Πρωτομαγιά


Ιδρυτικό Συνέδριο ΣΕΚΕ (φωτ. Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Θεσ/νίκης)

Θεσσαλονίκη 1961 (φωτ. Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Θεσ/νίκης)

Advertisements
This entry was posted in κοινωνία/πολιτική. Bookmark the permalink.

15 Responses to Πρωτομαγιά

  1. Ο/Η Λασκαράτος λέει:

    Η πρώτη συγκέντρωση για την Πρωτομαγιά στην Ελλάδα έγινε στο Παναθηναϊκό Στάδιο στις 2 Μαϊου 1893, προκειμένου να είναι Κυριακή αργία για να μπορέσουν να συμμετάσχουν οι εργαζόμενοι. Οργανωτής ο «Κεντρικός Σοσιαλιστικός Σύλλογος» που ιδρύθηκε το 1890 από τον 25χρονο φοιτητή του Πολυτεχνείου Σταύρο Καλλέργη, (Πατέρα του βουλευτή του ΚΚΕ ηθοποιού Λυκούργου Καλλέργη, που τώρα συνεχίζει μέσα από τιε γραμμές του ΣΥΝ) που εξέδιδε την εφημερίδα «Σοσιαλιστής», σε ρεπορτάζ του οποίου διαβάζουμε για την ομιλία του που έγινε «εκ τινος λίθου»:
    «Ο σκοπός της συναθροίσεώς μας ενταύθα είναι να υπογράψωμεν ψήφισμα δια να δωθή εν καιρώ εις την Βουλήν, το ψήφισμα δε έχει ως εξής:
    Συνελθόντες σήμερον την 2 Μαϊου ημέραν Κυριακήν και ώραν 5 μ.μ. εν τω αρχαίω Σταδίω οι κάτωθι υπογεγραμμένοι μέλη του ‘Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου’ και υπό μισθόν πάσχοντες εψηφίσαμεν.
    Α) Την Κυριακήν να κλείωσι τα καταστήματα, καθ’ όλην την ημέραν, και οι πολίται να αναπαύωνται.
    Β) Οι εργάται να εργάζωνται 8 ώρας την ημέραν.
    Γ) Ν’ απονέμητε σύνταξις εις τους εκ της εργασίας παθόντας και καταστάντας ανικάνους προς διατήρησιν εαυτών και της οικογενείας των.
    Δ) Το συμβούλιο του «Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου» να δώση το ψήφισμα εις την Βουλήν».

    Από τη χτεσινή «Αυγή» διαβάζω ανταπόκριση της
    συντηρητικής εφημερίδας ‘ΕΦΗΜΕΡΙΣ’ στο φύλλο της 3ης Μαϊου 1893:
    ‘Οι ενταύθα σοσιαλισταί, καθ’ ά είχαν προαναγγείλει, συναθροίσθησαν χθες, περί την 5ην ώραν μ.μ. εις το αρχαίον Στάδιον. Οι πλείστοι εξ αυτών ήσαν εργάται, ευπρεπώς κατά το πλείστον ενδεδυμένοι, με ερυθράς κονκάρδας επί της κομβιοδόχης, και πολύ ήσυχοι άνθρωποι. Αυτοί είναι οι πρώτοι σοσιαλισταί εν Ελλάδι και συνήλθον εις το πρώτον αυτών συλλαλητήριον’.

    Στέκομαι στο «ευπρεπώς ενδεδυμένοι» και στο «πολύ ήσυχοι άνθρωποι»που η καλοπροαίρετη συντηρητική εφημερίδα βρήκε να υπογραμμίσει μέσα στην παγκόσμια κοσμοχαλασιά που ερχόταν, για να υπογραμμίσω πως οι αξίες της Δεξιάς είναι διαχρονικές.

  2. Ο/Η γητεύτρια λέει:

    Απολογισμός 115 χρόνια μετά.

    Α) Την Κυριακήν να κλείωσι τα καταστήματα, καθ’ όλην την ημέραν, και οι πολίται να αναπαύωνται.

    Α. Αρχίσανε να ανοίγωσι τα καταστήματα σε όλη την Ευρώπη και τα Κυριακάς! Υποτίθεται πως τους δίνουν άλλη μέρα ρεπό, αλλά συνήθως τους το τρώνε διότι δεν υπάρχει δυνατότις…λέγουσι.

    Β) Οι εργάται να εργάζωνται 8 ώρας την ημέραν.

    Β. Ποιός ήρθε; 12 και να είναι και ευτυχείς!

    Γ) Ν’ απονέμητε σύνταξις εις τους εκ της εργασίας παθόντας και καταστάντας ανικάνους προς διατήρησιν εαυτών και της οικογενείας των.

    Γ. Καλάαααααααα… Ου μπλέξεις! Μη σου τύχει…

    Δ) Το συμβούλιο του “Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου” να δώση το ψήφισμα εις την Βουλήν”.

    Δ. Μάλιστα. Και πες πως το ‘δωσε. Σώθηκε!

    Ααααααχ! Καλημέρα και καλό μήνα! Η Πρωτομαγιά όντως δεν είναι αργία αλλά απεργία και να είστε καλά που τη μνημονεύετε ως τέτοια. Κάθε χρόνο εδώ και 32 χρόνια, δακρύζω σαν θυμάμαι τους στίχους:

    ΝΑ ΤΟ ΠΟΤΙΣΕΙΣ

    Μη κλαις για μένα
    ας ξέρεις πως πεθαίνω
    να με βοηθήσεις δε μπορείς
    Μα δες εκείνο το λουλούδι
    για κείνο που μαραίνεται σου λέω.
    Να το ποτίσεις.

    Αλέξανδρος Παναγούλης

    Και του χρόνου! Καλύτερα!

  3. Το περίεργο είναι ότι εφτά μόνο χρόνια αργότερα από το 1893, στις 30.4.1900, το Σκριπ γράφει:

    «Μια φορά κι έναν καιρόν, όταν υπήρχον και σοσιαλισταί εις τας Αθήνας, η Πρωτομαγιά εσημειώνετο δι’ ενός συλλαλητηρίου εις το χλοερόν Στάδιον, εις το οποίον ελάμβανον μέρος μετά των σοσιαλιστών και κατσίκες. Τώρα πλέον όλα αυτά παρήλθον.

    Η εορτή των ανθέων πανηγυρίζεται δια νεφών σκόνης εγειρομένων εκ της οδού Πατησίων …»

    Μάλλον βιάστηκε να τη βάλει στο χρονοντούλαπο την Πρωτομαγιά ο αρθρογράφος.

  4. Ο/Η ο Αναμοχλευτής λέει:

    Οι «ευπρεπώς ενδεδυμένοι σοσιαλισταί»… Και που να δεις τους… κομμουνισταί.

    Πολλές οι Πρωτομαγιές, πάμπολλες οι εικόνες τους κι άλλες τόσες οι μνήμες. Νέα Ιωνία, φτωχή αυθεντικά προλεταριακή και νοικοκυρεμένη προσφυγογειτονιά. Κάτω Πατήσια, ακόμα με χωματόδρομους και το ρέμα να περνάει κάτω από τη γέφυρα του ηλεκτρικού. Μικροπωλητές και αστυφύλακες με βλοσυρό βλέμμα…

    Όμως μου έχει μείνει αξέχαστη η εικόνα του νεαρού κομμουνιστή, πιθανότατα μαθητή, στο Πεδίο του Άρεως εκεί γύρω στα 70τόσο, με το κόκκινο πόλο Λακόστ και την τραγιάσκα, στις οποίας το πλάι ήταν πολύ εμφανής η ετικέττα Armani.

    Και το ίδιο βράδυ στην ταβέρνα του Θανάση στα Εξάρχεια, άλλος νεαρός, φοιτητής της Νομικής αυτός, που τύφλα στο μεθύσι ούρλιαζε «ζήτω το κόμμα μας το εργατικό», κάνοντας μια απεγνωσμένη προσπάθεια να εκφράση το επαναστατημένο προλεταριακό του σώψυχο, προτού περιλούσει την άτυχη διπλανή του μυστακοφόρο, ως είθιστο στα χρόνια του ταγαριού, συντρόφισσά του κνίτισσα με ό,τι είχε προηγουμένως ντερλικώση.

    Οι νεαροί αυτοί εν τω μεταξύ μεγάλωσαν και με αυτά τα όπλα ρίξανε τα τείχη του καπιταλισμού, χτίσανε το σοσιαλιστικό παράδεισο οδηγώντας την εργατιά στα πεπρωμένα της, που δεν είναι άλλα από αυτά που διαπιστώνουμε καθημερινά.

    ___________
    Πάντως, όπως και να ‘χουν τα πράγματα, η εικόνα του νεαρού «ψώνιου» με τα σινιέ στο Πεδίο του Άρεως μού ήταν πολύ πιο συμπαθής από εκείνη των πυραύλων να παρελαύνουν πάνω τους εκτοξευτές τους στην Κόκκινη Πλατεία.

    Μόνο… Μόνο που αυτό στο οποίο εξελίχθηκε σήμερα, αλλάζοντας κόμμα και ιδέες, μου είναι εξ ίσου αντιπαθές με τους πυραύλους.

  5. Ο/Η espectador λέει:

    Αλλα και το ¨υπο μισθον πασχοντες» επισης διαχρονικο!
    Χαιρετισματα στο Ληξουρι!

  6. Ο/Η Sadmanivo λέει:

    Υσυχία, τάξη, ασφάλεια κύριε Λασκαράτε… Τίποτα να μην διαταράξει τα τρέχοντα.
    Όντως διαχρονικές.

  7. Ο/Η πρεζα tv λέει:

    Εαν εβλεπες το κοσμο που ειχε μαζευτει χθες στη Θεσσαλονικη,θα απογοητευοσουν εντελως…Εχει χαθει το ενδιαφερον των περισσοτερων…Ελαχιστοι ηταν οι εργαζομενοι που κατεβηκαν στους δρομους….

  8. Ο/Η Λασκαράτος λέει:

    Το αυγό γέννησε την κότα ή η κότα το αυγό; Η συνδικαλιστική ηγεσία (ΠΑΣΚ-ΔΑΚΕ) της ΓΣΕΕ με τους Νικολιτσόπουλους, που είναι προέκταση του συναινετικού δικομματισμού φταίει ή οι εργαζόμενοι που την ψήφισαν; Ασφαλώς και οι δυο. Έχουμε μια ΓΕΣΕΕ που η εκάστοτε ηγεσία της αφού εκτελέσει το καθήκον της να μπλοκάρει το εργατικό κίνημα, εκλέγεται σε βουλευτικούς θώκους της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, ή παίρνει και το υπουργείο Εργασίας (Απασχόλησης το λέει πιό κομψά η ΝΔ).
    1)Τι έχει κάνει η ΓΣΕΕ για την εισφοροδιαφυγή; Ποιούς συγκεκριμένους εργοδότες έχει καταγγείλει δημόσια; Τι νομθετικές ρυθμίσεις έχει προτείνει για την πάταξή της;
    2)Σε πόσα εργοστάσια, τράπεζες, σούπερ-μάρκετ κλπ μεσαιωνικά κολαστήρια έχουν πάει οι ηγέτες της ΓΣΕΕ να προπαγανδίσουν την απεργία και να σπάσουν την εργοδοτική τρομοκρατία;
    3) Σε πόσους τόπους δουλειάς έχουν στείλει κλιμάκια για να γράψουν μέλη, τη στιγμή που τουλάχιστον το 80% των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα είναι συνδικαλιστικά ακάληπτοι;
    4)Πόσα σουπερ-μάρκετ ή τράπεζες έχει καταγγείλει η ΓΣΕΕ για κατ’άργηση στην πράξη του Συνταγματικού δικαιώματος της απεργίας;
    5)Ποιούς εργοδότες, πιοές επιχειρήσεις έχει καταγγείλει για την κατάφωρη και σχεδόν νομιμοποιημένη στην πράξη παραβίαση του 8άωρου στον ιδιωτικό τομέα;

    Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι-η συντριπτική πλειοψηφία τους συγκεκριμένα- έχουν αφοπλίσει την ΓΣΕΕ με την ψήφο τους ή με την αδιαφορία τους, ενδίδοντας στο ρουσφέτι, στο ατομικό βόλεμα (ακραία περίπτωση η δύστυχη Τσέκου, που τόσο άνανδρα έγινε ο αποδιοπομπαίος τράγος ενός σάπιου συστήματος προσλήψεων και όχι μόνο), στον εργατοπατερισμό ή στην λιποταξία, στην αποχή και την αφ’υψηλού κριτική. Ο Πρωτόπαπας, ο Μανώλης και οι λοιποί κοινοβουλευτικοί που σκίζονται στις τηλεοράσεις με άσφαιρα πυρά για τα δίκαια των εργαζόμενων, δεν έπεσαν από τα σύννεφα. Κάποιοι τους ψήφισαν. Από εκεί και πέρα είναι εύκολο να τσουβαλιάζονται από εκδρομείς εργαζόμενους και από τηλεσταρ «οι συνδικαλιστές» και η κατάσταση να διαιωνίζεται. Όχι πως δεν έχουν τις ευθύνες τους οι συνδικαλιστές της Αριστεράς, το ισχυρό ΠΑΜΕ και η αδύναμη «Αυτόνομη Παρέμβαση», αλλά είναι εντελώς άλλης τάξεως και μεγεθών.

  9. Ο/Η roadartist λέει:

    Eχτες γιορταζαμε την καθιερωση του 8ωρου…
    Του ΠΟΙΟΥ??? 😦

  10. Ο/Η Vassia λέει:

    Τι έχει χαθεί και πλέον όλα μας φαίνονται άνευ αποτελέσματος;

    Αν είχα πάει, όπως πολλά χρόνια έπραττα στη χθεσινή πορεία, με ποιους θα έπρεπε να πορευθώκαι ως τι;

    Ως εργαζόμενη και μητέρα; Ως πολιτικοποιημένη, ή κομματοποιημένη;

    Σε ποια πορεία θα ήταν σωστό να παρευρίσκομαι; (απο τις τρεις) ;;

    Η εργατική Πρωτομαγιά αφορά όλους, έτσι δεν είναι;

    Ενωμένους.

    Λυπάμαι και ντρέπομαι που ένα όργανο όπως ο συνδικαλισμός έχει εκφυλιστεί τόσο.

  11. Ο/Η gskouba λέει:

    Αυτό οφείλεται στην παραίτηση του κόσμου,στην έλλειψη ελπίδας πως θα βελτιωθεί η ζωή,στη χαλάρωση και στην αποχαύνωση του καταναλωτισμού και του εφησυχασμού πως όλα θα βαίνουν ως έχουν και -γιατί όχι-και ακόμη καλύτερα στο μέλλον. Πώς όμως θα συμβεί αυτό;Αυτόματα;Χρειάζεται διαρκής επαγρύπνηση για να διατηρούνται και να επαυξάνονται κεκτημένα και όχι εφησυχασμός!

  12. Ο/Η doctor λέει:

    Παιδιά άλλο το 8ωρο στην οικοδομή, στο ορυχείο, στο εργοστάσιο και άλλο στο γραφείο όπου κι εγώ χτυπάω κάτι 14ωρα μούρλια.

    doctor

  13. Ο/Η papaioannou λέει:

    Η εργατική πρωτομαγιά και η Ιστορία της μας δείχνουν ένα απλό δεδομένο (σχεδόν αυτονόητο) που βρίσκεται πάνω από την φιλολογική συζήτηση για το Κράτος τον Κευνσιανιμό την Αριστερά και τον ρόλο της. Για την ακρίβεια επισκιάζει όλη αυτή την κουβέντα.

    Σε ένα τοπίο που κυριαρχεί ο οικονομικός φιλελευθερισμός δημιουργώντας μια πλατφόρμα πάνω στην οποία στήθηκε όλη η ανάπτυξη και ο δυτικός πολιτισμός…

    η όποια ανατροπή χρειάζεται να γίνει θα γίνει με την βία ή με το Κράτος

    Πράγματι παρατηρώντας τον Χάρτη και αναζητώντας τις διαφορές ανάμεσα στην χώρες, μπορούμε εύκολα να αντιληφθούμε ότι, οι διαφορές αυτές οφείλονται στο πόσο οι χώρες και οι κάτοικοι τους έχουν ασπαστεί και λειτουργούν σε συνθήκες καπιταλισμού.

    Αυτό κάνει την εξελίξη του πολιτισμού μας, μια γραμμική πορεία από την πρωτόγονη τροφο-συλλεκτική κοινωνία μέχρι ένα μακρινό, μελλοντικό ακόμα, άτεγκτο, και μοναχικό, ατομικό καπιταλισμό.

    Στην πορεία αυτή η αριστερά πάντα δημιουργούσε αναχώματα με σκοπό να καταστρέψει ή να σταματήσει την επέλαση του καπιταλιστικού συστήματος.

    Παρόλα αυτά ο καπιταλισμός μπορεί να καθυστερεί λίγο αλλά τελικά προχωρεί, και η καθυστέρηση αυτή στρέφεται σε βάρος των πολιτών.

    Σε αυτό το πλαίσιο ο ρόλος της Αριστεράς που κυβέρνά -της αστικής αριστεράς – είναι η κοινωνική συνοχή και η εξ αυτού συνολική πρόοδος μια χώρας μια κοινωνίας.

    Ρόλος ξεκάθαρος και προκαθορισμένος από την Ιστορία αυτής της “αστικής αριστεράς”!

    Η όποια ανακατανομή -μέλει ή επιβάλλεται να γίνει- έχει μόνο δυο τρόπους για να γίνει…

    Ο ένας είναι το κράτος και ο άλλος είναι η βία.

    Καθώς οι κοινωνικοποίηση των κερδών από την ελεύθερη ροή κεφαλαίων εμπορευμάτων και από την δημιουργία νέων ανοικτών αγορών, δεν προχωρά στον νεοφιλελευθερισμό, γιατί δεν υπάρχει αυτόματος πιλότος και δεν προβλέπεται απο τους θεωρητικούς του να υπαρχει κοινωνικοποίηση κερδών, θα αυξάνει η ένταση και θα αναβαθμίζεται ο ρόλος του κράτους ως εργαλείο ανακατανομής ή αναδιανομής εισοδημάτων.

    ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

  14. ναι η Εργατική Πρωτομαγιά. Πρέπει να βρεθεί ένας άλλος τρόπος για ξαναέρθει στο Προσκήνιο.
    Ο ένας είναι να είναι συγκρουσιακή. Να γίνει πιο μαζικά, πιο περιεκτικά και πιο δυναμικά ακτιβιστική δράση. Να γίνει υπέρβαση της όποιας νομιμότητας αφήνεται στην συνδικαλιστική δράση. Επαναστατική γυμναστική θα πείτε ίσως,
    Ο άλλος να γίνει αφορμή για προβληματισμό για την πορεία του εργατικού και λοιπού κοινωνικού κινήματος.

  15. Ο/Η giousurum λέει:

    An kai kathisterimena kalo mina.
    den xero alla exo tin aisthisi oti pleon oi Ellines den giortazoun tin ergatiki protomagia, alla mia akoma argia (to apergia to exoume pro polu xehasei) kai mia akoma eukairia gia voltoules sitn exohi.
    Oso gia ton PAnagouli? TI na pei kaneis? Akousate kanenan apo tous «politikous» kai tous (o theos na tous kanei) «syndikalistes» pou ekanan on camera sxolia gia tin imera na ton anaferoun?
    Kalo vrady.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s