Μονή Κωνσταμονίτου, ακόμη ένα Βατοπέδι (;)

Ο τίτλος μπορεί να φαντάζει κομμάτι υπερβολικός, κι αυτό γιατί γνωρίζουμε ότι η Μονή Κοσταμονίτου ή Κωνσταμονίτου συγκαταλέγεται στις πλέον φτωχές σε κειμήλια, αλλά και σε περιουσία, σε σχέση με τις «πλούσιες» όπως τις Βατοπεδίου, Χιλανδρίου, Σίμωνος Πέτρας και Μεγίστης Λαύρας, ωστόσο η Δικαιοσύνη φαίνεται ότι είναι …κατά αυτών των «ταξικών διαφορών» και κάνει ότι μπορεί ώστε αυτές να μειωθούν.

Μέσω δικαιοσύνης «παράγονται» Βατοπέδια;
Ο υπότιτλος της ανάρτησης θέτει ένα άχαρο -προφανές όμως- δυσάρεστο ερώτημα, γιατί μετά τα όσα βγαίνουν καθημερινά στο φως περί ευθύνης πολιτικών προσώπων, δημόσιων λειτουργών κ.α. η Δικαιοσύνη βρίσκεται αναπόφευκτα στο κέντρο αυτών των διαδικασιών.

Από την «Ελευθεροτυπία» μαθαίνουμε τα εξής εξωφρενικά για μία άλλη μονή του Αγίου Όρους, τη Μονή Κοσταμονίτου. Άλλη μία μονή λοιπόν ξεφύτρωσε να διεκδικεί (και μέχρι τώρα να κερδίζει), ελέω χρυσόβουλων – και πάλι, εκτάσεις δημόσιας γης.

Δηλαδή δίνονται χάρισμα είκοσι χιλιάδες στρέμματα γης-φιλέτο, στο Νέο Μαρμαρά Χαλκιδικής, περιοχή υψηλού τουριστικού ενδιαφέροντος στη Μονή Κοσταμονίτου του Αγίου Ορους με απόφαση του τρίτου πολιτικού τμήματος του Αρείου Πάγου.

Το κύριο «επιχείρημα» της Μονής, το οποίο και έκανε δεκτό (!) το τρίτο πολιτικό τμήμα του Αρείου Πάγου δέχεται την κυριότητα της μονής σε 20.000 στρέμματα αναγνωρίζοντας την ισχύ αντιγράφου χρυσόβουλου (προσοχή, μιλάμε για Αντίγραφο…)του Ιωάννη Ε’ Παλαιολόγου του 1351…

Ενώ όπως αναφέρεται στην εφημερίδα: Εκείνη, όμως, την περίοδο (το 1351) η Χαλκιδική, η Θεσσαλονίκη και γενικά η κεντρική Μακεδονία ήταν υπό την ηγεσία του σέρβου ηγεμόνα Στέφανου Ούρεση, του γνωστού σε όλους «Ντουσάν» κι επομένως, ουσιαστικά, ήταν ένα χρυσόβουλο δίχως αντίκρισμα.

Ενώ
– Τόσο στις δύο επιτροπές του κτηματολογίου, όσο και σε πρώτο και δεύτερο βαθμό στην τακτική δικαιοσύνη αμφισβητήθηκε η εγκυρότητα του χρυσόβουλου, γιατί στη χρονολογία που επικαλείται το μοναστήρι ο Ιωάννης Ε’ Παλαιολόγος «συναυτοκρατόρευε», στην καλύτερη περίπτωση με τον Ιωάννη Στ’ Καντακουζηνό και στη χειρότερη δεν ήταν καν στο θρόνο και αυτοκράτορας ήταν ο Καντακουζηνός.

Ενώ
– Το μοναστήρι δεν έχει να προσκομίσει ούτε βεβαίωση κτηματολογίου, ούτε και ταπί, που άλλοι κάτοικοι της επίμαχης περιοχής παρουσίασαν στα δικαστήρια των δύο πρώτων βαθμίδων, ως αποδεικτικό της ιδιοκτησίας τους.

Ενώ
– Στις δύο βαθμίδες της δικαιοσύνης και πιο πριν στο κτηματολόγιο θεωρήθηκε ως πολύ μεγάλο έλλειμμα της μονής, που συνιστά αδυναμία διεκδίκησης οποιασδήποτε έκτασης, το γεγονός ότι το 1568 τα ακίνητα των μοναστηριών δημεύθηκαν και τα επαναγόρασαν από το οθωμανικό δημόσιο. Δεν τα μετέγραψαν, όμως, στο οθωμανικό κτηματολόγιο.

Και όμως…
Το τρίτο πολιτικό τμήμα του Αρείου Πάγου δέχεται την κυριότητα της μονής βάσει της ισχύος αντιγράφου του χρυσόβουλου του Ιωάννη Ε’ Παλαιολόγου του 1351…

Επαναλαμβάνουμε λοιπόν το ερώτημα, μήπως...
Μέσω δικαιοσύνης παράγονται Βατοπέδια;

Διαβάστε τη χτεσινή Κυριακάτικη 26.10.08

.

ρο

This entry was posted in «Ιερές» Διεκδικήσεις. Bookmark the permalink.

13 Responses to Μονή Κωνσταμονίτου, ακόμη ένα Βατοπέδι (;)

  1. Ο/Η laskaratos λέει:

    Κύριε Ροϊδη, πράγματι πολλά από τα χρυσόβουλα είναι πλαστά. Στο Άγιο Όρος η επιστήμη της πλαστογραφίας αναπτύχθηκε χάρις στον κορυφαίο πλαστογράφο Κων.Σιμωνίδη,
    που το επώνυμό του παραπέμπει στον ομώνυμο φιλόσοφο που έκαψαν το 370 ζωντανό οι Χριστιανοί.
    Γεννήθηκε το 1820 στη Σύμη όπου μικρός αποπειράθηκε να δηλητηριάσει τους γονείς του. Κατέφυγε στο Άγιον Όρος, στα 1845, στο πλευρό κάποιου καλόγερου. Εκεί, έμαθε να απομιμείται παλιά χειρόγραφα.
    Κλέβει, πλαστογραφεί, αντιγράφει και αλλοιώνει ακόμη και επιγραφές όπως αυτή του παρεκκλησιού του Αγ.Γεωργίου της μονής Αγ.Παύλου. Εκεί, τοιχογραφίες της Kρητικής Σχολής, έργο του Aντωνίου, το 1554 σύμφωνα με την επιγραφή τους, τις μετέφερε πίσω στο 1431 Παράλληλα κατέκτησε την φιλία του επιφανούς ιερωμένου Αλέξανδρου Λυκούργου, μετέπειτα (1866) δεσπότη Σύρου. Έχοντας στις αποσκευές του γνήσια και πλαστά χειρόγραφα περιόδευσε τα κυριότερα κέντρα του ελληνισμού, και παρουσίαζε τα έργα αυτά, ξεγελώντας πολλούς σοβαρούς λογίους. Ωθούμενος από τη βαθειά ορθόδοξη πίστη του, δημοσίευσε το 1847 στην εφημερίδα «Αιών» μια σειρά συκοφαντικών άρθρων («Τα όργια του Κινγκ») κατά του Αμερικανού ανθρωπιστή ιεραπόστολου και παιδαγωγού Ιωνά Κίνγκ, που παλιότερα είχε μπει και στο στόχαστρο του φανατικού Γιάννη Μακρυγιάννη. Ο όχλος ερεθίστηκε τόσο πολύ που η Κυβέρνηση αναγκάστηκε να τοποθετήσει φρουρούς έξω από το σπίτι του και να τον συμβουλέψει να απομακρυνθεί για λίγο από την Ελλάδα Συγχρόνως διέταξε δικαστική έρευνα, η οποία απέδειξε ότι τα δημοσιεύματα ήταν μια απάτη του Σιμωνίδη.
    Το 1849, εκδίδει στην Αθήνα την «Συμαϊδα» την ιστορία της «Απολλωνιάδος Σχολής» της Σύμης, που φέρεται να είχε γράψει κάποιος ιερομόναχος Μελέτιος. Το έργο αυτό, καρπός του τοπικιστικού πατριωτισμού του, στόχευε στην ανάδειξη του γενέθλιου νησιού του. Οι αντιπαραθέσεις του Σιμωνίδη με όσους τόλμησαν να ασκήσουν κριτική εναντίον του ήταν οξύτατες. Στην αποκάλυψη των αγυρτιών του, πρωτοστάτησαν ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής, ο Ανδρέας Μουστοξύδης και το περιοδικό «Πανδώρα». Ο Σιμωνίδης φεύγει στη Γερμανία, όπου εξαπατά τον φημισμένο παλαιογράφο Tischendorf, πουλώντας του δήθεν «χειρόγραφο» του «Ουρανίου Αλεξανδρέως αιγυπτίων βασιλέων αναγραφών βίβλοι τρεις». Με χημικές και μικροσκοπικές έρευνες απεδείχθη ότι η καταγραφή του Ουρανίου (5ος αι.) ήταν πλαστουργία του 18ου αιώνα. Στην αποκάλυψη της απάτης (1856) συνέβαλε ο Λυκούργος που στο μεταξύ είχε γίνει εχθρός του Σιμωνίδη. Ο Σιμωνίδης συνελήφθη στη Λειψία από την αστυνομία ενώ ετοιμαζόταν να το σκάσει στο Λονδίνο. Αργότερα πήγε σε Ρωσία και Αγγλία, όπου κατάφερε να αποσπάσει αρκετά χρήματα από πλούσιους ομογενείς. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του τα πέρασε στην Αλεξάνδρεια, πουλώντας χειρόγραφα σε περιηγητές, και προσπαθώντας να εκλεγεί επίσκοπος Αξώμης (Αιθιοπίας), και θα το κατάφερνε αν δεν πέθαινε νέος ακόμη, αιφνιδιαστικά το 1867.

  2. Ο/Η Sky λέει:

    Με μολυβδοχρυσόβουλα αποδεικνύεται πως με τη σειρά της η Μονή Κοσταμονίτου ή Κωνσταμονίτου, ανήκει και αυτή στη μονή Βατοπεδίου με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Εφραίμ…

    Συζητιέται πως ο Ιωάννης Τζιμισκής, είχε συντάξει ιδιοχείρως το χρυσόβουλο μετοχολόγιο της μονής Διονυσίου, όπου φαίνεται πως το 51,4% των χρυσοβούλων της ανήκει στη μονή Βατοπεδίου.

    Και δε σταματάει εκεί. Ακόμα και ο St. Martin in the fields, εξαγοράστηκε το 1871 από τη μονή Βατοπεδίου με στόχο την επέκταση της επιχειρηματικότητας και σε εκκλησίες και μοναστήρια της αλλοδαπής.

    @Λασκαράτος
    Αυτός ο «κύριος Σιμωνίδης» μήπως απέκτησε και δισέγγονο τον Βαβύλη;

  3. Ο/Η John Black λέει:

    Έτσι όπως πάει το πράμα-ας μου επιτραπεί η έκφραση-όλο το ιδιοκτησιακό καθεστώς της επικράτειας είναι στον αέρα εξαιτίας της καλής διάθεσης για ευεργεσία αυτοκρατόρων και φεουδάρχων. Τσάμπα τρέχει ο κοσμάκης να καταθεσει τα του κτηματολογίου. Αφού στην ουσία όλο και κάποια μονή – εκκλησια δυναται να διεκδηκήσει κάθε τι που της γουστάρει.

    Τη καλημέρα μου

  4. Ο/Η xasodikis λέει:

    Κύριε Ροΐδη

    Ο Άρειος Πάγος ΔΕΝ αναγνωρίζει την κυριότητα της Μονής με την απόφασή του, ούτε και θα μπορούσε να κάνει κάτι τέτοιο, γιατί ο Άρειος Πάγος δεν είναι δικαστήριο ουσίας αλλά ακυρωτικό: αναίρεσε την απόφαση του Εφετείου Θεσσαλονίκης, πιθανότατα για τυπικούς λόγους (δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι εφόσον δεν έχουμε διαβάσει την απόφαση) και ξαναστέλνει την υπόθεση στο Εφετείο Θεσσαλονίκης για να ξαναδικαστεί επί της ουσίας αλλά από άλλους δικαστές.
    Είναι πιθανό η αγωγή της Μονής να απορρίφθηκε ορθά μεν, αλλά με λανθασμένη/ανεπαρκή (από νομικής πλευράς) αιτιολόγηση, η οποία θα πρέπει τώρα να συμπληρωθεί/διορθωθεί.
    Το δημοσίευμα της Κυριακάτικης είναι παραπλανητικό: ενώ αναφέρει όλα τα παραπάνω (!), παρόλα αυτά επιμένει ότι ο Άρειος Πάγος… χαρίζει τα στρέμματα στη Μονή! Κρίμα για την εφημερίδα, που θεωρείται σοβαρή…

  5. Ο/Η nomikos λέει:

    Αγαπητέ καλημέρα.
    θεωρώ περιττό να προσθέσω κάτι παραπάνω, σε αυτά που έχεις γράψει τόσο εσύ, όσο και ο Κος Λασκαράτος και εδώ και σε άλλα post, σχετικά με το βουνό των παρασίτων.Απλώς περιμένω αφιέρωμα, για την 28-10-1940, με αναφορές στην πραγματική ιστορία και όχι σ’αυτή που διδάσκεται.Έχω την αίσθηση πως θα είναι πολύ χρήσιμο και για όσους γνωρίζουν να θυμηθούν, και για όσους δεν γνωρίζουν να μάθουν, τι πετυχαίνει ο απλός κόσμος όταν παίρνει την κατάσταση στα χέρια του.Είμαστε σε θέση να απαλλαγούμε από πολλά και πολλούς, που έχουν καθήσει στο σβέρκο μας, μας ταλαιπωρούν και μας κατακλέβουν ηθικώς και υλικώς. Αρκεί να το πιστέψουμε.

  6. Ο/Η Po λέει:

    Φίλε xasodiki,
    Γι αυτό έβαλα στον Τίτλο το ερωτηματικό γιατί εμείς οι αδαείς δεν γνωρίζουμε πολλά. Δεν έχω λόγους να μην σε πιστέψω. Ελπίζω όλα να πάνε κατ΄ευχή και να μην γίνει πάλι κάποια παρανομία εις βάρος του δημόσιου συμφέροντος.

  7. Ο/Η gpapakal λέει:

    Κύριε μοσχίδη καλημέρα

    Μήπως η τηλεόρασή σου ειναι ασπρόμαυρη ???

    Σε πληροφορώ οτι η μονή Κωνσταμονίτου ειναι το μόνο μοναστήρι
    (Δεν γνωρίζω αν υπάρχουν και αλλα) που δεν παίρνει χρήματα
    απο την νέα ταξη των Παγκοσμιοποιητών της ευρωπαικής ενωσης.
    Ειναι κρίμα να κατηγορείς χωρίς να γνωρίζεις κάτι σχετικό.
    Δηλαδή κύριοι να ρωτήσω κάτι σε ολο το Φόρουμ αν ο Πατέρας μας
    ειναι εγληματίας ειναι και τα παιδιά του??? Τέτοιου ειδους μόνο οι εβραίοι κάνουν αν θυμάται κανείς οταν γινόταν επισόδια στην γάζα λέγαν τότε οι εβραίοι σε κάποιον δημοσιογράφο (ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΝΙΛΗΚΟ ΠΑΙΔΑΚΙ ΘΑ ΓΙΝΗ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΑΣ ΣΚΟΤΩΣΤΕ ΤΟ ΚΙΑΥΤΟ) .

    ΕΛΕΟΣ ΚΥΡΙΟΙ
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ
    gpapakal

  8. Ο/Η Po λέει:

    gpapakal,
    1ον: Δεν μένει κάποιος «Μοσχίδης» εδώ, ίσως στο διπλανό διαμέρισμα, δεν μου πέφτει λόγος.

    2ον: Δεν έχω ΥΕΝΕΔ

    3ον: Η μονή χρησιμοποιεί χρυσόβουλο κάποιου βυζαντινού αυτοκράτορα, όπως κι άλλες μονές που «παίρνουν χρήματα» από τους σατανικούς «παγκοσμιοποιητές» -όπως τους λέτε.

    4ον: Δεν είμαστε Φόρουμ.

    5ον: Δεν ξέρω από Εβραίους στη Γάζα εγώ, ξέρω όμως τι κάνουν ορισμένοι ηγούμενοι εδώ.

  9. Ο/Η laskaratos λέει:

    Κύριε Ροϊδη,
    η ομερτά για το Βοιωτοπέδιο υφίσταται ρήγματα:

    http://viotiarecords.blogspot.com/2008/09/o.html

    O ΣΥΡΙΖΑ Βοιωτίας για τις διεκδικήσεις της Εκκλησίας

    ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
    Εκκλησιαστικές διεκδικήσεις δημόσιας γης στην Βοιωτία
    Με αφορμή την κρίση που έχει ξεσπάσει με τις αποκαλύψεις για τις «ιερές» αυθαιρεσίες στο Άγιο Όρος αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα, καταγγέλλουμε ότι τα Μοναστήρια και η Ιερά Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας:
    – διεκδικούν εδώ και χρόνια δεκάδες χιλιάδες στρέμματα σε ολόκληρο το νομό και συγκεκριμένα στις περιοχές Λιβαδειάς- Χαιρώνειας (Βόσκημα Λυκούρεσι), στην κοιλάδα των Μουσών (Βόσκημα Ελικώνος), στον Παρνασσό (Τσέρεσι, Ακρινό Νερό, Καμάρα, Λούγαρη-Διχάλα), σε παραλίες (Ζάλτσα, Σκροπονέρι) κλπ.
    – έχουν περιφράξει και έχουν δημιουργήσει τεράστια οικοδομικά συγκροτήματα μέσα σε δάση – χαρακτηριστικά παραδείγματα οι Μονές Ευαγγελίστριας και Λυκούρεσι – σε πολλές περιπτώσεις με την ανοχή των αρμόδιων φορέων και της Νομαρχιακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης
    Ζητάμε από την εκκλησιαστική κοινότητα να ανακαλέσει τις όποιες μέχρι σήμερα διεκδικήσεις ή άλλες δραστηριότητες που περιορίζουν την πρόσβαση των πολιτών στη δημόσια γη, σε δάση και περιοχές φυσικού κάλλους.
    Ζητάμε από όλους τους αιρετούς του νομού να υπερασπίσουν τη δημόσια περιουσία. Ταυτόχρονα με δεδομένο την ισχυρή επιρροή που η εκκλησία ασκεί στους τοπικούς πολιτειακούς παράγοντες διεκδικούμε άμεσα από την κυβέρνηση
    α. τη λεπτομερή καταγραφή των καταπατήσεων και διεκδικήσεων σε όλες τις περιοχές και
    β. τη φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας.
    ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΥΡΙΖΑ ΒΟΙΩΤΙΑΣ
    29/9/2008

  10. Ο/Η glam λέει:

    Αχ ρε γμν κτηματολόγιο τι κάνεις!!!

  11. Ο/Η laskaratos λέει:

    H αβάσταχτη υποκρισία του ΠΑΣΟΚ
    Το Βατοπέδιο της Σκύρου

    Ο «Πελέκης» του ΠΑΣΟΚ

    Ερωτήματα για τις πραγματικές προθέσεις του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με την εξιχνίαση της υπόθεσης του Βατοπεδίου προκαλεί η σύνθεση της ομάδας των βουλευτών στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής. Δίπλα στα ονόματα βουλευτών που έχουν δώσει αγώνα για την αποκάλυψη του σκανδάλου, συναντάμε και τον Γεώργιο Παπαγεωργίου. Αλλά ο βουλευτής Ευβοίας είναι εκείνος ο οποίος, ως πολιτικός και δικηγόρος, φρόντισε να δικαιωθεί δικαστικά η Μονή Μεγίστης Λαύρας, που με τα δικά της «χρυσόβουλα» και με αμφισβητούμενες μεθοδεύσεις της διοίκησης κατοχύρωσε δικαιώματα σε μια τεράστια έκταση της νότιας Σκύρου. Ο κ. Παπαγεωργίου πρωτοστάτησε σ’ αυτήν την υπόθεση, που έχει πολλές ομοιότητες με τις διεκδικήσεις του Βατοπεδίου στη Βιστωνίδα, ενώ φρόντισε να περάσει και συγκεκριμένη διάταξη στον δασοκτόνο νόμο 3208/2003, στον οποίο υπήρξε εισηγητής. Αλλά και στο επίσημο βιογραφικό του ο κ. Παπαγεωργίου παρουσιάζει ως βασική του ιδιότητα εκείνη του μέλους του Μητροπολιτικού Συμβουλίου της Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκίδας-Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων. Εδώ υπάρχει ένα σαφές πολιτικό και ηθικό ασυμβίβαστο.

    Ο Ιός
    http://www.enet.gr/online/online_text/c=110,id=36625328,42017072,58308272,63970352,72050096,86231856,93999280,5527920,13414128

  12. Ο/Η asymmetros λέει:

    Με τη σημερινή τεχνολογία, η χρονολογία δημιουργίας ενός εγγράφου μπορεί να προσδιοριστεί με μεγάλη ακρίβεια. Το ερώτημα που εύλογα προκύπτει είναι αν πραγματικά σε κάθε υπόθεση διεκδίκησης αναζητείται η αλήθεια.
    Το θέμα όμως είναι ότι θα έπρεπε να απορρίπτεται εκ των προτέρων κάθε διεκδίκηση στηριζόμενη σε χρυσόβουλα και φερμάνια, ακόμα και γνήσια να είναι.
    Τα γνήσια χρυσόβουλα έχουν θέση μόνο στα μουσεία και αξία μόνο για ερευνητές.
    Αλλά οι ηγούμενοι με τις βυζαντινές σημαίες λένε «πίστευε τας γραφάς, δώριζε και μη ερεύνα».

  13. Ο/Η TTC λέει:

    Kirie gpapakal simfono apolitos mazi sas kai exw na pw oti to mono pou xriazetai einai na pate mono gia mia evdomada sti I.M Kwnstamonitou kai tha ditai oti i gnomi sas tha alaksei anelipws

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.