Ιερά Λείψανα vs Ανθρώπινη Αξιοπρέπεια (2)

συνέχεια από το 1ο Μέρος

agios_stefanosb.jpgΜε τα χρόνια αυξάνονταν η λατρεία λειψάνων των αγίων και οι ανάγκες αντίστοιχα μαζί με τις νέες εκκλησίες που πολλαπλασιάζονταν αδιάκοπα με την εξάπλωση του χριστιανισμού. Η ανάγκη προμήθειας νέων λειψάνων ήταν επιτακτική. Υπήρχε όμως ένα (όχι βεβαίως ανυπέρβλητο) πρόβλημα…Τα ίχνη των τάφων αποστόλων, αγίων και άλλων απολογητών του 1ου και 2ου αιώνα είχαν παντελώς χαθεί, ακόμη και των μεταγενέστερων επίσης (3ου, 4ου αιώνα και βάλε…). Έπρεπε επειγόντως να εντοπιστούν και να μεταφερθούν εκεί που βάσει των «αναγκών» η παρουσία τους θεωρούνταν απολύτως αναγκαία.

Το κυνήγι άρχισε. Η πρώτη ανακομιδή σορού μάρτυρα έγινε στην Αντιόχεια τον 4ο αιώνα (το 354 μ.Χ) και η σορός αυτή μεταφερθεί επειγόντως στον Άγιο Βαβύλα στη
Δάφνη όπου έπρεπε να εξαφανίσουν από προσώπου γης το μεγάλο εμπόδιο της εκεί λατρείας του Απόλλωνα. Αργότερα ο Κύριλλος «ανακάλυψε» τους σορούς των μαρτύρων Κύρο και Ιωάννη στην Αλεξάνδρεια και του μετέφερε επίσης επειγόντως στη Μένουθη με σκοπό την εξαφάνιση τη λατρεία της Ίσιδας.

Τα πράγματα μετά κύλησαν ομαλά, «βρέθηκε» ο μαρτυρικός τάφος του πρωτομάρτυρα Στεφάνου (βλέπε φωτογραφία) και που συμπληρώθηκε με κάτι εξαιρετικά συγκλονιστικό… «Κατάφεραν» και βρήκαν ακόμη και τις πέτρες με τις οποίες τον λιθοβόλησαν(!?) και φυσικά λατρεύτηκαν και αυτές (ναι, οι πέτρες!) γιατί καθώς όλοι μας καλά γνωρίζουμε, αυτές οι πέτρες είχαν έρθει σε επαφή με τον πρωτομάρτυρα, έπαψαν να είναι συνηθισμένες.

Βέβαια, μιλάμε για Λείψανα, αλλά για να γίνουν δεκτά αυτά από την Ιεραρχία έπρεπε να τα συνοδεύει κάποιο θαύμα (έχουμε αρχές) ή κάποιο όραμα. Το θαύμα και το όραμα ήταν οι ζωντανές αποδείξεις, χωρίς αυτές δεν γίνονταν τα λείψανα δεκτά ως ιερά. Αυτός ήταν και ο λόγος που γύρο από την «ανακάλυψη» ενός σορού καταγράφονται κάθε είδους θαύματα, οι τυφλοί βρίσκουν το φως τους, οι κουτσοί ανακτούν κανονικό βήμα και… δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουν δαίμονα σε άνθρωπο χωρίς να τον εξορκίσουν.

Ιδιαίτερα μετά το +/- 350 μ.Χ. οι τάφοι ανακαλύπτονταν σωρηδόν. Πολλοί, μα πάρα πολλοί τάφοι ανακαλύφτηκαν εκείνη την Άγια και σπουδαία περίοδο. Δεν προλάβαινε κάποιος σχετικά ήρεμος και καλός ιερέας ή ασκητής να πεθάνει και έπεφταν επάνω του να πάρουν τη σορό του καθώς οι ναοί που πολλαπλασιάζονταν σαν τα μανιτάρια και ιδιαίτερα αυτοί των μεγάλων πόλεων δεν αποκτούσαν το πρέπων κύρος χωρίς τουλάχιστον ένα ιερό τεμάχιο κάποιου σεβάσμιου αγίου ή ασκητή στη φαρέτρα τους.

Χαρακτηριστικό: Μετά τον θάνατο του στυλίτη (για το τι είναι οι Στυλίτες θα άξιζε ένα ξεχωριστώ ποστ.) Συμεών μια ολόκληρη ενισχυμένη φρουρά προστάτευε τη σορό από φιλόδοξα κοράκια (εγκληματίες) που ήθελαν απεγνωσμένα ένα μέλος του σώματός του, έγινε μάχη! Χάος.

Δημιουργήθηκε ξεχωριστό επάγγελμα από λειψανοκυνηγούς, οι κλοπές λειψάνων ήταν στην ημερήσια διάταξη. Πόλεις και χωριά έρχονταν σε σύρραξη για τη διεκδίκηση θανόντων ιερέων ή ασκητών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την κλοπή των λειψάνων του Αγίου Χρυσόστομου κατά την σταυροφορία του 1204 στην Κωνσταντινούπολη και την μετέφεραν στο Βατικανό.

(Συνεχίζεται)

*ρο

This entry was posted in θρησκεία/κλήρος. Bookmark the permalink.

17 απαντήσεις στο Ιερά Λείψανα vs Ανθρώπινη Αξιοπρέπεια (2)

  1. Ο/Η N.Ago λέει:

    Εκείνος ο άγιος με τα λείψανα σε …πλειστηριασμό, πως λεγόταν Ροΐδη;

  2. Ο/Η roidis λέει:

    Για τον Βησσαρίων λες
    🙂

  3. Ο/Η apeirotas λέει:

    Απίστευτο αυτό με τις πέτρες, δεν το ήξερα! Σοβαρά τώρα το θέμα των λειψάνων είναι αρκετά σημαντικό τουλάχιστον αν θέλουμε να λεγόμαστε πολιτισμένοι. Στην παράδοσή μας (τουλάχιστον στην προ χριστιανισμού) ο σεβασμός στο νεκρό σώμα ήταν ιερός (βλ. Αντιγόνη). Είναι ανεπίτρεπτος ο τεμαχισμός και η λατρεία κομματιών νεκρού σώματος, ανεξάρτητα αν κάποιος τα θεωρεί ιερά ή όχι. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση το φαινόμενο θα το ονομάζαμε, το λιγότερο, βεβήλωση νεκρού και θα διωκόταν ποινικά. Γιατί όχι και στην περίπτωση των αγίων;

  4. Ο/Η Epikouros λέει:

    Βάλε δύο κιλά Βησσαρίωνα παρακαλώ και τύλιξέ μου τα να τα πάρω στο σπίτι!

  5. Ο/Η penguin-witch λέει:

    Όταν λέμε Κύριλλο, εννοουμε τον γνωστό Κύριλλο, τον ηθικό αυτουργό της δολοφονίας της Υπατίας; Και το γεγονός ότι είχε τη βάση του στην Αίγυπτο όπου ταρίχευση νεκρών ήταν επιστήμη δεν μας λέει τίποτε; Το γεγονός ότι τα υλικά ταρίχευσης της εποχής ήταν ιδιαίτερα αρωματικά (λάδι κέδρου λιβάνι και σμύρνα, αν θυμάμαι τον Ηρόδοτό μου καλά) δεν δίνουν άλλη έννοια στην λέξη «μυροβλήτης» άγιος;

  6. Ο/Η roidis λέει:

    Όσοι από εσάς θέλετε στείλτε μου μέηλ στο: mroidis@gmail.com και θα σας στείλω ένα κείμενο που πρέπει να διαβάσετε επειγόντως.

  7. Και όσοι τάφοι δε βρέθηκαν, απλά εφευρέθηκαν -κατά το βολταίρειο δόγμα. Είπαμε: λίγο κρασί, πολύ ξύδι και σε λίγα χρόνια είναι τέλεια μαυρισμένος. Αν κατά λάθος και ο τάφος ήταν καλά κλεισμένος -ίσως με πολύ λίγο οξυγόνο και μπόλικα αέρια βαλσαμώματος- τότε το πτώμα μαγικά και θεάρεστα άγια μετατρεπόταν σε λείψανο.

  8. Ο/Η Κλείτωρ λέει:

    νεκρόφιλοι. τι άλλο να πω; αηδία σιχαμαρα και βρωμια.

  9. Ο/Η greekscorpio λέει:

    Αγαπητέ Ροϊδη
    Όταν λέμε ο Βησσαρίων η γενική είναι του Βησσαρίωνος , αλλέως ο Βησσαρίωνας του Βησσαρίωνα

  10. Ο/Η Greek History X λέει:

    Τύφλα να χει το στρινγκ της Λόπεζ, ο στηθόδεσμος της Μπελούτσι, το παπούτσι του Μπέκαμ και η αλατιέρα του Κωνσταντίνου (τι ποιανού Κωνσταντίνου?ένας είναι ο Κωνσταντίνος). Εδώ έχουμε κοτρώνες, αυθεντικές, βουτηγμένες στο αιματάκι σε άψογη κατάσταση, Ακούω τις προσφορές σας κύριοι…

  11. Ο/Η pølsemannen λέει:

    To καλύτερο πάντως ήταν αυτό με τα «πετσάκια» από την περιτομή του Ιησού που κυκλοφορούν στην Ρωσία όπως είχε γράψει ο «αθεόφοβος» σε παλαιότερο σχόλιο…

    Άκου οι ιερές πέτρες του λιθοβολισμού του Αγίου Στεφάνου…

    Και μετά κοροϊδεύουν τους μωαμεθανούς που προσκυνούν εκέινη την κοτρόνα… Τον μετεωρίτη που έπεσε στην Κάαμπα…

    Κανιβαλισμός, παγανισμός τέρμα και τελείωσε.
    Αμάν με αυτή την πτωματοφαγία πια…

  12. Ο/Η Λασκαράτος λέει:

    Το ρομάντζο του αγίου Βησσαρίωνος βρυκόλακος της μονής Αγάθωνα.

    Aυτό που πέρασε δυστυχώς απαρατήρητο χάρις στην ιερή συνωμοσία σιωπής των ιδιωτικών καναλιών, είναι η αποκάλυψη από την κουτσομπόλα Εσπρέσσο (6.3.2007) του βίου του Βησσαρίωνα, αποκάλυψη με ιδιαίτερη αξία αφού η φυλλάδα αυτή υπήρξε αρχικά ο πολιορκητικός κριός της αγιοποίησης του βρωμερου λείψανου. Εν ολίγοις, ο Βησσαρίων εφημέριος (1945-1957) του χωριού Καππαδοκικό Καρδίτσας φεύγει κακήν κακώς όταν συλλαμβάνεται επ’αυτοφόρω με τον δάσκαλο του χωριού σε στάσεις που θα έκαναν ακόμη και ελληνορθόδοξο μητροπολίτη να σοκαριστεί. Στην άτακτη αναχώρησή του με τον φίλο του συναποκομίζει ευάριθμα πολύτιμα σκεύη και κειμήλια των προσφύγων (1922) χωρικών. Η αξιοποίησή τους του αποδίδει διαμέρισμα στην Αθήνα όπου στεγάζεται με το δάσκαλο. Οι καυγάδες του ζευγαριού και το μοιραίο λάθος να γραφτεί το διαμέρισμα στο όνομα του παιδαγωγού και όχι του ιερέα του Υψίστου, οδηγούν τα βήματα του ανέστιου και άνεργου Βησαρίωνα στην μονή Αγάθωνα όπου πεθαίνοντας μουμιοποιείται σαν μαμούθ της Σιβηρίας. Τα υπόλοιπα γνωστά.

  13. Ο/Η greekscorpio λέει:

    Αλήθεια πως πιστοποιείται η αλήθεια των γραφομένων του Λασκαράτου; Συμφωνώ με την τάση του φασκελώματος της αγυρτείας όθεν δήποτε προερχομένης, αλλά διαφωνώ με την σπίλωση της μνήμης των τεθνεότων. Η μνήμη του Βησσαρίωνος στην περιοχή της Φθιώτιδος από όσα γνωρίζω είναι καλή

  14. Ο/Η roidis λέει:

    @greekscorpio, ένας τρόπος υπάρχει αφού διαφωνείτε με τα λεγόμενα του αγαπητού Λασκαράτου, να τα αντικρούσετε επαρκώς, εξ’ άλλου μπορείτε να κάνετε την ίδια ερώτηση στην εφημερίδα Εσπρεσσο…

  15. Ο/Η Λασκαράτος λέει:

    Προς Greek scorpio, Λασκαράτου Απόκρισις.

    Αξιότιμε ελληνικέ σκορπιέ, επιτρέψτε μου να απορήσω με την απορία σας. Η είδηση δεν είναι δική μου. Αν δεν το αντιληφθήκατε δημοσιεύτηκε στην ακραιφνώς χριστιανική ορθόδοξη φυλλάδα Εσπρέσσο (παραθέτω την ημερομηνία προς έλεγχο παντός δυσπίστου). Η εφημερίδα αυτή, υπήρξε η ναυαρχίδα της αγιοποιήσεως του σεσηπώτος πτώματος του Βησσαρίωνα, η πρώτη που έφερε το θαύμα στη δημοσιότητα, επιπλέον δε πρωτοστατεί στην υπεράσπιση της ορθόδοξης πίστεως (εν μέσω οπισθίων και ξώβυζων), καταγγέλοντας άλλοτε ασεβείς ζωγράφους (εκσπερματώνον πέος κατά Τιμίου Σταυρού στο Outlook), άλλοτε συγγραφείς κ.ο.κ. Επιπλέον τυγχάνει υπερασπίστρια του κύρους της Αυτού Θειοτάτης Μακαριότητος με πολλά δημοσιεύματα, όπως αναλυτικά έχει εκθέσει ο ασεβέστατος Ιός της «Ελευθεροτυπίας». Επομένως η ανιδιοτελής μαρτυρία της έχει βαρύνουσαν αξίαν. Επιπλέον κ Σκορπιέ, επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω ότι ζούμε σε μια χώρα όπου η Εκκλησία απολαμβάνει εξαιρετικής δύναμης και πλούτου και της οποίας οι εισαγγελείς διακρίνονται για την ανυπόκριτον ευσέβειάν των τόσον ώστε να εκδράμουν δωρεάν τινές εξ αυτών με επικεφαλής υπόδικον αρχιμανδρίτη σε εξωτικά πατριαρχεία, άλλοι να μεροληπτούν θεία επινεύσει σε δίκες μητροπολιτών (Θεόκλητος Βρεσθένης) είτε ιερομονάχων (Ιγκόρ Κλοπόνιν), είτε ιερών μονών (ο ευλαβέστατος έγκλειστος σε ειρκτή πλέον κ.Στάθης), άλλοι δε να φυγοδκούν δια του Χριστού την πίστιν την Αγίαν (Αντωνία Ηλία) κοκ Κάνει λοιπόν εντύπωση πως το σχετικό ρεπορτάζ της Εσπρέσσο, που ειρήσθω συνοδευόταν από επιτόπιο έρευνα, συζητήσεις με κατοίκους, ημερομηνίες, απαρίθμηση λεπτομερή των αντικειμένων της αρχαιοκαπηλείας, δεν προσβλήθηκε δικαστικά είτε από την ιεράν μονήν Αγάθωνος, την Ιεράν μητρόπολιν Φθιώτιδος, την Ιεράν Αρχιεπισκοπήν Αθηνών, την Ιεράν Σύνοδον της χώρας, τον σύλλογον ευλαβών προσκυνητών του σκηνώματος, των σύλλογον ιαθέντων, τον σύλλογον μικροπωλητών, των σύλλογο νεκρολάγνων, των σύλλογο ευλαβών εκδοροσφαγέων και τραμβαγέρηδων Κουκακίου, τον σύλλογο πολυτέκνων Υπάτης και Τιθορέας, είτε έστω από τα εκδρομικά γραφεία που μεταφέρουν τους προσκυνητές και υπέστησαν προφανή οικονομική βλάβη από το δημοσίευμα. Φαίνεται πως χάριτι θεία ανετέθη εις εσάς η υπεράσπισις της μνήμης της ιεράς διαβρωθείσης στο μεταξύ τρομακτικής στην όψη Μούμιας, εις εσάς έλαχε ο ιερός κλήρος να εγκαλέσετε την εφημερίδα κι εγώ να προσέλθω μάρτυς να καταθέσω πως το δημοσίευμά της αυτό συνετέλεσε εις το να απωλέσω και τον έσχατον κόκκον πίστεως. Αγανακτώ κι εγώ μαζί σας πως ένα δημοσίευμα που έθιγε την υπόληψιν ενός τεθνεώτος μοναχού δεν έγινε αντικείμενο δίωξης και πως η Αγιωτάτη Εκκλησία και οι πιστοί άφησαν στην χλεύη των αναγνωστών της εφημερίδας και των ασεβών καραδοκούντων Λασκαράτων την υπόληψη ενός αγίου που έχασε την έξωθεν καλήν μαρτυρίαν.
    Όσο δια την μνήμην του τεθνεώτος στην Φθιώτιδα που επικαλείστε, επιτρέψτε μου να σας εξηγήσω ότι το δημοσίευμα αφορούσε την μνήμη του στα ορεινά της Καρδίτσας, στην οποία η παρεμβαλόμενη οροσειρά της Πίνδου δεν επέτρεψε να διαχυθεί στην κοιλάδα του Σπερχειού. Προσέτι δε υπενθυμίζω πως ζούμε σε μια χώρα που σχεδόν όλοι είναι πρόθυμοι να μιλήσουν με τα καλύτερα λόγια για τον βιαστή της διπλανής πόρτας, τον δολοφόνο της γειτονιάς και τον παπά της ενορίας (Πολύ καλό παιδί, άψογος οικογενειάρχης, πέσαμε από τα σύννεφα καλέ….).
    Με την αναλογούσαν εκτίμισιν εις την ορθοκρισίαν σας
    διατελώ πρόθυμος να παράσχω και άλλες εξηγήσεις,
    Λασκαράτος, άλλιωτος, αφορεσμένος.

  16. Ο/Η greekscorpio λέει:

    Σκορπίου απόκρισις προς τον Λασκαράτον
    Απέστειλα προ ημερών απάντησιν εις την οποίαν ανέφερον ότι επείσθην δια τα λεγόμενα του καθόσον είχον δημοσιευθεί εις την εγκυρωτάτην Espresso, αλλά φεύ ο administrator προφανώς δημοκρατικότατα έκρινε την απάντησιν ως μη δημοσεύσιμον.

  17. Ο/Η roidis λέει:

    @greekscorpio, δεν κάνω ποτέ λογοκρισία σε κείμενα αναγνωστών! πως το λέτε αυτό; στείλατε κείμενο και δεν εμφανίστηκε;…

    Αν έγινε όντως αυτό και το σχόλιο χάθηκε, τότε δεν φταίω ειλικρινά….Το άκισμετ (σπαμ κιλλερ) θα μου την έχει κάνει και δεν το είδα.

    Στείλτε μου ξανά το κείμενο αυτό, αν το έχετε και θα δημοσιευτεί.

    Μόνο προσωπικές επιθέσεις μέσω ύβρεων δεν επιτρέπω…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s