Μονή μισθώνει εκτάσεις (Ναός Απόλλωνα included)

Η Μονή Προφήτη Ηλία Θήρας εκμίσθωσε σε επιχειρηματία έκταση 3.400 στρεμμάτων μαζί με τον αρχαίο ναό.

Νομίζω ότι εδώ σε αυτό το ιστολόγιο θα έχετε διαβάσει πολλά παραδείγματα περί «εκκλησιαστικών επενδύσεων» και η σημερινή ανάρτηση, δεν εκπλήσσει.
Ευχαριστώ το ιστολόγιο της φίλης L’Enfant de la Haute Mer για την επισήμανση.
Μέρος επίσης αναρτήθηκε και στo ιστολόγιο EcclesiaNet
Η Μαρία Θερμού ξεκινά το ρεπορτάζ όμορφα γράφοντας την εισαγωγή της στο «Βήμα 27/01/2008 , Σελ.: A43» :
Οι Αργοναύτες ήταν αυτοί που, σύμφωνα με τον μύθο, έκτισαν τον ναό του Απόλλωνα Αιγλήτου ή Αστεάλτα στην Ανάφη για να τον ευχαριστήσουν όταν φανέρωσε το νησί μπροστά τους εν τω μέσω σφοδρής καταιγίδας. Τον ίδιο αρχαιολογικό χώρο πλέον επιχειρεί να «αξιοποιήσει» τουριστικά η Μονή Προφήτη Ηλία Θήρας στην οποία ανήκει το μετόχι της Παναγίας Καλαμιώτισσας – Ζωοδόχου Πηγής που ιδρύθηκε στα νεότερα χρόνια επάνω στα ερείπια του αρχαίου ναού. Το πρόσχημα που χρησιμοποιείται είναι ο θρησκευτικός τουρισμός. Αλλά και η αγροτική ανάπτυξη και ο αγροτουρισμός. Λέξεις που θολώνουν το τοπίο χωρίς να αλλάζουν όμως την πραγματικότητα. Αλλωστε οι εξελίξεις έχουν ήδη δρομολογηθεί.

Που λέτε, η επιχειρηματίας Μονή του Προφήτη Ηλία Θήρας, εκμίσθωσε 3.400 στρέμματα από «το σύνολο της μοναστικής περιουσίας» (έχει κι άλλα, ε;) στην Ανάφη, η οποία περιλαμβάνει τον λόφο με το ιερό του Απόλλωνα, καθώς και πολλά ακόμη αρχαία μνημεία. Η δημοπρασία έγινε την άνοιξη του 2007 στον κ. Γρηγόριο Μαυρουδή, επικεφαλής ομίλου εταιρειών που έχουν έδρα τη Λευκωσία της Κύπρου. Ειδικότητα του συγκεκριμένου ομίλου, άλλωστε, αναφέρεται ότι είναι η αγροτική εκμετάλλευση εκτάσεων, ο αγροτουρισμός και ο θρησκευτικός τουρισμός. Την Αρχαιολογική υπηρεσία δεν την ενημέρωσε κανείς (λεπτομέρειες), ο εν λόγο επιχειρηματίας είχε παλαιότερα συνεργαστεί με την Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος για την οποία αξιοποίησε μεγάλη έκταση με ελιές. Η Εφορεία Κυκλάδων δεν έχει λάβει κανένα αίτημα για δραστηριότητες στην περιοχή ούτε από τη Μονή Προφήτη Ηλία Θήρας ούτε από τον επιχειρηματία. Ουδείς δηλαδή έλαβε υπόψη του τον κηρυγμένο με νόμο αρχαιολογικό χώρο, ο οποίος μάλιστα αφορά μεγάλη έκταση. «Όποιος θα ήθελε να κάνει μια μεγάλη επένδυση, για να είναι νομότυπος θα έπρεπε πρώτα να έλθει στην Αρχαιολογική Υπηρεσία» λέει χαρακτηριστικά η προϊσταμένη της Εφορείας Κυκλάδων, κυρία Μαρίζα Μαρθάρη (βεβαίως). Το γεγονός ότι η περιοχή του μετοχίου είναι εκκλησιαστική περιουσία δεν αναιρεί καθόλου τον χαρακτήρα της ως αρχαιολογικού χώρου. Ο νόμος είναι σαφής και ισχύει σε κάθε περίπτωση, μόνο που η συνεργασία μεταξύ της Εκκλησίας και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας δεν είναι πάντα αρμονική. Στην προκειμένη περίπτωση, μάλιστα, οι δυσκολίες συνεννόησης συχνά έχουν εξελιχθεί σε σοβαρές διαφωνίες. Γεγονός το οποίο επιβεβαιώνει η κυρία Μαρθάρη, αναφέροντας ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσία βρίσκεται σε μεγάλη διένεξη και μάλιστα επί πολλά χρόνια με τον ηγούμενο της Μονής Προφήτη Ηλία Θήρας. «Υπάρχει μεταξύ μας πλήρης διάσταση απόψεων, διότι αρνείται να δεχθεί ότι το Μετόχι της Παναγίας Καλαμιώτισσας βρίσκεται μέσα σε αρχαιολογικό χώρο και ότι υπάρχει ένας αρχαίος ναός που προστατεύεται από τον νόμο» λέει. Διαρκή σύγκρουση, έτσι, προκαλούν οι προτάσεις της Μονής, οι οποίες αφορούν διάφορες διαμορφώσεις και «ευπρεπισμούς» χωρίς την άδεια της Υπηρεσίας και με κινδύνους για τα μνημεία. Στην κατηγορία των μνημείων, μάλιστα, δεν ανήκει μόνον ο ναός του Απόλλωνα Αιγλήτη, αλλά και τα κτίσματα του μετοχίου που ιδρύθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα.

Αγνωστο με ποια λογική, έτσι, αφαιρέθηκε πριν από λίγα χρόνια η Τράπεζα της Παναγίας Καλαμιώτισσας η οποία είχε «κατασκευαστεί» από ένα αρχαίο μάρμαρο που οι παλαιότεροι είχαν πάρει από τον αρχαιολογικό χώρο, χρησιμοποιώντας ως βάση έναν αρχαίο κίονα. Στη θέση της μπήκε μια νέα από μαλτεζόπλακα, ενώ η παλιά βρίσκεται πλέον κάπου ξεχασμένη.
Τα αρχαία
Το ιερό του Απόλλωνα περιβάλλεται από έναν εντυπωσιακό περίβολο, κατασκευασμένο ισοδομικά από λίθους τεραστίων διαστάσεων. Σώζεται ακόμη και σήμερα σε μεγάλο ύψος κι άλλωστε αποτελεί πια τον περίβολο της Παναγίας Καλαμιώτισσας. Επάνω σε αυτόν είχαν στηριχθεί τα κελιά της και διάφορα προσκτίσματα.

Ο Νόμος πρέπει να είναι δίκαιος με όλους. Πόσοι (άτυχοι) απλοί πολίτες αυτής της χώρας, με προσπάθειες και οικονομίες μιας ζωής δεν μπορούν να χτίσουν το οικοπεδάκι τους λόγω ύπαρξης κάποιου, ας πούμε αρχαίου τάφου, και που με την επέμβασή της η Αρχαιολογική Υπηρεσία τους έχει σε αναμονή χρόνια ολόκληρα….

.

ρο

This entry was posted in «Ιερές» Επενδύσεις. Bookmark the permalink.

9 Responses to Μονή μισθώνει εκτάσεις (Ναός Απόλλωνα included)

  1. Ο/Η attackofthequasars λέει:

    Μπορεί να ακουστεί ανόητο αλλά… γιατί το κράτος επιτρέπει στην Εκκλησία να έχει εκτάσεις γης που μέσα τους περιλαμβάνουν αρχαιολογικούς χώρους; Είναι λογικό, μνημεία που ανήκουν στην ιστορία μας να αφήνονται στην «προστασία» της ίδιας της δύναμης που κατέστρεψε τόσα πολλά από αυτά; Γιατί το κράτος τους εμπιστεύεται αυτούς τους θησαυρούς;

  2. Γιατί αυτοί είναι κράτος.

  3. Ο/Η Λασκαράτος λέει:

    Κύριε Ροϊδη,
    πολύ σωστά ο attackofthequasars εντοπίζει μια πτυχή του προβλήματος, δηλαδή το οξύμωρο η Εκκλησία που αμετανόητα και ατιμώρητα κατέστρεψε μεγάλο μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, να νέμεται εκτάσεις με αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Φυλάει δηλαδή ο λύκος τα πρόβατα.
    Στον ατέλειωτο κατάλογο των ιερών ιδιοκτησιακών και πολεοδομικών αυθαιρεσιών-μόλις χτες καταγγέλθηκε ο Άγιος του Αιγίου για αυθαίρετη οικοδομή -σας επισημαίνω και μια λιγότερο γνωστή υπόθεση. Την περίπτωση των νησιών Αγαθονήσι, Αρκοί και Μαράθι, που αποτελούν μέρος της περιουσίας της Ιεράς Μονής Πάτμου. Και μάλιστα με συνταγματική διάταξη (άρθρο 18)!

    Με αγωγή της μάλιστα, κατά του ελληνικού Δημοσίου προσβάλλει ως αντισυνταγματικό, το παρεχόμενο από τον νόμο δικαίωμά του να παραχωρεί το δημόσιο εκεί τίτλους ιδιοκτησίας σε ιδιώτες.

    Το ΒΗΜΑ, 02/05/1999 , Σελ.: A48
    tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=12564&m=A48&aa=2 – 28k – Προσωρινά αποθηκευμένη.

    Για τα κατορθώματα του Αμβρόσιου Αιγιαλείας σας παραπέμπω στο τοπικό
    http://aigio.org/
    από όπου αποσπώ:

    «Στο Αίγιο, λοιπόν, χτίζεται διώροφη οικοδομή της Μητρόπολης Αιγιαλείας και Καλαβρύτων, την οποία ο τοπικός Τύπος χαρακτηρίζει αυθαίρετη και επικρίνει την Πολεοδομία για αδράνεια. Και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Τσούκαλης ζητεί να μάθει αν για την «ιερή» οικοδομή έχει εκδοθεί άδεια κι αν η Πολεοδομία έχει κάνει κάποιον έλεγχο.

    Δεν ξέρουμε αν κάποιες κρατικές υπηρεσίες κάνουν στραβά μάτια φοβούμενες την ισχύ του μητροπολίτη Αμβρόσιου (ναι, είναι αυτός που δήλωσε δημόσια ότι από τότε που μπήκε ο Χριστόδουλος στο νοσοκομείο τον είχε ξεγράψει και αναζητούσε τον διάδοχό του!), αλλά δεν είναι εύκολο να κουκουλωθούν οι τυχόν παρανομίες………».

    Γ. ΚΑΡ.

  4. Ο/Η Φώσφορος λέει:

    «3. Τον πνευματικό κόσμο της χώρας να πάρει επιτέλους δυναμική θέση μέσα στην κοινωνία, σε μια ύστατη προσπάθεια να απαγκιστρωθεί η χώρα από την θεοκρατία και τον σκοταδισμό, χωρίς να φοβούνται τις κατασκευασμένες θεοκρατικές αντιδράσεις. Η γνώση είναι το όπλο μας και αυτή η γνώση είναι προϊόν του πολιτισμού που οι άθλιοι προσπαθούν με κάθε τρόπο να καταπατήσουν, να αφανίσουν, να ξεπουλήσουν.

    4. Τους εν Ελλάδι θεοκράτες να σταματήσουν να θεωρούν τον εαυτό τους ως εκπροσώπους της μοναδικής αληθείας την οποία πρέπει να επιβάλουν στους «απίστους», να σεβασθούν επιτέλους τα ανθρώπινα δικαιώματα, τους νόμους του κράτους που ανέχεται την συχνά υπονομευτική τους δράση, να σεβασθούν τον εθνικό πολιτισμό της χώρας που με την βία υποχρεώθηκε σε άλλες σκοτεινές εποχές να τους φιλοξενεί εδώ και 16 αιώνες. Να πάψουν να εκμεταλλεύονται οικονομικά την πατρίδα μας που κακώς νέμονται βάσει προεπαναστατικών τίτλων «ιδιοκτησίας» και σκανδαλωδών νόμων προγενέστερων καθεστώτων και να πάψουν να καταστρέφουν τα εναπομείναντα Ιερά του εθνικού μας πολιτισμού.

    5. Τους προϊσταμένους των διαφόρων πολιτειακών και κρατικών αρχών, τους οποίους το Ελληνικό Έθνος έχει εκλέξει ή διορίσει θεματοφύλακες των συμφερόντων του, να πάψουν να συνεργάζονται και να διαπλέκονται με το βυζαντινό κατεστημένο. Το συμφέρον του Ελληνικού λαού ταυτίζεται με τον πολιτισμό των προγόνων του, τα έργα του και τις αξίες του. Τους καλούμε λοιπόν, εάν θεωρούν εαυτούς ανήμπορους να υπερασπισθούν τα παραπάνω, να παραιτηθούν αμέσως ώστε να πάρουν την θέση τους άλλοι αξιότεροι.»

    Από σχετική ανακοίνωση που έβγαλε το Ύπατο Συμβούλιο των Εθνικών. Με θλίψη θα χαρακτηρίσω υπεραισιόδοξο το κάλεσμά τους. Πώς λέγαμε παλαιότερα «επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλλήνων»; ΟΙ ΡΑΣΟΦΟΡΟΙ ΑΛΩΝΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ. ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΩΣ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΟΡΝΤΙΝΑΤΣΑ!

  5. Ο/Η tropikosss λέει:

    Ήταν ευλογία θεού να «μεταποιηθούν» τα αρχαιοελληνικά (και ότι άλλο) μνημεία και δε θέλω χαζομάρες..ορίστε κι η απόδειξη του βασίμου των λόγων μου..

  6. Ο/Η ArMar λέει:

    Εν μέσω της διάμαχης που, ως είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις, έχει ξεσπάσει στην Έκκλησία για τη διαδοχή του Χριστόδουλου, σε συνδυασμό με την ιστορία Ζαχόπουλου (Αρχαιολογικές Υπηρεσίες κλπ.), με κάνει πραγματικά έξαλλη να διαβάζω κάτι τέτοιο, ειδικά όταν πρόκειται για έναν προορισμό που παρά τη γενικότερη «ανάπτυξη» των Κυκλάδων, παραμένει «αμόλυντος» από τέτοιου είδους παρεμβάσεις…

    Από το άρθρο διαφαίνεται ότι παρόλο που η κατάσταση είναι γνωστή στην αρμόδια Αρχαιολογική Υπηρεσία το υποτιθέμενο κράτος συνεχίζει να χορεύει στο ρυθμό των καντηλιών και των εξαπτέρυγων… Δεν εκπλήσομαι, απλώς στενοχωριέμαι και οργίζομαι με τις συνεχείς αυθαιρεσίες που διαδραματίζονται γύρω μου, ειδικά από αυτούς που για ένα μέρος της κοινωνίας (!!!) αποτελούν πνευματικούς οδηγούς…

    Εδώ ταιριάζει απόλυτα το οξύμωρο: «Αυτοί δεν εχούν ούτε ιερό, ούτε όσιο»!!!

    Αφήστε την Ανάφη στους εραστές της… Σεβαστείτε έναν από τους τελευταίους μικρούς μας Παραδείσους!!!

    Ευχαριστώ,

    Α.

  7. Ο/Η valsamon λέει:

    Επίσης να επισημάνουμε ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού τοιχοκολλήθηκε μόνο στην πόρτα του κοινοτικού γραφείου Ανάφης και στο διαγωνισμό εμφανίσθηκε μ ό ν ο ένας (1) ενδιαφερόμενος από την Κύπρο, ο οποίος προσέφερε βέβαια την ελάχιστη πλειοδοσία και πήρε το ακίνητο επί 12 χρόνια για να … φυτέψει ελιές. Αυτά τα καλά έχει η παγκοσμιοποίηση. Τοιχοκολλάς κάτι στην Ανάφη, το μαθαίνει η Κύπρος και πάει εκεί να φυτέψει ελαιόδεντρα. Βέβαια υπάρχει και ένας πολύ αυστηρός όρος στην προκήρυξη που λέει ότι η χρήση του ακινήτου μπορεί μεν να »αλλάξει» αν όμως συμφωνεί με την πρόταση του επιχειρηματία και το Ηγουμενοσυμβούλιο της Μονής και εγκρίνει ο Μητροπολίτης Θήρας. Οπότε με τέτοιες δικλείδες, πιστεύω, είναι δύσκολο να γίνει τουριστική μονάδα.

  8. Παράθεμα: Ανάφη: Μονή μισθώνει εκτάσεις (Ναός Απόλλωνα included)[2] « Ροΐδη Εμμονές

  9. Παράθεμα: Ανάφη: Μονή μισθώνει εκτάσεις (Ναός Απόλλωνα included)[3] « Ροΐδη Εμμονές

Γράψτε απάντηση στο attackofthequasars Ακύρωση απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.