-Part1.shtml

    FATHER PANTELEIMON METROPOULOS–A BIOGRAPHY
    Part One

    Notice: the information set here below has been gathered from numerous witnesses who are very familiar with the life story of Fr. Panteleimon Metropoulos. He is known by his many victims as the “greatest homosexual in the universe

    As a child, Metropoulos was continuously dressed as a girl

    1948-50 – Growing up as a teenager in Detroit he was caught stealing and has a police record for petty theft.

    1956 – At 21 years old, Metropoulos visited the Holy Mountain to become a monk. He stayed at the Russian monastery of St. Panteleimon for eight months, although not continuously. He could not achieve any measure of stability there for he traveled constantly to visit the other Greek monasteries on Athos.

    http://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=8&t=120651

    Τεστ για AIDS σε Μοναχούς

    Δημοσίευσηαπό leviathan » Μάιος 2nd, 2008, 2:50 pm

    Τεστ για AIDS σε Μοναχούς

    Οι μοναχοί στα 20 μοναστήρια της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, στο Όρος Άθως βρίσκονται σε «κατάσταση φοβερής αναστάτωσης», αναφέρει το γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων AFP. Ο λόγος; Έμαθαν ότι ένας από τους πρώην δόκιμους μοναχούς τους «είναι φορέας του ιού του Aids». Οι ηγούμενοι των μοναστηριών τώρα «σκέφτονται να κάνουν τεστ για Aids σ’ όλους τους μοναχούς και τους ασκητές, που ανέρχονται περίπου σε 2.000».

    Re: Τεστ για AIDS σε Μοναχούς

    Δημοσίευσηαπό arsenios » Μάιος 2nd, 2008, 4:19 pm

    Οι ειδήσεις αυτές είναι εκ του πονηρού.
    Πρόκειται για ενα φρικώδη διασυρμό του Αγίου Ορους και των Μοναχών.
    Απορώ ποιος είχε το θράσσος να διασπείρει τέτοιες συκοφαντίες.
    Οι μοναχοί του ΑΓίου Όρους είναι ασκητές. Πολλοί έχουν αγιάσει.
    Η αναφορά σε αφροδίσια νοσήματα που αποδίδονται στους μοναχούς είναι σαφώς εκ του πονηρού
    Αίσχος.

    Πιστεύω εις έναν Θεό, Πατέρα, Παντοκράτωρα

  18. Ο/Η Ηγουμενη Eφραιμία λέει:

    ΜΟΝΗ ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ
    http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=63867785

    Οι Ταλιμπάν του Αγιου Ορους
    .

    Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε και έκανε τον γύρο του κόσμου η εικόνα του ζηλωτή μοναχού να πετά μολότοφ σε βάρος αστυνομικών και του δικαστικού επιμελητή που πήγε να επιδώσει την υπ΄ αριθ. 116/2013 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πολυγύρου, σύμφωνα με την οποία το κονάκι της Μονής Εσφιγμένου στις Καρυές, πρέπει να εκκενωθεί και να παραδοθεί στη νέα αδελφότητα για να ανακαινισθεί.

    Αντιδράσεις όμως προκαλεί και η στάση του Πατριαρχείου Μόσχας για την ανοχή που δείχνει απέναντι στους Εσφιγμενίτες. Σε τακτικά χρονικά διαστήματα τους νοικιάζει κτίσματα που διαθέτει στη Μόσχα, στο Κίεβο, στην Αγία Πετρούπολη, ακόμη και στο Βλαδιβοστόκ, προκειμένου οι μοναχοί να πουλούν τα προϊόντα που παράγουν, μέλι, λάδι και κρασί.

    Οι κακές γλώσσες βέβαια λένε πως τα προϊόντα αυτά είναι από το εμπόριο και ειδικά για το λάδι συνεργάζονται με παραγωγούς από την Καλαμάτα, οι ίδιοι ωστόσο τα προωθούν ως δικής τους παραγωγής. Από τις εξορμήσεις τους αυτές στη Ρωσία οι ζηλωτές μοναχοί επιστρέφουν με μεγάλα χρηματικά ποσά, τα οποία συγκεντρώνουν από τις παρακλήσεις που αφήνουν οι πιστοί για να μνημονεύσουν τα ονόματά τους και να κάνουν παρακλήσεις στο Αγιον Ορος.

    Ταχύπλοα, τζιπ και κοσμικές εμφανίσεις του ηγουμένου

    Ο ηγούμενος Μεθόδιος, ένας σκληρός ζηλωτής με ακραίες θέσεις. Μερικές φορές, ωστόσο, απεκδύεται τον μοναχικό βίο και συμπεριφέρεται σαν νεόπλουτος κοσμικός.

    • Ο/Η Kάποιος λέει:

      http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=63867785

      Το 1999 ο Ευθύμιος κοιμήθηκε και τον διαδέχτηκε ο γέροντας Μεθόδιος Παπαλαμπρακόπουλος, που είχε χειροτονηθεί ιερέας σε εκκλησία παλαιοημερολογιτών στην Αθήνα, στη συνέχεια ωστόσο αφορίστηκε και καθαιρέθηκε.

      Περιστοιχισμένος από τους ιερομόναχους Σάββα και Γρηγόριο και τους μοναχούς Εφραίμ και Βαρνάβα, ο ηγούμενος Μεθόδιος είναι ένας σκληρός ζηλωτής, με ακραίες θέσεις και συμπεριφορά. Κατά διαστήματα βέβαια απεκδύεται τον μοναχικό του βίο και συμπεριφέρεται σαν νεόπλουτος κοσμικός, μιλώντας ενώπιον ακροατηρίου σε πολυτελή ξενοδοχεία της Αθήνας, κατακεραυνώνοντας πάντα τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ενώ τον περασμένο Νοέμβριο δεν δίστασε να είναι κεντρικός ομιλητής σε εκδήλωση του εθνικιστικού Πατριωτικού Ελληνικού Συνδέσμου στη Λάρισα, όπου εξήρε τη δράση της ακροδεξιάς οργάνωσης και καταφέρθηκε εναντίον του κ. Βαρθολομαίου.

      «Μόνο σηκωτούς θα μας βγάλουν από εδώ» και «αν επιχειρήσουν βίαιη επέμβαση, θα ανατινάξουμε το μοναστήρι», λένε οι ζηλωτές, που υποστηρίζουν ότι οι απαγορεύσεις τους στερούν ακόμη και τα βασικά, όπως είδη διατροφής και πρώτης ανάγκης. Η αλήθεια ωστόσο είναι διαφορετική. Εδώ και χρόνια έχουν βρει διαύλους επικοινωνίας και έχουν στήσει ένα παράνομο δίκτυο να περνούν τρόφιμα και άλλα είδη, χωρίς κανέναν τελωνειακό έλεγχο, είτε από την ξηρά, είτε από τη θάλασσα. Αλλωστε διαθέτουν έναν… στόλο από 4 ταχύπλοα, 2 καΐκια ξύλινα και 7 οχήματα, από τζιπ και αγροτικό, μέχρι φορτηγό, τρακτέρ και εκσκαφέα. Με… ορμητήριο ένα διώροφο κτίριο στα Νέα Ρόδα, που αποτελεί δωρεά προς τη Μονή Εσφιγμένου προμηθεύονται τα πάντα. Είτε τα μεταφέρουν με σκάφη, είτε οδικώς, καθώς βρίσκονται πολύ κοντά στα χερσαία σύνορα από την πλευρά των Νέων Ρόδων. Από τα Νέα Ρόδα σε 15 λεπτά με Ι.Χ. φτάνουν στη θέση Καραούλι και μπαίνουν στον Αθω. Μετά από 15 λεπτά πεζοπορίας συναντούν έναν χωμάτινο δρόμο και εκεί τους περιμένουν οχήματα της Μονής.

  19. Ο/Η Kάποιος λέει:

    http://www.elora.gr/portal/to-proto-thema/3272-αποκλειστική-δήλωση-του-ηγουμένου-π-μεθοδίου-της-ιεράς-μονή-εσφιγμένου

    δήλωση του Ηγουμένου π. Μεθοδίου της Ιεράς Μονή Εσφιγμένου

    «Δεχτήκαμε, όπως ξέρετε, επίθεση το πρωί από αστυνομικούς οι οποίοι, σύμφωνα με πληροφορίες, φορούσαν πολιτικά.

    Από εκείνη την ώρα, εξακολουθούν να μαζεύονται δεκάδες αστυνομικοί στο κονάκι της Ιεράς Μονής. Είναι συμπεριφορά αυτή από μοναχούς του Αγίου Όρους; Η νέα Αδελφότητα, φαίνεται ότι θέλει να πάρει χρήματα από το ΕΣΠΑ. Γι’ αυτό και προσπαθεί να παρουσιάσει στον κόσμο ότι κατέχει το κονάκι, προκειμένου έτσι να λάβει κονδύλι της τάξεως του 1.500.000 ευρώ. Από το 2005, εν ονόματι της Μονής Εσφιγμένου, τα μέλη της νέας Αδελφότητας παίρνουν ενοίκια και επιχορηγήσεις από το Κράτος. Τι τα κάνουν αυτά τα χρήματα τα πέντε μέλη που αποτελούν τη νέα Αδελφότητα; Ο Εισαγγελέας είναι μόνο για εμάς;».

  20. Ο/Η Mαρκήσιος ντε Σαντ λέει:

    http://www.koutipandoras.gr/article/105901/i-moni-esfigmenoy-sto-mati-toy-eisaggelea-gia-eyropaiko-kondyli

    Η Μονή Εσφιγμένου στο «μάτι» του εισαγγελέα για ευρωπαϊκό κονδύλι

    04 Φεβρουαρίου

    09:22

    2014

    Ευρωπαϊκό κονδύλι εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για εργασίες αποκατάστασης, το οποίο έλαβε η Ιερά Μονή Εσφιγμένου στις Καρυές του Αγίου Όρους, βρίσκεται στο «μικροσκόπιο» του εισαγγελέα Διαφθοράς Θεσσαλονίκης, Αργύρη Δημόπουλου. Ο ίδιος παράγγειλε προκαταρκτική έρευνα για να διαπιστωθεί εάν ακολουθήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες για την εκταμίευση του σχετικού κονδυλίου, καθώς ανώνυμη καταγγελία κάνει λόγο για αδιαφανείς ενέργειες.

    Ο καταγγέλλων διατύπωσε μία σειρά επιφυλάξεων για το αν έγινε αυτοψία από το Κέντρο Διαφύλαξης Αγιορείτικης Κληρονομιάς, αλλά και η προβλεπόμενη μελέτη από μηχανικό, με δεδομένο ότι το κονάκι της Ιεράς Μονής τελεί εδώ και πολλά χρόνια υπό κατάληψη από ζηλωτές μοναχούς της παλιάς αδελφότητας Εσφιγμένου.

  21. Ο/Η laskaratos λέει:

    http://netnews.eu/%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BF%CE%B9-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-%CE%BB%CF%8D%CE%BA%CE%BF%CE%B9-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BD%CF%8D%CF%87%CF%84%CE%B1%CF%82/

    Ποιοι είναι οι Λύκοι της Νύχτας

    Γιατί ονειρεύονται μια «ισχυρή Μακεδονία»; Πως στηρίζουν τον Νίκολα Γκρούεφσκι και ποιά η σχέση τους με τον Βλαντιμίρ Πούτιν

    Η συμμετοχή των «Λύκων της Νύχτας» σε συγκέντρωση με σύνθημα «Ισχυρή Μακεδονία» του κυβερνώντος Δημοκρατικού Κόμματος Εθνικής Ενότητας (VMRO-DPMNE) -η οποία αποτέλεσε απάντηση στις κινητοποιήσεις της αντιπολίτευσης- προκάλεσε ποικίλα σχόλια εντός και εκτός της ΠΓΔΜ. Μεταξύ των διαδηλωτών ξεχώριζε η παρουσία του Λένιν Γιοβάνοφσκι, ηγέτη του παραρτήματος στην ΠΓΔΜ των «Λύκων της Νύχτας», μια συμμορίας μοτοσικλετιστών με ρίζες από τη Ρωσία που τάσσεται ανοιχτά στο πλευρό του Βλαντιμίρ Πούτιν.

    Ντυμένος εξολοκλήρου με δερμάτινα ρούχα, δίπλα σε μια σειρά από μηχανές Harley Davidson, ο Γιοβάνοφσκι δήλωνε σε δημοσιογράφους πως βρίσκεται στη διαδήλωση «για να στηρίξει τη Μακεδονία, την ελευθερία και ενάντια σε κάθε εχθρό της Μακεδονίας». Σύμφωνα με τον ίδιο, «βλέπουμε όλο τον καιρό ότι έχουμε τρομοκράτες στη χώρα. Η κυβέρνηση αυτή έχει τη στήριξη του λαού».

    Ακραία ρητορική και ομοφοβία
    Σε ανακοίνωση που εξέδωσαν πρόσφατα, με αφορμή την εκδήλωση της στήριξής τους στον Νίκολα Γκρούεφσκι, τονίζεται πως «οι Λύκοι της Νύχτας είναι μια πατριωτική οργάνωση και δεν θα σταθεί ποτέ δίπλα με αποδεδειγμένους εχθρούς της χώρας, για οποιοδήποτε σκοπό». Δηλώνεται επίσης «Ποτέ με εκείνους που δεν θέλουν το όνομα της Μακεδονίας μας, που δεν θέλουν να ονομαζόμαστε Μακεδόνες, οι οποίοι αντί για Μακεδονία λένε ΠΓΔΜ και αποκαλούν τη χώρα μας Σκόπια».
    Οι «Λύκοι της Νύχτας» είναι μια οργάνωση γνωστή για την ακραία ρητορική της ενάντια στους ομοφυλόφιλους, τους.. αντίχριστους και τους προδότες της Μακεδονίας. Η «πατριωτική οργάνωση», όπως αυτοαποκαλείται, απαγορεύει τη συμμετοχή στους κόλπους της σε ομοφυλόφιλους και γυναίκες. Αντιδράσεις από οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων προκάλεσε πρόσφατα αφίσα του Moto Festival 2015, που διοργανώνεται από την ομάδα, με βασικό σπόνσορα την πόλη των Σκοπίων. Η εικόνα δύο ανδρών που κάνουν σεξ έχει σβηστεί με ένα κόκκινο Χ. Δίπλα σε αυτήν βρίσκεται επίσης μια εικόνα ενάντια στον σατανισμό (ο αριθμός 666 έχει επίσης σβηστεί με ένα Χ).

    Χαρακτηριστική της θέσης της ομάδας είναι επίσης η δήλωση του επικεφαλής του ρώσικου κλαμπ μηχανόβιων Αλεξάντερ Ζαλντοστάνοφ, ο οποίος είχε προτείνει το κίνημα που εκδηλώθηκε στην Ουκρανία και, μεταξύ άλλων, στήριζε τη ρωσική κυβέρνηση, να μετονομαστεί σε.. «θάνατος στις αδερφές».

    Γνωστοί είναι επίσης οι στενοί δεσμοί που διατηρούν οι Λύκοι της ΠΓΔΜ με εκείνους της Ρωσίας, που έχουν χαρακτηριστεί ως μια συμμορία εθνικιστών μηχανόβιων και που διατηρούν πολύ καλές σχέσεις με τον ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν.

    Το 2011, ο πρωθυπουργός τότε της Ρωσίας Πούτιν, είχε μάλιστα συνάντηση στο Βελιγράδι με τον Γιοβάνοφσκι, ο οποίος αυτοπροσδιορίζεται ως αρχηγός όλων των «Λύκων της Νύχτας» των Βαλκανίων. «Κατά κάποιο τρόπο, ο Πούτιν ανήκει σε εμάς, στο κλαμπ των μοτοσικλετιστών μας. Τον σεβόμαστε για όσα κάνει για τους σλάβικους λαούς και για κάθε κατάσταση στη χώρα».

    http://www.huffingtonpost.gr/2016/05/16/koinonia-ellada-rosia_n_9989804.html

    Οι «Λύκοι» του Πούτιν στο Άγιο Όρος. Μίλησαν με θερμά λόγια για τους θρησκευτικούς δεσμούς Ελλάδας – Ρωσίας

    16/05/2016

  22. Ο/Η laskaratos λέει:

    http://www.huffingtonpost.gr/2016/03/24/arveler-sinedeyxi-elliniki-taytotita-ahrweiler_n_9518210.html

    Αρβελέρ: «Η Ελλάδα δεν γνώρισε Διαφωτισμό. Ποιός φταίει; Θα το πω, η εκκλησία»

    24/03/2016 12:52 μμ

    Η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ έχοντας αφιερώσει τη ζωή της στη μελέτη του Βυζαντίου μιλάει για την ελληνική ιστορική συνέχεια και τη διαλεκτική ανάμεσα στην πολιτική εμβέλεια του Βυζαντίου και τη διαμόρφωση της νεοελληνικής ταυτότητας.

    Θα έχετε παρατηρήσει πως υπάρχει ένας διχασμός στον ψυχισμό των Ελλήνων για το που ανήκουν. Αντί να αγκαλιάσουμε την ιστορία μας φαίνεται ότι μας βαραίνει τόσο πολύ που προσπαθούμε να ξεφύγουμε από αυτή αφήνοντας όμως αναπάντητο το ερώτημα για το που ανήκουμε στο χώρο και στον χρόνο.

    Καλά αρχίζουμε, (γέλια) γιατί το ανήκειν είναι το πιο μεγάλο πρόβλημα που απασχολεί τους Έλληνες και δεν το λέει κανένας τελικά. Ο Καραμανλής «ανήκομεν εις τη Δύσην», ο Ζουράρις τα ανατολικά του, οι Έλληνες στο μεταίχμιον, μετέωροι. Άρα λοιπόν το ανήκειν είναι το μεγάλο πρόβλημα. Αλλά πριν από το ανήκειν υπάρχει το είναι και στο είναι δεν απαντάει πια κανείς. Γιατί δεν είσαι αυτό που είσαι, δεν είσαι αυτό που κάνεις, είσαι αυτό που έχεις . Απ’ αυτήν τη στιγμή, όταν είσαι αυτό που έχεις, δεν ξέρεις τι είσαι.

    Ο Χάιντεγκερ λέει ότι ο Λόγος είναι η σκέπη του Είναι και εμείς αυτή τη στιγμή, νομίζω, ότι έχουμε αγλωσσία.

    Όχι, δεν είναι αγλωσσία, είναι πανγλωσσία. Ο καθένας λέει ότι να ΄ναι και είναι σύμφωνος με τον εαυτό του. Όλοι μιλάνε και κανείς δεν ακούει. Υπάρχει μια γενική κώφευσις, κουφαμάρα να το πούμε πολύ απλά, η οποία κάνει να είναι αυτός ο κόσμος σε μια αδράνεια νοητική.

    Όμως και εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα, η διερεύνηση της ταυτότητας οδηγεί σε σύγκρουση ακόμη και με φίλους. Το Βυζάντιο δεν υπάρχει, εμείς δεν έχουμε καμία σχέση με την αρχαιότητα και στο ερώτημα τί είμαστε, ποιοι είμαστε, η απάντηση πλέον που κυριαρχεί είναι «είμαστε άνθρωποι».

    Ναι, διότι σε αυτή τη συζήτηση επιστρατεύεις το παρελθόν που διαλέγεις και τι διαλέγεις; Διαλέγεις αυτό που λέμε στα πολύ καλά ελληνικά self esteem history. Ποτέ την άλλη. Από τη στιγμή που επιλέγεις αυτό το παρελθόν σημαίνει ότι δεν είσαι βέβαιος για το μέλλον, γιατί αν ήσουν βέβαιος για το μέλλον δεν θα έχεις ανάγκη να λες ότι δώσαμε τα φώτα στον κόσμο και να μην αναρωτιέσαι ποιος σου έδωσε τον ηλεκτρισμό.

    Ναι και αρκετοί λένε ότι δώσαμε τα φώτα στον κόσμο και δεν καταφέραμε κάτι άλλο γιατί μέσα στην ιστορία χαθήκαμε, υπήρξε ένα Βυζάντιο και μια ορθοδοξία και ένας ανατολικός ασκητισμός που μας καθήλωσε την ώρα που υπήρχε ένας διαφωτισμός και εξέλιξη.

    Το θέμα είναι ότι η Ελλάδα δεν γνώρισε Διαφωτισμό. Ποιος φταίει; Θα το πω, η εκκλησία. Αφόρισαν σχεδόν τον Βολταίρο και όλους αυτούς, ο μόνος διαφωτιστής στην Ελλάδα ήταν ο Ρήγας Φερραίος. Όταν τον σκότωσαν και αυτόν, ε… να μην τα λέω η εκκλησία δεν θρήνησε τον Ρήγα.

    Εντάξει, αλλά υπάρχει και ένας αντίλογος για την εκκλησία. Για παράδειγμα, εάν διασώθηκαν γραπτά της ελληνικής γραμματείας και η γλώσσα ακόμη, διασώθηκαν μέσω της εκκλησίας.

    Από ποια εκκλησία; Να τα βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους. Δύο μεγάλα ψέματα διδάσκουμε, και εδώ και σε όλη τη Ευρώπη. Το πρώτο είναι ότι η αρχαία γραμματεία σώθηκε από τους Άραβες. Αν είναι αλήθεια αυτό. τότε θέτω την εξής ερώτηση. Πού είναι ο αραβικός Όμηρος; Πού είναι ο αραβικός Θουκυδίδης; Πού είναι ο αραβικός Σοφοκλής, ο Ευριπίδης κτλ; Άρα τι κάναν οι Άραβες; Αυτό που έκαναν οι Άραβες, οι χριστιανοί των αραβικών χωρών, αλλά αυτό δεν έχει σημασία, μετέφρασαν το Όργανο του Αριστοτέλη, τον Πτολεμαίο, τους γεωγράφους και λοιπά. Και αυτό για διοικητικούς λόγους. Όπως είχαν και αυτοί μία αχανή αυτοκρατορία, με το χαλιφάτο της Βαγδάτης κυρίως, αναγκάστηκαν να έχουν ένα εγχειρίδιο διοικητικό και το έκαναν.

    Αλλά και ο Αριστοτέλης ο αραβικός δεν είναι ο Αριστοτέλης ο τελειωτικός με τη μορφή που τον ξέρουμε σήμερα. Και όλα αυτά σωθήκανε μέσα από τα σκριπτόρια, δηλαδή τα αντιγραφικά εργαστήρια των μοναστηριών της Κωνσταντινούπολης. Αυτό είναι αλήθεια, αλλά δεν είναι αλήθεια ότι τα έσωσε η εκκλησία. Αυτή που τα έσωσε ήταν η Αυτοκρατορία και είναι κάτι πολύ διαφορετικό. Ο Κωνσταντίνος ο Πορφυρογέννητος στις αρχές του 10ου αιώνα μαζεύει όλα τα έγγραφα από τα ελληνικά κείμενα, από τα μοναστήρια και αλλού για να κάνει την πρώτη εγκυκλοπαίδεια. Και πράγματι καταφέρνει και κάνει την πρώτη εγκυκλοπαίδεια. Όλο το φοιτηταριό της εποχής κάνει τις πρώτες συνόψεις, τα συντάγματα κτλ. Εάν δεν υπήρχαν αυτοί, δεν θα είχαμε τίποτα.

    Άλλωστε, διατείνομαι ότι επειδή έχουμε τα fragmenta ιστορικών και άλλα, όταν τους μάζεψε ο Κωνσταντίνος ο Πορφυρογέννητος έκαναν μια εγκυκλοπαίδεια κατά θέματα, δηλαδή ήταν μια εγκυκλοπαίδεια με 55 θέματα πάνω κάτω περί κυνηγίου, περί ιατρικής και άλλων θεμάτων και αυτοί που την έφτιαχναν είχαν τα θέματα και επιλεκτικά ψαλίδιζαν. Αυτό διατείνομαι, αλλά δεν μπορώ να το αποδείξω. Όπως και να έχει, ακόμη και αυτά που λέμε αραβικά κείμενα είναι κατά κάποιο τρόπο βυζαντινής προέλευσης.

    “«Δύο μεγάλα ψέματα διδάσκουμε, και εδώ και σε όλη τη Ευρώπη. Το πρώτο είναι ότι η αρχαία γραμματεία σώθηκε από τους Άραβες. Το δεύτερο ψέμα είναι ότι χάρη στη τη φυγή των Κωνσταντινοπολιτών, έπειτα από την Άλωση της Πόλης το 1453, έγινε η Αναγέννηση»

    Πώς σχολιάζετε το επιχείρημα ότι το Βυζάντιο ήταν σκοταδισμός και ευθύνεται για το χαμό του ελληνικού πολιτισμού ή ότι ο Ιουστινιανός έκλεισε τις φιλοσοφικές σχολές;

    Προσέξτε να μην περνάμε τους αιώνες σαν είναι καθημερινότητα. Βρισκόμαστε ακόμα στον έκτο αιώνα, περίπου στο 527 όταν ακόμα υπάρχουν ειδωλολάτρες στην αυτοκρατορία. Η τελευταία καταδίωξη. ο διωγμός των ειδωλολατρών, του Δωδεκάθεου, διότι ουδέποτε ήταν ειδωλολάτρες οι αρχαίοι. Η μεγάλη επικοινωνιακή επιτυχία των Χριστιανών είναι να κολλήσουν τη ρετσινιά του ειδωλολάτρη στην αρχαία θρησκεία που δεν είχε καμία σχέση με τα είδωλα.

    Στη νεαρά ο Ιουστιανός γράφει «οι τα μισαρά των Ελλήνων πρεσβεύοντες»…Ποιοι είναι οι Έλληνες; Η λέξη Έλληνας στα βυζαντινά σημαίνει ειδωλολάτρης, Τέλος πάντων, οι Έλληνες δεν έχουν δικαίωμα ούτε να διδάξουν, είναι, πώς να το πούμε, ο τελευταίος τροχός της αμάξης. Ο Ιουστινιανός κλείνει την νεοπλατωνίζουσα σχολή των Αθηνών, αλλά ούτε καίει ούτε καταστρέφει και τότε φεύγουν οι καθηγητές και πάνε στην Περσία. Από εκεί αρχίζει ο μεταφραστικός ζήλος, πρώτα στα συριακά και μετά, όπως οι Άραβες φτάνουν τον έβδομο πια αιώνα στη Δαμασκό και έχουν καταλάβει όλη αυτή την περιοχή, αρχίζει και η πρώτη μετάφραση που γίνεται τελική στη Βαγδάτη, δηλαδή έναν αιώνα ακόμη μετά.

    Εκείνο που δεν δέχονται πια οι Αραβες είναι όταν ο Ομάρ καταλαμβάνει την Αλεξάνδρεια γύρω στο 647, καίει την βιβλιοθήκη για να ζεστάνουν τα λουτρά. Όταν έγιναν τα εγκαίνια της νέας βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας και πήγαν οι Ρωμιοί αυτά τα κείμενα τα βυζαντινά, οι Άραβες τους διώξανε και τελικά επέστρεψαν πίσω χωρίς το συγκεκριμένο ιστορικό κείμενο.

    Το δεύτερο ψέμα είναι ότι χάρη στη τη φυγή των Κωνσταντινοπολιτών, έπειτα από την Άλωση της Πόλης το 1453, έγινε η Αναγέννηση. Αυτό λοιπόν να το αφήσουμε λίγο στο βεστιάριο, γιατί αυτοί οι οποίοι φύγανε, βρήκανε Τσιμαμπούε, βρήκανε Φραντζέλικο, βρήκανε Τζιότο βρήκανε Ντάντε. Αυτά λοιπόν είναι τα ψέματα που λέμε. Ότι δηλαδή οι Άραβες έκαναν τη διάσωση της ελληνικής γραμματείας και οι βυζαντινοί έκαναν την Αναγέννηση της Δύσης. Αυτά είναι τα δύο μεγάλα ψέματα. Άλλο εάν οι βυζαντινοί φέραν φεύγοντας τη γνώση της αρχαίας γλώσσας. Γραμματική, συντακτικά λεξικά είναι από τους φυγάδες, αλλά εάν δεν ήταν ο Γουτεμβέργιος και η ανανέωση πραγμάτων και γραμμάτων στη Δύση δεν θα έφερναν την αλλαγή οι πέντε που έφυγαν από την Πόλη και οι οποίοι χαθήκαν και για το Γένος και για την Ορθοδοξία. Να μην ξεχνάμε ότι ο Βησαρριώνας κόντεψε να γίνει και Πάπας. Έγινε καρδινάλιος και όλα τα βιβλία του, τα οποία μετέφερε στη Δύση τα άφησε στη βιβλιοθήκη της Βενετιάς. Είναι η πρώτη μαγιά για την Μαρκιανή βιβλιοθήκη της Βενετίας.

    “«Η μεγάλη επικοινωνιακή επιτυχία των Χριστιανών είναι να κολλήσουν τη ρετσινιά του ειδωλολάτρη στην αρχαία θρησκεία που δεν είχε καμία σχέση με τα είδωλα»

    Πότε αρχίζει να υπάρχει συνείδηση της ελληνικότητας στο Βυζάντιο, αν υπάρχει;

    Ουδέποτε το όνομα Έλλην ξαναβρήκε όλη του την αίγλη, αλλά το Ρωμηός, Ρωμαίος, σήμαινε Έλληνας το γένος και τη γλώσσα, η οποία γλώσσα ήταν γραικική και τα ήθη ρωμαϊκά. Όταν πάει να παντρευτεί μία πριγκίπισσα δυτική έναν μέλλοντα αυτοκράτορα του Βυζαντίου, είμαστε στον ένατο αιώνα, εκεί λέει: “Στέλνουμε έναν Πρωτοσπαθάριο για να της μάθει τη γραικική γλώσσα και ήθη ρωμαϊκά. Αυτά είναι τα βυζαντινά. Πότε όμως οι βυζαντινοί αποκτούν τη συνείδηση της ελληνικής συνέχειας; Έχω μία απόδειξη αδιάψευστη. Αυτό λοιπόν συμβαίνει όταν οι βυζαντινοί αρχίζουν και λένε ότι οι Τούρκοι είναι Πέρσες Αχαιμενίδες. Και ερωτώ τι σχέση έχουν οι Τουρκομάνοι, Αηδίνογλου, Μεντεσέ, Καραμανλήδες, Οθωμανοί κτλ με τους Πέρσες. Δεν έχουν καμία σχέση.

    Προσπαθούν να αποδείξουν ότι, όπως οι μαραθωνομάχοι και οι σαλαμινομάχοι έδιωξαν και κατάφεραν να απωθήσουν τους Πέρσες, έτσι θα κάνουνε και αυτοί. Οπότε αναγνωρίζουν κατά κάποιο τρόπο τη συνέχεια. Όταν ο Μανουήλ ο Παλαιολόγος, είμαστε αρχές του 15ου αιώνα τώρα, θέλει να ζητήσει κάποια βοήθεια απ΄ έξω ο Γεμιστός ο Πλήθων του λέει: «μη διστάσεις να ζητήσεις ότι θέλεις, γιατί αυτό θα είναι αντίδωρο απ’ όσα έχουμε δώσει».

    Και άλλωστε, για να γυρίσω τώρα πίσω στους αιώνες, ήδη όταν ο Ιουλιανός ο παραβάτης θέλει να επαναφέρει την αρχαία θρησκεία και ονομάζει τους χριστιανούς Γαλιλαίους απαγορεύοντάς τους να χρησιμοποιήσουν ως και την ελληνική γλώσσα, διότι γλώσσα της διανοίας και του άλλου πράγματος, τότε ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός του στέλνει την περίφημη διατριβή «τίνος το ελληνίζειν» και αποδεικνύει ότι τα πάντα, τα πάντα, τα έχουν παραλάβει και οι χριστιανοί από τους αρχαίους, πλην ενός – της παιδεραστίας. Το ότι έχουμε κάποια συνέχεια, η οποία οπωσδήποτε είναι γλωσσική αλλά και διανοητική, εάν θέλετε, φαίνεται και όταν ο Μέγας Βασίλειος λέει στους νέους: «να διαβάζετε τα αρχαία κείμενα». Τότε οπωσδήποτε γλωσσικά είμαστε μέσα στην εξέλιξη. Και όταν οι βυζαντινοί μιλούν για δημοτική, τα γεωγραφικά κείμενα, η λιτή γλώσσα δεν είναι τίποτα άλλο παρά η δημοτική. Για να μη μιλήσουμε για τα νοταριακά, για τα έγγραφα των πωλήσεων που είναι γραμμένα στην απλοϊκή δημοτική γλώσσα που μιλούσε ο Μακρυγιάννης και που μιλάμε, που λέει ο λόγος, μέχρι τα σήμερα.

    “«Ουδέποτε το όνομα Έλλην ξαναβρήκε όλη του την αίγλη, αλλά το Ρωμηός, Ρωμαίος, σήμαινε Έλληνας το γένος και τη γλώσσα, η οποία γλώσσα ήταν γραικική και τα ήθη ρωμαϊκά»

    Δηλαδή, πώς αντιλαμβάνονταν την ελληνικότητα τους τότε;

    Η ελληνικότητα είναι πρώτα απ΄όλα ελληνογλωσσία και ελληνοφωνία, έπειτα μια συνείδηση συνέχειας ιστορικής, αλλά αυτοί που το κάνουν λέγονται Ρωμιοί. Μάλιστα υπάρχουν ένα σωρό κείμενα που μιλούν για καθαρούς Ρωμαίους, γιατί αυτοί που ήτανε στα σύνορα και οι οποίοι στα μεν βόρεια έχουνε επαφή με τους Σλάβους, στα δε ασιατικά με τους Άραβες, είναι μιξοέλληνες ή μιξοβάρβαροι, ενώ οι καθαροί Έλληνες, οι καθαροί Ρωμαίοι είναι αυτοί της Πόλης. Οπότε ελληνοφωνία από τη μια μεριά και συνείδηση της ιστορικής συνέχειας, αυτά τα δύο κάνουν κατά κάποιο τρόπο μία πτυχή της ταυτότητας της βυζαντινής η οποία όμως πάνω από όλα είναι -και το υπογραμμίζω- η συνείδηση έθνους χριστιανών. Το λέει ο ίδιος ο Λέων ο 6ος στα τακτικά του ότι «αγωνιζόμεθα υπέρ των αλυτρώτων αδελφών ως έθνος χριστιανών» οπότε χριστιανοί ελληνόφωνοι με ρωμαϊκή καταβολή όσον αφορά τα διοικητικά πράγματα.

    Αυτή είναι η ρωμιοσύνη την οποία αποποιηθήκαμε μολονότι είναι σύγκαιρη της ιστορίας. Όπως γράφει και ο Μιχαηλίδης ο ποιητής ο Κύπριος την αποποιηθήκαμε, γιατί όπως δεν ελευθερώσαμε την κοιτίδα του γένους, την Πόλη, είπαμε κάνοντας πρωτεύουσα ένα λασποχώρι τότε το 1830, ότι είμαστε απόγονοι του Περικλή και έκτοτε ούτε ένα κείμενο βυζαντινό δεν διδάσκεται στα σχολειά. Όλοι ξέρουν το Έρως ανίκατε μάχαν και τα λοιπά αλλά κανένας δεν ξέρει τι εστί Άννα Κομνηνή, τι εστί Ατταλειάτης, τι εστί Προκόπιος και τα λοιπά και τα λοιπά…

    Μα και όταν μας ιδρύουν το κράτος προσπάθησαν να εξαλείψουν τα 1000 χρόνια Βυζαντίου και ο Κοραής πήγε να φτιάξει μια άλλη γλώσσα καθαρή. Πίστεψαν πως για να γίνουμε Έλληνες θα πρέπει να γίνουμε πρώτα Δυτικοί.

    Αποφεύγω ως ιστορικός να λέω ποιο ήταν το σκεπτικό τους, Δεν ξέρουμε τίποτα. Το μόνο που ξέρουμε από τον Κοραή είναι ότι είπε πως με το να θεωρούν οι Έλληνες τον εαυτό τους απόγονο του Μιλτιάδη και του Λεωνίδα θεωρούν ότι 400 χρόνια ήταν αιχμάλωτοι και όχι δούλοι. Έχουμε αυτή την η ρετσινιά των 400 χρόνων. Aυτά τα 400 χρόνια βάζουν σε παρένθεση και όπως δεν έχουν και την Πόλη, δεν ξέρουν το Βυζάντιο, γιατί Κωσταντίνουπολη ίσον Βυζάντιο. Ή την ξέρεις ή δεν την ξέρεις. Οι Ρουμάνοι έχουν κάνει την αγιοποίηση της Κωσταντίνουπόλης. Eάν πάτε στο Κουμόρο, στο Βορονέτς, θα δείτε ότι έχουν την άλωση της Κωσταντινουπόλεως ως εικόνα. Ο μόνος ο οποίος κάνει ακριβώς την ίδια προσπάθεια είναι ο Μακρυγιάννης. Όταν παραγγέλνει τους 23 πίνακες για τις μάχες της απελευθέρωσης στον Παναγιώτη Ζωγράφο, τί του λέει; Ο πρώτος πίνακας είναι η Άλωση της Πόλης. Άρα από εκεί αρχίζουμε, από την Άλωση της Πόλης γινόμαστε οι νεοέλληνες και ο Μακρυγιάννης το ξέρει καλύτερα από τον καθένα.

    Να ακόμη ένα πρόβλημα: η ίδρυση το ελληνικού κράτους αφήνει πολλούς Έλληνες απ΄έξω. Και έχουμε και μια Μικρά Ασία…

    Μια στιγμή, μια στιγμή, εδώ είναι το μεγάλο πρόβλημα. Η αρχαία ιστορία αθηνειάζει, η νεοτάτη ιστορία πελοποννησιάζει, η δε μεσαιωνική ιστορία βυζαντινίζει. Δηλαδή τι θέλω να πω, δεν υπάρχει διασπορά τότε, υπάρχει ρήξη της οργανικής συνέχειας του ελληνισμού. Δηλαδή απελευθερώνεται ένα μικρό κομμάτι του ελληνισμού, τα κατωτικά που λέγαν οι βυζαντινοί. Οπότε ο ελληνισμός δεν ταυτίζεται με τον ελλαδισμό και αυτή η μη ταύτιση του ελληνισμού με τον ελλαδισμό, αν μπορώ να το πω έτσι και κυρίως των πρώτων χρόνων της απελευθέρωσης δημιουργεί δύο πράγματα: πρώτον, τη Μεγάλη Ιδέα και δεύτερον, τον πόλεμο υπέρ αλυτρώτων και τις χαμένες πατρίδες. Και αυτές οι χαμένες πατρίδες… η εμφάνιση του συγκεκριμένου όρου για πρώτη φορά είναι από τον Μιχαήλ Παλαιολόγο, όταν φτάνει στην Πόλη το 1261 ένα χρόνο μετά την απελευθέρωση από τους Φράγκους και την ξαναχτίζει και κάνει τότε τον αετό δικέφαλο. Δεν ήταν ποτέ ο βυζαντινός αετός δικέφαλος, για να βλέπει και Ανατολή και Δύση, τότε λέει «θα ανακτήσουμε τας χαμένα πατρίδας», όπως έγινε με την Πόλη την οποία άλλωστε είχαμε χάσει, «εξαιτίας των δικών μας αμαρτιών» που λέει και ο Λάσκαρης. Οπότε είχαμε την ίδρυση της Μεγάλης Ιδέας και μετά τη συνεχή συρρίκνωση του βυζαντινού ελληνισμού. Η τελευταία συρρίκνωση βέβαια είναι το 1922, η οποία συρρίκνωση είναι και το τέλος ακριβώς της Μεγάλης Ιδέας.

    “«Η αρχαία ιστορία αθηνειάζει, η νεοτάτη ιστορία πελοποννησιάζει, η δε μεσαιωνική ιστορία βυζαντινίζει»

    Έχουμε τουλάχιστον δύο ημερομηνίες ορόσημα, 1204 και 1453 και όπως υποστηρίζουν αρκετοί ιστορικοί φαίνεται πως υπάρχει μια σύγκρουση μεταξύ αυτού που ονομάζουμε Δύση και ελληνισμού και πως ο Δυτικός πολιτισμός δημιουργήθηκε contra graecorum.

    Ε, δεν τα αφήνουμε αυτά…Πάντα στο επίκεντρο εμείς; (γέλια) Όταν το 476 καταστρέφεται το δυτικό ρωμαϊκό κράτος τί γίνεται; Αρχίζουν Γότθοι, Βησιτγότθοι, Φράγκοι, Σάξονες και άλλοι και κάνουν τις επιδρομές τους. Κάποια στιγμή η μόνη εξουσία η οποία είναι ενοποιός εις τη Δύση είναι ο Πάπας, είναι η θρησκεία. Αυτή η θρησκεία είναι που κάνει και τους μεγάλους πολέμους, όταν κάνει τις σταυροφορίες και φτάνει μέχρι την Αίγυπτο και παρακάτω. Περίμενε και εκείνος ο κακομοίρης ο Αλέξιος ο Κομνηνός να έρθουν οι σταυροφόροι για να απελευθερώσει την Νίκαια και ένα σωρό πόλεις που είχαν πάρει οι Τούρκοι. Ευτυχώς τις ελευθερώσανε και του τις δώσανε. Να τα αφήσουμε αυτά. Το μόνο είναι ότι η Δύση εκμεταλλεύθηκε πάντοτε την Ανατολή, πάντοτε. Και όπως λέω συχνά η Ανατολή της Δύσης είναι η Δύση της Ανατολής.

    Πώς όμως μας εκμεταλλεύθηκαν. Είναι λίγο σαν να λέμε μας εκβίασαν. Δηλαδή οι Νορμανδοί έχουν πάρει την Κέρκυρα, τη Ζάκυνθο,την Κεφαλλονιά, το Φισκάρδο, μέχρι το 1185 έχουν πάρει τη Θεσσαλονίκη, έχουν καταστρέψει Θήβες, πράγματα θάματα. Και οι βυζαντινοί κάνουν τις συμμαχίες με τους Βενετούς γιατί οι βενετσιάνοι δεν θέλουν να αποκλειστούν, καθώς οι Νορμανδοί έχοντας το Δυρράχιο και έχοντας και το Μπάρι, ήλεγχαν την κάθοδο των βενετσιάνων στη Μεσόγειο. Όμως, έχουν συμφέρον οι βενετσιάνοι να βοηθήσουν τους βυζαντινούς, προκειμένου να διώξουν τους Νορμανδούς από την ανατολική ακτή. Τότε είναι που αρχίζουν τα περίφημα προνόμια που δίνουν οι βυζαντινοί σε όλη την Ιταλία. Είναι μια εποχή όπου υπάρχει οικονομική και στρατιωτική υποδούλωση. Ξέρετε, το σχίσμα του 1054 δεν το είχε καταλάβει ψυχή και αν δεν υπήρχε ένα κείμενο, ένα μόνο, δηλαδή ο Επιτάφιος του Ψελλού, για τον Μιχαήλ τον Κηρουλάριο τον πατριάρχη, δεν θα ξέραμε ότι είχε γίνει σχίσμα. Αργότερα αρχίζουν να τονίζονται οι διαφορές όπως με τους ιερείς, π.χ. εάν έχουν γένια ή δεν έχουν κτλ.

    Στην άλωση όμως τι γίνεται; Γιατί υποστηρίζεται πως επιλέχθηκε ο Τούρκος…

    Όχι, όχι, όχι! Εδώ τώρα θα κάνουμε μεγάλη δουλειά! Όταν αρχίζουν οι Τούρκοι να καταλαμβάνουν την Μικρά Ασία, είμαστε στον 14ο αιώνα. Έχουμε το 1391 ακόμη τη Φιλαδέλφεια ελεύθερη. Η Φιλαδέλφεια η οποία είναι μεταξύ της Σμύρνης και της Κιουτάχειας, είναι ένα ελεύθερο σχεδόν κρατίδιο με τον Θεόληπτο τον μητροπολίτη της και δίνει κάτι φόρους στους Τούρκους οι οποίοι έχουν κατακλύσει όλη την αυτοκρατορία. Οι Οθωμανοί είναι λιγότερο ισχυροί απ΄όλους και γιατί γίνονται ισχυροί; Γιατί είναι απέναντι από την Πόλη και μπορούν και περνούν απέναντι. Όμως δεν είναι αυτοί που έχουν περάσει πρώτοι απέναντι. Πρώτοι είναι οι Γιαξή.

    Το 1321 υπάρχει η μαρτυρία ενός βυζαντινού που πάει από την Πόλη να δει τον πεθερό του στα Γανοχώρια και στη διαδρομή βλέπει κατεστραμμένες εκκλησίες από τους Τούρκους. Όμως ποιοι είναι αυτοί οι Τούρκοι, εφόσον οι Οθωμανοί περάσαν απέναντι το 1355 όταν έγινε ο σεισμός της Καλλίπολης. Είναι οι Γιαξήδες (Γιαξή) οι οποίοι περνούν μαζί με τους Καταλανούς, που έχουν πάρει την Έφεσο, αυτούς δηλαδή που έχουν έχουν φέρει οι βυζαντινοί εναντίον των Τούρκων. Τα κάνουν δηλαδή οι Καταλανοί πλακάκια με τους Τούρκους και έτσι οι Τούρκοι πάνε προς τα πάνω και οι Καταλανοί φτάνουν μέχρι την Αθήνα και κάνουν καταλανικό κράτος. Οπότε η μέριμνα των βυζαντινών εκείνη την εποχή είναι η άμυνα εναντίον των Τούρκων, όμως δεν τα καταφέρνουν. Κάνουν παρά φύσιν συμμαχίες.

    Αλλά όταν επί Μανουήλ Παλαιολόγου γίνεται η μεγάλη εκστρατεία εναντίον της Πόλης, ο Ιωάννης, ο γιος του Μανουήλ, ζητά από τον πατέρα του να κάνουνε αντίσταση εναντίον των Τούρκων. Απαντά α ο Μανουήλ: «ού χρείαν έχομεν αυτοκράτορος αλλά οικονόμου», δηλαδή μας χρειάζεται οικονόμος και όχι αυτοκράτορας. Έχει έχει γίνει η συρρίκνωση της συρρίκνωσης, τους έχει μείνει μόνο η Πόλη και αυτή πως… Έχουν κατέβει οι Βλάχοι και τα αλβανικά φύλα προς τη Θεσσαλία, ο Μυστράς είναι αποκομμένος, η Τραπεζούντα έχει τη δική της αρχή, η Νίκαια έχει καταστραφεί από τους Τουρκομάνους. Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα και η μόνη αντίσταση που γίνεται είναι, θα λέγαμε, νοητική.

    Ο Κωνσταντίνος ο Παλαιολόγος καταλαβαίνει ένα πράγμα, ότι αν δεν τον βοηθήσει η Δύση δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Έτσι, για να πετύχει την βοήθεια της Δύσης, κάνει την Ένωση, με αποτέλεσμα ο Γεννάδιος Σχολάριος και οι ανθενωτικοί να προβούν σε ανάθεμα. Τοιχοκολλούν ανάθεμα εναντίον του Κωνσταντίνου, όταν αυτός βρίσκεται στις επάλξεις του Αγίου Ρωμανού. Δίπλα του βρίσκεται ο Τζουστινιάνι ένας Γενοβέζος καθολικός με 800 άντρες και ο Ισίδωρος Μητροπολίτης του Κιέβου, Έλληνας ο οποίος έχει γίνει καθολικός και έχει σταλεί από τον Πάπα. Ο Τζουστινιάνι σκοτώνεται και ο Κωνσταντίνος φωνάζει «δεν θα βρεθεί κανένας χριστιανός να μου πάρει το κεφάλι;».

    Πού είναι η εκκλησία, πού είναι η εκκλησία; Και ο Νοταράς, ο αρχηγός του στόλου, λέει το περίφημο: «προτιμώ καφτάνι Τούρκου πάρα παπική τιάρα». Και όταν ο Μωάμεθ μπαίνει στην πόλη και επί τρεις ημέρες ψάχνει να βρει που είναι κρυμμένοι οι στρατιώτες, γιατί δεν έχει καταλάβει ότι τέτοια αντίσταση γίνεται από τους πέντε που έχουν σκοτωθεί εκεί πάνω στις επάλξεις, αυτό που κάνει είναι να χρίσει τον Σχολάριο αρχηγό του Μιλιέτ! Δηλαδή όλης της ορθοδοξίας, Βούλγαρους, Σέρβους κτλ, και τί κάνει η εκκλησία; Σώζει τα βακούφια δηλαδή την περιουσία της. Πείτε μου, πού είναι η αυτοκρατορική περιουσία;

    “«H Δύση εκμεταλλεύθηκε πάντοτε την Ανατολή, πάντοτε. Και όπως λέω συχνά η Ανατολή της Δύσης είναι η Δύση της Ανατολής»

    Δηλαδή ο ρόλος της εκκλησίας είναι τόσο αρνητικός;

    Να καταλάβουμε γιατί η εκκλησία έχει το δικέφαλο αετό, από πού και ως πού, ποιος κληρονομεί το δικέφαλο αετό, είναι άγιος ο αετός; Όχι, είναι η εξουσία η βυζαντινή και όλα αυτά με τη σύμφωνη γνώμη των Τούρκων. Αλλά κατάφερε η εκκλησία δύο πράγματα: πρώτον να πει αυτό που που σας έλεγα πριν για το Διαφωτισμό και δεύτερον να μιλήσει για κρυφά σχολειά. Ποια κρυφά σχολειά; Όταν έχουμε τόσες βιβλιοθήκες, τόσους σοφούς, όταν έχουμε έγγραφα της εποχής που λένε για τα σχολειά που υπήρχαν …αν τα βάλουμε κάτω θα δούμε ότι δεν είναι τα σχολεία της Πόλης και της Σμύρνης μονάχα, αλλά είναι και τα ρουμελιώτικα σχολειά και πολλά άλλα. Ποιά κρυφά σχολεία; Ίσως να υπήρχαν περιοχές όπου ο αγάς να αντιδρούσε και να εμπόδιζε τη λειτουργία τους και σε αυτή την περίπτωση πηγαίνανε τα παιδιά τους, όπως και οι βυζαντινοί, στα μοναστήρια για να μάθουν γράμματα. Αλλά να μην μιλάμε για το κρυφό σχολειό και το μοναστήρι που έσωσε την Ελλάδα, όλα αυτά είναι υπερβολές.

    Υπάρχει και υποστηρίζεται η άποψη ότι η Δύση δεν βοήθησε, ότι ήταν ανθελληνική.

    Τι ανθελληνική, όταν έπεσε η Πόλη μέχρι και ο Πάπας δάκρυσε. Ένας Πολωνός έγραψε πως «έγινε η χριστιανοσύνη μονόφθαλμος». Επίσης έχουνε κάνει τόσες σταυροφορίες εναντίον των Τούρκων (Contra Turkum) και άλλωστε δεν έχουνε και τα μέσα, μη ξεχνάτε ότι η μια δύναμη μετριέται με την άλλη.

    Εξακολουθώ να νομίζω ότι υπάρχει κάποια κάποια κόντρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Ακόμη και πριν μερικά χρόνια όταν ξεκίνησαν τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Μουσείου δεν συμπεριέλαβαν το Βυζάντιο και, εάν δεν απατώμαι, άλλαξε η στάση τους έπειτα από δική σας παρέμβαση.

    Εντάξει, αυτό τελείωσε, έπειτα από το βιβλίο μου έγινε μεγάλος ντόρος και ξέρετε είναι το μοναδικό βιβλίο που έχω γράψει στα εγγλέζικα, «The making of Europe». Το έστειλα τότε σε όλους τους ευρωβουλευτές. Υπεύθυνος της επιστημονικής επιτροπής του Μουσείου της Ευρώπης στις Βρυξέλλες ήταν ο Ελί Μπαρναβί, ο οποίος είναι πολύ καλός επιστήμονας εβραϊκής καταγωγής και ο όποιος, τέλος πάντων, έβγαλε έξω και τους Άραβες και ήθελε να ξεκινά η Ευρώπη από τον Καρλομάγνο. Όμως μετά το βιβλίο μου και την κινητοποίηση που υπήρξε, αυτά τελείωσαν.

    “«Αν δεν υπήρχε η Ευρώπη, δεν θα υπήρχαν οι διανοούμενοι οι οποίοι κάνανε τη Φιλική Εταιρεία και όλοι αυτοί που κατάφεραν στη συνέχεια να ορθοποδήσει ο τόπος. Είμαστε αυτό που μας συμφέρει. Έχουμε καταντήσει να κάνουμε την ιστορία με λέξεις που μας συμφέρουν»

    Γιατί υπάρχει αυτός ο φόβος και η αντιπαλότητα του Έλληνα με τον Ευρωπαίο, γιατί αυτή η καχυποψία. Θέλουμε να είμαστε στην ΕΕ και από την άλλη αντιδρούμε…

    Είναι το αντιλατινικόν μίσος. Δηλαδή από το 1204 και μετά αρχίζει η Πόλις να μη λέγεται πια νέα Ρώμη, είμαστε ανθενωτικοί αν θέλετε ορθόδοξοι, η ορθοδοξία διατηρεί όλο το αντί λατινικό, αντιδυτικό, αντί προτεσταντικό μίσος. Έρχεται ο Πάπας εδώ και δεν τον αφήνουν να πάει στον Άθω, άγρια πράγματα δηλαδή. Το μεγάλο διαζύγιο λοιπόν είναι το 1204. Αλλά να ξέρετε ότι αν δεν υπήρχε η Ευρώπη, δεν θα υπήρχαν οι διανοούμενοι οι οποίοι κάνανε τη Φιλική Εταιρεία και όλοι αυτοί που κατάφεραν στη συνέχεια να ορθοποδήσει ο τόπος. Είμαστε αυτό που μας συμφέρει. Έχουμε καταντήσει να κάνουμε την ιστορία με λέξεις που μας συμφέρουν. Δεν μας βοηθάνε οι Ευρωπαίοι, μας εκμεταλλεύονται, δεν είναι η τρόικα, είναι οι θεσμοί, δεν είναι το μνημόνιο, είναι το πρόγραμμα, δεν είναι φόροι, είναι τα ισοδύναμα. Αυτά είναι πράγματα που μας βάζουν πάντα εναντίον του φταίχτη και ποιος είναι για εμάς ο φταίχτης; Είναι πάντα η μεγαλύτερη δύναμη, πάντοτε αυτοί από τους οποίους εξαρτόμαστε και ξεχάσαμε ότι, εάν δεν ήταν οι φιλέλληνες, οι μεγάλες δυνάμεις, δεν θα υπήρχε από το 1830 η Αθήνα αλλά ίσως να ήταν ο Ιμπραήμ ακόμη εδώ…

    Σήμερα υπάρχει πρόταση που να μας βοηθά να ξεφύγουμε από αυτή τη μειονεξία που έχουμε; Επαναφέρω και πάλι το ερώτημα: πώς μπορούμε να βρούμε την ταυτότητά μας;

    Απλώς να γίνουμε αυτό που είμαστε.

    Τι είμαστε;

    Είμαστε η δουλειά μας, τι κάνουμε, όχι τι κάναν οι άλλοι για μας, ούτε τι κάνει ο διπλανός μας. «καθείς εφ’ ω ετάχθη».

    Το γεγονός ότι είσαστε Ελληνίδα σας βοήθησε στη σταδιοδρομία σας;

    Για να γίνω καθηγήτρια στη Σορβόννη πριν το 1967, έπρεπε να κάνω 123 επισκέψεις σε όλους καθηγητάδες. Ο τότε κοσμήτορας της Σορβόννης μου λέει:«κυρία Αρβελέρ πείτε τους ότι είσαστε Ελληνίδα» και τον ρωτάω για ποιο λόγο. Αυτό που μου απάντησε ήταν: «για να μη σας πάρουνε για Ρουμάνα ή κάποια άλλη εθνικότητα». Άρα ήταν ένα πλεονέκτημα. Άλλο ζήτημα τι έγινε μετά. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισα ήταν ότι ήμουν γυναίκα. Όπως και να έχει, περνούν τα χρόνια και γίνομαι πρύτανης και καγκελάριος των Παρισίων, δηλαδή όλων των πανεπιστημίων και με ρωτάει ο Πάπας, ο οποίος ήταν Πολωνός, πόσοι Πολωνοί φοιτούν στη Γαλλία,τι κάνουν κτλ. Οπότε λέω εγώ στα παιδιά, άντε βρε παιδιά βρείτε πόσοι ξένοι είναι, τι κάνουν και πάει λέγοντας. Και αρχίζουν και φτάνουμε και στους Έλληνες και μου λένε ότι είναι τελευταίοι και μην ακούσω το άλλο ψέμα ότι είμαστε οι καλύτεροι της παρέας.

    «Βρε παιδιά, τελευταίοι; Ξεχάσατε ότι είμαι Ελληνίδα; »«Το μόνο κομπλιμέντο που μπορούσαμε να σας κάνουμε μου είπαν». Τριάντα χρόνια μετά σ΄ένα ταξί μέσα ο οδηγός, ο ταξάτορας λέει πως πρέπει να βοηθήσουμε τους Ισπανούς που έχουν πρόβλημα ,όχι σαν τους Έλληνες. «Βρε συ του λέω και εγώ Ελληνίδα είμαι…» «Α, μα εσείς είσαστε η εξαίρεση».

    Πώς θα ξεφύγουμε από αυτό;

    Ακούστε, εγώ κράτησα την προφορά μου στα γαλλικά, ούτε να κάνω τη Γαλλίδα ούτε τίποτα…Είμαι πρύτανης όλων των πανεπιστημίων και μου τηλεφωνούν ένα βράδυ Κυριακής από το Παρίσι έξι, το μεγαλύτερο τεχνολογικό Πανεπιστήμιο, ότι είναι αναρχικοί σε μια αίθουσα και σπάνε τα πάντα. Τους λέω «πέστε μου πού ακριβώς» και τηλεφωνώ στον αρχηγό της γαλλικής αστυνομίας, όχι του Παρισιού αλλά στον επικεφαλής όλης της γαλλικής αστυνομίας και του λέω: «Θα πάτε στο τάδε μέρος και δεν θα τους διώξετε, θα τους συλλάβετε, θα τους περάσετε από αυτόφωρο και θα τους κλείσετε μέσα» και μου λέει «κυρία Αρβελέρ ευτυχώς που κρατήσετε την προφορά σας γιατί έτσι ξέρουμε ότι είστε εσείς που τηλεφωνείτε και είμαστε σίγουροι ότι αύριο θα μας δώσετε και τη διαταγή γραπτώς». Πήγαν τους πιάσανε και δεν κουνάει ψυχή πλέον. Φυλακή, όχι σαχλαμάρες.

    “«Είμαστε η δουλειά μας, τι κάνουμε, όχι τι κάναν οι άλλοι για μας, ούτε τι κάνει ο διπλανός μας. «καθείς εφ’ ω ετάχθη».»

    Έχετε ελπίδα για τον τόπο;

    Μεγάλη…Θα σας πω γιατί (γελάει) θα το πω… Υπάρχουν τα νέα παιδιά, αυτά τα νέα παιδιά, ούτε ιστορία ξέρουν, ούτε θέλουν να ξέρουν, οπότε αυτοί θα αρχίσουν από την αρχή, γιατί αυτός ο τόπος πρέπει τώρα να αρχίσει από την αρχή. Και όπως υπάρχει μια γενιά ολόκληρη, που δεν έχει καμία σχέση με τα προηγούμενα για πολλούς λόγους, είτε επειδή είναι εναντίον των γονιών τους, είτε επειδή είναι υπέρ της τεχνολογίας, είτε επειδή δεν ξέρουν τίποτα και λένε ότι τα ξέρουν όλα, ε αυτοί δεν μπορεί να πάνε χαμένοι. Στην καινούργια εποχή κάτι θα κάνουνε.

    Η γαλλίδα εκπαιδευτικός και δημοσιογράφος, η Νατάσα Πολονύ μιλάει για αυτά τα παιδιά που μπορεί να έχουν πτυχία, να μιλάνε γλώσσες και να μην ξέρουν ιστορία και άλλα βασικά πράγματα και τους αποκαλεί μορφωμένους βάρβαρους.

    Ναι, αλλά δείτε όταν ανακαλύφθηκε η τυπογραφία, είχαν πει το ίδιο και για αυτούς που τύπωναν βιβλία και δεν τα έκαναν χειρόγραφα. Αυτό δεν με νοιάζει. Μια μέρα μου λένε οι Σαρακατσαναίοι εδώ, «Εμείς έχουμε την αρχαία γλώσσα ακόμη» και τους απαντώ «Απόδειξη ότι δεν έχετε προοδεύσει».

    Κάπου έχετε πει ότι οι φοιτητές σας κάθε 29η Μαΐου σας έστελναν συλλυπητήρια μηνύματα για την πτώση της Πόλης…

    Ναι! Ναι! Και εδώ όταν ρωτώ παιδιά τι έγινε στις 29 Μαΐου… Ξέρετε τι άκουσα κάποτε; «Γιορτάζουμε την πτώση της Πόλης». Μου είπε «Γιορτάζουμε την πτώση της Πόλης». Ο μόνος που ήξερε και μου είπε «Γιορτάζουμε».

    Μα αυτό που μου λέτε τώρα δεν έρχεται σε αντίθεση με αυτά που μου λέγατε πριν για τα νέα παιδιά για τη νεολαία; Δεν σας πληγώνει αυτό;

    Εμένα με πληγώνει, αλλά αυτόν όχι (γελάει)! Ήταν περήφανος που ήξερε τι έγινε.

    Θα μας πάνε μπροστά αυτοί;

    Δεν είναι το θέμα να μας πάνε μπροστά, αλλά να μας πάνε αλλού. Γιατί μπροστά; Μπροστά από πού; Την έννοια της προόδου να τη σταματήσουμε είναι αντιιστορική. Αλλού, αλλά ζωντανοί και όρθιοι και όπως λέω καμιά φορά: «Παιδιά κοιτάξτε να είστε ορθοί και όρθιοι με τα πόδια στη γη και τα μάτια στον ουρανό και είμαστε Ρωμιοί γιατί είμαστε η μόνη αυτοκρατορία που έκανε ο ελληνισμός και την απαρνήθηκε για ένα μικρό ελλαδισμό».

    ———————————————————————————————————————————————-

    Η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ (γενν. 29 Αυγούστου 1926) είναι Ελληνίδα βυζαντινολόγος ιστορικός. Υπήρξε η πρώτη γυναίκα πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης το 1967 και η πρώτη γυναίκα πρύτανις του Πανεπιστημίου της Σορβόννης στην 700 χρόνων ιστορία του, το 1976. Στη συνέχεια ανακηρύχθηκε πρύτανης του πανεπιστημίου της Ευρώπης. Επίσης Πρόεδρος της Επιτροπής Ηθικής του Εθνικού Κέντρου για την Επιστημονική Έρευνα (Γαλλία), του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου των Δελφών (Ελλάδα) και Επίτιμη Πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής Βυζαντινών Σπουδών. Διετέλεσε Πρόεδρος του Πανεπιστημίου Παρισίων, Πρύτανις των Πανεπιστημίων των Παρισίων, και Πρόεδρος του Κέντρου Georges Pompidou-Beaubourg.

  23. Ο/Η Ιερό παιδομάζωμα λέει:

    Εφημερίδα «Μακεδονία», 26.11.1978, σελίδα 23

    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin.asp?c=124&dc=26&db=11&da=1978

    Αλέξανδρος Ματζίρης είναι ο σεπτός ηγούμενος της Μονής Ξενοφώντος Αλέξιος
    που έψαχνε για «πολλά νέα μέλη, νεαρής ηλικίας και υψηλής μορφώσεως»:

    http://www.romfea.gr/afieromata/467-i-iera-moni-osiou-jenofontos-agiou-orous
    Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr – 02.25. Πέμπτη, 07 Μαΐου 2015

    Η Ιερά Μονή Οσίου Ξενοφώντος Αγίου Όρους

    Όμως, μια νέα λαμπρή περίοδος θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 1976, με την επάνδρωση της Μονής με νέα Αδελφότητα προερχομένη από τη Μονή του Μεγάλου Μετεώρου υπό τον νυν ηγούμενο Αρχιμανδρίτη Αλέξιο. Η νέα Αδελφότητα, η οποία από την εγκατάστασή της μέχρι σήμερα έχει εμπλουτιστεί από πολλά νέα μέλη, νεαρής ηλικίας και υψηλής μορφώσεως

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.